Kan ik een gewone backup maken zonder buckets of zips?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivootje
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-03-2022
Voorheen stonden alle bestanden normaal op de back-up schijf. Nu worden ze verpakt in buckets. Mijn huidige back-up is gewoon een 1 op 1 kopie van mijn schijf in de Synology. Het gaat met name om foto's. Voorheen kon ik de schijf aan iedere computer hangen om bestanden te raadplegen. Dat gaat nu niet meer lijkt het.

Ik heb een DS111 met de meest actuele DSM (6.0.1-7393 Update 1) en gebruik uiteraard Hyperbackup.

Ik heb overal zitten zoeken of ik nog een gewone bestands backup kan maken, maar ik kan er niets over vinden. Ik heb andere apps gezocht, maar vind alleen 3rd party apps van bijv. Amazon en Glacier. Zelf scripts schrijven kan ik niet.

Wegens ruimtegebrek op mijn backup-hd al een tijdje geen backup meer gemaakt en dus gisteren een Seagate Expansion 4TB gekocht. Vandaar dat ik het nu pas ontdek...

Als ik morgen tegen een boom rijd, dan wil ik dat mijn vrouw de backup harddisk gewoon aan iedere computer kan hangen en de Synology bij het vuil kan zetten (das mijn hobby...).

Hopelijk kan iemand mij helpen in de juiste richting om weer een normale back up te maken met een Synology, anders is het voor mij einde tijdperk Synology... ;( ;( ;(

Groet, Ivo

[ Voor 19% gewijzigd door Ivootje op 26-06-2016 08:23 . Reden: Aangegeven waar ik al naar heb gezocht ]

Beste antwoord (via Ivootje op 26-06-2016 08:43)

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:42
Via Hyper Backup een Local backup maken naar een externe disk. Ik zie daar geen buckets? Buckets zijn toch iets van Amazon S3 lijkt mij.

Als je wilt dat de backup op elke Windows computer gelezen moet worden dan moet je deze overigens formatteren als ntfs en niet als ext4.

Edit:
Ho wacht even. Als ik een nieuwe taak aanmaak dat zie ik ook geen files meer op disk. :-(
Heb je nog de optie "Local (Legacy)" als je het type backup taak selecteert in Hyper Backup? Dat is volgende mij de optie waar nog "gewoon" de files op de backup direct zichtbaar zijn.

Edit 2:
Je kunt het ook vragen in [Synology] Vraag en antwoord - deel 2 of [Synology] Backup strategieën en tools. Daar krijg je zeker antwoord.

[ Voor 83% gewijzigd door technorabilia op 26-06-2016 08:41 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Een backup is afhankelijk van de manier waarop je hem maakt.
Ik heb zo'n vermoeden dat je software van Synology gebruikt om een backup te maken, en dat daar een 'bucket' van komt. (ben niet bekend met het spul van Synology, maar lijkt me aannemelijk)

Als jij zelf weet waar de bestanden staan die je wil backuppen, kan je ook gewoon zelf kopieren/plakken doen.
Dat is netzogoed een backup, maar dan handmatig.
Wil je het geautomatiseerd, kan je een backup scriptje schrijven (.cmd, .bat of .ps script). Of je maakt het mooier met een tool zoals Syncback.

Als het gaat om een backup van een NAS direct naar een USB disk (door de disk aan de NAS zelf te hangen), gaat dit verhaal nogsteeds op.
Nu gebruik je waarschijnlijk de ingebouwde backup functie. Misschien is een andere app voor Synology die het anders doet. Of je geeft jezelf Shell toegang (SSH) en maakt een Linux Shellscript om backups te maken en zet die in Crontab (taskscheduler van Linux).
Wel een stuk pittiger, maar het is een oplossing.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivootje
McKaamos, dank voor je snelle reactie. Zelf scripten is voor mij wat te hoog gegrepen. Graag zou ik standaardfunctionaliteiten gebruiken. Andere apps heb ik niet kunnen vinden. De apps die je vindt zijn 3rd party apps van cloud aanbieders zoals Glacier en Amazon. Steeds kopien maken vergt dat ik of zelf bij moet houden wat ik moet kopieren. Een full copy elke keer duurt te lang..

