Toon posts:

combineren van werkgeheugen in laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• young2link
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-04-2019
Hallo Tweakers,

Ik heb onlangs een Lenovo Thinkpad E550 gekocht, maar heb de grote fout gemaakt om maar 4gb werkgeheugen te kopen. (doel van de laptop is voor een IT studie, programmeren/internet) Ik ga nu steeds out of memory als ik enkel chrome + iets open heb, of als ik eclipse + iets anders open heb. Mijn vraag aan jullie is: hoe goed kun je verschillende merken werkgeheugen combineren? Mijn idee was om naast mijn 4gb nog eens 8gb erbij te doen. Is dat mogelijk? of moet je altijd 2x 4b/ 2x8gb etc. kopen? Maak het daarnaast ook uit als je 2 verschillende merken gebruikt?

Ik was van plan deze erbij te kopen
http://eu.crucial.com/eur/en/thinkpad-e550/CT6896554
Maar dat is afhankelijk van het antwoord op mijn vorige vraag :)

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via young2link op 12-03-2016 16:51)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:22
Dat dacht ik al. Die software levert vaker problemen op met het RAM, het zet in sommige gevallen doodleuk de pagefile uit of maakt deze veel te klein. :+

http://www.thewindowsclub...ze-virtual-memory-windows

Zo wil je hem hebben staan, waar C je SSD is.

[Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 12-03-2016 16:50]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Alle reacties

• D4NG3R
Even buiten het feit om dat combineren over het algemeen prima gaat mits de voltages gelijk zijn, bij 4GB zou je niet de issues moeten krijgen die jij beschrijft..

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Kan prima als het voltage klopt en de snelheid voldoende is voor de laptop :)
Enige is dat je met een setje van 2 verschillende groottes geen Dualchannel hebt. Als je laptop dat al ondersteunt, that is.

En verder wat D4NG3R zegt.
Klinkt als een vreemde issue. Sowieso hoort een PC nagenoeg nooit te melden dattie 'out of memory' is. Als het RAM vol zit, gaat hij swappen naar de harddisk, dus kan het OS altijd RAM vrij maken voor de taak die hij moet uitvoeren.

Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda Magna V30 '85

• young2link
Bedankt voor jullie snelle antwoord! dan heb ik toch nog wat vragen erbij:

D4NG3R, met enkel chrome (4 tabs) en eclipse zit ik hier al op(zie link onder). ben ik dan iets fout aan het doen dat ik niet weet dat zoveel geheugen verbruikt? en @McKaamos, is dit bij laptops ook zo? want die van mij lijkt dat dus niet te doen. Ik heb overigens wel mijn hardeschijf in de CD drive slot gedaan en een SSD ipv mijn harde schrijf gepakt.

zie hier mijn taakbeheer:
http://imgur.com/EXjy9hc

EDIT: na nog even wat geinternet te hebben kreeg ik mijn lievelings error weer:
http://imgur.com/BUWUFGD

[Voor 20% gewijzigd door young2link op 12-03-2016 16:37]

• D4NG3R
Toevallig een Samsung SSD en hierbij ook hun softwarepakket geïnstalleerd?

• young2link
@ D4NG3R: Ik heb een Samsung EVO 840, 128GB en gebruik Samsung magician (aangeraden door de medewerker van Paradigit) Is dat genoeg informatie?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• D4NG3R
Dat dacht ik al. Die software levert vaker problemen op met het RAM, het zet in sommige gevallen doodleuk de pagefile uit of maakt deze veel te klein. :+

http://www.thewindowsclub...ze-virtual-memory-windows

Zo wil je hem hebben staan, waar C je SSD is.

[Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 12-03-2016 16:50]

• young2link
Die van mij stond inderdaad op lagere getallen, ik heb hem voorlopig op System managed gezet. Laten we hopen dat dit mijn problemen al verlicht! Ik ga denk ik alsnog 4gb extra kopen.

Heel erg bedankt D4NG3R!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

D4NG3R schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 16:45:
Paging op een SSD? Ik zal wel ouderwets zijn en niet vertrouwen op de opslagtechnologie maar om nou een paar GB "vast" te zetten op de SSD en daar relatief veel writes op toe te passen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ook laptops horen te swappen ja ;) Een laptop is een draagbare PC. Elk besturingssysteem, of je nou Windows, MacOS, Linux of whatever else je ook maar draait, doet aan swappen.
Dat is gewoon vitaal voor fatsoenlijk kunnen werken.

En wat D4NG3R al zegt: Samsung Magician pleurt gewoon je Swapfile weg en schakelt de Swapfunctie van je besturingssysteem uit. Belabberd *piep* pakket ;)
Even weer aan zetten, zoals hij al laat zien.

Volgende keer dat je een clone moet maken, even kijken naar Clonezilla (gratis). of Acronis True Image oid (kost centjes). Die werken een stuk beter :)
MAX3400 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 16:50:
[...]

Paging op een SSD? Ik zal wel ouderwets zijn en niet vertrouwen op de opslagtechnologie maar om nou een paar GB "vast" te zetten op de SSD en daar relatief veel writes op toe te passen?
Yep, normaalste zaak van de wereld.
Sowieso zet het OS wel een X aantal GB in reserve, maar de SSD die er onder ligt doet aan wear-leveling ;)
Dus voor elke write actie gebruikt hij weer een nieuw blokje storage.
Je lockt dus niet fysieke blokjes, je lockt alleen een hoeveelheid. Dus het gaat nauwelijks ten koste van je SSD.

Kijk ook eens met HDD Guardian naar de status van een SSD die wel de swapfile voor z'n rekening neemt.
Mijne doet t al een jaar of 3 (Samsung 840 120GB) en heeft nog ruim 80% van z'n officiele levensduur over.
Dat gaat op basis van de wearleveling indicator. Die rekent gewoon X aantal schrijfacties gedaan over alle blokjes, dus er is nog zoveel van de levensduur over.

[Voor 46% gewijzigd door McKaamos op 12-03-2016 16:55]

• young2link
Heel erg bedankt Allemaal :)

• D4NG3R
MAX3400 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 16:50:
[...]

'Relatief veel writes' valt ook behoorlijk mee. De pagefile varieert in grote en van locatie, een beetje moderne SSD slijt er niet bijzonder veel sneller door. ;)

Wat anders? Gaan pagen op een ouderwetse HDD? Buiten het feit om dat er ook systemen zijn zonder mechanische opslag, moeten die maar zonder pagefile rond gaan? Het resultaat is waar de TS last van heeft.

[Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 12-03-2016 16:56]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

D4NG3R schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 16:54:
[...]

Wat anders? Gaan pagen op een ouderwetse HDD? Buiten het feit om dat er ook systemen zijn zonder mechanische opslag, moeten die maar zonder pagefile rond gaan? Het resultaat is waar de TS last van heeft.
Volledig wazig...

Laat ik voorop stellen: men heeft zo zijn ideeen over paging. Zo ook Microsoft, Apple en andere leveranciers van OS'en. Maar al mijn machines, uitgerust met SSD, hebben een paging-file van exact geen. Vind het zonde van mijn geld en een random BSOD zal me gestolen kunnen worden. Sterker nog; ik tik dit op een machine met 16GB RAM, Windows 10, uptime van 5 weken ofzo en er is minder dan 3GB in gebruik ondanks dat ik 24/7 Firefox, SSD-tunnels en wat andere zaken open heb staan.

Dat een machine binnen 2 minuten uit zijn RAM loopt, vind ik iets kwalijkers; imho is er dan iets absoluut niet in orde met het OS, drivers of applicaties. Maar ja, dat hoort/kan waarschijnlijk in een separaat topic en helpt in dit topic niet echt met de vraagstelling van de topicstarter.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Je mag absoluut je vraagtekens erbij zetten. Paging/Swappen op een SSD, gezond of niet?
Jij hebt machines met 16GB+. Ik helaas niet. Voor mij, en vele anderen, is paging essentieel.

En ja, er waren tijden waarin de beperkte hoeveelheid mogelijke writes op een SSD en het gebrek aan wear-leveling serieuze impact hadden. De tijd dat er nog geen TRIM bestond en Garbage Collection technieken nog in de kinderschoenen stonden enzo.
Ik denk niet dat je je met moderne SSD's nog zorgen hoeft te maken.
Mijn track record zegt in ieder geval dat het prima gaat met een moderne SSD. 80% life left na 3 jaar met een gemiddelde van 12uur per dag. Lijkt me prima :)

Edit:
ff gecheckt. 2 jaar en 5 maanden power-on tijd. Da's nog wel wat meer dan gemiddeld 12 uur per dag...
Kortom, die kan nog wel ff :)

[Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 12-03-2016 17:11]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee