Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Vanmiddag heb ik een nieuwe (tweede) SSD gekocht - een Samsung 850 EVO (500GB) - om mijn verzameling games op te plaatsen. De games heb ik vanaf een HDD (Seagate, 1TB) verplaatst naar de SSD. Hoe? Ik heb de HDD niet gekloond, maar heb simpelweg de mappen gekopieerd naar de nieuwe SSD en vervolgens de schrijfletters aangepast.

Het bovenstaande ging zonder problemen. De SSD werd meteen herkend door Windows 10 en Samsung's 'Magician Software' en ook het kopiëren van de mappen leverde geen problemen op. Echter, nadat ik alles had gekopieerd en mijn eerste game startte (Overwatch) om te testen of de schijf naar behoren functioneerde viel mij het volgende op: de framerate kwam niet hoger dan 58 FPS (en dipte zelfs zo nu en dan terug naar een FPS tussen de 40-50). Alle instellingen waren nog zoals ze voorheen waren, toen ik zonder problemen 90+ (zelfs 100+) FPS behaalde.

Dit vond ik vreemd, dus ik heb meteen het spel gesloten en de PC opnieuw gestart. In Windows heb ik nog eens alle mappen en schijven (SSD + HDD) nagekeken, maar ik kon niets geks vinden; alles was prima gekopieerd. Uiteindelijk heb ik 3DMark's 'Fire Strike' gestart (normal) en ook daar viel de score lager uit, met name de 'graphics score' - die was zo een 1000 punten lager.

Mijn vraag aan jullie: wat kan de oorzaak zijn van de lage FPS? Ik had niet verwacht dat de SSD überhaupt een effect zou hebben op de FPS, eerder op de laadtijden etc.

Zou het kunnen komen door het simpelweg kopiëren van de mappen en het niet opnieuw installeren van de games? Mijn systeem is krachtig genoeg om twee SSD's + HDD te draaien, dus dat moet het probleem niet zijn.

Ik zal vanavond, als ik tijd heb, proberen of ik de videokaart drivers opnieuw kan installeren. Misschien dat daar een oorzaak in ligt.

Systeem specificaties:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 342,95€ 342,95
1Asus Republic Of Gamers Maximus VII Ranger€ 223,99€ 223,99
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 659,45€ 659,45
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 44,95€ 44,95
1Creative Sound Blaster Z (retail)€ 70,70€ 70,70
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Trust Bluetooth 4.0 USB Adapter€ 12,11€ 12,11
1Seagate Expansion Portable USB 3.0 1TB Zwart€ 70,95€ 70,95
1Asus Republic Of Gamers Swift PG278Q Zwart€ 688,90€ 688,90
1Microsoft Windows 10 Pro NL 1u 64bit OEM€ 33,95€ 33,95
1Logitech Speaker System Z623€ 139,95€ 139,95
1Scythe Mugen 4€ 36,95€ 36,95
1Fractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm€ 14,45€ 14,45
1Logitech G510s Gaming Keyboard QWERTY€ 99,-€ 99,-
1G602 Wireless Gaming Mouse€ 68,90€ 68,90
1Logitech G440 Hard Gaming Mouse Pad€ 29,-€ 29,-
1Logitech MOMO Racing Force Feedback Wheel Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Xbox One Wireless Controller Zwart€ 54,99€ 54,99
1Microsoft Xbox Wireless Adapter for Windows Zwart, PC€ 18,99€ 18,99
2Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 39,-€ 78,-
1Logitech Wireless Headset F540€ 96,99€ 96,99
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,95€ 11,95
1Seasonic S12II-Bronze 620W€ 64,85€ 64,85
1Samsung 850 EVO 120GB€ 69,90€ 69,90
1Samsung 850 EVO 500GB€ 140,95€ 140,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.174,77

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 15:42
Drivers een keer opnieuw installeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Laatst online: 15-05-2024
Bijzonder verhaal ja. Wat je eventueel zou kunnen doen dat je even Overwatch opnieuw installeert, en dan kijkt of de framerates hetzelfde blijven, of weer terug gaan naar die 90+. Wat ik weet is dat bepaalde games e.d. ook wel eens verdeeld worden over de schijf, waardoor je niet alle data terug kan vinden op dezelfde plek. Heel misschien is dat het?

