Update: De asbest-saneerder heeft de motorremmen vandaag los gehaald en hiermee is de kooi rustig omhoog gelopen en het contragewicht omlaag. Hij heeft niet in een keer de remmen gelicht maar met beleid (handmatige override).
Dus het eerste probleem is al opgelost, de kooi zit helemaal bovenin. Dan hebben we boven de kooi een stalen I-balk (hijsbalk) van 80x120mm. Dit is een balk die boven de lift hangt. Deze is ongeveer 3 meter lang. De lift wordt slechts aan 1 kant gesteund op rails. We hoeven dus niet in het midden van de balk te tillen maar vrij dichtbij de zijkant.
Wat we willen doen is op de balk een hijsklem monteren en hier een elektrische lier aan hangen. Dit omdat we de verschillende materialen willen demonteren en deze allemaal van grote hoogte komen. Dit zijn vooral de zware ijzeren rails en het loopframe van het contragewicht.
Per verdieping zijn uitsparingen gemaakt in de muur waar een tijdelijk platform in geplaatst kan worden. Dit zou met steigerpijp of hout gedaan kunnen worden. Ik zit te denken om een houten platform te maken omdat ik het liefst ook een luik maak waar we spullen naar beneden kunnen laten hijsen. Dan kan er veilig gewerkt worden en tijdens het hijsen het luik open (in principe mag er dan niemand onder de takel staan).
Vandaag even een stappenplan uitgewerkt:
• Eerst met een takel de liftkooi lichten zodat de staalkabels geen spanning meer hebben.
• De bestaande staaldraden vastzetten met beugels zodat deze niet los kunnen schieten. Daarna loshalen van de kooi.
• Dan 'hangt' de kooi in de lier en kunnen we deze laten vieren tot beneden zodat hij veilig beneden staat en verder gedemonteerd kan worden.
• Daarna moeten we de kabels laten zakken met de lier. Deze kabels lopen echter in het loopframe van de ballast en wegen uiteraard behoorlijk veel. Deze wil ik op een pallet uiteindelijk opbinden. Mogelijk dat we het loopwiel van de motor kunnen gebruiken om de kabels door de schacht naar beneden kunnen laten vieren. We slijpen dan de kabels beneden af en dan rollen we de kabels meteen op als ze naar beneden komen. We hebben niet de hele lengte nodig dus kunnen ook kiezen om ze in meerdere delen naar beneden te halen om het gewicht per kabel te beperken.
• Belangrijk is dat als we kabels (4 stuks) losmaken deze niet weg kunnen schieten, dus eerst goed vast zetten.
• Als de kabels en de kooi weg zijn dan is de situatie meteen een stuk veiliger. Het gaat dan tijd worden om het laatste gevaarlijke en lastigste klusje te doen en dat is de liftmotor naar beneden hijsen. De hijsbalk loopt tot boven de motor. Ik denk dat het het beste is om eerst de motor op de grond te zetten naast de liftschacht. Daarna gaan we dan via de liftdeur de motor opnieuw insnoeren en naar beneden laten zakken.
• Dan zal er een pallet met alle elektra en aansluitmateriaal naar beneden worden gebracht. Op dit moment zijn er geen waardevolle zaken meer boven en is de machinekabel geheel ontruimd.
• Dan kunnen we gaan beginnen aan het afbouwen van de rails. Hierbij moet wordt er gekeken waar het meest makkelijk kan worden begonnen, ik denk dat dit waarschijnlijk bovenin is. Dan moeten we kijken of het mogelijk is om losse delen er tussenuit te halen of dat we eerst de gehele rail over de hele lengte moeten demonteren. Dit demonteren zal gebeuren door het stuk rail in de takel te hangen, dan de bouten los te maken. Daarna kan het stuk rail naar beneden worden gehesen. Dit zal een helse klus zijn vrees ik, zware stukken staal die continue in een takel hangen. Voor de veiligheid kunnen we sowieso de rails eerst nog even borgen met een staalkabel totdat we overgaan tot hijsen.
• Omdat ik zoveel mogelijk van boven naar beneden wil werken zullen we dan ook als laatste de ballast gaan verwijderen. Dit zijn platen van 80 - 120 KG. Deze zullen ook op pallets worden afgevoerd. Daarna hoeft er alleen nog het beneden deel leeg te worden gehaald.
Ik besef mij wel dat er in het nieuwe pand wel een bouwkundige aanpassing zal moeten worden gemaakt omdat de liftschacht ongeveer 2 meter dieper is dan de vloer. Dit is nog wel een puntje dat misschien roet in het eten zal gooien.
[
Voor 3% gewijzigd door
LauPro op 08-06-2016 21:58
]