Glasvezel binnenshuis aanleggen

Pagina: 1
Acties:
  • 43.570 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228201

Topicstarter
Hey,

Ik heb enkele weken geleden een huis aangekocht. En je bent een tweaker of je bent het niet, maar ik ben aan het denken aan hoe ik best het netwerk aanleg :). Op de meeste logische plaatsen zijn op dit moment netwerk aansluitingen voorzien, maar op de plaats waar ik een bureau wil maken is er op dit moment geen aansluiting voor netwerk.

Nu ben ik aan het twijfelen of het een goed idee zou zijn om glasvezel te leggen tot aan mijn bureau. Maar ik vraag mij af of het wel de moeite is. Ik zou het graag van de eerste keer goed doen, en heb wel een hoop apparaten dat ik wil aansluiten op het netwerk op mijn bureau. Ik zou graag een degelijke snelheid hebben tussen enkele van mijn pc's op mijn bureau en enkele van mijn servers in mijn meter kast. Daarnaast heb ik in bijberoep ook enkele websites online in beheer en zou dit willen verder uitbreiden. Hierdoor wil ik thuis ook gebruiken als backup locatie. En geef toe, het is ook gewoon cool 8)

Ik heb wel redelijk veel ervaring met onderhoud van netwerken, maar heb nog nooit een aangelegd in een huis. Ik zou graag het voordeel hebben van future proof te zijn en de snelheid te hebben over de glazvezel tussen mijn bureau en de meterkast.

Hebben jullie ervaring met het aanleggen van glasvezel binnenhuis? Is het iets wat iemand van jullie al gedaan heeft? Hebben jullie tips? Of zouden jullie het anders aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:04

Onbekend

...

Leg loze leidingen aan in jouw huis. Later kan je daarin kabels trekken (en vervangen) wat je maar wilt. Eerst misschien nog Cat5e, maar misschien later Cat7a, en veel later glasvezel of misschien iets beters.
Misschien is in sommige gevallen beter om zo'n grijze afvoerbuis aan te leggen i.p.v. een stukje elektrabuis zodat je ook meer en/of dikkere kabels kunt trekken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:26

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Als Senior Datacenter Engineer weet je er al een hoop over neem ik aan? ;)

Lijkt me een beetje overkill en duur. En 10 Gbit gaat waarschijnlijk gewoon over koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:45
Onbekend schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:59:
Leg loze leidingen aan in jouw huis. Later kan je daarin kabels trekken (en vervangen) wat je maar wilt. Eerst misschien nog Cat5e, maar misschien later Cat7a, en veel later glasvezel of misschien iets beters.
Misschien is in sommige gevallen beter om zo'n grijze afvoerbuis aan te leggen i.p.v. een stukje elektrabuis zodat je ook meer en/of dikkere kabels kunt trekken.
Ook mijn mening waarom verzorg je niet een iet-wat dikkere buis die kant op zodat je daarin meerdere kabels kan bundelen die kant op.
Gooi er dan Cat 6a of 7 doorheen en je bent in ieder geval voorbereid op 10 Gbit.
Glasvezel is zeker wel stoer maar let er wel op dat je daar evt. je apparatuur ook op moet aanpassen hé? Ik weet verder niet wat je bedoeling dan is of dat je op je werkkamer bijv. een switch met SFP cage gaat plaatsen of wil je al je andere hardware daar voorzien van een SFP kaart o.i.d.
Wordt een prijzig geheel dan me dunkt, en ik zou persoonlijk kiezen voor goede kwaliteit CAT kabels, in de loop van de tijd mogelijk ff een x een switchje vervangen maar dat hoeft niet duur te zijn (afhankelijk van wat je wilt/gaat nemen natuurlijk) en misschien een paar patchkabeltjes vervangen. Al met al 10jes werk me dunkt dan.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Het idee lijkt mooi, maar.

Heb je 10 Gbit netwerk nodig thuis?
Heb je de prijzen van glasvezel kaarten/modules bekeken?
Moet je Gigbit over meer dan 100 meter overbruggen?
Of heb je een galvanische scheiding nodig (bliksem inslagen gevoelig ofzo)

Tenzij het op je werk toevallig over was, kun je je geld beter aan iets anders uitgeven IMHO.

en dan mogven aangenomen dat je appratuur om de kabel-connectors aan te sluiten kunt lenen...

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:00
1x cat7 kan door 1 5/8"buis. 2x cat7 moet door 1 3/4" buis. Gaat anders echt niet passen.
CAT7 zou financieel gezien een betere keuze zijn. Je kan naderhand de cat7 met moeite terugtrekken en glas erin stoppen.

Onderschat het leggen van bekabeling niet in een bestaand huis.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
leuk_he schreef op maandag 30 juni 2014 @ 01:13:
Heb je 10 Gbit netwerk nodig thuis?
Heb je de prijzen van glasvezel kaarten/modules bekeken?
Moet je Gigbit over meer dan 100 meter overbruggen?
Of heb je een galvanische scheiding nodig (bliksem inslagen gevoelig ofzo)
Ik heb zelf al redelijk wat materiaal en kan ook voor een klein prijsje redelijk wat materiaal overkopen van het werk. Ik heb op dit moment nog niet echt nood aan een 10 Gbit netwerk, maar zou dit in de toekomst weldegelijk kunnen gebruiken. Ik heb verschillende services op verschillende toestellen ( zoals bv iSCSI, rsync's, ... ) die 1 gbit wel vol kunnen trekken of toch zeker als ze met enkele tegelijkertijd bezig zijn over dezelfde uplink. Ik zou de 10 gbit dan ook vooral gebruiken als uplink tussen twee switchen. een in mijn bureau en in de meterkast.

Ik heb redelijk wat ervaring met glazvezel op zich binnen datacenters, maar heb ze nog nooit in muren ingebouwd :) ... Daarom dat ik mij afvroeg of iemand daar reeds ervaring had :*)

Zoals ik het zie, en eigenlijk zelf dacht, is het misschien beter om een soort van dubble 'afvoer' buis te leggen tussen de meterkast en de bureau en dan kan ik altijd upgraden als het nodig is. Er altijd een trekdraad laten inzitten en langzamerhand upgraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:13
Ik heb zelf een half jaar geleden dit gedaan. Al dan met rails op de muur ipv erin.
Overal cat5e bekabeling. Deze kan ik altijd nog upgraden als het nodig is.

Ik geef wel 1 tip : leg het NIET van computer naar computer!
Maak netjes aansluit-dozen en gebruik patchkabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hackerhater schreef op maandag 30 juni 2014 @ 11:20:
Ik geef wel 1 tip : leg het NIET van computer naar computer!
Maak netjes aansluit-dozen en gebruik patchkabeltjes.
Bedankt voor de tip! Was ik niet van plan, ik zou het willen laten eindigen een Niko kabelgoot en daar termineren in aansluit stekkers en met patch kabels werken.

Ik ga nog eens kijken wat ik ga trekken in de buizen, maar denk dat ik zal gaan voor cat6 op het moment en dan stuk per stuk upgraden als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 12:44
Ik heb thuis wel ooit een storage netwerk aangelegd met multimode fibers maar dat komt omdat voor Fibrechannel gewoon praktischer was dan FC copper cables trekken.

Voor ethernet binnenshuis kan je makkelijk voor Cat6(a) gaan, 10Gbit switches beginnen eindelijk betaalbaar te worden en copper adapters en interfaces zijn altijd goedkoper dan optisch. Met 10Gbit of een veelvoud daarvan kan je voorlopig nog wel ff vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wel ik zou ook een storage network willen starten, en dat was de reden dat ik wilde fiber leggen. Ik ging nu persoonlijk wel gebruik maken van iSCSI in plaats van Fiberchannel,

Maar het is inderdaad zo dat 10Gbit Copper ook een mogelijkheid is. Ik zal kijken om een buis te plaatsen waar ik alles gemakkelijk kan upgraden en dan ga ik kijken of ik fiber of copper erdoor ga leggen, maar er komt zeker een 1Gbit cat6 kabel in. En als ik ergens een fiber kan op de kop tikken, dan trek ik die er bij door en dan kan ik later nog altijd kijken om de equipment ervoor aan te kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 228201 op 30-06-2014 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 12:44
Fibers zelf zijn de kosten niet, de optische switchpoorten en adapters zijn wel een stuk duurder.
Als je voor iSCSI wilt gaan kan je dat perfect over een koper netwerk doen zolang je te overbruggen afstanden een beetje binnen de perken blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is inderdaad de fiber zelf niet die de kosten zijn, maar wat ik niet wil doen is binnen enkele jaren, als alles mooi geschilderd en afgewerkt is, mijn muren weer openbreken omdat er een kabel vervangen moet worden. Daarom dat ik dacht om nu al fiber te leggen, maar ik kan het inderdaad beter doen dat het upgradable is.

