Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06 11:00
Beste medetweakers en audiofielen onder ons.
Ik ben al enige tijd aan het zoeken naar een nieuwe surround set ter vervanging van mijn huidige all-in-one Sony HTP-BD2RSF home cinema set van 2008.

Op gebied van televisies loop ik nu niet achter en ben ik altijd wel goed op de hoogte gebleven van alle nieuwe technieken. Maar op gebied van audio / HiFi zijn er voor mij toch wel veel nieuwe en ook onbekende deuren voor me open gegaan. Heb al heel wat rond zitten neuzen en ben al wel een en ander wijzer geworden.

Ben er sowieso al achter dat losse speakers in combinatie met een losse A/V receiver ten alle tijde kwalitatief beter is dan een all-in-one set. Ik gebruik het ook hoofdzakelijk voor: 60% films en series, 20% gaming en 20% muziek.

Heb mezelf al, weliswaar via forums en winkels, laten informeren over de mogelijkheden. Veel speciaalzaken waar ik al had geïnformeerd kwamen aan met de Focal Dome Flax 5.1 set. Qua design niet mijn eerste keus aangezien ik meer van rechthoekig houdt. Toch ben ik zojuist voor het eerst uitgebreid wezen kijken bij een audio/tv speciaalzaak. Daar heb ik uitgebreid kunnen testen met de Focal Dome Flax. Echter stond deze dan hier wel in een 2.1 opstelling, aangesloten op een Rotel stereo versterker. Iets daarvoor had ik naar de Bose Soundtouch en de Bose Acousstimax 10 geluisterd. Ik werd overdonderd door het geweldige diepgaande en loepzuiver geluid uit de Focal Dome Flax. Die set heeft me weten te overtuigen.

Echter, en nu komt het stuk waar ik eigenlijk jullie ervaring/hulp in nodig hebt, wat is nu de meest geschikte receiver hiervoor? Ik had zelf in mijn hoofd al weken lang een Denon AVR-X2300 of een Onkyo TX-NR656. In de zaak waar ik was verkochten ze geen Onkyo, wel Denon. Ze gaven mij aan dat de modellen die ik in mijn hoofd had veel te licht waren voor de speakers van de Focal Dome Flax. Oftewel, ik haal er dan niet het maximale uit. Omdat ik ook al gewaarschuwd ben dat er ook een hoop marketing en verkooptruucjes in zitten kwam de verkoper met een Denon AVR-X2200 om het verschil eens te luisteren. Middels een afstandsbediening kon ik schakelen tussen de Rotel stereo receiver en de AVR-X2200. Het verschil was direct hoorbaar en de Denon klonk hoorbaar wat minder vol en gedetailleerd.

De verkoper gaf als advies een Marantz SR7010 te nemen. Toen hij de prijs noemde schrok ik wel, hier had ik niet op gerekend. Dit was dus ruim 800 euro meer als mijn budget. Hij gaf aan als alternatief dat de absolute ondergrens voor de Focal Dome toch wel de Marantz SR6010 zou zijn. De kleine verschillen in wattage zouden immers goed hoorbaar zijn, wat ik dus zelf heb gehoord tussen de verschillen met die Denon en die Rotel.

Na wat vergelijken hier op tweakers tussen een drietal Marantz modellen en de Onkyo vraag ik me dan ook af wat nu voor mij voldoende zou zijn voor deze set (even puur kijkende op het geluidsvermogen en niet op alle andere mogelijkheden qua video ingangen). Bedoelde de verkoper met dat de Denon en de Onkyo te licht waren het frontspeakervermogen (RMS) ?

Want volgens mij zou ik dan namelijk met een Marantz SR5010 nog beter uit de voeten moeten kunnen als de SR6010:

Vergelijking Marantz vs. Onkyo

De prijs van de SR7010 is voor mij niet te rechtvaardigen.
Blijft dus over de SR6010 / SR5010 of de Onkyo. De Onkyo is prijstechnisch interessanter maar hoor en lees wel van velen dat de Marantz voor muziek vooral wat warmer klinkt.

Wat zouden jullie doen? Hoor graag jullie advies in deze.
Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Als je ~2000 euro uit gaat geven aan speakers dan is er veel meer te kiezen dan alleen die Focal-set. Daar zou ik me in den beginne al niet te blind op staren. Genoeg sets die je voor dit budget kan kopen die bestaan uit kleine speakers zoals de Focal. Je kan met dit budget zelfs kiezen om een set samen te stellen met wat grotere speakers. Dat zou ik persoonlijk toch wel aanraden. Het is niet dat je direct de gehele woonkamer vol zet met speakers van 50 kilo en 1,5 meter hoog. Een speaker als de Dali Zensor 1 (puur als voorbeeld) heeft qua body al veel meer te bieden dan de Focal. Als je bij dit formaat speakers wilt blijven zijn er wel wat nadelen die inherent zijn aan de grootte van de speaker. Al is dat met films minder storend dan met muziek. Waarbij de Focal ook niet heel slecht scoren. Het kan kleiner qua formaat en prestaties.

