Xbox Live Gold prijzen zijn ook allemaal rond de 40 euro digitaal aan te schaffen. Vorig jaar kon je 12 maanden XBL nog voor 32 kopen, dat is volgens mij niet meer zo. De prijzen zijn nu overal ongeveer hetzelfde. Het kan hier en daar 1 a 2 euro schelen, maar zoals voorgaande jaren dat het zo rond de 30 euro lag, is niet meer.
Verder is het natuurlijk niet zo dat de PS4 betere exclusives heeft zoals sommige PS4 bezitters je willen doen geloven. Dat hangt maar net af of die exclusive games jou smaak zijn. Is dat niet het geval dan kun je dus niet zeggen dat de PS4 betere exclusives heeft. Dat het voor hun zelf een feit is, prima, maar algemeen genomen dus niet.
Ik heb zelf zowel de Xbox One en PS4. De PS4 is krachtiger. Ik merk dat niet, zelfs niet op de afstand die ik van de TV afzit. Komt ook omdat beide consoles aangesloten zitten op dezelfde TV en het grafische dus niet tegelijkertijd kan testen.
Beide consoles hebben hun voor- en nadelen. Menu van de PS4, dus het homescherm vind ik wat simpeler eruit zien dat het dashboard van de Xbox One. Het is puur persoonlijk waaraan je de voorkeur geeft. Ondanks dat de XB1 mijn main game console is, vind ik het menu van de PS4 beter.
De controller van de Xbox One wint het ruimschoots van de DS4 van de PS4. Dan heb ik het niet meer over de grootte van de controllers, want die is nu nagenoeg gelijk, maar meer om de thumb sticks. Die van de X1 zijn veel fijner, maar dat is mijn eigen mening en dus geen feit. Verder vind ik de a-symeterische stand van de thumbsticks van de X1 ook fijner. Maar dat is ook gewenning denk ik.
Een middagje gamen op de PS4 met volledig opgeladen controller resulteert aan het eind van de middag in een lege controller die je weer aan de kabel moet hangen. De standaard Microsoft accu pack die ik in de Xbox One controller hebt zitten, gaat vele malen langer meer dan de ingebouwde accu van de DS4 controller. Ook hier dus voor mij een voordeel van de Xbox One controller.
Qua vormgeving wint de PS4 het. Is gewoon kleiner dan de logge Xbox One. Stiller is hij echter niet. Ik hoor de PS4 regelmatig geluid maken en dit is het nieuwe model die stiller en zuiniger zou moeten zijn dan bij de release in 2013. De Xbox One hoor ik nooit.
Beide consoles hebben een standby functie waarbij je na het opnieuw aanzetten direct verder kunt met de game, zonder te moeten wachten. Daarin zit nauwelijks verschil, althans ik heb het niet gemerkt.
Ook heb je voor beide consoles een account nodig. Grote voordeel van het account op de Xbox One is dat je daaraan ook meerdere buitenlandse betalingsmogelijkheden kunt hangen zodat je bv je games goedkoper in de Russische MS store kan kopen. (Dat scheelt soms ruim 20-30 euro per game). Voor de PS4 moet je echt je een account in een ander land hebben als je goedkopere games wil.
Zowel de PS4 als de Xbox One hebben remote game streaming. Dus het beeld van je PS4 of Xbox One naar het scherm van je PC streamen met een app. HIermee kun je dus boven met je laptop zitten terwijl je PS4 of Xbox One beneden staat en toch gamen op je console. Aangezien ik dus beide consoles heb, heb ik deze functionaliteit voor beide consoles uitgebreid kunnen testen en ik moet zeggen dat het bij de PS4 minder vloeiend gaat dan op de Xbox One. Remote gamen via de PS4 op het interne netwerk resulteert vaak in een connection lost melding, terwijl de xbox dat niet heeft. En ja, netwerk technisch zitten beide consoles op een gigabit verbinding en de laptop op 5ghz wifi met voldoende bandbreedte, dus daar ligt het niet aan.
Al met al ben ik blij dat ik beide consoles heb. Ik kan niet echt zeggen dat de PS4 beter is dan de Xbox One en ook niet dat de Xbox One beter is dan de PS4. Ze doen beide wat ze moeten doen en doen dat goed. Als je echt een graphic hoer bent, dan moet je de PS4 nemen want die is gewoon op dat gebied krachtiger of een PC met een killer videokaart. Speel je veel online in een party, kijk dan wat je vrienden hebben als je graag met hun wil spelen online.
Succes met je keuze en als je het geld hebt, allebei kopen