Dat is niet waar hoor. NOB gebruikt het CMAS systeem, dit is gewoon internationaal erkendNjay schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:32:
[...]
Alleen kennen ze NOB bijna niet in het buitenland als ze om pasjes vragen.. ik ben zelf ook AOW en dat was vrij simpel ook
Even wezen schuiven met planning en met vriendin overlegd. Ik ben er gewoon bij die dag en ga rond 1500 uur daar weg. Dus afhankelijk van het programma die dag doe ik gewoon één of twee duiken meeNjay schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:46:
[...]
Helaas de 30e is de beste dag vrees ik
Hoe laat moet je weg ? anders sluit aan je voor een eerste duikje alleen?
voor diegene die moeten huren graag van te voren contact opnemen met airdiving om te reserveren het kan zondag druk zijn met duikscholen die soms extra spullen nodig hebben

7400 Wp op het dak
Uch, al een tijd aan het oriënteren naar m'n "1e duikset".. Nog best lastig! Sublub heeft heel handig reis-pakketten, maar daarbij ben je natuurlijk wel weer ernstig beperkt in wat ze aanbieden. Wel stuk goedkoper. Alternatieven zijn bijv. een automaten-set + losse BCD en kleren of een BCD+automatenset. Maar uiteindelijk is 't allemaal net niet wat ik zou willen. Echter, als ik zou kopen wat ik zou wíllen, dan ben ik kneiterveel geld kwijt, wat weer een forse investering is voor 1x per jaar op vakantie 
Lastig lastig..

Lastig lastig..
top denk gewoon 8.30 @ ze4?Theo schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:15:
[...]
Even wezen schuiven met planning en met vriendin overlegd. Ik ben er gewoon bij die dag en ga rond 1500 uur daar weg. Dus afhankelijk van het programma die dag doe ik gewoon één of twee duiken mee
PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest
ga lekker naar een duikshop en ga zaken passen, ik ben zelf vaak bij lucas dive store in nijverdal geweest , groot assortiment ! goed advies en je kan korting krijgen als je slim lultOsiris schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:11:
Uch, al een tijd aan het oriënteren naar m'n "1e duikset".. Nog best lastig! Sublub heeft heel handig reis-pakketten, maar daarbij ben je natuurlijk wel weer ernstig beperkt in wat ze aanbieden. Wel stuk goedkoper. Alternatieven zijn bijv. een automaten-set + losse BCD en kleren of een BCD+automatenset. Maar uiteindelijk is 't allemaal net niet wat ik zou willen. Echter, als ik zou kopen wat ik zou wíllen, dan ben ik kneiterveel geld kwijt, wat weer een forse investering is voor 1x per jaar op vakantie
Lastig lastig..

voordeel van eigen gear is dat je ook lekker met ons mee kan gaan duiken in NL

lijkt me goed
rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!
Voor 1x per jaar op vakantie. Zou ik alleen een duikbril en polscomputer kopen en de rest lekker huren.Osiris schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:11:
Lastig lastig..
Mijn prio volgorde zou dan zijn:
- Duikbril
- Computer
- Pak
- Automatenset
- BCD
[Voor 7% gewijzigd door leonbong op 23-08-2018 10:50]
Thanks voor je adviesleonbong schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:48:
[...]
Voor 1x per jaar op vakantie. Zou ik alleen een duikbril en polscomputer kopen en de rest lekker huren, BCD zou dan laatste zijn die ik zou kopen.
Een eigen computer heeft als voordeel dat je niet steeds opnieuw moet snappen van wat dat ding je verteld, dat helpt bij je veiligheid.

Heb reeds een tweetal jaar een Suunto D6i Novo met transmitter. En die laatste is vooral de reden waarom ik ook m'n eigen automaat zou willen: heb zelfs bij gerenommeerde duik-toko's gemerkt dat ze zitten te puzzelen met het aantal high-pressure-poorten op de 1e trap, waarbij ze om mij tevreden te houden maar de analoge manometer weglaten.. Terwijl dat natuurlijk je backup is die op zich wel prettig is om er bij te hebben. Mocht er iets mis gaan met je transmitter (wat al zo simpel kan zijn als 2 transmitters op hetzelfde kanaal waarbij je onder water de druk van je collega meet

Dus om "gedoe" te voorkomen én "je eigen spul" te hebben, zit ik te kijken naar de Aqualung Micron: licht dingetje voor op reis, midden-segment, 2 HP, klinkt ideaal

BCD ga ik idd maar huren aldaar, net zo handig i.p.v. 'em in je ruimbagage te proppen

[Voor 10% gewijzigd door Osiris op 23-08-2018 10:53]
Yep, zeker verstandig om naast je zender een analoge manometer te hebben.Osiris schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:50:
[...]
Thanks voor je advies
Heb reeds een tweetal jaar een Suunto D6i Novo met transmitter. En die laatste is vooral de reden waarom ik ook m'n eigen automaat zou willen: heb zelfs bij gerenommeerde duik-toko's gemerkt dat ze zitten te puzzelen met het aantal high-pressure-poorten op de 1e trap, waarbij ze om mij tevreden te houden maar de analoge manometer weglaten.. Terwijl dat natuurlijk je backup is die op zich wel prettig is om er bij te hebben. Mocht er iets mis gaan met je transmitter (wat al zo simpel kan zijn als 2 transmitters op hetzelfde kanaal waarbij je onder water de druk van je collega meet)
Dus om "gedoe" te voorkomen én "je eigen spul" te hebben, zit ik te kijken naar de Aqualung Micron: licht dingetje voor op reis, midden-segment, 2 HP, klinkt ideaal
BCD ga ik idd maar huren aldaar, net zo handig i.p.v. 'em in je ruimbagage te proppen
Kwam er in egypte ook achter dat sommige scooters storen op je zender.
Sinds een tijdje gebruik ik mn zender niet meer. Ik weet nu wat mn luchtverbruik is, dat is al een jaar niet meer veranderd, dus voor mij heeft het geen toegevoegde waarde meer

En over de afweging eigen materiaal gebruiken op vakantie:
We hadden op Sint Maarten een klant die heel verbaasd was dat we lood voor hem hadden.
Het was zijn eerste keer duiken via een duikshop, en vroeg heel vriendelijk of hij een tank bij ons kon huren, lood had hij zelf wel bij

Die man had dus serieus 10kg lood meegenomen in het vliegtuig op vakantie

We hebben hem maar uitgelegd dat elke shop standaard tank en lood verzorgt, dus dat ie dat niet mee hoeft te nemen volgende keer. Tsja, als je tot nu toe alleen maar thuis kant-duikjes maakt, dan snap ik de verwarring

malleo omnia consentiunt
Nou, dat BCD huren gaat 'em niet meer worden 
Zojuist een Aqualung Outlaw gekocht
Was wel erg gecharmeerd van het minimalistische design. Allemaal modulair en je kunt 'em bijna helemaal uit elkaar halen, zo in je koffer. En ook nog eens erg licht.
Goeie reviews online ook, schijnt te duiken als een tiet.

