Cyberpope schreef op maandag 23 mei 2016 @ 14:27:
[...]
Als jij weet waarom een mens gemaakt is, hoor ik graag het antwoord. En ja, lijden hoort wel bij het leven. de vraag is wat ondragelijk lijden is. Wat is ondragelijk lijden volgens jou?
Dat is simpelweg de vraag omdraaien, en geen argument.
Ja, lijden hoort bij het leven, ondraaglijk niet.
Wat wel en niet ondraaglijk is, is voor een groot deel persoonlijk. Ik ken mensen die een kutter leven dan het mijne hebben en daar met minder moeite doorheen lijken te gaan, ik ken mensen met een veel "makkelijker" leven die vele malen suïcidaler waren/zijn, en ook veel meer automutileerden, dan ik ooit geweest ben en heb gedaan.
[...]
Wat is ongeneeslijk?
Pak een woordenboek, en je weet de absolutie definitie als je dat zo graag wilt horen
En als ik de pijn kan wegnemen is dat dat voldoende? (zenuwbanen doorsnijden?)
Fysieke pijn is niet alle pijn die bestaat. De "pijn" die je hebt als je bijv. een geliefd iemand verliest is eigenlijk totaal onvergelijkbaar met de pijn die je hebt als je je hand eraf gezaagd hebt.
Hoe definieer je geestelijk pijn?
Alle pijn die geen fysieke oorzaak heeft en/of die niet aan te wijzen is. Ik heb nog regelmatig "pijn", maar dat is meer een "ik weet dat ik pijn heb" dan "ik heb hier en daar pijn'
En hoe stel je vast dat die ondragelijk is?
Kun je vrij makkelijk zien aan oa. het gedrag. Je hebt al prima werkende depressie-tests, dus eentje die meet hoe hoeveel geestelijke pijn je hebt moet te maken zijn.
Is een tiener met zijn eerste liefdesverdriet ondragelijk lijden? Wat als die tiener zegt van wel?
Dan behandel je hem eerst, en als blijkt dat hij extreem veel liefdesverdriet heeft omdat dit een oud trauma getriggerd heeft, en je hem het blijde nieuws kan geven dat hij misschien wel nooit meer echt van iemand kan houden, dan kun je wel zeggen dat ie ondraaglijk lijdt.
Kortom: onderzoek door een arts
Op welke basis beoordeel jij dan dat dit niet is? En wat geeft jou het recht om daar wel over te oordelen, maar andere niet inzake andere geestelijk pijn?
Die basis zal wetenschappelijk vast gelegd moeten worden, met kans op een second opinion, en het zou helemaal geweldig zijn als er mensen specifiek voor opgeleid worden.
[...]
Waarom is dit menselijk?
en is het juist geen uitzicht?
Waarom niet?
De hele tijd vragen omdraaien is geen manier van discusseren.
[...]
Probleem is dat jij in dit geval altijd iemand mede verantwoordelijk maakt. Degene die de pil verkoopt,
Kiest hij zelf voor
degene die de pil maakt,
Kiest hij zelf voor
de samenleving die dit toestaat..
Kiest hij zelf voor
Of vind je dat zit zelfbeschikkingsrecht voor iedereen geld op elke moment? Dus deze pil in het schap van de AH zou moeten liggen (alleen niet naast de M&M's, dat kan vergissingen in de hand werken)? Hoe zie jij dat voor je?
Nee, verschillende schalen zoals ik al zei. Die worden gemaakt op basis van leeftijd en diagnose. Een kind of jongere welke een ernstige ziekte heeft mag van mij veel makkelijker euthanasie krijgen dan een dertiger met een dipje.
Zelfbeschikkingsrecht met een kleine rem erop dus.
Wat bij palliatieve zorg vergeten wordt is de weg erheen. Ja, de zorg is zelf is geweldig, echter kom je daar niet zomaar in, en heb je al flink geleden om erin te komen.
People as things, that’s where it starts.