Komop Ardana, ik ben van jou een iets hoger niveau van discussie gewend. Als je dit zo doorvoert is de Pil van Drion zelfs een oplossing voor de griep: Hij hoest toch niet meer. Zeggen dat de Pil van Drion een curatieve behandeling is slaat helemaal nergens op.
En als je dat nog steeds niet kan, waarom moet abortus en voorbehoedsmiddelen wel vergoed en ter beschikking gesteld worden, en hulp bij zelfdoding niet?
Voorhoudsmiddel valt helemaal buiten de discussie. Onvergelijkbaar, want het maakt zelfs een onzekerheid, nog onzekerder. Immers ook zonder voorbehoedsmiddel is het niet zeker dat iemand zwanger wordt. Dus op geen enkele wijze te vergelijken met een onomkeerbare situatie als de Pil van Drion.
Als het gaat om abortus heb ik ook al eerder aangegeven dat voorkomen van iets (in dit geval leven), heel anders is wegnemen van iets. Dat in de meest basale vorm (als ik aan een minimale fiets een bel toevoeg, zal de fiets completer worden, als ik van een minimale fiets een ander onderdeel wegneem, zal hij niet meer als fiets funktioneren, simpeler kan ik het niet maken). Daarnaast houdt het voorkomen van leven een oordeel in over de verwekkers van het leven en niet over de drager van dat leven en bij de pil van Drion wel. Ook daarom zijn ze al onvergelijkbaar. Kun je nog discussiëren wanneer een foetus leven, leuke discussie, maar van een enkel belang in deze discussie. Tenzij iemand komt met argumenten die stellen dat wel gelijk is, maar dan mag je dat onderbouwd doen ipv stellen: Maar dat mag wel. Dat is van het niveau dat ik door rood mag rijden omdat de buurman te hard rijdt. Onzinnige drog-argumenten.
Het is jouw argument waarvan ik je vraag het verder te onderbouwen.
Welk argument dicht jij me hier toe? Ik heb slechts aangeven, zoals ik hierboven weer doe, dat het erbij slepen van voorhoudsmiddelen en abortus onvergelijkbaar is en uit deze discussie zou moeten horen. Zij verdienen een eigenstandige afweging en hebben hier niets mee te maken.
emnich schreef op maandag 23 mei 2016 @ 16:33:
Ik denk dat de meeste mensen met een voltooid leven gevoel nog mondig genoeg zijn om slechte zorg niet te pikken en ik denk dat er zelfs nog heel veel van die mensen (redelijk) zelfstandig wonen. Die groep help je dus niet met betere zorg.
Zo.. dat is een uitspraak. De meeste aanwijzingen zijn juist de andere kant op. Omdat er zo hard op de trom van zelfredzaamheid geslagen wordt, dat mensen zichzelf eerder als een last zien voor anderen, dan dat ze klagen over zorg (lees o.a.
de zorgval).
Ik geloof niet dat de wens voortkomt uit eenzaamheid en/of slecht zorg maar dat het echt is dat die mensen klaar zijn met hun leven.
Maar zouden we dat niet eerst moeten uitsluiten? Vandaar mijn vraag waar je geen antwoord op gaf. Ik ben het met je eens dat het geen oplossing voor iedereen is, maar bij hoeveel procent van de mensen die het wel aangeeft, zou jij het belangrijk vinden om uit te zoeken? Als het 10% van de mensen dan niet meer wil? 20%? of wanneer? Of telt dan elke mens? En moeten we dan dat niet eerst uitzoeken en het gesprek over aangaan ipv over De Pil van Drion.
Bij demente bejaarden wordt al nauwelijks euthanasie toegepast en dat is juist de doelgroep waar de zorg verbeterd zou moeten worden maar óók waar euthanasie juist wel mogelijk zou moeten zijn.
Euthanasie bij mensen die zelf dat niet meer kunnen aangeven of beoordelen. Dat is nogal wat. Denk niet dat je een arts vind die dat makkelijk zou doen en wellicht moet je je eens verdiepen in de argumenten die artsen (b.v. de levenseindekliniek) hier tegen hebben of je dan nog deze mening hebt.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......