Zojuist een Aqualung Outlaw gekocht

Was wel erg gecharmeerd van het minimalistische design. Allemaal modulair en je kunt 'em bijna helemaal uit elkaar halen, zo in je koffer. En ook nog eens erg licht.
Goeie reviews online ook, schijnt te duiken als een tiet.
Aha ik wist niet dat er een duik topic bestond!
Zelf begonnen na een duik initiatie in Nemo33. Daar vervolgens indoor gehaald en outdoor (SSI) in Cuba.
Daarna advanced gehaald (PADI) in Perhentian Island Malesië om dan o.a. te kunnen duiken met voshaaien in de Filipijnen.
Ook sinds een maand terug van Indonesië gedoken op Nusa Lembongang en daarna een week bij de Komodo eilanden met de belgische familie van Mantha Rei (aanrader!)
Zelf neem ik altijd masker en horloge mee (vriendin).
Zelf begonnen na een duik initiatie in Nemo33. Daar vervolgens indoor gehaald en outdoor (SSI) in Cuba.
Daarna advanced gehaald (PADI) in Perhentian Island Malesië om dan o.a. te kunnen duiken met voshaaien in de Filipijnen.
Ook sinds een maand terug van Indonesië gedoken op Nusa Lembongang en daarna een week bij de Komodo eilanden met de belgische familie van Mantha Rei (aanrader!)
Zelf neem ik altijd masker en horloge mee (vriendin).
[Voor 6% gewijzigd door SmokingSig op 23-08-2018 17:20]
@Osiris
Als ik dan had moeten kiezen zou ik het andersom hebben gedaan. Automaat en dan BCD.
Luchtintegratie is mooi meegenomen maar helemaal geen eis. Als je de veiligheid van computer zou moeten uitdrukken is 99% de rekenmodellen en 1% de luchtintegratie.
Persoonlijk ik kijk eigenlijk altijd alleen maar naar de druk, de resterende tijd zal mij een worst zijn let ik nooit op. Toen ik begon met duiken keek ik er wel naar. Hoe of vaker je duikt hoe meer je tot de conclusie komt dat de resttijd een niet zo belangrijke functie is.
Dus je transmitter is leuk voor als je eigen set hebt maar anders lekker laten voor wat het is op huur sets. Misschien nog tip bij veel automaten is weinig ruimte bij de poorten voor de transmitter.
Monteer aan je transmitter zo'n dun slang dan past hij wat makkelijker.
Ik zou nog eerder een camera/gopro of iets dergelijks kopen het is allemaal zonde van het geld als je alleen op vakantie duikt 1x per jaar.
Nu heb ik makkelijk praten ik heb alles ook voor in NL maar daar ben ik ook begonnen. Maar mijn vrouw heeft ook alles ook in NL begonnen maar eigenlijk zonde heeft al vier jaar niet NL gedoken dat droogpak van 1600€ slijt van het niks doen.
Als ik dan had moeten kiezen zou ik het andersom hebben gedaan. Automaat en dan BCD.
Luchtintegratie is mooi meegenomen maar helemaal geen eis. Als je de veiligheid van computer zou moeten uitdrukken is 99% de rekenmodellen en 1% de luchtintegratie.
Persoonlijk ik kijk eigenlijk altijd alleen maar naar de druk, de resterende tijd zal mij een worst zijn let ik nooit op. Toen ik begon met duiken keek ik er wel naar. Hoe of vaker je duikt hoe meer je tot de conclusie komt dat de resttijd een niet zo belangrijke functie is.
Dus je transmitter is leuk voor als je eigen set hebt maar anders lekker laten voor wat het is op huur sets. Misschien nog tip bij veel automaten is weinig ruimte bij de poorten voor de transmitter.
Monteer aan je transmitter zo'n dun slang dan past hij wat makkelijker.
Ik zou nog eerder een camera/gopro of iets dergelijks kopen het is allemaal zonde van het geld als je alleen op vakantie duikt 1x per jaar.
Nu heb ik makkelijk praten ik heb alles ook voor in NL maar daar ben ik ook begonnen. Maar mijn vrouw heeft ook alles ook in NL begonnen maar eigenlijk zonde heeft al vier jaar niet NL gedoken dat droogpak van 1600€ slijt van het niks doen.
[Voor 34% gewijzigd door leonbong op 24-08-2018 10:20]
@leonbong GoPro is er ook al. En meestal duik ik niet echt heel diep, waardoor m'n lucht vaak wel de beperkende factor is i.p.v. m'n nultijd. Dus tot nog toe vind ik het nog wel een handige feature, de transmitter 
Overigens had ik 't idd niet vermeld, maar die automatenset is er óók hoor

Overigens had ik 't idd niet vermeld, maar die automatenset is er óók hoor

[Voor 15% gewijzigd door Osiris op 24-08-2018 11:15]
@Osiris
Wat voor automaat en BCD heb je gekocht?
Aqualung Mikron & Outlaw respectievelijkleonbong schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:24:
@Osiris

@Osiris
Waarom geen aqualung core of calypso, ik vind het een nadeel dat mikron niet echt koudwater geschikt is.
Je kan natuurlijk wel gebruiken in koud water maar met groter risico op bevriezen.
Waarom geen aqualung core of calypso, ik vind het een nadeel dat mikron niet echt koudwater geschikt is.
Je kan natuurlijk wel gebruiken in koud water maar met groter risico op bevriezen.
@leonbong Ik heb totaaaal geen plannen om in koud water te gaan duiken. Mocht ik t.z.t. dat wel gaan doen, dan zien we dat dan wel weer
Nu sprak met name het gewicht en subtiliteit van de Mikron me aan. Hebben wel even in de winkel naar de Core gekeken, maar ik vond 't de meerprijs niet meteen waard.

Sja als de intentie er niet is om in koud water te duiken dan ben je vrijsnel klaar inderdaad en is het ook zonde. Ik doe hier wel even de aanname dat je dan enkel op vakantie in warm water gaat duiken, maar waarom dan een eigen set ?
[Voor 6% gewijzigd door ShadowBumble op 24-08-2018 11:36]
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Als je bijvoorbeeld live aboards gaat doen dan snap ik het.
PS ik kan iedereen een live aboard aanraden in egypte is echt heel mooi, wel intensief.
PS ik kan iedereen een live aboard aanraden in egypte is echt heel mooi, wel intensief.
@ShadowBumble Het leek me prettig om eigen spul te hebben i.p.v. dat je wisselende huurspullen hebt, waarbij je duik deels ook prettig of minder prettig kan zijn als het huurspul tegenvalt. Sowieso vond ik de standaard-BCDs altijd best bulky met allemaal nutteloze crap die ik toch niet gebruik. En vervolgens geen geïntegreerd lood, zodat je weer zo'n irritante riem had 
Door m'n eigen spul te kopen, neem je dat wisselende weg. Wel hopen dat deze set bevalt natuurlijk

Door m'n eigen spul te kopen, neem je dat wisselende weg. Wel hopen dat deze set bevalt natuurlijk

@Osiris
Als je vaak duiken maakt met kleine rubberbootjes dan ga je de ouderwetse gordel waarderen.
Als je na de duik de rubberboot moet in klimmen kan je makkelijk je gordel afdoen en aangeven dat klimt makkelijker. Pocket haal je er op zo''n moment minder makkelijk uit zonder te verliezen wat ik vaak heb zien gebeuren.
Als je vaak duiken maakt met kleine rubberbootjes dan ga je de ouderwetse gordel waarderen.
Als je na de duik de rubberboot moet in klimmen kan je makkelijk je gordel afdoen en aangeven dat klimt makkelijker. Pocket haal je er op zo''n moment minder makkelijk uit zonder te verliezen wat ik vaak heb zien gebeuren.
@leonbong Ah, bij de ribs die ik heb meegemaakt, gaf je gewoon je hele set aan vanuit het water
Was helemaal makkelijk aan boord klimmen 

@Osiris Dat kan ik mij goed voorstellen inderdaad. Goed punt zeker als je vaker in dezelfde vakantie periode duikt is dat wel fijn.
Toch geen onprettig reissetje dacht ik zo

[Voor 10% gewijzigd door Osiris op 26-08-2018 02:59]
Chique heur!Osiris schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 02:37:
[afbeelding]
Toch geen onprettig reissetje dacht ik zoAssembling required
malleo omnia consentiunt
voor wie megaan met de GoT fundive ... ze zijn druk bezig met verbouwen van de steigers op ZE4 we moeten dus rekening houden met minder parkeerplek
Parkeerplek valt nog wel mee om rekening mee te houden. Ze zijn momenteel bezig bij ZE5 en volgens mij zag ik gisteren iets van 3-5 busjes staan van lokale aannemers. Daarvoor waren ze bij ZE4 bezig bij het oude duikgebied (rechts buiten de afbakening). De bodem op het ondiepe heeft best wat schade opgelopen door de steunpalen die ze vanaf de pontons de bodem in hebben geramd en de stukken metaal, kabelresten en groot schroot wat ze hebben laten vallen. Het zicht is gewoon slecht als ze bezig zijn.
Gelukkig komen ze niet het duikgebied in
Denk dat je dus meer rekening moet houden met extra stof in het water, en met wáár ze bezig zijn. Je wil echt niet (half) onder hun werkgebied zijn.
Ergens anders duiken is helaas niet een goed alternatief; ZE1 is wel wat beter qua zicht, alleen een stuk minder gemakkelijk dan ZE4.(al heb ik niks tegen ZE1 trouwens) En voor ZE10 en ZE12 heb je iemand met een boot nodig, al varen er wel een paar boten voor 10-15 euro per persoon per duik.
En 30 september is al vrij laat in het seizoen. Het oppervlaktewater in nu al in twee weken tijd afgekoeld van 24 naar 19 graden, dus over drie weken zal het wel zo'n 15 graden zijn aan de oppervlakte, plus het leven in het water is dan zo goed als weg. Het zal dus relatief rustig zijn de 30ste op de parkeerplaats denk ik.
Gelukkig komen ze niet het duikgebied in

