Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:20
Ik heb sinds bijna een jaar een winix zero die op 2 meter van het bed staat. Moet op het lampje kijken of die het doet omdat ik het niet kan horen of hij aan staat (in de slaapstand, gewone (1ste) stand hoor je maar vind ik bij het slapen ook niet irritant). Ook zeker geen last van koude lucht of luchtbewegingen zoals ik wel eens bij reviews lees. Gaat echt heel stil en rustig in de nachstand.

Enige irritante is dat ik 'm op een aan/uit stekkerblok met de TV heb gezet en dit blok alleen aangaat als ik naar bed ga en zowel bij het aanzetten van de stroom als bij het aanzetten van het apparaat zingt 'ie een kort liedje. Dus als je lichte slapers in de ruimte hebt is het wel echt essentieel dat diegene die het eerste naar bed gaat het ding ook al aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30

JSchut

.....

Morwen schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:12:
Ik heb sinds bijna een jaar een winix zero die op 2 meter van het bed staat. Moet op het lampje kijken of die het doet omdat ik het niet kan horen of hij aan staat (in de slaapstand, gewone (1ste) stand hoor je maar vind ik bij het slapen ook niet irritant). Ook zeker geen last van koude lucht of luchtbewegingen zoals ik wel eens bij reviews lees. Gaat echt heel stil en rustig in de nachstand.

Enige irritante is dat ik 'm op een aan/uit stekkerblok met de TV heb gezet en dit blok alleen aangaat als ik naar bed ga en zowel bij het aanzetten van de stroom als bij het aanzetten van het apparaat zingt 'ie een kort liedje. Dus als je lichte slapers in de ruimte hebt is het wel echt essentieel dat diegene die het eerste naar bed gaat het ding ook al aanzet.
Het minimale geluid van de zero is hoger dan dat van de zero compact volgens de specs. Ik hoor de zero compact toch echt overduidelijk.

Ben dus bang dat die geen optie is helaas.

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 11:54
Leuk, een topic!

Wij zijn ook op zoek naar een oplossing.

We wonen in een studio (24 m²) en hebben last van een slecht klimaat in huis. Dat is uiteraard niet gek met een badkamer, keuken en woonkamer (= ook slaapkamer) op zo'n klein oppervlak in een gebouw uit 1969.

Vocht, schimmel en allergieën. Was die niet droogt. Onze neus zit altijd dicht. Het is allemaal niet optimaal en dus zoeken we een oplossing.

Het zou helemaal geweldig zijn als het apparaat in de zomer ook nog kon koelen. En stil is - want slaapkamer. Wat ik zoek bestaat waarschijnlijk niet.

Wat levert het beste resultaat? Een luchtontvochtiger met ionisatie functie?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tessa321
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-02 22:20
Hallo allemaal,

Interessant onderwerp, dus ik heb alles eens rustig gelezen.
Sinds 2 maanden zijn wij de gelukkige bezitters van een winix zero pro. Ik lees dat er meerdere eigenaren zijn op dit forum. Hoe lang gaat bij jullie in werkelijkheid het filter mee? 6-12 maanden is namelijk wat ruim.

Groeten van Tessa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-04 14:59
Is de Winix Zero Pro eigenlijk de beste luchtreiniger van het moment? Hoe is de tevredenheid hier op Tweakers? Ik woon in een jaren '60 flat en heb veel last van hooikoorts.

Ik kijk voor goede, betrouwbare reviews en testen vaak op het Duitse testberichte.de en zie daar de Kärcher AF modellen er enorm goed uitkomen. Heeft iemand ervaringen met deze modellen? Ze zijn echter wel redelijk duur en de grootte van het gereinigde oppervlak is niet heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:16
Ik zou graag een luchtreiniger willen aanschaffen. Nu vraag ik me af of je beter 1x Winix Zero Pro op de overloop kan zetten of 2x Winix Zero Compact op de slaapkamers zelf? Mijn gevoel zegt dat het tweede effectiever is, omdat het mee bij de bron de lucht zuivert.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris79
Heb vooralsnog een Winix Compact gekocht. Bewijst gelijk zijn dienst bij het koken. Ik woon in een sociale huurflat met een gasfornuis en zonder afzuigkap (wel een ventilatieschacht maarja dat doet niet zoveel). Aan het einde van het koken werd hij oranje en rood (heb dus jaren in slechte lucht met nauwelijks tot geen ventilatie staan koken ...).Tijdens het eten was hij aan het reinigen en toen ik ging afwassen lichtte de blauwe kleur op en was hij klaar.

Vraagje: ze raden aan zo'n luchtreiniger 24/7 aan te laten staan. Is dat wel veilig als je jaren '60 huurflat in de woon- en slaapkamer geen geaarde stopcontacten heeft???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GapClio
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:13
Mijn Winix Zero Pro staat 24/7 aan voor 2 jaar nu. Geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:23
Chris79 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:21:
Heb vooralsnog een Winix Compact gekocht. Bewijst gelijk zijn dienst bij het koken. Ik woon in een sociale huurflat met een gasfornuis en zonder afzuigkap (wel een ventilatieschacht maarja dat doet niet zoveel). Aan het einde van het koken werd hij oranje en rood (heb dus jaren in slechte lucht met nauwelijks tot geen ventilatie staan koken ...).Tijdens het eten was hij aan het reinigen en toen ik ging afwassen lichtte de blauwe kleur op en was hij klaar.

Vraagje: ze raden aan zo'n luchtreiniger 24/7 aan te laten staan. Is dat wel veilig als je jaren '60 huurflat in de woon- en slaapkamer geen geaarde stopcontacten heeft???
Mijn Winix Zero S hangt aan een verbruiksmeter en tot nu toe is het verbruik echt verwonderlijk laag. Volgens mij stond er op de doos max 60 watt maar ik zie zo’n 8 watt op stand oranje.

Met andere woorden je hebt vast allerlei andere dingen in huis 24x7 ingeplugd die meer vebruiken en dus een zwaardere belasting zijn. (je koelkast bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris79
GapClio schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:52:
Ah, bedankt voor de info! Ook aan een niet geaard stopcontact? Ik las in de handleiding dat de Winix ook niet in een stekkerdoos mag trouwens.

[ Voor 13% gewijzigd door Chris79 op 26-03-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tessa321
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-02 22:20
GapClio schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:52:
Mag ik vragen hoe vaak heb je inmiddels de filters moeten vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:46
Ik zoek een luchtreiniger voor de slaapkamer. Het is geen grote kamer, maar omdat stilte en geen keds velangrijk is dacht ik toch aan de winix zero pro (nu 200euro)

Is deze echt beduidend stiller dan de compact in de praktijk en zijn er wellicht nog betere/stillere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GapClio
Chris79 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:12:
[...]

Ah, bedankt voor de info! Ook aan een niet geaard stopcontact? Ik las in de handleiding dat de Winix ook niet in een stekkerdoos mag trouwens.
De Winix is gewoon aangesloten op een stekkerdoos niet geaard. Want de Winix heeft geen aardings stekker.
En de Winix draait gewoon naar alle tevredenheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GapClio
Tessa321 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:26:
[...]

Mag ik vragen hoe vaak heb je inmiddels de filters moeten vervangen?
1 keer in de maand ontdoe ik de Winix van stof en de eerste filter maak even schoon, na stofzuigen, onder het water. De andere 2 met de stofzuiger.
Na een jaar gaat er pas een nieuwe filter in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
Ik heb net de Winix Zero Pro aangeschaft, refurbished versie op de site van Winix zelf. Apparaat ziet er gloednieuw uit en er zit een nieuwe filterset in. Uiteindelijk €150 betaald (€10 nieuwsbrief korting).

Ik ben benieuwd, ik heb veel hooikoortsklachten en vriendin en ik zijn ook allebei stofallergisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdiezrequejo
  • Laatst online: 24-04 11:30
jawaligt schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:18:
Ik heb net de Winix Zero Pro aangeschaft, refurbished versie op de site van Winix zelf. Apparaat ziet er gloednieuw uit en er zit een nieuwe filterset in. Uiteindelijk €150 betaald (€10 nieuwsbrief korting).

Ik ben benieuwd, ik heb veel hooikoortsklachten en vriendin en ik zijn ook allebei stofallergisch
En hoe bevalt hij tot nu toe?

Ik heb ook nu enorm last van hooikoorts en ben voor het eerst op zoek om op de slaapkamer te kunnen zetten. :)

Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-04 21:39
ik heb even de laatste paar pagina's van het topic doorlopen en voor de winix zero pro is populair zie ik. Daarnaast ook een aantal andere merken waar ik xiaomi het meest langs zie komen. Mijn dochter heeft hooikoorts en omdat ik naast een park woon heeft ze regelmatig last. Tegelijkertijd wil ik als tweaker natuurlijk data zien... Ik geloof dat de winix niet te verbinden is met Home Assistant oid. De Xiaomi's zijn dat wel.

Ik woon in een apartement van een 100m2. Ik kan dus een Zero Pro kopen (al dan niet refurbished) of een van de Xiaomi modellen. Kan iemand helpen om een keuze te maken? En is het handiger 1 apparaat centraal te zetten (en die wat grotere capaciteit te geven) of in de woonkamer en de slaapkamer apart machines? 1 groter apparaat lijkt me goedkoper in het onderhoud/stroom, maar fijne data in home assistant en geld sparen zijn niet het hoofddoel, dat is mijn dochter zonder tranende ogen en hoofdpijn...

Wat is wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morwen
Ik heb de winix zero (niet pro) en vind die absoluut voldoende voor mijn hele verdieping met meerdere grote ruimtes en alleen kleine deuropeningen ertussen.

Ik ben zeer zware hooikoorts graspollen patiënt (tot aan longontsteking toe). Ik neem 'm mee van de slaapkamer naar de benedenverdieping op mijn thuiswerk dagen. Beetje lomp maar niet zwaar. Ik heb 'm in de herfst en winter beneden niet nodig, dus ik wil geen tweede apparaat hebben rondslingeren en dan met oude filters etc op extra kosten komen. In de slaapkamer loopt hij op de slaapstand vrijwel geruisloos en filtert voor mij absoluut voldoende. Op dagen waar ik boven veel gelucht heb, zet ik hem 's avonds een uurtje via de timer functie aan op een hoge functie, zodat ik 's nachts weer voldoende heb aan de nachtfunctie. Als ik 'm 's nachts uit zet krijg ik ergens in de vroege ochtend weer last (geen idee of pollen of huisstofmijt hoor).