[ Voor 18% gewijzigd door Ivootje op 26-06-2016 08:23 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:42
Via Hyper Backup een Local backup maken naar een externe disk. Ik zie daar geen buckets? Buckets zijn toch iets van Amazon S3 lijkt mij.

Als je wilt dat de backup op elke Windows computer gelezen moet worden dan moet je deze overigens formatteren als ntfs en niet als ext4.

Edit:
Ho wacht even. Als ik een nieuwe taak aanmaak dat zie ik ook geen files meer op disk. :-(
Heb je nog de optie "Local (Legacy)" als je het type backup taak selecteert in Hyper Backup? Dat is volgende mij de optie waar nog "gewoon" de files op de backup direct zichtbaar zijn.

Edit 2:
Je kunt het ook vragen in [Synology] Vraag en antwoord - deel 2 of [Synology] Backup strategieën en tools. Daar krijg je zeker antwoord.

[ Voor 83% gewijzigd door technorabilia op 26-06-2016 08:41 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:57

Croga

The Unreasonable Man

kraades schreef op zondag 26 juni 2016 @ 08:25:
Als het toch over een backup gaat: Gebruik FAT32, niet NTFS. FAT32 is nog net wat universeler bruikbaar en voor een backup is de efficiëntie van het bestandssysteem niet echt een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:43
Behalve dat er geen bestanden groter dan 4 gigabyte op kunnen. Dat is dan niet handig voor een backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivootje
Dank voor jullie reacties.

@Kraades, dank voor de tip. Ik zie dat na het bijwerken van de app Hyperbackup de Legacy optie is toegevoegd. Deze stond er vanmorgen nog niet. Ik ben nu deze versie aan het testen. De configuratie zag er al een stuk vertrouwder uit. Maarja, het woord legacy klinkt niet heel duurzaam in de oren... :-(
de Local Legacy optie werkt inderdaad; ik zie de normale mappen en bestanden weer..... :-)

@Croga, yep, zou inderdaad moeten, maar als ik de disk via de Syn wil formatteren in FAT32 krijg ik de melding dat dat niet kan omdat de hdd groter is dan 2TB... Schiet dus ook niet echt op. Er staat nog Seagate software op de hdd, dus wellicht dat ik hem met een pc wel kan formatteren naar groter dan 2TB.
edit:
Ik heb de hdd nu aan de laptop hangen en zie dat het format NTFS is en ik kan alle bestanden zien. Ook dat lijkt nu dus getackled.

[ Voor 15% gewijzigd door Ivootje op 26-06-2016 08:55 . Reden: Update van systemformat NTFS ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb heel lang gebruik gemaakt van AKGBackup, welk een op javascript gebaseerde tool is om geautomatiseerde backups te maken. Het voordeel was dat dit tooltje altijd op de target location ging syncen om te kijken welke bestanden waren aangepast of niet, en zo alleen de aangepaste bestanden zou backuppen, de rest met rust laten zeg maar.

Dit hield de IO erg laag en kopieerde alleen datgeen wat nieuwer of gewijzigd was. Vergt wel dat je handig moet zijn met windows scripting & het instellen van geautomatiseerde events.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:15
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2016 @ 08:43:
Ik heb heel lang gebruik gemaakt van AKGBackup, welk een op javascript gebaseerde tool is om geautomatiseerde backups te maken.
Volgens mij heeft deze tool JAVA nodig en dus niet javascript.
En om Java nu te installeren op een machine om alleen een backup te maken, is wat overdreven, aangezien Java nog al eens wat security bugs bevat. Het advies is meestal om Java zelfs niet te installeren, als je het niet nodig hebt. NU kan je Java gelukkig ook wel weer in de browser uit zetten.
Maar om Java te installeren om een Backup te maken, zou mij net te ver gaan. Er zijn dan veel betere oplossingen mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt de Synology schijf toch onder Windows koppelen?
https://www.synology.com/...torial/store_with_windows
Kan zijn dat je die optie bij de settings eerst aan moet zetten in de NAS.

Ken Legacy optie niet, is dat ook zoiets?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivootje
@andre_at_home, Legacy is gewoon de oude interface en functionaliteit die ze weer aangezet hebben.