Denk dat je dus meer rekening moet houden met extra stof in het water, en met wáár ze bezig zijn. Je wil echt niet (half) onder hun werkgebied zijn.
Ergens anders duiken is helaas niet een goed alternatief; ZE1 is wel wat beter qua zicht, alleen een stuk minder gemakkelijk dan ZE4.(al heb ik niks tegen ZE1 trouwens) En voor ZE10 en ZE12 heb je iemand met een boot nodig, al varen er wel een paar boten voor 10-15 euro per persoon per duik.
En 30 september is al vrij laat in het seizoen. Het oppervlaktewater in nu al in twee weken tijd afgekoeld van 24 naar 19 graden, dus over drie weken zal het wel zo'n 15 graden zijn aan de oppervlakte, plus het leven in het water is dan zo goed als weg. Het zal dus relatief rustig zijn de 30ste op de parkeerplaats denk ik.
7400 Wp op het dak
Mooi!Osiris schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 02:37:
[afbeelding]
Toch geen onprettig reissetje dacht ik zoAssembling required
Geen schoenen voor je flippers
Niet op de foto, vergeten

Helaas booties met zachte zolen (niet goed genoeg over nagedacht) waardoor het best pijnlijk was om de stranden van Bonaire die bezaaid zijn met (of zo goed als bestaan uit) overleden koraal te doorkruisen..

Op curacao Bonaire heb ik ook veel gedoken met crocs over het strand/rotsen en dan in het water gesloten hiel vinnen. Crocs met een bandje vast aan mijn vest.
Omdat ik dan gesloten hiel bij mij had omdat dat makkelijker is voor een keertje snorkelen op een stranddag
Omdat ik dan gesloten hiel bij mij had omdat dat makkelijker is voor een keertje snorkelen op een stranddag
Rectificatie: Een paar dagen geleden waren ze dus wel binnen het duikgebied bezig met de pontons aan het eind van het duikgebied bij de omkleedhuisjes..

7400 Wp op het dak
Theo schreef op zondag 16 september 2018 @ 09:32:
[...]
Rectificatie: Een paar dagen geleden waren ze dus wel binnen het duikgebied bezig met de pontons aan het eind van het duikgebied bij de omkleedhuisjes..

[Voor 13% gewijzigd door ShadowBumble op 16-09-2018 12:21]
Weer terug van 10 dagen Rode Zee (Marsa Shagra). Vrij succesvol qua duiken, haaien, dolfijnen, schildpadden, octopii. Op naar de volgende vakantie 
Ook de Perdix AI computer van een van mijn buddies mogen bewonderen, en (dus) een OSTC2 TR gekocht
. Hoewel AI nice-to-have is en geen noodzaak, wilde ik het toch graag hebben. Ik heb het destijds gehad op mijn Uemis SDA computer (nog steeds een computer die ik enorm waardeer, ondanks zijn kuren), daarna niet meer. Inmiddels zie AI terug op high-end computers als de Perdix en de OSTC2 TR. Voornaamste minpunt van de Perdix vond ik het scherm. Er zit lucht tussen het glas en het display, en dit spiegelt onderwater. De OSTC heeft dit probleem niet. Daarnaast ben ik de OSTC gewend. Voordeel voor de Perdix was de verwisselbare batterij, en de 'standaard' PPS zender die door meer merken wordt gebruikt.

Ook de Perdix AI computer van een van mijn buddies mogen bewonderen, en (dus) een OSTC2 TR gekocht

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Leute die meegaan met de tweakers fundive .. ik moet helaas afzeggen die dag.. ik ben opgeroepen voor het werk om in diverse datacenters werk te gaan doen.. helaas kan ik dit alleen op aankomende zondag.
excuses... maar het kan gewoon doorgaan neem ik aan? de volgende keer sluit ik graag aan.

excuses... maar het kan gewoon doorgaan neem ik aan? de volgende keer sluit ik graag aan.

[Voor 16% gewijzigd door Njay op 25-09-2018 14:07]
Wat gaat voor zondag de planning eigelijk zijn? Vooral hoelaat en waar en hoe vinden/herkennen we elkaar?
7400 Wp op het dak
@Theo zullen we rond 08:00 afspreken? Ik heb duikspullen gehuurd bij airdiving en zal die dan van tevoren afhalen. De locatie ken ik niet zo goed, dus het is handiger als iemand die de locatie kent een herkenningspunt doorgeeft.
Heeft iemand hier al een keer bij Todi gedoken?
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Is 08:00 uur niet een beetje vroeg om daar te zijn zondag? Het water is zo'n 16-17 graden, en zondag wordt het max 16 graden. Drie duiken zal dan wel de max zijn zonder het erg koud te krijgen.Eric1985 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:10:
@Theo zullen we rond 08:00 afspreken? Ik heb duikspullen gehuurd bij airdiving en zal die dan van tevoren afhalen. De locatie ken ik niet zo goed, dus het is handiger als iemand die de locatie kent een herkenningspunt doorgeeft.
@Njay Uit welke personen bestaat het GoT Duikteam?
[Voor 4% gewijzigd door Theo op 26-09-2018 13:29]
7400 Wp op het dak
EricTheo schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:28:
[...]
Is 08:00 uur niet een beetje vroeg om daar te zijn zondag? Het water is zo'n 16-17 graden, en zondag wordt het max 16 graden. Drie duiken zal dan wel de max zijn zonder het erg koud te krijgen.
@Njay Uit welke personen bestaat het GoT Duikteam?
Michel (ShadowBumble)
Roald Gluvers (EL_Loco)
theo
Zondag is het in de ochtend zo'n 7 graden, en pas vanaf een uurtje of 11 wordt het 15+ graden. Ik wil daarom ook voorstellen om 's ochtends rustig aan te doen en de tijd te nemen zodat we ons niet hoeven om te kleden in 8 graden als de zon net opkomt... Het moet ook nog leuk blijven 
Zullen we rond 9:00 uur afspreken op ZE4? Voor de personen die er niet bekend zijn; op ZE4 heb je een lange parkeerplaats waar je kunt parkeren; de parkeerplaats is zo'n 200 meter lang. Ik zal met de auto zover mogelijk in het begin van de parkeerplaats gaan staan. Je kan mij herkennen aan aan zwarte Fiat Panda met een (papieren) vlaggetje met het Tweakers logo aan de antenne.
Wellicht handig om mij op voorhand een bericht te sturen voor een telefoonnummer mocht je later zijn of het niet kunnen vinden.
Het is wel aan te raden om een lamp mee te nemen naar Vinkeveen. Niet dat het enorm donker is in het water, maar vooral om veel details te kunnen zien.
Ander praktisch punt : neem voldoende muntgeld mee (50 cent en groter) om je fles te (her)vullen. Je zal zo'n 2-3 euro nodig hebben voor een flesvulling. Verder is een duikvergunning verplicht op ZE4. Een dagvergunning kun je bij de duikwinkel ter plekke halen voor 7.50 euro.

