nou het is gelukt hoor
En gelukt. Met een 20 minuten was mijn 6 plus klaar.
Wel weer even wennen maar de eerste indruk is goed.
het enige wat nu nog niet werkt is het doorzoeken van de foto's op Personen.
Wel weer even wennen maar de eerste indruk is goed.
het enige wat nu nog niet werkt is het doorzoeken van de foto's op Personen.
Even mijn post van het artikel hier geplaatst. Lijkt me achteraf gezien wat toepasselijker 
Ook de dupe geworden van deze fout. Herstellen met de oude iTunes was helaas niet mogelijk; ik kreegt de melding dat mijn opslag vol zou zijn. Mijn telefoon stond ook in de zogenaamde 'herstel'-stand. Door te herstellen zou de telefoon teruggaan naar fabrieksinstellingen. Wat mij opviel was dat het serienummer ook niet kon worden uitgelezen (n.v.t.).
Momenteel de nieuwe iTunes versie aan het binnen halen.
Zoals eerder gezegd lijkt het het alleen de nieuwere modellen, met een A9 processor te treffen. Dat zijn de:
Update 21:39: Een herstart lijkt geholpen te hebben. De pop-up window is verdwenen, en iTunes is bezig met het bijwerken (niet herstellen) van mijn telefoon.
Update 21:49: Update is bij mij succesvol verlopen, en al mijn data is gelukkig nog aanwezig!
Korte uitleg:
Ook de dupe geworden van deze fout. Herstellen met de oude iTunes was helaas niet mogelijk; ik kreegt de melding dat mijn opslag vol zou zijn. Mijn telefoon stond ook in de zogenaamde 'herstel'-stand. Door te herstellen zou de telefoon teruggaan naar fabrieksinstellingen. Wat mij opviel was dat het serienummer ook niet kon worden uitgelezen (n.v.t.).
Momenteel de nieuwe iTunes versie aan het binnen halen.
Zoals eerder gezegd lijkt het het alleen de nieuwere modellen, met een A9 processor te treffen. Dat zijn de:
- iPhone 6s
- iPhone 6s Plus
- iPad Pro
- iPhone SE
Update 21:39: Een herstart lijkt geholpen te hebben. De pop-up window is verdwenen, en iTunes is bezig met het bijwerken (niet herstellen) van mijn telefoon.
Update 21:49: Update is bij mij succesvol verlopen, en al mijn data is gelukkig nog aanwezig!
Korte uitleg:
- [url="http://www.apple.com/itunes/download/"]Nieuwe iTunes downloaden[/url], en installeren;
- Telefoon/tablet aansluiten;
- Wanneer je een pop-up krijgt met enkel wat knoppen, PC/Laptop herstarten;
- Kiezen voor de optie 'bijwerken';
- Wachten tot update klaar is;
- Alles werkt weer als een zonnetje (en enorm snel!)
[ Voor 17% gewijzigd door D3F op 13-09-2016 21:54 ]
Sinds wanneer zijn de app folders grijs, ipv gedeeltelijk meekleuren met de gekleurde wallpaper?
Lijkt wel of ik "maak minder doorzichtig " aan heb staan, maar dat is het niet.
Lijkt wel of ik "maak minder doorzichtig " aan heb staan, maar dat is het niet.
Mijn 5 is OTA ook prima gegaan. Ik werk (gelukkig) niet veel verschil, behalve dat hij iets soepeler loopt en sneller laadt (Ik was zo onvoorzichting om een defecte charger te gebruiken).
Hij is blijkbaar wel nog aan het indexeren via iCloud of iets dergelijks, want mijn router RT-N66 gaat zowat over zijn nek...
Hij is blijkbaar wel nog aan het indexeren via iCloud of iets dergelijks, want mijn router RT-N66 gaat zowat over zijn nek...
Ik wacht wel eerst de reviews af en wanneer het wat rustiger is op de server. Ik deed er 4 uur over toen ik op release date naar iOS 5.0 ging updaten. Gaan we mooi niet meer doen dus
Zowel mijn iPhone 6s als iPad Pro 9.7 doen niks meer, behalve het "verbind met iTunes"-icoon tonen. Ik kan ze via iTunes niet eens herstellen. Krijg alleen maar foutmelding na foutmelding.
Als elke iPhone bezitter dat zou doen zou het juist geen enkel probleem moeten zijnHeatWave schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:27:
Het is niet netjes en gewoon fout, maar elke iPhone bezitter zou nu wel moeten weten dat je niet stipt om 19:00 de update moet aanzetten. Natuurlijk is het slecht van Apple, maar fool me once, shame on you, fool me twice.........
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
hier exact zo met iphone 6s plus. ben al vanaf half 8 bezigMicheeels schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:44:
Zowel mijn iPhone 6s als iPad Pro 9.7 doen niks meer, behalve het "verbind met iTunes"-icoon tonen. Ik kan ze via iTunes niet eens herstellen. Krijg alleen maar foutmelding na foutmelding.

Gelukkig begint hij niet weer de hele tijd opnieuw bij mij, alleen is de resterende tijd maarliefst 6 uur!
Was even benieuwd of mensen hier ook last hebben dat whatsapp meldingen in beeld blijven staan en niet automatisch weg gaan. In instellingen staat die op badge en niet alert
Edit // nu ik naar andere App ga is het weg. Maar tot die tijd blijft die in beeld
Edit // nu ik naar andere App ga is het weg. Maar tot die tijd blijft die in beeld

[ Voor 20% gewijzigd door Metian op 13-09-2016 21:53 ]
Rupsen, Rapsen.
Dacht al, dat ging simpel. Keek even over 19:00 en kon direct downloaden en installeren.
Maar weer BT aan na de installatie. Vinden ze erg belangrijk bij Apple, BT aanzetten tijdens een update...
Maar weer BT aan na de installatie. Vinden ze erg belangrijk bij Apple, BT aanzetten tijdens een update...
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Er zal een reden voor zijn. Je kan overal wel een punt van maken, 1 keer omhoog swipen en klikken en het is weer uit.NiGeLaToR schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:54:
Dacht al, dat ging simpel. Keek even over 19:00 en kon direct downloaden en installeren.
A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!
Verwijderd
Mijn iPhone 6S blijft op het iTunes scherm hangen, wanneer ik hem aansluit via iTunes krijg ik foutmelding 306. Iemand enig idee wat dit inhoudt en wat ik eraan moet doen?
Na 2 uur lang gekut met de update staat die er nu op. Althans bijna. Backup werd teruggezet maar nu staan er nog 2 apps op "wachten" kan ze niet verwijderen en opnieuw installeren. Maar als ik in de AppStore kijk staat er dat ik hem kn openen. Wat uiteraard niet lukt. Iemand een idee?
Laat maar. Kon erop drukken en kreeg optie om te annuleren. Moet wel alles opnieuw downloads. Slecht geregeld die update
Laat maar. Kon erop drukken en kreeg optie om te annuleren. Moet wel alles opnieuw downloads. Slecht geregeld die update
[ Voor 18% gewijzigd door jaydenjarno op 13-09-2016 22:22 ]
Dat die update er niet is is een ding. Maar mn Watch connect niet met mn iPhone.Eduardboon schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:44:
Nog niks aanwezig voor WatchOS3 helaas.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
same here, update wil niet downloaden, steeds fouten. Ben inmiddels aan de 5e download poging bezig met nu nog 17 uur te gaan. ik smijt m in de hoek voor vandaag, diepe teleurstelling op deze manierVerwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:18:
Mijn iPhone 6S blijft op het iTunes scherm hangen, wanneer ik hem aansluit via iTunes krijg ik foutmelding 306. Iemand enig idee wat dit inhoudt en wat ik eraan moet doen?

Mijn telefoon (6s) doet niks meer. Blijf een melding krijgen dat ik 'm aan iTunes moet hangen. Doe ik. iTunes geeft optie tot herstel of bijwerken, maar beide hebben weinig effect. Bij beide sprint de telefoon uit en verschijnt mijn iTunes library.
Iemand een idee wat ik moet doen?
Edit: als ik iTunes vervolgens wil afsluiten, geeft 'ie aan dat deze "iets" aan het downloaden is.
Nu dus de hele tijd dit en vervolgens een time out van de netwerk verbinding. Wat een gezeik.
Iemand een idee wat ik moet doen?
Edit: als ik iTunes vervolgens wil afsluiten, geeft 'ie aan dat deze "iets" aan het downloaden is.
Nu dus de hele tijd dit en vervolgens een time out van de netwerk verbinding. Wat een gezeik.

[ Voor 30% gewijzigd door bram1984 op 13-09-2016 22:37 ]
Update duurde een half uurtje. Eerste indruk is vooral stroperige ervaring op 6 plus. Als ik op hone knop of iets druk is ie merkbaar trager. Hopen dat het kinderziektes zijn 😀. widgets zijn wel aardig .
[ Voor 31% gewijzigd door joffrey19 op 13-09-2016 22:36 ]
Ik merk een enorme verbetering op mijn 5. Alles gaat een stuk vlotter, vooral sociale media. Heb deze gewoon over 9.3.5 geïnstalleerd.
iemand een idee hoe je nu met ios 10 een screenshot kunt maken?
Zoals altijd? home en aan uit?Roald1965 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:40:
Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.
Gewoon zoals altijd? Home- + lockknop.Roald1965 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:40:
Ah, balkje op toestel is verschenen. Gaat niet erg rap, maar er lijkt iets te gebeuren.
Ook een bug gevonden om zonder touch id in je telefoon te komen. Hoewel het niet altijd werkt, merk ik nu...
Swipe op het lockscreen naar de camera
Klik op foto's
Klik op Alle foto's
Dubbelklik op de homebutton en je kan alles doen...
Klik op foto's
Klik op Alle foto's
[ Voor 10% gewijzigd door Ursamajor op 13-09-2016 22:45 ]
Gadgets FTW!
Meer mensen opgevallen dat geluid nu belachelijk veel zachter klinkt dan op iOS 9? Ik hoor de lock sound en toetsenbord clicks amper. Ze kunnen nu beiden net zo goed uit.
@ Hierboven: Nou misschien omdat je vanuit alle foto's tegenwoordig gewoon kan inloggen door zoals gewoonlijk je vinger af te laten lezen. Niks aan de hand dus. Probeer het met een vinger die niet geregistreerd is onder Touch ID. Als ik het probeer word ik netjes gevraagd om touch ID, dus echt een vals alarm en je hebt niet opgelet.Ursamajor schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:43:
Ook een bug gevonden om zonder touch id in je telefoon te komen.
Klik op foto's
Klik op Alle foto's
[ Voor 67% gewijzigd door Phntm op 13-09-2016 22:45 ]
Bijna zeker dat je door het dubbelklikken (of daarvoor al) je telefoon unlocked hebt met TouchID. Staat er een dicht slotje bovenin beeld zodra je bij Alle foto's bent?Ursamajor schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:43:
Ook een bug gevonden om zonder touch id in je telefoon te komen.
Klik op foto's
Klik op Alle foto's
Net even geprobeerd en zoals hierboven al genoemd komt dit omdat door te dubbelklikken op de homebutton je fingerprint al direct geregistreerd word. Probeer het maar eens met een andere vinger die niet geregistreerd is voor touch-idUrsamajor schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:43:
Ook een bug gevonden om zonder touch id in je telefoon te komen. Hoewel het niet altijd werkt, merk ik nu...
Klik op foto's
Klik op Alle foto's
Wat is dat vergrendelscherm en zeker die widgets foeilelijk geworden. Evenals Muziek. Waar ik ooit iOS superstrak vond ogen, is dat langzaamaan toch wel aan het verdwijnen.
Als ik dan HTC Sense UI zie denk ik: qua looks ziet dat er veel moderner uit.
Persoonlijke mening uiteraard.
Als ik dan HTC Sense UI zie denk ik: qua looks ziet dat er veel moderner uit.
Persoonlijke mening uiteraard.
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Meestal reageert die vingerafdruksensor het allemaal niet zo snel...
Naja, ooit was het wel een bug, maar toen kon je er via de weer widget in.
Naja, ooit was het wel een bug, maar toen kon je er via de weer widget in.
Gadgets FTW!
IbeaconHeatWave schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:56:
[...]
Er zal een reden voor zijn. Je kan overal wel een punt van maken, 1 keer omhoog swipen en klikken en het is weer uit.
Vriendin loopt na update in ene altijd met bt aan terwijl ze dat niet gebruikt, dus niet zo gek om dat te doen. Ik zet het direct uit. Geen groot probleem, integendeel, vooral opvallend.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dikke fail voor die news app.
Hij verschijnt wel als widget, maar de app zelf is niet zichtbaar.
(taal = engels, regio = NL)
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Nee werkt bij niet meer, krijg zwart scherm. Wie nog meer last?
Probleempje met telegram op iphone 5c. De titels (de naam van de persoon en online status) zijn niet meer zichtbaar.
Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8
Hier werkt alles top.
En nee ik kan niet via 'alle foto's' in m'n telefoon zonder touch ID.
En nee ik kan niet via 'alle foto's' in m'n telefoon zonder touch ID.
MacBook Pro Retina 2015 | iPhone XR | iPad 2018 | Time Capsule | Apple TV 4th gen | Apple Watch Series 2 | AirPods
Clean install doen, iPhone 6 plus van kennis vN me razend snel met iOS 10.joffrey19 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:34:
Update duurde een half uurtje. Eerste indruk is vooral stroperige ervaring op 6 plus. Als ik op hone knop of iets druk is ie merkbaar trager. Hopen dat het kinderziektes zijn 😀. widgets zijn wel aardig .
Ok tnx , goede tip, morgen even proberenalwaysleft schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 23:10:
[...]
Clean install doen, iPhone 6 plus van kennis vN me razend snel met iOS 10.
Finally...ddZ schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:36:
[...]
Same here![]()
Mijn iPhone 5 bleef hangen tijdens het updaten (witte scherm met zwarte Apple logo, met een voortgangsbalk die niet meer verder ging)![]()
Voor het eerst in hele lange tijd iTunes moeten opstarten (ik weet nu weer waarom)...
Uiteindelijk de iPhone maar aan de iMac die boven staat gehangen & tig pogingen verder is het uiteindelijk gelukt het toestel te herstellen via iTunes

De volgende keer maar eens een dagje wachten met updaten...
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
ik hoop dat ik hem nog geupdate krijg zonder te herstellen anders ben ik alles kwijt (krijg de 16nogwat error). mijn vriendin had geen problemen.
Na de installatie is mijn iPhone 5S echt gloeiend heet geworden. Ik kan hem amper vasthouden. Ik heb al geprobeerd om hem uit te zetten om hem een beetje te laten afkoelen, maar nadat ik hem weer aanzet, warmt hij weer flink op!
Ook zijn bijna al mijn contacten weg...
Ook zijn bijna al mijn contacten weg...
:)
Ik kan maar niet uitvogelen waarom mijn 6s zo een lage volume heeft plotseling na de update. Voor mijn gevoel klonk het altijd veel luider. Meer mensen die dit ervaren?
volgens iculture is iOS 10 GM hetzelfde als iOS 10.
maar ik mag geen recensies schrijven in appstore met GM(u kunt geen recensies schrijven wanneer u een voorlopige versie van iOS gebruikt).
dus wat kan ik nu doen?
maar ik mag geen recensies schrijven in appstore met GM(u kunt geen recensies schrijven wanneer u een voorlopige versie van iOS gebruikt).
dus wat kan ik nu doen?
Tsja bij iOS 12 zal Europa wel deels geïntegreerd zijn.. Benelux paar jaartjes? laterloekf2 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:55:
Dikke fail voor die news app.
Te kiezen content is USA/UK based of tech.. Zet je regio op Verenigd Koninkrijk of Verenigde Staten en device uit/aan, nieuws app is instelbaar
NRG
GM is niet hetzelfde als de final.icegodd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 00:29:
volgens iculture is iOS 10 GM hetzelfde als iOS 10.
dus wat kan ik nu doen?
Ze bevatten dezelfde features / opties, maar de interne benaming is anders.
Hier GM (14A403) en op ipsw.me is de benaming voor een image iOS 10.0.1 ook gewoon 14A403..FreshMaker schreef op woensdag 14 september 2016 @ 01:05:
[...]
GM is niet hetzelfde als de final.
Ze bevatten dezelfde features / opties, maar de interne benaming is anders.
Zeker snel gezien voorgaande langdurende updates bij major iOS upgrades. De integratie met Facebook heeft vele nadelen, dit een klein voordeel misschien?Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 01:00:
Goh WhatsApp heeft een IOS 10 update, moet niet gekker worden 😀
NRG
Kennelijk niet, want de GM wordt herkend als 'voorlopige versie'GerardVanAfoort schreef op woensdag 14 september 2016 @ 01:12:
[...]
Hier GM (14A403) en op ipsw.me is de benaming voor een image iOS 10.0.1 ook gewoon 14A403..
Dan kan je eigenwijs zijn, dat ze wel hetzelfde zijn, maar kun je nog steeds niet je appstore recensie kwijt.
Had gehoopt op de terug keer vd de rekenmachine. Blijf het bizar vinden dat je wel een rockband app krijgt, maar even wat uitrekenen is niet mogelijk.
Ik kan ook geen recensie plaatsen idd. Kwalificatie eigenwijs? Kennen wij elkaar?FreshMaker schreef op woensdag 14 september 2016 @ 01:16:
[...]
Kennelijk niet, want de GM wordt herkend als 'voorlopige versie'
Dan kan je eigenwijs zijn, dat ze wel hetzelfde zijn, maar kun je nog steeds niet je appstore recensie kwijt.
NRG
Die staat toch in je control centerTaarmen schreef op woensdag 14 september 2016 @ 01:17:
Had gehoopt op de terug keer vd de rekenmachine. Blijf het bizar vinden dat je wel een rockband app krijgt, maar even wat uitrekenen is niet mogelijk.
Zal een wilde gok doen ......GerardVanAfoort schreef op woensdag 14 september 2016 @ 01:18:
[...]
Ik kan ook geen recensie plaatsen idd. Kwalificatie eigenwijs? Kennen wij elkaar?
Update naar official .. ?
Klik
Helaas alleen beschikbaar op iPhone en iPod Touch. Geen idee waarom deze er jaren geleden uitgehaald is.
Bestaat niet (noem mij maar eigenwijs)FreshMaker schreef op woensdag 14 september 2016 @ 01:20:
Zal een wilde gok doen ......
Update naar official .. ?
NRG
Waar heb jij het nu weer over ...GerardVanAfoort schreef op woensdag 14 september 2016 @ 01:23:
[...]
Bestaat niet (noem mij maar eigenwijs)Ik zeg: gooi je beta profiel overboord, en herstart. Succes met het schrijven van een recensie!
Je geeft aan geen recensie te kunnen schrijven, omdat je met de GM werkt.
Daarna vertel je dat er op een externe site aangegeven wordt dat het dezelfde is als de huidige update.
Dan moet IK mijn betaprofiel verwijderen ?
* FreshMaker laat het hierbij, veel te laat om me in te verdiepen ....
Eerst even kijken voor je je onvrede uit. Die is namelijk nooit weggeweest.Taarmen schreef op woensdag 14 september 2016 @ 01:17:
Gewoon vindbaar via controlcenter en via apps op het homescherm (Waarschijnlijk in mapje?)
Wellicht als je zoekt naar 'Calculator' zal je vinden waar je naar zoekt.
Ook is het nieuw in iOS10 om stock apps te verwijderen, zo kan je ook de calculator verwijderen, deze zal verdwijnen tussen de apps en in het controlcenter. Deze zijn weer toe te voegen door middel van de Appstore.
Maak je niet dik, die kleine zak Japanner heb je nog steeds op je iPhone.
Edit: Mocht je het hebben over iPads etc. ja jammer daar wel inderdaad. Misschien handig het device te vermelden, waar het over gaat.
[ Voor 7% gewijzigd door Novarion op 14-09-2016 01:30 ]
Excuses, recensie schrijven was een issue van icegodd waar wij beiden op hebben gequote. Maar voor diegene die bèta profiel verwijderen zitten op dezelfde 'official' iOS versie. Géén update! Verder te laat idd
[ Voor 21% gewijzigd door GerardVanAfoort op 14-09-2016 01:38 ]
NRG
Ligt het nou aan mij of heeft het instellen van een Live foto als achtergrond op je lockscreen nu helemaal geen zin meer? Ik probeer van alles maar ik krijg alleen de muziek player als ik de telefoon wil unlocken (swipe naar rechts de widgets, maar ook daar krijg je niet het lockscreen zoals voorheen)
Ik heb inderdaad een iPad (Air 2), ook in bezit geweest van de iPad 3,4 en air. Volgens mij zat die bij de 3 er nog op en na een update toen ik de vier had ging de calculator helaas weg. Helaas ook geen fijne app als vervanger gevonden.Novarion schreef op woensdag 14 september 2016 @ 01:28:
[...]
Maak je niet dik, die kleine zak Japanner heb je nog steeds op je iPhone.
Edit: Mocht je het hebben over iPads etc. ja jammer daar wel inderdaad. Misschien handig het device te vermelden, waar het over gaat.
Ondanks dat het misschien minder gebruikelijk is dan op een iPhone. Is het inderdaad vreemd dat ze een simpele toevoeging als een calculator laten ontbreken op iPads. Gewicht zal het niet kunnen zijn.Taarmen schreef op woensdag 14 september 2016 @ 01:39:
[...]
Ik heb inderdaad een iPad (Air 2), ook in bezit geweest van de iPad 3,4 en air. Volgens mij zat die bij de 3 er nog op en na een update toen ik de vier had ging de calculator helaas weg. Helaas ook geen fijne app als vervanger gevonden.
Dit zijn een van de vreemde keuzes van Apple. Houd het er gewoon lekker in, of geef op z'n minst de mogelijkheid. Misschien het gebrek aan design, een simpele calculator op een groot scherm wordt misschien al snel lomp en te groot, zelfs met wetenschappelijke functies. Ze slopen het er misschien dus liever uit dan je een lelijke calculator voor te schotelen. Design staat bij Apple natuurlijk hoog in het vaandel.
Zoek (spotlight) op je homescreen, tik een som in.., Uitkomst direct getoond. Geavanceerdere mogelijkheden met ($ 1,99) Tydlig - De rekenmachine opnieuw uitgevonden' van Tydlig Software ABTaarmen schreef op woensdag 14 september 2016 @ 01:39:
[...]
Ik heb inderdaad een iPad (Air 2), ook in bezit geweest van de iPad 3,4 en air. Volgens mij zat die bij de 3 er nog op en na een update toen ik de vier had ging de calculator helaas weg. Helaas ook geen fijne app als vervanger gevonden.
https://appsto.re/nl/CETaR.i
NRG
Blijft irritant dat Apple voor je bepaald dat je de update niet kunt binnenhalen over mobiele data (de grens ligt geloof ik bij downloads met een grootte van 100 MB). Ik beschik zelf over een groot pakket met zat GB en kan zelf wel bepalen of ik de update wel of niet wil downloaden. Die 1GB kon er makkelijk vanaf. Nu moet ik wachten tot ik weer ergens bij WiFi in de buurt zit of moeilijk gaan doen met andere apparaten en hotspots enzo (het idee is dan alsnog hetzelfde xD).
Dan kan je alleen nog steeds geen recensies schrijven.GerardVanAfoort schreef op woensdag 14 september 2016 @ 01:35:
[...]
Excuses, recensie schrijven was een issue van icegodd waar wij beiden op hebben gequote. Maar voor diegene die bèta profiel verwijderen zitten op dezelfde 'official' iOS versie. Géén update! Verder te laat iddrust.
Beta profiel verwijderd of niet; het is op de GM onmogelijk om dat te doen; dus dat zal nog wel ff blijven tot de eerstvolgende update.
Die is al tijden klaar.Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 01:00:
Goh WhatsApp heeft een IOS 10 update, moet niet gekker worden 😀
Eenmaal geupdate kan je in de Siri instellingen ook WhatsApp activeren als het goed is, waarna je vanuit Siri berichten kan versturen via WhatsApp en kan verzoeken om een WhatsApp-oproep te plaatsen.
Best verrekte handig... "Eg: stuur een WhatsApp bericht naar Pietje met ik ga over vijf minuten rijden". Siri leest het naar je terug en vraagt of het verstuurd mag worden. Geniaal tijdens het autorijden. Voorheen kon dit enkel via iMessage; en dat werkte nog niet zo goed. In iOS 10 is dat imho flink verbeterd.
[ Voor 14% gewijzigd door WhatsappHack op 14-09-2016 02:35 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Idd. Ik heb nooit een beta profiel gehad op mijn iPhone 6 (update via itunes) en die zegt ook dat 't niet mag. Wachten to 10.0.2 dus.WhatsappHack schreef op woensdag 14 september 2016 @ 02:33:
[...]
Dan kan je alleen nog steeds geen recensies schrijven.![]()
Beta profiel verwijderd of niet; het is op de GM onmogelijk om dat te doen; dus dat zal nog wel ff blijven tot de eerstvolgende update.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Inderdaad dit had nu wel eens geïmplementeerd mogen worden. Met de ontwikkelkracht van Apple had dit geen issue mogen zijn geweest.breaky73 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 06:41:
Well jammer dat er in iOS 10 nog steeds geen predictive input beschikbaar is in het Nederlands. Ik zou graag die multilingual optie willen hebben. Dat was een van mijn favoriete opties in BB OS10 (BlackBerry). Ik kon daar gewoon Engels en Nederlands door elkaar typen zonder problemen!
En dan de iPad ook in de markt wegzetten als device voor op school.Taarmen schreef op woensdag 14 september 2016 @ 01:39:
[...]
I'm lost here
Zijn er hier nog meer mensen met het probleem dat de iPhone ontzettend snel leeg loopt? Ik heb een iPhone 6 en de telefoon heeft nu binnen 51 minuten 27% van m'n acculading er doorheen gejaagd. Hij is daarnaast ook ontzettend warm.
Heb alleen nog maar gebruik gemaakt van Spotify, Telegram en WhatsApp.
[ Voor 5% gewijzigd door kaanmijo op 14-09-2016 07:42 ]
vraagje, voor de update kon ik mijn scherm ontgrendelen, veegde ik opzij en moest ik een pincode invoeren, nu krijg ik mijn widgets te zien.
Hoe kan ik er nu met pincode weer in.
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
een keertje drukken op de home button..racoon schreef op woensdag 14 september 2016 @ 07:44:
vraagje, voor de update kon ik mijn scherm ontgrendelen, veegde ik opzij en moest ik een pincode invoeren, nu krijg ik mijn widgets te zien.
Daarvoor zijn natuurlijk de educatieve app-verzamelingen speciaal voor P.O., V.O. en de leerkrachten zelf (al dan niet om zelf bijgespijkerd te wordenCrawl NL schreef op woensdag 14 september 2016 @ 07:31:
[...]
En dan de iPad ook in de markt wegzetten als device voor op school.
I'm lost here
NRG
Niet met de vinger voor TouchID...bvsteyn schreef op woensdag 14 september 2016 @ 07:47:
[...]
een keertje drukken op de home button..
“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”
Thnx, moet ik wel zorgen dat ik niet de vinger pak die ik voor de vingerafdruk heb gebruikt.bvsteyn schreef op woensdag 14 september 2016 @ 07:47:
[...]
een keertje drukken op de home button..
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
zo vanmorgen kon ik dan toch eindelijk aan de slag. gisteravond bleef mijn 6s plus uiteraard ook hangen omdat ik weer eens vooraan wilde staan met de update. savonds keer op keer fouten met downloaden in itunes en besloten het uit te stellen naar vanmorgen. Binnen 8 minuten gedownload en klaar:).
Les voor de volgende x: GEDULD!
Les voor de volgende x: GEDULD!
Vreemd. Al mijn vanuit Photos op Mac geïmporteerde foto's hebben geen locatie op Plaatsen. Als ik een foto maak met iPhone wel.
Volgens metagegevens hebben de foto's op Mac wel geo-gegevens.
Iemand een idee?
Volgens metagegevens hebben de foto's op Mac wel geo-gegevens.
Iemand een idee?
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Met een niet opgeslagen vinger 2 x home button indrukken danracoon schreef op woensdag 14 september 2016 @ 07:52:
Thnx, moet ik wel zorgen dat ik niet de vinger pak die ik voor de vingerafdruk heb gebruikt.
NRG
Heb toch even de widgets vanuit het lockscreen uitgeschakeld
Geen zin dat zomaar iedereen in mijn agenda kan kijken.....
Juist de agenda zat er al in in IOS9, kon je ook al bij via omlaag swipen op lock screen. Ik begreep dat het in IOS10 verder weg zou zitten, als ik enkele reacties in deze thread mag geloven.Albert020 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 08:15:
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Verwijderd
ik kan de App Store app niet meer terugvinden op mijn iphone.
Weet iemand hoe ik die app weer terug krijg?
Is opnieuw aan het indexeren. Geef het een paar dagen de tijd, anders clean install doen.kaanmijo schreef op woensdag 14 september 2016 @ 07:39:
Zijn er hier nog meer mensen met het probleem dat de iPhone ontzettend snel leeg loopt? Ik heb een iPhone 6 en de telefoon heeft nu binnen 51 minuten 27% van m'n acculading er doorheen gejaagd. Hij is daarnaast ook ontzettend warm.
Achtergrond verversen voor alles (vooral chat apps) aan zeker? Privacy locatie third-party apps overal toestaan en systeem locatie voorzieningen.. ?kaanmijo schreef op woensdag 14 september 2016 @ 07:39:
Sluit alle apps eens en device uit/aan
NRG
Ik ben wel tevreden met iOS 10... Had de verschillende beta's draaien dus was er al wel aan gewend
Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik
Ook niet als je zoekt? (Op home scherm naar rechts stippen en boven de widgets zoeken.)Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 08:33:
Ik heb ook wel eens dat ik 'm over t hoofd zie.
Swipe eens naar beneden in het homescreen en zoek daar op App Store. Vanuit daar Kun je ook zien in welk mapje hij zit (staat erachter)Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 08:33:
...less is more
Wat is daar anders aan tegenover iOS 9 .. ?Albert020 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 08:15:
Beperkingen aangezet? Of een backup met ingestelde beperkingen.. (twijfel of dat laatste mogelijk is)Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 08:33:
NRG
Tot nu toe ben ik niet erg te spreken over iOS 10. Ik heb gister m'n iPhone 6s aan iTunes gehangen voor een update en dat verliep allemaal vlekkeloos. 2 uur na de update, terwijl ik letterlijk niks met de telefoon heb gedaan, was het ding echt loeiheet over de volledige onderkant
Ik heb het idee dat m'n telefoon ook veel sneller opwarmt bij het uitvoeren van basistaken waar dat in iOS 9 nooit heb gemerkt.
Het grootste punt -en ik kan niet vinden hoe het uit moet- is dat 'Reply from lock screen'. Zonder passcode in te voeren kunnen gewoon berichten verzonden worden. Is er een mogelijkheid om dat uit te zetten zonder message preview uit te zetten?

Het grootste punt -en ik kan niet vinden hoe het uit moet- is dat 'Reply from lock screen'. Zonder passcode in te voeren kunnen gewoon berichten verzonden worden. Is er een mogelijkheid om dat uit te zetten zonder message preview uit te zetten?
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Settings > TouchID & Passcode > Reply with Message uitzetten?tdw schreef op woensdag 14 september 2016 @ 08:54:
Tot nu toe ben ik niet erg te spreken over iOS 10. Ik heb gister m'n iPhone 6s aan iTunes gehangen voor een update en dat verliep allemaal vlekkeloos. 2 uur na de update, terwijl ik letterlijk niks met de telefoon heb gedaan, was het ding echt loeiheet over de volledige onderkantIk heb het idee dat m'n telefoon ook veel sneller opwarmt bij het uitvoeren van basistaken waar dat in iOS 9 nooit heb gemerkt.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Volgens dit filmpje is IOS 10 nou niet direct sneller dan IOS 9, toch beetje tegenvaller...
Wat is jullie ervaring/gevoel? Kom van Android af en ga pas over paar dagen IOS zelf 'ervaren', met de komst van m'n iPhone 7...
Wat is jullie ervaring/gevoel? Kom van Android af en ga pas over paar dagen IOS zelf 'ervaren', met de komst van m'n iPhone 7...
[ Voor 31% gewijzigd door heutsm op 14-09-2016 08:59 ]
Ik heb wel het gevoel dat ios10 op mijn Iphone SE een stuk 'snappier' werkt. Dat merk ik bij het openen en switchen tussen apps. Sowieso niet langzamer, zove rik dat natuurlijk kan bepalen na een dag.heutsm schreef op woensdag 14 september 2016 @ 08:57:
Volgens dit filmpje is IOS 10 nou niet direct sneller dan IOS 9, toch beetje tegenvaller...
Helaas, dat werkt dus niet.Rivanov schreef op woensdag 14 september 2016 @ 08:56:
[...]
Settings > TouchID & Passcode > Reply with Message uitzetten?
[ Voor 4% gewijzigd door tdw op 14-09-2016 09:01 ]
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Verwijderd
Update gisteravond rond 10 uur zonder problemen voltooid.
Leuke update, sommige dingen zijn even wennen.
Echter ben ik met iMessage aan het spelen en de schermvullende effecten e.d. krijg ik niet werkend,
Als ik mijn vinger op het verzend pijltje houd gebeurt er niks.
Leuke update, sommige dingen zijn even wennen.
Echter ben ik met iMessage aan het spelen en de schermvullende effecten e.d. krijg ik niet werkend,
Als ik mijn vinger op het verzend pijltje houd gebeurt er niks.
Volgens mij is je apparaat alle foto's aan het indexeren als ik het goed begrepen heb. Elke foto objecten herkennen, personen etc. Als je genoeg foto's hebt kan het even durentdw schreef op woensdag 14 september 2016 @ 08:54:
Tot nu toe ben ik niet erg te spreken over iOS 10. Ik heb gister m'n iPhone 6s aan iTunes gehangen voor een update en dat verliep allemaal vlekkeloos. 2 uur na de update, terwijl ik letterlijk niks met de telefoon heb gedaan, was het ding echt loeiheet over de volledige onderkantIk heb het idee dat m'n telefoon ook veel sneller opwarmt bij het uitvoeren van basistaken waar dat in iOS 9 nooit heb gemerkt.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Sneller: iPad Pro en iPhone SE draait hier al een paar dagen GM.heutsm schreef op woensdag 14 september 2016 @ 08:57:
Algemeen: voor klagers over hitte en/of battery drain.. sluit is al je apps, device uit/aan. Maar controleer ook of er een iCloud backup pendelt...
Dat eeuwige gezeik zonder zelf maar ergens naar te kijken.. Niet alles slaagt zonder eigen inzet..

NRG
Ik wil juist zonder toegangscode bepaalde mails (gmail) direct kunnen archiveren. Volgens mij kon dat in een eerdere beta wel, maar nu al een tijdje niet meer. Of zie ik een instelling over het hoofd (alles staat bij touch-id/vergrendelscherm op groen).
Hier een 6S plus :
Voor mij werkt het ook veel soepeler, en dan met name Safari is voor mij een heel stuk vlotter...
Ook ik had begin deze dag het gevoel dat de batterij iets harder ging, maar nu lijkt het mij te normaliseren...
Hier ook een heleboel foto's en muziek...
De looks vind ik trouwens een enorme verbetering!!!
Voor mij werkt het ook veel soepeler, en dan met name Safari is voor mij een heel stuk vlotter...
Ook ik had begin deze dag het gevoel dat de batterij iets harder ging, maar nu lijkt het mij te normaliseren...
Hier ook een heleboel foto's en muziek...
De looks vind ik trouwens een enorme verbetering!!!
Heb het topic even doorzocht, maar kon niet echt een oplossing vinden voor mijn iPad Air. Ik ben namelijk geen fan van de nieuwe eis om je home-knop in te drukken om door je lock screen te komen.
Op de iPhone heb ik al de setting gevonden om dit aan te passen:
Settings > General > Accessibility > Home Button > Rest Finger to Open
Hiermee kan ik Raise to Wake gebruiken om notifications te zien, wat sowieso geweldig is, en vervolgens hoef ik alleen maar mijn vinger op de Touch ID te leggen om naar het home screen te gaan. iOS 9 werking dus (ipv Raise to Wake kan je dan de Power knop gebruiken). Dit is op mijn 6s Plus.
Deze functie is er echter niet op de iPad Air, op zich logisch omdat die geen Touch ID heeft, maar ik moet nu 2x op de home-knop drukken. Met als extra ergernis: het mag geen dubbelklik zijn, daar reageert hij namelijk niet op. Kortom: ik moet elke keer de home-knop indrukken, 1-2 tellen wachten en dan nog een keer.
Het ergste daarvan, vind ik nog niet eens dat je kort moet wachten, maar dat je niet weet hoe lang. Dat je scherm aanspringt is geen indicatie, want dan doet hij het nog niet direct, het is echt een split-second tot een tel langer.
En ja, ik snap best dat Apple wil dat we allemaal Touch ID apparaten kopen, maar waarom forceren ze dit gedrag dat in geen enkel opzicht logisch is? Ik weet in ieder geval dat ik de iPad mini 2 van mijn zoontje voorlopig niet ga updaten. Hopelijk brengt iOS 10.1 verbetering hierin.
Verder even mijn mini-review van de zaken die ik tot op heden bekeken/getest heb:
Notifications
Tekst en graphics van apps die niet iOS 10 geoptimaliseerd zijn, worden afgesneden. Wel is het positief dat je een grotere "Clear"-knop hebt voor individuele notifications. Ook goed dat je voor het verwijderen van alle notifications nog steeds twee keer het kruisje moet gebruiken, alleen had juist die wel ietsjes groter gemogen.
Apple Music
Dan heb je een 1080p scherm en wat krijg je voorgeschoteld? Graphics en tekst die eruit zien alsof ik mijn 6s Plus heb ingesteld op Zoomed Mode met Text op Largest in Accessibility. Geen cleane, scherpe iconen en knoppen, maar alles GROOT en DIK. On the bright side: mijn grootmoeder kan het nu zonder bril van 10 meter afstand lezen. Oh wacht, ze is 91 en heeft geen smartphone.
Lock screen
Ook hier vind ik de tekst te dik, het is ongetwijfeld de omslag van lettertype met name, maar het lijkt alsof het in bold staat en persoonlijk vind ik het een achteruitgang net als de Apple Music app. Daar komt dus het bovenaan genoemde probleem van 2x de home-knop moeten gebruiken op apparaten zonder Touch ID bij.
Performance
In één woord: bloody fast! Euh... toch maar in het Nederlands dan: bloedsnel! Zal deels een gevoelskwestie zijn dankzij de animaties die vele malen sneller zijn geworden (waarvoor dank), maar dit accentueert ook nog maar eens het snelheidsverschil tussen mijn 6s Plus en de 6 (non-Plus) van mijn vrouw. Positief als je een snel toestel hebt (6s of 7), maar toch een achteruitgang wanneer je een 6 of ouder hebt. Immers: in iOS 9 had de iPhone 6 (en ouder) nog even de tijd om op adem te komen en haar emoties in goede banen te leiden nadat je middels een druk op de home-knop de huidige app verliet (snik), nu merk je duidelijk dat ze nog aan het bijkomen is en duurt het voor je gevoel nog langer voordat je Facebook om hebt kunnen ruilen voor Twitter.
Standaard apps verbergen
Erg handig, of toch niet? Van wat ik ervan begreep, geef je met het weghalen van de default apps weliswaar wat meer ruimte aan de andere apps (wat lief), maar Siri blijft bijvoorbeeld stug volhouden. Heb je je agenda verwijderd omdat je het wel allemaal zelf denkt te kunnen onthouden? Of simpelweg omdat je Sunrise gebruikt zolang het nog kan? Toch geeft Siri je een pop-up elke keer dat je iets rondom agendering doet, met het verzoek de Apple app te herstellen.
Een gemiste kans en typisch Apple om in iOS 11/12 wel third-party API support toe te voegen om je native apps te vervangen, maar tot die tijd houdt Apple de touwtjes in handen. En daarom voelt ook dit niet als "af".
Quick Actions/Action Center
Ben vanochtend te lui om op te zoeken hoe dit nou eigenlijk ook alweer officieel heet en who cares? Het is in ieder geval een drama geworden. Om het enige positieve gelijk maar achter de rug te hebben: je kan tegenwoordig op de onderste vier iconen 3D Touch gebruiken en daarmee de flashlight op halve kracht laten schijnen. Want dat is wat je wil toch? Precies genoeg licht om het sleutelgat te vinden wanneer je stomdronken thuiskomt, maar niet dusdanig veel dat je Fikki en Bello wakker maakt. De oplettende lezer heeft hem al door: ik gebruik deze feature 6 dagen per week.
Voor de rest heeft Apple alles verpest aan dit menu wat ze maar konden verpesten: naar links swipen om muziek te bedienen? Waarom? Ik snap hem: nu zie je in één swipe van onder naar boven en nóg een swipe van rechts naar links gelijk 80% van de informatie die je anders met 1 tap op het Music/Spotify icoontje ook ziet én de overige 20% er ook bij, gratis. Juist ja.
Alsof dat nog niet erg genoeg is: je zou denken dat door het verplaatsen van Music/Audio naar een apart blad, er op het eerste blad wat meer ruimte is voor extra functionaliteit. Dus niet, want Night Shift heeft natuurlijk een paginabrede knop nodig en het blad moet nu zo hoog gemaakt worden dat je met geen mogelijkheid met één hand nog alle knoppen kan bedienen die in de bovenste rij zitten, tenzij je groen van kleur bent (of gewoon erg groot). Beide bladen naast elkaar houden, toont aan dat ze exact even groot zijn. En dat snap ik nog wel vanuit het oogpunt dat Apple consistentie wil bieden, maar daar gaat het dus mis. Want ze kiezen voor consistentie in het formaat van de bladen, waardoor beide niet meer goed met één hand te bedienen zijn, er een aantal knoppen veel te groot zijn geworden en je veel teveel witruimte hebt gekregen.
Dat Apple wél weet hoe het moet, toont de audio-switcher aan, die klapt netjes het muziekpaneel dicht om ruimte te geven aan die optie. Kortom Apple: breng de iOS 9 variant weer terug en maak die gewoon wat efficiënter. Want dat laatste is ver te zoeken in iOS 10.
Mijn voorlopige conclusie na een halve dag (ik heb geen public beta gedraaid):
Ten opzichte van iOS 9 zijn een aantal punten goed verbeterd, met name de performance en animaties, functies als raise-to-wake en de Home app als principe. Helaas zijn er minstens net zoveel punten veranderd omwille van het veranderen, zonder daadwerkelijk iets toe te voegen. Quick Actions/Audio is zo een, want ik heb nog nooit iemand horen klagen dat dit in iOS 7/8/9 zo slecht werkte dat het helemaal op de schop gegooid moest worden.
Hoewel ik liefhebber blijf van Apple's ecosysteem en dit voor mij niet in de weg staat van de aanschaf van een iPad Pro (9,7 inch), is Android de laatste jaren innovatiever en écht op verbeteringen gericht. Android kan niet aan Apple's ecosysteem tippen, met name de kwaliteit van bepaalde apps laat te wensen over, maar voor smartphones weet ik nog zo net niet of ik volgend jaar weer een iPhone neem.
Op de iPhone heb ik al de setting gevonden om dit aan te passen:
Settings > General > Accessibility > Home Button > Rest Finger to Open
Hiermee kan ik Raise to Wake gebruiken om notifications te zien, wat sowieso geweldig is, en vervolgens hoef ik alleen maar mijn vinger op de Touch ID te leggen om naar het home screen te gaan. iOS 9 werking dus (ipv Raise to Wake kan je dan de Power knop gebruiken). Dit is op mijn 6s Plus.
Deze functie is er echter niet op de iPad Air, op zich logisch omdat die geen Touch ID heeft, maar ik moet nu 2x op de home-knop drukken. Met als extra ergernis: het mag geen dubbelklik zijn, daar reageert hij namelijk niet op. Kortom: ik moet elke keer de home-knop indrukken, 1-2 tellen wachten en dan nog een keer.
Het ergste daarvan, vind ik nog niet eens dat je kort moet wachten, maar dat je niet weet hoe lang. Dat je scherm aanspringt is geen indicatie, want dan doet hij het nog niet direct, het is echt een split-second tot een tel langer.
En ja, ik snap best dat Apple wil dat we allemaal Touch ID apparaten kopen, maar waarom forceren ze dit gedrag dat in geen enkel opzicht logisch is? Ik weet in ieder geval dat ik de iPad mini 2 van mijn zoontje voorlopig niet ga updaten. Hopelijk brengt iOS 10.1 verbetering hierin.
Verder even mijn mini-review van de zaken die ik tot op heden bekeken/getest heb:
Notifications
Tekst en graphics van apps die niet iOS 10 geoptimaliseerd zijn, worden afgesneden. Wel is het positief dat je een grotere "Clear"-knop hebt voor individuele notifications. Ook goed dat je voor het verwijderen van alle notifications nog steeds twee keer het kruisje moet gebruiken, alleen had juist die wel ietsjes groter gemogen.
Apple Music
Dan heb je een 1080p scherm en wat krijg je voorgeschoteld? Graphics en tekst die eruit zien alsof ik mijn 6s Plus heb ingesteld op Zoomed Mode met Text op Largest in Accessibility. Geen cleane, scherpe iconen en knoppen, maar alles GROOT en DIK. On the bright side: mijn grootmoeder kan het nu zonder bril van 10 meter afstand lezen. Oh wacht, ze is 91 en heeft geen smartphone.
Lock screen
Ook hier vind ik de tekst te dik, het is ongetwijfeld de omslag van lettertype met name, maar het lijkt alsof het in bold staat en persoonlijk vind ik het een achteruitgang net als de Apple Music app. Daar komt dus het bovenaan genoemde probleem van 2x de home-knop moeten gebruiken op apparaten zonder Touch ID bij.
Performance
In één woord: bloody fast! Euh... toch maar in het Nederlands dan: bloedsnel! Zal deels een gevoelskwestie zijn dankzij de animaties die vele malen sneller zijn geworden (waarvoor dank), maar dit accentueert ook nog maar eens het snelheidsverschil tussen mijn 6s Plus en de 6 (non-Plus) van mijn vrouw. Positief als je een snel toestel hebt (6s of 7), maar toch een achteruitgang wanneer je een 6 of ouder hebt. Immers: in iOS 9 had de iPhone 6 (en ouder) nog even de tijd om op adem te komen en haar emoties in goede banen te leiden nadat je middels een druk op de home-knop de huidige app verliet (snik), nu merk je duidelijk dat ze nog aan het bijkomen is en duurt het voor je gevoel nog langer voordat je Facebook om hebt kunnen ruilen voor Twitter.
Standaard apps verbergen
Erg handig, of toch niet? Van wat ik ervan begreep, geef je met het weghalen van de default apps weliswaar wat meer ruimte aan de andere apps (wat lief), maar Siri blijft bijvoorbeeld stug volhouden. Heb je je agenda verwijderd omdat je het wel allemaal zelf denkt te kunnen onthouden? Of simpelweg omdat je Sunrise gebruikt zolang het nog kan? Toch geeft Siri je een pop-up elke keer dat je iets rondom agendering doet, met het verzoek de Apple app te herstellen.
Een gemiste kans en typisch Apple om in iOS 11/12 wel third-party API support toe te voegen om je native apps te vervangen, maar tot die tijd houdt Apple de touwtjes in handen. En daarom voelt ook dit niet als "af".
Quick Actions/Action Center
Ben vanochtend te lui om op te zoeken hoe dit nou eigenlijk ook alweer officieel heet en who cares? Het is in ieder geval een drama geworden. Om het enige positieve gelijk maar achter de rug te hebben: je kan tegenwoordig op de onderste vier iconen 3D Touch gebruiken en daarmee de flashlight op halve kracht laten schijnen. Want dat is wat je wil toch? Precies genoeg licht om het sleutelgat te vinden wanneer je stomdronken thuiskomt, maar niet dusdanig veel dat je Fikki en Bello wakker maakt. De oplettende lezer heeft hem al door: ik gebruik deze feature 6 dagen per week.
Voor de rest heeft Apple alles verpest aan dit menu wat ze maar konden verpesten: naar links swipen om muziek te bedienen? Waarom? Ik snap hem: nu zie je in één swipe van onder naar boven en nóg een swipe van rechts naar links gelijk 80% van de informatie die je anders met 1 tap op het Music/Spotify icoontje ook ziet én de overige 20% er ook bij, gratis. Juist ja.
Alsof dat nog niet erg genoeg is: je zou denken dat door het verplaatsen van Music/Audio naar een apart blad, er op het eerste blad wat meer ruimte is voor extra functionaliteit. Dus niet, want Night Shift heeft natuurlijk een paginabrede knop nodig en het blad moet nu zo hoog gemaakt worden dat je met geen mogelijkheid met één hand nog alle knoppen kan bedienen die in de bovenste rij zitten, tenzij je groen van kleur bent (of gewoon erg groot). Beide bladen naast elkaar houden, toont aan dat ze exact even groot zijn. En dat snap ik nog wel vanuit het oogpunt dat Apple consistentie wil bieden, maar daar gaat het dus mis. Want ze kiezen voor consistentie in het formaat van de bladen, waardoor beide niet meer goed met één hand te bedienen zijn, er een aantal knoppen veel te groot zijn geworden en je veel teveel witruimte hebt gekregen.
Dat Apple wél weet hoe het moet, toont de audio-switcher aan, die klapt netjes het muziekpaneel dicht om ruimte te geven aan die optie. Kortom Apple: breng de iOS 9 variant weer terug en maak die gewoon wat efficiënter. Want dat laatste is ver te zoeken in iOS 10.
Mijn voorlopige conclusie na een halve dag (ik heb geen public beta gedraaid):
Ten opzichte van iOS 9 zijn een aantal punten goed verbeterd, met name de performance en animaties, functies als raise-to-wake en de Home app als principe. Helaas zijn er minstens net zoveel punten veranderd omwille van het veranderen, zonder daadwerkelijk iets toe te voegen. Quick Actions/Audio is zo een, want ik heb nog nooit iemand horen klagen dat dit in iOS 7/8/9 zo slecht werkte dat het helemaal op de schop gegooid moest worden.
Hoewel ik liefhebber blijf van Apple's ecosysteem en dit voor mij niet in de weg staat van de aanschaf van een iPad Pro (9,7 inch), is Android de laatste jaren innovatiever en écht op verbeteringen gericht. Android kan niet aan Apple's ecosysteem tippen, met name de kwaliteit van bepaalde apps laat te wensen over, maar voor smartphones weet ik nog zo net niet of ik volgend jaar weer een iPhone neem.
[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-09-2016 09:19 ]
Het enige wat open stond was WhatsApp en aan iCloud doe ik nietGerardVanAfoort schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:07:
[...]
Sneller: iPad Pro en iPhone SE draait hier al een paar dagen GM.
Algemeen: voor klagers over hitte en/of battery drain.. sluit is al je apps, device uit/aan. Maar controleer ook of er een iCloud backup pendelt...
Dat eeuwige gezeik zonder zelf maar ergens naar te kijken.. Niet alles slaagt zonder eigen inzet.. 😴
~ James May
@MooDyBlueS.
Als je diezelfde optie op je iPad instelt als op je telefoon dan kun je met de aan uit knop je notificaties zien en met je home knop meteen inloggen.
Met een smartcover heb je zelfs de aan uit knop niet nodig.
Als je diezelfde optie op je iPad instelt als op je telefoon dan kun je met de aan uit knop je notificaties zien en met je home knop meteen inloggen.
Met een smartcover heb je zelfs de aan uit knop niet nodig.