Hallo, ik wil graag jullie expert-hulp bij het volgende; ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn 6 jaar oude laptop en wil graag zelf een systeem bouwen in plaats van een kant-en-klaar systeem halen bij een winkel.
Ik heb echter wat vragen waar ik niet direct antwoord op kan vinden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zoek een goede all-round PC waarmee ik kan telewerken, internetten, foto's bewerken en games kan spelen. Ik ben nu nog geen grote gamer maar verwacht dat ik vooral met race spellen zal beginnen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen duidelijke limiet. Ongeveer 1600 euro is nu mijn doel.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn laptop is te oud. Ik heb een Synology NAS met 2x 3Tb HDDs voor externe storage.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is wat ik nu heb opgezocht in de Pricewatch:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op basis van reviews hier en op andere sites gaat mijn voorkeur uit naar een Nvidia grafische kaart maar ik sta open voor suggesties.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zoek een systeem dat zo stil mogelijk is en dat weer een jaar of 5/6 mee kan. Mijn laptop (een Asus L50VN) draait nog steeds maar wel bij voorkeur in de energie besparende stand omdat hij anders zeer lawaaiig is.
Ik zoek een monitor tussen de 24 en 27 inch.
De grootte van de PC behuizing maakt mij niet uit.
Ga je overklokken?
Nee dat ben ik niet van plan.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag jullie hulp met de volgende vragen:
Walter
Edit
Sorry, ik ben vergeten te zeggen dat ik gestart ben met de BBG van mei 2016. Dit systeem is dus niet helemaal nieuw.
Ik heb echter wat vragen waar ik niet direct antwoord op kan vinden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zoek een goede all-round PC waarmee ik kan telewerken, internetten, foto's bewerken en games kan spelen. Ik ben nu nog geen grote gamer maar verwacht dat ik vooral met race spellen zal beginnen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen duidelijke limiet. Ongeveer 1600 euro is nu mijn doel.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn laptop is te oud. Ik heb een Synology NAS met 2x 3Tb HDDs voor externe storage.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is wat ik nu heb opgezocht in de Pricewatch:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6500 Boxed | € 197,80 | € 197,80 |
| 1 | Gigabyte GA-B150-HD3P | € 84,95 | € 84,95 |
| 1 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | € 325,- | € 325,- |
| 1 | WD Blue WD30EZRZ, 3TB | € 92,95 | € 92,95 |
| 1 | Fractal Design Define R5 Blackout Edition | € 102,- | € 102,- |
| 1 | Dell Ultrasharp U2515H Zwart | € 329,- | € 329,- |
| 1 | Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM | € 44,95 | € 44,95 |
| 1 | Logitech Z333 | € 49,80 | € 49,80 |
| 1 | Gelid Solutions Antarctica | € 33,95 | € 33,95 |
| 1 | CM Storm QuickFire XT - Brown Switch | € 78,95 | € 78,95 |
| 1 | Logitech G402 Hyperion Fury | € 49,95 | € 49,95 |
| 1 | Crucial CT2K4G4DFS8213 | € 28,- | € 28,- |
| 1 | be quiet! System Power 7 450W | € 55,95 | € 55,95 |
| 1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 137,95 | € 137,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.611,20 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op basis van reviews hier en op andere sites gaat mijn voorkeur uit naar een Nvidia grafische kaart maar ik sta open voor suggesties.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zoek een systeem dat zo stil mogelijk is en dat weer een jaar of 5/6 mee kan. Mijn laptop (een Asus L50VN) draait nog steeds maar wel bij voorkeur in de energie besparende stand omdat hij anders zeer lawaaiig is.
Ik zoek een monitor tussen de 24 en 27 inch.
De grootte van de PC behuizing maakt mij niet uit.
Ga je overklokken?
Nee dat ben ik niet van plan.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag jullie hulp met de volgende vragen:
- Koop ik de juiste Windows 10 licentie of heb ik iets anders nodig bij een zelfbouwsysteem?
- Is de voeding die ik heb uitgekozen voldoende voor dit systeem?
- Heb ik een goede monitor gekozen? De monitor bekijk je het vaakst dus de kwaliteit daarvan is heel belangrijk. Ik heb veel reviews gelezen van monitoren en denk dat dit een goede keuze is maar wellicht heb ik er een over het hoofd gezien.
- Is het slim om nu een grafische kaart te kopen of kan ik beter wachten op wat er gaat gebeuren met de nieuwe GTX 1080 chips die in de komende weken gaan komen? Wellicht dalen de prijzen van de 970/980 ook wel. Ik kan de PC zonder kaart kopen en er later een GPU bij nemen...
- Is een audio kaart nodig?
- Zijn er andere onderdelen die jullie aanraden om te vervangen of toe te voegen?
Walter
Edit
Sorry, ik ben vergeten te zeggen dat ik gestart ben met de BBG van mei 2016. Dit systeem is dus niet helemaal nieuw.