Zullen we rond 9:00 uur afspreken op ZE4? Voor de personen die er niet bekend zijn; op ZE4 heb je een lange parkeerplaats waar je kunt parkeren; de parkeerplaats is zo'n 200 meter lang. Ik zal met de auto zover mogelijk in het begin van de parkeerplaats gaan staan. Je kan mij herkennen aan aan zwarte Fiat Panda met een (papieren) vlaggetje met het Tweakers logo aan de antenne.
Wellicht handig om mij op voorhand een bericht te sturen voor een telefoonnummer mocht je later zijn of het niet kunnen vinden.
Het is wel aan te raden om een lamp mee te nemen naar Vinkeveen. Niet dat het enorm donker is in het water, maar vooral om veel details te kunnen zien.
Ander praktisch punt : neem voldoende muntgeld mee (50 cent en groter) om je fles te (her)vullen. Je zal zo'n 2-3 euro nodig hebben voor een flesvulling. Verder is een duikvergunning verplicht op ZE4. Een dagvergunning kun je bij de duikwinkel ter plekke halen voor 7.50 euro.
7400 Wp op het dak
@Theo en @Njay , potentieel moet ik ook nog zondag werken (01:00 t/m 05:00) maar dat hoor ik vrijdag ochtend pas. Dus ik ga er voor nu nog vanuit dat ik er gewoon bij ben
maar de finale update post ik Vrijdag even.
Is het trouwens niet erg druk meer op Zondag in ZE4 om 09:00 ben er nu al een paar weken niet meer in het weekend geweest

Is het trouwens niet erg druk meer op Zondag in ZE4 om 09:00 ben er nu al een paar weken niet meer in het weekend geweest

Geen idee hoe druk het is zondag. Ik duik zelf nooit in het weekend op de populaire plaatsen vanwege de drukte. Maar gezien het toch redelijk einde seizoen is heb ik de hoop dat het niet megadruk is. Mocht het echt topdrukte zijn kunnen we altijd uitwijken naar ZE1 of naar de spiegelplas.ShadowBumble schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:14:
@Theo en @Njay , potentieel moet ik ook nog zondag werken (01:00 t/m 05:00) maar dat hoor ik vrijdag ochtend pas. Dus ik ga er voor nu nog vanuit dat ik er gewoon bij benmaar de finale update post ik Vrijdag even.
ik duik juist doordeweeks aan het eind van de middag, dan zijn we vaak de enige op ZE4
7400 Wp op het dak
Hier hetzelfdeTheo schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:38:
[...]
ik duik juist doordeweeks aan het eind van de middag, dan zijn we vaak de enige op ZE4

Vandaag was het even schrikken bij ZE4; ze zijn nu compleet bezig IN het duikgebied met de werkzaamheden waardoor bijna het hele duikgebied is afgezet aan de kade.... Er kan nog enkel gedoken worden vanaf helemaal aan het eind van het duikgebied links. Ook de rechterkant van het gebied is met hekken afgesloten. Gelukkig is het duikgebied nog wel duikbaar; de bus moet nog gewoon te bezoeken zijn. De eerste paar meter diep daar is het zicht maar een paar meter door de werkzaamheden. Hieronder is het wel erg donker, maar het zicht is gelukkig nog wel redelijk. Een lamp is dus wel heel erg handig om mee te nemen zondag.
De bodem is op 1-2 meter echt compleet naar de t#r%ng door de werkzaamheden; het ziet er echt als een maanlandschap uit. Ik hoop echt dat dit geen gevolgen heeft voor de bodembegroeiing volgend jaar.
Het water is trouwens 15 graden. Voor zondag is dubbel 7 of droog dus echt aan te raden wil je meer dan één duik doen.
Voor zondag wil ik voorstellen om gewoon ter plekke te kijken wat we gaan doen. Een duik op ZE4 is goed te doen mits het niet superdruk is. En anders kunnen we ook uitwijken naar ZE1 of de spiegelplas, al kunnen we het ook best combineren
Nu eerst de spullen uithangen zodat het zondag weer een beetje opgedroogd is.
De bodem is op 1-2 meter echt compleet naar de t#r%ng door de werkzaamheden; het ziet er echt als een maanlandschap uit. Ik hoop echt dat dit geen gevolgen heeft voor de bodembegroeiing volgend jaar.

Het water is trouwens 15 graden. Voor zondag is dubbel 7 of droog dus echt aan te raden wil je meer dan één duik doen.
Voor zondag wil ik voorstellen om gewoon ter plekke te kijken wat we gaan doen. Een duik op ZE4 is goed te doen mits het niet superdruk is. En anders kunnen we ook uitwijken naar ZE1 of de spiegelplas, al kunnen we het ook best combineren

Nu eerst de spullen uithangen zodat het zondag weer een beetje opgedroogd is.
7400 Wp op het dak
Al bekend of je er morgen bij bent?ShadowBumble schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:14:
@Theo en @Njay , potentieel moet ik ook nog zondag werken (01:00 t/m 05:00) maar dat hoor ik vrijdag ochtend pas. Dus ik ga er voor nu nog vanuit dat ik er gewoon bij benmaar de finale update post ik Vrijdag even.
7400 Wp op het dak
Shit sorry gisteren vergeten te melden maar ik moet vanacht werken

ik ben er gewoon!
7400 Wp op het dak
Ik kom dit topic toevallig tegen, nou ja, ik wist dat het ergens was...
Over een paar weken heb ik als het goed ook mijn 1* brevet.
Ik heb tot nu toe alleen in Valburg gedoken, vorige week zondag toch bagger zicht, mijn hele console zat onder de blub...
Dan leer je pas echt duiken, denk ik zo. Ik heb ook wel een paar keer mooier zicht gehad (4/5 meter). En nu 2 keer naar 20 meter geweest.
Over een paar weken heb ik als het goed ook mijn 1* brevet.
Ik heb tot nu toe alleen in Valburg gedoken, vorige week zondag toch bagger zicht, mijn hele console zat onder de blub...
Dan leer je pas echt duiken, denk ik zo. Ik heb ook wel een paar keer mooier zicht gehad (4/5 meter). En nu 2 keer naar 20 meter geweest.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
De GoT duikmeet is ook weer achter de rug. Uiteindelijk waren het alleen @Eric1985 en ikzelf die op zijn komen dagen. We hadden verwacht dat @EL_Loco ook nog op kwam dagen, maar deze is zonder bericht niet op komen dagen....
Hierdoor hebben Eric en ik dus een duik gemaakt op ZE4. Vandaag voor het eerst van het jaar weer dubbel 7 mm gedoken, en met 15 graden was dat zeker geen luxe.
De kade binnen het duikgebied is nog steeds vanwege de werkzaamheden zo goed als afgesloten. Alleen het stukje links van het kleedgebouw is toegankelijk vanaf de kant. Het viel wel op dat merendeel van de personen op ZE4 (en dat waren het vandaag toch nog zo'n 100 man) gewoon binnen het duikgebied blijven. Wij zijn juist aan de linkerkant het gebied uitgegaan om de chocolademelk te ontwijken, en het zicht was best goed; zo'n 10 meter ver op 5-10 meter diep buiten het duikgebied.
Volgend jaar moeten we proberen weer een duikmeet te plannen zodat we weer met een groep duikers zijn, ipv met enkel de twee meest fanatieke duikers
Hierdoor hebben Eric en ik dus een duik gemaakt op ZE4. Vandaag voor het eerst van het jaar weer dubbel 7 mm gedoken, en met 15 graden was dat zeker geen luxe.
De kade binnen het duikgebied is nog steeds vanwege de werkzaamheden zo goed als afgesloten. Alleen het stukje links van het kleedgebouw is toegankelijk vanaf de kant. Het viel wel op dat merendeel van de personen op ZE4 (en dat waren het vandaag toch nog zo'n 100 man) gewoon binnen het duikgebied blijven. Wij zijn juist aan de linkerkant het gebied uitgegaan om de chocolademelk te ontwijken, en het zicht was best goed; zo'n 10 meter ver op 5-10 meter diep buiten het duikgebied.
Volgend jaar moeten we proberen weer een duikmeet te plannen zodat we weer met een groep duikers zijn, ipv met enkel de twee meest fanatieke duikers

7400 Wp op het dak
Puur uit interesse (aangezien ik een >10 °C-automaat heb
): hoe was de temperatuur op 10 meter diepte?

@Theo was gezellig! Bedankt voor de begeleiding aangezien ik heel lang geleden voor het laatst in NL gedoken heb.
Tot de volgende keer!
Tot de volgende keer!
14-15 graden ongeveer.Osiris schreef op zondag 30 september 2018 @ 12:57:
Puur uit interesse (aangezien ik een >10 °C-automaat heb): hoe was de temperatuur op 10 meter diepte?
Ik heb trouwens een automaat die geschikt is om in/onder het ijs te duiken, echter heb ik een lichaam dat enkel geschikt is voor >10 °C

7400 Wp op het dak
Leuk om te lezen ! Ik ben zojuist pas weer wakker geworden heheTheo schreef op zondag 30 september 2018 @ 12:49:
De GoT duikmeet is ook weer achter de rug. Uiteindelijk waren het alleen @Eric1985 en ikzelf die op zijn komen dagen. We hadden verwacht dat @EL_Loco ook nog op kwam dagen, maar deze is zonder bericht niet op komen dagen....

