Wij hebben een oude kleuterschool gekocht die we om gaan bouwen naar een woonhuis.
Het is een bungalow, dus alles is begane grond.
Omdat het een pand uit 1970 is gaan we het dak en alle buitenmuren isoleren.
Op het dak komt een isolatielaag en op de buitengevel worden isolatieplaten aangebracht en daarna bepleisterd.
We gaan het hele pand van vloerverwarming voorzien en alle raamkozijnen worden vervangen door nieuwe met dubbel (en misschien triple) glas.
Nu moeten we ook voor een verwarmingsinstallatie kiezen.
Zelf zit ik te denken aan een Lucht/warmte pomp in combinatie met zonnepanelen.
Daar het dak 535 m2 is, is er genoeg oppervlak voor panelen.
Nu is het normaal dat je bij een lucht/water warmtepomp normale buitenlucht neemt.
Ik had vannacht het lumineuze idee (het kan ook een slechte droom zijn) om de lucht uit de kruipruimte te halen. Dit biedt volgens mij de volgende voordelen.
Eventueel kun je de ondervloer van het pand nog met PUR isoleren zodat de opwarming alleen plaatsvindt door de grond en niet meer door de ondervloer.
Ik heb op het internet gekeken en een paar sites gevonden waar men hetzelfde idee opperde, maar er is niet veel te lezen of dit ook werkt. Wat denken jullie?
Het is een bungalow, dus alles is begane grond.
Omdat het een pand uit 1970 is gaan we het dak en alle buitenmuren isoleren.
Op het dak komt een isolatielaag en op de buitengevel worden isolatieplaten aangebracht en daarna bepleisterd.
We gaan het hele pand van vloerverwarming voorzien en alle raamkozijnen worden vervangen door nieuwe met dubbel (en misschien triple) glas.
Nu moeten we ook voor een verwarmingsinstallatie kiezen.
Zelf zit ik te denken aan een Lucht/warmte pomp in combinatie met zonnepanelen.
Daar het dak 535 m2 is, is er genoeg oppervlak voor panelen.
Nu is het normaal dat je bij een lucht/water warmtepomp normale buitenlucht neemt.
Ik had vannacht het lumineuze idee (het kan ook een slechte droom zijn) om de lucht uit de kruipruimte te halen. Dit biedt volgens mij de volgende voordelen.
- De warmte die je normaal naar onderen verliest verwarmt de aangezogen lucht voor, dus COP gaat omhoog.
- De warmte uit de aarde warmt de aangezogen lucht op, dus ook goed voor de COP
- Door de aangezogen lucht is er gedegen ventilatie in de kruipruimte, dus geen vochtophoping
Eventueel kun je de ondervloer van het pand nog met PUR isoleren zodat de opwarming alleen plaatsvindt door de grond en niet meer door de ondervloer.
Ik heb op het internet gekeken en een paar sites gevonden waar men hetzelfde idee opperde, maar er is niet veel te lezen of dit ook werkt. Wat denken jullie?