Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:22
Is het een idee om inkomsten vs. uitgaven uniform te delen, net zoals in het 'Wat verdient een ICT'er' topic? Het zal niet bij iedereen lukken, maar het zou mooi zijn als we netto bedragen kunnen vermelden. Zo zien we van elkaar wat we onderaan de streep overhouden, en kunnen we elkaar tips geven. Dit als verlengstuk van het 'Financiele onafhankelijkheid' topic.

Disclaimer: ik zal ongetwijfeld posten zijn vergeten. Met name beleggingen/aandelen/dividend of kinderen is niet opgenomen. Weinig ervaring mee. Maar vul gerust aan :)

Mijn situatie:
- koophuis/huurhuis
- lease auto/eigen auto

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Krijg het idee dat je nogal wat vergeet (de meer variabele kosten en zaken die je op langere termijn afschrijft).
Interieur, sporten, hobby's, elektronica, kleding, restaurant/cafe/museum/etc, weekendje weg, cadeaus/giften.
Al met al toch een paar honderd € per maand lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hr1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05-2020
Een aanvulling op je lijstje:

Leeftijd:
Gezinssituatie:
Aantal kinderen:
Opleiding:
Loondienst / eigen ondernemer

kosten:

Alimentatie
Schulden
Kinderopvangkosten
Afschrijving inboedel
onvoorziene uitgaven (eigen risico verzekeringen, tegenvallers)
Cadeaus
Vakantie
Kleding
Overlijden(srisico)
zorg / medicijnen / eigen bijdrage geneesmiddelen etc.

Inkomsten:

Inkomsten uit overige werkzaamheden
Kinderopvangtoeslag
Kinderbijslag
Marktplaats etc.

Uiteindelijk is de vraag: Voor wie is het eigenlijk belangrijk om te weten wat een ander per maand te besteden heeft? En hoe transparant is het? naar mijn idee zijn er teveel variabelen en keuzes waardoor echt vergelijken niet haalbaar is.

Om maar een kleine aftrap te geven:

Leeftijd: 30
Samenwonend
2 kinderen (0 en 3)
Beide in loondienst. 40 uur en 28 uur per week.
2 auto's (1 lease + bijteling en 1 in eigen bezit.)

Kinderen naar de opvang 1 dag per week. Overige wordt met ouderschapsverlof en vrienden opgelost.

Koophuis: Koopwaarde 2011 +/- 235.000 euro.
Koophuis: Resterende Hypotheek +/- 127.000 euro. (ongeveer 63.000 euro extra afgelost de afgelopen 5 jaar bovenop de standaard aflossing) Looptijd hypotheek tot 2028 maar de wens is om 2025 hypotheekvrij te zijn.

Totale inkomsten per maand gemiddeld over de afgelopen 24 maanden: 4850,-
Totale kosten per maand gemiddeld over de afgelopen 24 maanden: 3600,-

Gemiddeld genomen +/- 1250 euro per maand "over"

Geld per direct beschikbaar op diverse spaarrekeningen: 12.000 euro.

Per maand los ik 750 euro extra af op de hypotheek en probeer ik rond de 500 euro op de spaarrekening te zetten.

Einde van het jaar wordt alles boven de 10.000 euro op de spaarrekeningen afgelost op de hypotheek. Dit doen we nu zo'n 3 jaar op deze manier en dat werkt prima. Als het een keer niet lukt vanwege wintersport o.i.d dan is er niks aan de hand.

Kortom, vrij zuinig - redelijk saai en behoorlijk risico vermijdend op financieel vlak.

[ Voor 47% gewijzigd door hr1985 op 17-05-2016 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Vastgoedmanager: wat wil je met dit topic bereiken? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:00
inkomen (28 uur): 2150
inkomen partner (29 uur): 3150
totaal: 5300

uitgaven:
netto hypo: 1450
VVE: 220
warmte: 210
electra: 60
water: 15
gemeente belasting: 110
kabel/internet/tel: 70
loterij: 15
verzekering: 75 (gezondheidsverzek. is al van salaris af)
auto: 200 (brandstof en belasting)
boodschappen: 370
onvoorziene zaken: 100

lasten dus ongeveer: 2900

blijft er 2400 over wat op gaat aan:
reservering jaaruitgaven (abbo's, eigen risico etc.): 240
leuke dingen: 350
zakgeld: 480

is ongeveer nog eens 1100 aan uitgaven
en de overige 1300 gaat naar de spaar........

Vakantiegeld en 13e maand gaat naar vakantie's.
Prima vol te houden zo :-)

[ Voor 4% gewijzigd door breagor op 18-05-2016 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

The Eagle schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:01:
@Vastgoedmanager: wat wil je met dit topic bereiken? :)
Tja, dat vraag ik me ook af. Ik ken de topicstarter niet persoonlijk en heb dus ook geen enkel idee waar hij/zij woont en in hoeverre dat invloed heeft op de maandelijkse uitgaven. Alleen al de MRB op mijn 2 auto's zou me 60 Euro per kwartaal schelen in provincie X of Y.

Daarnaast zijn er tientallen externe factoren die de waarde van je (koop-)huis beinvloeden waar je amper invloed op hebt en daardoor hele andere waarden op je blauwe envelop en dus je maandelijkse kosten/inkomsten hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:03
ik sanp het idee van vergelijken wel, doe dit wel eens met familie maar vaak praat je niet over hetzelfde. Door alles op papier te zetten is dat ineens een stuk duidelijker en kun je vergelijken.

Doel zou dan kunnen zijn om te kijken wat je kunt besparen, zo heb ik in het eerste jaar als ondernemer 200/mnd bespaard en kijk ik nog steeds regelmatig waar ik kan korten.

zo zijn onze(5 zielen) maandkosten € 3500 maar kan ik deze binnen een maand naar 1400 brengen door:
geen giften te geven, abbo's op te zeggen, auto(2e) de deur uit, pensioen en sparen stop te zetten, 20% besparen op boodschappen ed.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 13:54

SeatRider

Hips don't lie

technopeuter schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:01:
zo zijn onze(5 zielen) maandkosten € 3500 maar kan ik deze binnen een maand naar 1400 brengen door:
geen giften te geven, abbo's op te zeggen, auto(2e) de deur uit, pensioen en sparen stop te zetten, 20% besparen op boodschappen ed.
Je ziet mogelijkheden 2100 euro per maand besparen? Ik zou niet weten waarom je dat niet zou doen, tenzij je echt graag geld verbrandt?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:31
SeatRider schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:05:
[...]

Je ziet mogelijkheden 2100 euro per maand besparen? Ik zou niet weten waarom je dat niet zou doen, tenzij je echt graag geld verbrandt?
Wat ga je met het geld doen dat je uitspaart als je de abbo's, giften, 2e auto, etc weg doet? Waar wil je het geld dan eigenlijk voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311786

technopeuter schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:01:
Je stopt met geld sparen om geld te besparen? Zodat je geld kunt sparen? :9

Pensioen is dan weer iets waar ik niet op zou willen besparen, ook i.v.m. eventueel partnerpensioen en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

MuddyMagical schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:11:
[...]

Wat ga je met het geld doen dat je uitspaart als je de abbo's, giften, 2e auto, etc weg doet? Waar wil je het geld dan eigenlijk voor gebruiken?
Dit ja, je leeft om te leven, niet om met zoveel mogelijk geld de pijp uit te gaan lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:03
Wat ik weergeeft is een noodscenario, het blijkt dat 60% van de uitgaven een bewuste keuze is. Ik ben zzp-er en dan wil je snel kunnen besparen.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04 11:18
In het kort bij ons man vrouw kind

Zoals het hieronder is kan het natuurlijk ook.
Met de 1000 pm investering kan ik na 13 jaar hard werken sparen beleggen met pensioen. Elke 1000pm meer beleggen zal het proces heel hard versnellen. +- 1250 pm over

Mijn inkomen 1600 + maandelijkse belasting inkomen + bijdrage partner voor vaste lasten + dividendinkomen = 2250 per maand.

Vaste lasten woning gemeente auto belasting brandstof telefoon verzekeringen gaselektra vve totaal 1000 eraf en 1000 investeren in dgi beleggen.
250 opsparen op de bank en voor kleine uitgaven.

Resterende inkomen van partner na aftrek boodschappen anwb zorgverzekering 900 daar leven we van.

Voordeel van weinig kledinguitgaven is omdat ik van mijn werk werkkleding heb en ik daardoor amper kleding slijt.
1x per jaar groots inkopen voor ongeveer 500 euro aan kleding.

[ Voor 19% gewijzigd door BabyRattle op 26-05-2016 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BabyRattle schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 20:18:
In het kort bij ons man vrouw kind

Zoals het hieronder is kan het natuurlijk ook.
Met de 1000 pm investering kan ik na 13 jaar hard werken sparen beleggen met pensioen. Elke 1000pm meer beleggen zal het proces heel hard versnellen. +- 1250 pm over

Mijn inkomen 1600 + maandelijkse belasting inkomen + bijdrage partner voor vaste lasten + dividendinkomen = 2250 per maand.

Vaste lasten woning gemeente auto belasting brandstof telefoon verzekeringen gaselektra vve totaal 1000 eraf en 1000 investeren in dgi beleggen.
250 opsparen op de bank en voor kleine uitgaven.

Resterende inkomen van partner na aftrek boodschappen anwb zorgverzekering 900 daar leven we van.

Voordeel van weinig kledinguitgaven is omdat ik van mijn werk werkkleding heb en ik daardoor amper kleding slijt.
1x per jaar groots inkopen voor ongeveer 500 euro aan kleding.
'Maandelijkse belasting inkomen' wat is dat?

Wil ik ook wel namelijk, geld van de belastingdienst krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53
Ik gok op de HRA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
HRA voorschot belasting. Om en nabij de 1500 pj heffingskorting vanwege onze zoon + hypotheekrenteaftrek van hypotheek van iets minder dan een ton. Zegge een 230 pm totaal.

Je hoeft zoals je ziet niet gigantisch inkomen te hebben om te werken naar financiele vrijheid. Zolang de uitgaven laag blijven..

Al ben ik benieuwd of het voor mij waard is om over te stappen van 4.3% rente annuiteit naar 2.0% . Ik zit bij Obvion met een 10 jaar vast compact hypotheek sinds sept 2013.
103262 euro hypotheek.

Nu nog iets van 98000 resterend.
Rond maart gehoord dat ik van 500 bruto naar 390 bruto kon gaan mits ik 7k boeterente zou betalen.

Nu weet ik dat mijn 7k meer opleverd in beleggingen +-450 pj(dividend 7%pj minimaal verhoogd) dividend + evt waarde aandelen dan wat het opleverd als ik over de periode kijk wat ik minder zou moeten betalen.. ik zit nu nog maar bijna 3 jaar in de 10 jarige met NHG hypotheek..

[ Voor 50% gewijzigd door BabyRattle op 27-05-2016 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:24
BabyRattle schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 12:43:
HRA voorschot belasting. Om en nabij de 1500 pj heffingskorting vanwege onze zoon + hypotheekrenteaftrek van hypotheek van iets minder dan een ton. Zegge een 250 pm totaal.

Je hoeft zoals je ziet niet gigantisch inkomen te hebben om te werken naar financiele vrijheid. Zolang de uitgaven laag blijven..
??

zoals ik het zie heb jij nog (netto?) 2250 inkomen en je vrouw na aftrek van kosten 900 euro? Dus je zit op meer dan 3000 euro (netto?) inkomsten en je noemt dat weinig? Ik ben blij voor je dat je ruimte hebt om te beleggen maar zoals ik het zie is dat alleen omdat jullie beiden een goed salaris hebben.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Elke schoonmaker taxichauffeur vuilnisman die 40+ uur werkt kan makkelijk op 1600 netto komen.

En tja dat we met zn 2en zijn is 3000+
Zij werkt met mbo 2 in de zorg 32 uurs contract en toch elke maand 1400+ op haar rekening. Af en toe Beetje toeslag avond / weekend diensten maar nooit snachts.

[ Voor 54% gewijzigd door BabyRattle op 27-05-2016 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ook interessant voor dit topic:
Wat geef je uit aan de maandelijkse boodschappen?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Voor Benlanka een goede tip voor jou is iets kopen.
Beter dan geld weggooien aan welgeteld 1505 euro huur.

Geen maximale hypotheek nemen, maar een hypotheek van 1000pm bijvoorbeeld scheelt je zo 500 pm oftewel 6000 per jaar.
Oftewel een bedrag van een 100000 na 12 jaar renderen op 3% met een conservatieve dividend growthrate van 5%pj

[ Voor 4% gewijzigd door BabyRattle op 27-05-2016 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
Ad Hox schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:05:
I
- Creditcard bijdrage: EUR 17,-
Wat is dit? De maandelijkse kosten voor het gebruiken van je creditcard? Zo ja, wat is het voordeel van zo'n kaart van ruim 200 euro per jaar t.o.v. de 10-a-20 euro kaarten die je bij de grootbanken bij je betaalpakket kunt nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Valorian schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 19:26:
[...]

Wat is dit? De maandelijkse kosten voor het gebruiken van je creditcard? Zo ja, wat is het voordeel van zo'n kaart van ruim 200 euro per jaar t.o.v. de 10-a-20 euro kaarten die je bij de grootbanken bij je betaalpakket kunt nemen?
Veilig aankopen kunnen doen op het internet, wereldwijd geaccepteerd en aankopen automatisch verzekerd (denk b.v. aan een huurauto in de V.S.). Daarom heb ik een credit card.
MeteoVir schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:36:
Members only:
Bouwen jullie eigen vermogen/spaargeld op?

[ Voor 46% gewijzigd door BFmango op 27-05-2016 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
BabyRattle schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 18:55:
Voor Benlanka een goede tip voor jou is iets kopen.
Beter dan geld weggooien aan welgeteld 1505 euro huur.

Geen maximale hypotheek nemen, maar een hypotheek van 1000pm bijvoorbeeld scheelt je zo 500 pm oftewel 6000 per jaar.
Oftewel een bedrag van een 100000 na 12 jaar renderen op 3% met een conservatieve dividend growthrate van 5%pj
Onze huur is al jaren met max 1%/jaar gestegen, terwijl er intussen wel een gratis oven is bijgeplaatst en al het buitenschilderwerk is gedaan (gebouw is 7 jaar oud). Voor dat, en voor de flexibiliteit dat ik gelijk weg kan wanneer ik wil, zonder restschulden of dubbele woonlasten, ben ik bereid best iets meer te betalen. Wellicht is het wat duurder dan kopen, maar dat is moeilijk te becijferen als je ook onderhoud e.d. over een 30-jarige periode meerekent. Het draait niet alleen om m'n portemonnee. Vermogen opbouwen is geen argument voor ons, dat doen we nu ook, wat handig genoeg niet in stenen vast zit. Ongetwijfeld haal ik daar niet het maximale rendement. Dat interesseert ons niet.
BFmango schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 19:34:
Bouwen jullie eigen vermogen/spaargeld op?
Ja. Daarnaast hebben we wat semi-waardevaste materiële bezittingen (kunst), die je ook als vermogen zou kunnen rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:23

Mijn situatie:
- koophuis/huurhuis
- lease auto/eigen auto/geen auto voor privégebruik

Members only:

En toch spaar ik moeizaam.. Nou helpt het niet dat ik wel eens een festival pak, en ook nog wel eens tijd spendeer in een kroeg.

Ook verzekeringen gaan er misschien wel eens bijhoren.. Ik heb nu helemaal niks lopen, gewoon omdat ik mij er nooit in verdiept heb.

[ Voor 4% gewijzigd door assasinbats op 27-05-2016 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 414204

@assasinbats: je hebt in je situatie gezet "huurhuis" maar in uitgave huis staat huur doorgestreept? Al met al, als het huur of hypotheek is zeker een laag bedrag :) wil ik ook wel voor huren / kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:22
Valorian schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 19:26:
[...]

Mastercard Black card met een limiet van €5.000,-. Hier zit ook een uitgebreide reis- en annuleringsverzekering bij (ook voor reizen die niet geboekt zijn met de card). Daarnaast krijg je onbeperkt toegang tot lounges op bijna alle airports. Dat kost normaliter $99 per jaar en dan nog eens $25 per bezoek. Ik gebruik dat 4 tot 8 keer per jaar, dus in mijn geval haal ik die €200,- er wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:48

Mijn situatie:
- koophuis/huurhuis
- lease-auto/eigen auto
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MarcoC schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 14:46:

Mijn situatie:
- koophuis/huurhuis
- lease-auto/eigen auto
Members only:
Je hebt geen overige uitgaven in bijvoorbeeld de horeca, kleding, boodschappen, nieuwe stofzuiger vervanging meubels etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:24
GoldenSample schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 18:40:
[...]

Je hebt geen overige uitgaven in bijvoorbeeld de horeca, kleding, boodschappen, nieuwe stofzuiger vervanging meubels etc.?
MarcoC schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 14:46:

Mijn situatie:
- koophuis/huurhuis
- lease-auto/eigen auto
Members only:
Bij uitgaven staat 500 euro sparen afgezien van dat het voor mij niet onder vaste uitgaven hoort zal hier wel die reservering onder vallen

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:48
GoldenSample schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 18:40:
[...]

Jawel, maar die zijn zeer variabel en die betaal ik van hetgeen wat overblijft (€448). Boodschappen heb ik wel al gebudgetteerd.

[ Voor 6% gewijzigd door MarcoC op 28-05-2016 22:20 ]

Pagina: 1