Verschil tussen receivers is een gevaarlijk onderwerp in de wereld van de audio. Net al met kabels en bronnen overigens. Je komt dan tussen diverse groepen personen die allen andere informatie bieden. Zo heb je een groep die verschillen tussen deze apparatuur hoort; een groep die het absoluut niet hoort en een groep die van mening is dat de personen uit de eerste groep de verschillen willen horen. Ik zal proberen het zo objectief mogelijk neer te zetten:

Switchen tussen de ene en de andere versterker/receiver is leuk, maar deze moeten dan wel 100% gelijk zijn afgesteld. Dat wil zeggen dat ze beide op het hetzelfde volume (nagemeten met een dB-meter) moeten staan en beide ook niets van EQ actief hebben. Als in dit voorbeeld de Rotel iets harder stond zal je die direct beter vinden. Voor het menselijk oor en gevoel is harder beter. Zet ik naast die Rotel dus een knakenversterker die net wat hoger af staat gesteld dan klinkt die weer beter. Om dit goed te testen moet je eignelijk een blinde ABX-test doen. Blind, dat je niet weet welk apparaat er aan staat. Dat kan namelijk je gevoel ook bepalen. Als een verkoper Apparaat X aan staat te prijzen zal je automatisch gaan horen wat hij vertelt. Over die ervaringen en over de (on)zin van dure kabels en versterkers is op GoT een gehele topicreeks: zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6. Let wel dat we hier op een technisch forum zitten en het vooral technisch wordt bekeken. Ga je naar een HT Forum wordt alles op een veel emotionelere manier bekeken.

Dat verschillen in vermogen (Wattage) goed hoorbaar zijn komt deels terug op bovenstaande, maar het is absoluut niet waar. Zie voor een complete uitleg over vermogens en weerstand het eerste deel van [FAQ] Audio. Met normaal gebruik heb je aan letterlijk een paar Watt meer dan genoeg in je woonkamer. Maar wetende dat een verdubbeling van vermogen slechts 3 dB meer toevoegt en een persoon twee keer zo luid pas ondervindt bij 10 dB meer dan kan je nagaan dat een stap van 100 naar 110 Watt echt niets doet. Dat is qua dB's zo weinig dat het eigenlijk niet eens merkbaar is. Vermogen doet niet zo veel als men voor doet komen simpelweg omdat je zo veel vermogen nooit aan gaat spreken. Ik ben er zelf ook "ingetrapt". Eerst speakers op een receiver met (gemeten!) 95 Watt op alle kanalen. Om te testen eens een fikse eindversterker toegevoegd (300 Watt per kanaal) en ik merk geen verschil. Puur omdat ik die vermogens niet gebruik aangezien ik geen gehoorbeschadiging wil en een goede relatie met de buurt probeer te behouden.

Op vermogen moet je niet letten als je een receiver uit gaat zoeken. Niet wegens wat ik hierboven heb getikt, maar ook omdat diverse fabrikanten vermogen niet hetzelfde opgegeven. Zo kan de ene fabrikant 200 Watt op de doos zetten waar de gemiddelde consument dan weer op getriggert wordt, want veel is goed. Zo zie je dat veel fabrikanten het vermogen meten op slechts één kanaal op 1000 Hz (pieptoon), 6 Ohm en met > 1% THD (vervorming). Krijg je hele hoge getallen uit, maar het is niet eerlijk gemeten. Met normaal gebruik stuur je 2 tot 5 kanalen aan, niet één. Ook luister je niet naar een pieptoon van 1000 Hz, je luistert naar een geheel bereik van 20 - 20.000 Hz. En THD, die mag eigenlijk niet hoger zijn dan 0,1% om het eerlijk te houden. Zie het als een auto die op de snelweg gemiddeld 1:20 haalt. Leuk, maar als ik er niet bij zeg dat het in de 6e versnelling is met 80 km/u achter een vrachtwagen als het windstil is dan heb je er nog niets aan. En - ander voorbeeld - als diezelfde auto 1:1 rijd zodra ik de bebouwde kom in ga dan komt het gemiddelde verbruik opeens een stuk minder positief uit.

Nogmaals, een receiver kies je niet op vermogen. Een receiver kies je omdat je hem mooi vind (serieus, dat is meerzeggend dan vermogen), omdat de receiver meer HDMI-poorten heeft dan zijn goedkopere broertje of omdat de receiver bijvoorbeeld beschikt over Audyssey XT32 in plaats van XT. Met een dergelijk inmeetprogramma als Audyssey (of YPAO in het geval van Yamaha, AccuEQ bij Onkyo en MCACC bij Pioneer) kan je ook veel, maar misschien dat het voor nu te veel informatie is. Een receiver kies je dus juist wel op alle andere mogelijkheden waar je nu even niet naar wilde kijken.

Lange post kort:
Er is veel meer te krijgen dan alleen die Focal-set, zeker voor bedragen van richting de 2000 euro. Kijk daar eerst eens naar. En dan vooral luisteren om het verschil te horen. Daarbij is het zeker niet nodig om een receiver van de hogere regionen aan te schaffen omdat je anders de Focal niet recht doet.Steek meer geld in de speakers dan de receiver, daarmee haal je veel meer geluid in huis dan andersom.

