Wat Marzman zegt even contact opnemen waar je hem gekocht hebt. Bij mij hielp sensor schoonmaken met schoonmaakmiddel maar bij die van je ouders klinkt het inderdaad als een defect wonen ze toevallig bij drukke autoweg? Of industrietrein ?PatrickC schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:03:
[...]
Blauw en waarde staat op 1 dus lucht is schoon. Zelfs als ik de ventilator snelheid handmatig in de slaapstand zet maakt hij deze herrie. Als ik het bovendeksel even los haal, kan ik van bovenaf een beetje in het apparaat kijken en zie dan duidelijk dat de ventilator behoorlijk uit balans is, maar het apparaat gaat dan meteen uit omdat hij detecteert dat het bovendeksel verwijderd is. Het is zelfs soms zo erg dat ook dit bovendeksel gaat resoneren/trillen, zelfs in de laagste ventilatorstand. Toen we het apparaat neg hadden vond ik ook al dat hij behoorlijk resonerend geluid maakte bij een bepaalde hogere ventilatorstand (kleur oranje met indicator L3), maar als de lucht weer schoon was werd hij weer rustig. Meer nu maakt het apparaat dus ook deze herrie bij de laagste ventilatorstanden.
Ze wonen een halve km van de A73. Maar waarom zou dat invloed hebben? Snelwegen zorgen voor meer fijnstof, maar het apparaat geeft gewoon meestal een waarde 1 aan voor het fijnstof niveau binnen. Dat cijfer gaat met name omhoog tijdens het koken (open keuken met een recirculatie afzuigkap), maar na een half uurtje is de lucht weer schoon, want het apparaat werkt voor de rest wel goed.Amdwarrior schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:31:
[...]
Wat Marzman zegt even contact opnemen waar je hem gekocht hebt. Bij mij hielp sensor schoonmaken met schoonmaakmiddel maar bij die van je ouders klinkt het inderdaad als een defect wonen ze toevallig bij drukke autoweg? Of industrietrein ?
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
De AEG heb je toch gehouden dus? Paar maanden ervoor dacht je er nog over om hem retour te sturen. Wat heeft je van gedachte doen veranderen? Puur het design of is hij daarna ook beter gaan presteren? Ik twijfel nu zelf precies tussen deze 2 modellen dus ik waardeer je inputPhusebox schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:26:
[...]
We hebben de Winx Zero Pro (op zolder waar de kattenbakken staan en ze met name 's nachts zijn) en de AEG AX91-604 op de begane grond (vanwege het grotere oppervlakte en dat deze er wat mooier uitziet).
Beide doen hun werk goed al reageert de Winx veel sneller op geurtjes of rondvliegend stof. We hadden vooral ook last op zwart glanzende oppervlaktes dat je veel stof zag maar dat is echt heeeel veel minder geworden. Weg gaat het helaas nooit zijn.
Moet er wel bij zeggen dat bij ons de robot stofzuiger ook elke avond/nacht loopt.0
De sensor lijkt niet zo goed als in de Winix, minder gevoelig in ieder geval. Maar hij staat in de woonkamer, nabij de kattenbak, en ziet er wat mooier uit en is echt volledig stil in smart modus. Dat was voor mij belangrijk.T_Verhoeven schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:28:
[...]
De AEG heb je toch gehouden dus? Paar maanden ervoor dacht je er nog over om hem retour te sturen. Wat heeft je van gedachte doen veranderen? Puur het design of is hij daarna ook beter gaan presteren? Ik twijfel nu zelf precies tussen deze 2 modellen dus ik waardeer je input
Inmiddels heb ik met automatisering het zo ingesteld dat nadat een kat op de bak is geweest de reiniger even op een hogere stand gaat een aantal minuten en dan weer op smart. Zoiets kon ik niet met de Winix.
Als uiterlijk en geluid geen belemmering zijn dan zou ik voor de Winix gaan.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Dank voor je reactie. Kan de Winix ook grotere oppervlaktes aan? Volgens de specificaties (welke je altijd met een korreltje zout moet nemen) lijkt de AEG wat krachtiger. Ook op de Coolblue website zegt hun test dat deze wat meer oppervlakte reinigt. Uit jouw verhaal lijkt de Winix dan weer technisch gezien beter. Is dat ook het geval in grotere ruimtes?Phusebox schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:39:
[...]
De sensor lijkt niet zo goed als in de Winix, minder gevoelig in ieder geval. Maar hij staat in de woonkamer, nabij de kattenbak, en ziet er wat mooier uit en is echt volledig stil in smart modus. Dat was voor mij belangrijk.
Inmiddels heb ik met automatisering het zo ingesteld dat nadat een kat op de bak is geweest de reiniger even op een hogere stand gaat een aantal minuten en dan weer op smart. Zoiets kon ik niet met de Winix.
Als uiterlijk en geluid geen belemmering zijn dan zou ik voor de Winix gaan.
Dat durf ik niet te zeggen. De AEG is wel krachtiger en heeft een grotere luchtverplaatsing dan de Winix. Ook de filter heeft een groter oppervlak. Ik heb overigens wel de grote variant van de AEG. Je hebt ook een kleinere.T_Verhoeven schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:43:
[...]
Dank voor je reactie. Kan de Winix ook grotere oppervlaktes aan? Volgens de specificaties (welke je altijd met een korreltje zout moet nemen) lijkt de AEG wat krachtiger. Ook op de Coolblue website zegt hun test dat deze wat meer oppervlakte reinigt. Uit jouw verhaal lijkt de Winix dan weer technisch gezien beter. Is dat ook het geval in grotere ruimtes?
De filter van de AEG geeft nu nog 46% aan na ca. 10 maanden.
De Winix heb ik na 12 maanden vervangen.
[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 04-04-2022 20:48 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Wat een klote bedrijf is dat Philips toch geworden. Na contact met hun opgenomen te hebben via de chat, het probleem uitgelegd, maar de technische dienst moest er naar kijken en die zat dus niet op de chat, maar zou via e-mail reageren. Dik een week later kreeg ik een e-mail met het verzoek een filmpje op te sturen waarop het geluid duidelijk te horen was, dus dat meteen gedaan. Enkele dagen later kreeg ik een bericht waarom ik nog niet gereageerd had.
Dus dan maar naar de klantenservice gebeld en ik kreeg een gebrekkig Nederlands sprekende support medewerker aan de lijn. Ik heb hem het verhaal uitgelegd en case nummer doorgegeven, maar hij stond erop om mij een nieuwe e-mail te sturen, waar ik dan met een reply op moest antwoorden en opnieuw het filmpje toevoegen. Dus dat maar gedaan, maar we zijn inmiddels al weer een paar dagen verder en nog geen reactie. Nooit meer Philips voor mij…

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Callcenter denk ik, ze kunnen niet anders dan je een mail sturen en als je daar op antwoord zal er wel een ticket geopend worden. Heb je op je eerdere mail geen Zendesk reply (autoreply). Daar kun je waarschijnlijk ook op antwoorden om je ticket te kicken of te heropenen.PatrickC schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:17:
Wat een klote bedrijf is dat Philips toch geworden. Na contact met hun opgenomen te hebben via de chat, het probleem uitgelegd, maar de technische dienst moest er naar kijken en die zat dus niet op de chat, maar zou via e-mail reageren. Dik een week later kreeg ik een e-mail met het verzoek een filmpje op te sturen waarop het geluid duidelijk te horen was, dus dat meteen gedaan. Enkele dagen later kreeg ik een bericht waarom ik nog niet gereageerd had.Dus dan maar naar de klantenservice gebeld en ik kreeg een gebrekkig Nederlands sprekende support medewerker aan de lijn. Ik heb hem het verhaal uitgelegd en case nummer doorgegeven, maar hij stond erop om mij een nieuwe e-mail te sturen, waar ik dan met een reply op moest antwoorden en opnieuw het filmpje toevoegen. Dus dat maar gedaan, maar we zijn inmiddels al weer een paar dagen verder en nog geen reactie. Nooit meer Philips voor mij…
Of je neemt contact op met de webshop waar je hem gekocht hebt. Daar heb je ook meer rechten.
[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 16-04-2022 02:13 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik heb nu inmiddels 3 emails verstuurd met daarin mijn ticket number, waarop men dus geen reactie stuurt. Ik heb ook overwogen dan maar contact op te nemen met de Webshop waar het apparaat gekocht is (iBood). Als ik begin volgende week nog niets van Philips gehoord heb, is dat mijn volgende optie.Marzman schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 02:10:
[...]
Callcenter denk ik, ze kunnen niet anders dan je een mail sturen en als je daar op antwoord zal er wel een ticket geopend worden. Heb je op je eerdere mail geen Zendesk reply (autoreply). Daar kun je waarschijnlijk ook op antwoorden om je ticket te kicken of te heropenen.
Of je neemt contact op met de webshop waar je hem gekocht hebt. Daar heb je ook meer rechten.
Ik heb sinds een half jaar de Ikea Starkvind luchtreiniger:
https://www.ikea.com/be/n...chtreiniger-wit-50461942/
Ik heb die toen nog gekocht voor ongeveer 100 euro. Ondertussen kost die 119 euro.
Die staat op de slaapkamer van mijn zoon, die hooikoorts heeft. Het pollenseizoen lijkt hier begonnen, want m'n zoon heeft terug last. Het is een kleine slaapkamer, dus dat toestel voldoet ruimschoots.
Ik zet de Ikea Starkvind altijd op stand "AUTO". Ik kijk regelmatig in de Ikea app. Hij blijkt altijd op de laagste stand te draaien, omdat de luchtkwaliteit Goed is volgens de ingebouwde sensor van de Starkvind. Doordat je niks van historische data kan zien in de Ikea app, heb ik geen idee of die ooit harder draait. Als ik zelf even de AUTO-stand uit en aan zet, dan draait hij heel eventjes harder, maar hij geeft meteen aan dat de luchtkwaliteit goed is en draait binnen de paar minuten terug op de laagste stand.
Ik speel met het idee om een onafhankelijke smart luchtsensor te kopen die de hoeveelheid pollen in de lucht kan meten. Die sensor kan ik dan een tijd in zijn slaapkamer hangen en daarna de historische data bekijken.
Daarna kan ik die sensor ook eens een tijd in de woonkamer hangen om te zien of ik een luchtreiniger zou kopen voor de woonkamer.
En tenslotte zou ik die sensor ook een tijd bij z'n oma hangen, want hij is daar regelmatig. Zo'n Ikea luchtreiniger kost niet veel, dus dan zou ik er eventueel eentje kopen voor bij oma.
Nu mijn vraag:
Ik heb al wat gegoogled op een smart sensor die pollen kan meten. Ik begrijp dat ik een PM10-sensor nodig heb. Klopt dat? Welke zouden jullie aanraden? Ik zie door de bos de bomen niet. Ik ken die merken ook helemaal niet.
Ik heb die toen nog gekocht voor ongeveer 100 euro. Ondertussen kost die 119 euro.
Die staat op de slaapkamer van mijn zoon, die hooikoorts heeft. Het pollenseizoen lijkt hier begonnen, want m'n zoon heeft terug last. Het is een kleine slaapkamer, dus dat toestel voldoet ruimschoots.
Ik zet de Ikea Starkvind altijd op stand "AUTO". Ik kijk regelmatig in de Ikea app. Hij blijkt altijd op de laagste stand te draaien, omdat de luchtkwaliteit Goed is volgens de ingebouwde sensor van de Starkvind. Doordat je niks van historische data kan zien in de Ikea app, heb ik geen idee of die ooit harder draait. Als ik zelf even de AUTO-stand uit en aan zet, dan draait hij heel eventjes harder, maar hij geeft meteen aan dat de luchtkwaliteit goed is en draait binnen de paar minuten terug op de laagste stand.
Ik speel met het idee om een onafhankelijke smart luchtsensor te kopen die de hoeveelheid pollen in de lucht kan meten. Die sensor kan ik dan een tijd in zijn slaapkamer hangen en daarna de historische data bekijken.
Daarna kan ik die sensor ook eens een tijd in de woonkamer hangen om te zien of ik een luchtreiniger zou kopen voor de woonkamer.
En tenslotte zou ik die sensor ook een tijd bij z'n oma hangen, want hij is daar regelmatig. Zo'n Ikea luchtreiniger kost niet veel, dus dan zou ik er eventueel eentje kopen voor bij oma.
Nu mijn vraag:
Ik heb al wat gegoogled op een smart sensor die pollen kan meten. Ik begrijp dat ik een PM10-sensor nodig heb. Klopt dat? Welke zouden jullie aanraden? Ik zie door de bos de bomen niet. Ik ken die merken ook helemaal niet.
Volgens mij heb je voor een effectieve filtering van pollen zowel een goed HEPA filter als ionisator nodig.janbus schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:05:toon volledige bericht
Nu mijn vraag:
Die Ikea heeft enkel een HEPA filter dacht ik, waarbij ik ff niet weet hoe goed dat filter is.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik zoek nu vooral een goeie, onafhankelijke sensor die historische data kan bijhouden.
Even een update… nadat ik een RMA gemeld had bij iBood kreeg ik meteen de instructie om met Philips contact op te nemen, wat ik dus al gedaan had. Op dezelfde dag kreeg ik ook reactie van Philips… het apparaat was defect en moest worden opgestuurd ter reparatie. Dus dat maar in gang gezet en van de 3 opties voor retour sturen, was er maar één mogelijk, het apparaat laten ophalen door DHL. Daarvoor moest ik wel €10,95 betalen. Maar volgens de voorwaarden van iBood kon ik deze weer bij hun verhalen. Dus dit ook maar meteen gedaan. Een dag later werd het apparaat opgehaald. Maar iBood reageerde niet op mijn claim om de retourkosten terug te krijgen. Dus nogmaals contact opgenomen met iBood en toe reageerden ze wel. Ze vonden dat ik eerst met hun contact had moeten opnemen vanwege de retourkosten, maar ik heb hun even op hun eigen voorwaarden gewezen en toen gingen ze akkoord. Een paar dagen later stond het geld op mijn rekening. Ondertussen reageerde Philips (E-Care) dat de reparatie van het apparaat langer ging duren dan de 10 dagen die hier normaal voor staan, omdat onderdelen geleverd moesten worden. Eergisteren dan het bericht dat de reparatie klaar was. Motor en fan-assy vervangen. En dat voor een apparaat van 1,5 maand oud! Maar ok… gisteren stond DHL weer aan mijn voordeur en zojuist het apparaat weer geïnstalleerd bij mijn ouders. Hij is in ieder geval weer STIL.😁PatrickC schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 07:17:
[...]