[Voor 4% gewijzigd door ShadowBumble op 30-09-2018 19:22]
@ShadowBumble Als je buiten het duikgebied blijft dan kom je bijna niemand tegen +:) Denk dat we twee duikers tegen zijn gekomen in het water, plus een paar bij de trap om het water uit te gaan.
Gelukkig denkt het merendeel van de duikers dat er enkel binnen het duikgebied gedoken mag worden, ipv dat boten enkel binnen het duikgebied niet mogen varen. Dus blijft het merendeel van de duikers keurig binnen het gebied zodat personen die gewoon rustig willen duiken dat buiten het gebied kunnen doen
Gelukkig denkt het merendeel van de duikers dat er enkel binnen het duikgebied gedoken mag worden, ipv dat boten enkel binnen het duikgebied niet mogen varen. Dus blijft het merendeel van de duikers keurig binnen het gebied zodat personen die gewoon rustig willen duiken dat buiten het gebied kunnen doen

7400 Wp op het dak
Blij dat het bevallen is
ik maak wel een event aan voor een 2019 voorjaarsduik
en dan zorgen dat ik er zelf ook bij ben 

Ow kak!Theo schreef op zondag 30 september 2018 @ 12:49:
Dat is waar ook. Er kwam bij mij lastminute een tripje voor werk tussendoor. Helemaal vergeten af te melden

Sorry guys!
malleo omnia consentiunt
Zondag na elf duiken mijn 1* gehaald. Nu eindelijk ook een gebrevetteerde duiker.
Alle duiken in Valburg gemaakt.
Nu eerst een half jaar zeilen (zie link in bio) en dan in mei maar weer beginnen met de duiksport. Al kan ik sowieso in Caribisch gebied snorkelen. Daar is toch wel genoeg te zien. Misschien gaat een duikje nog wel lukken, dat hoop ik toch wel.
Daarnaast vind ik het toch wel fris worden, zelfs met dubbel 7.

Alle duiken in Valburg gemaakt.
Nu eerst een half jaar zeilen (zie link in bio) en dan in mei maar weer beginnen met de duiksport. Al kan ik sowieso in Caribisch gebied snorkelen. Daar is toch wel genoeg te zien. Misschien gaat een duikje nog wel lukken, dat hoop ik toch wel.
Daarnaast vind ik het toch wel fris worden, zelfs met dubbel 7.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Ik ben aan het rondkijken naar een drybag, om water van natte spullen binnenboord te houden, een rugzakmodel om precies te zijn. Kan ik hier posten over ervaringen
?
Het moet een wetsuit+onderpak, laarsjes, trimvest, automatenset en buitenvinnen kunnen herbergen.
Apeks [1], Scubapro [2], Fourth Element [3], North Core [4], Santi [5], tecline [6] lijken fatsoenlijke drybags te maken, de eerste (DRY75L) lijkt me enigzins overengineered.
[1] http://www.apeksdiving.co...ined-wet-dry-storage.html
[2] https://scubapro.johnsonoutdoors.com/30l-drybag-backpack
[3] https://life.fourthelement.com/product/drypack/ of https://life.fourthelement.com/product/argo-dry-bag/
[4] https://www.northcore-eur...dry-bag-40l-backpack.html of https://www.northcore-eur...ultimate-dry-bag-40l.html
[5] http://store.santidiving.com/en_US/p/Backpack/164
[6] https://katalog.tecline.c...xtream-yellow,3,1946,1114

Het moet een wetsuit+onderpak, laarsjes, trimvest, automatenset en buitenvinnen kunnen herbergen.
Apeks [1], Scubapro [2], Fourth Element [3], North Core [4], Santi [5], tecline [6] lijken fatsoenlijke drybags te maken, de eerste (DRY75L) lijkt me enigzins overengineered.
[1] http://www.apeksdiving.co...ined-wet-dry-storage.html
[2] https://scubapro.johnsonoutdoors.com/30l-drybag-backpack
[3] https://life.fourthelement.com/product/drypack/ of https://life.fourthelement.com/product/argo-dry-bag/
[4] https://www.northcore-eur...dry-bag-40l-backpack.html of https://www.northcore-eur...ultimate-dry-bag-40l.html
[5] http://store.santidiving.com/en_US/p/Backpack/164
[6] https://katalog.tecline.c...xtream-yellow,3,1946,1114
[Voor 61% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 23-10-2018 16:25]
"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg
Qua drybags kan je ook eens bij de decathlon kijken. Eigenlijk iets meer soepeler materiaal, gebruik die tassen zelf voor mijn onderpak. Voordeel; factor 5 goedkoper dan de gemiddelde "duik" tas. En ook beschikbaar als rugtas.
bijv zoiets: https://www.decathlon.nl/...=8383300&c=BLAUW_TURKOOIS
Als je er metalen backplates en zware vinnen etc in wilt stoppen dan kan je beter op zoek naar wat zwaarder spul, met dikke stevige rits enzo. Heb daar zelf een keer een no-name outdoortas van 5-tientjes voor gekocht, werkt al 6 jaar
Als je er metalen backplates en zware vinnen etc in wilt stoppen dan kan je beter op zoek naar wat zwaarder spul, met dikke stevige rits enzo. Heb daar zelf een keer een no-name outdoortas van 5-tientjes voor gekocht, werkt al 6 jaar

Met onderkleding bedoel ik vooralsnog shorty 

Neem je die mee op reis? Want het doel is om geen plas water in $hotelkamer/$appartement achter te laten.j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:30:
Qua drybags kan je ook eens bij de decathlon kijken. Eigenlijk iets meer soepeler materiaal, gebruik die tassen zelf voor mijn onderpak. Voordeel; factor 5 goedkoper dan de gemiddelde "duik" tas. En ook beschikbaar als rugtas.
"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg
Dan ga je het met die 40Liter sowieso niet redden.
Die decathlon tassen die ik heb gebruik om kleding droog te houden.
Denk dat nat ook wel goed binnen blijft maar voor dat spul gebruik ik echt hufterproof dikke tas. Daar heb ik helaas geen linkje van, maar denk aan een tas die je bij een droogpak krijgt. Gok zo rond te 100 liter, stevige rits + rubber om te tas. Eigenlijk moet je die drybags even zelf voelen; je het 'parachute' achtige stof die droog is (maar niet geschikt voor wat jij wil) en rubber gecoat achtig spul dat beter is voor wat jij wil.
wat ik gebruik voor droogpak + vinnen enzo:

http://store.santidiving.com/en_US/p/Stay-Dry-bag/166
Deze uit je lijst komt het dichtste in de buurt: http://www.apeksdiving.co...ined-wet-dry-storage.html Maar die zal niet goedkoop zijn (gok >150 euro).
Waar je ook naar kan kijken:https://www.canyonzone.com/c-2901533/bags/ In die tassen sleep ik stages en touw mee de grotten in. Blijft gagarandeerd heel. Let wel even op dat je een dichte ipv een open variant hebt (sommige hebben juist gaten om water er uit te laten lopen).
Overigens laat ik meestal mn spul lekker op het duikcentrum, niet veel nut om heen & weer te slepen tenzij je echt bang bent voor diefstal. Computer/compas/canister/scooter en spul dat moet laden gaat wel mee maar rest blijft eigenlijk altijd achter.
Die decathlon tassen die ik heb gebruik om kleding droog te houden.
Denk dat nat ook wel goed binnen blijft maar voor dat spul gebruik ik echt hufterproof dikke tas. Daar heb ik helaas geen linkje van, maar denk aan een tas die je bij een droogpak krijgt. Gok zo rond te 100 liter, stevige rits + rubber om te tas. Eigenlijk moet je die drybags even zelf voelen; je het 'parachute' achtige stof die droog is (maar niet geschikt voor wat jij wil) en rubber gecoat achtig spul dat beter is voor wat jij wil.
wat ik gebruik voor droogpak + vinnen enzo:

http://store.santidiving.com/en_US/p/Stay-Dry-bag/166
Deze uit je lijst komt het dichtste in de buurt: http://www.apeksdiving.co...ined-wet-dry-storage.html Maar die zal niet goedkoop zijn (gok >150 euro).
Waar je ook naar kan kijken:https://www.canyonzone.com/c-2901533/bags/ In die tassen sleep ik stages en touw mee de grotten in. Blijft gagarandeerd heel. Let wel even op dat je een dichte ipv een open variant hebt (sommige hebben juist gaten om water er uit te laten lopen).
Overigens laat ik meestal mn spul lekker op het duikcentrum, niet veel nut om heen & weer te slepen tenzij je echt bang bent voor diefstal. Computer/compas/canister/scooter en spul dat moet laden gaat wel mee maar rest blijft eigenlijk altijd achter.
[Voor 29% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 24-10-2018 14:23]
zo! Sinds gisteren OWD gehaald. Man, op ZE4 was het "wat frisjes" voor de laatste 2 duiken van de cursus, geloof dat ik vanmiddag pas weer een beetje warm werd 
Volgende duiken zijn al gepland in Egypte en Bonaire, ben benieuwd!
/topic added to bookmarks

Volgende duiken zijn al gepland in Egypte en Bonaire, ben benieuwd!
/topic added to bookmarks
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Link: https://www.bonaire.nu/20...k-onderwaterpark-bonaire/Het bestuurscollege van Bonaire heeft op 28 november goedkeuring gegeven aan een forse prijsstijging voor het gebruik van het onderwaterpark van Bonaire.
Zo gaat de “Nature Fee” van de huidige $10,- naar $25,- en de duik vergoeding van $25,- naar $45,- per jaar. Ook huiseigenaren aan zee en bedrijven die in het park opereren gaan meer betalen. Bijzonder is dat de dagprijs voor duikers van $10,- is weggevallen en dat er geen vergoeding voor de cruise toeristen wordt genoemd.
De Dive Tag / Nature Fee 2019 kan niet meer cash worden betaald, maar alleen nog met een creditcard of pinpas (VISA / Mastercard / Maestro). Het is de bedoeling van Stinapa, de stichting die de nationale parken op het eiland beheert, om de natuurgelden uiteindelijk te gaan innen via internet en de fysieke duikpenning af te schaffen.
Link: https://www.bonaire.nu/20...pa-bonaire-gaat-digitaal/In de op maandag j.l. getekende overeenkomst is vastgelegd dat het systeem vanaf begin juni operationeel zal zijn.
De online verkoop zal de druk op lokale bedrijven verminderen, als het gaat om de administratie die verkoop van divetags nu nog met zich meebrengt en tegelijkertijd het gebruik van plastic, waarvan de fysieke divetags nu zijn gemaakt, terugdringen.
[Voor 39% gewijzigd door U123456 op 27-05-2019 18:51]
Hmm, ik zit de tweede week van februari op Bonaire.
Ik vond duiken op Bonaire al aan de prijzige kant maar dat maakten de duiklocaties meer dan goed.
Nu heb ik me niet verdiept in de opbouw van de prijzen, maar met het wegvallen van de dagprijs ben je er met 4 dagen duiken toch eigenlijk weer uit?

Nu heb ik me niet verdiept in de opbouw van de prijzen, maar met het wegvallen van de dagprijs ben je er met 4 dagen duiken toch eigenlijk weer uit?
ben ook wel benieuwd naar de prijzen van 2019. Aan de andere kant: als je niet voor een dagje gaat duiken (of snorkelen!) op Bonaire scheelt het ten opzichte van de oude prijs 20$...tja, het kost je al 1000¢ pp om er te komen 

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Leuk, een duiktopic op GoT.
Sinds september ook bezig met mijn 1* Brevet (bij Nelos hier in België, CMAS aangesloten).
Al een paar duikjes in november/december gedaan (meteen maar de kou getrotseerd met 7mm longjohn en 5mm shorty): Oesterdam in de Oosterschelde, Put van Ekeren, La Gombe (dat was tot nu best wel de mooiste en gezelligste).
Nog één duikje en mijn vaardigheden bewijzen in open water, en dan is dat 1* brevet binnen. Aan het eind van januari ook nog binnenduikje in Transfo Duiktank Zwevegem.
En kerstmis is ook een mooie geweest; leuke Mares Quad beginnersduikcomputer gescoord.
Sinds september ook bezig met mijn 1* Brevet (bij Nelos hier in België, CMAS aangesloten).
Al een paar duikjes in november/december gedaan (meteen maar de kou getrotseerd met 7mm longjohn en 5mm shorty): Oesterdam in de Oosterschelde, Put van Ekeren, La Gombe (dat was tot nu best wel de mooiste en gezelligste).
Nog één duikje en mijn vaardigheden bewijzen in open water, en dan is dat 1* brevet binnen. Aan het eind van januari ook nog binnenduikje in Transfo Duiktank Zwevegem.
En kerstmis is ook een mooie geweest; leuke Mares Quad beginnersduikcomputer gescoord.
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Zijn er mensen die hier ervaring hebben met het duiken op Curacao?
Mijn vriendin en ik gaan voor het eerst zonder begeleiding de kantduiken maken in september.
We zijn al flink aan het zoeken wat waar we overal willen gaan duiken.
Zijn de duikplekken ter plaatse eenvoudig te vinden, is het gewoon naar de boei zwemmen en daar omlaag?
En wat zouden jullie doen met je spullen, ik had gelezen dat autos vaker leeggeroofd worden.
Mijn vriendin en ik gaan voor het eerst zonder begeleiding de kantduiken maken in september.
We zijn al flink aan het zoeken wat waar we overal willen gaan duiken.
Zijn de duikplekken ter plaatse eenvoudig te vinden, is het gewoon naar de boei zwemmen en daar omlaag?
En wat zouden jullie doen met je spullen, ik had gelezen dat autos vaker leeggeroofd worden.
Curacao is het leuk duiken.
Ik vind het met name leuk om het gewoon met op het strand liggen te combineren is.
Je zwemt vanaf het strand naar recht naar voren linksaf/rechtsaf op 15 á 20m diepte.
Op half lucht op 10 á 12m weer terug.
Klaar.
En ja je kan ook duiken op plekken die niet specifiek strand plekken zijn maar dat vind ik minder leuk omdat het niet gecombineerd is met lekker strand dagje.
Ik lig meestal op het strand en dan spontaan besluiten om te gaan duiken, even naar de auto lopen voor de spullen en gaan met die banaan.
Op de bewaakte strandplekken hoef je niet echt zorgen te maken voor het stelen van je spullen.
Ik vind het met name leuk om het gewoon met op het strand liggen te combineren is.
Je zwemt vanaf het strand naar recht naar voren linksaf/rechtsaf op 15 á 20m diepte.
Op half lucht op 10 á 12m weer terug.
Klaar.
En ja je kan ook duiken op plekken die niet specifiek strand plekken zijn maar dat vind ik minder leuk omdat het niet gecombineerd is met lekker strand dagje.
Ik lig meestal op het strand en dan spontaan besluiten om te gaan duiken, even naar de auto lopen voor de spullen en gaan met die banaan.
Op de bewaakte strandplekken hoef je niet echt zorgen te maken voor het stelen van je spullen.
Ik wil dit jaar een weekje Egypte gaan duiken.
Nu heb ik in het verleden in Sharm El Sheikh gedoken. Erg gaaf en daar mijn eerste Manta gezien. Toen was het nog een fundive en was ik met mijn prille vriendinnetje samen.
Nu ga ik met een vriend van me, en hebben we allebei onze Open Water.
Sharm el Sheikh is dus goed bevallen toen, ook voor wat snorkelen op de off-days, maar ik was benieuwd of het wel de beste plek is. Ik wil naast het duiken ook wel wat cultuur snuiven en ook 's avonds wel ff een leuke club of bar bezoeken.
Wat raden jullie aan? Heb over Marsa Alam wel mooie dingen gelezen, maar weet niet hoe het daar is qua uitgaan e.d.
Nu heb ik in het verleden in Sharm El Sheikh gedoken. Erg gaaf en daar mijn eerste Manta gezien. Toen was het nog een fundive en was ik met mijn prille vriendinnetje samen.
Nu ga ik met een vriend van me, en hebben we allebei onze Open Water.
Sharm el Sheikh is dus goed bevallen toen, ook voor wat snorkelen op de off-days, maar ik was benieuwd of het wel de beste plek is. Ik wil naast het duiken ook wel wat cultuur snuiven en ook 's avonds wel ff een leuke club of bar bezoeken.
Wat raden jullie aan? Heb over Marsa Alam wel mooie dingen gelezen, maar weet niet hoe het daar is qua uitgaan e.d.
[Voor 7% gewijzigd door Damian op 17-01-2019 08:23]
Ieri ero quiete perché oggi sarò la tempesta
Ik heb mijn OW gehaald in Sharm El Sheikh samen met een vriend.
Om Sharm is wel voldoende te doen met de Pacha discotheek en genoeg uitstapjes.
Let wel op dat drinken wordt afgeraden als je de dag erna gaat duiken, daarom zijn wij niet veel op stap gegaan toen.
Om Sharm is wel voldoende te doen met de Pacha discotheek en genoeg uitstapjes.
Let wel op dat drinken wordt afgeraden als je de dag erna gaat duiken, daarom zijn wij niet veel op stap gegaan toen.
over 3 weken zit ik in Utila,Honduras voor paar duikjes
kost er echt niets.$60 voor 2 duiken incl hotel overnachting 