Één andere tip: de Tweakers PriceWatch is niet de beste bron om receivers te vergelijken. Juist doordat veel fabrikanten (en zelfs ook per serie) vermogen niet gelijk opgeven is het niet te vergelijken. De Onkyo heeft namelijk het niet realistische vermogen weergegeven waar de Marantz een eerlijkere vorm hebben. Waarbij opgeven van vermogen en het daadwerkelijk leveren ook niet een geval apart is. Maar goed, daar moet je je niet druk om maken aangezien je met een paar Watt de woonkamer al vult met geluid.

Edit:
Even nagekeken en de waardes van de SR5010 en SR6010 die op de Pricewatch staan zijn niet correct. Hieronder de waardes zoals Marantz ze zelf opgeeft.

SR5010
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing) 100 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0,7%, 2-kan.-aansturing) 140 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1%, 1-kan.-aansturing) 180 W
SR6010;
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing) 110 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0,7%, 2-kan.-aansturing) 150 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1%, 1-kan.-aansturing) 185 W
Waarbij je dus meteen ziet hoe veel het scheelt als men eerlijk meet (1e regel) ten opzichte van creatief meten (3e regel). Maar zoals gezegd is de sprong van 100 Watt (SR5010) naar 180 Watt (SR5010, creatief) niet eens 3dB. Veel vermogen klinkt leuk en is leuk om tegen je vrienden mee op te scheppen maar het doet zo weinig met het geluid. De SR6010 moet je niet kopen voor die 10 Watt extra die zou je moeten kopen omdat de SR6010 over Audyssey XT32 beschikt en de SR5010 slechts over XT.

Edit 2:
Verguizing naar Consumentenelektronica Aankoopadvies omdat het een aankoopadvies betreft.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 22-05-2016 01:28 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Beste Fear,

Hartelijk dank voor je zeer uitgebreide en duidelijke antwoord.

Om eerst even terug te komen over het feit dat er meer is dan alleen de Focal, klopt!
Op mijn netvlies had ik ook de KEF T305. Helaas hadden ze deze zaterdag niet in Eindhoven waardoor ik deze dus niet in het echt heb kunnen zien en vooral belangrijker, heb kunnen beluisteren. Ik ben gister wel naar een audio speciaalzaak in Den Bosch geweest, samen met mijn broer (die ook eenzelfde nieuwe set wil) om daar eens te luisteren. Daar stonden toevallig de Focal Dome Flax 5.1 en de KEF T305 naast elkaar. Qua design kies ik direct voor de KEF T305.

Helaas was alleen de Focal aangesloten en niet de KEF T305. De Focal stond op een goedkope en kleine Marantz versterker van slechts 299 EUR,- aangesloten in een 2.1 setting waarbij de speakers op de tafelvoetjes op een plateautje stonden. De muziek werd direct gestreamt van een tablet naar de receiver. De klank was hoorbaar minder als wij een dag eerder in Eindhoven hebben gehoord waar dus deze 2.1 opstelling op standaarden stond en op een duidelijk betere Rotel stereoversterker was aangesloten. Desalniettemin was het zeer zeker niet slecht maar dus wel merkbaar minder.

Ik ben hierom ook wel overtuigd dat ik in ieder geval met de Marantz SR6010 een goede receiver in huis zal halen die prima in combinatie met ofwel de Focal, ofwel de KEF T305 zou moeten samenwerken.

Wij maken nog een vervolgafspraak met de winkel in Den Bosch om daar ook de KEF T305 te kunnen beluisteren. Hij gaat dan zorgen dat we Focal + Kef in combinatie met de Marantz 6010 kunnen beluisteren en dan zullen we knopen door gaan hakken.

Ik heb ook nog even gekeken naar die Dali Zensor 1 maar deze valt voor mij, door het design, al direct af.
Ik ben reuze benieuwd naar de klank verschillen tussen de Focal en de Kef. Als ik naar de speaker en Subwoofer specificaties kijk:

Focal Dome Flax 5.1
  • Dôme Flax satellite
  • Type: 2-way compact sealed speaker
  • Drivers: 4" (10cm) Flax mid-bass 1" (25mm) Al/Mg inverted dome tweeter
  • Frequency: response: (±3dB) 80Hz - 28kHz
  • Low frequency point: (-6dB) 72Hz
  • Sensitivity (2.83V/1m): 88dB
  • Nominale impedance: 8 Ohms
  • Minimum impedance: 4 Ohms
  • Crossover frequency: 2500Hz
  • Recommended amplifier: power 25 - 100W
  • Dimensions: (HxWxD) 63/4x511/16x55/8" (172x144x143mm)
  • Net weight: 1,9 kg
Subwoofer
  • Type: SUB AIR Flat bass-reflex subwoofer, integrated 150W BASH® amp
  • Speaker driver (diameter) 8" (21cm)
  • Bass cutoff frequency: (-6dB) 35Hz
  • Frequency response: (+/- 3dB) 40Hz-200Hz
  • Crossover cutoff frequency: variable 50 Hz - 200 Hz
  • Input panel: Left Right / LFE
  • Continuous power output: 110 W
  • Peak power: 150 W
  • Phase adjustment: 0 - 180° switch
  • Power functions ON Auto (1 W) OFF (0,5 W)
  • Dimensions (HxWxD): 16.1"x14.2"x6.3" (410mmx360mmx160mm)
  • Weight: 17 lbs (7,65 Kg)
KEF 305T speakers / T2 subwoofer
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/fl4sq1xlb/Kef_T305.jpg

Dan lijkt het alsof op papier die KEF beter zou moeten klinken. Maar de meningen over een 2-weg speaker of een 2,5-weg speaker zijn zoals ik het lees ook erg verdeeld. En over het vermogen van de Subwoofer. De Focal is 150W en de Kef is 250W, dus die T2 van Kef zou zwaarder moeten klinken?