Ik heb nu inmiddels 3 emails verstuurd met daarin mijn ticket number, waarop men dus geen reactie stuurt. Ik heb ook overwogen dan maar contact op te nemen met de Webshop waar het apparaat gekocht is (iBood). Als ik begin volgende week nog niets van Philips gehoord heb, is dat mijn volgende optie.
Tijdens mijn zoektocht en het vergelijken van Winix verkooppunten kwam ik een aanbieding bij de Mediamarkt tegen, die ik jullie niet wilde onthouden. De Winix Zero is bij de Mediamarkt in de aanbieding en verkrijgbaar voor €155. https://www.mediamarkt.nl.../_winix-zero-1614544.html.
De MM is ook een, volgens Winix dan
, erkend verkooppunt dus je kan ook nog een gratis extra filterset aanvragen: https://winixeurope.eu/nl...chtreiniger-filter-actie/
Tel er nog 3% cashback bij en volgens mij is dit een prima deal.
De MM is ook een, volgens Winix dan
Tel er nog 3% cashback bij en volgens mij is dit een prima deal.
Hoe is dit bevallen de afgelopen maanden?GoldenSample schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 00:47:
[...]
Heb het ding ook besteld, inclulsief koolstoffilter & Ikea Family korting 95 euro in duitsland, zonder koolstoffileter 79 hier.
Krijg hem ergens volgende week of de week er op thuis geleverd en ben benieuwd of hij komend hooikoortsseizoen gaat helpen.
Prima, gebruik hem niet veel maar als ik bij hooikoorts heftige dagen er last van had werd het wel beter als het ding tijdje draaide vlak bij me.
Sinds 2012 heb ik een Daikin MC70L luchtreiniger, en ik was op zoek naar een 2e luchtreiniger voor de begane grond.
Een goeie luchtreiniger heeft de volgende zaken nodig:
- een pre-filter (veelal dun gaas) om de grofste stofplukken, haren e.d. op te vangen, ook om de achterliggende filters langer mee te laten gaan
- een HEPA filter die 99,97% van alle luchtdeeltjes eruit filtert (volgens winix zelf filtert hun HEPA-13 filter tot 99,999%, maar ik heb daar geen metingen/bewijs van gevonden)
- een carbon filter voor de geurtjes. Geen stoffen filter, maar een active carbon filter met echte koolstofkorreltjes
- ionisator zonder met zeer minieme (= binnen de zeer veilige emissiewaardes volgens het California Air Resrouces Board) ozonvorming om zo negatief geladen deeltjes te laten verbinden met de positief geladen fijnstofdeeltjes zodat die sneller neerdwarrelen om zo opgezogen te kunnen worden
- een goeie CFM (luchtverplaatsing)
De rest zoals een UV lamp en andere antimicrobiele filters of coatings om bacterien te doden is overbodig; stofjes, bacterien, schimmels e.d. hoeven niet gedood te worden, zolang ze maar in het hepa filter opgevangen worden, al dan niet met behulp van ionisatie.
Je hebt geen andere filters nodig, het kost alleen maar extra (en ook extra onderhoud). Ook zijn allemaal die automatische aanspring-sensoren niet nodig; het kan namelijk zijn dat nieuwe toevoer aan fijnstofdeeltjes niet altijd opgepikt worden en dan dus blijven ronddwarrelen. Gewoon het luchtfilter op de hoogste continu-stand zetten wat je kunt verdragen qua geluid. Zo heb je altijd een aanzuigende werking die alle deeltjes wel meepikt (mijn Daikin staat altijd op stand medium, ook in de slaapkamer, dat is een constant geluid dat goed te verdragen is).
Ik ben gegaan voor de Winix Zero Pro, wat eigenlijk een no-brainer was: is niet te overtreffen qua prijs bij luchtreiniger.nl -> 289 euro met gratis extra filterset.
De reden dat ik niet voor een compact/kleine ben gegaan is omdat deze doorgaans meer stroom/lawaai gebruiken om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen, en dat hun hepa-filters doorgaans sneller verzadigd zijn. Het is wat dat betreft beter om een grote capaciteit luchtreiniger te nemen met dito filters (die doorgaans ook dikker zijn), die dan ook per CFM minder lawaai maken.
Daarnaast is een gratis extra filterset voor de Winix Zero Pro wel handig
Ik had de Daikin gekocht bij Airsain.nl, maar zij kunnen helaas niet meegaan met de prijzen van luchtreiniger.nl, alhoewel je bij Airsain wel zo'n temperatuur/luchtvochtigheid stationnetje gratis krijgt (maar die had ik dus al bij de Daikin gekregen destijds). Dus helaas voor Airsain, want ik zou gewoon dief van mijn eigen portemonnee zijn...
De Daikin MC70L had van die vrij dunne hepa-filters en geen carbon filter erin. Wat dat betreft verwacht ik van de Winix toch een flinke vooruitgang t.o.v. de Daikin. Ze zeggen altijd dat het filter maar 1x/jaar vervangen hoeft te worden, maar dat is echt onzin. De filters zijn al na 6 maanden verzadigd: als een hepa filter grijs geworden is na afstoffen, dan moet ie vervangen worden. Wij roken verder niet, dus ik hoop dat de HEPA filter van de Winix wél tegen dat jaar aan komt qua levensduur (is veel dikker). Mijn vrouw is allergisch voor zowat alles
Dus we gaan het zien.
EDIT: shit, ik was ook te snel in de perceptie van de woordjes van Winix getrapt
Ze zeggen dat er "geen schadelijke ozon" vrijkomt bij de Winix Zero Pro, en tegelijkertijd noemen ze dat hun PlasmaWave technologie binnen de zeer veilige emissiewaardes getest door het CARB valt.
Als ik die laatstgenoemde bron erbij neem, dan lees je:
"Mechanical: Air cleaners that are listed as "Mechanical" are those that only use physical filtration, such as pleated or HEPA-style filters, and do not generate ozone or ions.
Electronic: Air cleaners that are listed as "Electronic" may be capable of generating small amounts of ozone, but have been tested and found to produce an ozone emission concentration less than 0.050 parts per million. This category includes ionizers, electrostatic precipitators, PCOs, hydroxyl generators, devices with UV light components, and other electronic air cleaning technologies."
Aangezien de Winix dus PlasmaWave heeft, wat een fancy woord is voor hydroxyl-generator, valt dit dus onder de Electronic air purifiers, die dus minder dan 0,05 ppm ozon produceren (waarbij bij 0,03 ppm de specifieke reuk zoals printers en onweersbui e.d. al waarneembaar is).
Bron: https://ww2.arb.ca.gov/li...fied-air-cleaning-devices
En laat de Winix Zero Pro nou hier niet tussen staan (het type is AZPU370-IWE) terwijl Winix zelf wel naar CARB verwijst als zijnde "voldoet aan hun standaard"....
Dus...reden om te mailen met Winix
Mijn mail:
Een goeie luchtreiniger heeft de volgende zaken nodig:
- een pre-filter (veelal dun gaas) om de grofste stofplukken, haren e.d. op te vangen, ook om de achterliggende filters langer mee te laten gaan
- een HEPA filter die 99,97% van alle luchtdeeltjes eruit filtert (volgens winix zelf filtert hun HEPA-13 filter tot 99,999%, maar ik heb daar geen metingen/bewijs van gevonden)
- een carbon filter voor de geurtjes. Geen stoffen filter, maar een active carbon filter met echte koolstofkorreltjes
- ionisator zonder met zeer minieme (= binnen de zeer veilige emissiewaardes volgens het California Air Resrouces Board) ozonvorming om zo negatief geladen deeltjes te laten verbinden met de positief geladen fijnstofdeeltjes zodat die sneller neerdwarrelen om zo opgezogen te kunnen worden
- een goeie CFM (luchtverplaatsing)
De rest zoals een UV lamp en andere antimicrobiele filters of coatings om bacterien te doden is overbodig; stofjes, bacterien, schimmels e.d. hoeven niet gedood te worden, zolang ze maar in het hepa filter opgevangen worden, al dan niet met behulp van ionisatie.
Je hebt geen andere filters nodig, het kost alleen maar extra (en ook extra onderhoud). Ook zijn allemaal die automatische aanspring-sensoren niet nodig; het kan namelijk zijn dat nieuwe toevoer aan fijnstofdeeltjes niet altijd opgepikt worden en dan dus blijven ronddwarrelen. Gewoon het luchtfilter op de hoogste continu-stand zetten wat je kunt verdragen qua geluid. Zo heb je altijd een aanzuigende werking die alle deeltjes wel meepikt (mijn Daikin staat altijd op stand medium, ook in de slaapkamer, dat is een constant geluid dat goed te verdragen is).
Ik ben gegaan voor de Winix Zero Pro, wat eigenlijk een no-brainer was: is niet te overtreffen qua prijs bij luchtreiniger.nl -> 289 euro met gratis extra filterset.
De reden dat ik niet voor een compact/kleine ben gegaan is omdat deze doorgaans meer stroom/lawaai gebruiken om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen, en dat hun hepa-filters doorgaans sneller verzadigd zijn. Het is wat dat betreft beter om een grote capaciteit luchtreiniger te nemen met dito filters (die doorgaans ook dikker zijn), die dan ook per CFM minder lawaai maken.
Daarnaast is een gratis extra filterset voor de Winix Zero Pro wel handig
De Daikin MC70L had van die vrij dunne hepa-filters en geen carbon filter erin. Wat dat betreft verwacht ik van de Winix toch een flinke vooruitgang t.o.v. de Daikin. Ze zeggen altijd dat het filter maar 1x/jaar vervangen hoeft te worden, maar dat is echt onzin. De filters zijn al na 6 maanden verzadigd: als een hepa filter grijs geworden is na afstoffen, dan moet ie vervangen worden. Wij roken verder niet, dus ik hoop dat de HEPA filter van de Winix wél tegen dat jaar aan komt qua levensduur (is veel dikker). Mijn vrouw is allergisch voor zowat alles
EDIT: shit, ik was ook te snel in de perceptie van de woordjes van Winix getrapt
Als ik die laatstgenoemde bron erbij neem, dan lees je:
"Mechanical: Air cleaners that are listed as "Mechanical" are those that only use physical filtration, such as pleated or HEPA-style filters, and do not generate ozone or ions.
Electronic: Air cleaners that are listed as "Electronic" may be capable of generating small amounts of ozone, but have been tested and found to produce an ozone emission concentration less than 0.050 parts per million. This category includes ionizers, electrostatic precipitators, PCOs, hydroxyl generators, devices with UV light components, and other electronic air cleaning technologies."
Aangezien de Winix dus PlasmaWave heeft, wat een fancy woord is voor hydroxyl-generator, valt dit dus onder de Electronic air purifiers, die dus minder dan 0,05 ppm ozon produceren (waarbij bij 0,03 ppm de specifieke reuk zoals printers en onweersbui e.d. al waarneembaar is).
Bron: https://ww2.arb.ca.gov/li...fied-air-cleaning-devices
En laat de Winix Zero Pro nou hier niet tussen staan (het type is AZPU370-IWE) terwijl Winix zelf wel naar CARB verwijst als zijnde "voldoet aan hun standaard"....
Dus...reden om te mailen met Winix
Mijn mail:
Reactie Winix:Ik heb vandaag een Winix Zero Pro gekocht en ik vroeg mij af of deze luchtreiniger ozon produceert. Uw website zegt dat er geen "schadelijke ozon" vrijkomt, maar het zegt niet dat er helemaal geen ozon vrijkomt. U verwijst naar de CARB wat betreft de "zeer veilige ozon emissieniveaus" waarbinnen de Winix Zero Pro met PlasmaWave technologie blijft. Graag ontvang ik van u een uitleg of deze luchtreiniger nou wel of geen ozon uitstoot. Indien wel "maar binnen de marges", ontvang ik daar graag een testrapport van.
Het zou Winix sieren om transparanter te zijn wat betreft dit onderwerp, aangezien nu middels goed gekozen woorden weliswaar geen leugen verteld wordt, maar de perceptie wel is dat deze luchtreiniger geen ozon uitstoot.
U ziet, het levert verwarring op. Er zijn ook luchtreinigers te krijgen met een andere ionisatietechniek waarbij 0 ozon uitgestoten wordt omdat deze technieken binnen in het toestel gebeuren en niet achter de filters bij de uitlaat.
Mijn antwoord daar weer op:Al onze luchtreinigers worden voor de Europese markt getest en gecertificeerd door het ECARF instituut in Duitsland, welke gebruik maken van een onafhankelijk test laboratorium genaamd FIATEC. Ondanks het feit dat wij geen test rapporten delen kunnen wij wel het volgende statement uit het test rapport met jou delen:
“the air purifier does not produce ozone above the detection limits < ppb”
Omdat wij ons ervan bewust zijn dat er ook gebruikers zijn die alleen maar consumentenelektronica producten willen gebruiken die helemaal geen Ozon producen, kan je op elke WINIX luchtreiniger onze PlasmaWave Technologie uitschakelen door één druk op de PlasmaWave functie toets op het bedieningspaneel. Hierdoor wordt wel de laatste filtratie-fase van onze luchtreinigers uitgesloten maar reinigt de WINIX luchtreiniger nog steeds de luchtkwaliteit in de ruimte waar jij de luchtreiniger gebruikt en, doet deze dat net zoals de meest verkrijgbare luchtreiniger, door middel van HEPA filtratie.
Hun reactie daar weer op:Dank voor uw terugkoppeling.toon volledige bericht
Waarom mag u geen testrapporten delen? Waarom is dit niet openbaar? Als Winix niks te verbergen heeft kan dit toch gewoon gedeeld worden?
Het statement uit het testrapport kan ik dus a) niet verifieren en b) staat er niet gespecificeerd wat de detection limits zijn.
Wat mij betreft is het dus een vrij leeg statement.
U verwijst in de PlasmaWave-FAQ naar het CARB instituut en dat de Winix Zero Pro aan hun standaarden voldoet.
Ik heb CARB geraadpleegd:
https://ww2.arb.ca.gov/li...fied-air-cleaning-devices
en uw Winix Zero Pro komt niet in de lijst voor van certified air cleaning devices.
Dus het is erg verwarrend als u refereert naar een instituut die luchtreinigers certificeert, maar het product er niet in voorkomt.
Vandaar de email met mijn twijfel aan de transparantie van uw product, en ik wil Winix (al dan niet via u) vragen om het stukje FAQ bij de PlasmaWave dan ook aan te passen, zodat het transparanter wordt.
Voor zover ik kon beoordelen, zegt ECARF niets over wel/geen ozonproductie, maar gaat dit puur over de mate van reiniging. Ik zal dit morgen nog eens goed doornemen.
En dan mijn laatste reactie hierop:wij willen jou graag bedanken voor jou reactie en ik ben het helemaal met jou eens dat onze FAQ’s op de Europese website zeer zeker een update nodig heeft. Juist daarom is onze webdeveloper bezig met een volledig nieuw ontwerp voor onze website en bij een nieuwe website hoort uiteraard oom up-to-date informatie. Dat wil echter nog steeds niet zeggen wat testrapporten gedeeld en mede omdat certificeringen en certificaten van instituten zoals ECARF voldoende moeten zijn voor het vertrouwen van jou, onze consument.
Mijn oprechte excuses voor de missende detectie limiet en deze is: < 7 ppb.
De reden dat wij als beursgenoteerde onderneming en wereldwijde product voor de Europese markt ECARF gebruiken en niet het CARB uit Californië heeft ook et maken met het feit dat WINIX luchtreiniger en luchtbevochtigers een andere modelnaam hebben dan onze producten in de Verenigde Staten. Daarnaast hanteert het ECARF instituut Europese EU normen welke wij meer vinden passen bij de producten die wij op de Europese markt aanbieden.
Wij staan altijd open voor mooie en positieve aanbevelingen van onze klanten om op die wijze onze communicatie blijvend te verbeteren. Mocht je daarom nog andere vragen en/ of adviezen hebben dan horen wij die uiteraard weer graag van jou.
Wederom bedankt voor de feedback. Het is niet mijn doel om heen en weer te blijven mailen, maar ik heb toch het gevoel dat u mijn vragen/opmerkingen nog niet direct heeft beantwoord.toon volledige bericht
Wat betekent < 7 ppb? Er wordt overal gesproken dat 0,05 ppm (parts per million) ozon zo'n beetje de grens is van wat luchtreinigers produceren, en dat je vanaf 0,03 ppm de ozon al kunt ruiken. Wanneer je matig tot zwaar werk doet, mag de lucht maximaal 0,05-0,08ppm bevatten om nog in de veilige norm te zitten. Dus het is toch belangrijk om te weten wat die testcriteria zijn en wat < 7 ppb betekent.
U zegt dat certificeringen maar voldoende moeten zijn voor het vertrouwen van de klant. In theorie heeft u daar gelijk in en zou ik het liefste willen vertrouwen op alle certificaten, maar als transparantie ontbreekt, testrapporten en/of meetmethoden niet gedeeld mogen worden om de claims te kunnen toetsen, wat is de toegevoegde waarde van zo'n certificaat of vermelding naar het betreffende instituut?
Ik heb de Winix Zero Pro vandaag gekocht bij luchtreiniger.nl en mijn vertrouwen in uw product staat hier niet ter discussie: het feit dat ik redelijk goed geïnformeerd ben en toch uw product heb gekocht geeft mijns inziens wel blijk van vertrouwen in het product, al moet ik em nog gaan uitproberen ter vervanging van mijn Daikin MC70L. Wat ter discussie staat is de transparantie van de beschikbare informatie, waarbij ik claim dat deze 'met een omweg' lijkt te omzeilen dat de producten met PlasmaWave wel degelijk ozon uitstoten, omdat bij het lezen de perceptie bestaat dat dit niet zo is.
Het is dan ook niet erg dat de producten ozon uitstoten, maar zeg er dan duidelijk bij hoeveel deze uitstoot en verwijs dán naar de certificeringen van het instituut die de Winix producten getest en gecertificeerd hebben, zodat klanten juist kunnen vertrouwen dat het product dus veilige hoeveelheden ozon uitstoten.
Juist door ervoor te kiezen om die informatie niet te noemen en in plaats daarvan de perceptie te wekken dat de plasmawaveproducten geen ozon uitstoten wordt wantrouwen in de hand gewerkt.
Goeie transparantheid zorgt mijns inziens altijd voor meer vertrouwen, en dáár wordt voor de klant het onderscheid gemaakt tussen écht service gerichte bedrijven en bedrijven die het puur voor de verkoop en winst doen. Transparantie kan als lastig ervaren worden door bedrijven; het kost meer moeite en je moet meer blootleggen en verantwoorden, maar een goeie onderneming neemt op de koop toe dat er klanten kunnen zijn die tussen de regels door lezen en vragen gaan stellen. Een bedrijf (en de klant) kan er alleen maar beter van worden, en dát is dan ook mijn doel.
[ Voor 80% gewijzigd door Deathchant op 26-07-2022 14:54 . Reden: email conversatie met Winix toegevoegd ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Nou ik heb em binnen en geinstalleerd. Hij staat net als mijn Daikin MC70L op de medium stand (hoogste stand wat verdraagbaar is) en hij produceert ongeveer dezelfde hoeveelheid geluid als de Daikin. Dus dat is mooi.
Net als de Daikin, heeft deze Winix ook een turbostand, waar het bij de Daikin ook wel wat kabaal maak, is het bij de Winix wel echt veel harder, jemig wat een kabaal (en luchtstroom)
De filters zijn inderdaad wel van een heel ander caliber dan dat dunne hepa-velletje van de Daikin. Ook de actieve koolstoffilter is heel wat anders; de Daikin heeft het geeneens.
"Up to 12 months" qua levensduur van die filters, met de nadruk op "up to", want dat zal wel bij de meest gunstige luchtomstandigheden zijn....we gaan het zien/merken
.
Net als de Daikin, heeft deze Winix ook een turbostand, waar het bij de Daikin ook wel wat kabaal maak, is het bij de Winix wel echt veel harder, jemig wat een kabaal (en luchtstroom)
De filters zijn inderdaad wel van een heel ander caliber dan dat dunne hepa-velletje van de Daikin. Ook de actieve koolstoffilter is heel wat anders; de Daikin heeft het geeneens.
"Up to 12 months" qua levensduur van die filters, met de nadruk op "up to", want dat zal wel bij de meest gunstige luchtomstandigheden zijn....we gaan het zien/merken
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
@Deathchant
Ik ben van plan de Winix Zero aan te schaffen en zocht naar info betreft veiligheid Plasmawave Technologie. Nadat ik jouw mail naar Winix heb gelezen, ben ik aan het twijfelen geslagen. Is hun Plasmawave technologie schadelijk voor de gezondheid of niet? En waarom zijn ze geheimzinnig over het rapport? Als het koser is, heeft men niets te verbergen, toch?
Welke merk apparaten gebruiken "mechanical" technologie in dezelfde prijsklasse en betrouwbare werking als de Winix Pro?
Heb je antwoord gekregen op je laatste mail?
Ik ben van plan de Winix Zero aan te schaffen en zocht naar info betreft veiligheid Plasmawave Technologie. Nadat ik jouw mail naar Winix heb gelezen, ben ik aan het twijfelen geslagen. Is hun Plasmawave technologie schadelijk voor de gezondheid of niet? En waarom zijn ze geheimzinnig over het rapport? Als het koser is, heeft men niets te verbergen, toch?
Welke merk apparaten gebruiken "mechanical" technologie in dezelfde prijsklasse en betrouwbare werking als de Winix Pro?
[ Voor 3% gewijzigd door Urbanized op 26-07-2022 14:02 ]
@Urbanized Ja. Ik heb de mails toegevoegd aan mijn vorige postUrbanized schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:00:
@Deathchant
Dus wees gerust
"Mechanical" slaat puur op het feit dat er geen elektrische ladingen geproduceerd worden, maar alleen een ventilator die lucht door filters heen zuigt. Je kunt overigens de PlasmaWave volledig uitschakelen op de Winix Zero Pro hoor
Ik heb em inmiddels een paar dagen en ik ruik in ieder geval helemaal niks van printer-lucht o.i.d., wat ik van mijn Daikin wél ruik.
Wees ook niet al te gealarmeerd van mijn mails ofzo, ik wilde Winix gewoon duidelijk maken dat hun informatievoorziening transparanter moet en dat ze niet zo met omwegen moeten praten over de ozonproductie van hun apparaten; ze lijken met hun huidige woordkeuzes gewoon de indruk te willen wekken dat hun apparaten 0 ozon produceren (althans, zo leest het wel) terwijl dat gewoon niet zo is. Er zijn luchtreinigers die een ionisatietechniek gebruiken en dan óf 0 ozon produceren óf net als de Winix Zero Pro wél ozon produceren maar dit eruit filteren door een koolstoffilter door het ionisatieproces vóór de filters laten plaatsvinden, waar het bij de Winix Zero Pro ná de filtering plaatsvindt.
[ Voor 32% gewijzigd door Deathchant op 26-07-2022 15:35 ]
@Deathchant
Ik hoef me dus geen zorgen te maken? Ik lees ook dat ze op middelbare scholen worden gebruikt. Het zal dus wel meevallen die argwaan.
Maar als ik die optie uitschakel dan doet het de doel/werking teniet en betaal ik voor een optie die niet gebruikt wordt.
Ik hoef me dus geen zorgen te maken? Ik lees ook dat ze op middelbare scholen worden gebruikt. Het zal dus wel meevallen die argwaan.
Maar als ik die optie uitschakel dan doet het de doel/werking teniet en betaal ik voor een optie die niet gebruikt wordt.
[ Voor 21% gewijzigd door Urbanized op 26-07-2022 15:41 ]
Ik zou me geen zorgen maken neeUrbanized schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:40:
@Deathchant
Het uitschakelen van de ionisatie haalt één filtering weg, maar daar hoef je je in feite niet blind op te staren. Het allerbelangrijkste van een luchtreiniger is toch een goeie HEPA filter en alle deeltjes (huisstofmijt/pollen/allergie) worden daar sowieso wel in opgevangen. Koolstoffilter is hoofdzakelijk voor de geur.
Dus ja, je kunt het gek noemen om een bepaalde functionaliteit uit te schakelen, maar dat maakt het geen slechte luchtreiniger! Het is juist fijn dat het optioneel is. Op mijn Daikin is het niet uitschakelbaar. Maar daar vindt ionisatie wel vóór de filters plaats en niet erachter.
Maar er is geen reden tot zorg wat betreft die PlasmaWave hoor
Overigens 289 euro waarbij je dan ook nog 1 gratis filterset erbij krijgt is eigenlijk een no-brainer. Voor dat geld krijg je volgens mij geen betere luchtreiniger.
Je kunt uiteraard altijd opzoek gaan naar een luchtreiniger die geen ionisatie toepast, maar enkel filtratie op basis van HEPA en (actieve) koolstof biedt. Let er dan wel op dat het een fatsoenlijke HEPA (wat dikkere) is en niet zo'n dun vliesje. Let ook op dat je er een met actief koolstoffilter kiest (met actieve koolstofkorrels) en niet zo'n stoffen filtertje gedrenkt in koolstofcoating. Let ook goed op het te reinigen gebied: kies niet zomaar voor een kleintje, want een kleine fan zorgt vaak voor meer kabaal bij dezelfde hoeveelheid luchtverplaatsing, en doorgaans gebruiken ze meer stroom.
EDIT: hier wat meer informatie over ionisatie in de luchtreiniger: https://www.thyzo.nl/ozon-van-een-ionisatie-luchtreiniger/
[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 27-07-2022 15:17 ]
Ja, ventileren moet wel.Deathchant schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:00:toon volledige bericht
[...]
Ik zou me geen zorgen maken neeDaarnaast moet je toch altijd wel ventileren, aangezien een luchtreiniger geen zuurstof produceert. Dus no worries.
Het uitschakelen van de ionisatie haalt één filtering weg, maar daar hoef je je in feite niet blind op te staren. Het allerbelangrijkste van een luchtreiniger is toch een goeie HEPA filter en alle deeltjes (huisstofmijt/pollen/allergie) worden daar sowieso wel in opgevangen. Koolstoffilter is hoofdzakelijk voor de geur.
Dus ja, je kunt het gek noemen om een bepaalde functionaliteit uit te schakelen, maar dat maakt het geen slechte luchtreiniger! Het is juist fijn dat het optioneel is. Op mijn Daikin is het niet uitschakelbaar. Maar daar vindt ionisatie wel vóór de filters plaats en niet erachter.
Maar er is geen reden tot zorg wat betreft die PlasmaWave hoorVoor je gemoedsrust kun je het alsnog gewoon uitzetten.
Overigens 289 euro waarbij je dan ook nog 1 gratis filterset erbij krijgt is eigenlijk een no-brainer. Voor dat geld krijg je volgens mij geen betere luchtreiniger.
Je kunt uiteraard altijd opzoek gaan naar een luchtreiniger die geen ionisatie toepast, maar enkel filtratie op basis van HEPA en (actieve) koolstof biedt. Let er dan wel op dat het een fatsoenlijke HEPA (wat dikkere) is en niet zo'n dun vliesje. Let ook op dat je er een met actief koolstoffilter kiest (met actieve koolstofkorrels) en niet zo'n stoffen filtertje gedrenkt in koolstofcoating. Let ook goed op het te reinigen gebied: kies niet zomaar voor een kleintje, want een kleine fan zorgt vaak voor meer kabaal bij dezelfde hoeveelheid luchtverplaatsing, en doorgaans gebruiken ze meer stroom.
Ik ga voor de Winix. Misschien heb je gelijk wat betreft de optie in/uitschakelen ionisatie, zoals dat bij jouw andere apparaat niet kon.
Bij Bol kost die overigen 155,-. Maar waarschijnlijk zonder extra gratis filter. Staat zelfs eentje (refurbished) voor 129,- op de website van Winix. Overigens kosten de filters wel veel vind ik.
Heb je het dan nou over de Winix Zero of de Winix Zero Pro? Die laatste is 289 euro mét extra filterset. Overigens de reguliere Winix Zero (non pro) is 179 euro ook mét extra filterset.Urbanized schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:16:
[...]
Ja, ventileren moet wel.
Ik ga voor de Winix. Misschien heb je gelijk wat betreft de optie in/uitschakelen ionisatie, zoals dat bij jouw andere apparaat niet kon.
Bij Bol kost die overigen 155,-. Maar waarschijnlijk zonder extra gratis filter. Staat zelfs eentje (refurbished) voor 129,- op de website van Winix. Overigens kosten de filters wel veel vind ik.
Ik ben het met je eens wat de filterprijzen betreft. De Winix Zero Pro filterset kost 66 euro. Daar krijg je een HEPA filter én een actief carbonfilter voor. Soms denk ik "wat stukjes stof en plastic, waarom moet dat zoveel kosten". Accesoires wordt op verdiend he. Kijk eens wat een HEPA filter kost voor een Miele stofzuiger
Maar ja, een degelijke luchtreiniger heeft nou eenmaal een (goed) hepa-filter. Die moet nou eenmaal vervangen worden. Je kunt ook een luchtreiniger kopen zonder filters; dat is in feite een ionisator
De Zero (non Pro) versie. Maar krijg je die extra filterset bij elke aankoop ongeacht waar? Zo ja, dan ga ik voor Bol namelijk.Deathchant schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:55:
[...]
Heb je het dan nou over de Winix Zero of de Winix Zero Pro? Die laatste is 289 euro mét extra filterset. Overigens de reguliere Winix Zero (non pro) is 179 euro ook mét extra filterset.
Ik ben het met je eens wat de filterprijzen betreft. De Winix Zero Pro filterset kost 66 euro. Daar krijg je een HEPA filter én een actief carbonfilter voor. Soms denk ik "wat stukjes stof en plastic, waarom moet dat zoveel kosten". Accesoires wordt op verdiend he. Kijk eens wat een HEPA filter kost voor een Miele stofzuiger
Maar ja, een degelijke luchtreiniger heeft nou eenmaal een (goed) hepa-filter. Die moet nou eenmaal vervangen worden. Je kunt ook een luchtreiniger kopen zonder filters; dat is in feite een ionisatorMaar het ontbreekt dan aan HEPA filter, dus dat is bij lange na niet effectief genoeg om de lucht écht te reinigen.
Die van bol.com voor 155 euro wordt ook door luchtreiniger.nl geleverdUrbanized schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:16:
[...]
De Zero (non Pro) versie. Maar krijg je die extra filterset bij elke aankoop ongeacht waar? Zo ja, dan ga ik voor Bol namelijk.
Overigens, de gewone Winix Zero (non pro) heeft geen active carbonfilter met van die koolstofstukjes he, maar die heeft een stukje stof wat behandeld is met carbon. Gaat een stuk minder lang mee tegen de geurtjes!
[ Voor 15% gewijzigd door Deathchant op 27-07-2022 11:25 ]
Een aantal dagen terug is de WINIX Zero geleverd (luchtreiniger.nl) en een dag later alweer terug gestuurd vanwege:
1. Doet niets tegen m'n vaak verstopte neus. Ook geen gevoel dat het iets doet in het algemeen.
2. Komt koude lucht uit. Lijkt mij niet fijn in de winter.
3. Maakt kabaal in hogere stand. Slaapstand is wel rustig.
4. Lampjes zijn niet uit te schakelen, behalve in slaapstand.
En waarschijnlijk is de lucht thuis redelijk oké. Het blauwe licht blijft zowat continue branden. Wel slaat ie aan als ik met mijn damper de richting op blaas waar die staat.
Ik heb ook zitten nadenken over dat men in principe het werk van onze immuunsysteem wegnemen betreft bacteriën/virussen etc. Heb het ook gemerkt na de lockdown, waarbij ik vaker ziek werd. Te steriel leven werkt averechts.
Wel vriendelijk personeel bij luchtreiniger.nl. Omdat het apparaat een dag te laat was geleverd, hebben ze een extra pak gratis filters nageleverd. Top!
1. Doet niets tegen m'n vaak verstopte neus. Ook geen gevoel dat het iets doet in het algemeen.
En waarschijnlijk is de lucht thuis redelijk oké. Het blauwe licht blijft zowat continue branden. Wel slaat ie aan als ik met mijn damper de richting op blaas waar die staat.
Ik heb ook zitten nadenken over dat men in principe het werk van onze immuunsysteem wegnemen betreft bacteriën/virussen etc. Heb het ook gemerkt na de lockdown, waarbij ik vaker ziek werd. Te steriel leven werkt averechts.
Wel vriendelijk personeel bij luchtreiniger.nl. Omdat het apparaat een dag te laat was geleverd, hebben ze een extra pak gratis filters nageleverd. Top!
[ Voor 13% gewijzigd door Urbanized op 30-07-2022 19:07 ]
Het ding verplaatst de lucht die aanwezig is in de ruimte, dus die heeft gewoon de temperatuur van ruimte waarin hij staat.Urbanized schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:01:
En of zo’n ding iets of niets doet… ik heb vandaag b.v. nog het voorfilter van mijn Winix schoongemaakt. Daar zat een dikke laag stof op. En als zo’n ding stof uit de lucht haalt, dan zal hij ook vast wel meer uit de lucht halen.
De dingen die je opnoemt zijn allemaal zaken die je van te voren had kunnen weten:Urbanized schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:01:toon volledige bericht
Een aantal dagen terug is de WINIX Zero geleverd (luchtreiniger.nl) en een dag later alweer terug gestuurd vanwege:
- een luchtreiniger geneest je niet van al je (allergie)kwaaltjes he? Het maakt de gevolgen van je allergien wat draaglijker. 1 Dagje je luchtreiniger aanzetten en dán beoordelen dat het niks doet is erg kort door de bocht. Wij hebben 2 luchtreinigers hier staan: een Daikin MC70L en de nu de Winix Zero Pro. Die laatste staat continu in de high stand in de woonkamer 24/7 en de Dakin in de medium stand in de slaapkamer 24/7. Die laatste staat er al 10 jaar, maar mijn vrouw's allergieën zijn niet magischerwijze verdwenen ofzo. Ze heeft nog steeds vaker een verstopte neus 's nachts en ze neemt nog steeds antihistamines. Ze heeft geen jeuk meer aan de ogen, en ze niest niet meer zo heftig. Maar het is niet naar 0 gereduceerd en ze hoest nog steeds, alleen minder.
- er zit een ventilator in ja, dus als die lucht verplaatst kan het koeler aanvoelen, maar een luchtreiniger koelt de lucht niet, dus de lucht heeft gewoon de omgevingstemperatuur
- onuitschakelbare lampjes is bekend bij de Zero (non pro). De Zero Pro kan het uitschakelen door 3 sec op de timer-knop te drukken. Daarnaast kun je het lampje gewoon met ducttape afplakken als dat écht het euvel was
- kabaal in hogere stand kun je ook gewoon terugvinden/opzoeken, maar ok, iedereen ervaart een x-aantal dB anders
- "te steriel leven"...denk je dat een luchtreiniger een steriele omgeving creeert?
Welke verwachtingen had je eigenlijk van een luchtreiniger?
Hallo Patrick en Deatcant,
Kortgevat:
Ik heb besloten het apparaat terug te sturen omdat ik er niet tevreden mee ben. Een ander misschien wel. Gelukkig is er de 30-dagen-bedenktijd in het leven geroepen, behalve dat het bij mij maar een dag duurde.
Kortgevat:
Ik heb besloten het apparaat terug te sturen omdat ik er niet tevreden mee ben. Een ander misschien wel. Gelukkig is er de 30-dagen-bedenktijd in het leven geroepen, behalve dat het bij mij maar een dag duurde.
Voor de mensen met een Winix Zero Pro: hoe effectief is deze in het neutraliseren van geuren? Ik zou op dagen als vandaag graag ‘s avonds de ramen openzetten voor wat frisse lucht maar er wordt in de omgeving veel gebrand (ton met afval, vuurkorf etc.), waardoor het hele huis binnen no time ontzettend stinkt, met benauwdheidsklachten en hoofdpijn tot gevolg.
Dat is geen antwoord op de vraagUrbanized schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:20:
Hallo Patrick en Deatcant,
Kortgevat:
@Psychotic_01 De winix zal het zeker filteren maar, zolang je alles openlaat, blijf je natuurlijk nieuwe toevoer van die vieze lucht krijgen; dus het is dwijlen met de kraan open dus.
[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 05-08-2022 19:42 ]
Ik heb de Xiaomi Air Purifier 4 Pro gekocht.
Vrijdag 2 september ontvangen, beseft dat deze te groot is en gelijk weer terug in de doos.
Helaas, dit had ik niet verwacht. Beetje impulsief. Nu heb ik het via Gshopper.com gekocht en mag ik het op eigen kosten naar Duitsland retourneren voor €20
Mocht iemand interesse hebben, vrijdag gaat deze retour. Stuur voor die tijd een PM.
Vrijdag 2 september ontvangen, beseft dat deze te groot is en gelijk weer terug in de doos.
Helaas, dit had ik niet verwacht. Beetje impulsief. Nu heb ik het via Gshopper.com gekocht en mag ik het op eigen kosten naar Duitsland retourneren voor €20
Mocht iemand interesse hebben, vrijdag gaat deze retour. Stuur voor die tijd een PM.
Rukapul schreef op maandag 10 januari 2022 @ 00:19:
[...]
Maar wat voor een filter is het een hoe effectief is deze?
HEPA wordt niet genoemd?
Sowieso, zijn er universele HEPA filters die op maat gemaakt kunnen worden? (Dat is wel gek aan de IKEA koolstoffilters want die zijn prima generiek te vinden naar bij IKEA juist duurder).
IKEA maakt gebruik van EPA filters niet van HEPA filters. Zover ik weet is dat niet perse een nadeel voor een recirculatie filter. Ze filteren nog steeds alle formaten particles. Specifieke formaten particles worden minder effectief gefilterd, maar wellicht wel even efficiënt. Een HEPA filter is namelijk iets dichter qua structuur en het kost daardoor meer energie om dezelfde hoeveelheid lucht er doorheen te krijgen.BlazeMuis schreef op maandag 10 januari 2022 @ 04:05:
[...]
Zit standaard een HEPA filter bij, koolstoffilter is een optie. Ik heb beide er in zitten, werkt prima. Ik heb de kleine naast de kattenbak hangen, sindsdien ruiken wij niks meer als de kat gescheten heeft
Waar zijn overigens die generieke koolstoffilters te vinden?
Hoe bevallen in het algemeen de IKEA luchtreinigers. Ik twijfel over een Starkvind en een Winix Zero voor in de slaapkamer. Het filter van de Starkvind heb ik bekeken en ik was onder de indruk van het formaat, vooral de dikte van 4cm. Het formaat van het Winix filter is mij onbekend. Het koolstof filter van de Starkvind lijkt mij sowieso wat beter.
Ik heb er gisteren een gekocht maar vind hem nogal lawaai maken tenzij ik hem op de laagste stand zet. Ervaren jullie dat ook zo of ben ik een zeur? Want eigenlijk vanaf stand 2/3 overheerst dat apparaat al een gesprek en de stereo.janbus schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:05:toon volledige bericht
Nu mijn vraag:
Gebruik hem trouwens met koolstof filter.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Is veel te luid. Terugbrengen.icecreamfarmer schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:44:
[...]
Ik heb er gisteren een gekocht maar vind hem nogal lawaai maken tenzij ik hem op de laagste stand zet. Ervaren jullie dat ook zo of ben ik een zeur? Want eigenlijk vanaf stand 2/3 overheerst dat apparaat al een gesprek en de stereo.
Gebruik hem trouwens met koolstof filter.
Koop een ZERO.
Is dat ding te koppelen met een app of aan Homeassistant?Ruud888 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:29:
[...]
Is veel te luid. Terugbrengen.
Koop een ZERO.
Dit zijn trouwens de waarden van de Starkvind:
De Winnix deze:Level Noise CADR Power
1 24dB(A) (24dB(A)) 55m³/h (50m³/h) 2.0W (1.9W)
2 33dB(A) (32dB(A)) 120m³/h (110m³/h) 5.0W (4.0W)
3 43dB(A) (42dB(A)) 190m³/h (150m³/h) 11.5W (9.5W)
4 51dB(A) (49dB(A)) 250 m³/h (210m³/h) 24.5W (19.0W)
5 53dB(A) (51dB(A)) 270 m³/h (240m³/h) 33.0W (25.0W)
Het geluid zou theoretisch niet veel uit moten maken al weet de winnix er dan wel meer lucht doorheen te persen.Maximum Room Capacity 99 m2
Max. air flow 390 m3/h
Power Consumption 3 - 55 Watt
Noise level 27 - 51 dB
[ Voor 57% gewijzigd door icecreamfarmer op 06-10-2022 12:05 ]
Honeywell HPA710WE Premium Luchtreiniger
Vandaag op Ibood 130euro!
Interessant ding. Wel met peperdure filters.Ruud888 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:32:
Honeywell HPA710WE Premium Luchtreiniger
En als je garantie gaat claimen veel succes met iBood
Is dat zo slecht geregeld bij Ibood?Amdwarrior schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:22:
Misschien een vreemde vraag:
Als aanpak voor een dieren allergie hebben we een winix zero compact gekocht. Deze heeft even gedraaid maar helaas geen enorm effect gehad.
Nu is mijn vraag: wat voor nut heeft zo'n apparaat nog als er verder geen klachten zijn. Wat me wel opviel dat hij soms aanslaat op momenten die ik niet helemaal snap. Daarentegen wel als de deur is open geweest soms, maar ook als we koken. Dit vindt ik wel gaaf, maar ik vraag me af of ik dat nog nodig heb.
Als aanpak voor een dieren allergie hebben we een winix zero compact gekocht. Deze heeft even gedraaid maar helaas geen enorm effect gehad.
Nu is mijn vraag: wat voor nut heeft zo'n apparaat nog als er verder geen klachten zijn. Wat me wel opviel dat hij soms aanslaat op momenten die ik niet helemaal snap. Daarentegen wel als de deur is open geweest soms, maar ook als we koken. Dit vindt ik wel gaaf, maar ik vraag me af of ik dat nog nodig heb.
iBood stuurde mij voor een Philips luchtreiniger gewoon rechtstreeks naar Philips, maar vergoedde wel de verzendkosten die ik moest maken om het apparaat op te sturen naar Philips.Amdwarrior schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:22:
Als je doel was om de dieren allergie aan te pakken en dat is niet gelukt, dan blijft nog over een betere luchtkwaliteit met minder fijnstof, VOC’s en pollen. Of je daar profijt van hebt in jouw geval moet je zelf bepalen.twowheeler schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:24:
Misschien een vreemde vraag:
Geen enkele luchtreiniger is effectief in het 100% verwijderen van allergenen uit de lucht. bron: http://ditishetbestewatikkanbedenkenalsonlinemarketeer.nl daarnaast schiet het niet op want met een raam of deur open is er geen beginnen aan. Sommige artsen raden het wel aan omdat het je thuis wat rust kan geven, dat kan ik wel beamen echter een oplossing voor je probleem is het zeker niet.
[ Voor 21% gewijzigd door teacher op 25-01-2023 16:36 ]
Wij hebben nu een aantal luchtreinigers in huis.
Woonkamer: AEG AX91-404DG
Slaapkamer 1: Philips AC0830
Slaapkamer 2: Winix Zero Compact
Slaapkamer 3: Moet er nog 1 komen
Over de woonkamer zijn we tevreden. Enige is dat hij niet echt geuren weghaald.
De Philips heeft geen ionisatie en maakt in de slaapstand een licht ratelend geluid. (Getest met een andere en die had dit ook dus ik ga er van uit dat dit hoort)
De winix maakt mijn inziens te veel geluid in nachtstand. Daar heb ik serieus last van.
Nu heb ik een aantal opties:
1. Voor de slaapkamers een luchtreiniger zoeken die echt muisstil is. (Geen idee of die uberhaupt bestaan)
2. De luchtreinigers in de slaapkamers tijdens het slapen uitzetten.
Welke hebben jullie inde slaapkamer en hoe gaan jullie om met het geluid in nachtstand? Zetten jullie hem uit of hebben jullie een super stille?
Woonkamer: AEG AX91-404DG
Slaapkamer 1: Philips AC0830
Slaapkamer 2: Winix Zero Compact
Slaapkamer 3: Moet er nog 1 komen
Over de woonkamer zijn we tevreden. Enige is dat hij niet echt geuren weghaald.
De Philips heeft geen ionisatie en maakt in de slaapstand een licht ratelend geluid. (Getest met een andere en die had dit ook dus ik ga er van uit dat dit hoort)
De winix maakt mijn inziens te veel geluid in nachtstand. Daar heb ik serieus last van.
Nu heb ik een aantal opties:
1. Voor de slaapkamers een luchtreiniger zoeken die echt muisstil is. (Geen idee of die uberhaupt bestaan)
2. De luchtreinigers in de slaapkamers tijdens het slapen uitzetten.
Welke hebben jullie inde slaapkamer en hoe gaan jullie om met het geluid in nachtstand? Zetten jullie hem uit of hebben jullie een super stille?
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
Ik heb sinds bijna een jaar een winix zero die op 2 meter van het bed staat. Moet op het lampje kijken of die het doet omdat ik het niet kan horen of hij aan staat (in de slaapstand, gewone (1ste) stand hoor je maar vind ik bij het slapen ook niet irritant). Ook zeker geen last van koude lucht of luchtbewegingen zoals ik wel eens bij reviews lees. Gaat echt heel stil en rustig in de nachstand.
Enige irritante is dat ik 'm op een aan/uit stekkerblok met de TV heb gezet en dit blok alleen aangaat als ik naar bed ga en zowel bij het aanzetten van de stroom als bij het aanzetten van het apparaat zingt 'ie een kort liedje. Dus als je lichte slapers in de ruimte hebt is het wel echt essentieel dat diegene die het eerste naar bed gaat het ding ook al aanzet.
Enige irritante is dat ik 'm op een aan/uit stekkerblok met de TV heb gezet en dit blok alleen aangaat als ik naar bed ga en zowel bij het aanzetten van de stroom als bij het aanzetten van het apparaat zingt 'ie een kort liedje. Dus als je lichte slapers in de ruimte hebt is het wel echt essentieel dat diegene die het eerste naar bed gaat het ding ook al aanzet.
Het minimale geluid van de zero is hoger dan dat van de zero compact volgens de specs. Ik hoor de zero compact toch echt overduidelijk.Morwen schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:12:
Ik heb sinds bijna een jaar een winix zero die op 2 meter van het bed staat. Moet op het lampje kijken of die het doet omdat ik het niet kan horen of hij aan staat (in de slaapstand, gewone (1ste) stand hoor je maar vind ik bij het slapen ook niet irritant). Ook zeker geen last van koude lucht of luchtbewegingen zoals ik wel eens bij reviews lees. Gaat echt heel stil en rustig in de nachstand.
Ben dus bang dat die geen optie is helaas.
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
Leuk, een topic!
Wij zijn ook op zoek naar een oplossing.
We wonen in een studio (24 m²) en hebben last van een slecht klimaat in huis. Dat is uiteraard niet gek met een badkamer, keuken en woonkamer (= ook slaapkamer) op zo'n klein oppervlak in een gebouw uit 1969.
Vocht, schimmel en allergieën. Was die niet droogt. Onze neus zit altijd dicht. Het is allemaal niet optimaal en dus zoeken we een oplossing.
Het zou helemaal geweldig zijn als het apparaat in de zomer ook nog kon koelen. En stil is - want slaapkamer. Wat ik zoek bestaat waarschijnlijk niet.
Wat levert het beste resultaat? Een luchtontvochtiger met ionisatie functie?
Wij zijn ook op zoek naar een oplossing.
We wonen in een studio (24 m²) en hebben last van een slecht klimaat in huis. Dat is uiteraard niet gek met een badkamer, keuken en woonkamer (= ook slaapkamer) op zo'n klein oppervlak in een gebouw uit 1969.
Vocht, schimmel en allergieën. Was die niet droogt. Onze neus zit altijd dicht. Het is allemaal niet optimaal en dus zoeken we een oplossing.
Het zou helemaal geweldig zijn als het apparaat in de zomer ook nog kon koelen. En stil is - want slaapkamer. Wat ik zoek bestaat waarschijnlijk niet.
Wat levert het beste resultaat? Een luchtontvochtiger met ionisatie functie?
Hier had uw reclame kunnen staan.
Hallo allemaal,
Interessant onderwerp, dus ik heb alles eens rustig gelezen.
Sinds 2 maanden zijn wij de gelukkige bezitters van een winix zero pro. Ik lees dat er meerdere eigenaren zijn op dit forum. Hoe lang gaat bij jullie in werkelijkheid het filter mee? 6-12 maanden is namelijk wat ruim.
Groeten van Tessa
Interessant onderwerp, dus ik heb alles eens rustig gelezen.
Sinds 2 maanden zijn wij de gelukkige bezitters van een winix zero pro. Ik lees dat er meerdere eigenaren zijn op dit forum. Hoe lang gaat bij jullie in werkelijkheid het filter mee? 6-12 maanden is namelijk wat ruim.
Groeten van Tessa
Is de Winix Zero Pro eigenlijk de beste luchtreiniger van het moment? Hoe is de tevredenheid hier op Tweakers? Ik woon in een jaren '60 flat en heb veel last van hooikoorts.
Ik kijk voor goede, betrouwbare reviews en testen vaak op het Duitse testberichte.de en zie daar de Kärcher AF modellen er enorm goed uitkomen. Heeft iemand ervaringen met deze modellen? Ze zijn echter wel redelijk duur en de grootte van het gereinigde oppervlak is niet heel groot.
Ik kijk voor goede, betrouwbare reviews en testen vaak op het Duitse testberichte.de en zie daar de Kärcher AF modellen er enorm goed uitkomen. Heeft iemand ervaringen met deze modellen? Ze zijn echter wel redelijk duur en de grootte van het gereinigde oppervlak is niet heel groot.
Ik zou graag een luchtreiniger willen aanschaffen. Nu vraag ik me af of je beter 1x Winix Zero Pro op de overloop kan zetten of 2x Winix Zero Compact op de slaapkamers zelf? Mijn gevoel zegt dat het tweede effectiever is, omdat het mee bij de bron de lucht zuivert.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Heb vooralsnog een Winix Compact gekocht. Bewijst gelijk zijn dienst bij het koken. Ik woon in een sociale huurflat met een gasfornuis en zonder afzuigkap (wel een ventilatieschacht maarja dat doet niet zoveel). Aan het einde van het koken werd hij oranje en rood (heb dus jaren in slechte lucht met nauwelijks tot geen ventilatie staan koken ...).Tijdens het eten was hij aan het reinigen en toen ik ging afwassen lichtte de blauwe kleur op en was hij klaar.
Vraagje: ze raden aan zo'n luchtreiniger 24/7 aan te laten staan. Is dat wel veilig als je jaren '60 huurflat in de woon- en slaapkamer geen geaarde stopcontacten heeft???
Vraagje: ze raden aan zo'n luchtreiniger 24/7 aan te laten staan. Is dat wel veilig als je jaren '60 huurflat in de woon- en slaapkamer geen geaarde stopcontacten heeft???
Mijn Winix Zero Pro staat 24/7 aan voor 2 jaar nu. Geen enkel probleem.
Mijn Winix Zero S hangt aan een verbruiksmeter en tot nu toe is het verbruik echt verwonderlijk laag. Volgens mij stond er op de doos max 60 watt maar ik zie zo’n 8 watt op stand oranje.Chris79 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:21:
Heb vooralsnog een Winix Compact gekocht. Bewijst gelijk zijn dienst bij het koken. Ik woon in een sociale huurflat met een gasfornuis en zonder afzuigkap (wel een ventilatieschacht maarja dat doet niet zoveel). Aan het einde van het koken werd hij oranje en rood (heb dus jaren in slechte lucht met nauwelijks tot geen ventilatie staan koken ...).Tijdens het eten was hij aan het reinigen en toen ik ging afwassen lichtte de blauwe kleur op en was hij klaar.
Met andere woorden je hebt vast allerlei andere dingen in huis 24x7 ingeplugd die meer vebruiken en dus een zwaardere belasting zijn. (je koelkast bijvoorbeeld)
Ah, bedankt voor de info! Ook aan een niet geaard stopcontact? Ik las in de handleiding dat de Winix ook niet in een stekkerdoos mag trouwens.GapClio schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:52:
[ Voor 13% gewijzigd door Chris79 op 26-03-2023 12:13 ]
Mag ik vragen hoe vaak heb je inmiddels de filters moeten vervangen?GapClio schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:52:
Ik zoek een luchtreiniger voor de slaapkamer. Het is geen grote kamer, maar omdat stilte en geen keds velangrijk is dacht ik toch aan de winix zero pro (nu 200euro)
Is deze echt beduidend stiller dan de compact in de praktijk en zijn er wellicht nog betere/stillere opties?
Is deze echt beduidend stiller dan de compact in de praktijk en zijn er wellicht nog betere/stillere opties?
De Winix is gewoon aangesloten op een stekkerdoos niet geaard. Want de Winix heeft geen aardings stekker.Chris79 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:12:
[...]
Ah, bedankt voor de info! Ook aan een niet geaard stopcontact? Ik las in de handleiding dat de Winix ook niet in een stekkerdoos mag trouwens.
En de Winix draait gewoon naar alle tevredenheid.
1 keer in de maand ontdoe ik de Winix van stof en de eerste filter maak even schoon, na stofzuigen, onder het water. De andere 2 met de stofzuiger.Tessa321 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:26:
[...]
Mag ik vragen hoe vaak heb je inmiddels de filters moeten vervangen?
Na een jaar gaat er pas een nieuwe filter in.
Ik heb net de Winix Zero Pro aangeschaft, refurbished versie op de site van Winix zelf. Apparaat ziet er gloednieuw uit en er zit een nieuwe filterset in. Uiteindelijk €150 betaald (€10 nieuwsbrief korting).
Ik ben benieuwd, ik heb veel hooikoortsklachten en vriendin en ik zijn ook allebei stofallergisch
Ik ben benieuwd, ik heb veel hooikoortsklachten en vriendin en ik zijn ook allebei stofallergisch
En hoe bevalt hij tot nu toe?jawaligt schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:18:
Ik heb net de Winix Zero Pro aangeschaft, refurbished versie op de site van Winix zelf. Apparaat ziet er gloednieuw uit en er zit een nieuwe filterset in. Uiteindelijk €150 betaald (€10 nieuwsbrief korting).
Ik heb ook nu enorm last van hooikoorts en ben voor het eerst op zoek om op de slaapkamer te kunnen zetten.
Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.
ik heb even de laatste paar pagina's van het topic doorlopen en voor de winix zero pro is populair zie ik. Daarnaast ook een aantal andere merken waar ik xiaomi het meest langs zie komen. Mijn dochter heeft hooikoorts en omdat ik naast een park woon heeft ze regelmatig last. Tegelijkertijd wil ik als tweaker natuurlijk data zien... Ik geloof dat de winix niet te verbinden is met Home Assistant oid. De Xiaomi's zijn dat wel.
Ik woon in een apartement van een 100m2. Ik kan dus een Zero Pro kopen (al dan niet refurbished) of een van de Xiaomi modellen. Kan iemand helpen om een keuze te maken? En is het handiger 1 apparaat centraal te zetten (en die wat grotere capaciteit te geven) of in de woonkamer en de slaapkamer apart machines? 1 groter apparaat lijkt me goedkoper in het onderhoud/stroom, maar fijne data in home assistant en geld sparen zijn niet het hoofddoel, dat is mijn dochter zonder tranende ogen en hoofdpijn...
Wat is wijsheid?
Ik woon in een apartement van een 100m2. Ik kan dus een Zero Pro kopen (al dan niet refurbished) of een van de Xiaomi modellen. Kan iemand helpen om een keuze te maken? En is het handiger 1 apparaat centraal te zetten (en die wat grotere capaciteit te geven) of in de woonkamer en de slaapkamer apart machines? 1 groter apparaat lijkt me goedkoper in het onderhoud/stroom, maar fijne data in home assistant en geld sparen zijn niet het hoofddoel, dat is mijn dochter zonder tranende ogen en hoofdpijn...
Wat is wijsheid?
Ik heb de winix zero (niet pro) en vind die absoluut voldoende voor mijn hele verdieping met meerdere grote ruimtes en alleen kleine deuropeningen ertussen.
Ik ben zeer zware hooikoorts graspollen patiënt (tot aan longontsteking toe). Ik neem 'm mee van de slaapkamer naar de benedenverdieping op mijn thuiswerk dagen. Beetje lomp maar niet zwaar. Ik heb 'm in de herfst en winter beneden niet nodig, dus ik wil geen tweede apparaat hebben rondslingeren en dan met oude filters etc op extra kosten komen. In de slaapkamer loopt hij op de slaapstand vrijwel geruisloos en filtert voor mij absoluut voldoende. Op dagen waar ik boven veel gelucht heb, zet ik hem 's avonds een uurtje via de timer functie aan op een hoge functie, zodat ik 's nachts weer voldoende heb aan de nachtfunctie. Als ik 'm 's nachts uit zet krijg ik ergens in de vroege ochtend weer last (geen idee of pollen of huisstofmijt hoor).
Overdag heb ik 'm dan in de keuken staan en houd hij eigenlijk de hele beneden verdieping bij, meerdere ruimtes met geopende deuren. Als hij in de ene uithoek staat en ik zit in de andere, dan merk ik wel dat ik iets meer last heb, maar nog steeds prima te doen. Maar dat zijn 3 deuren verder en ruim 20+ meter loopafstand.
Ik mis geen appfuncties. Hij krijgt een ruimte als een slaapkamer ook in tien minuten van 'super rood = vieze lucht' naar 'blauw = schoon'. Het is dus prima als je 'm aanzet op het moment dat je thuis komt en de slaapstand gaat automatisch aan bij weinig licht.
Afhankelijk van gesloten deuren etc, zou je dus misschien met één apparaat uit kunnen komen. Echte hooikoortspatiënten zullen het waarschijnlijk wel fijn vinden 's nachts ook iets aan het apparaat te hebben. Het enige kleine nadeel aan de zero is dat het 'aan'-lampje best fel schijnt, dus ik heb 'm met de voorkant van mijn bed weg gedraaid. En het start geluidje. Als je met z'n tweeën in een slaapkamer ligt, moet diegene die als eerste naar bed gaat het ding aanzetten.
Ik ben zeer zware hooikoorts graspollen patiënt (tot aan longontsteking toe). Ik neem 'm mee van de slaapkamer naar de benedenverdieping op mijn thuiswerk dagen. Beetje lomp maar niet zwaar. Ik heb 'm in de herfst en winter beneden niet nodig, dus ik wil geen tweede apparaat hebben rondslingeren en dan met oude filters etc op extra kosten komen. In de slaapkamer loopt hij op de slaapstand vrijwel geruisloos en filtert voor mij absoluut voldoende. Op dagen waar ik boven veel gelucht heb, zet ik hem 's avonds een uurtje via de timer functie aan op een hoge functie, zodat ik 's nachts weer voldoende heb aan de nachtfunctie. Als ik 'm 's nachts uit zet krijg ik ergens in de vroege ochtend weer last (geen idee of pollen of huisstofmijt hoor).
Overdag heb ik 'm dan in de keuken staan en houd hij eigenlijk de hele beneden verdieping bij, meerdere ruimtes met geopende deuren. Als hij in de ene uithoek staat en ik zit in de andere, dan merk ik wel dat ik iets meer last heb, maar nog steeds prima te doen. Maar dat zijn 3 deuren verder en ruim 20+ meter loopafstand.
Ik mis geen appfuncties. Hij krijgt een ruimte als een slaapkamer ook in tien minuten van 'super rood = vieze lucht' naar 'blauw = schoon'. Het is dus prima als je 'm aanzet op het moment dat je thuis komt en de slaapstand gaat automatisch aan bij weinig licht.
Afhankelijk van gesloten deuren etc, zou je dus misschien met één apparaat uit kunnen komen. Echte hooikoortspatiënten zullen het waarschijnlijk wel fijn vinden 's nachts ook iets aan het apparaat te hebben. Het enige kleine nadeel aan de zero is dat het 'aan'-lampje best fel schijnt, dus ik heb 'm met de voorkant van mijn bed weg gedraaid. En het start geluidje. Als je met z'n tweeën in een slaapkamer ligt, moet diegene die als eerste naar bed gaat het ding aanzetten.
Ik heb 3x Winix Zero (geen pro). Deze staan in de ruimtes waar de hooikoortspatienten het meest verblijven: woonkamer en 2x slaapkamer.
Voor het lampje heb ik een cover gemaakt die erop ligt en naar links en rechts geschoven kan worden: https://github.com/pkoste...nixzerocover.png?raw=true
Voor het lampje heb ik een cover gemaakt die erop ligt en naar links en rechts geschoven kan worden: https://github.com/pkoste...nixzerocover.png?raw=true
ik heb net een Winix Zero (geen pro) gekocht, hartelijk dank! Ik had bijna een xiaomi air purifier 4 (ook geen pro) gekocht, maar kan geen info vinden over levertijden bij de winkels met schappelijke prijzen. Nu dus met extra fiterset bij luchtreiniger gekocht.
Ik ben benieuwd, ik hoop dat m'n dochter zich een stuk beter gaat voelen!
Ik ben benieuwd, ik hoop dat m'n dochter zich een stuk beter gaat voelen!
Ok, misschien niet iets waar iedereen op let, maar hoe zit het met die plastic "nieuw" geur van de luchtfilters?
Ik heb zojuist een Winix zero pro gekocht omdat ik inmiddels weet dat pollen en andere chemicaliën invloed hebben op mijn MCAS. Ik had gedacht dat je met een dergelijk filter lekkere schone lucht kon inademen? Ok, pollen zullen er wel uit worden gefilterd, maar nu zit ik met een plastic lucht door mijn hele vertrek. Persoonlijk ervaar ik dit als smeriger dan geen luchtfilter. Het is nu de 3e dag, en staat permanent aan.
Het zal de nieuwigheid zijn, maar hoe lang duurt het voordat dit verdwijnt? Je zou toch verwachten dat ze er bij dit soort producten op letten dat er niet teveel off-gassing ontstaat?
Of kun je met chemische overgevoeligheid alleen terecht bij de absurd dure filters zoals de IQAir GC MultiGas oid?
Verder ben ik best tevreden over de winix hoor, ziet er leuk uit, best stil (slaap er 3 meter vandaan), laag energieverbruik, spacey geluidjes, redelijk betaalbare filters etc.
Alleen dus jammer dat het maar weinig voor geurtjes doet blijkbaar (en waarschijnlijk ook andere VOCs?)
Ik heb zojuist een Winix zero pro gekocht omdat ik inmiddels weet dat pollen en andere chemicaliën invloed hebben op mijn MCAS. Ik had gedacht dat je met een dergelijk filter lekkere schone lucht kon inademen? Ok, pollen zullen er wel uit worden gefilterd, maar nu zit ik met een plastic lucht door mijn hele vertrek. Persoonlijk ervaar ik dit als smeriger dan geen luchtfilter. Het is nu de 3e dag, en staat permanent aan.
Het zal de nieuwigheid zijn, maar hoe lang duurt het voordat dit verdwijnt? Je zou toch verwachten dat ze er bij dit soort producten op letten dat er niet teveel off-gassing ontstaat?
Of kun je met chemische overgevoeligheid alleen terecht bij de absurd dure filters zoals de IQAir GC MultiGas oid?
Verder ben ik best tevreden over de winix hoor, ziet er leuk uit, best stil (slaap er 3 meter vandaan), laag energieverbruik, spacey geluidjes, redelijk betaalbare filters etc.
Alleen dus jammer dat het maar weinig voor geurtjes doet blijkbaar (en waarschijnlijk ook andere VOCs?)
ik heb geen geur ervaren met mijn winix zero (niet pro). Ook niet heel veel gemerkt nog van de filtering (mijn dochter is niet altijd bij mij), maar hij reageert af en toe en gaat soms een beetje harder en dan weer terug naar bijna onhoorbaar...
Dat zou niet moeten.. zit er niet toevallig nog een plastic zak om het (hepa)filter heen ofzo? Mensen schijnen die nog wel eens te vergetenS13 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:30:
Ok, misschien niet iets waar iedereen op let, maar hoe zit het met die plastic "nieuw" geur van de luchtfilters?
[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 21-06-2023 20:34 ]
Ha nee de plastic verpakkingen zijn er af hoor... 
Maar goed, ik lees en hoor dat er wel meer mensen last van hebben. Vooral overgevoelige mensen. Ik ga het nog een aantal dagen aanzien, kijken of de geur wegtrekt.
Ik las overigens dat de IQAir GC een actief koolstoffilter heeft van 5kg+, dat is wel wat anders dan het lichte filter van de winix zero pro. Wellicht dat dat toch net het verschil maakt...?
Maar goed, ik lees en hoor dat er wel meer mensen last van hebben. Vooral overgevoelige mensen. Ik ga het nog een aantal dagen aanzien, kijken of de geur wegtrekt.
Ik las overigens dat de IQAir GC een actief koolstoffilter heeft van 5kg+, dat is wel wat anders dan het lichte filter van de winix zero pro. Wellicht dat dat toch net het verschil maakt...?
Ik zou beide kanten van alle filters nog eens goed met de stofzuiger afzuigen. Misschien dat dat helpt? Ik neem het voorste stoffilter ook regelmatig mee in de douche. De zero (niet pro) van mij had ook een tijdje een naar nieuw geurtje, kwam volgens mij vooral van het koolstoffilter af.
Hier in elke kamer (nieuwbouw huur huis) is er een mechanische ventilatie aanwezig, behalve in mijn 2de berging (niet erg), maar ook in de slaapkamer
Waarom is het daar niet voorzien???
Ik heb wel een ventilatie rooster boven het raam die open en dicht kan (zoals in de woonkamer), maar ik kan niet anders dan de roosters 's nachts dicht te doen wegens geluidsoverlast van de autosnelwegen. Ik moet er soms extra goed aanduwen dat de rooster goed dicht is, elk spleetje die nog open is komt nog veel lawaai doorheen. Zodra die goed dicht is, merk je echt een wereld van verschil hoe stil het in de slaapkamer kan zijn.
Dus... je hoort het al, ik wil en ik denk dat een luchreiniger een goed alternatief is? Zoja, welke zou je mij aanraden? Ik vond 1 van dyson hot&cool, maar filters zijn erg duur en volgens mij een beetje teveel van het goede, want er is een verwarming (op gas) aanwezig en om te koelen heb ik een aircooler.

Dus... je hoort het al, ik wil en ik denk dat een luchreiniger een goed alternatief is? Zoja, welke zou je mij aanraden? Ik vond 1 van dyson hot&cool, maar filters zijn erg duur en volgens mij een beetje teveel van het goede, want er is een verwarming (op gas) aanwezig en om te koelen heb ik een aircooler.
Nee, een luchtreiniger is geen alternatief voor ventilatie. Je kunt beter je slaapkamerdeur dan open laten.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Heeft iemand ervaring met Clean Air Optima® CA-510Pro Smart?
Ik kan nergens video reviews vinden van deze toestel.
Ik kan nergens video reviews vinden van deze toestel.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8g3lyZXfNvaVWtcs617XOgQB.jpg?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door LadyVodka op 17-07-2023 21:02 ]
Ik heb na het lezen van een willekeurige blog / en de verschillende comments en reviews ook gekozen voor de Clean Air Optima. Echt perfect voor de slaapkamer vanwege de stille werking.-hopsa- schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:40:
Ik heb goede ervaring met Clean Air Optima... een aantal van in gebruik. Looks zijn wat mij betreft ondergeschikt aan je gezondheid. De CA-506 https://www.cleanair-onli...chtreiniger-ca-506/i/212/ voldoet zeker.
Belangrijk aan een luchtreiniger is hoe makkelijk hij is schoon te maken, want dat wordt een regelmatig terugkerend klusje. Hepa filter moet natuurlijk ook regelmatig vervangen worden en als er een UV lamp in zit, houd er dan rekening mee dat deze 1-2 jaar meegaat.
[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 29-07-2023 11:56 ]
Er is nu ook de Winix Zero-S. Weet iemand of dit een nieuwere versie is van de Zero? Ziet er wel iets moderner uit.
Zelf ben ik op zoek naar een luchtreiniger voor de slaapkamer. Zouden jullie daar de Winix Zero Compact of de Winix Zero voor gebruiken?
Op basis van de specificaties zou 50m2 van de Compact meer dan voldoende capaciteit moeten zijn.
Zelf ben ik op zoek naar een luchtreiniger voor de slaapkamer. Zouden jullie daar de Winix Zero Compact of de Winix Zero voor gebruiken?
Op basis van de specificaties zou 50m2 van de Compact meer dan voldoende capaciteit moeten zijn.
Heb wel wat verschillen gevonden tussen Zero en Zero Compact (losstaand van de capaciteit / grootte van de ruimte):Aeonis schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:25:
Er is nu ook de Winix Zero-S. Weet iemand of dit een nieuwere versie is van de Zero? Ziet er wel iets moderner uit.
- Zero Compact schakelt niet automatisch over naar de nachtstand als het donker wordt, dat doet de Zero wel (via een lichtsensor)
- Zero Compact filters iets voordeliger (39,- t.o.v. 59,-)
- Het type filter is anders, bij de Zero is de koolstoffilter los te vervangen en krijg je er meerdere van (schijnt na 3 maanden zijn werking te verliezen), bij de Zero Compact gaat dat niet, en zal dus na een aantal maanden alleen de HEPA nog effectief zijn, aangezien je het filter pas na plusminus een jaar gaat vervangen.
- Zero Compact heeft geen voorfilter die je eraf kunt halen om met een stofzuiger te reinigen. Uiteraard kun je de stofzuiger op de HEPA filter zetten, maar de vraag is dan of je ook niet allerlei stoffen uit het filter zuigt en weer de ruimte in blaast via de uitgang van de stofzuiger?
Niet echt een antwoord op je vraag maar iets wat je misschien bij de verhuurder neer kan leggen is vragen om een zgn "suskast" in plaats van het standaard raamrooster. (mocht je echt te veel last hebben van het verkeerslawaai en toch nog wat frisse lucht in je slaapkamer willen krijgen.)twix121 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:50:
Hier in elke kamer (nieuwbouw huur huis) is er een mechanische ventilatie aanwezig, behalve in mijn 2de berging (niet erg), maar ook in de slaapkamerWaarom is het daar niet voorzien???
Ik heb wel een ventilatie rooster boven het raam die open en dicht kan (zoals in de woonkamer), maar ik kan niet anders dan de roosters 's nachts dicht te doen wegens geluidsoverlast van de autosnelwegen. Ik moet er soms extra goed aanduwen dat de rooster goed dicht is, elk spleetje die nog open is komt nog veel lawaai doorheen. Zodra die goed dicht is, merk je echt een wereld van verschil hoe stil het in de slaapkamer kan zijn.
Afhankelijk van de windrichting heb ik zelf ook nogal last van verkeersherrie door ramen en roosters in de slaapkamer. Een suskast is hier alleen geen optie maar heb zelf een koof gemaakt boven het raam waardoor er geen rechte lijn door het rooster richting mijn oren meer is, er zit nu een drempel voor bij wijze van spreken. De achterkant, dus richting raam/rooster heb ik foam op geplakt, uit het zicht maar voorkomt reflecties van het geluid en scheelt toch een klein beetje herrie.
Vooral bandengeluid, dat is nog erger met nat wegdek. Juist die hoge frequenties vang je aardig op met wat schuim, iig reflecteert het geluid dan niet zo makkelijk je kamer in.
Voor (in) de roosters zelf heb ik op maat geknipte stroken van een universeel wasemkapfilter gemaakt en die in de ventilatieroosters boven het raam geplaatst. Beperkt wel de airflow ietwat maar filtert, gezien de kleurverandering na een half jaar gebruik, aardig wat vuil, pollen en roet uit de lucht.
Dat filtermateriaal kost geen drol en vervang je een paar keer per jaar.
Qua geluidsdemping is het effect minimaal maar alle beetjes helpen.
Het filtert uiteraard niet alles weg dus ben zelf ook serieus aan het kijken naar een luchtreiniger voor op de slaapkamer.
Stilte (op de slaapstand), hepa (pollen en huisstofmijt) en koolstoffilter (woon op schoorsteenhoogte van een aantal openhaard fanaten).
Ben ook nog wat verschillen aan het opzoeken tussen de Zero & Zero-S.Aeonis schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:25:
Ik kom voorlopig niet verder dan:
- Actief koolstoffilter (12m) bij de Zero-S vs. reguliere koolstoffilter (3m) bij de Zero
- Iets duurdere filters bij Zero-S (€69 vs €59) voor één jaar
- Zero-S heeft 5% hogere CADR.
- Zero-S €20 duurder
- Verschillend design (vind de Zero-S persoonlijk wat strakker)
Bij dit prijspunt (€179 voor Zero-S) is een refurbished Zero Pro (€179) ook een optie.
Geurabsorptie is voor ons wel belangrijk, dus ik vraag mij af hoe deze filters verschillen. Zero-S zou blijkbaar afwasbaar zijn.
Gebruikt daarnaast iemand een luchtreiniger in combinatie met een ventilatiesysteem D? Ik vermoed dat het systeem hierdoor niet in onbalans komt. Filters daarop zijn minder (G4/F7), maar een add-on daarop lijkt mij eigenlijk logischer.
[ Voor 4% gewijzigd door Baats op 08-10-2023 21:25 ]
Iemand bezorg over luchtreiniger icm het rapport uitgebracht door het rivm mbt ozon. Heb zelf een aeg ax9 en ik kan niet zo goed vinden wat de hoeveelheid ozon is dat wordt geproduceerd met deze luchtreiniger.
(Deze reactie is geen antwoord op je vraag.)vicco101 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:25:
Iemand bezorg over luchtreiniger icm het rapport uitgebracht door het rivm mbt ozon. Heb zelf een aeg ax9 en ik kan niet zo goed vinden wat de hoeveelheid ozon is dat wordt geproduceerd met deze luchtreiniger.
Links naar het onderzoek:
- Advies NVWA: gebruik geen luchtreinigers die ozon uitstoten
- Beoordeling van ozon emissie luchtreinigers
- Managementreactie IG NVWA op BuRO-advies over gezondheidsrisico’s van ozonemissie uit luchtreinigers
Wat is het gezondheidsrisico van consumentenproducten die ozon genereren?
Ozon kan irritatie aan de luchtwegen veroorzaken. Bij langdurige blootstelling kan dit leiden tot ademhalingsklachten, het ontstaan van astma bij kinderen en toename van respiratoire effecten bij astmapatiënten. Op dit moment wordt door ECHA beoordeeld of ozon ook als genotoxisch carcinogeen moet worden beschouwd. De meeste luchtreinigers uit de online marktverkenning van het RIVM bewerkstelligen een ozonconcentratie die de gezondheidskundige grenswaarde van 40 μg/m3 ruimschoots overschrijdt.
Laat consumentenproducten die ozon genereren in hoeveelheden die een gezondheidsrisico met zich mee brengen voorzien van een gezondheidswaarschuwing. Voor kleine ruimtes (tot 2,4 m3) is de maximale
ozonemissie 0,3 mg per uur, voor overige ruimtes bedraagt de maximale ozonemissie 3 mg per uur.
Mijn luchtreiniger heeft ook functionaliteit die ozon produceert, maar die schakel ik altijd uit.Communiceer actief op de NVWA website over de risico’s van consumentenproducten die ozon uitstoten. Adviseer de consumenten deze producten niet meer te gebruiken, of pas na ruime tijd ventileren de ruimte weer te betreden.
Ik overweeg om de Winix Zero Pro aan te schaffen of toch de Philips AC2887/10. Beide met actief koolstoffilter. Hij moet in de woonkamer (ca 35m2) komen te staan.
Toch twijfel ik sterk als ik de verschillende reviews lees. De ene is vol lof en zegt dat geuren verdwijnen, de ander merkt totaal geen verschil. Wat is het nu?
Ik heb de keuken in de woonkamer en een hond. Kortom naast het zuiveren van de lucht is het bestrijden van geuren een zeer belangrijke eigenschap die hij moet hebben.
Ook maak ik me wel wat zorgen om de "koude lucht" bij de Winix. Dit is toch wel een veelvoorkomend iets in de reviews. Hij komt waarschijnlijk dicht in de buurt van de bank te staan en heb geen zin in koude lucht.
Is dit eventueel uit te schakelen?
Ik las dat hij zich wel aanpast aan de omgevingswarmte, maar dankzij Poetin is het helaas geen sauna meer in huis.
Welke adviseren jullie?
Toch twijfel ik sterk als ik de verschillende reviews lees. De ene is vol lof en zegt dat geuren verdwijnen, de ander merkt totaal geen verschil. Wat is het nu?
Ik heb de keuken in de woonkamer en een hond. Kortom naast het zuiveren van de lucht is het bestrijden van geuren een zeer belangrijke eigenschap die hij moet hebben.
Ook maak ik me wel wat zorgen om de "koude lucht" bij de Winix. Dit is toch wel een veelvoorkomend iets in de reviews. Hij komt waarschijnlijk dicht in de buurt van de bank te staan en heb geen zin in koude lucht.
Is dit eventueel uit te schakelen?
Ik las dat hij zich wel aanpast aan de omgevingswarmte, maar dankzij Poetin is het helaas geen sauna meer in huis.
Welke adviseren jullie?
[ Voor 0% gewijzigd door Blueflame_Core op 07-11-2023 23:27 . Reden: Winix ipv wimix natuurlijk 🤭 ]
Ben bang dat je de sensatie van "koude lucht" altijd wel gaat merken wanneer er lucht (door iets) geblazen wordt. Blaas maar eens over je hand bij een kamertemperatuur van 20 graden, jouw uitgeademde lucht is veel warmer dan de ruimte en toch voelt het koud aan.
Wij hebben in de woonkamer radiatorventilatoren en wanneer die hard blazen met iets warmere lucht dan de kamer zelf voelt dat ook kouder, dat ga je niet voorkomen want je wil toch zoveel mogelijk lucht door dat (koolstof) filter halen om geuren en stofdeeltjes te verwijderen.
Dit zal voor alle apparaten gelden die lucht in beweging zetten, tenzij je enorm gaat verwarmen zoals bij een föhn, daarmee blaas je de isolerende stilstaande luchtlaag rond je lichaam weg waardoor je de warmte net wat beter voelt. Aangezien luchtreinigers niet verwarmen is de kans dat je dit ervaart als kou vrij groot.
Aan de andere kant, wanneer je staat te koken is het fijn wanneer zo'n ding een tandje opschakelt en bij afwezigheid maakt de herrie of een koud gevoel ook niet uit maar heb je wel schonere lucht binnen wanneer je thuiskomt of 's ochtends opstaat.
Wij hebben in de woonkamer radiatorventilatoren en wanneer die hard blazen met iets warmere lucht dan de kamer zelf voelt dat ook kouder, dat ga je niet voorkomen want je wil toch zoveel mogelijk lucht door dat (koolstof) filter halen om geuren en stofdeeltjes te verwijderen.
Dit zal voor alle apparaten gelden die lucht in beweging zetten, tenzij je enorm gaat verwarmen zoals bij een föhn, daarmee blaas je de isolerende stilstaande luchtlaag rond je lichaam weg waardoor je de warmte net wat beter voelt. Aangezien luchtreinigers niet verwarmen is de kans dat je dit ervaart als kou vrij groot.
Aan de andere kant, wanneer je staat te koken is het fijn wanneer zo'n ding een tandje opschakelt en bij afwezigheid maakt de herrie of een koud gevoel ook niet uit maar heb je wel schonere lucht binnen wanneer je thuiskomt of 's ochtends opstaat.
Oke duidelijk bedankt voor je antwoord, neem ik wel op de koop toe dan. Toch zou ik graag nog even horen voor welke ik het beste kan gaan als het om bestrijden van geur gaat.
[ Voor 7% gewijzigd door Blueflame_Core op 08-11-2023 11:43 ]
Ik heb de Daikin Luchtreiniger MC55W, er zit enkel een hepa filter in wat vervangen moet worden, maar ik zuig die uit met de stofzuiger. Het grote voordeel is dat er "Deodorizing filter" in zit, een vreemd breekbaar zwart filter wat lijkt op dat het van koolstof gemaakt is. Deze mag ook niet nat worden! Dit filter zou geur neutraliseren, ik geloof wel dat hij dat doet maar hoe weet je dat nou echt he?.
Verder zit er een ionisator (Flash Streamer, die zit ook in de airco's van Daikin) in die aanspringt als de sensor dat nodig vindt.
Hiervoor heb ik een Neotec XJ-3800A gehad, dat vind ik nog steeds de beste ionisator die er maar bestaat. Van geen enkele bloem of deo kon je de geur nog ruiken in de kamer, hyacinten, welke bekend staan als flinke stinkers, werden volledig(!) geneutraliseerd. Enkel ik vond het onderhoud te duur, elk jaar een koolstof-filter set van 60 euro aanschaffen (en dat is echt nodig, vaak al veel eerder) werd me gewoon te gortig, gewoon veel te duur, en daarnaast moet je ook best vaak de ionisator draden en bijbehorende gaten-plaat schoonmaken wat een erg vervelende klus is. En die moet je schoonmaken omdat daar best snel een laag patina op vormt.
Dus de Daikin doet het niet slecht, bij lange na niet zo goed als de Neotec, maar scheelt zoveel in kosten en onderhoud dat ik er 2 heb staan om het eerdere te compenseren.
Verder zit er een ionisator (Flash Streamer, die zit ook in de airco's van Daikin) in die aanspringt als de sensor dat nodig vindt.
Hiervoor heb ik een Neotec XJ-3800A gehad, dat vind ik nog steeds de beste ionisator die er maar bestaat. Van geen enkele bloem of deo kon je de geur nog ruiken in de kamer, hyacinten, welke bekend staan als flinke stinkers, werden volledig(!) geneutraliseerd. Enkel ik vond het onderhoud te duur, elk jaar een koolstof-filter set van 60 euro aanschaffen (en dat is echt nodig, vaak al veel eerder) werd me gewoon te gortig, gewoon veel te duur, en daarnaast moet je ook best vaak de ionisator draden en bijbehorende gaten-plaat schoonmaken wat een erg vervelende klus is. En die moet je schoonmaken omdat daar best snel een laag patina op vormt.
Dus de Daikin doet het niet slecht, bij lange na niet zo goed als de Neotec, maar scheelt zoveel in kosten en onderhoud dat ik er 2 heb staan om het eerdere te compenseren.
A8N-SLI / 7800GT / 3500+ / 7800GT
In het nieuws (alternatieve link) is een ultrafijnstofproef bij de brandweer van Schiphol.
Blijkbaar gaat het om een apparaat van Van Wees Innovations. Ze hebben een efficiency rapport.
Ik gebruik zelf Coway Airmega Jet 1220B.
Blijkbaar gaat het om een apparaat van Van Wees Innovations. Ze hebben een efficiency rapport.
Ik gebruik zelf Coway Airmega Jet 1220B.
[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 13-11-2023 19:54 ]
Iets met een groot oppervlak aan actief kool, of zogenaamd gassen filter.Blueflame_Core schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:42:
Oke duidelijk bedankt voor je antwoord, neem ik wel op de koop toe dan. Toch zou ik graag nog even horen voor welke ik het beste kan gaan als het om bestrijden van geur gaat.
En helaas duur.
Verwacht ook geen wonderen, maar hoe meer kool, hoe beter het neutraliseert. Het is alleen een beetje koffiedik kijken hoe lang zo iets werkt, en echt te toetsen is het niet.
Coway Airmega 300 heeft 2 dubbele filters bijv; de 400 zelfde maar dan groter. Heb zelf al 5 jaar de 400S, en elk jaar ca 115 euro aan filters kwijt. Wel zeer tevreden over.
Was ook wel gecharmeerd van de AEG reinigers die behoorlijke grote apparaten hebben. Mooi om te zien ook, maar ook hier geldt: hoe groter de filters, hoe duurder in gebruik.
https://www.aeg.nl/home-c...AjaoEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 13-11-2023 18:31 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
@Blueflame_Core Ik heb ervaring met diverse modellen van Philips, ook het model dat je noemt. Coway is de Zuidkoraanse producent die Philips heeft geholpen bij de ontwikkeling van hun modellen. Waar de ventilator van de Philips goedkoop plastic is, gebruikt Coway in de Airmega Jet 1220B een metalen ventilator. Daarnaast is de Coway krachtiger en heeft het betere filters, dat is duidelijk merkbaar. De bouwkwaliteit van de filters is uitstekend. Sommige Philips modellen kunnen wel aangeven hoeveel stof er in de lucht zit, en dat kan de 1220B niet, die heeft wel kleuren om aan te geven hoe vies de lucht is.
Er zijn nadelen aan Coway: sommige filters geven een chemische geur af en Coway adviseert dan om het apparaat een week of zo te laten draaien. Dat is nou net niet waar je zo'n ding voor koopt. Uiteindelijk neemt de geur wel af naar zo goed als nul. Ik heb de indruk dat het redelijk helpt tegen bepaalde geuren, maar verwacht geen wonderen.
Koken - vooral in olie en vet - zorgt voor fijnstof in huis. Die kun je beste direct op de hoogste stand afzuigen met de afzuiginstallatie. Ik zou de luchtreiniger uitzetten tijdens koken. De filter gaat hard achteruit met vocht en vet.
De filters zijn duur en ze zullen moeten worden vervangen om het half jaar of eerder als het altijd aan staat. Coway verkoopt via bol.com en amazon. Als je wil besparen kun je aanbiedingen in de gaten houden.
Edit: black friday -20%.
Met huisdieren moet je wel tijdig en herhaaldelijk de eerste gaasfilter en de koolstoffilter schoonmaken met de stofzuiger. Voorkomt dat stof, huidschilfers en haren tot in de HEPA filter reiken of de boel verstoppen.
De hond zou ik gewoon regelmatig in bad doen. Beter het probleem zoveel mogelijk bij de oorzaak aanpakken.
Sommige mensen in reviews denken dat ze van stof af zijn en niet meer hoeven schoon te maken of stof te zuigen als ze een luchtfilter hebben. Dat is een illusie. Daar is zo'n apparaat niet voor geschikt.
Ik heb geen ervaring met Winix, maar ik heb destijds besloten daar niet voor te gaan.
Er zijn nadelen aan Coway: sommige filters geven een chemische geur af en Coway adviseert dan om het apparaat een week of zo te laten draaien. Dat is nou net niet waar je zo'n ding voor koopt. Uiteindelijk neemt de geur wel af naar zo goed als nul. Ik heb de indruk dat het redelijk helpt tegen bepaalde geuren, maar verwacht geen wonderen.
Koken - vooral in olie en vet - zorgt voor fijnstof in huis. Die kun je beste direct op de hoogste stand afzuigen met de afzuiginstallatie. Ik zou de luchtreiniger uitzetten tijdens koken. De filter gaat hard achteruit met vocht en vet.
De filters zijn duur en ze zullen moeten worden vervangen om het half jaar of eerder als het altijd aan staat. Coway verkoopt via bol.com en amazon. Als je wil besparen kun je aanbiedingen in de gaten houden.
Edit: black friday -20%.
Met huisdieren moet je wel tijdig en herhaaldelijk de eerste gaasfilter en de koolstoffilter schoonmaken met de stofzuiger. Voorkomt dat stof, huidschilfers en haren tot in de HEPA filter reiken of de boel verstoppen.
De hond zou ik gewoon regelmatig in bad doen. Beter het probleem zoveel mogelijk bij de oorzaak aanpakken.
Sommige mensen in reviews denken dat ze van stof af zijn en niet meer hoeven schoon te maken of stof te zuigen als ze een luchtfilter hebben. Dat is een illusie. Daar is zo'n apparaat niet voor geschikt.
Ik heb geen ervaring met Winix, maar ik heb destijds besloten daar niet voor te gaan.
[ Voor 9% gewijzigd door mrmrmr op 14-11-2023 15:52 ]
@mrmrmr bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zie er verlopig vanaf, het is me te onzeker allemaal. Had inderdaad wonderen gehoopt maar als ik het allemaal zo lees zal het waarschijnlijk uitlopen op een teleurstelling en dat vind ik het geld niet waard.
Hier een hond in huis, veel houtrook in de omgeving en hooikoorts.Blueflame_Core schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:29:
@mrmrmr bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zie er verlopig vanaf, het is me te onzeker allemaal. Had inderdaad wonderen gehoopt maar als ik het allemaal zo lees zal het waarschijnlijk uitlopen op een teleurstelling en dat vind ik het geld niet waard.
Gisteren de Phillips AC 3033/10 aangeschaft voor 239,-. De AC2889/10 hebben wij nu 3 jaar in huis en deze verhuist naar de bovenverdieping.
Wij merken wel verschil qua geur en allergietriggers zodra de reiniger aanstaat. Let op: erg subjectief en lastig om te kwantificeren. Mijn vrouw merkt er bijvoorbeeld veel minder van dan ikzelf.
Ik zou eerder een goede robotstofzuiger aanraden bij een hond
It's me
heb een vraagje:
Ik werk veel thuis en zit dan vaak te vapen op mijn werkkamer.
In de zomer heb ik dan een raam open en is er niets aan de hand, echter in de winter is me dat iets te fris.
Zou een dergelijk apparaat ook helpen om de vape damp uit de lucht te halen?
Niet zozeer vanwege allergieën, etc. maar meer omdat het wel wat mistig wordt in kamer :-)
Ik zit zelf te denken aan de Coway airmega 150.
:strip_exif()/f/image/bfFpOBkg0pEdPrKtG1skpm0N.jpg?f=fotoalbum_large)
Mede om het formaat en de goedkopere filters. Het gaat om een kamer van 20 vierkant meter, dit apparaat zou tot 78 moeten kunnen. Iemand ervaring met dit apparaat?
Ik werk veel thuis en zit dan vaak te vapen op mijn werkkamer.
In de zomer heb ik dan een raam open en is er niets aan de hand, echter in de winter is me dat iets te fris.
Zou een dergelijk apparaat ook helpen om de vape damp uit de lucht te halen?
Niet zozeer vanwege allergieën, etc. maar meer omdat het wel wat mistig wordt in kamer :-)
Ik zit zelf te denken aan de Coway airmega 150.
:strip_exif()/f/image/bfFpOBkg0pEdPrKtG1skpm0N.jpg?f=fotoalbum_large)
Mede om het formaat en de goedkopere filters. Het gaat om een kamer van 20 vierkant meter, dit apparaat zou tot 78 moeten kunnen. Iemand ervaring met dit apparaat?
Coway heeft vandaag op amazon.nl en bol.com Black friday aanbiedingen met flinke (echte) korting.
https://www.amazon.nl/s?k=coway (€ 200 voor 1220B)
https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext=coway (€ 205 voor 1220B)
Prijsverloop: uitvoering: Coway Airmega Jet AP-1220B
https://www.amazon.nl/s?k=coway (€ 200 voor 1220B)
https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext=coway (€ 205 voor 1220B)
Prijsverloop: uitvoering: Coway Airmega Jet AP-1220B
Goedenavond mensen,
Ben op zoek naar een luchtreiniger voor op de slaapkamer om dat ik erg slecht tegen buitengeluid kan.
Ik ventileer gewoon overdag, maar tijdens het slapen wil ik toch het liefst de ramen dicht hebben. Is een luchtreiniger hier überhaupt een goed alternatief voor? Betreft ongeveer 12m2.
Ben op zoek naar een luchtreiniger voor op de slaapkamer om dat ik erg slecht tegen buitengeluid kan.
Ik ventileer gewoon overdag, maar tijdens het slapen wil ik toch het liefst de ramen dicht hebben. Is een luchtreiniger hier überhaupt een goed alternatief voor? Betreft ongeveer 12m2.
Neen. Een luchtreiniger zet geen C02 om in zuurstof. Ventileren blijft noodzakelijk.
@MerlijnD Dat wat Tuxken al zei. Verder, als je wilt weten in welke mate je slaapkamer ventileert, kan je een CO2 meter aanschaffen. Als ventilatie onvoldoende is (dus CO2 neemt te ver toe), maar je vanwege buitengeluid geen raam of ventilatierooster wil open doen, kan je ook je slaapkamerdeur open houden om CO2 te verlagen. (Tenzij je huisgenoten hebt die je wakker kunnen maken.)
Naast CO2 kunnen VOC's en fijnstof ook redenen zijn om te ventileren. VOC's en fijnstof kan je wel met de juiste luchtreiniger verlagen, i.t.t. CO2. (Dus nog beter is om meteen een meter te nemen met CO2 + VOCs + fijnstof + temperatuur + luchtvochtigheid.) Verder kan je natuurlijk ook oordoppen gebruiken om buitengeluid te dempen.
Naast CO2 kunnen VOC's en fijnstof ook redenen zijn om te ventileren. VOC's en fijnstof kan je wel met de juiste luchtreiniger verlagen, i.t.t. CO2. (Dus nog beter is om meteen een meter te nemen met CO2 + VOCs + fijnstof + temperatuur + luchtvochtigheid.) Verder kan je natuurlijk ook oordoppen gebruiken om buitengeluid te dempen.
je begint met metenMerlijnD schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:35:
Goedenavond mensen,
een luchtreiniger is nooit verkeerd, minder stof maar het helpt wel als je bv gewoon je RV,temp en luchtkwaliteit meet en daarop acties onderneemt. kan allemaal automagisch als je wilt
Tja vanalles
Stond op het punt een Xiaomi Air Purifier 4 te kopen, maar kwam deze waarschuwing over Ionizers tegen: https://smartairfilters.c...air-purifier-mi-4-review/
Iemand die al verder uitgezocht heeft in welke mate dit echt een zorg is?
Het alternatief waar ik naar kijk is de IKEA STARKVIND, vooral om tijdens een verbouwing onze leefruimtes wat leefbaarder te houden
Het alternatief waar ik naar kijk is de IKEA STARKVIND, vooral om tijdens een verbouwing onze leefruimtes wat leefbaarder te houden
Cyb in "Luchtreiniging, maar welk apparaat?"MailMan schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 08:43:
Stond op het punt een Xiaomi Air Purifier 4 te kopen, maar kwam deze waarschuwing over Ionizers tegen: https://smartairfilters.c...air-purifier-mi-4-review/
Als je een luchtreiniger neemt, neem dan in ieder geval eentje waarbij je ionisatie kan uitschakelen, of niet aanwezig is.
Houd er verder rekening mee dat er een schil is tussen luchtreinigers en luchtbevochtigers. In de koude wintermaanden kunnen luchtbevochtigers nuttig zijn, vanwege te droge lucht, wat problemen kan geven aan huid, longen en houten vloeren en houten meubels. En omdat sommige egoisten in de winter ook houtkachels gebruiken, kan een luchtreiniger dan ook extra handig zijn om de schadelijke fijnstof geproduceerd door die lui te reduceren.