De kostprijs speelt ook minder rol, omdat ik veel materiaal kan overkopen van op mijn werk die eigenlijk bijna niets meer kosten voor de equipment die het is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:13
Als de boel netjes in buizen ligt kan je gewoon nieuwe kabels trekken zonder je muur open te breken

Dan is het een kwestie van de dozen los halen, nieuwe kabel aan de oude knopen (oude dus als trekveer gebruiken) en doortrekken maar

[ Voor 40% gewijzigd door hackerhater op 30-06-2014 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
hoop gelul, maar een ding is enorm belangrijk, en komt vaak naar voren. Plaats zo dik mogelijke mantelbuizen in je wanden!

niet is zo vervelend om er achter te komen, dat er slechts 1 kabeltje ergens door heen past, en de rest geboord moet worden.

Ten tweede geldt, neem zo diep mogelijke Wandcontactdozen.

dat is in ieder geval de les die ik de afgelopen weken geleerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:27
Ik heb bij het betrekken van mijn huidige huis (bouwjaar 1965)
Een cat7 kabel tussen alle verdiepingen gelegt inclusief schuur en ook een glasvezelkabel uit voorzorg.

In elke kamer heb ik een dubbele wandcontact doos gemaakt en in de woonkamer/keuken zowel voor als achter.

op elke verdieping staat een 8 ports 1 gb switch met poe en 2 x SFP (voor glasvezel)
voor de kamers daar waar nodig heb ik SG 200-08 8-Port Gigabit Smart Switch
deze krijgen hun stroom van de hoofd switch's (poe)

ik heb pas geleden toevallig 2 SFP's aangeschaft om de link van beganegrond naar 1e verdieping om te zetten naar glasvezel.
toen kwam ik op het (belachelijk) idee om de utp verbinding te behouden en hier over loopt nu het gasten vlan en de tv vlan en de glasvezel is voor eigen internet.

hou hier ook rekening mee wil je nu (of in de toekomst) vlan's gaan maken ?
het heeft mijn bijna meer denk werk gekost om alles uit te dokteren wat wil ik en vooral waar wil ik het
er staan hier in huis nu dus 4 switch's 8 x utp + 2 keer SFP met poe
en op dit moment 2 x SG 200-08 in gebruik en nog 1 die ik af en toe gebruik.
en ook nog eens 3 x Cisco Aironet op beganegrond , 2e verdieping en in de schuur hangt er 1 (ook via poe aangesloten) (ook deze hebben zowel internet als gasten netwerk via de vlan's)
alle wandaansluitingen zijn standaard aangesloten 1 op internet en 1 op gasten net

het heeft iets gekost maar alles hier in huis werkt wel naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:01

GB2

Voor 10 Gb heb je SFP+ nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:27
GB2 schreef op maandag 30 juni 2014 @ 17:10:
Voor 10 Gb heb je SFP+ nodig.
of Xenpak, XFP, X2. Dat maakt op zich allemaal niet veel uit. (maar goed, SFP+ is het meest gebruikt in het normale segment).

Maar de kosten en moeite zitten in het totaalplaatje. Een 10Gbase-SR SFP+ optic kost amper nog wat, maar dan moet je ook nog een switch hebben waar die in kan. En daar komt nog de vezel bij. Ook dat zijn niet de kosten, maar wel als je ze moet laten lassen.

In eigenlijk alle gevallen zie ik geen meerwaarde in inpandig glasvezel. Alleen bij grote afstanden heeft het meerwaarde tov een goede CAT6A kabel. Daarmee kun je tot 100M 10Gbase-T overbruggen en da's zat voor in huis.
En als je perse extreme performance nodig hebt kun je een switch nemen met een paar SFP+ sloten, en de rest op 1Gbit. Maar dan moet je ook een 1Gbit NIC kopen. Voor setje SFP+ modules en een nic ben je dan toch snel 300 eur kwijt. Maar je kan ook gewoon 2 of 4x 1Gbit trunken als 1Gbit te weinig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvH
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-06 12:06
Ook ik heb gewoon tussen verschillende verdiepingen en de meterkast, meerdere cat 6 kabels.
Zitten nu nog op cheap 17 euro 8-poort switches.
Als ik het nodig heb, koop ik managed switches en met bundeling ga ik dan opeens van 1Gbit naar 4Gbit (bij 4 kabels).

Overweeg trouwens wel die managed switches maar dan voor VLAN's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-06 21:51

The Milkman

█████░░░░░ 50%

POF is wellicht ook grappig in deze situatie?
Wikipedia: Plastic optical fiber

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Ik zit ook al langere tijd te kijken om over te stappen van 1gbit ethernet naar 10gbit ethernet. Het vervangen van CAT5 door CAT7 is geen probleem en dat zullen de kosten ook niet zijn.

Als ik naar de prijzen van Intel's NIC's kijk, de 10gbit/sec T1 en T2, dan zie ik gewoon dat beide NIC's zelfs 10% in prijs zijn gestegen de afgelopen weken. Daar wordt je niet vrolijk van. Zo kan het nog wel vele jaren duren voordat 10/gbit betaalbaar wordt.

De toekomst, van PC's en andere attached devices, is toch wel 10gbit ethernet icm met iSCSI voor data, en een locale SSD. Echter een 10 gbit switch en wat netwerk kaartjes en je zit op 2000 euro. :(

APPLYitYourself.nl - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
1) nee, leg geen glasvezel voor desktop connectivity. Het is onpraktisch en duur. (Voor backbone connecticity kan dit evt wel) Als datacenter engineer zou je beter moeten weten. ;)
2) class F (cat7) is ook onzin. Cat6 (tot 30m) of cat6a (tot 100m) voldoen ruim voor 10 GbE over copper.
3) technisch gezien bestaat cat7 niet eens. Het category systeem is van TIA welke nog geen copper standaard rond heeft voor 40/100 GbE. ISO heeft wel een tussenstandaard: class F/Fa, maar deze heeft geen praktische meerwaarde over class E/Ea (cat6/6a).
4) tja, 10 GbE is nog duur, GbE was dat ooit ook, dat betert nog wel :)
5) nog een laatste leuke: multi link bonding/trunking/whatever heeft bijna nooit nut bij een desktop. Loadbalancing gebeurt standaard vaak op basis van source en/of dest ip hashing, soms en/of source/dest port hashing. Maw: applicaties die geen parallelle connecties opzetten (nfs3, smb2, ...) worden niet balanced over de verschillende links, en heb je er dus niets aan. Bij ftp, nntp, nfs4.1 of smb3 kan dit wel voordeel bieden, als je tenminste zeer goed weet waar je mee bezig bent ;)

[ Voor 28% gewijzigd door PerfectPC op 01-07-2014 03:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PerfectPC schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 03:37:
1) nee, leg geen glasvezel voor desktop connectivity. Het is onpraktisch en duur. (Voor backbone connecticity kan dit evt wel) Als datacenter engineer zou je beter moeten weten. ;)
Het zou sowieso gebruikt worden als uplink tussen mijn switchen. Het is natuurlijk zo dat het inderdaad niet 'nodig' is naar desktops, maar aan de andere kant doe ik thuis soms ook server testen en draait een deel van mijn storage ( iSCSI en NFS ) draait niet op mijn bureau omdat ik daarvoor geen plaats genoeg heb, en deze kunnen dan wel snelheidswinst ondervinden daarvan. Het is ook geen "standaard" desktop connectivity. Ik wil zeggen een pc op AD met nog een VOIP telefoon ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
Anoniem: 228201 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 09:28:
[...]

Het zou sowieso gebruikt worden als uplink tussen mijn switchen. Het is natuurlijk zo dat het inderdaad niet 'nodig' is naar desktops, maar aan de andere kant doe ik thuis soms ook server testen en draait een deel van mijn storage ( iSCSI en NFS ) draait niet op mijn bureau omdat ik daarvoor geen plaats genoeg heb, en deze kunnen dan wel snelheidswinst ondervinden daarvan. Het is ook geen "standaard" desktop connectivity. Ik wil zeggen een pc op AD met nog een VOIP telefoon ofzo...
Hmm, en waar juist ben jij datacenter engineer? :)
Fiber is niet sneller dan koper, althans in doorvoersnelheid, in latency is copper meestal iets trager, maar dat is Enkel merkbaar als je voor een trading room werkt.
Voorts beschouw ik een VoIP telefoon en een pc gejoined in een windows domein behoorlijk standaard hoor. Nog een extra reden om copper te kiezen trouwens, want ik ben nog niet veel telefoons met een fiber aansluiting tegengekomen... Mocht je ooit naar 10GbE willen overschakelen zullen de copper switches ook eerst binnen je budget vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik bedoelde dat een PC op ad en een VOIP telefoon als de standaard desktop connectiviteit beschouwt wordt, maar dat mijn desktops ( met iSCSI, ... ) niet meer onder de standaard viel :) ... Voor een simple desktop en voip zou ik ook geen fiber overwegen..

Ik was aan het twijfelen tussen glas en copper vooral voor het gemak van aanleggen in huis. Ik ken inderdaad de verschillen tussen de twee. Zoals reeds eerder gezegd, ik kan fiber equipment overkopen vanuit ons datacenter die anders hier toch maar ligt. Dus de prijs speelt hier minder rol, of toch voor het moment... Zo dat het voor mij ook momenteel interresanter is om voor fiber te gaan dan voor copper ( het kost mij persoonlijk minder ) Het ging mij vooral voor het gemak van de kabels aanleggen in huis...

Ik weet ook wel dat er op dit moment bijna geen telefoons/toestellen zijn met fiber, maar het gaat dan ook vooral om de uplink tussen de switchen en de troughput die kan gehaald worden door 10gb network. Verschillende 1gbit links naar mijn toestellen kunnen dan hun maximum 1Gb halen als ze op dezelfde tijd bezig zijn over de 10gbit uplink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:27
ik zou dus in jouw geval gewoon voor glas en utp gaan tussen de verdiepingen.
(desnoods meerdere voor vlans te splitsen)
afhankelijk van je keuze waar je verdiepings switch's komen kan je er dan voor kiezen in je werkkamer
een verdiepings switch te plaatsen heb je altijd een glaspoortje bij de hand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmwerkhoven
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-08-2024
alles op een rij:
1) glasvezel is iets sneller in dataoverdracht
Dit is verwaarloosbaar op korte afstanden.
2) latency
Deze is lager in glasvezel, echter netwerkcomponenten (conversie licht naar elektrisch signaal, maal twee) voegen veel meer toe dan je wint.
3)
Bandbreedte
Is veel hoger in glas,
Echter jouw pc kan max 12 mbyte/S aan

Conclusie:
Glas zal in de praktijk lagere snelheden hebben in huis. Probleem is ook scherpe bochten maken binnen reguliere leidingen.

Neem koper (cat5 of hoger)
Neem sd schijven, levert meer winst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Rmwerkhoven schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 16:40:
Glas zal in de praktijk lagere snelheden hebben in huis.
Interessante conclusie. Kun je delen hoe je daarbij komt?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:32

lier

MikroTik nerd

CyBeR schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 17:08:
Interessante conclusie. Kun je delen hoe je daarbij komt?
Volgens mij staat zijn onderbouwing boven zijn conclusie... toch!?

Ik ben benieuwd waarom een conclusie getrokken moet worden op een topic van anderhalf jaar oud...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

lier schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 17:24:
[...]

Volgens mij staat zijn onderbouwing boven zijn conclusie... toch!?
Niet echt. Dwz, die onderbouwing ondersteunt de conclusie niet.
Ik ben benieuwd waarom een conclusie getrokken moet worden op een topic van anderhalf jaar oud...
Dat is wel een goede vraag, ja.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 09-01-2016 17:28 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audio-Catalyst
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-12-2024
Alles leuk en wel maar 10 gbit over koper is verschrikkelijk duur zowel de switches als nics.

Je kunt tegenwoordig een 24 poorts 10g sfp+ switch kopen voor zon 350 euro en connectx-2 of chesio 10g spf + nic voor 20 dollar.

40g begint mainstream te worden en dat ga je echt niet halen op kopee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Als de glasvezel aparatuur voor jou goedkoper is dan koper spul lijkt me de afweging erg simpel. Vraag is meer of jij in staat bent om glasvezel kabels zelf af te monteren en of je over de benodigde gereedschappen kunt beschikken, want kant en klare kabels trekken lijkt me geen goed plan.
Heb zelf in mijn nieuwbouw woning 1 inch loze leidingen laten leggen trouwens. Totale kosten tenopzichte van standaard was een 200 euro meer op basis van 15 leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 942133

Daar is V&A voor ipv een oude }:O trappen

[ Voor 82% gewijzigd door DJSmiley op 05-07-2017 09:39 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.