Dan ook nog even een praktische vraag over de Marantz SR6010. Aangezien ik straks al mijn apparatuur (UPC Horizon box, PS4, Nvidea Shield, Lacie mediaspeler etc etc) aan ga sluiten op mijn receiver, is het daar mogelijk om de A/V Sync optie per HDMI in te stellen? Mijn huidige Sony receiver heeft namelijk ook een A/V sync optie maar deze moet in continu wijzigen als ik van bron wissel. Was benieuwd of dit straks ook verleden tijd was met de Marantz SR6010. Zag wel dat deze functie erop zat maar kan niet vinden of dit dus per HDMI kanaal is in te stellen zodat je het maar éénmalig in hoeft te stellen per bron.

[ Voor 13% gewijzigd door koffieboontje op 23-05-2016 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

koffieboontje schreef op maandag 23 mei 2016 @ 09:35:
De klank was hoorbaar minder als wij een dag eerder in Eindhoven hebben gehoord waar dus deze 2.1 opstelling op standaarden stond en op een duidelijk betere Rotel stereoversterker was aangesloten. Desalniettemin was het zeer zeker niet slecht maar dus wel merkbaar minder.
Eigenlijk heb je niets aan dat vergelijk. Er zit sowieso een dag tussen waardoor het vergelijk al minder betrouwbaar is. Tevens ben je in een andere winkel met een andere akoestiek en een versterker die heel anders af staat gesteld.

Als je tijdens een luistersessie in dezelfde winkel even opstaat, een rondje loopt en daarna weer op dezelfde plek plaatst neemt maar net een paar centimeter naar rechts gaat zitten kan het geluid al anders klinken. Zeker een andere ruimte en opstelling van de speakers (akoestiek) doet meer met het geluid dan men denkt.

Dat is het nadeel van speakers luisteren in een winkel, je luistert voor een groot deel naar de akoestiek van de winkel. Thuis zal het weer anders klinken en daarom is thuis testen eigenlijk het beste. Alleen zal niet iedere winkel die optie bieden. Waarom je dan gaat luisteren? Omdat je wel een idee krijgt van wat de speaker kan doen. Een speaker die zeer scherp in het hoog is zal niet opeens zijdezacht worden in een andere ruimte. Je krijgt wel een globaal beeld van de typische eigenschappen.
Ik heb ook nog even gekeken naar die Dali Zensor 1 maar deze valt voor mij, door het design, al direct af.
Het was meer een voorbeeld dat er ook andere soorten speakers zijn, zeker voor dit budget. Wat je neer wilt zetten is natuurlijk persoonlijk.Er zitten wel wat voordelen aan dergelijke speakers ten opzichte van kleinere speakers met een kleinere behuizing. Daarover later meer.
Dan lijkt het alsof op papier die KEF beter zou moeten klinken. Maar de meningen over een 2-weg speaker of een 2,5-weg speaker zijn zoals ik het lees ook erg verdeeld. En over het vermogen van de Subwoofer. De Focal is 150W en de Kef is 250W, dus die T2 van Kef zou zwaarder moeten klinken?
Specificaties zeggen niets over hoe een speaker klinkt en daar moet je de speaker dan ook niet op uitzoeken. Waarbij KEF niet aangeeft of de opgegeven waardes bij -3 of -6 dB zijn zoals Focal dat wel doet. Idem met de vermogens kan je dat dus niet één op één vergelijken. Ook over 2 of 3-weg is weinig te zeggen. Zolang de speaker en het filter maar goed uit is gevoerd. Meer is zeker niet altijd beter. Idem met specs van receivers: als je daar naar kijkt dan moet je iets van een Magnat kopen, die geven veelal op dat de speakers bij 20 Hz beginnen.

De subwoofer van de KEF heeft een grotere woofer en is een gesloten systeem waar de Focal over "slechts" een 8" woofer beschikt maar wel een gepoort systeem is. Beiden hebben hun karakteristieke eigenschappen. Over het algemeen gaat een gepoort model lager, wat meer "oemph" om het zo te zeggen. Al is de 8" woofer wel relatief klein waardoor het de vraag is of het ook echt "oemph" wordt (de druk die op wordt gebouwd moet ergens vandaan komen).

Ik kom de KEF subwoofer voor losse prijzen tegen van 699 euro? Mijns inziens is dat veel te veel voor een subwoofer van deze klasse. Voor minder geld zet je een SVS neer. Een merk wat zich al lang heeft bewezen op het gebied van subwoofers (in tegenstelling tot KEF die vooral problemen had met hun PSW-reeks). Dan heb je voor minder geld meer vermogen, een grotere woofer (12") en door alles gecombineerd ook een veel beter bereik. Wel een zelfde opbouw: gesloten subwoofer.