[Voor 22% gewijzigd door mrsar op 18-01-2019 12:18]
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
duiken zal weinig kosten in (zuid) Amerika, ticket er naartoe wat meermrsar schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:16:
over 3 weken zit ik in Utila,Honduras voor paar duikjeskost er echt niets.$60 voor 2 duiken incl hotel overnachting

[Voor 3% gewijzigd door Damian op 18-01-2019 12:40]
Ieri ero quiete perché oggi sarò la tempesta
mwoah viel mee, 500 euro via MEX naar guatamala-city,op vrienden bezoek en die was in de planning, zaten nog te twijfelen of we nog weekje naar el Salvador of naar Honduras gingen, is nu dus Honduras geworden (met de auto) naar de eilanden voor wat duikenDamian schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:39:
[...]
duiken zal weinig kosten in (zuid) Amerika, ticket er naartoe wat meer

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
uitgaan - geen idee.Damian schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 08:23:
Ik wil dit jaar een weekje Egypte gaan duiken.
<>
ik ga er waarschijnlijk in oktober naartoe. Mijn to be duikbuddy (vriend van een vriendin van mijn vriendin) is er vaker geweest en kent er een instructeur die we gaan inhuren. Als ik niet duik drink ik graag een pils of gin-tonic bij de lunch, maar hou me verder zo goed mogelijk aan de "10 hours from Bottle to Throttle" regel uit de luchtvaart. Een glaasje ok maar bij mij niet stappen zoals ik normaal doe

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Mocht iemand nog een zo’n goed als nieuwe goede duikcamera zoeken, in V&A schijnt er een aangeboden te worden 

mooi ding! heb zelf net de nikon W300 gekocht 

Dit weekend eerste duikje van het nieuwe seizoen, Bergse Diepsluis Oesterdam. Was gezellig druk daar. 8°C watertemp en vergelijkbare lucht, dus kan alleen maar beteren de rest van het seizoen. Al wel meer leven te zien dan aan het einde van het jaar.
Ook eindelijk mijn plasticje gekregen (had em al vroeger gehaald maar worden maar periodiek verdeeld als je geen echte reden hebt om hem zelf op het Nelos HQ te gaan halen):

Ook eindelijk mijn plasticje gekregen (had em al vroeger gehaald maar worden maar periodiek verdeeld als je geen echte reden hebt om hem zelf op het Nelos HQ te gaan halen):

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Dit jaar ga ik weer naar Thailand in Juni om te duiken. De 2 jaar hiervoor steeds een doktersverklaring gehaald, daar ik Omeprazol neem. Is het elk jaar weer nodig om dat te halen?
Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400
Ik begin in mei met mijn open water. Nu ben ik me aan het oriënteren op materiaal.
Hebben jullie advies/tips voor het kiezen van een duikcomputer?
Een Suunto Zoop is niet al te duur en relatief simpel. De gadget nerd in me roept eigenlijk om een Suunto eon Core of een d5 ofzo. Is een digitaal compas in de computer handig of juist niet? Welke andere merken zijn goed?
Een Suunto Zoop is niet al te duur en relatief simpel. De gadget nerd in me roept eigenlijk om een Suunto eon Core of een d5 ofzo. Is een digitaal compas in de computer handig of juist niet? Welke andere merken zijn goed?
Officeel wel, maar aangezien de beste man je toch niks nieuws gaat vertellen en er wel voor betaald wil worden zou het zo maar kunnen dat ik in jouw geval "nee niks aan de hand" aanvinktoastingnow schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:50:
Dit jaar ga ik weer naar Thailand in Juni om te duiken. De 2 jaar hiervoor steeds een doktersverklaring gehaald, daar ik Omeprazol neem. Is het elk jaar weer nodig om dat te halen?

Mijn advies: houd het simpel. Suunto is een goed duikcomputermerk en de Zoop een goed betrouwbaar basismodel. Ik heb hem zelf ook en op recreatief gebied nog geen functie gemist.Lexo schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:31:
Ik begin in mei met mijn open water. Nu ben ik me aan het oriënteren op materiaal.
Kompas heb ik los (risico spreiding) dus daar geen ervaring mee.
[Voor 42% gewijzigd door Ikke_niet op 11-04-2019 14:10]
Mijn advies zou eerder zijn: kijk eerst eens hoe gegrepen je wordt door het duikvirus en koop pas je materiaal na de cursus. Ik heb zelf ook de Zoop (novo). Mooie prijs, helder, goed leesbaar display, en ik heb (als recreatief duiker) ook nog geen functie gemist.
Vooral voor de duurdere types geld: kijk eerst welke vorm van duiken je leuk vind en zoek daarna pas een dure computer uit. Je zult net zien dat die ene functie er niet op zit die achteraf onmisbaar is bij jouw soort duiken.
Vooral voor de duurdere types geld: kijk eerst welke vorm van duiken je leuk vind en zoek daarna pas een dure computer uit. Je zult net zien dat die ene functie er niet op zit die achteraf onmisbaar is bij jouw soort duiken.
[Voor 12% gewijzigd door BoGu5 op 11-04-2019 21:10]
request.getCookies();
Het belangrijkste zou ik zeggen zorg dat je gaat duiken.Lexo schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:31:
Het digitale kompas als voorbeeld, ik heb er eentje op mijn duikcomputer. Gebruik het nooit.
Had het kompas altijd in mijn console zitten, maar vond dat niet praktisch.
Heb mijn kompas nu aan een retractor zitten links boven aan mijn trimvest en dat is voor mij de fijnste locatie.
Kort samengevat, het is voor iedereen anders wat fijn is. Een digitaal of analoog kompas, de plek van het kompas, etc.
Dit geld dus voor al je materiaal. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren.
Echter heb je als beginnend duiker nog geen idee wat je voorkeuren zijn.
Persoonlijk vind ik het dan verstandiger om met wat goedkoper (2e hands) materiaal te beginnen.
Zorg dat je wat ervaring krijgt en na een duikje of 50 tot 100 begin je echt wel een idee te krijgen wat voor jou prettig is.
--iRacing Profiel-- --Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--
Zijn er toevallig mensen die bij Cyprus hebben gedoken?
Zo ja nog tips voor gave duiklocaties?
Ik ga wel duiken met begeleiding, heb mijn brevet net iets langer dan een jaar en mijn vriendin is over 2 maand klaar.
Zo ja nog tips voor gave duiklocaties?
Ik ga wel duiken met begeleiding, heb mijn brevet net iets langer dan een jaar en mijn vriendin is over 2 maand klaar.
Ik ga volgende week voor het eerst duiken in curaçao en daar hopelijk mijn brevet halen. Nog tips waar ik op moet letten? Nu druk bezig met de theorie doornemen
Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel
Graag wil ik eind Juni een duikcursus gaan doen in de Filipijnen, Cebu of Thailand, Pataya.
Ik heb op beide plekken al een bedrijf gevonden die duikcursussen aanbiedt en waar ik eventueel naar toe kan
Ik zal de "PADI Open Water Diver Course" gaan volgen.
Het probleem waar ik nu mee zit is de medische keuring. Ik neem medicijnen hiervoor moet ik op een aantal vragen uit de vragenlijst van PADI Ja antwoorden.
Ik heb contact gehad met de duikschool in Cebu en deze zeggen dat ik goedkeuring van een Dokter moet hebben.
Mijn probleem, waar kan ik zo'n dokter vinden? Om het nog lastiger te maken, ik studeer momenteel in Zuid Korea en kom voor dat ik ga duiken niet meer in Nederland. Heeft iemand hier ook ervaring in zulke situaties?
Alvast bedankt
Ik heb op beide plekken al een bedrijf gevonden die duikcursussen aanbiedt en waar ik eventueel naar toe kan
Het probleem waar ik nu mee zit is de medische keuring. Ik neem medicijnen hiervoor moet ik op een aantal vragen uit de vragenlijst van PADI Ja antwoorden.
Ik heb contact gehad met de duikschool in Cebu en deze zeggen dat ik goedkeuring van een Dokter moet hebben.
Mijn probleem, waar kan ik zo'n dokter vinden? Om het nog lastiger te maken, ik studeer momenteel in Zuid Korea en kom voor dat ik ga duiken niet meer in Nederland. Heeft iemand hier ook ervaring in zulke situaties?
Alvast bedankt
Hier heb ik fit-to-dive gehaald bij een sportarts. Maar dat is Rotterdam, hoe dat in Korea zit, geen idee....
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
@verkerk20
Ik heb zelf afgelopen december op Cebu m'n Divemaster cursus gedaan, en ik moest ook "ja" antwoorden op 1 van de vragen. (M'n gehoor is niet meer wat het geweest is + tinnitus). Vervolgens kreeg ik daar het adres van een dokter en moest ik daar een goedkeuring halen.
Dit stelde overigens helemaal niks voor, ik kwam bij de dokter, moest 500 pesos betalen, ik kreeg een handtekening,en ik kon weer gaan, er werd helemaal niks getest/gekeurd (ik ben wel al 2x eerder medisch gekeurd door m'n eigen huisarts m.b.t. duiken, maar dat was al 4 jaar geleden).
Dus als je twijfelt of je wel kan/mag duiken met je medicatie zou ik proberen om bij een arts in Z.Korea jezelf te laten keuren, ik gok namelijk dat de medische standaard daar een stukje hoger ligt dan op Cebu.
Mocht je naar Cebu gaan, check deze duikschool eens, hier heb ik mijn cursussen gedaan en dat is me zeer goed bevallen.
Ik heb zelf afgelopen december op Cebu m'n Divemaster cursus gedaan, en ik moest ook "ja" antwoorden op 1 van de vragen. (M'n gehoor is niet meer wat het geweest is + tinnitus). Vervolgens kreeg ik daar het adres van een dokter en moest ik daar een goedkeuring halen.
Dit stelde overigens helemaal niks voor, ik kwam bij de dokter, moest 500 pesos betalen, ik kreeg een handtekening,en ik kon weer gaan, er werd helemaal niks getest/gekeurd (ik ben wel al 2x eerder medisch gekeurd door m'n eigen huisarts m.b.t. duiken, maar dat was al 4 jaar geleden).
Dus als je twijfelt of je wel kan/mag duiken met je medicatie zou ik proberen om bij een arts in Z.Korea jezelf te laten keuren, ik gok namelijk dat de medische standaard daar een stukje hoger ligt dan op Cebu.
Mocht je naar Cebu gaan, check deze duikschool eens, hier heb ik mijn cursussen gedaan en dat is me zeer goed bevallen.
Dit komt nooit meer goed. Kale macaroni for life. ®Jaapio Verwijderd69
Bedankt voor de tip.VERINGTENTJE schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:50:
@verkerk20
Wordt dus eerst nog een duikschool in korea zoeken, (zal niet moeilijk zijn) zodat ze mij naar een dokter kunnen sturen:)
Denk er wel aan dat je je ook laat keuren voor je buddy, leuk dat je zelf dat risico wil nemen maar als jij onder water problemen krijgt heeft je buddy ook ineens een probleem. Zou toch adviseren gewoon naar een sportarts te gaan in Nederland. Ben je bang dat je niet door die keuring heen komt moet je je afvragen wat je aan het doen bent. Overigens is bij sommige/veel zorgverzekering deze keuring jaarlijks vergoed.VERINGTENTJE schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:50:
@verkerk20
Nothing to see here
Gaat er iemand binnenkort nog naar Egypte? Ik ben net terug, en heb m'n Vodafone data (nano) sim (16GB) nauwelijks gebruikt omdat de dekking rond 't resort ruk was. Iets verderop wel gewoon 4G. Als iemand interesse heeft hoor ik het wel.
Ik ben toch malle pietje niet!
Een medisch middel is de veiligste manier om verder te gaan, probeer het niet te omzeilen. Ik weet dat ze op Koh Tao duikartsen hebben, omdat het een eiland is dat echt geschikt is voor duikers. Ik dook met New Way Diving als New Wave Diving - zeer professioneel en 2 nederlanders als personeel. De dokter ligt op 5 minuten lopen.verkerk20 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:11:
Graag wil ik eind Juni een duikcursus gaan doen in de Filipijnen, Cebu of Thailand, Pataya.
Alvast bedankt
Hebben er mensen ervaring met het duiken in belize? Ik ga er deze zomer naartoe. het wordt geen duikvakantie, maar een twee dagen onder water zit wel in de planning.
Ik vraag me vooral af of het blue hole echt waar geeft voor je geld? ik lees hier en daar dat er veel mooiere plekken zijn waar je kan duiken
Ik vraag me vooral af of het blue hole echt waar geeft voor je geld? ik lees hier en daar dat er veel mooiere plekken zijn waar je kan duiken
Weer terug van Thailand. Best leuk gedoken vanuit Koh Samui, Sail Rock. Ook nu de chimney daarin geweest.
Pattaya ga ik niet meer heen. Weinig vissen, veel bruin/wit koraal helaas. Water was ook erg warm. Op 20 meter nog 29 graden.
Nu wil ik mij toch echt gaan aanmelden bij een duikclub en denk dat ik een leuke club heb gevonden in Landsmeer.
Nu wil dus mijn eigen wetsuit gaan kopen. In NL is een 7MM met handschoenen en schoenen wel nodig, denk ik? Of zal een 5mm pak ook goed?
Pattaya ga ik niet meer heen. Weinig vissen, veel bruin/wit koraal helaas. Water was ook erg warm. Op 20 meter nog 29 graden.
Nu wil ik mij toch echt gaan aanmelden bij een duikclub en denk dat ik een leuke club heb gevonden in Landsmeer.
Nu wil dus mijn eigen wetsuit gaan kopen. In NL is een 7MM met handschoenen en schoenen wel nodig, denk ik? Of zal een 5mm pak ook goed?
Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400
Ik duik in Valburg met dubbel 7 mm (of was het 7 + 5 mmtoastingnow schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:51:
Weer terug van Thailand. Best leuk gedoken vanuit Koh Samui, Sail Rock. Ook nu de chimney daarin geweest.

@EJPostema Jaren geleden heb ik in Belize gedoken.
Qua wat je zoal ziet tijdens het duiken zijn er inderdaad mooiere plekken in de buurt (Half Moon Caye bijvoorbeeld vond ik prachtig!). Maar the Blue Hole was vanwege het diepe, zwarte gat onder je en de bovenin rondcirkelende haaien wel een enorm indrukwekkende plek om onder water te zijn vond ik. Als je dan toch in Belize bent én de kans hebt daar te duiken, ik zou het zo weer doen!
Qua wat je zoal ziet tijdens het duiken zijn er inderdaad mooiere plekken in de buurt (Half Moon Caye bijvoorbeeld vond ik prachtig!). Maar the Blue Hole was vanwege het diepe, zwarte gat onder je en de bovenin rondcirkelende haaien wel een enorm indrukwekkende plek om onder water te zijn vond ik. Als je dan toch in Belize bent én de kans hebt daar te duiken, ik zou het zo weer doen!

[Voor 11% gewijzigd door PindaUnited op 09-07-2019 12:50]
*denkt na over goede signature*