Ik wil mijn LAN uitbreiden naar een garage. Binnenshuis heb ik alle belangrijke verbindingen gelegd als dubbele gigabit lijnen over UTP kabel. Die garage is meer dan 200m en ik moet de kabel steken door een schacht waarin al allerlei andere stroomkabels en dergelijke liggen dus ik verwacht niet dat dat goed komt met een stom koper kabeltje. Bovendien wil ik dit niet snel opnieuw aanleggen dus ik wil iets dat naar de toekomst toe herbruikt kan worden als we naar 10Gbit gaan.
Mijn huidige switchen hebben SFP aansluitingen dus ik kan er glasvezel SFP's insteken. Ik gebruik netgear prosafe hardware momenteel.
Ik heb al wat zitten zoeken hier op het forum naar gelijkaardige projecten maar behalve wat half geïnteresseerden niets gevonden. In dit topic vroeg iemand of het wel een goed idee was aan de hand van volgende punten :
Mijn huidige switchen hebben SFP aansluitingen dus ik kan er glasvezel SFP's insteken. Ik gebruik netgear prosafe hardware momenteel.
Ik heb al wat zitten zoeken hier op het forum naar gelijkaardige projecten maar behalve wat half geïnteresseerden niets gevonden. In dit topic vroeg iemand of het wel een goed idee was aan de hand van volgende punten :
- Heb je 10 Gbit netwerk nodig thuis?
- [list]
- Voor een verbinding tussen gebouwen mag dit wel maar het hoeft niet, 2x 1Gbit volstaat.
- [/list]
- Heb je de prijzen van glasvezel kaarten/modules bekeken?
- [list]
- Ja, voor 1Gbit leek me dit nog prima mee te vallen, in totaal misschien 100EUR verschil met gewoon CAT6E, maar misschien bekeek ik de verkeerde apparatuur.
- [/list]
- Moet je Gigbit over meer dan 100 meter overbruggen?
- [list]
- Ja.
- [/list]
- Of heb je een galvanische scheiding nodig (bliksem inslagen gevoelig ofzo)
- [list]
- Vermits de backups aan de andere kant van de verbinding komen steeds...ja dit lijkt me geen stom idee.
- [/list]
- Welke kabel moet ik trekken? Welke standaard glasvezel hoor ik te leggen zodat ik er ook 10Gbit over ga kunnen gooien?
- Ik heb een 1Gbit en een 10Gbit SFP, ik moet er dus nog 3 bijkopen van één van de twee types of vier nieuwe... maar ik weet dus niet welke standaard ik moet volgen. (zodra ik ze terugvind plaats ik het model hier).
- Glasvezel leggen is naar het schijnt nogal lastig, je hebt speciale apparatuur nodig om hem te knippen en kopjes op te zetten en mogelijk nog meer, onder andere voor het reinigen ervan.
- Houd ik het best simpel door voorgemaakte kabel te kopen?
- Hoe doenbaar is het om zelf kabels te monteren; want ik moet door kleine gaatjes?
- Kan ik die apparatuur huren? Of moet je daar mensen voor inhuren?
- Zijn er handige kabeltesters voor bij de hand te hebben die niet duur zijn?
- Als ik zelf nu nog geen 10Gbit leg, kan ik nu al de kabel testen of het signaal goed genoeg is voor 10Gbit?
- Omdat de kabel nogal een lastig parcour binnenshuis af te leggen heeft zou ik graag hem in 2 splitsen zodat ik met een kort stukje het lastigste deel kan doen en als ik die kabel verknoei ik niet direct alles opnieuw moet doen. Dan kan ik steeds met voorgemaakte kabels werken en die gewoon met een overbrugging in elkaar steken... de vraag is alleen, gaat dat de signaalkwaliteit niet te veel verknoeien?
- Vergeet ik iets? UTP naar Switch met SFP in, kabel, SFP in andere switch en van daar weer verder met UTP.
- Te kopen :
- SFP glasvezel 1(0)Gbit (x2)
- Glasvezel kabel
- Te kopen :
- Waar kan ik dit materiaal best kopen?