Het "nadeel" van beide sets is wel dat de speakers afvallen bij 80 Hz op -3 dB (of misschien -6 dB in het geval van de KEF). De subwoofer stel je iets hoger dan dat punt in om zo die dB's te compenseren. Je komt dan al snel in de zone (100 Hz en hoger) waar je de subwoofer op gehoor kan plaatsen. Nu kom je niet heel ver over de 100 Hz en zeker niet in de buurt van de 150 - 200 Hz die veel all-in-one setjes hebben, maar het kan het geluid minder natuurlijk laten klinken. Nadeel van dit soort setjes en inherent aan het ontwerp, heeft verder niets met de prijs te maken.

Het scheelt wel dat de huidige Sony ook de bovenstaande nadelen had en aangezien je die al zo'n 8 jaar hebt zal je daar niet wakker van gelegen hebben. Tevens kan het met games/films nog wel eens dikker/vetter klinken wat sommigen mooi vinden. En aangezien dat 80% van je gebruik zal gaan zijn moet het goed komen. Maar ik wilde het toch even vermelden.
Dan ook nog even een praktische vraag over de Marantz SR6010. Aangezien ik straks al mijn apparatuur (UPC Horizon box, PS4, Nvidea Shield, Lacie mediaspeler etc etc) aan ga sluiten op mijn receiver, is het daar mogelijk om de A/V Sync optie per HDMI in te stellen? Mijn huidige Sony receiver heeft namelijk ook een A/V sync optie maar deze moet in continu wijzigen als ik van bron wissel. Was benieuwd of dit straks ook verleden tijd was met de Marantz SR6010. Zag wel dat deze functie erop zat maar kan niet vinden of dit dus per HDMI kanaal is in te stellen zodat je het maar éénmalig in hoeft te stellen per bron.
Durf ik niet te zeggen of het per input/kanaal is of per input los.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 23-05-2016 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
FeaR schreef op maandag 23 mei 2016 @ 10:16:
[...]

Eigenlijk heb je niets aan dat vergelijk. Er zit sowieso een dag tussen waardoor het vergelijk al minder betrouwbaar is. Tevens ben je in een andere winkel met een andere akoestiek en een versterker die heel anders af staat gesteld.

Als je tijdens een luistersessie in dezelfde winkel even opstaat, een rondje loopt en daarna weer op dezelfde plek plaatst neemt maar net een paar centimeter naar rechts gaat zitten kan het geluid al anders klinken. Zeker een andere ruimte en opstelling van de speakers (akoestiek) doet meer met het geluid dan men denkt.

Dat is het nadeel van speakers luisteren in een winkel, je luistert voor een groot deel naar de akoestiek van de winkel. Thuis zal het weer anders klinken en daarom is thuis testen eigenlijk het beste. Alleen zal niet iedere winkel die optie bieden. Waarom je dan gaat luisteren? Omdat je wel een idee krijgt van wat de speaker kan doen. Een speaker die zeer scherp in het hoog is zal niet opeens zijdezacht worden in een andere ruimte. Je krijgt wel een globaal beeld van de typische eigenschappen.
Als ik de vraag dan wat anders benader:
De KEF geeft aan als aanbevolen versterker: 10-150 Watt
De Focal daarentegen als aanbevolen: 25-100 Watt.

Houdt dit simpelweg in dat je dus met de KEF pas het maximale uit je speakers haalt als je een receiver hebt die 150 Watt aan kan? Waar dus de Focal al genoeg heeft om het maximale eruit te halen bij een receiver van 100 Watt?

Ik beaam wat je zegt hoor, het is inderdaad toch weer een andere opstelling dan dat ik een dag eerder heb gehoord, andere ruimte en akoestiek. Maar dan nog, het verschil tussen een Marantz receiver (weet zo niet wat voor model het was, in ieder geval maar een klein ding) van 299 euro of een mid-range/high end range in de zwaardere klasse (6010 of 7010) moet dan evengoed voor mij dan toch hoorbaar zijn geweest?
De subwoofer van de KEF heeft een grotere woofer en is een gesloten systeem waar de Focal over "slechts" een 8" woofer beschikt maar wel een gepoort systeem is. Beiden hebben hun karakteristieke eigenschappen. Over het algemeen gaat een gepoort model lager, wat meer "oemph" om het zo te zeggen. Al is de 8" woofer wel relatief klein waardoor het de vraag is of het ook echt "oemph" wordt (de druk die op wordt gebouwd moet ergens vandaan komen).

Ik kom de KEF subwoofer voor losse prijzen tegen van 699 euro? Mijns inziens is dat veel te veel voor een subwoofer van deze klasse. Voor minder geld zet je een SVS neer. Een merk wat zich al lang heeft bewezen op het gebied van subwoofers (in tegenstelling tot KEF die vooral problemen had met hun PSW-reeks). Dan heb je voor minder geld meer vermogen, een grotere woofer (12") en door alles gecombineerd ook een veel beter bereik. Wel een zelfde opbouw: gesloten subwoofer.

Het "nadeel" van beide sets is wel dat de speakers afvallen bij 80 Hz op -3 dB (of misschien -6 dB in het geval van de KEF). De subwoofer stel je iets hoger dan dat punt in om zo die dB's te compenseren. Je komt dan al snel in de zone (100 Hz en hoger) waar je de subwoofer op gehoor kan plaatsen. Nu kom je niet heel ver over de 100 Hz en zeker niet in de buurt van de 150 - 200 Hz die veel all-in-one setjes hebben, maar het kan het geluid minder natuurlijk laten klinken. Nadeel van dit soort setjes en inherent aan het ontwerp, heeft verder niets met de prijs te maken.

Het scheelt wel dat de huidige Sony ook de bovenstaande nadelen had en aangezien je die al zo'n 8 jaar hebt zal je daar niet wakker van gelegen hebben. Tevens kan het met games/films nog wel eens dikker/vetter klinken wat sommigen mooi vinden. En aangezien dat 80% van je gebruik zal gaan zijn moet het goed komen. Maar ik wilde het toch even vermelden.
Mijn huidige subwoofer is gewoon een standaard Sony ding van zo'n standaard Home Cinema set. Ik mag toch aannemen dat, ook al is de Focal of de KEF geen monster t.o.v. bijvoorbeeld zo'n SVS, ik toch zeker 200% vooruit zal gaan op hetgeen wat ik heb. Overigens is vermeld ik erbij dat ik mijn subwoofer in ieder geval rechts van mijn tv zet naast het dressoir. Ik zit op 5 meter afstand van de tv en dus ook van de Center/front speakers en de subwoofer. Ik houd zelf van hele diepe bassen. Mijn huidige sony is wat oppervlakkig en laat zelfs mijn bovenlichten van de deuren regelmatig trillen, maar het is absoluut geen zuivere bas. Je hoort duidelijk de "distortion". En volgens mij zou ik dat met ofwel die Focal of die T2 niet moeten hebben. Nogmaals, ik hoef niet het aller beste van het aller beste te hebben maar wil wel met mijn komende setup in ieder geval weer 8 tot 10 jaar vooruit kunnen en daarbij moet het een flinke upgrade zijn ten opzichte van de huidige Sony HTP-BD2RSF set.

Van wat ik tot nu toe heb gehoord van de Focal is dat ook zeer zeker zo. Nu alleen die KEF nog even beluisteren en dan wil ik toch zeker de knoop wel door gaan hakken. De meeste reviews die ik ook lees over de Kef T series zijn ook van de T105 of de T205.
Blijft in ieder geval lastig allemaal! De gehele materie in dit wereldje. Maar goed het is geen pak melk wat je koopt dus enige voorbereiding en goed luisteren en evalueren is dus wel degelijk belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

koffieboontje schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:16:
[...]

Als ik de vraag dan wat anders benader:
De KEF geeft aan als aanbevolen versterker: 10-150 Watt
De Focal daarentegen als aanbevolen: 25-100 Watt.

Houdt dit simpelweg in dat je dus met de KEF pas het maximale uit je speakers haalt als je een receiver hebt die 150 Watt aan kan? Waar dus de Focal al genoeg heeft om het maximale eruit te halen bij een receiver van 100 Watt?
Nee, die aanbevolen vermogens zijn waardes waar je niets aan hebt. Je gaat waarschijnlijk niet eens aan die 10 Watt per kanaal komen, laat staan de 100 - 150 Watt. En mocht je wel echt 150 Watt per kanaal willen dan mag je nog dieper in de buidel tasten. Weinig receivers die dat vermogen per kanaal geven.
Ik beaam wat je zegt hoor, het is inderdaad toch weer een andere opstelling dan dat ik een dag eerder heb gehoord, andere ruimte en akoestiek. Maar dan nog, het verschil tussen een Marantz receiver (weet zo niet wat voor model het was, in ieder geval maar een klein ding) van 299 euro of een mid-range/high end range in de zwaardere klasse (6010 of 7010) moet dan evengoed voor mij dan toch hoorbaar zijn geweest?
Dat is dus de discussie waar je nooit uit zal komen. Als je die vraag op HT Forum zegt dan zal 99,9% van de leden daar het beamen, maar die zullen mogelijk ook op de kabels wijzen waar alles mee aan was gesloten. Hier - een technisch forum - zal 99,9% van de mensen zeggen dat je het verschil niet hoort als de versterkers gelijk af staan gesteld en beide werken in hun normale gebied. De enige manier om dat te bewijzen of aan te tonen is dat dus de blinde ABX-test.

Als je lastige speakers aan gaat sluiten dan ga je mogelijk wel verschil merken tussen een receiver van een paar honderd euro of een fikse bak met honderden Watts aan vermogen. Maar daar vallen de speakers in jouw shortlist niet tussen. Daarom wordt ook altijd gesteld dat je moet kijken naar het normaal werkbare gebied. Grenzen opzoeken is leuk en inderdaad een punt waar verschillen kunnen ontstaan, maar die grenzen ga je niet halen omdat je oren een grens eerder bereiken dan de apparatuur.
Mijn huidige subwoofer is gewoon een standaard Sony ding van zo'n standaard Home Cinema set. Ik mag toch aannemen dat, ook al is de Focal of de KEF geen monster t.o.v. bijvoorbeeld zo'n SVS, ik toch zeker 200% vooruit zal gaan op hetgeen wat ik heb. Overigens is vermeld ik erbij dat ik mijn subwoofer in ieder geval rechts van mijn tv zet naast het dressoir. Ik zit op 5 meter afstand van de tv en dus ook van de Center/front speakers en de subwoofer. Ik houd zelf van hele diepe bassen. Mijn huidige sony is wat oppervlakkig en laat zelfs mijn bovenlichten van de deuren regelmatig trillen, maar het is absoluut geen zuivere bas. Je hoort duidelijk de "distortion". En volgens mij zou ik dat met ofwel die Focal of die T2 niet moeten hebben. Nogmaals, ik hoef niet het aller beste van het aller beste te hebben maar wil wel met mijn komende setup in ieder geval weer 8 tot 10 jaar vooruit kunnen en daarbij moet het een flinke upgrade zijn ten opzichte van de huidige Sony HTP-BD2RSF set.