Anyway, probeer het maar eens, dan zie je het snel genoeg.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:07
Weet je zeker dat je met precies dezelfde settings speelt? Klinkt alsof er een configuratiebestandje niet gevonden wordt en een standaard-instelling wordt gebruikt, waardoor de instelling misschien wat hoger staan dan hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04

nelizmastr

Goed wies kapot

White Feather schreef op zondag 05 juni 2016 @ 23:05:
Weet je zeker dat je met precies dezelfde settings speelt? Klinkt alsof er een configuratiebestandje niet gevonden wordt en een standaard-instelling wordt gebruikt, waardoor de instelling misschien wat hoger staan dan hiervoor.
Lijkt me sterk dat een 980Ti overwatch niet lekker kan draaien :P Dat spel draait bij wijze van nog op een aardappel voor hedendaagse standaarden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:21

Trygve

Redacteur
Iets met virtueel werkgeheugen op de harde schijf misschien? Kan zijn dat dat uitgeschakeld in op de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Nu online
r100 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 23:20:
Iets met virtueel werkgeheugen op de harde schijf misschien? Kan zijn dat dat uitgeschakeld in op de SSD.
Dit zegt Windows 10:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/RV7JTAyp2IHGKYr7hWnaZrmD/medium.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:57

D4NG3R

kiwi

:)

Samsung Magician kloot met verschillende settings waar deze niet mee zou moeten kloten, voornamelijk issues met een veel te kleine of niet bestaande pagefile zie ik hier met regelmaat:
Samsung Magician en Windows 10, Nodig?
combineren van werkgeheugen in laptop
LOW aan RAM

Maar die zooi die prutst ook met regelmaat met de poweropties, kijk even of alles daar nog wel op maximale prestaties staat.

[ Voor 22% gewijzigd door D4NG3R op 05-06-2016 23:54 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Games gewoon opnieuw installeren probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/FNMtKgHlBvcHYOW666VbIqoj/medium.jpg

Zou dit geen Gen 3.0 moeten zijn? Volgens GPU-Z draait de 980Ti op PCI-E 3.0, dus dat is het probleem niet.

Ik snap gewoon niet waarom ik nu opeens lager scoor in FireStrike. Zelfs met een OC tik ik nu amper de 16.000 aan, terwijl dat voorheen makkelijk ging. En ook in The Division lever ik zo'n 5-9 FPS in op 1440p (alles op high). Ja, het spel is opnieuw geïnstalleerd.

Misschien dat ik morgen dan toch maar een clean install moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Hoe heb je je SSD geformatteerd? Als je individuele speedtests van je ssd doet, haalt hij dan zijn snelheid?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Nu online
Rainesh schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:19:
Hoe heb je je SSD geformatteerd? Als je individuele speedtests van je ssd doet, haalt hij dan zijn snelheid?
Jazeker, zelfs een tikkeltje sneller.

Zou het een power-dingetje zijn? Maar de Seasonic PSU van 620W moet dat toch wel redden?

[ Voor 15% gewijzigd door Yonix op 06-06-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-06 18:38

Nemesizz

Untouchable

Yonix schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:24:
[...]

Jazeker, zelfs een tikkeltje sneller.

Zou het een power-dingetje zijn? Maar de Seasonic PSU van 620W moet dat toch wel redden?
Als je voeding onvoldoende zou zijn dan krijg je geen framedrops, dan loopt je PC gewoon vast, reboot, crashed, enz, maar geen framedrops.

Als er zo'n verschil in framerates zit, zou ik eens kijken naar achtergrond software die misschien bezig is.
De SSD werd meteen herkend door Windows 10 en Samsung's 'Magician Software'
Is die Magician software nou echt noodzakelijk? Ik zit niet zo in-to het gebeuren met SSD's maar wat ik zo laatst in het nieuws las is dat voor firmware updates? lijkt me niet dat het altijd mee hoeft te draaien (en dan nog dat hele gedoe van de 'spyware' die in de software zou zitten).
Games gewoon opnieuw installeren probleem opgelost.
Blizzard games kun je gewoon van de ene schijf naar een ander kopiëren/verplaatsen zonder veel gedoe, even pad veranderen in de launcher en klaar, zelfs updates installeert die dan gewoon weer.
Veel andere games willen nog wel eens over de zeik gaan als je ze verplaatst / kopieert maar Blizzard games dus meestal niet (zelf ook wel eens wat van de ene schijf naar de ander verplaatst, had nooit negatieve invloed op FPS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Magician is idd niet nodig, maar als je zelf niest activeert, doet het verder ook niks.
Heeft je probleem niet gewoon met temps te maken ? Het is warm :)

