Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 779227

Topicstarter
Een vaak voorkomend probleem waarover veel wordt geschreven: een MacBook Pro uit 2012 met 500 GB HDD en 4 GB RAM is onwerkbaar traag bij gebruik van Yosemite / El Capitan. In de meeste gevallen adviseert men om de HDD te vervangen door een SSD en het geheugen uit te breiden naar 8 of 16 GB. Omdat ik het vrij bizar vind klinken dat een MacBook Pro van 1.200,- anno 2016 onwerkbaar traag is, probeer ik eerst de oorzaak van mijn eigen trage Mac te achterhalen.

Systeem: MacBook Pro 9,2 (Mid 2012), 2.5 GHz Core i5, 4 GB 1600 MHz DDR3, Mac OS X 10.11.4 (El Capitan)

Probleem: Mijn MacBook Pro is dus te traag (lees: onwerkbaar traag). Performance: Below Average (EtreCheck).

> Finder-vensters openen met secondes vertraging. Andere applicaties starten of werken zo traag dat ik ze bij bijna helemaal niet meer gebruik (Word en Excel for Mac bijvoorbeeld tot 30 seconden starttijd, het laden van tabbladen vergt seconden, menu’s openen met vertraging en knippen en plakken van platte tekst duurt seconden; zelfs het afsluiten van Teksteditor vergt seconden en Photoshop en Lightroom gebruik ik al helemaal niet meer). Mijn Windows XP-pc uit 2008 met eveneens 4 GB RAM is vele malen sneller…

Vermoedelijke oorzaak
> De meest waarschijnlijke oorzaak (i.m.o.) is dat 4 GB RAM thans ontoereikend is om Yosemite / El Capitan en enkele applicaties vlot te laten draaien; er is veel virtueel geheugen nodig en de 5400 r.p.m. HDD is niet bijzonder snel. Enkele dagen geleden crashte Word for Mac bij het knippen en plakken van platte tekst.

> Tweede optie: de SATA-controller heeft een probleem of is stuk. Dit schijnt in het model 9,2 (Mid 2012) relatief vaak voor te komen.

> Andere mogelijkheden: ?

Ondernomen stappen
> Softwarematige fouten of instellingen die het systeem vertragen heb ik niet kunnen vinden. Doorlopend indexeren Spotlight is uitgeschakeld. FileVault is ook uitgeschakeld. MalwareBytes vindt niets. En een schone installatie van Yosemite / El Capitan bleek eerder al het euvel ook niet te kunnen verhelpen.

> Hardwarematige fouten: de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik geen uitgebreide check heb losgelaten op mijn HDD. Ik ken ook geen OS X programma dat de schijf sector voor sector controleert. Wel heb ik S.M.A.R.T. Utility gedraaid, maar geen fouten gevonden.

Vraag
Mijn vraag is daarom: hoe kom ik erachter of de SATA-controller nog naar behoren werkt? En is het ‘normaal’ dat een MacBook Pro uit 2012, waarvan Apple zegt dat het aan de specificaties van El Capitan voldoet, zo onwerkbaar traag wordt?

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 779227 op 11-06-2016 18:45 . Reden: Redactionele aanpassing ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Een veel voorkomend probleem waarover inderdaad veel is te vinden: een MacBook Pro uit 2012 met 500 GB HDD en 4 GB RAM is onwerkbaar traag bij gebruik van Yosemite / El Capitan. In de meeste gevallen adviseert men om de HDD te vervangen door een SSD en het geheugen uit te breiden naar 8 of 16 GB. Omdat ik het vrij bizar vind klinken dat een MacBook Pro van 1.200,- anno 2016 onwerkbaar traag is, probeer ik eerst de oorzaak van mijn eigen trage Mac te achterhalen.

Tussen 2012 en 2016 is er gigantisch veel veranderd op hardware maar ook software gebied. OSX is complexer geworden net als de programma's die je gebruikt. Ik klink nu als een enorme Apple-verkoper maar dit soort zaken helpen wel mee aan het vertragen van je computer. En 4 Gb voor El Capitan is echt heel erg weinig.
Wat voor applicaties gebruik je vooral?

Als ik het allemaal zo lees heb je best behoorlijk wat gedaan om de hardware te checken maar ik geloof echt dat 16 Gb RAM en een SSD wonderen doen. Mijn vader had in 2011 een MacBook pro gekocht en in 2012 duurde het al heel erg lang voordat alles opgestart was(komt ook door het aantal programma's wat die gebruikt, maar ook een hoop randapparatuur die hij heeft aangesloten). En vorig jaar heeft die besloten een SSD in te bouwen en toen was die echt verbaasd hoe snel dat ding wel niet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Even Apple diagnostics of hardware test uitvoeren (Googlen). Traagheid die je beschrijft heeft vaak te maken met een sensor die kapot is oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-06 23:52
Vaak is het waterschade. Vaak is de sensor onder/in/rondom het touchpad de boosdoener.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat Office 2016 20-30 seconden nodig heeft is normaal op een HDD. Daarvoor moet je Microsoft aankijken, maar die gaan uit van nieuwe Macs die ongeveer allemaal SSD's hebben anno 2016.

Verder raadt Apple 8GB geheugen aan voor El Capitan, dus dat moet ook even gebeuren.

Mijn vriendin heeft een early 2011 met een flinke RAM upgrade en 500GB SSD en dat ding is gevoelsmatig bijna even snel als mijn 2015 behalve grafisch en bij serieus grote apps.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:13

OgWok

U.N.C.L.E.

Zou in eerste instantie een SSD inbouwen en het geheugen uitbreiden. Mijn ervaring met div. 2.5" hd's is dat, als ze ouder worden, sneller langzaam worden, dan de 3,5" types. En dan heb ik het niet over een defecte HD.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 343919 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 21:57:
Tussen 2012 en 2016 is er gigantisch veel veranderd op hardware maar ook software gebied. OSX is complexer geworden net als de programma's die je gebruikt. Ik klink nu als een enorme Apple-verkoper maar dit soort zaken helpen wel mee aan het vertragen van je computer. En 4 Gb voor El Capitan is echt heel erg weinig.
Dat denk ik ook, maar ik vind het wel opmerkelijk dat Apple zelf aangeeft dat 2 GB voldoende is.
Wat voor applicaties gebruik je vooral?
Op dit moment vooral Apple Pages, Office for Mac 2011, Thunderbird en Firefox en Adobe-software: Lightroom 5.6 en Acrobat Pro. Verder werk ik af en toe met de Teksteditor, Lettertypecatalogus en FileZilla. Niet zo spectaculair dus. Ik doe wel vaak veel dingen tegelijk, dus heb meerdere applicaties tegelijk lopen.
rvanpruissen schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 23:14:
Even Apple diagnostics of hardware test uitvoeren (Googlen). Traagheid die je beschrijft heeft vaak te maken met een sensor die kapot is oid.
De snelle test uitgevoerd, maar geen fouten gevonden.
Mr.Joker schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 02:51:
Vaak is het waterschade. Vaak is de sensor onder/in/rondom het touchpad de boosdoener.
Geen waterschade (voor zover ik weet) :-)
nelizmastr schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 07:27:
Dat Office 2016 20-30 seconden nodig heeft is normaal op een HDD. Daarvoor moet je Microsoft aankijken, maar die gaan uit van nieuwe Macs die ongeveer allemaal SSD's hebben anno 2016.
Ik heb 2016 30 dagen geprobeerd, maar ben daarmee heel snel weer gestopt. Zelf gebruik ik Office for Mac 2011 en dan voornamelijk Word en Excel.
Verder raadt Apple 8GB geheugen aan voor El Capitan, dus dat moet ook even gebeuren.
Ik kan niet vinden dat Apple 8 GB aanraadt. Waar zie jij het staan?

Conclusie: ik geloof wel dat een SSD en 8 of 16 GB RAM het euvel verhelpt, maar ik vind het moeilijk aan te nemen dat mijn Mac uit 2012, ondanks dat op hard- en softwaregebied veel is veranderd, kennelijk niet meer mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Laten we wel wezen, de gemiddelde economische levensduur van computers is 5 jaar (voor bedrijven). Jouw 2012 is in die zin al bijna afgeschreven. Zo redeneert elke leverancier. Er wordt niet vanuit gegaan dat een instapmodel 10 jaar mee moet kunnen.

Met name omdat de kosten voor geheugen en SSD's flink zijn gedaald in de laatste jaren zien softwareleveranciers de noodzaak minder om goed te optimaliseren terwijl de complexiteit ook toeneemt omdat er een groter en canvas is om op te werken en bewerkingen sneller kunnen. RAM gebruik en IOPS zijn toegenomen, iets wat nu ten koste gaat van de instappers van een paar jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

nelizmastr schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 23:04:
Laten we wel wezen, de gemiddelde economische levensduur van computers is 5 jaar (voor bedrijven). Jouw 2012 is in die zin al bijna afgeschreven. Zo redeneert elke leverancier. Er wordt niet vanuit gegaan dat een instapmodel 10 jaar mee moet kunnen.

Met name omdat de kosten voor geheugen en SSD's flink zijn gedaald in de laatste jaren zien softwareleveranciers de noodzaak minder om goed te optimaliseren terwijl de complexiteit ook toeneemt omdat er een groter en canvas is om op te werken en bewerkingen sneller kunnen. RAM gebruik en IOPS zijn toegenomen, iets wat nu ten koste gaat van de instappers van een paar jaar terug.
Heb je gelijk in, maar een laptop van 1200 euro zou ik nou niet als instapper beschouwen. Mijn laptop, waar ik in totaal 300 euro aan uitgegeven heb, is van half 2012 en vliegt echt nog. Nu is die vergelijking niet eerlijk omdat ik hem tweedehands heb gekocht en omdat het RAM en de SSD zijn geupgrade, maar als ik TS was zou ik best een beetje pissig zijn als mijn macbook van 2012 nu al te langzaam zou zijn voor dagelijks werk.

Dat gezegd; doe er een SSD en 4GB RAM extra in en je herkent het ding niet meer terug.
Anoniem: 779227 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:54:
Conclusie: ik geloof wel dat een SSD en 8 of 16 GB RAM het euvel verhelpt, maar ik vind het moeilijk aan te nemen dat mijn Mac uit 2012, ondanks dat op hard- en softwaregebied veel is veranderd, kennelijk niet meer mee kan.
Ik ben bang dat het dat wel is. Het grootste probleem is gewoon de HDD ( waarschijnlijk ook nog zo'n traag kreng op 5400RPM.) De CPU zal nog wel mee kunnen en met 4GB RAM moet je ook nog net af kunnen, maar echt ruim is het niet. Probeer anders ook eens Windows via Bootcamp ( of vloek ik hier nu in de kerk?,) Windows draait sinds 8 zeer netjes, zelfs op low-end hardware en op HDD's. Daarmee kan je gelijk checken of het aan die SATA-controller ligt.

[ Voor 23% gewijzigd door 461943 op 08-06-2016 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

461943 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 23:08:
[...]

Heb je gelijk in, maar een laptop van 1200 euro zou ik nou niet als instapper beschouwen. Mijn laptop, waar ik in totaal 300 euro aan uitgegeven heb, is van half 2012 en vliegt echt nog. Nu is die vergelijking niet eerlijk omdat ik hem tweedehands heb gekocht en omdat het RAM en de SSD zijn geupgrade, maar als ik TS was zou ik best een beetje pissig zijn als mijn macbook van 2012 nu al te langzaam zou zijn voor dagelijks werk.

Dat gezegd; doe er een SSD en 4GB RAM extra in en je herkent het ding niet meer terug.
Het is de instap MacBook Pro, zo bedoelde ik dat ;) en het is inderdaad lichtelijk schandalig dat het nu al zo gesteld is. Dat gezegd hebbende, de 2012 variant van de MacBook Air had al een vlotte SSD als standaard, dus het kon wel. Plus, tot en met Mavericks draaide OS X gewoon prima op laptop harddisks van die tijd. Het zijn beslist geen Scorpio Blacks echter. Eigenlijk had Apple gewoon degelijke harddisks moeten plaatsen, dan was het nog werkbaar geweest, maar die harddisk is echt poep tegenwoordig. Kan TS niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

nelizmastr schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 23:11:
[...]

Het is de instap MacBook Pro, zo bedoelde ik dat ;) en het is inderdaad lichtelijk schandalig dat het nu al zo gesteld is. Dat gezegd hebbende, de 2012 variant van de MacBook Air had al een vlotte SSD als standaard, dus het kon wel. Plus, tot en met Mavericks draaide OS X gewoon prima op laptop harddisks van die tijd. Het zijn beslist geen Scorpio Blacks echter. Eigenlijk had Apple gewoon degelijke harddisks moeten plaatsen, dan was het nog werkbaar geweest, maar die harddisk is echt poep tegenwoordig. Kan TS niks aan doen.
Snapte ik inderdaad, alleen ik vind 1200 euro persoonlijk een hoop geld voor een laptop. Zelfs als het de instapper zou zijn zou ik dan alsnog verwachten dat het ding lekker lang mee gaat, als je ziet dat een moderne PC van 10 jaar oud nog mee kan als hij maar een SSD heeft. Een beetje wat jij zegt dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Stomp niet af, blijf slijpen

Die 4GB is zo erg nog niet, SSD erin en gaan dat maakt je Pro met El Capitan weer snel en vloeiend.

Stomp niet af, blijf slijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

461943 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 23:12:
[...]

Snapte ik inderdaad, alleen ik vind 1200 euro persoonlijk een hoop geld voor een laptop. Zelfs als het de instapper zou zijn zou ik dan alsnog verwachten dat het ding lekker lang mee gaat, als je ziet dat een moderne PC van 10 jaar oud nog mee kan als hij maar een SSD heeft. Een beetje wat jij zegt dus :P
Het enige wat hem tegenhoudt is echt die verdomde laptop schijf. Ik snap ook niet waarom Apple zo blij was met die brakke Hitachi en Toshiba schijven. Lekker goedkoop waarschijnlijk....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

461943

nelizmastr schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 23:17:
[...]

Het enige wat hem tegenhoudt is echt die verdomde laptop schijf. Ik snap ook niet waarom Apple zo blij was met die brakke Hitachi en Toshiba schijven. Lekker goedkoop waarschijnlijk....
HGST en Toshiba ( volgens mij worden Toshiba schijven gemaakt in de HGST fabriek) zijn wel goed toch? In elk geval, ze staan bij Backblaze vooraan in betrouwbaarheid en de 3,5'' Toshiba die ik heb is voor een HDD ook wel lekker snel. Als die HDD in de macbook op 5400RPM draait is dat natuurlijk wel weer killing. Men zou gewoon geen PC's meer moeten verkopen die als main schijf een HDD hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

461943 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 23:19:
[...]

HGST en Toshiba ( volgens mij worden Toshiba schijven gemaakt in de HGST fabriek) zijn wel goed toch? In elk geval, ze staan bij Backblaze vooraan in betrouwbaarheid en de 3,5'' Toshiba die ik heb is voor een HDD ook wel lekker snel. Als die HDD in de macbook op 5400RPM draait is dat natuurlijk wel weer killing. Men zou gewoon geen PC's meer moeten verkopen die als main schijf een HDD hebben.
Ik heb het ook niet over de 3,5" schijven. De 2,5" 5400rpm varianten hebben ook nog eens bijna geen buffer en ik heb er nog geen gezien die in black magic over de 80MB/s ging. Eerder richting de 60. En dat kan gewoon écht niet meer. Gezien de huidige kosten van SSD's inderdaad weg met die rammelschijven als bootdisk, gewoon SSD's erin! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:15

M2M

medicijnman

Is er geen applicatie binnen het mac os waar je read en write latencies en ram usage kunt zien?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

nelizmastr schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 23:28:
[...]

Ik heb het ook niet over de 3,5" schijven. De 2,5" 5400rpm varianten hebben ook nog eens bijna geen buffer en ik heb er nog geen gezien die in black magic over de 80MB/s ging. Eerder richting de 60. En dat kan gewoon écht niet meer. Gezien de huidige kosten van SSD's inderdaad weg met die rammelschijven als bootdisk, gewoon SSD's erin! _/-\o_
Ah ja, had er even niet aan gedacht dat dat heel verschillende producten zijn :+ Zo'n 3,5'' Toshiba die ik hier had ( 2TB model) ging gewoon over de 200MB/s heen, en dan was hij ook nog de goedkoopste 2TB die er te krijgen was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-04 14:08
Ik vind het een vreemd verhaal. En er lijkt hier wat anders aan de hand dan te weinig geheugen of SSD

Ik heb hier nog een 13" MacBook Pro 5.5 liggen (core2 duo) met 4Gb Ram draait op op OS X el Capitan; met HDD duurt vooral van het opstarten van het OS erg lang. Verder werkt ie nog gewoon okay. Office for Mac 2011 start in ongeveer 8-10 sec.
(met SSD start deze Mac binnen 15 sec op / en office 2011 binnen 2/3 sec)
Enige bottleneck is 4Gb Ram geheugen mocht je meerdere dingen tegelijk gaan doen. Maar gebruik bij mij voor enkele safari tabs en office komt niet boven de 2 Gb uit.

Ook heb ik nog dezelfde MacBook Pro 9,2 (Mid 2012), 2.5 GHz Core i5, 4 GB , El Capitan als jij, met HDD liggen en ook deze werkt niet "onwerkbaar traag". Volledige start is wat langzaam, maar office 2011 start gewoon binnen 8 sec op.

Jouw probleem: Doe je teveel dingen tegelijk? Adobe e.d. gebruiken wel erg veel geheugen? Maar dit zou je makkelijk kunnen zien in jouw activity monitor. Oplossing is wat geheugen erbij prikken.

Andere problemen wat er eventueel nog kunnen spelen:
Hardware:
- Temperatuur te hoog? misschien teveel stof erin? CPU throttled bij een te hoge temp?
- Zit er een accu in jouw system/ of is jouw accu kapot? Macbooks CPUs werken op halve snelheid als er geen accu aanwezig is in het systeem.
- Kapotte HDD of kabel? Eigenlijk verwacht ik meer systeem crashes hier mocht dit het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-06 08:16
Jouw machine zou gewoon normaal moeten functioneren. Ik heb hier wel oudere Macbooks staan die prima draaien zonder SSD of 8GB geheugen.

Probeer eens te starten van een externe schijf. Mocht het zo zijn dat die (ondanks de lager bussnelheid) dan al beter werkt. Is het vermoedelijk toch de HDD kabel.
Anoniem: 779227 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:54:
[...]

Dat denk ik ook, maar ik vind het wel opmerkelijk dat Apple zelf aangeeft dat 2 GB voldoende is.

[...]

Op dit moment vooral Apple Pages, Office for Mac 2011, Thunderbird en Firefox en Adobe-software: Lightroom 5.6 en Acrobat Pro. Verder werk ik af en toe met de Teksteditor, Lettertypecatalogus en FileZilla. Niet zo spectaculair dus. Ik doe wel vaak veel dingen tegelijk, dus heb meerdere applicaties tegelijk lopen.

[...]

De snelle test uitgevoerd, maar geen fouten gevonden.

[...]

Geen waterschade (voor zover ik weet) :-)

[...]

Ik heb 2016 30 dagen geprobeerd, maar ben daarmee heel snel weer gestopt. Zelf gebruik ik Office for Mac 2011 en dan voornamelijk Word en Excel.

[...]

Ik kan niet vinden dat Apple 8 GB aanraadt. Waar zie jij het staan?

toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-06 07:56
Van de 2012 MacBook pro is het bekend dat de HDD flex/ Bracket stuk kan gaan. Sata kabel tussen je harde schijf en moederbord die data door geeft. Resultaat lees snelheid gaat omlaag, wordt trage Mac. Apple weet ervan, ga even bij een officiële Apple winkel langs.

[ Voor 32% gewijzigd door TopsNL op 09-06-2016 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:38

MsG

Forumzwerver

GerardVanAfoort schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 23:13:
Die 4GB is zo erg nog niet, SSD erin en gaan dat maakt je Pro met El Capitan weer snel en vloeiend.
Dat hangt er maar net vanaf. Met een SSD start alles snel, maar als het ram alsnog de hele tijd enorm vol zit (wat bij 4GB op Yosemite met wat programma's open gewoon zo is) loopt het boeltje alsnog te swappen.

Ik zou juist voor 8GB of 16GB geheugen gaan. Dingen starten dan nog steeds niet enorm snel, maar het systeem is gewoon prima werkbaar, omdat hij niet de hele tijd loopt te swappen omdat het ram zo vol loopt.

Meest ideale is SSD + Ram

Hoe vol zit je ram na het booten? Is dat echt al op 99% met een paar apps open? Dan zou ik voor meer ram gaan.

Tweedehands is zo'n RAM-upgrade best wel prima te doen qua prijs. Voor 30 euro oid had ik 2 X 4GB.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je systeem moet nog gewoon redelijk kunnen werken hoor, klinkt idd als wat problemen met de harde schijf.

Deze kan je wel (tijdelijk) goed krijgen.

Start het schijf hulp programma
selecteer de partitie van je OS installatie opstaat
Kies ' wis vrije ruimte'
vervolgens 'overschijf lege ruimte door nullen'

Dit kan lang duren, maar hiermee worden slechte sectoren op de harde schijf overschreven / gemarkeerd
Vervolgens nog schijfcontrole, en controle schijfbevoegdheden.

Als het niet beter wordt, en je wil nog een poging ondernemen om het OS opnieuw te installeren, dan kan je tijdens(voor) de installatie ook je volledige harde schijf laten overschrijven door nullen, dan worden slechte sectoren mis gehouden.

Mijn imac systeem komt uit 2009 en heeft al jaren een slechte HD (beruchte Toshiba 1TB) maar met bovenstaande opties draait het nog steeds (tevens een installatie op externe HB via Firewire, werkt perfect)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Roel84 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:46:
[...]
Ook heb ik nog dezelfde MacBook Pro 9,2 (Mid 2012), 2.5 GHz Core i5, 4 GB , El Capitan als jij, met HDD liggen en ook deze werkt niet "onwerkbaar traag". Volledige start is wat langzaam, maar office 2011 start gewoon binnen 8 sec op.
Bij mij in 13 seconden (Word 2011).
Jouw probleem: Doe je teveel dingen tegelijk? Adobe e.d. gebruiken wel erg veel geheugen? Maar dit zou je makkelijk kunnen zien in jouw activity monitor. Oplossing is wat geheugen erbij prikken.
Ik doe wel vaak veel dingen tegelijk, zoals browsen (meerdere tabs) en mailen, gebruik van Office (Word en Excel) en af en toe een ander programma erbij. Voorheen (in Mountain Lion) werkte ik ernaast ook gewoon met Adobe Lightroom.
Andere problemen wat er eventueel nog kunnen spelen:
Hardware:
- Temperatuur te hoog? misschien teveel stof erin? CPU throttled bij een te hoge temp?
Dat zou ik nog kunnen checken.
- Zit er een accu in jouw system/ of is jouw accu kapot? Macbooks CPUs werken op halve snelheid als er geen accu aanwezig is in het systeem.
De accu werkt goed
- Kapotte HDD of kabel? Eigenlijk verwacht ik meer systeem crashes hier mocht dit het geval zijn.
mobby1971 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:19:
[...]
Probeer eens te starten van een externe schijf. Mocht het zo zijn dat die (ondanks de lager bussnelheid) dan al beter werkt. Is het vermoedelijk toch de HDD kabel.
TopsNL schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:30:
Van de 2012 MacBook pro is het bekend dat de HDD flex/ Bracket stuk kan gaan. Sata kabel tussen je harde schijf en moederbord die data door geeft. Resultaat lees snelheid gaat omlaag, wordt trage Mac. Apple weet ervan, ga even bij een officiële Apple winkel langs.
Dit is het uitzoeken waard. Hoewel ik de uitgebreide Apple Hardware Test ook nog kan doen (maar wegens tijdgebrek nog niet aan toegekomen).
MsG schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:36:
[...]
Hoe vol zit je ram na het booten? Is dat echt al op 99% met een paar apps open? Dan zou ik voor meer ram gaan.
Direct na booten, met alleen Finder en Activiteitenweergave geopend:
Geheugengebruik 1,86 GB
- Programmageheugen: 1,15 GB
- Wired geheugen: 723 MB
- Gecomprimeerd: 0 bytes
Bestanden in cache: 2,04 GB
Gebruikte swap: 0 bytes

Met een paar apps open, dat wil zeggen Thunderbird, Chrome of Firefox met Youtube, de ingebouwde weergave en Acrobat Reader voor PDF's, en enige tijd (enkele uurtjes) gebruik:
Geheugengebruik 3,45 GB
- Programmageheugen: 1,31 GB
- Wired geheugen: 1,07 GB
- Gecomprimeerd: 960,3 MB
Bestanden in cache: 551,9 MB
Gebruikte swap: 1,21 GB

Het opstarten zelf duurt 96 seconden, gemeten vanaf indrukken On/Off tot het moment dat het Finder-venster met mappenstructuur in beeld kwam. Overigens werd de inhoud van het venster ook met vertraging weergegeven, waardoor het leek alsof bepaalde mappen en bestanden zouden zijn verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoe vol is de schijf überhaupt? Als een harde schijf voller wordt gaat-ie ook flink inboeten aan snelheid. Daarnaast zie je wel dat er toch wel wat swap wordt gebruikt. Als je 6GB RAM zou hebben zou je net goed zitten zeg maar.

Ergens geloof ik ook nog steeds in een schijf die langzaamaan het begint te begeven of eventueel een slechte kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nelizmastr schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 18:24:
Hoe vol is de schijf überhaupt? Als een harde schijf voller wordt gaat-ie ook flink inboeten aan snelheid. Daarnaast zie je wel dat er toch wel wat swap wordt gebruikt. Als je 6GB RAM zou hebben zou je net goed zitten zeg maar.

Ergens geloof ik ook nog steeds in een schijf die langzaamaan het begint te begeven of eventueel een slechte kabel.
Voor minder dan de helft vol. Zo rond de 200 GB uit mijn hoofd.

Ik zit inderdaad dus nu achter een Windows-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Het probleem is duidelijk: je hebt je laptop aangepast (nieuwe software geïnstalleerd, heb je zelf gedaan, of het aangeraden werd of 'gratis' was doet er niet toe) en nu is je laptop niet meer zo snel.

Kan van alles zijn, maar tot zo ver duidt het probleem op een I/O-gebrek. Je schijf, kabel of controller is niet snel genoeg of defect.

Oplossing: kijk of je kabel of schijf niet meer goed genoeg werkt en vervang.

Verdere discussies gaan je waarschijnlijk niet helpen met je probleem :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 957391

Hey,

Ik heb dit exacte probleem ook gehad met mijn macbook pro 2012 die 5 jaar oud is inmiddels. Ik heb toen om gestuurd naar reparatie maar die snapte er ook niks van. Die hebben toen me laptop opnieuw geïnstalleerd. Dat werkte helaas nog niet. Toen vroeg ik om advies op een macforum. Die zeiden dat ik een SSD van 500 erin moest doen. Ik heb namelijk 500 HDD erin zitten en had 4 GB geheugen. Ik heb dus SSD van 500 GB gekocht en geheugen van 8 GB. Helaas mocht dat ook niet baten. De SSD kon er zelfs niet eens in. Het formatteren lukt niet. Mijn laptop bleef hangen op de 50% en anders gaf die een rare foutmeldingen. Intussen heb ik een nieuwe laptop. Ik was het gezeur met die laptop zat. Had eerder al een kapotte schijf die vervangen moest worden en de kabel van de schrijf in maar 3 jaar tijd.

Ik draai 3D programma's en heb sims spellen erop staan. Word en Photoshop en Sketchup hadden enorme problemen. Bij elk programma dat ik wilde opstarten gaf dat strandballetje. Terwijl mijn laptop dat eerder helemaal niet deed. Bij word kon ik niet eens meer normaal typen zonder dat strandballetje constant in mijn beeld. Sims draait de laptop wel maar enorm traag natuurlijk. Zelfs als ik de opstartschijf wil openen dan laat die het strandballetje zien. Het lijkt alsof mijn laptop veel moeite heeft met het verwerken van de taken. Mijn laptop wordt snel erg warm en zelfs met het laden van de internetpagina's en YouTube filmpjes heeft die moeite om het te laden (wachten op cache). Ik had dit probleem nooit eerder gehad, alleen toen me schrijf stuk was. De reparateurs zeiden ze dat het misschien aan de moederbord zou kunnen liggen. Ik ben er nog niet achter wat het probleem is. Sommige zeggen dat het softwarematig probleem is, maar zou een nieuwe installatie dan niet moeten werken?? en waarom kan ik die SSD dan niet installeren? Ik had geen nieuwe updates gedaan toen mijn laptop raar deed. Pas toen die problemen er waren wilde ik een update doen en dat ging ook mis. De update stond steeds vast op 24 min en ging dus niet verder met laden. Heel de dag en nacht gewacht.

Mijn laptop werkte prima. Ik kon met gemak alle programma's draaien. Ik heb niks verandert aan me laptop toen die problemen kwamen. Het enige wat er recent ervoor is gebeurt is dat de kabel van de schijf was vervangen. Ik heb gecontroleerd of die er goed in zit en die zit goed. De 8 GB geheugen verandert ook niks aan het probleem. Die HDD is nog maar 2 jaar oud, omdat die vervangen was toen.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 957391 op 13-08-2017 10:36 ]

Pagina: 1