Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rygir
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-03 05:45
Ik wil mijn LAN uitbreiden naar een garage. Binnenshuis heb ik alle belangrijke verbindingen gelegd als dubbele gigabit lijnen over UTP kabel. Die garage is meer dan 200m en ik moet de kabel steken door een schacht waarin al allerlei andere stroomkabels en dergelijke liggen dus ik verwacht niet dat dat goed komt met een stom koper kabeltje. Bovendien wil ik dit niet snel opnieuw aanleggen dus ik wil iets dat naar de toekomst toe herbruikt kan worden als we naar 10Gbit gaan.

Mijn huidige switchen hebben SFP aansluitingen dus ik kan er glasvezel SFP's insteken. Ik gebruik netgear prosafe hardware momenteel.

Ik heb al wat zitten zoeken hier op het forum naar gelijkaardige projecten maar behalve wat half geïnteresseerden niets gevonden. In dit topic vroeg iemand of het wel een goed idee was aan de hand van volgende punten :
  1. Heb je 10 Gbit netwerk nodig thuis?
  2. [list]
  3. Voor een verbinding tussen gebouwen mag dit wel maar het hoeft niet, 2x 1Gbit volstaat.
  4. [/list]
  5. Heb je de prijzen van glasvezel kaarten/modules bekeken?
  6. [list]
  7. Ja, voor 1Gbit leek me dit nog prima mee te vallen, in totaal misschien 100EUR verschil met gewoon CAT6E, maar misschien bekeek ik de verkeerde apparatuur.
  8. [/list]
  9. Moet je Gigbit over meer dan 100 meter overbruggen?
  10. [list]
  11. Ja.
  12. [/list]
  13. Of heb je een galvanische scheiding nodig (bliksem inslagen gevoelig ofzo)
  14. [list]
  15. Vermits de backups aan de andere kant van de verbinding komen steeds...ja dit lijkt me geen stom idee.
  16. [/list]
Waar ik nu problemen mee heb :
  1. Welke kabel moet ik trekken? Welke standaard glasvezel hoor ik te leggen zodat ik er ook 10Gbit over ga kunnen gooien?
  2. Ik heb een 1Gbit en een 10Gbit SFP, ik moet er dus nog 3 bijkopen van één van de twee types of vier nieuwe... maar ik weet dus niet welke standaard ik moet volgen. (zodra ik ze terugvind plaats ik het model hier).
  3. Glasvezel leggen is naar het schijnt nogal lastig, je hebt speciale apparatuur nodig om hem te knippen en kopjes op te zetten en mogelijk nog meer, onder andere voor het reinigen ervan.
    • Houd ik het best simpel door voorgemaakte kabel te kopen?
    • Hoe doenbaar is het om zelf kabels te monteren; want ik moet door kleine gaatjes?
    • Kan ik die apparatuur huren? Of moet je daar mensen voor inhuren?
  4. Zijn er handige kabeltesters voor bij de hand te hebben die niet duur zijn?
    • Als ik zelf nu nog geen 10Gbit leg, kan ik nu al de kabel testen of het signaal goed genoeg is voor 10Gbit?
  5. Omdat de kabel nogal een lastig parcour binnenshuis af te leggen heeft zou ik graag hem in 2 splitsen zodat ik met een kort stukje het lastigste deel kan doen en als ik die kabel verknoei ik niet direct alles opnieuw moet doen. Dan kan ik steeds met voorgemaakte kabels werken en die gewoon met een overbrugging in elkaar steken... de vraag is alleen, gaat dat de signaalkwaliteit niet te veel verknoeien?
  6. Vergeet ik iets? UTP naar Switch met SFP in, kabel, SFP in andere switch en van daar weer verder met UTP.
    • Te kopen :
      1. SFP glasvezel 1(0)Gbit (x2)
      2. Glasvezel kabel
      x2 voor redundantie. Als de kabel niet te duur is leg ik er die ik donker laat voor reserve.
  7. Waar kan ik dit materiaal best kopen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Rygir schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 01:42:
• Welke kabel moet ik trekken? Welke standaard glasvezel hoor ik te leggen zodat ik er ook 10Gbit over ga kunnen gooien?
Singlemode. De huidige variant daarvan heet OS2. Maar OS1 is ook prima.
Ik heb een 1Gbit en een 10Gbit SFP, ik moet er dus nog 3 bijkopen van één van de twee types of vier nieuwe... maar ik weet dus niet welke standaard ik moet volgen. (zodra ik ze terugvind plaats ik het model hier).
10Gbps SFP's bestaan niet. Je kunt wel een 10Gbps SFP+ hebben.
Glasvezel leggen is naar het schijnt nogal lastig, je hebt speciale apparatuur nodig om hem te knippen en kopjes op te zetten en mogelijk nog meer, onder andere voor het reinigen ervan.

Houd ik het best simpel door voorgemaakte kabel te kopen?
Correct.
• Hoe doenbaar is het om zelf kabels te monteren; want ik moet door kleine gaatjes?
Bijna niet. Hoe klein zijn die gaatjes? LC connectors zijn vrij klein en kunnen door de meeste gaatjes wel heen.
• Kan ik die apparatuur huren? Of moet je daar mensen voor inhuren?
Vast wel maar bij de apparatuur blijft 't niet. Als je wilt dat 't werkt moet je ook nog kunde bezitten en dat verkrijg je door te oefenen. Als je geen pre-fab kabel kunt trekken is 't waarschijnlijk goedkoper om iemand te laten komen.
Zijn er handige kabeltesters voor bij de hand te hebben die niet duur zijn?
Nee. Kabeltesters voor glasvezel zijn schreeuwend duur. Echter een hele simpele test is er gewoon zichtbaar licht doorheen schijnen en dergelijke dingen kun je voor een paar tientjes wel kopen.
• Als ik zelf nu nog geen 10Gbit leg, kan ik nu al de kabel testen of het signaal goed genoeg is voor 10Gbit?
Alleen met eerder besproken schreeuwend dure apparatuur. Een eventuele installateur zal dat soort spul wel hebben.
• Omdat de kabel nogal een lastig parcour binnenshuis af te leggen heeft zou ik graag hem in 2 splitsen zodat ik met een kort stukje het lastigste deel kan doen en als ik die kabel verknoei ik niet direct alles opnieuw moet doen. Dan kan ik steeds met voorgemaakte kabels werken en die gewoon met een overbrugging in elkaar steken... de vraag is alleen, gaat dat de signaalkwaliteit niet te veel verknoeien?
Nope. Je kunt gewoon met koppelblokjes de twee kabels aan elkaar knopen. Dat kan maar een beperkt aantal keer binnen je budget voor licht maar daar kom je niet eens bij in de buurt. Let wel op dat je koppelstukjes gebruikt voor singlemode -- de toleranties daarvoor zijn kleiner dan voor multimode.
• Vergeet ik iets? UTP naar Switch met SFP in, kabel, SFP in andere switch en van daar weer verder met UTP.
  • Te kopen :
    1. SFP glasvezel 1(0)Gbit (x2)
    2. Glasvezel kabel
    x2 voor redundantie. Als de kabel niet te duur is leg ik er die ik donker laat voor reserve.
Klinkt goed. Ik zou inderdaad ook die tweede gewoon onbelicht laten totdat je 'm later nodig hebt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

CyBeR schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 01:59:
[...]

Singlemode. De huidige variant daarvan heet OS2. Maar OS1 is ook prima.
MMF kan prima. Met OM3 of OM4 haal je de 200m makkelijk.
SR optics zijn een stuk goedkoper dan LR optics.

Ik zou je aanraden om alleen met pre-fabbed kabels te werken, dat scheelt voor 200m wel een paar tientjes, maar dat is het zeker waard.

Het scheelt je super veel werk en je hebt ook geen gezeik met kwaliteit.

[ Voor 26% gewijzigd door JackBol op 23-06-2016 02:10 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

JackBol schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 02:02:
[...]

MMF kan prima. Met OM3 of OM4 haal je de 200m makkelijk.

Ik zou je aanraden om alleen met pre-fabbed kabels te werken, dat scheelt voor 200m wel een paar tientjes, maar dat is het zeker waard.

Het scheelt je super veel werk en je hebt ook geen gezeik met kwaliteit.
Kán wel ja. Ik zou 't voor 10 gig echter niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rygir
Uit curiositeit : Waarom single mode ipv multimode? Je zou verwachten dat multimode meer kanalen heeft en dus toekomstbestendiger is?

Ik meen me ook te herinneren dat singlemode wel over multimode fiber ging maar niet omgekeerd (of net alleen omgekeerd, de ene ging over de andere maar niet omgekeerd). Dat zou impliceren dat ik één soort kabel kan kiezen dat "altijd goed is".

Betreffende gaatjes : zo groot als ik ze boor, hoe groter hoe lelijker en moeilijker te camoufleren.

[ Voor 60% gewijzigd door Rygir op 23-06-2016 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

CyBeR schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 02:14:
[...]

Kán wel ja. Ik zou 't voor 10 gig echter niet doen.
Graag met argumentatie erbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Rygir schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 02:15:
Uit curiositeit : Waarom single mode ipv multimode? Je zou verwachten dat multimode meer kanalen heeft en dus toekomstbestendiger is?

Ik meen me ook te herinneren dat singlemode wel over multimode fiber ging maar niet omgekeerd (of net alleen omgekeerd, de ene ging over de andere maar niet omgekeerd). Dat zou impliceren dat ik één soort kabel kan kiezen dat "altijd goed is".
SM en MM zijn verschillende technologieen met beide een eigen toepassingsgebied.
Voor jou toepassing kan SM en MM allebei. MM is echter goedkoper daarom raad ik het voor je aan.

Nadeel van MMF is dat 40G en 100G niet over 200m kan met MMF.
Maar dat lijkt me voorlopig nog niet relevant voor je.
Betreffende gaatjes : zo groot als ik ze boor, hoe groter hoe lelijker en moeilijker te camoufleren.
LC connectoren zijn niet heel groot. Door een 1cm gat kan je die wel steken.
De hoeveelheid werk die je hebt als je zelf glas gaat lijmen staat echt niet in verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-06 10:51
JackBol schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 02:23:
[...]

Nadeel van MMF is dat 40G en 100G niet over 200m kan met MMF.
Maar dat lijkt me voorlopig nog niet relevant voor je.

[...]
Hier raak ik het spoor bijster.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 25-06 09:00
MMF -> Multi Mode Fiber

maw, je kan geen 40G of 100G naar 200 meter trekken op multimode. In mijn persoonlijke mening: totale onzin voor thuis :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
MMF kan 10Gbit tot ongeveer 600 meter aan. En omdat het goedkoper is dan SMF zou ik hier zeker voor MMF gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:26

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Ik werk toevallig in de glasvezel industrie en voor je toepassing kan ik je aanraden om SM vezel te gebruiken.
Het liefst een G.652.D of nog beter een G.657.A1.

Er zijn kabeltjes beschikbaar van 2-3mm welke gebruikt kunnen worden voor binnengebruik , maar ook kabels die getrokken kunnen worden over een afstand van 200m.

Galvanische scheiding zal eigenlijk nooit van toepassing zijn op een glasvezelkabel omdat de meeste types ( vooral voor deze toepassing ) metaalvrij zijn.

Omdat ik niet alles open en bloot op Tweakers.net wil (en mag) gooien wil ik je via DM graag verder helpen.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 02:21:
[...]

Graag met argumentatie erbij?
Bijvoorbeeld omdat de fouttolerantie van mmf op 200 meter vrij klein is, vooral op 10Gb/s. Zeker als je dan een koppelblokje wilt gebruiken zoals de ts kan dat al krap worden.

Professioneel gebruik ik MMF alleen om binnen kasten spul aan te sluiten zoals servers en storage units. Alles daarbuiten is standaard SM. Vanwege betrouwbaarheid maar ook omdat dat makkeliik is met patchpanelen / breakout bekabeling naar de meet me rooms. Nu is dat laatste thuis natuurlijk niet relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50
Kijk ook eens in Internet aansluiten in schuur 200 meter verder daar is ook een aantal dingen m.b.t. glasvezel besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik met een installateur overleggen om zelf de kabel te trekken die hiervoor geschikt is en deze door hem af laten monteren. Kost wat maar minste gezeur en garantie. Ik heb nog nergens langere kant en klaar gezien dan 20 meter.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 16:35
Een hoop dis informatie weer in dit topic.

Momenteel is de meest gebruikte (en dus goedkoopste) glasvezelkabel OM 3 die tot 300m geschikt is voor 10Gb. Als je verder moet kun je naar OM 4 gaan die 400m haalt op 10Gb.

Single mode fibre pas je toe als je nog langere afstanden moet overbruggen. Met de juiste sfp (long range) kun je dan wel 10km overbruggen,maar die sfp's zijn behoorlijk prijzig.

Nee je kunt zelf geen glasvezel lassen daar heb je kennis, kunde en apparatuur voor nodig.
Ook het aanzetten van connectoren is niet eenvoufig en zonder meetapparatuur niet te controleren of het goed gedaan is.

Kortom een behoorlijk uitdaging.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Ik kan wel bevestigen dat cat5 kabel ook prima werkt op 200 meter haha. Ik had niks anders liggen dan 2x 100 meter, dus zelfs halverwege een mof gemonteerd. En gaat als een tierelier, haal de volle 1000mbit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Anoniem: 319464 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:51:
Ik kan wel bevestigen dat cat5 kabel ook prima werkt op 200 meter haha. Ik had niks anders liggen dan 2x 100 meter, dus zelfs halverwege een mof gemonteerd. En gaat als een tierelier, haal de volle 1000mbit.
Daar heb je dan ernstig geluk mee. Kan dit echt alleen maar afraden.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 16:35
Hmm een tierelier.
Lekkere nauwkeurige specificatie.
Heb je wel eens naar je packetloss gekeken als je die lijn belast en heb je de throughput gemeten?

Dat je een link connectie op 1 Gb hebt zegt niets over de echte snelheid.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:11

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Rygir schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 01:42:
• Ik heb een 1Gbit en een 10Gbit SFP, ik moet er dus nog 3 bijkopen van één van de twee types of vier nieuwe...
Aan gezien de rest van je netwerk 2x1Gbit is, zou je ook 1x10Gbit + 1x1Gbit als standby (middels stp) kunnen nemen. Prijsverschil tussen 1Gbit SFP en 10Gbit SFP+ is best een besparing.
edit: Die besparing valt dus tegenwoordig ook wel mee...

Weet je overigens zeker dat je wel SFP+ in je prosafe hebt ?

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 24-06-2016 16:00 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gewoon lekker OM4 (MM) neerleggen daar krijg je tot 300 meter 10 gigabit overheen zeker zonder koppelblokjes patches er tussen. (SM) kan je verder en meer overheen krijgen maar dat lijkt mij redelijk zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rygir
DukeBox schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:15:
Weet je overigens zeker dat je wel SFP+ in je prosafe hebt ?
Hij kan geen 10Gbit als je dat bedoelt, dus dat is dan gewoon SFP heb ik begrepen? Maar dat zegt niks over wat ik over 5 jaar in huis haal, dus de kabel wil ik graag kiezen met blik op de toekomst.

Nu kan ik me weer herinneren dat we op het werk OM3 hebben gelegd dus is het vast dat wat ik in gedachten had origineel...

In ieder geval, ik heb nog geen plek gevonden waar ik terecht kan voor de kabel aan te schaffen! Dit vind je dus duidelijk niet in de doorsnee computerwinkel. En de bekabelingsbedrijven die ik gevonden heb lijken me niet voor minder dan een bedrijfshal bekabeling uit te rijden, laat staan dat ze kabels verkopen. Het is te doen in Belgisch Limburg.
JackBol schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 02:02:
[...]
Wat is SR en wat is LR eigenlijk?
TrailBlazer schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:56:
(SM) kan je verder en meer overheen krijgen maar dat lijkt mij redelijk zinloos.
Maar...wat is het nadeel van SingleMode dan?
ThinkPadd schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 18:40:
Kijk ook eens in Internet aansluiten in schuur 200 meter verder daar is ook een aantal dingen m.b.t. glasvezel besproken.
Bedankt, heb topic doorgelezen, vond er een webshop en was daar aan het kijken naar kabels maar daar is weer teveel keuze :
  • Wat is het verschil tussen IN-OUTDOOR kabel en OUTDOOR?
  • Waarom kan je kiezen tussen het aantal vezels?
    • Is dit afhankelijk van je SFP(+) (die mogelijk meerdere paren gebruiken kan, zoals een UTP kabel uit meerdere paren bestaat?)
    • of is het de bedoeling dat je telkens twee vezels uitsplitst (verzenden & ontvangen) en dan aansluit?
    • Of is het een "kwaliteits"-ding waarbij meer vezels de kabel robuuster maken (zoals koperdraad bestaat uit kopervezels die rond elkaar gedraaid zijn)?
    ?

[ Voor 90% gewijzigd door Rygir op 25-06-2016 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
SR optics zijn MultiMode optics, daarvoor heb je dus ook MultiMode kabels nodig, dat is OM3 of de betere variant OM4. Op 10Gb/s is dat voor 300 a 400 meter geschikt zonder koppelblokjes.

LR zijn singlemode optics waarvoor je singlemode fibers gebruikt. Daarmee kan je makkelijk10Km op 10Gb/s overbruggen. En met ER optics is over SingleMode zelfs tot 40Km mogelijk.

Het enige nadeel van SingleMode is dat de optics die je ervoor gebruikt veel duurder zijn dan MultiMode optics. LR optics die jij dan zou moeten hebben zijn al ongeveer 5 keer duurder dan de SR optics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rygir
ik222 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:24:
Het enige nadeel van SingleMode is dat de optics die je ervoor gebruikt veel duurder zijn dan MultiMode optics. LR optics die jij dan zou moeten hebben zijn al ongeveer 5 keer duurder dan de SR optics.
En met optics bedoel je dan de SFP(+) uiteindelijk vermoed ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ik222 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:24:
LR optics die jij dan zou moeten hebben zijn al ongeveer 5 keer duurder dan de SR optics.
Welnee.

Wel als je voor de Cisco/HP/Juniper branded optics gaat ja. Maar dan betaal je voor short range (850nm) ook al veel te veel. LR optics buiten de grote vendors om kosten ongeveer het dubbele van SR optics. Idem 1000BASE-SX vs LX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:11

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Rygir schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 15:56:
Hij kan geen 10Gbit als je dat bedoelt, dus dat is dan gewoon SFP heb ik begrepen?
Ja maar een SFP+ module is niet backwards compatible.
Wat is SR en wat is LR eigenlijk?
Soms is het handig te weten waar het voor staat, Long Range en Short Range.. dat maakt het al een stuk makkelijker te onthouden. LR is uiteraard ook een stuk duurder. De fiber zelf maakt niet zoveel uit.

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 25-06-2016 18:23 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1