Als je met de auto gaat, zou dat kunnen, maar met het openbaar vervoer is minder praktisch want je hebt al snel liters per dag nodig. I.p.v. een ultrasoon kan je ook een andere type nemen, zodat je geen demi water nodig hebt, maar elk type heeft zijn eigen voor en nadelen, waardoor er altijd afwegingen gemaakt moeten worden, afhankelijk van de voorkeuren van de koper.
Ik heb wat ultrasone luchtvochtigers getest, maar moet mijn bevindingen nog beschrijven en ergens posten.
Ik kom nu ook deze tegen
Sharp KC D40EUW zowel luchtreiniger als luchtbevochtiger in 1. Alleen dan weer geen verwarmen of (actief) koelen.
Ik zal toch niet de enige zijn die graag een goed all-in-one apparaat wil en daar dan gerust 1000+€ voor wil betalen? Goede luchtkwaliteit en daardoor beter slapen en minder klachten is zo kostbaar.
Wat @
Deathchant al aangaf, het zijn vaak verschillende technieken die gebruikt worden, waardoor een all-in-one apparaat weinig onderdelen kan hergebruiken. Het zijn dan meer verschillende apparaten bij elkaar gepropt in één apparaat, waarbij de kwaliteit gemakkelijk teleurstellender kan zijn.
Zo zijn bijv. de duurdere ultrasone luchtbevochtigers ook in staat om het water te verwarmen, waardoor er warme waterdruppel nevel uit de luchtbevochtiger wordt geblazen. Iemand die op zoek is naar een alles-in-1 apparaat, zou dan misschien al snel geneigd zijn om te denken dat dat dan gebruikt kan worden om een ruimte te verwarmen (waarbij sommige fabrikanten zelfs ook die suggestie kunnen wekken), maar dat is dus niet het geval. De ruimte wordt er niet merkbaar warmer door. Het zorgt er alleen voor dat de luchtbevochtiger een iets hogere output heeft (ten kostte van een vele malen hoger energieverbruik), en mogelijk ermee in staat is om legionella te verminderen (of te vermeerderen als de temp net te laag is).
Met een alles-in-1 apparaat is de kans dus groter dan je bepaalde eisen die je zoekt, van slechte kwaliteit zijn.
Een ander voorbeeld zijn luchtwasser luchtbevochtigers, waarbij fabrikanten graag aangeven dat het ook de kan zuiveren. Ik heb het zelf nooit getest, maar ik denk dat het amper invloed heeft op de luchtkwaliteit.
Bij dat Sharp apparaat is het al onduidelijk wat voor luchtbevochtiger het is. Het lijkt op een koudwaterverdamper, waardoor een membraan om de zoveel tijd vervangen moet worden (wat geld kost), en wat relatief meer lawaai maakt, en waar meer onderhoud/schoonmaak in zit (om legionella en schimmels te verminderen).