Wellicht hebben ze de nodige klachten gehad dat een "normale" bestandsbackup niet meer mogelijke was en hebben ze aan de opties de klassieke backup weer toegevoegd. Dit bucket-gebeuren is natuurlijk hartstikke handig voor bedrijven met ICT-personeel en grote hoeveelheden data die gebackuped moet worden in een korte tijd. Maar een thuisgebruiker zit natuurlijk niet te wachten op ingewikkelde recovery protocollen. Die wil bij een crash van zijn harddisk of een verwijderd mapje foto's gewoon een kopietje van zijn backup terug kunnen zetten op een nieuwe server of gewoon een laptop/pc. Kijkend naar de ontwikkeling van producten heb ik het idee dat Synology steeds meer op small businesses gaat mikken en de thuisgebruiker een beetje verwaarloost...

[ Voor 0% gewijzigd door Ivootje op 26-06-2016 13:29 . Reden: d/t ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:04
Synology heeft een tooltje om de Hyper Backup containers te bekijken, het heet "Hyper Backup Explorer" en is te downloaden vanaf de Synology website: https://www.synology.com/nl-nl/support/download/DS111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 22:56

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Voor offsite backup had ik hetzelfde probleem. Opgelost door een webdav backup te maken inplaats van via Hyper backup. Lokaal heb ik verder niet geprobeerd.

Erg onhandig iig als er speciale software nodig is om de backup in te zien in sommige gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt ... webdav is een mooie andere optie. Gebruik hem zelf al jaren, is wat minder bekend, mooi als lokale schijf te mounten onder alle systemen.
Wel bij Win7 en 10: zeker als https aanstaat werkt het niet out of the box. Dan moet je het root certificate wel even installeren.

Ik gebruik een batch file om te mounten onder W7/10, zie code voorbeeld.

Eerst gebruikte ik Netdrive (V2) maar na bepaalde Win7-updates werkte dat niet meer, maar na de root certificate installatie wel.

Tja, eigenlijk vond ik het wel cool om een batch file te hebben......inspired by oa Neil J. Rubenking.... (ere wie ere toekomt...)

Die webdav op onder https (443) heb ik ge port forward, kan nu wereldwijd bij de data.
Heb er onder Linux een extra firewall op gezet en wellicht ga ik er nog een ip slot op zetten (na bijv 3x proberen om in te loggen, wordt de verbinding verbroken... tot ik het ip-adres weer vrij geef).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
REM batch bestand om een Webdav share naar de server te maken
@ECHO OFF
CLS

REM Het volgende blokje is er om maar een keer je user naam in te hoeven vullen
echo "Enter user name "
set /p UserName=
REM als je een vaste user hebt kun je dit stukje weghalen en %UserName% onder vervangen door jouw inlognaam

REM Volgende blokje: als je een wachtwoord hebt voor alle shares kun je de optie activeren om dit ook maar
REM eenmaal NA het starten van de batch file te hoeven doen
REM vervang dan de * aan het einde van de net use commandoregel onderaan door %Password%
REM Het is een eigen verantwoording als je de wachtwoorden vast erin zet ipv * 

REM Haal de  REM weg van de volgende 2 regels als je voor alle shares het zelfde wachtwoord hebt.
REM echo "Enter password"
REM set /p Password=

:LOOP
ECHO Maak NAS shares naar keuze:
ECHO[
ECHO 1. Disconnect all Webdav shares
ECHO 2. Connect to Webdav1 R:
ECHO 3. Connect to Webdav2 S:
ECHO Q. Quit
ECHO[
:: SET /P prompts for input and sets the variable
:: to whatever the user types
SET Choice=
SET /P Choice=Type the letter and press Enter:
:: The syntax in the next line extracts the substring
:: starting at 0 (the beginning) and 1 character long
IF NOT '%Choice%'=='' SET Choice=%Choice:~0,1%
ECHO.
:: /I makes the IF comparison case-insensitive
IF /I '%Choice%'=='1' GOTO ItemA
IF /I '%Choice%'=='2' GOTO ItemB
IF /I '%Choice%'=='3' GOTO ItemC
IF /I '%Choice%'=='Q' GOTO End
ECHO "%Choice%" is not valid. Please try again.
ECHO.
GOTO Loop
:ItemA
net use R: /d
net use S: /d
GOTO Again
:ItemB
net use r: https://192.168.1.111/webdav1 /user:%UserName% *
GOTO Again
:ItemC
net use s: https://192.168.1.111/webdav2 /user:%UserName% *
GOTO Again