Van wat ik tot nu toe heb gehoord van de Focal is dat ook zeer zeker zo. Nu alleen die KEF nog even beluisteren en dan wil ik toch zeker de knoop wel door gaan hakken. De meeste reviews die ik ook lees over de Kef T series zijn ook van de T105 of de T205.
Blijft in ieder geval lastig allemaal! De gehele materie in dit wereldje. Maar goed het is geen pak melk wat je koopt dus enige voorbereiding en goed luisteren en evalueren is dus wel degelijk belangrijk.
Ik ken de Sony niet en kan er maar weinig over vinden waardoor ik bovenstaande niet kan beantwoorden. Misschien dat de Focal ook wel last heeft van poortruis door het model. Subwoofers zijn lastige speakers. Daarop voortbordurende: een subwoofer is één van de lastigste speakers om te plaatsen. De plek waar jij de subwoofer wilt plaatsen is misschien wel niet de beste en zorgt voor reflecties in de ruimte die zelfs een subwoofer van duizenden euro's niet weg krijgt. Alles valt of staat met de plaatsing. Een term als "hele diepe bassen" link ik niet met een subwoofer die in dit topic is genoemd, ook niet de SVS. Maar goed, dat kan ook persoonlijk ervaring/referentie zijn. Zie ook Het Grote Subwoofer Topic voor meer uitleg over subwoofers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt!
Na diverse demo's in speciaalzaken bleven er voor mij 2 keuzes over:

1. KEF T305
2. Focal Dome Flax 5.1

Uiteindelijk na afwegen toch gekozen voor de Focal Dome Flax. Qua design was ik zeer zeker voor de KEF gegaan maar de Dome klonk voor mij in alle opzichten beter. Ook perfect in combinatie met de Marantz SR6010.

Met dit soort dingen is er inderdaad maar 1 mogelijkheid, en dat is gewoonweg luisteren in de winkel.
Er stond toevallig in één van de zaken ook een afgesloten ruimte waar boxen in stonden van KEF van 28.000 EUR,- per stuk en een McIntosch voorversterker en nog een aantal tussen- en eind versterkers waar je akelig van werd. De audiokabels waren 2400 euro per meter en de netspanningskabels leken op 64 Ampere krachtstroom stekkers.... De gehele set zoals hij daar in opstelling stond was ruim voor 200.000 EUR,-. Ongekend. En als ik dan hoor wat voor geluid eruit komt, schitterend hoor, daar niet van, maar om nou echt te zeggen van "Wauw, dit is het helemaal!".... neuh dat toch zeer zeker niet. Ongekend wat voor bedragen er hier in om gaan. Toen we na de demo weer terug gingen naar de Focal Dome toen was ik direct weer overtuigd: "dit wordt 'm" !

De spullen komen eind van de week binnen. Ben zeer benieuwd hoe het klinkt als het straks hier in eigen woonkamer staat de draaien. Kan haast niet missen dat dit op alle fronten gewoon beter en strakker moet klinken dan hetgeen wat ik nu heb. Mocht ik ergens tijd over hebben wil ik ook wel proberen om een review te schrijven over de Focal Dome Flax 5.1 in combinatie met de Marantz SR6010. Heb nog nooit een professionele review gedaan hier op tweakers maar voor dit soort dingen wil ik me er wel eens in verdiepen.

In ieder geval bedankt voor alle info en moeite die je hebt genomen. Op bepaalde fronten heeft het me zeer zeker geholpen een keuze te maken en in de materie ben ik in ieder geval wat dingen wijzer geworden. Maar het blijft voor mij allemaal wat ingewikkelder en gecompliceerder dan het wereldje van televisies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-09 21:08
never mind... post mag weg

[ Voor 99% gewijzigd door Ghost81 op 14-06-2016 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:50

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@koffieboontje We zijn nu een jaar verder. Ik denk er zelf aan om 2 Focal vloerstaanders (Aria 900-serie) te kopen en die aan te vullen met 2 of meer Focal Dôme surround speakers. Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen tot nu toe bij het kijken en luisteren van films. Is je broer uiteindelijk voor dezelfde speakers gegaan of toch andere en wat zijn zijn ervaringen t.o.v. die van jou?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Jorgen schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 22:34:
@koffieboontje We zijn nu een jaar verder. Ik denk er zelf aan om 2 Focal vloerstaanders (Aria 900-serie) te kopen en die aan te vullen met 2 of meer Focal Dôme surround speakers. Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen tot nu toe bij het kijken en luisteren van films. Is je broer uiteindelijk voor dezelfde speakers gegaan of toch andere en wat zijn zijn ervaringen t.o.v. die van jou?
@Jorgen Klopt,ik heb ze nu ± 1 jaar in bezit. Leuk dat je me hier naar vraagt.
Ik heb deze set destijds samen gekocht met mijn pa en een broertje van me (dus 3 complete sets Focal Dome Flax 5.1 + Marantz SR-6010). Voor zowel films, waar ik hem hoofdzakelijk voor gebruik, maar ook voor muziek komt er een prachtige volle klank uit. Zo'n set als dit, is niet te vergelijken met een standaard 5.1 setje van de gebruikelijke merken, zelfs niet met een Harman Kardon of Bose set. Ik moet wel zeggen dat de akoestiek per ruimte veel kan verschillen. Zo klinkt de set bij mijn pa en mijn broertje ook weer net wat anders als bij mij thuis. Hoe is de indeling van de wanden, wat voor ondervloer gebruik je etc etc. Dit is mede bepalend voor de klank. Maar met de Audyssey 32 kalibratie kom je echt een heel eind. Zo merk ik echt dag en nacht verschil dat als ik op mijn 2 zits bank lig, ik de lage bass tonen van de woofer bijna niet hoor. Als ik anderhalve meter schuin achter me op mijn 3 zits bank ga zitten, recht voor de tv, waar ik ook de Audyssey 32 kalibratie heb gedaan, dan voel je de lage tonen gewoon. En dan niet dat oppervlakkige maar echt de diepe bass wat dicht bij een echte bioscoop ervaring komt. Je kan dit heerlijk testen met de Dolby Atmos blu-ray demo waar diverse demo's opstaan om te set goed mee te kunnen testen.

Omdat wij sinds vorig jaar ook een dochtertje hebben, kan ik het geluid vaak niet eens op het gewenste niveau zetten. Maar 2 weken terug een avondje alleen gehad en met een vriend de originele Blu-ray van Prometheus zitten kijken met een flink volume (evengoed pas op 35%): ontzettend genoten!

Mijn ma heeft vorige week een nieuwe Sony HT-CT790 Soundbar met 2 surround speakers als 5.1 set aangeschaft. Set van 750 euro. Deze vorige week ingesteld en gekalibreerd. Op zich prima geluid, ook stukke beter dan weer zo'n standaard 5.1 setje. Maar als ik dan weer ga vergelijken met de Focal Dome Flax 5.1, dan kan die daar echt bij lange na niet aan tippen.

Dus om terug te komen op je verhaal, je kan met een gerust hart voor die Focals gaan. Je moet alleen ook van het design houden. Ik was eerst niet zo kapot van die ronde "domes" maar nu we een jaar verder zijn vind ik ze ook wel mooi eigenlijk. Succes met je aankoop en ben ook zeker benieuwd op termijn wat jou ervaringen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dankjewel voor deze super uitgebreide reactie. Als ik voor de Aria 900-serie ga, dan vind ik het wel fijn als de surrounds niet zo groot en opvallend zijn. Goed om te horen dat ze een geweldig geluid geven. Kan heel goed zijn dat dit mijn combinatie gaat worden. Zal mijn bevindingen ook delen t.z.t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Jorgen schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:49:
Dankjewel voor deze super uitgebreide reactie. Als ik voor de Aria 900-serie ga, dan vind ik het wel fijn als de surrounds niet zo groot en opvallend zijn. Goed om te horen dat ze een geweldig geluid geven. Kan heel goed zijn dat dit mijn combinatie gaat worden. Zal mijn bevindingen ook delen t.z.t.
Graag gedaan! :D
Waarom ga je trouwens voor de Aria 900 serie?
Waarom niet in zijn geheel de Focal Dome Flax 5.1 als één set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik wil heel graag ook muziek in stereo luisteren en los van het feit dat dit met elke willekeurige luidspreker kan, heb ik daarom een aantal vloerstaanders beluisterd bij Stassen. Hierbij onder meer de Aria 926 en 936 gehoord. Het geluid wat daaruit kwam was prachtig. Vandaar dat mijn keuze waarschijnlijk een 926 / 936 wordt + Aria center + Dôme surrounds en eventueel een sub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koffieboontje
Jorgen schreef op maandag 22 mei 2017 @ 14:02:
Ik wil heel graag ook muziek in stereo luisteren en los van het feit dat dit met elke willekeurige luidspreker kan, heb ik daarom een aantal vloerstaanders beluisterd bij Stassen. Hierbij onder meer de Aria 926 en 936 gehoord. Het geluid wat daaruit kwam was prachtig. Vandaar dat mijn keuze waarschijnlijk een 926 / 936 wordt + Aria center + Dôme surrounds en eventueel een sub.
Aha oke!
Ik heb namelijk de Focal Dome's bij Audio tv center (Eindhoven) en Audioexpert (Den Bosch) beluisterd. Beide in een 2.1 opstelling met sub en dan muziek ipv films. In beide winkels aangesloten op een Marantz (de ene op een Marantz 4 serie, de andere op een 5 serie). Juist voor muziek klinkt het ook geweldig! Maar ook dan weer belangrijk, wat voor source zet je op. MP3, Flac, Lossless.
Mocht je voor de Aria gaan, ik zou sowieso wel die subwoofer erbij nemen.

Succes!
Pagina: 1