Dr. Strangelove schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:38:
Wat ik me al afvraag sinds het OPR systeem is geintroduceerd:
Als ik een speler op zijn favoriete positie neerzet haalt hij zijn maximale OPR. Zet ik hem op een mindere plek neer, dan gaat zijn OPR in het gameplan omlaag. Heeft dit in-game ook effect op zijn stats echter, of laat het game plan zien dat deze speler in die rol in principe minder geschikt is?
Ik speel behoorlijk aanvallend met een CF, LWF/RWF, en daarachter twee AMF. Een van die AMF is eigenlijk een SS. Als ik hem op AMF positie neerzet is zijn OPR vijf punten lager. Ik heb hem daardoor iets naar voren gepushed in het gameplan waardoor hij SS wordt en zijn maximale OPR weer haalt. Ik vraag me echter af of dit ook wat doet in game, behalve zijn plek.
Ik heb wat artikelen gelezen hierover, de ervaring van andere mensen hiermee is dat je niet naar de overall rating moet kijken maar naar de specifieke kwaliteiten die een speler heeft voor een bepaalde positie. Dat wijkt namelijk nogal meer dan eens van elkaar af.
Ik weet zo even het artikel niet meer uit m'n hoofd maar er werd een voorbeeld genoemd van een AM die op RVA 5 punten lager was maar omdat hij bijvoorbeeld heel snel en explosief is en een goede voorzet/passing heeft juist beter uit de verf komt op RVA ook al is de overall rating dan lager.
Zit ook wel een kern van waarheid in volgens mij. Ik heb bijvoorbeeld Muller91 SS en die vind ik persoonlijk wat te traag van de zijkant, is ook niet de snelste.
In de spits is hij 2 punten lager overall maar zijn finishing en attacking prowess zijn erg hoog, hij kan ook goed passen en dat is in de spits ook wel lekker want soms wil je een balletje net even terugleggen zodat een instormende speler vol de trekker over kan halen of nog net een eindpass. Zowel als afmaker en aanspeelpunt wil ik hem dan dus in de spits hebben want als SS blijf hij toch een soort van weg van de 16 vaak en wil dan graag de 16 in met de bal maar omdat z'n handelingssnelheid dus niet zo heel hoog is en z'n fysiek ook niet komt hij mijn inziens beter uit de verf op CS.
Voor jouw specifieke voorbeeld, een SS op AM kan zeker goed werken als je aanvallend speelt. Sterker nog, ik speel zelf ook zo en heb ook een SS op AM. Er zijn best veel SS die op AM zelfs een hogere overall rating hebben maar dat is dan weer misleidend de andere kant op. Ik heb bijvoorbeeld Maradona100 en die is op AM zelfs 101. Zo speel ik ook best vaak maar het is maar een klein mannetje dus kopduels gaan vaak verloren en fysiek is het om het even (dribbel met hem immers makkelijk 1 a 2 spelers voorbij) maar hij komt wat mij betreft op SS juist weer beter uit de verf. Ik wil op het middenveld wel liefst spelers hebben a la CR7 bijvoorbeeld met wat lengte en power.
[
Voor 13% gewijzigd door
1nsane op 16-05-2017 13:14
]
Adjust non olet, plerumque...