Het grote Geocaching topic Overzicht

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-05 15:30
Wat grappig dat er ook een GoT topic is ...
Nooit eerder op gelet eigenlijk. Ben ook pas een jaar aan het cachen met de familie. Gewoon lekker om er uit te zijn, goed voor de beweging en natuurlijk het ontdekken van een paar prachtige stukjes nederland.
In iets meer dan een jaar tijd gister ook de duizendste find kunnen loggen (jeuh).
PikaPower schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 07:34:
Hebben jullie wel eens een Geotour gedaan?
Meer info: https://outdooronly.nl/wat-zijn-geotours-bij-geocaching/

Er zijn er maar 2 van in Nederland las ik, ik wil die Geotour van Drenthe wel eens doen.

Iermand tips?
https://www.youtube.com/@hebbesgeocachingvideo Hebbes heeft de kop van Drente geotour gedaan en vastgelegd in een aantal video's. Wellicht heb je er wat aan. (zitten wel spoilers in)
Wat ik er van begrepen heb: Neem de tijd of wees bereid om héél veel bezig te zijn met cachen tijdens je verblijf als je daar in de regio op vakantie gaat.
Dit fix je niet in een dagje.

Gezien de afstand zijn wij er nog niet aan begonnen, misschien in de toekomst ooit, maar voorlopig staat hij niet op de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:41

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8dqO8B5oOzB2GwMSvx-0aMhEjs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LasyeBojNYB1CFxAgH3qB7HQ.jpg?f=user_large

Tja, het ging een poosje goed met een cache bij een speeltuin, waar het begin is van een leuk boerenpaadje. maar na al het leuks komt soms eventjes een eind. Zonde dat hij vernield is, en het logboekje in stukken is gescheurd. :-(

Tijd om kinderen aan te lijnen. >:)

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-05 15:37
AW_Bos schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:12:
[Afbeelding]

Tja, het ging een poosje goed met een cache bij een speeltuin, waar het begin is van een leuk boerenpaadje. maar na al het leuks komt soms eventjes een eind. Zonde dat hij vernield is, en het logboekje in stukken is gescheurd. :-(

caches bij speeltuinen worden niet voor niks niet meer gepubliceerd tegenwoordig.
al is het jammer dat je er nooit achter komt wie het was om mensen er eens op aan te spreken, en te vragen of ze het normaal vinden om dingen van een ander te vernielen.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
pc_freak1 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:15:
[...]

caches bij speeltuinen worden niet voor niks niet meer gepubliceerd tegenwoordig.
al is het jammer dat je er nooit achter komt wie het was om mensen er eens op aan te spreken, en te vragen of ze het normaal vinden om dingen van een ander te vernielen.
Voor mij ook een van de redenen om niks te plaatsen.
De afgelopen 10 caches in 'mijn' buurt zijn binnen 2 weken ook weer verdwenen.
Reden? Vernieling of verdwijning.
Zo is het natuurlijk ook gewoon niet leuk om een CO te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

pc_freak1 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:15:
[...]

Camerabewaking, en daarna affiches verspreiden met het gezicht van de dader erop:
WANTED! GEOCACHE DESTROYER!!!!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEgI3nKKbBCfXajVqAbi9FD_7Eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6yuUXYlarbLucVO7zgJ0xdH.jpg?f=fotoalbum_large
Thnx to AI

:+

Het ging een hele lange tijd goed, maar ik denk erover na om de cache een stukje te verhuizen naar de andere kant van het pad, waar dichtbij een sloot tegenaan ligt. Bovendien is het ook geen drukke speeltuin.

[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 12-08-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Spooksel

Spooksel!

Even een vraagje aan de mede cachers hier, want ik ben echt even lost op het moment.

Veel mysteries kom ik wel redelijk uit, maar soms kom ik dingen tegen dat ik het gewoon echt ff niet (meer) zie.

Deze bijvoorbeeld: https://www.geocaching.com/geocache/GC5DG3Y

Als je van deze cache met ctrl-a alle tekst op het scherm highlight, dan kom je een aantal 'verborgen' cijfers tegen:
7 5 0 ., 8 4 7
Maar als ik dan vervolgens naar die notatie kijk voor zijn puzzel, ik snap er echt de ballen van. Ik mag graag denken van mezelf dat niet bepaald dom ben ofzo, maar ben ik nou gewoon dingen aan het overdenken hier of wat? Wat mis ik?

Ander voorbeeld: https://www.geocaching.com/geocache/GC5E5MV

Het enige wat me opvalt is dat het tekstje, waarschijnlijk opzettelijk, stijf staat van de spellingsfouten. Maar wat is hier dan uberhaupt de puzzel aan?

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooksel
  • Nu online

Spooksel

Spooksel!

AW_Bos schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:12:
[Afbeelding]

Ik neem aan dat dit 'Boerenpad 1' van jou is? Ik heb gisteren me nog suf staan zoeken naar 'Boerenpad 2', maar echt werkelijk waar geen idee hoe/waar die zit. (De wespen die er rondhingen hielpen ook niet echt helaas :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:32
Spooksel schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:46:
Deze bijvoorbeeld: https://www.geocaching.com/geocache/GC5DG3Y

Als je van deze cache met ctrl-a alle tekst op het scherm highlight, dan kom je een aantal 'verborgen' cijfers tegen:

[...]

Maar als ik dan vervolgens naar die notatie kijk voor zijn puzzel, ik snap er echt de ballen van. Ik mag graag denken van mezelf dat niet bepaald dom ben ofzo, maar ben ik nou gewoon dingen aan het overdenken hier of wat? Wat mis ik?
Je hebt 6 cijfers gevonden in de tekst, en het coördinaat op de pagina heeft 6 plekken om cijfers in te vullen. De notatie zegt misschien iets over welk cijfer op welke plek hoort O-)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Nu online

Spooksel

Spooksel!

@Hmmbob Vul je dan die gevonden cijfers in ipv van de '--' of ertussen, zodat ze bijv sommetjes maken?

Zoals ik zei, ik zie het verband gewoon niet met dit soort dingen. Hoe zie jij iets in de notatie over welk cijfer waar zou moeten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Spooksel schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:30:
@Hmmbob Vul je dan die gevonden cijfers in ipv van de '--' of ertussen, zodat ze bijv sommetjes maken?

Zoals ik zei, ik zie het verband gewoon niet met dit soort dingen. Hoe zie jij iets in de notatie over welk cijfer waar zou moeten dan?
Ik zag een bekende naam in de logs dus heb even nagevraagd :+

spoiler:
Maar de -- tekens hoef je niets mee te doen (of je plaatst er een > achter om er een pijltje van te maken.). Lees de notatie 1--x als "1e gevonden cijfer komt op de x plaats" en dan moet t lukken (of dus, fictief: 1-->x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Nu online

Spooksel

Spooksel!

Right, ok. Ik zit dit soort dit soort dingen dus in mijn hoofd iedere keer veeeeeeel ingewikkelder te maken dan het werkelijk is blijkbaar.

Al kun je bij deze aan de coord checker wel zien dat ik blijkbaar niet de enige ben die dit doet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Spooksel schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:48:
[...]

Ik neem aan dat dit 'Boerenpad 1' van jou is? Ik heb gisteren me nog suf staan zoeken naar 'Boerenpad 2', maar echt werkelijk waar geen idee hoe/waar die zit. (De wespen die er rondhingen hielpen ook niet echt helaas :()
Klopt! Boerenpad #2:
spoiler:
Aan de overkant van het weiland, moet de cache liggen aan de linkervoet van het bruggetje, de kant van het tennisveld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Nu online

Spooksel

Spooksel!

Ik zal een volgende keer nog eens een poging doen dan, het is wel een smet dat ie als enige in Zegveld niet geel is :+

Ik heb dus letterlijk plat op mn pens op die balk gelegen om eronder te kunnen kijken, maar zag niks liggen/hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-04 17:25
Goed om te weten dat hier op GoT een Geocaching draadje loopt... Bij ons staat de teller inmiddels op >8000 gevonden caches.

• Reintji
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:06

Reintji

(2 x dad)²

PikaPower schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 07:34:
Hebben jullie wel eens een Geotour gedaan?
Meer info: https://outdooronly.nl/wat-zijn-geotours-bij-geocaching/

Er zijn er maar 2 van in Nederland las ik, ik wil die Geotour van Drenthe wel eens doen.

Iermand tips?
Tijdje niet op Tweakers gekeken, maar zag dat er nog geen reactie op deze vraag geweest is.

Bij toeval in Dec 2022 een Geocache van de tour gelogd. Daarna paspoort geprint en aan de slag gegaan (alleen of met de kinderen).

Uiteindelijk heb ik alles per thema gedaan; vrouw Lebbe, Veenhuizen, meisje van Yde, Berend Botje en een deel van de TT werden samen met de tienercachers gedaan in verschillende weekenden. Zelf op pad geweest voor het ontstaan van Assen, het oude circuit en de losse caches over het landschap. In Maart 2023 hadden we genoeg punten in het paspoort verzameld om de Geocoin op te kunnen halen. Alleen de twee bonussen bij de labcaches heb ik overgeslagen. Uiteindelijk heb ik in maart 2024 de laatste caches en de bonus van de tour gelogd.

Meeste van de caches waren in goede, tot zeer goede staat.

Heb ook het paspoort van de tuin van Amsterdam gedownload en in Oldenburg is ook nog een tour. Oldenburg is voor ons dichterbij, dus ik denk dat we daar eerder aan toe komen.

[ Voor 0% gewijzigd door Reintji op 21-09-2024 18:16 . Reden: Typefout ]

Nintendo speler sinds '94.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-05 10:17
Wooeeiii... na 14 jaar bezig te zijn, eindelijk mijn eerste mijlpaal gehaald. 1000 puntjes!

heel eerlijk, dit zijn niet alleen echte caches, maar ook Adventure labs. De echte caches zijn 526 stuks :$

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HP2ubFnvMBDYfqALqlfTLcpHbKI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QC6GeepzZ1SU5P79IgHaVI1s.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:23

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Mijn dochter (6) zag op youtubekids een filmpje van "echt schatzoeken met een schatkaart" :P

Ik moest gelijk hieraan denken dus liet het logo van de app zien en "JA dat is het pap! mogen we dat gaan doen?"

Dus aankomend weekend hier eens aan beginnen haha.
Ik heb er over de jaren heen wel van gehoord maar zelf nooit gedaan.

Moet je eigenlijk iets mee nemen als je naar zo'n cache toe gaat?
Begrijp dat soms mensen er wat in doen bijv. Ik lees zo veel dingen online maar daardoor wordt het me niet per se duidelijker hoe je nou makkelijk begint :P

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Laatst online: 22:29
Ik ben ook zeker geen kenner, maar mijn kinderen doen het ook af en toe. Voor hun is het vinden van de cache de uitdaging. Vaak zit er een logboekje bij, waar je je naam & datum kunt noteren. Dan is het wel handig dat je een pen of potlood bij je hebt. Verder heb je niet zoveel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Ricmaniac schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:51:
Mijn dochter (6) zag op youtubekids een filmpje van "echt schatzoeken met een schatkaart" :P

Ik moest gelijk hieraan denken dus liet het logo van de app zien en "JA dat is het pap! mogen we dat gaan doen?"

Begrijp dat soms mensen er wat in doen bijv. Ik lees zo veel dingen online maar daardoor wordt het me niet per se duidelijker hoe je nou makkelijk begint :P
Als je net begint met geocaching, heb je meestal nog geen premium-account nodig en kun je prima uit de voeten met alleen een pen. Je hebt toegang tot de 'traditionele' caches, die over het algemeen makkelijk te vinden en te bereiken zijn. Vaak kom je uit bij een buisje (petling) of een kokertje (zoals een fotorolletje) met een logboekje erin. Je schrijft je naam erin en logt de cache vervolgens als 'gevonden' in de geocaching-app.

In de wat grotere caches (maar die zijn wel vaak 'premium') kom je ook wel SWAG tegen, 'Stuff We All Get'. Cadeautjes voor kinderen, knutsels van mede cachers, stickers, noem maar op, vanalles kan je tegenkomen. Over het algemeen gesproken is de ongeschreven regel: als je wat er uithaalt stop je ook wat terug.
Wij hebben altijd wel 'ruilmateriaal' bij ons en onze zelf gemaakte 'goodies' laten we ook met regelmaat achter.

Naarmate je meer caches ontdekt en misschien een premium-abonnement neemt, merk je al snel dat extra hulpmiddelen handig kunnen zijn. Vooral caches die wat meer creativiteit en tools vereisen, kunnen een leuke uitdaging zijn. Denk aan gadget-caches of bijzondere verstopplekken.

Sommige hangen in een boom en moet je er met een hengel uit halen, of als ze vast zitten heb je zelfs een ladder nodig.
Er zijn caches verstopt in pijpen (b.v. van een hek) die je er met een magneetstok uit kan halen.
Ook is het gebruik van een pincet, knijpertje, stukje touw ook niet ongebruikelijk.
Soms voelt het alsof je een halve MacGyver moet zijn om een cache te openen, en dat maakt het juist zo leuk! (voor mij dan)
Als je meer van cachen in het veld wil zien kan je eens naar videos van Hebbes geocachingvideo kijken. Die rijden door het hele land en daaromheen om caches te vinden.

En als je het allemaal wat lastig vindt, kan je misschien een keertje een middag aansluiten bij een wat ervarener cacher?
In ieder geval: Veel plezier toegewenst!! Het wordt heerlijk weer dit weekend.

[ Voor 25% gewijzigd door Zilverdael80 op 07-03-2025 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Een pen is een must have idd.

Verder: check misschien zelf even vooraf de tekst van de caches die je wil gaan bezoeken: daar staat vaak al in of je speciaal gereedschap nodig hebt zoals hierboven genoemd.

Als je de kans hebt kan je kijken naar een cache met veel "favorite" punten: dat zijn vaak de mooiere/leukere/meer bijzondere caches om te doen - zeker als je voor t eerst gaat cachen is dat leuk voor de kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:23

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Hmmbob schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:42:
Een pen is een must have idd.

Verder: check misschien zelf even vooraf de tekst van de caches die je wil gaan bezoeken: daar staat vaak al in of je speciaal gereedschap nodig hebt zoals hierboven genoemd.
Ah dit wilde ik net vragen inderdaad of je dat van te voren kan zien :P maar blijkbaar wel dus.
Zie het al voor me ja dat je ergens heen gaan en het vervolgens niet kan pakken omdat je X of Y niet bij je hebt :P

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ricmaniac schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:12:
[...]

Ah dit wilde ik net vragen inderdaad of je dat van te voren kan zien :P maar blijkbaar wel dus.
Zie het al voor me ja dat je ergens heen gaan en het vervolgens niet kan pakken omdat je X of Y niet bij je hebt :P

Ik ga niet claimen dat je het altijd van te voren kan zien, maar (heel) vaak wel - desnoods door de (online) logjes van voorgangers te lezen. Maar nog vaker heb je helemaal niets nodig hoor. Behalve een pen dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:16
@Ricmaniac , wij doen over het algemeen alleen de traditionele (fysieke) caches. Wij nemen in elk geval een pen en pincet mee en als we eraan denken een magneetje die we aan een uitschuifbare antennestok hebben geplakt.

De pincet is vaak nodig om een logrolletje uit een buisje te halen.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintji

Reintji

(2 x dad)²

Ricmaniac schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:51:

Zo ben ik er met de kinderen ook ingerold. Wat ze ook leuk vonden was het verstoppen van een trackable en dan kijken op de kaart waar deze allemaal langs komt. Helaas raken ze wel eens vermist (mensen loggen ze verkeerd, stoppen met geocachen, vul maar in). Heb zelf twee retour gekregen na heel wat omzwervingen, dat bracht wel een extra dimensie wanneer de kinderen de zelf verstopte trackable weer uit een cache visten.

Zie bv YouTube: Wat zijn TRACKABLES? #geocachinguitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Laatst online: 01-05 21:49
Wat misschien ook nog wel goeie info is voor de beginnende cacher:

Bij de app op de telefoon is het verschil tussen basic en premium veel groter dan op de website. Op de telefoon kan je als basic member alleen Tradition Caches en Event Caches zien, en alleen D2/T2 moeilijkheid of lager.

Op de site kan je gewoon alles zien, ook de moeilijke grote multi's, zolang ze maar niet "premium only" zijn ingesteld. Die bestaan wel, maar er zijn zeker nog heel veel caches die wel gewoon publiek staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc_freak1
de app C:geo heeft dat probleem niet, en ook niet de opdringerige "koop premium" meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:55

hneel

denkt er het zijne van

Wat is vandaag de dag de beste geocaching navigatie app voor Android?

Ik heb nu al jaren niet meer gecached, maar wil binnenkort toch weer een multi/mysterie gaan lopen.
Vroeger had ik zo'n Garmin handheld. Dan kon je zien hoeveel meter je nog naar een punt moest, en in welke richting, en je zag hoe je gelopen had. Zoiets zoek ik nu.

Die Garmin heb ik nog wel en hij doet het ook nog wel, maar het rubber aan de buitenkant begint te verteren. Het geeft een soort poeder af en je krijgt er meteen vieze plakkerige handen van. Geen idee of dat nog te verhelpen is, maar het is sowieso inmiddels 2025 en smartphones hebben tegenwoordig net zo'n goede gps aan boord. Dus er zou toch wel een en ander te vinden moeten zijn, maar ik vind het niet...

Allereerst naar de officiële app gekeken, maar die lijkt alleen maar bestaande caches te kennen. Ik heb niks kunnen vinden hoe je waypoints in zou moeten kunnen voeren. Althans niet in de gratis versie.

Ik kwam ook GC Wizard tegen. Een superhandig programma, en die heeft ook kaartweergave waarmee je daadwerkelijk waypoints kan invoeren (en ook gpx files kan laden). Maar niet echt een scherm waarmee je ergens naartoe kan navigeren op de manier van de Garmin.

Zijn er apps die dat wel kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:52
In de officiële app kun je ook waypoints toevoegen.

Als je een cache opent in de app en je scrolt naar beneden, heb je daar een optie “waypoints”. Daar staan waypoints die gerelateerd zijn aan de cache, maar je kunt ook je eigen waypoints toevoegen.

Ik gebruik zelf de iOS versie, maar ik kan me niet voorstellen dat deze functie in de android versie ontbreekt.

Van de officiële app bestaat overigens alleen een gratis versie. Als je betaalt doe je dat om een abonnement af te sluiten, maar dat is onafhankelijk van de app.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Dan is het op Android toch anders. Ik kan zonder premium sowieso alleen trad caches met een moeilijkheidsgraad van max 2/2 openen. Alle andere caches zie ik op het scherm als 'greyed out'. Ook diverse functies waaronder 'offline geocachen'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wm62JaC3Ng5dfuD8SUKlPDJ2Pqo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pX6pGEW57dkSt5JZKN3ryjqZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
Ja dat klopt wel. Zonder abonnement zie je niet alle geocaches. Maar dat is altijd al zo geweest.

De hamvraag is of je waypoints kan invoeren want de functionaliteit zit zeker in de app. Maar als je alleen traditionals ziet heeft dat niet zoveel meerwaarde.

Ik zal vanavond wel wat screenshots maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc_freak1
als je geen abonnement wilt en geen opdringerige meldingen om toch een abonnement aan te schaffen. en ook graag wat meer functies wilt.
gebruikt C:Geo als app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Laatst online: 01-05 21:49
hneel schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:33:
Wat is vandaag de dag de beste geocaching navigatie app voor Android?

Ik heb nu al jaren niet meer gecached, maar wil binnenkort toch weer een multi/mysterie gaan lopen.
Vroeger had ik zo'n Garmin handheld. Dan kon je zien hoeveel meter je nog naar een punt moest, en in welke richting, en je zag hoe je gelopen had. Zoiets zoek ik nu.

Die Garmin heb ik nog wel en hij doet het ook nog wel, maar het rubber aan de buitenkant begint te verteren. Het geeft een soort poeder af en je krijgt er meteen vieze plakkerige handen van. Geen idee of dat nog te verhelpen is, maar het is sowieso inmiddels 2025 en smartphones hebben tegenwoordig net zo'n goede gps aan boord. Dus er zou toch wel een en ander te vinden moeten zijn, maar ik vind het niet...

Allereerst naar de officiële app gekeken, maar die lijkt alleen maar bestaande caches te kennen. Ik heb niks kunnen vinden hoe je waypoints in zou moeten kunnen voeren. Althans niet in de gratis versie.

Ik kwam ook GC Wizard tegen. Een superhandig programma, en die heeft ook kaartweergave waarmee je daadwerkelijk waypoints kan invoeren (en ook gpx files kan laden). Maar niet echt een scherm waarmee je ergens naartoe kan navigeren op de manier van de Garmin.

Zijn er apps die dat wel kunnen?
Om je vraag te beantwoorden: c:geo inderdaad.

Maar, ter overweging: wat ik zelf nu doe in ongeveer jouw situatie: c:geo in combinatie met m'n Garmin, waar ik zo'n siliconen hoesje omheen heb gedaan. zoiets, maar dan net een andere. Mijn garmin was ook volledig aan het desintegreren, zodanig dat ik bij de powerbutton ook echt naar binnen kon kijken. Nu met dat hoesje kan ie weer even mee.

Ik vind een los apparaat (erbij) toch wel fijner, ben minder bang dat ik 'm uit m'n handen laat vallen, gaat beter met batterijen om als ik het scherm de hele tijd aan laat, moet niet de hele tijd tussen apps en schermen wisselen als ik ook nog iets anders op wil zoeken op m'n telefoon.
En ik kan 'm zo nu en dan aan de kleine geven zodat die ook leuk het pijltje kan volgen (terwijl ik zelf op m'n telefoon kijk of we inderdaad dat bospaadje in moeten).

Als m'n Garmin nu echt zou overlijden zou ik zo een nieuwe kopen, maar dan één met Garmin Connect, dat ik ook nog locaties vanaf m'n telefoon kan opsturen, scheelt weer coords overtypen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
MaffeMaarten schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:22:
[...]
Als m'n Garmin nu echt zou overlijden zou ik zo een nieuwe kopen, maar dan één met Garmin Connect, dat ik ook nog locaties vanaf m'n telefoon kan opsturen, scheelt weer coords overtypen.
Vanaf de PC kan je op de GeoCaching website ook direct caches naar je garmin zetten, dat werkt super
Via connect is het me (nog) niet gelukt, als iemand daarvoor een RTFM/gouden tip heeft, hoor ik dat graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
Ik had nog screenshots beloofd van hoe waypoints werken in de officïële app. De screenshots zijn genomen in de iOS app, maar ik verwacht dat het met android vergelijkbaar is.

Verder heb ik zelf geen ervaring met andere apps. Ik gebruik alleen de officiële (heb toch een abonnement) en anders gebruik ik een losse GPS van Garmin. Die ondersteunt ook waypoints, logt de gelopen route en die gaat niet stuk als die op de grond valt :+

Als voorbeeld neem ik even een leuke multi die ik twee jaar geleden heb gedaan (GC5TBT5). Tik op de thumbnail om de volledige afbeelding te zien.

1: je selecteert op de kaart de cache die je wilt doen. Door onderaan op de naam te tikken, open je de cache pagina.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8enVNSeC1jrmCw-PxLFYZvTn3M=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ITG4ZXIPkiL43iiZ3MO03c2z.png?f=fotoalbum_medium

2: Onderaan de cache pagina heb je een knopje met waypoints.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTX1DoIdlwJt2gWFEJq0R-skNbw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYZt5r05PMLcqvW84a6d2tEe.jpg?f=fotoalbum_medium

3: Hiermee kom je in het waypoint overzicht. Bestaande waypoints zijn door de cache eigenaar toegevoegd. Mijn waypoints zijn je eigen waypoints. Ik heb er zelf één gemaakt met de eindlocatie waar de cache daadwerkelijk ligt. Een waypoint toevoegen gaat door op het ‘+’-je te tikken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAzbc8OQptyoI0cYtA7fTcOKFsU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMGDvT22LTQ5smCerRW1ae5k.jpg?f=fotoalbum_medium

4: Dan opent er een scherm waarin je de naam en coördinaten van je waypoint kunt invoegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5KCRN_8EeuowGru2uBYaww0a3Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clJwllQCY58JAa0ukl0XIhvr.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Heb je misschien ook een scherm van het daadwerkelijke navigeren naar een waypoint? Dat is voor mij het juiste het meeste cruciale. De laatste metertjes zeg maar. Als je echt ter plekke moet gaan zoeken, en de gps aangeeft van "een klein beetje meer naar deze kant" tot "ja, hier ongeveer".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
hneel schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:17:
Heb je misschien ook een scherm van het daadwerkelijke navigeren naar een waypoint? Dat is voor mij het juiste het meeste cruciale. De laatste metertjes zeg maar. Als je echt ter plekke moet gaan zoeken, en de gps aangeeft van "een klein beetje meer naar deze kant" tot "ja, hier ongeveer".
Meer dan 'hier ongeveer' zal het ook zeker niet worden.
Je moet qua navigeren en locatie rekening houden met veel factoren.
Jou GPS ontvangst, zeker in bossen is niet perfect
De GPS van de cache legger kan ook afwijken
Sommige leggers laten de coördinaten zelfs bewust iets afwijken om er meer een zoektocht van te maken.
De vorige vinder kan de cache op een andere locatie hebben terug gelegd
De app heeft tegenwoordig wel 'turn-based' wandelnavigatie die best prima werk (zie screenshot)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AZz6JQ6HmP-B9i47nD-XBxyUek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYT0Ee8Gwx1kpPiYJeTHPTbE.jpg?f=fotoalbum_large

Zeker bij het lopen van multicaches gebruik is GCBuddy in plaats van de originele app, prettiger bij het uitrekenen van waypoint coordinaten en deze kan een kompas laten zien wat zeker voor die laatste meters prettiger werkt dan de officiële app die die functie niet heeft.

Ook Cachly bevat een kompas functie, maar daar heb ik me nog niet zo veel in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Ik gebruik c:geo als geocaching app. Fijne app waar veel mee mogelijk is, waaronder de mogelijkheid om externe navigatie apps te gebruiken. Bijvoorbeeld WP's open ik altijd in osmand die automatisch de WP markeert met een vlaggetje. Verder kan je in c:geo ook alle Adventure Labs zien. Je kunt ze welliswaar niet spelen, maar wel rechtstreeks openen in de AdventureLab app.

De geocaching app gebruik ik alleen maar als ik de owner een berichtje wil sturen. Dat werkt wat beter dan in c:geo.

Tot een aantal jaar geleden gebruikte ik bijna altijd mijn Garmin Dakota 10, superfijn in gebruik. Echter de backlight verlichting werd steeds minder en op een moment kon je het scherm bijna niet meer lezen, ook niet met de brightness op 100%.
Toen een Garmin GPSmap 64sx gekocht met het idee om makkelijker gpx files te uploaden. En ondersteuning voor meerdere sattelietsystemen. Maar helaas dat draadloos uploaden werkt niet, dus moet je nog steeds dit via een USB kabel doen :/
En het apparaat heeft nog steeds veel tijd nodig om een gps fix te krijgen, ondanks ondersteuning voor Glonass en Galileo.
En waar ik toch niet aan kan wennen is dat het scherm niet touch screen is, maar je alles moet doen met navigatieknoppen. Niet handig als je gauw wilt scrollen door een kaart.

Ik moet zeggen dat ik 'm daardoor nauwelijks meer gebruik en eigenlijk altijd mijn smartphone erbij pak. Ook al heeft Samsung problemen met hun kompas en wijst deze vaker de verkeerde kant op. En een Garmin geeft een stabielere gps fix dan een smartphone. Maar toch blijf ik c:geo gebruiken omdat het zo handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:18
segil schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:52:
Ik gebruik c:geo als geocaching app. Fijne app waar veel mee mogelijk is, waaronder de mogelijkheid om externe navigatie apps te gebruiken. Bijvoorbeeld WP's open ik altijd in osmand die automatisch de WP markeert met een vlaggetje. Verder kan je in c:geo ook alle Adventure Labs zien. Je kunt ze welliswaar niet spelen, maar wel rechtstreeks openen in de AdventureLab app.

De geocaching app gebruik ik alleen maar als ik de owner een berichtje wil sturen. Dat werkt wat beter dan in c:geo.

Tot een aantal jaar geleden gebruikte ik bijna altijd mijn Garmin Dakota 10, superfijn in gebruik. Echter de backlight verlichting werd steeds minder en op een moment kon je het scherm bijna niet meer lezen, ook niet met de brightness op 100%.
Toen een Garmin GPSmap 64sx gekocht met het idee om makkelijker gpx files te uploaden. En ondersteuning voor meerdere sattelietsystemen. Maar helaas dat draadloos uploaden werkt niet, dus moet je nog steeds dit via een USB kabel doen :/
En het apparaat heeft nog steeds veel tijd nodig om een gps fix te krijgen, ondanks ondersteuning voor Glonass en Galileo.
En waar ik toch niet aan kan wennen is dat het scherm niet touch screen is, maar je alles moet doen met navigatieknoppen. Niet handig als je gauw wilt scrollen door een kaart.

Ik moet zeggen dat ik 'm daardoor nauwelijks meer gebruik en eigenlijk altijd mijn smartphone erbij pak. Ook al heeft Samsung problemen met hun kompas en wijst deze vaker de verkeerde kant op. En een Garmin geeft een stabielere gps fix dan een smartphone. Maar toch blijf ik c:geo gebruiken omdat het zo handig is.
Ik herken erg veel in je verhaal.
Begon ooit met een HTC wildfire (was toen net uit) en nam een bluetooth GPS dongle. Ging best goed. Even later een Garmin Etrex 30 genomen. Tegenover de oude situatie een hele verademing. Maar ik gebruik nu met de huidige telefoons eigenlijk zelden nog mijn Etrex 30. Terwijl die met batterijduur de telefoon met gemak verslaat. ook de GPS fix etc. Alleen met tochten wil ik de Garmin nog wel meenemen.

Lange tijd wilde ik de Garmin ook vervangen voor een versie die makkelijker is met synchronisatie maar nadat ik erachter kwam dat dat nog steeds erg beperkt is... Doe ik het gewoon via telefoon.

Grote hoeveelheden doe ik soms wel via GSAK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintji

Reintji

(2 x dad)²

Sinds 2013 heb ik altijd met een mobiele telefoon gecached. Enkele collega's die ook cachen hebben wel een Garmin, ik heb zelf de meerwaarde nog niet kunnen ontdekken. De officiële app is de laatste jaren wel een stuk beter geworden. Vind het handig dat je direct kunt loggen en met een abonnement kun je ook lijsten maken om offline te cachen zonder internet verbinding. Heb in redelijk wat landen in west Europa inmiddels wel wat gevonden en heb nauwelijks problemen ondervonden met gebruik van een telefoon in combinatie met de app. Wanneer je regelmatig op speurtocht bent in gebieden met minder GSM/4G dekking zou je de overweging kunnen maken om een nieuwe Garmin te halen wellicht. De functionaliteit zit er nog steeds standaard op. (Montana 710 is het neusje van de zalm voor €699,-).

@hneel Het screenshot van Zilverdael80 is van de laatste update. Nu wordt in de app zelf de wandelroute aangegeven. Je kunt ook gemakkelijk wisselen tussen verschillende kaarten (google maps, satelliet en hybride. Voor premium komt daar nog wandelpaden bij). Je kunt ook gewoon switchen naar een weergave waarbij alleen de locatie van de geocache wordt gegeven en rechte lijn vanaf je eigen huidige locatie inclusief de afstand, of alleen kompas weergave (richting en afstand).

Edit: gebruik deze weergave het meeste.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Y_3HNv1xOsyW2iA9oDn2BetEag=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UtzkeNHwclh5AefPJuRs7w8Y.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Reintji op 08-04-2025 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen O
hneel schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:17:
Ja hier (klik voor volledige weergave):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEK-7PUR-U5faQkEOVATc2Qt8zM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkxAxr3cBIHgvOuTzTeGQxGg.jpg?f=fotoalbum_medium

Je kunt deze gebruiken om naar een waypoint te navigeren maar ook gewoon naar een (traditionele cache).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Weet iemand hier misschien een oplossing voor;

Ik zou graag in mijn navigatie app / systeem de geocaches 'in de buurt' zien. Zoals bijvoorbeeld POI punten.
Nu heb ik geprobeerd om POI in te laden bij TomTom MyDrive, maar die geeft ze niet weer op de kaart als ik ze (al dan niet via een macro) exporteer vanuit GSAK.

Het liefst zou ik het via een navigatie app gebruiken zodat als we op weg zijn ergens naartoe en behoefte voelen aan een pauze, direct op het scherm kunnen zien of er caches in de buurt liggen.
Schakelen naar de geocaching app en terug is niet fijn als je aan het rijden bent natuurlijk :)

Iemand al eens zo iets gedaan en ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
Zilverdael80 schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:11:

Ik zou graag in mijn navigatie app / systeem de geocaches 'in de buurt' zien. Zoals bijvoorbeeld POI punten.
Nu heb ik geprobeerd om POI in te laden bij TomTom MyDrive, maar die geeft ze niet weer op de kaart als ik ze (al dan niet via een macro) exporteer vanuit GSAK.

Het liefst zou ik het via een navigatie app gebruiken zodat als we op weg zijn ergens naartoe en behoefte voelen aan een pauze, direct op het scherm kunnen zien of er caches in de buurt liggen.
Schakelen naar de geocaching app en terug is niet fijn als je aan het rijden bent natuurlijk :)

Misschien snap ik het probleem niet helemaal maar degene die niet rijdt kan toch een stopplaats uitzoeken? En van te voren alvast wat stopplekken uitzoeken, dat doen we ook wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Kalentum schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:21:
[...]

Misschien snap ik het probleem niet helemaal maar degene die niet rijdt kan toch een stopplaats uitzoeken? En van te voren alvast wat stopplekken uitzoeken, dat doen we ook wel eens.
De vorige stopplaats die mijn vrouw uitkoos was 4km hemelsbreed en 24km over de weg.
Navigatie, kaartlezen en dergelijke zijn niet direct haar meest positieve kanten zeg maar :o

Daarnaast had het ook wel een beetje te maken met een best wel flinke opbreking die (uiteraard) niet in de geocache apps naar voren komt en wel in je navigatie app staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
Zilverdael80 schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:40:
[...]

De vorige stopplaats die mijn vrouw uitkoos was 4km hemelsbreed en 24km over de weg.
Navigatie, kaartlezen en dergelijke zijn niet direct haar meest positieve kanten zeg maar :o

Daarnaast had het ook wel een beetje te maken met een best wel flinke opbreking die (uiteraard) niet in de geocache apps naar voren komt en wel in je navigatie app staat.
Ah ok :)

Dan weet ik het niet, afgezien van van te voren een aantal potentiële stopplekken bedenken. Binnenkort gaan we een lange rit maken (meerdaags) en we hebben de stopplekken al ingepland (bv bij een meer of wandelen naar een ruïne)

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 14-04-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintji

Reintji

(2 x dad)²

Zilverdael80 schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:11:

Volgens mij zou het volgens deze manier wel moeten kunnen. (Oude) informatie die ik er online over kan vinden is overigens minstens 10 jaar oud zo lijkt het. Maar dat zul je zelf ook wel gevonden hebben.

Is je telefoon in een handsfree houder waar je de Geocaching app op laat draaien niet handiger? Je kunt namelijk je eigen locatie centreren op de kaart, dan heb je altijd een overzicht welke in de buurt liggen (of bij een rustplaats/tankstation). Je bespaart je er erg veel werk mee denk ik. Hoeveel caches moet je wel niet als POI gaan toevoegen wanneer je ergens naar toe rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Reintji schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:17:
[...]

Volgens mij zou het volgens deze manier wel moeten kunnen. (Oude) informatie die ik er online over kan vinden is overigens minstens 10 jaar oud zo lijkt het. Maar dat zul je zelf ook wel gevonden hebben.

Is je telefoon in een handsfree houder waar je de Geocaching app op laat draaien niet handiger? Je kunt namelijk je eigen locatie centreren op de kaart, dan heb je altijd een overzicht welke in de buurt liggen (of bij een rustplaats/tankstation). Je bespaart je er erg veel werk mee denk ik. Hoeveel caches moet je wel niet als POI gaan toevoegen wanneer je ergens naar toe rijdt?
Mwah, met GSAK kan je een filter maken en in principe heel nederland in een export zetten. Dat is het probleem dus niet zo.
Op mijn telefoon staat de navigatie al aan, dus kan/wil niet continu wisselen tussen navigatie en geocaching app.
Daarom leken POI op de navigatie app de makkelijkste oplossing, maar dat lijkt toch moeilijker uit te voeren dan gedacht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintji

Reintji

(2 x dad)²

Je gebruikt TomTom MyDrive op je telefoon? Is wellicht trekken aan het spreekwoordelijke dode paard.

"De app wordt uiterlijk 22 januari 2025 uit de Google Play Store en de App Store van Apple verwijderd."

https://help.tomtom.com/h...e-mobiele-app-van-MyDrive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Reintji schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:35:
Je gebruikt TomTom MyDrive op je telefoon? Is wellicht trekken aan het spreekwoordelijke dode paard.

"De app wordt uiterlijk 22 januari 2025 uit de Google Play Store en de App Store van Apple verwijderd."

https://help.tomtom.com/h...e-mobiele-app-van-MyDrive
Op de site van TomTom MyDrive laat hij de POI niet eens zien als ik ze in laad, dus verder ben ik niet gegaan. Wist niet eens dat er een mobiele app van was, dacht serieus dat dat in TomTom zelf geïntegreerd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintji

Reintji

(2 x dad)²

Dus je gebruikt een stand-alone TomTom? Of nog niets en was je via de website van TomTom aan het kijken of het kon? Anders begrijp ik je vraag niet zo goed.

[ Voor 60% gewijzigd door Reintji op 14-04-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Reintji schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:08:
Dus je gebruikt een stand-alone TomTom?
Ik gebruik voornamelijk mijn mobiele telefoon en zoek daarvoor een geschikte navigatie app die geocaches (die je via GSAK kan exporteren) kan importeren als soort van POI punten, zodat deze op de kaart te zien zijn tijdens het navigeren.

Het liefst, met het oog op de toekomst een die geschikt is voor Apple Carplay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintji

Reintji

(2 x dad)²

Wellicht dat je POI's in google maps kan gebruiken? Je kunt via google ook lijsten maken.

Zelf gebruik ik Apple Carplay in mijn auto, daarop gebruik ik Google maps voor het navigeren (of bijvoorbeeld Waze) en mijn telefoon in een handsfree houder met de Geocaching app open. Dat werkt gewoon simultaan en scheelt je heel wat gedoe met lijstjes. Het handige is ook nog eens dat wanneer je in de app op navigeer naar klikt, de locatie automatisch in google maps (in Carplay) wordt geopend.

Op het forum van Groundspeak werd in het verleden al eens gesuggereerd dat Carplay functionaliteit een leuke aanvulling zou zijn voor de officiële app, maar vooralsnog niet gebeurd.

Edit: Navigatie via TomTom (app of stand-alone) is een aflopende zaak vrees ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Reintji op 14-04-2025 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Recent weer wat caches en labs gezocht. Ken je dat gevoel, dat je ergens bent bij een cache en alle logs zeggen iets als: Snelle oppikker, makkelijk gevonden, die was eenvoudig, etc.... en zelf zit je al 15 minuten radeloos rond te lopen en te zoeken achter lantaarnpalen en hekken. Waar de freck is dat ding?!?! Arghgh.
Dus ook niet gevonden helaas. Wat ook niet mee hielp was dat een maatje van me erbij was die het allemaal niet echt kan boeien en weinig moeite deed om mee te zoeken. Die heb ik dan maar laten schieten.

Maar goed, dan wil je toch wel iets vinden, toch? Dus dagje erna naar Wuustwezel gereden in België voor een aantal oppikkers, die gelukkig wel redelijk snel gevonden werden. Daar zaten ook een aantal hengel caches bij, maar ik vind dat maar niets. Hengelen naar iets op 3 meter hoogte is al een uitdaging, laat staan wanneer het op 6+ meter hoogte hangt. Gelukkig was er genoeg anders moois te vinden.

Afgelopen maandag nog een leuke multi gedaan in het Mastbos in Breda met enkele fraai 3D geprinte behuizingen voor de WP's. Overigens, wat voor "afspraken" zijn er bij het uitrekenen van rekensommen? Eerst vermenigvuldigen, dan optellen? Bijvoorbeeld je hebt deze: 5 + 3 × B
Volgens de rekenvolgorde, wordt dit 5 + 3B. En niet 8B. Maar ik heb nu bij deze multi beide rekenvariaties gehad. Het zou handig zijn als haakjes gebruikt worden om alle verwarring te voorkomen. :)

Goed, gisteren nog na werk naar Nuenen gegaan voor een leuke Lab in het thema van Vincent van Gogh. De Lab was gemarkeerd als 2+ uur durende tocht. Ik zag in de comments dat de meesten dit met de fiets deden. Nou, dacht ik, ik ben met de auto dus dat zal vast vlotter gaan.... NOT. Parkeerplek zoeken, parkeren, lopen, loggen, terug, navigeren naar volgende WP en dat weer herhalen. Uiteindelijk was ik ook bijna 2 uur bezig met deze Lab van 10 onderdelen :) Moet wel zeggen dat ik ondertussen ook enkele tradi's gedaan had en 1 virtual. Het was een prachtige route langs allerlei plaatsen waar Vincent geschilderd heeft. Sommige locaties zijn nog te zien, zoals een watermolen.
Een kleine domper was de bonus cache van de Vincent van Gogh Lab. Uiteindelijk de hele Lab gedaan en alle hints verzameld. Geochecker gedaan en yes, coördinaten voor de bonus kloppen! Dus ik snel daar naar toe. Beetje zoeken lang de kant van de weg. Bleek de cache uiteindelijk te liggen in een stuk afgezet riet pal naast een sloot, vol met brandnetels. Ik heb alle hints doorgenomen en las dat het toch daar moest zijn. Iets met oranje en iemand had het hoger terug gelegd zodat het beter zichtbaar was. Maar hoe goed ik ook zocht, niets kunnen zien helaas. Wel een paar keer geprikt aan de brandnetels die ik nu 1 dag later nog goed voel. Dus na 20 minuten zoeken, met nieuwsgierige vragen van wandelaars of ik iets verloren was, heb ik het maar opgegeven. Jammer!!! Ik wil de mooie Lab niet afvallen, want het was echt leuk om te doen. Wat me dan wel een beetje tegenvalt, is de locatie van de bonus. Hebben jullie dat soms ook? Dan doe je een geweldige prachtige multi met allemaal toffe WP's... en vervolgens kom je bij de eindcache en blijkt dat een doosje achter een elektriciteitskastje te zijn in een woonwijk ofzo. Super anti-climax. Maar goed, ik moet niet zeuren, want ik mijn eerste cache moet ik nog leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
segil schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:51:
[...]Hebben jullie dat soms ook? Dan doe je een geweldige prachtige multi met allemaal toffe WP's... en vervolgens kom je bij de eindcache en blijkt dat een doosje achter een elektriciteitskastje te zijn in een woonwijk ofzo. Super anti-climax. Maar goed, ik moet niet zeuren, want ik mijn eerste cache moet ik nog leggen.
Zeer zeker. Heel zonde als je inderdaad een mooie multi, lab of trail hebt gedaan en dan is de bonus gewoon flut.
Laatst een prachtige trail met tradi's gelopen, was de bonus een petling hengel op 7 meter hoogte Best jammer en anticlimax.

Ik heb echter ook het zelfde, moet mijn eerste cache nog zelf leggen, maar dat houdt me toch wel wat tegen. Caches in deze regio hebben over het algemeen geen lang leven.
Weinig goede verstopplekken en veel baldadige jeugd.
Heb ideeën genoeg, maar durf geen cache te leggen 'voor de sloop' van de jeugd.
En een voortuin cache zie ik ook niet zitten

Afgelopen weekend de GPS Maze in Assen bezocht nog wat bekende gezien en een babbeltje gemaakt en vervolgens de eerste 10 caches van K&Q opgepikt Dat zijn ook wel leuke caches om een middagje aan te spenderen, allemaal relatief eenvoudige puzzels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Zilverdael80 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:01:
[...]

Zeer zeker. Heel zonde als je inderdaad een mooie multi, lab of trail hebt gedaan en dan is de bonus gewoon flut.
Laatst een prachtige trail met tradi's gelopen, was de bonus een petling hengel op 7 meter hoogte Best jammer en anticlimax.

Ik heb echter ook het zelfde, moet mijn eerste cache nog zelf leggen, maar dat houdt me toch wel wat tegen. Caches in deze regio hebben over het algemeen geen lang leven.
Weinig goede verstopplekken en veel baldadige jeugd.
Heb ideeën genoeg, maar durf geen cache te leggen 'voor de sloop' van de jeugd.
En een voortuin cache zie ik ook niet zitten

Afgelopen weekend de GPS Maze in Assen bezocht nog wat bekende gezien en een babbeltje gemaakt en vervolgens de eerste 10 caches van K&Q opgepikt Dat zijn ook wel leuke caches om een middagje aan te spenderen, allemaal relatief eenvoudige puzzels.
Jammer te horen dat je in zo'n "slechte" buurt woont. Dan kan je cache snel verdwenen zijn. Ik wil eentje leggen vlakbij mijn woning, waar een klein oud kapelletje staat. Ik heb al een container met log boekje, maar kan ter plekke geen goede verstopplaats vinden. En ik wil ook nog eerst contact opnemen met de eigenaar, of het goed is dat ik daar een cache verstop.
Verder heb ik ook een TB aangeschaft om te laten reizen. Maar ik lees veel verhalen over TB's die achtergehouden worden en niet meer terug komen. Dat weerhoudt mij ook wel een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
segil schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:14:
[...]
En ik wil ook nog eerst contact opnemen met de eigenaar, of het goed is dat ik daar een cache verstop.
Die toestemming is zelfs verplicht om te hebben voordat je een cache verstopt op die locatie.
segil schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:14:
[...]
Verder heb ik ook een TB aangeschaft om te laten reizen. Maar ik lees veel verhalen over TB's die achtergehouden worden en niet meer terug komen. Dat weerhoudt mij ook wel een beetje.
Een TB code kan je zo instellen dat deze alleen te 'discoveren' is, dan hoeft hij niet te reizen
Wij gebruiken onze TB codes niet om te laten reizen maar om te 'discoveren'
Zo schildert mijn vrouw de TB code achter op haar gemaakte happy stones. Leuk om dan te zien wat mensen er van vinden.
We hebben een TB code op onze shirts die we naar events dragen en een TB op de auto.
Zelfs een TB code die we samen met goodies in leuke caches wegleggen. (paracord poppetje, 3D printje etc.)
Want ja, TB's worden raken vrij snel 'kwijt'. Ik heb diverse verhalen gehoord over mensen die een gevonden TB meer dan 2 jaar bij zich hebben zonder hier iets mee te doen.

Als je hem écht wil laten reizen, kan je een 'copy' maken en die laten reizen, TB code op een ander object maken en die laten reizen. Zo heb je je originele TB nog mocht deze copy ooit kwijt raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooksel
  • Nu online

Spooksel

Spooksel!

Vandaag mijn 4e cache gemaakt en geplaatst in Woerden. Merk dat ik het toch wel leuk vind om lekker aan caches te knutselen en ze daarna het wild in te sturen. Dit keer een 'simpele' toevoeging aan een minibieb/buurtbieb.

Paar weken terug nog een tuincache geplaatst bij mijn vriendin in Harmelen, ook al leuke reacties op gekregen.

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste