Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Slechte verbinding, Experiabox V9 bridgen?*

Pagina: 1
Acties:

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-11 16:11
goedenavond,

Vanavond heb ik na het zoveelste uurtje ruk internet de knoop maar eens doorgehakt, ik wil mijn netwerk iets oppimpen. Hier stopt het positieve ook meteen want de situatie is ronduit zuur. De maximaal haalbare internetsnelheid voor mijn adres is 9 (want 4,5km van de centrale, aan een dijk er wordt niet gegraven bla bal) niks snellers is mogelijk. Ik heb een alles-in-één pakket van kpn waarin interactive TV, bellen en 10mb internet.

Lange tijd is dit goed gegaan maar de laatste tijd zijn er dagen bij dat het volstrekt hopeloos is, gamen niet mogelijk surfen gaat te sloom etc. Na het checken van alle windows machines concludeer ik dan dat geen van hen bezig is en dat het de xperiabox(v9) weer zal zijn, en ja hoor na een reboot doet alles het weer eventjes. Dat onding moet dus zo veel mogelijk buiten spel blijven, het liefst verbrand ik hem ceremonieel maar dan hebben we natuurlijk weer geen tv en bellen..

Mijn plan is nu om een nieuwe router aan te schaffen namelijk: pricewatch: Synology RT1900ac
En deze vervolgens achter de experiabox te hangen, ik koos dit model omdat mijn nas me ook goed bevalt en hij heeft een usb aansluiting waarmee ik mijn usb printer in het netwerk wil hangen. Daarnaast kan ik daarmee als het goed is prioriteit stellen in het netwerk verkeer voor verschillende apparaten (en hopelijk ook protocollen).

Het netwerk is als volgt fysiek aangesloten;
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Pzn9wegNlZN40x9MByoQARfU/full.jpg

Mijn vraag is nu;

Zou dit een oplossing kunnen zijn en hoe zou ik de router het best kunnen aansluiten qua instellingen?

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Even een vraag, maar een 9 mbit lijn met interactive TV... is het toevallig zo slecht als je de TV decorder in gebruik hebt? als ik me namelijk niet vergis trekt die zo'n 8 mbit voor HD zenders dus dan blijft er nog maar 1 mbit over voor het overige internet.. en je hebt nog al wat apparatuur zo te zien (en helaas ken ik 1,5 mbit internet iets te goed... ... en dat is echt bagger traag! dus 1 mbit zal niet best zijn).

Het zou ook de experiabox kunnen zijn natuurlijk, maar misschien goed om dit even te checken voordat je nu investeerd en dat dan later blijkt dat het niet helpt. Een reset van de experiabox gooit namelijk ook de TV stream er uit waardoor je dus na de reset daar geen last van hebt....

[ Voor 4% gewijzigd door VVV-007 op 10-06-2016 02:13 ]

Verwijderd

Xperiabox loopt op ten duur vol qua connecties, en gaat ontzettend traag worden.

De ingetrainde internet snelheid is volgens mij de snelheid waarmee je surft, dus met aftrek van hetgeen wat televisie nodig heeft.

Kabel geen optie?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je kunt die Experia (t)rommel er ook volledig tussen uit laten TENZIJ je ook actief gebruik maakt van het "bellen" deel.

Data gaat via VLAN 6 , IP-TV via VLAN 4 ..... Een beetje router "snapt" dat soort dingen ook. (De rede dat bellen niet meer werkt is dat KPN het weigert om de VOIP (SIP Account) gegevens vrij te geven, er zijn devices welke ook die functie volledig over kunnen pakken..... én méér).

Maar ik vermoed persoonlijk eerder dat het TV signaal middels QoS jouw ADSL internetsignaal in de weg zit en je dus wat extra gratis latency krijgt op het moment dat de TV-ontvanger(s) aan staat/staan en wat doet/doen.

@Hieronder:) Met meerdere HD IP-TV ontvangers heb je een 10Mbit verbinding zó over de "giechel"..... Één "Smart-TV" met Netflix trekt op 4K die hele lijn ook al volledig dicht als het moet.

[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 10-06-2016 03:33 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 02:14:
Xperiabox loopt op ten duur vol qua connecties, en gaat ontzettend traag worden.

De ingetrainde internet snelheid is volgens mij de snelheid waarmee je surft, dus met aftrek van hetgeen wat televisie nodig heeft.

Kabel geen optie?
Klopt allemaal niet. De experiabox loopt niet 'vol' (het is geen emmer) en de ingetrainde snelheid is de snelheid op de lijn, dat heeft niks te maken met wat je zelf over hebt om te surfen. Wat wel gebeurt is dat je tijdens een gesprek door QoS een halve MBit kan verliezen aan bandbreedte. TV kan tijdens het kijken wel een paar Mbit opmaken, dat is ook een ding.

Het herstarten van de EB kan er voor zorgen dat de IPTV z'n verbinding even kwijt is en daar zou nog wel eens een probleem in kunnen liggen. Stel dat je achterliggende netwerk niet goed om gaat met IPTV kan het zijn dat je andere netwerkapparatuur het netwerk onderuit trekt. Hoewel je sinds routed IPTV al wat minder stream-gerelateerde problemen zou moeten hebben binnen je netwerk is het wel goed mogelijk dat als je IGMP verkeer niet goed loopt je de TV streams dus constant overal op je netwerk hebt wat je snelheid wel omlaag kan trekken intern.

Eerst maar even wat zaken meten voor dat we iets van een oplossing verzinnen.

Doe bijvoorbeeld tussen twee apparaten een iperf als je internet sloom is, en ping je EB eens bij een trage verbinding. Eerst zeker weten waar het probleem ligt, dan pas aanpassingen maken ;-) Het kan extern, intern en de EB zijn, of een combinatie, maar lukraak 1 apparaat herstarten is geen garantie dat dat apparaat ook daadwerkelijk de oorzaak is. Als je een ding herstart kan het prima zijn dat een ander ding daar ook effect van ondervind.

• VVV-007
JohnKaetes haalt een heel goed punt aan. In je netwerk plaatje staat je IPTV box aangesloten via je TP-Link TL-SF1005D

Volgens mij ondersteunt die geen IGMP snooping waardoor je waneer IPTV aan staat je alle apparaten op die switch vol gooit met multicast netwerk en dus ook je accespoint daarop plat gooit

• aminam
Bedankt voor jullie reacties, over de TV klopt als een bus. Ik heb de tv ingestelt op 720p@27fps geloof ik, zo laag mogelijk voodat mn ouders het vershil zouden zien. De tv neemt inderdaad veel bandbreedte op, ik zet die ontvanger daarom vaak ook uit als er niemand thuis is omdat hij altijd continu door data aan het ophalen is ookal staat de tv zelf uit. Op een goede dag je kun torrents downloaden met 1.3mbps met de tv uit, 1.1mbps met de tv ontvanger aan. Opzich zeg ik het verkeerd over het herstarten van de noXperiabox, het internet kan dagen goed zijn en als het dan weer slecht is is het na het herstarten weer descent.
johnkeates schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 02:23:
[...]

Klopt allemaal niet. De experiabox loopt niet 'vol' (het is geen emmer) en de ingetrainde snelheid is de snelheid op de lijn, dat heeft niks te maken met wat je zelf over hebt om te surfen. Wat wel gebeurt is dat je tijdens een gesprek door QoS een halve MBit kan verliezen aan bandbreedte. TV kan tijdens het kijken wel een paar Mbit opmaken, dat is ook een ding.

Het herstarten van de EB kan er voor zorgen dat de IPTV z'n verbinding even kwijt is en daar zou nog wel eens een probleem in kunnen liggen. Stel dat je achterliggende netwerk niet goed om gaat met IPTV kan het zijn dat je andere netwerkapparatuur het netwerk onderuit trekt. Hoewel je sinds routed IPTV al wat minder stream-gerelateerde problemen zou moeten hebben binnen je netwerk is het wel goed mogelijk dat als je IGMP verkeer niet goed loopt je de TV streams dus constant overal op je netwerk hebt wat je snelheid wel omlaag kan trekken intern.

Eerst maar even wat zaken meten voor dat we iets van een oplossing verzinnen.

Doe bijvoorbeeld tussen twee apparaten een iperf als je internet sloom is, en ping je EB eens bij een trage verbinding. Eerst zeker weten waar het probleem ligt, dan pas aanpassingen maken ;-) Het kan extern, intern en de EB zijn, of een combinatie, maar lukraak 1 apparaat herstarten is geen garantie dat dat apparaat ook daadwerkelijk de oorzaak is. Als je een ding herstart kan het prima zijn dat een ander ding daar ook effect van ondervind.
Die switch zou ik dus kunnen vervangen door een pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3 ?
Ik zie op de site van netgear dit onder de specs staan:

Multicast Efficiency
IGMP snooping, v1, v2 and v3
IGMP Snooping querier (16 and 24 port models only)
Blocking of unknown multicast traffic
Act as static multicast router port

[ Voor 61% gewijzigd door aminam op 10-06-2016 08:40 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
wimmel_1 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 02:20:
Je kunt die Experia (t)rommel er ook volledig tussen uit laten TENZIJ je ook actief gebruik maakt van het "bellen" deel.
[...]
En waar stopt hij de RJ11 van z'n telefoonlijn in dan? Bij glasvezel kun je er zo een eigen router tussen zetten, maar omdat het hier om ADSL/VDSL gaat zul je toch ergens een modem moeten hebben.

Topicstarter, probeer eens een Fritz!box te bemachtigen (via Marktplaats o.i.d.een 7340 / 7360) en kijk eens of je het daarmee aan de praat kunt krijgen. Internet en TV lukt waarschijnlijk wel, telefonie weet ik niet of dat werkt via een Fritz!box. Vooral je internet wordt dan waarschijnlijk al een stuk stabieler.

Een Experiabox V9 (en nieuwer) kan trouwens niet in bridge, alleen met de V8 kan dat: KPN Experiabox V8 in Bridgemodus zetten al heeft KPN de boel tegenwoordig omgezet naar routed IPTV (ipv 'bridged') en kun je volgens mij geen TV meer kijken als je nu je V8 zou bridgen: Project: Experiabox V8 - Bridge mode + Routed IPTV

Je zou ook naar een KPN winkel kunnen gaan en vragen of je je V9 kunt ruilen voor een V10, die schijnen al een heel stuk beter te zijn en KPN schijnt niet zo moeilijk te doen over dat omruilen.

Het IGMP Snooping verhaal is ook een goede, je kunt inderdaad je netwerk daarmee onnodig belasten. Knipperen de lampjes op de switch ook allemaal tegelijk in hetzelfde ritme? Dat zou een simpele indicatie kunnen zijn dat het IPTV over het gehele netwerk wordt gestuurd (multicast).

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 10-06-2016 16:35 ]

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
ThinkPadd schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 16:32:

Een Experiabox V9 (en nieuwer) kan trouwens niet in bridge, alleen met de V8 kan dat: KPN Experiabox V8 in Bridgemodus zetten al heeft KPN de boel tegenwoordig omgezet naar routed IPTV (ipv 'bridged') en kun je volgens mij geen TV meer kijken als je nu je V8 zou bridgen: Project: Experiabox V8 - Bridge mode + Routed IPTV

Je zou ook naar een KPN winkel kunnen gaan en vragen of je je V9 kunt ruilen voor een V10, die schijnen al een heel stuk beter te zijn en KPN schijnt niet zo moeilijk te doen over dat omruilen.
Je kan nog steeds Bridged Tv kijken, je mist alleen de functies van Routed TV.

De V9 omwisselen voor V10 is tegenwoordig niet meer mogelijk via de KPN winkel

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Switch vervangen kan een goede eerste stap zijn ja, daarnaast is wat metingen tijdens verstoringen doen en daar buiten om te kunnen vergelijken ook geen slecht idee.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-11 21:24

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Titelchange :)

• aminam
ThinkPadd schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 16:32:
[...]

En waar stopt hij de RJ11 van z'n telefoonlijn in dan? Bij glasvezel kun je er zo een eigen router tussen zetten, maar omdat het hier om ADSL/VDSL gaat zul je toch ergens een modem moeten hebben.

Topicstarter, probeer eens een Fritz!box te bemachtigen (via Marktplaats o.i.d.een 7340 / 7360) en kijk eens of je het daarmee aan de praat kunt krijgen. Internet en TV lukt waarschijnlijk wel, telefonie weet ik niet of dat werkt via een Fritz!box. Vooral je internet wordt dan waarschijnlijk al een stuk stabieler.

Het IGMP Snooping verhaal is ook een goede, je kunt inderdaad je netwerk daarmee onnodig belasten. Knipperen de lampjes op de switch ook allemaal tegelijk in hetzelfde ritme? Dat zou een simpele indicatie kunnen zijn dat het IPTV over het gehele netwerk wordt gestuurd (multicast).
Ik heb zojuist een pricewatch: TP-Link TL-SG108E Gekocht die igmp snooping moet ondersteunen. Als ik die volgende week binnen heb sluit ik hem aan en mocht het niks verbeteren ga ik kijken naar een xperiaboxv10 of andere mogelijkheden voor routers.

• ThinkPad
  • Nu online
Het is dan wel zaak dat je de SG108E direct achter de Experiabox hangt en de rest van de apparaten aan de SG108E hangt (en dus behalve de SG108E niets aan de Experiabox hebt hangen). Anders werkt het IGMP Snooping verhaal volgens mij nog niet.

• aminam
ThinkPadd schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 21:15:
Het is dan wel zaak dat je de SG108E direct achter de Experiabox hangt en de rest van de apparaten aan de SG108E hangt (en dus behalve de SG108E niets aan de Experiabox hebt hangen). Anders werkt het IGMP Snooping verhaal volgens mij nog niet.
Ik vat niet helemaal waarom dat niet zou werken, maar dat zou behoorlijk zuur zijn want zoals in het plaatje staat gaat er 1 lijn naar de woonkamer waar 1 deel van het netwerk zit en 1 lijn naar boven waar het andere deel van het netwerk zit. Ik zou dan mijn sg1008d direct op de sg108e moeten aanluiten, mij is geleerd dat switch direct op switch trammelant oplevert maar dat zou in dit geval niet zo zijn?

EDIT: ik bedenk me net dat dit niet goed komt want dan heb ik alsnog maar 1 lijn in de woonkamer waar 3 lan apparaten including de itv op moeten.

[ Voor 8% gewijzigd door aminam op 10-06-2016 21:19 ]

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-11 17:14
Volgens mij valt dat allemaal wel mee als er maar 1 apparaat dhcp uitgeeft.
Ik heb in elk geval in mijn meterkast een 26poorts switch staan en daarna zitten nog zeker 3 switches(parallel). Heb daar verder nooit problemen mee.

Ik heb overigens wel problemen met die EP (v8). Af en toe lijkt hij inderdaad vol te lopen. Ookal word hier gezegd dat het niet zou kunnen. Eens in de zoveel tijd is het internet traag met giga hoge ping. De menu structuur loopt dan ook vast. Je kunt inloggen maar je kunt niet meer zien dat de EP verbinding heeft en dergelijke. Een dubbele reset doet dit probleem altijd oplossen.

Ik zou zelf ook maar al te graag die EP er tussen uit willen halen. Zou moeten kunnen want ik heb en geen TV van kpn en bellen doe ik via powervoip.

Always look on the bright side of life.

• ThinkPad
  • Nu online
aminam schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 21:18:
[...]

Ik vat niet helemaal waarom dat niet zou werken, maar dat zou behoorlijk zuur zijn want zoals in het plaatje staat gaat er 1 lijn naar de woonkamer waar 1 deel van het netwerk zit en 1 lijn naar boven waar het andere deel van het netwerk zit. Ik zou dan mijn sg1008d direct op de sg108e moeten aanluiten, mij is geleerd dat switch direct op switch trammelant oplevert maar dat zou in dit geval niet zo zijn?

EDIT: ik bedenk me net dat dit niet goed komt want dan heb ik alsnog maar 1 lijn in de woonkamer waar 3 lan apparaten including de itv op moeten.
De SG108E zorgt dat het IPTV verkeer niet naar alle poorten wordt gestuurd (door de functie 'IGMP Snooping'). Als jij de 2 switches die je nu hebt, rechtstreeks aansluit op je Experiabox dan zullen die alsnog het IPTV verkeer te verwerken krijgen en daarmee het verkeer naar alle apparaten doorsturen die aan die switches hangen.
Clifdon schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 21:24:
[...]

Ik zou zelf ook maar al te graag die EP er tussen uit willen halen. Zou moeten kunnen want ik heb en geen TV van kpn en bellen doe ik via powervoip.
Zoals ik hierboven al zei, koop een Fritz!box en probeer het daar eens mee, met KPN moet dat ook gewoon gaan werken volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 10-06-2016 21:32 ]

• aminam
ThinkPadd schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 21:29:
[...]

De SG108E zorgt dat het IPTV verkeer niet naar alle poorten wordt gestuurd (door de functie 'IGMP Snooping'). Als jij de 2 switches die je nu hebt, rechtstreeks aansluit op je Experiabox dan zullen die alsnog het IPTV verkeer te verwerken krijgen en daarmee het verkeer naar alle apparaten doorsturen die aan die switches hangen.
Ik snap dat door igmp snooping de sg108e het broadcasten van de iptv zal tegenhouden. Wat ik niet snap is waarom die functie ineffectief zou zijn als er een 2e switch op de experiabox zou zitten, de iptv kom immers niet met dat deel van het netwerk in contact omdat de broadcast er al uit is zodra de iptv bij de sg108e aangeklopt heeft (in mijn gedachte).

• ThinkPad
  • Nu online
aminam schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 21:36:
[...]

Ik snap dat door igmp snooping de sg108e het broadcasten van de iptv zal tegenhouden. Wat ik niet snap is waarom die functie ineffectief zou zijn als er een 2e switch op de experiabox zou zitten, de iptv kom immers niet met dat deel van het netwerk in contact omdat de broadcast er al uit is zodra de iptv bij de sg108e aangeklopt heeft (in mijn gedachte).
Hmm daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik dacht dat de veroorzaker de Experiabox was die het over alle poorten stuurt. Maar het zou best wel eens kunnen dat het alleen naar de poort waar IPTV aanhangt wordt gestuurd. En als je dan een 'domme' switch hebt dan verstuurt hij die pakketjes ook naar de andere apparaten die aan de switch hangen.

Laat maar even weten of het is gelukt als je de switch hebt ontvangen, ik ben wel benieuwd.

• VVV-007
Experiabox box doet zeg maar zelf ook al igmp snooping en stuurt alleen multicast uit op de poort waar de iptv box op zit. Het huidige probleem zit daarom ook alleen in het onderste deel(op het schema) van het netwerk waar dus o.a. een accespoint in zit. Het vervangen van de switch waar de iptv decoder op zit door 1met igmp snooping lost dit probleem op. Ik hoop dat het voor TS daarna ook allemaal stabiel is.

• aminam
Hallo,

Heb ondertussen de TL-SG108E aangesloten in plaats van de layer1 switch die er eerst zat. Ik heb het echter nog niet voor elkaar en vraag dus wederom om jullie hulp, zoals hierboven staat is de switch gekozen vanwege ondersteuning voor igmp snooping.

Het probleem is echter dat met deze optie (standaard) enabled de tv het niet doet, hij kan van elke zender de eerste 3 seconden beeld ophalen dan stopt hij en verschijnt er een foutmelding dat er een andere zender gekozen moet worden. Onder de testen die je in het menu van de iptv ontvanger kunt kiezen zat een netwerktest (22 uit mijn hoofd) en deze gaf volledig succesvolle resultaten aan. Zodra ik igmp snooping uit zet op de switch doet de tv het zoals van oud.

Hopelijk hebben jullie nog een idee hoe ik dit kan afstemmen, ik heb overigens verder niks gewijzigd van de standaard instellingen in de switch slechts het vast ip gewijzigd naar één die in mijn lan valt.

EDIT: voor de zekerheid heb ik ook alle netwerk apparatuur in hiërarchische volgorde herstart, dus router-switch-AP-iptv
EDIT: Heb de firmware van de nieuwe switch geupdate en het lijkt nu te werken! igmp snooping staat aan en de TV doet het nu wel met die instelling. simpelweg aan de lampjes op de witch te zien staat er ook niet zo veel verkeer meer op de AP en pc die er aan hangen dus het lijkt de goeie kant op te gaan, ik zal in de gaten houden of mijn netwerkprestaties nu ook echt verbeterd zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door aminam op 15-06-2016 20:15 ]

• aminam
Ik wil nu na een hele poos toch melden dat de stabiliteit na het vervangen van de switch toch aanzienlijk is toegenomen, heb de kpnpruttelbox al weken niet meer hoeven te herstarten en ervaar nog maar weinig dipjes in het netwerk. Het kan dus heel goed zijn dat voor anderen die dezelfde problemen ervaren dit ook een oplossing kan zijn.

Ik ga nog wel verder diggen in het plaatsen van een synology router,maar dat is voor een andere keer. :)

Pagina: 1