testen is natuurlijk heel eenvoudig, gewoon je hdd er weer aanhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Readdy
  • Laatst online: 22:35
Ik zie het probleem al, je thermal throttling klapt er in, je hebt 800Mhz als cpu snelheid. Ik zou als ik jou was even kijken of je geen problemen hebt met je cpu fan of dat last van stof hebt. Je kan je thermal throttling uitschakelen, maar hij schiet er niets voor niets in. Dit is een veiligheid methode om oververhitting van je CPU te voorkomen.

Ik heb het ook gehad en toen bleek dat ik mijn cpu fan in de case fan pin had gedaan.

[ Voor 38% gewijzigd door Readdy op 06-06-2016 14:33 . Reden: toevoeging van informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04

nelizmastr

Goed wies kapot

r100 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 23:20:
Pagefile hoort niet op een SSD. Slecht idee. 8)7

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Readdy schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:31:
Ik zie het probleem al, je thermal throttling klapt er in, je hebt 800Mhz als cpu snelheid. Ik zou als ik jou was even kijken of je geen problemen hebt met je cpu fan of dat last van stof hebt. Je kan je thermal throttling uitschakelen, maar hij schiet er niets voor niets in. Dit is een veiligheid methode om oververhitting van je CPU te voorkomen.

Ik heb het ook gehad en toen bleek dat ik mijn cpu fan in de case fan pin had gedaan.
Bij 37 graden? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Readdy
  • Laatst online: 22:35
Nee, het is geen 8)7 . :P Zijn CPU blijft 37 graden door de thermal throttling. als hij het uitgeschakeldt, zou het misschien wel naar de 60-70 graden toe kunnen in idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-06 18:38

Nemesizz

Untouchable

Readdy schreef op maandag 06 juni 2016 @ 15:27:
[...]

Nee, het is geen 8)7 . :P Zijn CPU blijft 37 graden door de thermal throttling. als hij het uitgeschakeldt, zou het misschien wel naar de 60-70 graden toe kunnen in idle.
Dat is geen thermal throttle dat is gewoon Speedstep (CPU doet weinig, dus gaan MP en voltage omlaag).
Met thermal throttle haal je ook geen 40-50 FPS meer in een game maar een heel stuk minder (gaat eerder richting 20 of lager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Nu online
Ik denk dat ik zo mijn PC maar eens voorzie van een clean install en dat ik daarbij ook het BIOS zal resetten. Ik vind het vreemd dat ik zoiets moet doen (na enkel het toevoegen van een SSD), maar misschien dat er ergens toch een (softwarematig) foutje in is geslopen.

Bedankt voor alle hulp/tips tot dusver en I'll keep you guys posted! d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door Yonix op 06-06-2016 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

nelizmastr schreef op maandag 06 juni 2016 @ 15:19:
[...]

Waarom niet? Juist wel ivm de snelheid. En voor het aantal write actions maakt het weinig (meer) uit.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

nelizmastr schreef op maandag 06 juni 2016 @ 15:19:
[...]

Nou, leg uit... Ben benieuwd met welke achterhalde mythe je komt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yonix
  • Nu online
Vanmiddag een clean install uitgevoerd met positief resultaat tot gevolg: alles is weer zoals het hoort te zijn. :)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/qAQlto4AO96GjplhS2Qa7ME5/medium.jpg
Overwatch @1440p met alles op EPIC.

Bedankt voor het meedenken en alle reacties! :*) Dit topic kan nu wel dicht. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Yonix op 06-06-2016 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Laatst online: 14-05 15:42
Yonix schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:29:
Vanmiddag een clean install uitgevoerd met positief resultaat tot gevolg: alles is weer zoals het hoort te zijn. :)

[afbeelding]
Overwatch @1440p met alles op EPIC.

Bedankt voor het meedenken en alle reacties! :*) Dit topic kan nu wel dicht. ;)
Waarschijnlijk toch een corruptie of iets na het verplaatsen van de mappen.

Mooi dat het is verholpen. Game ze !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Zo zie je maar weer, altijd even netjes de-installeren en opnieuw installeren. ;)
Pagina: 1