Overdag heb ik 'm dan in de keuken staan en houd hij eigenlijk de hele beneden verdieping bij, meerdere ruimtes met geopende deuren. Als hij in de ene uithoek staat en ik zit in de andere, dan merk ik wel dat ik iets meer last heb, maar nog steeds prima te doen. Maar dat zijn 3 deuren verder en ruim 20+ meter loopafstand.

Ik mis geen appfuncties. Hij krijgt een ruimte als een slaapkamer ook in tien minuten van 'super rood = vieze lucht' naar 'blauw = schoon'. Het is dus prima als je 'm aanzet op het moment dat je thuis komt en de slaapstand gaat automatisch aan bij weinig licht.

Afhankelijk van gesloten deuren etc, zou je dus misschien met één apparaat uit kunnen komen. Echte hooikoortspatiënten zullen het waarschijnlijk wel fijn vinden 's nachts ook iets aan het apparaat te hebben. Het enige kleine nadeel aan de zero is dat het 'aan'-lampje best fel schijnt, dus ik heb 'm met de voorkant van mijn bed weg gedraaid. En het start geluidje. Als je met z'n tweeën in een slaapkamer ligt, moet diegene die als eerste naar bed gaat het ding aanzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11
Ik heb 3x Winix Zero (geen pro). Deze staan in de ruimtes waar de hooikoortspatienten het meest verblijven: woonkamer en 2x slaapkamer.

Voor het lampje heb ik een cover gemaakt die erop ligt en naar links en rechts geschoven kan worden: https://github.com/pkoste...nixzerocover.png?raw=true

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mediumdry
ik heb net een Winix Zero (geen pro) gekocht, hartelijk dank! Ik had bijna een xiaomi air purifier 4 (ook geen pro) gekocht, maar kan geen info vinden over levertijden bij de winkels met schappelijke prijzen. Nu dus met extra fiterset bij luchtreiniger gekocht.

Ik ben benieuwd, ik hoop dat m'n dochter zich een stuk beter gaat voelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S13
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-03 21:42

S13

Ok, misschien niet iets waar iedereen op let, maar hoe zit het met die plastic "nieuw" geur van de luchtfilters?

Ik heb zojuist een Winix zero pro gekocht omdat ik inmiddels weet dat pollen en andere chemicaliën invloed hebben op mijn MCAS. Ik had gedacht dat je met een dergelijk filter lekkere schone lucht kon inademen? Ok, pollen zullen er wel uit worden gefilterd, maar nu zit ik met een plastic lucht door mijn hele vertrek. Persoonlijk ervaar ik dit als smeriger dan geen luchtfilter. Het is nu de 3e dag, en staat permanent aan.
Het zal de nieuwigheid zijn, maar hoe lang duurt het voordat dit verdwijnt? Je zou toch verwachten dat ze er bij dit soort producten op letten dat er niet teveel off-gassing ontstaat?
Of kun je met chemische overgevoeligheid alleen terecht bij de absurd dure filters zoals de IQAir GC MultiGas oid?

Verder ben ik best tevreden over de winix hoor, ziet er leuk uit, best stil (slaap er 3 meter vandaan), laag energieverbruik, spacey geluidjes, redelijk betaalbare filters etc.
Alleen dus jammer dat het maar weinig voor geurtjes doet blijkbaar (en waarschijnlijk ook andere VOCs?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
ik heb geen geur ervaren met mijn winix zero (niet pro). Ook niet heel veel gemerkt nog van de filtering (mijn dochter is niet altijd bij mij), maar hij reageert af en toe en gaat soms een beetje harder en dan weer terug naar bijna onhoorbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
S13 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:30:
Ok, misschien niet iets waar iedereen op let, maar hoe zit het met die plastic "nieuw" geur van de luchtfilters?

Ik heb zojuist een Winix zero pro gekocht omdat ik inmiddels weet dat pollen en andere chemicaliën invloed hebben op mijn MCAS. Ik had gedacht dat je met een dergelijk filter lekkere schone lucht kon inademen? Ok, pollen zullen er wel uit worden gefilterd, maar nu zit ik met een plastic lucht door mijn hele vertrek. Persoonlijk ervaar ik dit als smeriger dan geen luchtfilter. Het is nu de 3e dag, en staat permanent aan.
Het zal de nieuwigheid zijn, maar hoe lang duurt het voordat dit verdwijnt? Je zou toch verwachten dat ze er bij dit soort producten op letten dat er niet teveel off-gassing ontstaat?
Of kun je met chemische overgevoeligheid alleen terecht bij de absurd dure filters zoals de IQAir GC MultiGas oid?

Verder ben ik best tevreden over de winix hoor, ziet er leuk uit, best stil (slaap er 3 meter vandaan), laag energieverbruik, spacey geluidjes, redelijk betaalbare filters etc.
Alleen dus jammer dat het maar weinig voor geurtjes doet blijkbaar (en waarschijnlijk ook andere VOCs?)
Dat zou niet moeten.. zit er niet toevallig nog een plastic zak om het (hepa)filter heen ofzo? Mensen schijnen die nog wel eens te vergeten :+ Een luchtreiniger met actief koolstoffilter mag, zeker nieuw, geen rare geuren afgeven.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 21-06-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S13
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-03 21:42

S13

Ha nee de plastic verpakkingen zijn er af hoor... ;)

Maar goed, ik lees en hoor dat er wel meer mensen last van hebben. Vooral overgevoelige mensen. Ik ga het nog een aantal dagen aanzien, kijken of de geur wegtrekt.
Ik las overigens dat de IQAir GC een actief koolstoffilter heeft van 5kg+, dat is wel wat anders dan het lichte filter van de winix zero pro. Wellicht dat dat toch net het verschil maakt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morwen
Ik zou beide kanten van alle filters nog eens goed met de stofzuiger afzuigen. Misschien dat dat helpt? Ik neem het voorste stoffilter ook regelmatig mee in de douche. De zero (niet pro) van mij had ook een tijdje een naar nieuw geurtje, kwam volgens mij vooral van het koolstoffilter af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twix121
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-08-2024
Hier in elke kamer (nieuwbouw huur huis) is er een mechanische ventilatie aanwezig, behalve in mijn 2de berging (niet erg), maar ook in de slaapkamer :/ Waarom is het daar niet voorzien??? 8)7 Ik heb wel een ventilatie rooster boven het raam die open en dicht kan (zoals in de woonkamer), maar ik kan niet anders dan de roosters 's nachts dicht te doen wegens geluidsoverlast van de autosnelwegen. Ik moet er soms extra goed aanduwen dat de rooster goed dicht is, elk spleetje die nog open is komt nog veel lawaai doorheen. Zodra die goed dicht is, merk je echt een wereld van verschil hoe stil het in de slaapkamer kan zijn.

Dus... je hoort het al, ik wil en ik denk dat een luchreiniger een goed alternatief is? Zoja, welke zou je mij aanraden? Ik vond 1 van dyson hot&cool, maar filters zijn erg duur en volgens mij een beetje teveel van het goede, want er is een verwarming (op gas) aanwezig en om te koelen heb ik een aircooler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nee, een luchtreiniger is geen alternatief voor ventilatie. Je kunt beter je slaapkamerdeur dan open laten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met Clean Air Optima® CA-510Pro Smart?
Ik kan nergens video reviews vinden van deze toestel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFW5NhIstpgNdOcI9quDUGjsr0c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8g3lyZXfNvaVWtcs617XOgQB.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door LadyVodka op 17-07-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -wallie-
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 02-08-2023
-hopsa- schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:40:
Ik heb goede ervaring met Clean Air Optima... een aantal van in gebruik. Looks zijn wat mij betreft ondergeschikt aan je gezondheid. De CA-506 https://www.cleanair-onli...chtreiniger-ca-506/i/212/ voldoet zeker.

Belangrijk aan een luchtreiniger is hoe makkelijk hij is schoon te maken, want dat wordt een regelmatig terugkerend klusje. Hepa filter moet natuurlijk ook regelmatig vervangen worden en als er een UV lamp in zit, houd er dan rekening mee dat deze 1-2 jaar meegaat.
Ik heb na het lezen van een willekeurige blog / en de verschillende comments en reviews ook gekozen voor de Clean Air Optima. Echt perfect voor de slaapkamer vanwege de stille werking.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 29-07-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-04 12:51
Er is nu ook de Winix Zero-S. Weet iemand of dit een nieuwere versie is van de Zero? Ziet er wel iets moderner uit.

Zelf ben ik op zoek naar een luchtreiniger voor de slaapkamer. Zouden jullie daar de Winix Zero Compact of de Winix Zero voor gebruiken?

Op basis van de specificaties zou 50m2 van de Compact meer dan voldoende capaciteit moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-04 12:51
Aeonis schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:25:
Er is nu ook de Winix Zero-S. Weet iemand of dit een nieuwere versie is van de Zero? Ziet er wel iets moderner uit.

Zelf ben ik op zoek naar een luchtreiniger voor de slaapkamer. Zouden jullie daar de Winix Zero Compact of de Winix Zero voor gebruiken?

Op basis van de specificaties zou 50m2 van de Compact meer dan voldoende capaciteit moeten zijn.
Heb wel wat verschillen gevonden tussen Zero en Zero Compact (losstaand van de capaciteit / grootte van de ruimte):
  • Zero Compact schakelt niet automatisch over naar de nachtstand als het donker wordt, dat doet de Zero wel (via een lichtsensor)
  • Zero Compact filters iets voordeliger (39,- t.o.v. 59,-)
  • Het type filter is anders, bij de Zero is de koolstoffilter los te vervangen en krijg je er meerdere van (schijnt na 3 maanden zijn werking te verliezen), bij de Zero Compact gaat dat niet, en zal dus na een aantal maanden alleen de HEPA nog effectief zijn, aangezien je het filter pas na plusminus een jaar gaat vervangen.
  • Zero Compact heeft geen voorfilter die je eraf kunt halen om met een stofzuiger te reinigen. Uiteraard kun je de stofzuiger op de HEPA filter zetten, maar de vraag is dan of je ook niet allerlei stoffen uit het filter zuigt en weer de ruimte in blaast via de uitgang van de stofzuiger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
twix121 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:50:
Hier in elke kamer (nieuwbouw huur huis) is er een mechanische ventilatie aanwezig, behalve in mijn 2de berging (niet erg), maar ook in de slaapkamer :/ Waarom is het daar niet voorzien??? 8)7 Ik heb wel een ventilatie rooster boven het raam die open en dicht kan (zoals in de woonkamer), maar ik kan niet anders dan de roosters 's nachts dicht te doen wegens geluidsoverlast van de autosnelwegen. Ik moet er soms extra goed aanduwen dat de rooster goed dicht is, elk spleetje die nog open is komt nog veel lawaai doorheen. Zodra die goed dicht is, merk je echt een wereld van verschil hoe stil het in de slaapkamer kan zijn.

Dus... je hoort het al, ik wil en ik denk dat een luchreiniger een goed alternatief is? Zoja, welke zou je mij aanraden? Ik vond 1 van dyson hot&cool, maar filters zijn erg duur en volgens mij een beetje teveel van het goede, want er is een verwarming (op gas) aanwezig en om te koelen heb ik een aircooler.
Niet echt een antwoord op je vraag maar iets wat je misschien bij de verhuurder neer kan leggen is vragen om een zgn "suskast" in plaats van het standaard raamrooster. (mocht je echt te veel last hebben van het verkeerslawaai en toch nog wat frisse lucht in je slaapkamer willen krijgen.)

Afhankelijk van de windrichting heb ik zelf ook nogal last van verkeersherrie door ramen en roosters in de slaapkamer. Een suskast is hier alleen geen optie maar heb zelf een koof gemaakt boven het raam waardoor er geen rechte lijn door het rooster richting mijn oren meer is, er zit nu een drempel voor bij wijze van spreken. De achterkant, dus richting raam/rooster heb ik foam op geplakt, uit het zicht maar voorkomt reflecties van het geluid en scheelt toch een klein beetje herrie.
Vooral bandengeluid, dat is nog erger met nat wegdek. Juist die hoge frequenties vang je aardig op met wat schuim, iig reflecteert het geluid dan niet zo makkelijk je kamer in.

Voor (in) de roosters zelf heb ik op maat geknipte stroken van een universeel wasemkapfilter gemaakt en die in de ventilatieroosters boven het raam geplaatst. Beperkt wel de airflow ietwat maar filtert, gezien de kleurverandering na een half jaar gebruik, aardig wat vuil, pollen en roet uit de lucht.
Dat filtermateriaal kost geen drol en vervang je een paar keer per jaar.
Qua geluidsdemping is het effect minimaal maar alle beetjes helpen.

Het filtert uiteraard niet alles weg dus ben zelf ook serieus aan het kijken naar een luchtreiniger voor op de slaapkamer.
Stilte (op de slaapstand), hepa (pollen en huisstofmijt) en koolstoffilter (woon op schoorsteenhoogte van een aantal openhaard fanaten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-04 11:58
Aeonis schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:25:
Ben ook nog wat verschillen aan het opzoeken tussen de Zero & Zero-S.

Ik kom voorlopig niet verder dan:

- Actief koolstoffilter (12m) bij de Zero-S vs. reguliere koolstoffilter (3m) bij de Zero
- Iets duurdere filters bij Zero-S (€69 vs €59) voor één jaar
- Zero-S heeft 5% hogere CADR.
- Zero-S €20 duurder
- Verschillend design (vind de Zero-S persoonlijk wat strakker)

Bij dit prijspunt (€179 voor Zero-S) is een refurbished Zero Pro (€179) ook een optie.

Geurabsorptie is voor ons wel belangrijk, dus ik vraag mij af hoe deze filters verschillen. Zero-S zou blijkbaar afwasbaar zijn.

Gebruikt daarnaast iemand een luchtreiniger in combinatie met een ventilatiesysteem D? Ik vermoed dat het systeem hierdoor niet in onbalans komt. Filters daarop zijn minder (G4/F7), maar een add-on daarop lijkt mij eigenlijk logischer.

[ Voor 4% gewijzigd door Baats op 08-10-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vicco101
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-04 19:41
Iemand bezorg over luchtreiniger icm het rapport uitgebracht door het rivm mbt ozon. Heb zelf een aeg ax9 en ik kan niet zo goed vinden wat de hoeveelheid ozon is dat wordt geproduceerd met deze luchtreiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

vicco101 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:25:
Iemand bezorg over luchtreiniger icm het rapport uitgebracht door het rivm mbt ozon. Heb zelf een aeg ax9 en ik kan niet zo goed vinden wat de hoeveelheid ozon is dat wordt geproduceerd met deze luchtreiniger.
(Deze reactie is geen antwoord op je vraag.)

Links naar het onderzoek:
Wat is het gezondheidsrisico van consumentenproducten die ozon genereren?
Ozon kan irritatie aan de luchtwegen veroorzaken. Bij langdurige blootstelling kan dit leiden tot ademhalingsklachten, het ontstaan van astma bij kinderen en toename van respiratoire effecten bij astmapatiënten. Op dit moment wordt door ECHA beoordeeld of ozon ook als genotoxisch carcinogeen moet worden beschouwd. De meeste luchtreinigers uit de online marktverkenning van het RIVM bewerkstelligen een ozonconcentratie die de gezondheidskundige grenswaarde van 40 μg/m3 ruimschoots overschrijdt.
Laat consumentenproducten die ozon genereren in hoeveelheden die een gezondheidsrisico met zich mee brengen voorzien van een gezondheidswaarschuwing. Voor kleine ruimtes (tot 2,4 m3) is de maximale
ozonemissie 0,3 mg per uur, voor overige ruimtes bedraagt de maximale ozonemissie 3 mg per uur.
Communiceer actief op de NVWA website over de risico’s van consumentenproducten die ozon uitstoten. Adviseer de consumenten deze producten niet meer te gebruiken, of pas na ruime tijd ventileren de ruimte weer te betreden.
Mijn luchtreiniger heeft ook functionaliteit die ozon produceert, maar die schakel ik altijd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:29
Ik overweeg om de Winix Zero Pro aan te schaffen of toch de Philips AC2887/10. Beide met actief koolstoffilter. Hij moet in de woonkamer (ca 35m2) komen te staan.
Toch twijfel ik sterk als ik de verschillende reviews lees. De ene is vol lof en zegt dat geuren verdwijnen, de ander merkt totaal geen verschil. Wat is het nu?
Ik heb de keuken in de woonkamer en een hond. Kortom naast het zuiveren van de lucht is het bestrijden van geuren een zeer belangrijke eigenschap die hij moet hebben.
Ook maak ik me wel wat zorgen om de "koude lucht" bij de Winix. Dit is toch wel een veelvoorkomend iets in de reviews. Hij komt waarschijnlijk dicht in de buurt van de bank te staan en heb geen zin in koude lucht.
Is dit eventueel uit te schakelen?
Ik las dat hij zich wel aanpast aan de omgevingswarmte, maar dankzij Poetin is het helaas geen sauna meer in huis.

Welke adviseren jullie?

[ Voor 0% gewijzigd door Blueflame_Core op 07-11-2023 23:27 . Reden: Winix ipv wimix natuurlijk 🤭 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
*schop*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Ben bang dat je de sensatie van "koude lucht" altijd wel gaat merken wanneer er lucht (door iets) geblazen wordt. Blaas maar eens over je hand bij een kamertemperatuur van 20 graden, jouw uitgeademde lucht is veel warmer dan de ruimte en toch voelt het koud aan.
Wij hebben in de woonkamer radiatorventilatoren en wanneer die hard blazen met iets warmere lucht dan de kamer zelf voelt dat ook kouder, dat ga je niet voorkomen want je wil toch zoveel mogelijk lucht door dat (koolstof) filter halen om geuren en stofdeeltjes te verwijderen.
Dit zal voor alle apparaten gelden die lucht in beweging zetten, tenzij je enorm gaat verwarmen zoals bij een föhn, daarmee blaas je de isolerende stilstaande luchtlaag rond je lichaam weg waardoor je de warmte net wat beter voelt. Aangezien luchtreinigers niet verwarmen is de kans dat je dit ervaart als kou vrij groot.

Aan de andere kant, wanneer je staat te koken is het fijn wanneer zo'n ding een tandje opschakelt en bij afwezigheid maakt de herrie of een koud gevoel ook niet uit maar heb je wel schonere lucht binnen wanneer je thuiskomt of 's ochtends opstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Oke duidelijk bedankt voor je antwoord, neem ik wel op de koop toe dan. Toch zou ik graag nog even horen voor welke ik het beste kan gaan als het om bestrijden van geur gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Blueflame_Core op 08-11-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumkop
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-01 20:56
Ik heb de Daikin Luchtreiniger MC55W, er zit enkel een hepa filter in wat vervangen moet worden, maar ik zuig die uit met de stofzuiger. Het grote voordeel is dat er "Deodorizing filter" in zit, een vreemd breekbaar zwart filter wat lijkt op dat het van koolstof gemaakt is. Deze mag ook niet nat worden! Dit filter zou geur neutraliseren, ik geloof wel dat hij dat doet maar hoe weet je dat nou echt he?.

Verder zit er een ionisator (Flash Streamer, die zit ook in de airco's van Daikin) in die aanspringt als de sensor dat nodig vindt.

Hiervoor heb ik een Neotec XJ-3800A gehad, dat vind ik nog steeds de beste ionisator die er maar bestaat. Van geen enkele bloem of deo kon je de geur nog ruiken in de kamer, hyacinten, welke bekend staan als flinke stinkers, werden volledig(!) geneutraliseerd. Enkel ik vond het onderhoud te duur, elk jaar een koolstof-filter set van 60 euro aanschaffen (en dat is echt nodig, vaak al veel eerder) werd me gewoon te gortig, gewoon veel te duur, en daarnaast moet je ook best vaak de ionisator draden en bijbehorende gaten-plaat schoonmaken wat een erg vervelende klus is. En die moet je schoonmaken omdat daar best snel een laag patina op vormt.

Dus de Daikin doet het niet slecht, bij lange na niet zo goed als de Neotec, maar scheelt zoveel in kosten en onderhoud dat ik er 2 heb staan om het eerdere te compenseren.

A8N-SLI / 7800GT / 3500+ / 7800GT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
In het nieuws (alternatieve link) is een ultrafijnstofproef bij de brandweer van Schiphol.

Blijkbaar gaat het om een apparaat van Van Wees Innovations. Ze hebben een efficiency rapport.

Ik gebruik zelf Coway Airmega Jet 1220B.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 13-11-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:31

paQ

Blueflame_Core schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:42:
Oke duidelijk bedankt voor je antwoord, neem ik wel op de koop toe dan. Toch zou ik graag nog even horen voor welke ik het beste kan gaan als het om bestrijden van geur gaat.
Iets met een groot oppervlak aan actief kool, of zogenaamd gassen filter.
En helaas duur.
Verwacht ook geen wonderen, maar hoe meer kool, hoe beter het neutraliseert. Het is alleen een beetje koffiedik kijken hoe lang zo iets werkt, en echt te toetsen is het niet.

Coway Airmega 300 heeft 2 dubbele filters bijv; de 400 zelfde maar dan groter. Heb zelf al 5 jaar de 400S, en elk jaar ca 115 euro aan filters kwijt. Wel zeer tevreden over.
Was ook wel gecharmeerd van de AEG reinigers die behoorlijke grote apparaten hebben. Mooi om te zien ook, maar ook hier geldt: hoe groter de filters, hoe duurder in gebruik.
https://www.aeg.nl/home-c...AjaoEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 13-11-2023 18:31 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Blueflame_Core Ik heb ervaring met diverse modellen van Philips, ook het model dat je noemt. Coway is de Zuidkoraanse producent die Philips heeft geholpen bij de ontwikkeling van hun modellen. Waar de ventilator van de Philips goedkoop plastic is, gebruikt Coway in de Airmega Jet 1220B een metalen ventilator. Daarnaast is de Coway krachtiger en heeft het betere filters, dat is duidelijk merkbaar. De bouwkwaliteit van de filters is uitstekend. Sommige Philips modellen kunnen wel aangeven hoeveel stof er in de lucht zit, en dat kan de 1220B niet, die heeft wel kleuren om aan te geven hoe vies de lucht is.

Er zijn nadelen aan Coway: sommige filters geven een chemische geur af en Coway adviseert dan om het apparaat een week of zo te laten draaien. Dat is nou net niet waar je zo'n ding voor koopt. Uiteindelijk neemt de geur wel af naar zo goed als nul. Ik heb de indruk dat het redelijk helpt tegen bepaalde geuren, maar verwacht geen wonderen.

Koken - vooral in olie en vet - zorgt voor fijnstof in huis. Die kun je beste direct op de hoogste stand afzuigen met de afzuiginstallatie. Ik zou de luchtreiniger uitzetten tijdens koken. De filter gaat hard achteruit met vocht en vet.

De filters zijn duur en ze zullen moeten worden vervangen om het half jaar of eerder als het altijd aan staat. Coway verkoopt via bol.com en amazon. Als je wil besparen kun je aanbiedingen in de gaten houden.
Edit: black friday -20%.

Met huisdieren moet je wel tijdig en herhaaldelijk de eerste gaasfilter en de koolstoffilter schoonmaken met de stofzuiger. Voorkomt dat stof, huidschilfers en haren tot in de HEPA filter reiken of de boel verstoppen.

De hond zou ik gewoon regelmatig in bad doen. Beter het probleem zoveel mogelijk bij de oorzaak aanpakken.

Sommige mensen in reviews denken dat ze van stof af zijn en niet meer hoeven schoon te maken of stof te zuigen als ze een luchtfilter hebben. Dat is een illusie. Daar is zo'n apparaat niet voor geschikt.

Ik heb geen ervaring met Winix, maar ik heb destijds besloten daar niet voor te gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door mrmrmr op 14-11-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
@mrmrmr bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zie er verlopig vanaf, het is me te onzeker allemaal. Had inderdaad wonderen gehoopt maar als ik het allemaal zo lees zal het waarschijnlijk uitlopen op een teleurstelling en dat vind ik het geld niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eikkie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-04 20:46
Blueflame_Core schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:29:
@mrmrmr bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zie er verlopig vanaf, het is me te onzeker allemaal. Had inderdaad wonderen gehoopt maar als ik het allemaal zo lees zal het waarschijnlijk uitlopen op een teleurstelling en dat vind ik het geld niet waard.
Hier een hond in huis, veel houtrook in de omgeving en hooikoorts.
Gisteren de Phillips AC 3033/10 aangeschaft voor 239,-. De AC2889/10 hebben wij nu 3 jaar in huis en deze verhuist naar de bovenverdieping.

Wij merken wel verschil qua geur en allergietriggers zodra de reiniger aanstaat. Let op: erg subjectief en lastig om te kwantificeren. Mijn vrouw merkt er bijvoorbeeld veel minder van dan ikzelf.

Ik zou eerder een goede robotstofzuiger aanraden bij een hond :P

It's me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:06
heb een vraagje:

Ik werk veel thuis en zit dan vaak te vapen op mijn werkkamer.
In de zomer heb ik dan een raam open en is er niets aan de hand, echter in de winter is me dat iets te fris.

Zou een dergelijk apparaat ook helpen om de vape damp uit de lucht te halen?
Niet zozeer vanwege allergieën, etc. maar meer omdat het wel wat mistig wordt in kamer :-)

Ik zit zelf te denken aan de Coway airmega 150.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoLiDa2K-Vcl4vqniAEuUXsT3qM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bfFpOBkg0pEdPrKtG1skpm0N.jpg?f=fotoalbum_large

Mede om het formaat en de goedkopere filters. Het gaat om een kamer van 20 vierkant meter, dit apparaat zou tot 78 moeten kunnen. Iemand ervaring met dit apparaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Coway heeft vandaag op amazon.nl en bol.com Black friday aanbiedingen met flinke (echte) korting.

https://www.amazon.nl/s?k=coway (€ 200 voor 1220B)
https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext=coway (€ 205 voor 1220B)

Prijsverloop: uitvoering: Coway Airmega Jet AP-1220B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerlijnD
  • Laatst online: 24-04 16:11
Goedenavond mensen,

Ben op zoek naar een luchtreiniger voor op de slaapkamer om dat ik erg slecht tegen buitengeluid kan.
Ik ventileer gewoon overdag, maar tijdens het slapen wil ik toch het liefst de ramen dicht hebben. Is een luchtreiniger hier überhaupt een goed alternatief voor? Betreft ongeveer 12m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxken
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04:13
Neen. Een luchtreiniger zet geen C02 om in zuurstof. Ventileren blijft noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

@MerlijnD Dat wat Tuxken al zei. Verder, als je wilt weten in welke mate je slaapkamer ventileert, kan je een CO2 meter aanschaffen. Als ventilatie onvoldoende is (dus CO2 neemt te ver toe), maar je vanwege buitengeluid geen raam of ventilatierooster wil open doen, kan je ook je slaapkamerdeur open houden om CO2 te verlagen. (Tenzij je huisgenoten hebt die je wakker kunnen maken.)
Naast CO2 kunnen VOC's en fijnstof ook redenen zijn om te ventileren. VOC's en fijnstof kan je wel met de juiste luchtreiniger verlagen, i.t.t. CO2. (Dus nog beter is om meteen een meter te nemen met CO2 + VOCs + fijnstof + temperatuur + luchtvochtigheid.) Verder kan je natuurlijk ook oordoppen gebruiken om buitengeluid te dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

MerlijnD schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:35:
Goedenavond mensen,

Ben op zoek naar een luchtreiniger voor op de slaapkamer om dat ik erg slecht tegen buitengeluid kan.
Ik ventileer gewoon overdag, maar tijdens het slapen wil ik toch het liefst de ramen dicht hebben. Is een luchtreiniger hier überhaupt een goed alternatief voor? Betreft ongeveer 12m2.
je begint met meten

een luchtreiniger is nooit verkeerd, minder stof maar het helpt wel als je bv gewoon je RV,temp en luchtkwaliteit meet en daarop acties onderneemt. kan allemaal automagisch als je wilt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerlijnD
  • Laatst online: 24-04 16:11
Bedankt voor jullie reacties 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-04 22:30
Stond op het punt een Xiaomi Air Purifier 4 te kopen, maar kwam deze waarschuwing over Ionizers tegen: https://smartairfilters.c...air-purifier-mi-4-review/

Iemand die al verder uitgezocht heeft in welke mate dit echt een zorg is?

Het alternatief waar ik naar kijk is de IKEA STARKVIND, vooral om tijdens een verbouwing onze leefruimtes wat leefbaarder te houden :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

MailMan schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 08:43:
Stond op het punt een Xiaomi Air Purifier 4 te kopen, maar kwam deze waarschuwing over Ionizers tegen: https://smartairfilters.c...air-purifier-mi-4-review/

Iemand die al verder uitgezocht heeft in welke mate dit echt een zorg is?
Cyb in "Luchtreiniging, maar welk apparaat?"
Als je een luchtreiniger neemt, neem dan in ieder geval eentje waarbij je ionisatie kan uitschakelen, of niet aanwezig is.

Houd er verder rekening mee dat er een schil is tussen luchtreinigers en luchtbevochtigers. In de koude wintermaanden kunnen luchtbevochtigers nuttig zijn, vanwege te droge lucht, wat problemen kan geven aan huid, longen en houten vloeren en houten meubels. En omdat sommige egoisten in de winter ook houtkachels gebruiken, kan een luchtreiniger dan ook extra handig zijn om de schadelijke fijnstof geproduceerd door die lui te reduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hier al jaren een Winix P150 staan. Of het Plasma/ozon een issue is, ik weet het niet, sommige zeggen dat het zorgt voor minder ronddwarrelend stof. Winix geeft aan dat hun techniek dan weer beter is dan gewone ozon generatoren, of het marketing is of niet, geen idee.
De ingebouwde sensor reageert goed op sprays of een scheetje ;)

Maar ik wil ook eens die Fornuftig van de Ikea proberen op de zolder en/of slaapkamer. De filters daarvan zijn wel een stuk voordeliger. De unit zelf ook wel, maar is qua regeling en hardware ook wel eenvoudiger opgebouwd
(Handmatig, geen nachtmodus, geen plasma) en kan een stuk minder m2 aan volgens de specs. Terwijl de filters bijna net zo groot zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 16-12-2023 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
_ferry_ schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:18:
Hier al jaren een Winix P150 staan. Of het Plasma/ozon een issue is, ik weet het niet, sommige zeggen dat het zorgt voor minder ronddwarrelend stof. Winix geeft aan dat hun techniek dan weer beter is dan gewone ozon generatoren, of het marketing is of niet, geen idee.
De ingebouwde sensor reageert goed op sprays of een scheetje ;)

Maar ik wil ook eens die Fornuftig van de Ikea proberen op de zolder en/of slaapkamer. De filters daarvan zijn wel een stuk voordeliger. De unit zelf ook wel, maar is qua regeling en hardware ook wel eenvoudiger opgebouwd
(Handmatig, geen nachtmodus, geen plasma) en kan een stuk minder m2 aan volgens de specs. Terwijl de filters bijna net zo groot zijn.
Zojuist de Starkvind aangeschaft en die staat hier nu te draaien. Boven standje 2 wel aan de lawaaiige kant. Op auto lijkt hij op stand 1 te staan, wat me een beetje verbaast gezien we in een verbouwing zitten :p

Zit een EPA ipv HEPA filter in. Consumentenbond zegt daarover: De Starkvind doet het heel goed in onze tests met stof, rook en pollen. Hij is geschikt voor een kamer van zo'n 22 vierkante meter. In theorie vangt het gebruikte EPA12 deeltjesfilter minder fijnstofdeeltjes dan een HEPA13 filter. Maar als het apparaat er in dezelfde tijd meer lucht doorheen voert, kan een EPA12 filter toch meer deeltjes vangen dan een HEPA13 filter waar de lucht minder snel doorheen gaat.

We gaan eens kijken of het helpt de lucht wat stofvrijer te houden tijdens de verbouwing in ruimtes waar we nog leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Cyb schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:44:
[...]

Cyb in "Luchtreiniging, maar welk apparaat?"
Als je een luchtreiniger neemt, neem dan in ieder geval eentje waarbij je ionisatie kan uitschakelen, of niet aanwezig is.

Houd er verder rekening mee dat er een schil is tussen luchtreinigers en luchtbevochtigers. In de koude wintermaanden kunnen luchtbevochtigers nuttig zijn, vanwege te droge lucht, wat problemen kan geven aan huid, longen en houten vloeren en houten meubels. En omdat sommige egoisten in de winter ook houtkachels gebruiken, kan een luchtreiniger dan ook extra handig zijn om de schadelijke fijnstof geproduceerd door die lui te reduceren.
Na zelf iets meer gezocht te hebben vind ik het ook wel weer een beetje drama wat ze er van maken. Zal me niets verbazen als de studie voornamelijk gebruikt wordt om de concurrent mee zwart te maken. Punt is namelijk dat die Ioniserende functie meer fijnstof genereert als het in contact komt met terpenen. In geval van de studie was het een luchtverfrisser (https://smartairfilters.c...n-particles-formaldehyde/)

Vraag me oprecht af of het een issue is als je zoiets niet gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door MailMan op 16-12-2023 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eikkie schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:45:
[...]

Hier een hond in huis, veel houtrook in de omgeving en hooikoorts.
Gisteren de Phillips AC 3033/10 aangeschaft voor 239,-. De AC2889/10 hebben wij nu 3 jaar in huis en deze verhuist naar de bovenverdieping.

Wij merken wel verschil qua geur en allergietriggers zodra de reiniger aanstaat. Let op: erg subjectief en lastig om te kwantificeren. Mijn vrouw merkt er bijvoorbeeld veel minder van dan ikzelf.

Ik zou eerder een goede robotstofzuiger aanraden bij een hond :P
Wij hebben op de slaapkamer al de AC0819 staan en erg tevreden over. Voor de woonkeuken zochten we een luchtzuiveraar die ook geuren kan neutraliseren.

We kochten tijdens Black Friday ook de AC3310 voor 200 euro inclusief extra filter en erg tevreden over. Registeert supersnel als de ramen of deuren even op en staan, als er wordt gekookt of als er met Glassex wordt gesprayd. Heel fijn apparaat voor een goede prijs!

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

MailMan schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:18:
[...]

Na zelf iets meer gezocht te hebben vind ik het ook wel weer een beetje drama wat ze er van maken. Zal me niets verbazen als de studie voornamelijk gebruikt wordt om de concurrent mee zwart te maken. Punt is namelijk dat die Ioniserende functie meer fijnstof genereert als het in contact komt met terpenen. In geval van de studie was het een luchtverfrisser (https://smartairfilters.c...n-particles-formaldehyde/)

Vraag me oprecht af of het een issue is als je zoiets niet gebruikt.
De meeste fatsoenlijke luchtreinigers hebben in de basis een hepa filter en een koolstoffilter. Ionisatie zie ik dan meer als een (ongewenste) extra. Een luchtreiniger gebruik je vooral om lucht gezonder te maken. Bij ionisatie bestaat het risico dat je juist het tegenovergestelde bereikt. Als dat dan ook nog eens een extra aanvulling is boven op de basis (hepa + koolstof), dan zou ik die risicovolle extra niet willen gebruiken, tenzij ik zelf meetapparatuur heb om te meten in welke mate er ozon en formaldehyde geproduceerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Mensen met een fijnstofmeter weten dat als je gaat koken, de fijnstof concentratie gigantisch omhoog gaat.
Volgens recent TNO onderzoek zijn ook de stoffen bij het koken in de lucht vrijkomen, ongezond. Bij koken op gas is dat een stuk hoger dan op elektrisch.

https://nos.nl/artikel/24...teit-dan-elektrisch-koken
https://www.tno.nl/nl/duu...rgie/fijnstof-huis-koken/
https://radar.avrotros.nl...ij-zo-beperk-je-het-55031

Dus na het koken even de luchtreiniger aanzetten, kan goed zijn voor een gezondere luchtkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Even een kleine tip om in de nacht van 31-12 op 1-1 je binnenklimaat een beetje schoon te houden:
Ik trek oudejaarsavond om 00.00 uur de stekker uit onze mechanische ventilatiebox en die gaat er weer in tegen de tijd dat alle dampen een beetje neergedaald zijn of indien het hard waait gaat deze iets eerder weer aan maar zeker niet voor 03.00
Hoef die troep niet allemaal binnen te hebben iig.

[ Voor 3% gewijzigd door PalingDrone op 30-12-2023 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Laatst online: 18:37

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik lees in dit topic niks terug over pollenhorren.
Fijnmazige hor zodat er ook weinig binnenkomt via openstaande ramen.

Dat heeft bij ons de hooikoortsklachten enorm doen verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
ApC_IcE schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:29:
Ik lees in dit topic niks terug over pollenhorren.
Fijnmazige hor zodat er ook weinig binnenkomt via openstaande ramen.

Dat heeft bij ons de hooikoortsklachten enorm doen verminderen.
Sowieso scheelt het al om de huidige horren regelmatig te zuigen en eens een sopje te geven wanneer de ramen gelapt worden, wat een roet komt er van die dingen af zeg.
Maar de volgende horren krijgen absoluut dat fijnere gaas, waait hier nogal hard de tent door in de zomer.

(Heb al van die standaard wasemkapfilters verknipt naar stroken en die in de ventilatieroosters boven de ramen geplaatst, die worden 2x per jaar vervangen voor verse filters en dat scheelt ook al een slok op een borrel qua troep die naar binnen waait)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Laatst online: 18:37

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

PalingDrone schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:08:
[...]

Sowieso scheelt het al om de huidige horren regelmatig te zuigen en eens een sopje te geven wanneer de ramen gelapt worden, wat een roet komt er van die dingen af zeg.
Maar de volgende horren krijgen absoluut dat fijnere gaas, waait hier nogal hard de tent door in de zomer.

(Heb al van die standaard wasemkapfilters verknipt naar stroken en die in de ventilatieroosters boven de ramen geplaatst, die worden 2x per jaar vervangen voor verse filters en dat scheelt ook al een slok op een borrel qua troep die naar binnen waait)
Dat dus.
Wij hebben dus geen roosters maar in de draaikiepramen ventilatiebeslag. Dus dan zit alles achter die horren behalve de voor en achterdeur. En het scheelt zo ontzettend veel. De fijnstof meter slaat amper uit. We hebben 2x een winix zero staan en iedereen met en zonder hooikoorts slaapt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:05

Thompson

Beeromaniac

Altijd al hooikoorts klachten gehad, recent er achter gekomen dat ik toch ook licht allergisch ben voor mijn eigen katten. En nu ook nog eens na een corona besmetting ergens eind 2023 terugkerende astma klachten. Vroeger als kleine Thompson vrij erg gehad, vanaf m'n 10e (nu 34) volledig overheen gegroeid, althans dat dacht ik dus.

Hoog tijd dus om eens wat aan het binnenklimaat te doen. Het liefst zoek ik een "all-in-one" apparaat. Verwarmen, koelen, bevochtigen, ontvochtigen, reinigen. Maar dat kan ik nog niet echt vinden? Of zou ik dan in de richting van een airco installatie moeten zoeken die ook kan reinigen? Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Budget is redelijk unlimited, beter slapen en minder klachten is me veel waard en verdient zichzelf in no-time terug, nu neem ik namelijk nog wel eens een dag vrij omdat ik gewoon zin heb om te werken na een slechte nacht. Als het apparaat er leuk uit ziet is mooi meegenomen, maar geen eis, liever een industriële lelijke unit die geweldig werkt dan een prachtig consumenten ding dat goed werkt.

Waarschijnlijk wil ik er een voor de benedenverdieping; woonkamer met semi-open (open doorgang van 1,5m) woonkeuken, totaal zo'n 70m2 en een voor mijn slaapkamer van zo'n 15m2.

Voor nu hoog op de wishlist is de Philips 8000 serie. Enige wat die niet echt lijkt te kunnen is echt koelen, maar dat vind ik volgens mij bij geen enkel model terug.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Koelen anders dan een airco kan niet. Een ventilator, want dat is uiteindelijk wat er in een luchtreiniger zit, verplaatst enkel bestaande lucht, al dan niet met extra waterdruppels om het idee van koelheid te versterken.

Naar mijn weten is er nog niet zoiets als een luchtreiniger (met hepa filter, koolstoffilter en ionisatie) die ook de luchtvochtigheid reguleert én koelt.

Ik denk dat je dan toch naar losse apparaten komt te kijken:
- airco (koelen, verwarmen, ontvochtigen)
- luchtreiniger
- luchtbevochtiger

www.airsain.nl kun je kijken, die vertegenwoordigen alle categoriën. Ze zijn ook best benaderbaar.
Ik heb weinig verstand van alles, dus beter even bij hen checken.

Houd er rekening mee dat een goede luchtreiniger altijd wel met een ingebouwde ventilator, en dus geluid, komt om alle m3 te reinigen. Goeie luchtreiniging zit em in uchtfiltratie op basis van grove filter, hepa filter, koolstoffilter en ionisatie. Let hierbij op dat je altijd filterkosten zult hebben. Je kunt het zo duur maken als dat je wilt, met ingebouwde PM2.5 meters die het ook visueel maken, afstandbedieningen etc. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Winix Zero Pro bij luchtreiniger.nl. Goed apparaat en zeer tolerabel op standje "high".

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

@Thompson houd er verder rekening mee dat als je als luchtbevochtiger een ultrasoon neemt, je gedemineraliseerd water moet gebruiken, anders gaat de luchtkwaliteit er aan. (Fabrikanten en verkopers vertellen dat er meestal niet bij, of vertellen dat dat op te lossen is met een kalkfilter, maar dat helpt slechts een beetje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Cyb schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:08:
@Thompson houd er verder rekening mee dat als je als luchtbevochtiger een ultrasoon neemt, je gedemineraliseerd water moet gebruiken, anders gaat de luchtkwaliteit er aan. (Fabrikanten en verkopers vertellen dat er meestal niet bij, of vertellen dat dat op te lossen is met een kalkfilter, maar dat helpt slechts een beetje.)
Thanks voor de tip, demi water is geen probleem dat kan ik van m'n werk meenemen zoveel als ik wil.
Heb je wellicht nog apparaten die je kan aanraden voor wat ik zoek?

Ik kom nu ook deze tegen Sharp KC D40EUW zowel luchtreiniger als luchtbevochtiger in 1. Alleen dan weer geen verwarmen of (actief) koelen.

Ik zal toch niet de enige zijn die graag een goed all-in-one apparaat wil en daar dan gerust 1000+€ voor wil betalen? Goede luchtkwaliteit en daardoor beter slapen en minder klachten is zo kostbaar.

[ Voor 25% gewijzigd door Thompson op 18-01-2024 09:48 ]

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Thompson schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:21:
[...]

Thanks voor de tip, demi water is geen probleem dat kan ik van m'n werk meenemen zoveel als ik wil.
Heb je wellicht nog apparaten die je kan aanraden voor wat ik zoek?
Als je met de auto gaat, zou dat kunnen, maar met het openbaar vervoer is minder praktisch want je hebt al snel liters per dag nodig. I.p.v. een ultrasoon kan je ook een andere type nemen, zodat je geen demi water nodig hebt, maar elk type heeft zijn eigen voor en nadelen, waardoor er altijd afwegingen gemaakt moeten worden, afhankelijk van de voorkeuren van de koper.

Ik heb wat ultrasone luchtvochtigers getest, maar moet mijn bevindingen nog beschrijven en ergens posten.
Ik kom nu ook deze tegen Sharp KC D40EUW zowel luchtreiniger als luchtbevochtiger in 1. Alleen dan weer geen verwarmen of (actief) koelen.

Ik zal toch niet de enige zijn die graag een goed all-in-one apparaat wil en daar dan gerust 1000+€ voor wil betalen? Goede luchtkwaliteit en daardoor beter slapen en minder klachten is zo kostbaar.
Wat @Deathchant al aangaf, het zijn vaak verschillende technieken die gebruikt worden, waardoor een all-in-one apparaat weinig onderdelen kan hergebruiken. Het zijn dan meer verschillende apparaten bij elkaar gepropt in één apparaat, waarbij de kwaliteit gemakkelijk teleurstellender kan zijn.
Zo zijn bijv. de duurdere ultrasone luchtbevochtigers ook in staat om het water te verwarmen, waardoor er warme waterdruppel nevel uit de luchtbevochtiger wordt geblazen. Iemand die op zoek is naar een alles-in-1 apparaat, zou dan misschien al snel geneigd zijn om te denken dat dat dan gebruikt kan worden om een ruimte te verwarmen (waarbij sommige fabrikanten zelfs ook die suggestie kunnen wekken), maar dat is dus niet het geval. De ruimte wordt er niet merkbaar warmer door. Het zorgt er alleen voor dat de luchtbevochtiger een iets hogere output heeft (ten kostte van een vele malen hoger energieverbruik), en mogelijk ermee in staat is om legionella te verminderen (of te vermeerderen als de temp net te laag is).

Met een alles-in-1 apparaat is de kans dus groter dan je bepaalde eisen die je zoekt, van slechte kwaliteit zijn.
Een ander voorbeeld zijn luchtwasser luchtbevochtigers, waarbij fabrikanten graag aangeven dat het ook de kan zuiveren. Ik heb het zelf nooit getest, maar ik denk dat het amper invloed heeft op de luchtkwaliteit.
Bij dat Sharp apparaat is het al onduidelijk wat voor luchtbevochtiger het is. Het lijkt op een koudwaterverdamper, waardoor een membraan om de zoveel tijd vervangen moet worden (wat geld kost), en wat relatief meer lawaai maakt, en waar meer onderhoud/schoonmaak in zit (om legionella en schimmels te verminderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Cyb schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:25:
[...]

Ik heb wat ultrasone luchtvochtigers getest, maar moet mijn bevindingen nog beschrijven en ergens posten.

Met een alles-in-1 apparaat is de kans dus groter dan je bepaalde eisen die je zoekt, van slechte kwaliteit zijn.
Die review is zeer welkom! :)
Toch het idee van een all-in-one maar loslaten dus en kiezen voor een aparte bevochtiger en reiniger. Voordeel daarvan is dan wel weer dat ik ze beide los van elkaar kan uitproberen.

Nu vraag ik me ook af; hoe snel raakt de lucht weer verontreinigt/ontvochtigt? Ik zou prima de ene dag de bevochtiger in de slaapkamer kunnen hebben en de reiniger beneden, en het elke dag even omwisselen om zo best of both worlds te creëren? Of moet zo'n apparaat echt wel het merendeel van een dag in een ruimte draaien voor het beste resultaat? Anders worden het dus al 4 apparaten in huis.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Thompson schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:38:
[...]
Nu vraag ik me ook af; hoe snel raakt de lucht weer verontreinigt/ontvochtigt? Ik zou prima de ene dag de bevochtiger in de slaapkamer kunnen hebben en de reiniger beneden, en het elke dag even omwisselen om zo best of both worlds te creëren? Of moet zo'n apparaat echt wel het merendeel van een dag in een ruimte draaien voor het beste resultaat? Anders worden het dus al 4 apparaten in huis.
Ontvochtigingssnelheid hangt af van o.a. temperatuur en hoe de woning geventileerd is, maar grofweg binnen een paar uur is het op het oude niveau. (Als je een deur open laat staan, gaat dat een stuk sneller.) Ik heb overdag één of meerdere luchtbevochtigers in de woonkamer, die ik 's nachts naar de slaapkamer verplaats.

Verontreinigingssnelheid hangt vooral af van de bron en hoe de woning geventileerd is. Ben je bijv. aan het koken, en je haalt een aangeschakelde luchtreiniger weg, dan is gaat om het eerder om minuten (ipv uren) voordat de lucht weer op het oude niveau is.

Het om de dag wisselen is dus meestal niet effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapot
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-04 05:17
Heeft iemand hier ervaring met de Rolfstone Air Balance?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
Ik heb er toevallig net twee besteld en geleverd gekregen. Ik vind de goedkope filters een voordeel. Ze zien er mooi uit, zowel met led aan als uit. Geluidsniveau is laag op het laagste niveau maar dan is de airflow natuurlijk ook minder. Je hoort wel een beetje dat de ventilator lager niet 100% perfect uitgebalanceerd is als je er heel goed naar luistert maar dat is niet storend vind ik.

Je kan helaas alleen een timer instellen op het apparaat die hem automatisch na x uur uitzet. Een schema kunnen instellen zou fijn zijn maar dat kan dus niet. Wellicht ga ik nog proberen om hem op een klik aan/uit te zetten maar gewoon de hele tijd op stand automatisch is voor mij ook prima.

Overigens las ik dat hij op automatisch eigenlijk altijd op de laagste stand blijft. Ik heb hem te kort om dat te kunnen valideren en heb ze voor de slaapkamers waar de vervuilde lucht minder is dan in de woonkamer waar mijn luchtreiniger altijd harder gaat als we gaan koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Dit lijkt op een Chinees model met een eigen merk erop. Zoals deze (VeSync is een bedrijf gestart door Chinese eigenaren).

Waar je op zou moeten letten is of er een westerse productcertificatie is van de luchtreiniger en van de filters. De filters moeten doen wat ze beloven. Ze zeggen dat er een HEPA 13 filter in zit, maar is dat bewezen in geloofwaardige tests? Het bedrijf zelf heeft een TüV Nord ISO 14001 certificaat voor een norm voor milieumanagementsysteem voor scholen. Er worden geen specifieke producten genoemd.

De claims die worden gegeven zoals het schoon houden van ruimtes tot 21m² en betere nachtrust lijken mij schromelijk overdreven. Het is geen stofzuiger, de meeste stof op de grond blijven vallen. Nachtrust verbetert alleen als je veel last hebt van allergieën of door een placebo effect en geen last hebt van het geluid.

Persoonlijk maak ik me zorgen over filters die een "luchtje" hebben. Sinds een paar jaar hebben bijvoorbeeld HEPA filters van Philips AC3256 en Coway AP-1220B dat sterk, een onaangename sterke geur als ze nieuw zijn. Ik vraag me af of die dampen niet schadelijk zijn. Het zou nogal ironisch zijn om een apparaat in huis te halen om de lucht schoon en reukloos te maken als die het juist vies zou maken. Het advies is om het apparaat een eerst een aantal weken te laten draaien om de geur te verminderen. Dat kan ik niet "user-friendly" noemen.

Er is wetgeving in de VS die vereist dat bij sommige producten (ik weet dat van bedden) materiaal brandbestendig gemaakt moeten worden. Sommige van die materialen zijn gelinkt aan gebruik van toxische, kankerverwekkende en/of allergene stoffen. Het is dus zeker niet bij voorbaat zo dat luchtbehandeling door filters geen kwaad kan. Dat zouden we eerst moeten kunnen vaststellen.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 09-09-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
mrmrmr schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:07:
[...]

Dit lijkt op een Chinees model met een eigen merk erop. Zoals deze (VeSync is een bedrijf gestart door Chinese eigenaren).

Waar je op zou moeten letten is of er een westerse productcertificatie is van de luchtreiniger en van de filters. De filters moeten doen wat ze beloven. Ze zeggen dat er een HEPA 13 filter in zit, maar is dat bewezen in geloofwaardige tests? Het bedrijf zelf heeft een TüV Nord ISO 14001 certificaat voor een norm voor milieumanagementsysteem voor scholen. Er worden geen specifieke producten genoemd.

De claims die worden gegeven zoals het schoon houden van ruimtes tot 21m² en betere nachtrust lijken mij schromelijk overdreven. Het is geen stofzuiger, de meeste stof op de grond blijven vallen. Nachtrust verbetert alleen als je veel last hebt van allergieën of door een placebo effect en geen last hebt van het geluid.

Persoonlijk maak ik me zorgen over filters die een "luchtje" hebben. Sinds een paar jaar hebben bijvoorbeeld HEPA filters van Philips AC3256 en Coway AP-1220B dat sterk, een onaangename sterke geur als ze nieuw zijn. Ik vraag me af of die dampen niet schadelijk zijn. Het zou nogal ironisch zijn om een apparaat in huis te halen om de lucht schoon en reukloos te maken als die het juist vies zou maken. Het advies is om het apparaat een eerst een aantal weken te laten draaien om de geur te verminderen. Dat kan ik niet "user-friendly" noemen.

Er is wetgeving in de VS die vereist dat bij sommige producten (ik weet dat van bedden) materiaal brandbestendig gemaakt moeten worden. Sommige van die materialen zijn gelinkt aan gebruik van toxische, kankerverwekkende en/of allergene stoffen. Het is dus zeker niet bij voorbaat zo dat luchtbehandeling door filters geen kwaad kan. Dat zouden we eerst moeten kunnen vaststellen.
FWIW: De consumentenbond heeft de XL versie getest en die kwam als beste uit de test (April 2024)

• mrmrmr
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:07:
[...]

Ik kwam deze week dit tegen:

Vesync Voluntarily Discontinues Certain Claims for HEPA Air Purifiers Following National Advertising Division Challenge by Dyson

Dit gaat over het gebruik van HEPA bij het aanprijzen van filters/luchtreinigers van Vesync onder het merk Levoit. Dyson diende een klacht in over het gebruik van "HEPA" zonder dat het getest was.
Dyson challenged claims that Vesync’s Levoit EverestAir Smart True HEPA, Core 300, and Core 300S True HEPA air purifiers and their respective replacement filters have passed HEPA standards and argued that such claims conveyed other misleading messages.

• AldoRaine
  • Laatst online: 22-04 16:25
Voor mijn zolderkamer(16m2) met 6 3d printers ben ik op zoek naar luchtreiniger. De ruimte heeft 2 ramen die vrijwel altijd open staan maar deze zitten beide aan dezelfde kant dus ik verwacht dat dit niet optimaal ventileert. De deur van deze kamer is meestal gesloten maar ik ben zelf regelmatig in de ruimte als de printers aan het draaien zijn. Met een luchtreiniger wil de luchtkwaliteit in de ruimte wat verbeteren.

Ik heb al een beetje gezocht en het topic doorgespit maar nog geen keuze kunnen maken, voor nu heb ik deze apparaten op mijn lijstje:

- Ikea Starkvind
- Xiaomi Air Pro 4
- Coway 1512HH
- Winix Zero

De ikea is wat goedkoper en filters zijn makkelijk te verkrijgen en betaalbaar maar wil ook wel wat meer uitgeven voor een betere luchtzuiveraar.

Welk apparaat zou het beste passen voor mijn usecase? Of misschien nog een tip voor een andere luchtzuiveraar?

• mrmrmr
  • Niet online
@AldoRaine
https://www.maakindustrie...uitstoot-van-3d-printers/

Als ik dat lees, heb je iets nodig tegen VOS (vluchtige organische stoffen) en plastic nanodeeltjes. Dan heb je wat aan een HEPA filter voor de deeltjes. Gassen verwijderen is moeizaam tot onmogelijk met een gewone luchtreiniger. Een actieve koolstoffilter helpt weinig - schat ik in met de natte vinger.

Met een grote luchtreiniger gaat het uiteraard sneller dan met een kleine, maar de operationele kosten zijn doorgaans hoger.

Ik vraag me af of het beter is een kap over de printer te plaatsen met een HEPA filter voor de luchtuitlaat. Dat is ook beter voor de buurt.

Housefresh luchtreinigerstestsite. Reddit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AldoRaine
  • Laatst online: 22-04 16:25
mrmrmr schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:53:
@AldoRaine
https://www.maakindustrie...uitstoot-van-3d-printers/

Als ik dat lees, heb je iets nodig tegen VOS (vluchtige organische stoffen) en plastic nanodeeltjes. Dan heb je wat aan een HEPA filter voor de deeltjes. Gassen verwijderen is moeizaam tot onmogelijk met een gewone luchtreiniger. Een actieve koolstoffilter helpt weinig - schat ik in met de natte vinger.

Met een grote luchtreiniger gaat het uiteraard sneller dan met een kleine, maar de operationele kosten zijn doorgaans hoger.

Ik vraag me af of het beter is een kap over de printer te plaatsen met een HEPA filter voor de luchtuitlaat. Dat is ook beter voor de buurt.

Housefresh luchtreinigerstestsite. Reddit.
Bedankt voor je reactie, ik was al aan het kijken naar wat rekken om mijn printers te stapelen maar nu dit gevonden:
https://www.jktech.si/en/...osure-NEW-2023-p508887921
Dan zitten ze meteen ingesloten en kan ik wat filters plaatsen.
Misschien plaats ik ook nog een luchtreiniger in de kamer als extra maar wacht wel even de black friday aanbiedingen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11
AldoRaine schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:48:
Voor mijn zolderkamer(16m2) met 6 3d printers ben ik op zoek naar luchtreiniger. De ruimte heeft 2 ramen die vrijwel altijd open staan maar deze zitten beide aan dezelfde kant dus ik verwacht dat dit niet optimaal ventileert. De deur van deze kamer is meestal gesloten maar ik ben zelf regelmatig in de ruimte als de printers aan het draaien zijn. Met een luchtreiniger wil de luchtkwaliteit in de ruimte wat verbeteren.

Ik heb al een beetje gezocht en het topic doorgespit maar nog geen keuze kunnen maken, voor nu heb ik deze apparaten op mijn lijstje:

- Ikea Starkvind
- Xiaomi Air Pro 4
- Coway 1512HH
- Winix Zero

De ikea is wat goedkoper en filters zijn makkelijk te verkrijgen en betaalbaar maar wil ook wel wat meer uitgeven voor een betere luchtzuiveraar.

Welk apparaat zou het beste passen voor mijn usecase? Of misschien nog een tip voor een andere luchtzuiveraar?
Ik heb 3x Winix Zero in huis (maar niet bij de 3d printer).

Voor jouw situatie zou ik actieve ventilatie overwegen. Wellicht dat je af kunt takken van mechanische ventilatie. Of anders een dak- of muurdoorvoer maken. Bij voorkeur slim aangestuurd op bv vermogen van de printers of fijnstof sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:21
Als de filtervraag zo groot is zou ik ook gaan kijken naar een balansventilatie. Ik heb er een met aparte filterbox met een zakkenfilter welke beter is en goedkoper dan die in de wtw. Geen stof meer in huis van buiten en rare geurtjes. De filters in de slaapkamers hebben niks meer te doen ( staan wel aan) alleen maar verzamelen van t huisstof.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
technopeuter schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:19:
Als de filtervraag zo groot is zou ik ook gaan kijken naar een balansventilatie. Ik heb er een met aparte filterbox met een zakkenfilter welke beter is en goedkoper dan die in de wtw. Geen stof meer in huis van buiten en rare geurtjes. De filters in de slaapkamers hebben niks meer te doen ( staan wel aan) alleen maar verzamelen van t huisstof.
Je bedoelt de ronde ventilatiegaten in het plafond?

De meeste balansventilatie/wtw zelf heeft geen PM 2.5 of PM 1 of HEPA filter. Ze gebruiken van oudsher G3/G4 voor grof en bijvoorbeeld F7 voor fijnstof. Sinds niet zo lang wordt een percentage gebruikt. Als je weet dat een HEPA filter >99.5% PM1 zit en een willekeurige F7 filter maar 50% ePM1 haalt, is het meteen duidelijk dat het om heel verschillende filters gaat.

wtw en balansventilatie zijn wel heel geschikt om de lucht binnenshuis schoon te maken, maar het aantal apparaten/merken dat een goede betaalbare HEPA filter aanbiedt is erg klein. De apparaten moeten krachtiger zijn om lucht door HEPA filters te duwen of trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Voor degenen die een luchtreiniger met grote capaciteit zoeken: er is momenteel een aanbieding van uitvoering: Coway Airmega 300. Het is nog geen black friday, ik weet niet of dit de laagste prijs wordt deze maand.

Lees ook mijn commentaar op filters 'met een luchtje'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxzenburcht
  • Laatst online: 18:12
mrmrmr schreef op donderdag 7 november 2024 @ 00:03:
Voor degenen die een luchtreiniger met grote capaciteit zoeken: er is momenteel een aanbieding van uitvoering: Coway Airmega 300. Het is nog geen black friday, ik weet niet of dit de laagste prijs wordt deze maand.

Lees ook mijn commentaar op filters 'met een luchtje'.
Bedankt voor je advies over de Coway. Hij staat hier nu 3 dagen en moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben.

Ik was al een tijdje op zoek naar een luchtfilter en mijn keus veel in eerste instantie op een Dyson BP3. Na het lezen van reviews vond ik de prijs/prestatie verhouding het niet waard, zeker gezien het feit dat het vervangen van de filters redelijk prijzig is.

Nu is alleen nog de vraag hoe lang de filters van de Coway meegaan. Ik rook (tja slechte gewoonte |:( ) dus ben benieuwd wanneer deze vervangen moeten worden.

Nogmaals dank voor je link en de 45% korting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:54
luxzenburcht schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:25:[...]
Bedankt voor je advies over de Coway. Hij staat hier nu 3 dagen en moet zeggen dat ik er erg tevreden mee
Nu is alleen nog de vraag hoe lang de filters van de Coway meegaan. Ik rook (tja slechte gewoonte |:( ) dus ben benieuwd wanneer deze vervangen moeten worden.
Volgens hun eigen website gaat het filter een jaar lang mee. Een set van 2 nieuwe kost 90 euro.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@luxzenburcht Ben benieuwd of die filter een geur afgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxzenburcht
  • Laatst online: 18:12
mrmrmr schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:35:
@luxzenburcht Ben benieuwd of die filter een geur afgeeft.
De filter geeft inderdaad een aparte geur af. Maar ik begreep uit jouw post dat dit vanzelf afneemt.

• mrmrmr
  • Niet online
luxzenburcht schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:27:
[...]

De filter geeft inderdaad een aparte geur af. Maar ik begreep uit jouw post dat dit vanzelf afneemt.
Ja, ik laat hem een paar weken op hoge snelheid draaien in een ruimte met het raam open. Hopelijk gaan ze dit probleem oplossen, het doet afbreuk aan het merk. Ik heb een review gemaakt.

De Coway Jet AP-1220B is nu in de aanbieding voor € 199 bij bol.com. Die komt met filterset als het goed is. Op de site van Coway zelf wordt het apparaat aangeboden met een filterset voor € 247,99, maar het is niet duidelijk of het gaat om een extra filterset. Er staat "Inclusief 1 filterset voor Airmega Jet". Het is een goede aanbieding als het gaat om een extra set (in totaal dus 2x een set), anders uiteraard niet. In Nederland en de rest van West-Europa gebruikt Coway bijna geen wederverkopers, ze hanteren het direct sales model via Amazon, Bol en hun eigen site.

Ik zie dat Coway de prijs van filters flink verhoogd op hun site en probeert gebruikers te bewegen een abonnement te nemen tegen 10% korting. 👎

Edit: De prijs van de filter heb ik teruggekeken. Dat was eind vorig jaar € 49,95, nu vragen ze 20% meer op de Coway site: € 59,95. De prijs op Bol en Amazon is iets lager.

[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 21-11-2024 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:32
mrmrmr schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:00:
[...]

Ja, ik laat hem een paar weken op hoge snelheid draaien in een ruimte met het raam open. Hopelijk gaan ze dit probleem oplossen, het doet afbreuk aan het merk. Ik heb een review gemaakt.

De Coway Jet AP-1220B is nu in de aanbieding voor € 199 bij bol.com. Die komt met filterset als het goed is. Op de site van Coway zelf wordt het apparaat aangeboden met een filterset voor € 247,99, maar het is niet duidelijk of het gaat om een extra filterset. Er staat "Inclusief 1 filterset voor Airmega Jet". Het is een goede aanbieding als het gaat om een extra set (in totaal dus 2x een set), anders uiteraard niet. In Nederland en de rest van West-Europa gebruikt Coway bijna geen wederverkopers, ze hanteren het direct sales model via Amazon, Bol en hun eigen site.

Ik zie dat Coway de prijs van filters flink verhoogd op hun site en probeert gebruikers te bewegen een abonnement te nemen tegen 10% korting. 👎
Dat lijkt me gewoon de filterset die bij het apparaat zit die je meteen moet gaan gebruiken.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• mrmrmr
  • Niet online
PatrickC schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:02:
[...]

Dat lijkt me gewoon de filterset die bij het apparaat zit die je meteen moet gaan gebruiken.
Ik heb even terug gekeken hoe het er vroeger stond, en inderdaad: toen stond het er ook al bij. Het is dus een slechte prijs ten opzichte van de prijs bij Bol, die overigens ook door Coway wordt verkocht.

[ Voor 17% gewijzigd door mrmrmr op 21-11-2024 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone_V
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-04 21:00
Wij zijn ook op zoek naar een luchtreiniger ivm allergieën en astma. We hebben een open huis met meerdere verdiepingen en deuren gaan/kunnen niet dicht. De oppervlakte van de woonkamer en open keuken is iig 55m2.

Welke raden jullie aan? Ik zat zelf te kijken naar Philips en Dyson, verschillende uitvoeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Simone_V Ik zou kiezen voor meerdere kleine apparaten. Het is voor mensen met gevoelige luchtwegen (zoals bij astma) van belang dat er niet een te sterke luchtstroom is. Het voelt ook kouder aan en kan een stijve nek veroorzaken zoals bij tocht. Daarom is een gematigde luchtstroom naar boven, die er van nature ook al is, waarschijnlijk het meest geschikt. Sommige modellen blazen alleen horizontaal.

Grotere modellen hebben wel een grotere CADR (Clean air delivery rate) capaciteit, maar dan blazen ze hard en luid. Het is wel zo dat een grotere ventilator minder geluid veroorzaakt. Dus een groot model op lage snelheid kan stiller zijn.

Een allergie is volledig op te lossen met een luchtreiniger. Andere gevoeligheden zijn afhankelijk van de aard, bijvoorbeeld gevoeligheid voor geuren zijn wat moeilijker omdat luchtfilters zelf ook een geur kunnen hebben en luchtreinigers niet alle geuren kunnen wegnemen.

Voor de slaapkamer heb je een zeer stille luchtreiniger nodig.

Mijn ervaring is beperkt tot Coway Jet AP-1220B (review) en meerdere typen van Philips. Philips doet het goed, maar Coway gaat langer mee bij dagelijks of continu gebruik.

Bij koken komt veel fijnstof vrij, een filter zal denk ik snel vol gaan zitten door vet. Daar zou ik daarom een model neerzetten met een goedkopere filter.

Als je een warmteterugwinsysteem hebt in huis kun je daar ook een betere filter toepassen. In plaats van een groffilter (G3/G4) kun je bijvoorbeeld een F7 of F9 filter gebruiken. Een ePM1 percentage geeft aan hoeveel fijnstof wordt gefiltert.

Ook in de stofzuiger kun je een HEPA filter toepassen, soms ook als die niet als HEPA stofzuiger is gekocht. Miele is een goed merk met HEPA13 filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54

ST10©DE

Dus.............

Ik heb een BIssell Air 320. Nu moet ik het filter vervangen. Zijn er alternatieve (goedkopere) filters te verkrijgen dan de originele? Waar moet ik dan zijn?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
ST10©DE schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:37:
Ik heb een BIssell Air 320. Nu moet ik het filter vervangen. Zijn er alternatieve (goedkopere) filters te verkrijgen dan de originele? Waar moet ik dan zijn?
Amazon.nl: zo te zien is het aanbod van andere merken niet goedkoper. Op amazon.com is dat wel zo, maar er zullen vermoedelijk wel hoge importkosten zijn als ze al leveren aan de EU.

Opvallend dat de fabrikant/importeur een adviesprijs van € 9,99 including VAT noemt op de EU site en op de nl site een prijs vraagt van € 29,99. € 9,99 is de prijs voor een stofzuigerfilter.

Het is niet per se nodig alle typen filters tegelijk te vervangen.

Ik kwam deze video tegen op youtube. Daar wordt gesteld dat de in aanschaf goedkope zelfbouw Corsi-Rosenthal dozen beter zouden zijn dan commerciële HEPA luchtreinigers omdat de zelfbouw dozen met 4 filters een grote CADR waarde hebben, ondanks slechtere MERV13 filters. De reden voor de hoge CADR is het gebruik van 4 grote filters. De presentatie die de vlogger geeft ondersteunt echter niet altijd zijn verhaal. Zo worden er bijvoorbeeld in één slide cijfers gebruikt die alleen de aanschafwaarde meenemen en niet de operationele kosten. Vorm je eigen mening.

Iets dat in mijn ervaring zeker van belang is en dat in de vlog wordt genoemd, is dat er in een geventileerde ruimte voortdurend aanvoer van (niet-schone) lucht is. Het schoonmaakwerk is dus nooit 'af' en je moet de reiniger afstemmen op de ruimte in zowel capaciteit op een niet te hoge snelheid als in plaatsing. Optimale plaatsing in een ruimte als er diverse luchtroosters aanwezig zijn is moeilijk. Bij een woning met centrale wtw is vanwege het filteren bij de vuilste bron het makkelijkst, je kan zowel externe als interne lucht filteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-04 13:01
ST10©DE schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:37:
Ik vind ze voor de Winix Zero meestal via Amazon.
Die van de Bissel Air 320 zie ik (actief koolfilter) voor 14,20 euro op Amazon.de (prijs right now).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54

ST10©DE

Dus.............

Typhone schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:31:
[...]

Ik vind ze voor de Winix Zero meestal via Amazon.
Die van de Bissel Air 320 zie ik (actief koolfilter) voor 14,20 euro op Amazon.de (prijs right now).
Thanks, besteld!

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Zijn er inmiddels betere luchtreinigers te krijgen dan de winix zero pro? Ik zie namelijk dat niet alle webshops deze nog op voorraad hebben, alsmede reservefilters...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-04 09:54
Zelfde vraag hier. Bij mijn weten geen allergieën, maar wel de behoefte aan schone lucht. Is een Winix Zero-S of Pro nog steeds de aanbeveling? Genoeg te krijgen natuurlijk, maar van andere apparaten twijfel ik aan de lange beschikbaarheid van filters.

[ Voor 5% gewijzigd door Z-Dragon op 17-02-2025 00:48 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:07
We zijn aan het orienteren naar een luchtreiniger. Vooral omdat we steeds vaker na het koken zien dat het vervuilt is in huis.

Ooit korte tijd een Winix A332 gehad. Deze voldeed maar is voor de ruimte denk ik te klein.

Nu twijfel ik over
Winix 5500-2
Coway 1512hh.

Iemand die hier wat over kan adviseren? IK ken winix en vond de producten prettig. Grootste verschil lijkt dat de winix sensor heeft op geuren en de ander echt op stofdeeltjes (?). Filters zijn even prijzig.

Ik vind de Winix mooier om te zien, wat neutraler.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste