CPU koeler(tje) als alternatief voor intel koeler

Pagina: 1
Acties:

• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03:53
Ik zoek een?
Ik heb voor mijn Skylake systeem een andere CPU koeler laten bestellen omdat ik erachter ben gekomen dat deze het piepende geluid veroorzaakt waar ik al eerder over berichtte hier op Tweakers. Het blijkt dus niet de videokaart te zien die piept maar de koeler van processor. Daarom moet er maar een andere in. Ik heb gekozen voor de be quiet! Pure Rock vanwege de suggestie die toen werd gedaan door ACB2401 in dit topic in DAA.

Er is echter één ding waar ik bij nader inzien niet over gedacht heb, de hoogte van de koeler is blijkbaar net zo hoog als het limiet wat er voor de kast geldt (155mm).

Dat betekent dus dat het er waarschijnlijk om gaat spannen. Mocht de koeler niet gaan passen dan stuur ik hem terug en ruil ik hem om met een andere koeler en daar gaat dit topic over.

Welke koeler is voor mij dan beter geschikt? Wellicht een Gelid Tranquillo Rev.2?

Wat is je budget?
€40,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang de koeler van goede kwaliteit is en stil.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De koeler wordt geplaatst in mijn Skylake systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 222,95€ 222,95
1MSI H110M PRO-VD€ 53,95€ 53,95
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G€ 227,95€ 227,95
1Cooler Master Silencio 352€ 52,95€ 52,95
1NZXT NZXT Sentry Mix 2€ 29,95€ 29,95
1be quiet! Pure Wings 2, 120mm€ 7,79€ 7,79
1be quiet! Silent Wings 2 120mm, 120mm€ 18,50€ 18,50
1Kingston HyperX Fury HX421C14FB/8€ 30,95€ 30,95
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 712,94

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:44
Meestal heb je nog iets meer ruimte dan het opgegeven maximum, dus ik verwacht dat die koeler wel zal passen.

Ik heb in die behuizing al de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 geïnstalleerd die je overweegt, die is 153mm hoog, en kan me toch niet herinneren dat er maar 2mm ruimte over was. In combinatie met een pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed is dit heel stil, met jouw 6600 zal dat ook zo zijn.

Er zijn nog genoeg andere koelers te bedenken, ze zullen waarschijnlijk toch allemaal overkill zijn voor een 65W cpu.

• Allard Pruim
Bedankt voor je snelle reactie, ik had op Hardware.Info een topic gelezen van een persoon die ook precies dezelfde kast en cpu koeler wou nemen maar daar werd door iemand gezegd dat de Pure Rock koeler net een millimeter uit gaat steken in deze Silencio behuizing. Na wat speurwerk ben ik er achter gekomen dat die persoon ook een Silencion 352 kast heeft of had dus ik ging er van uit dat hij dat niet uit zijn duim zuigt.

Hier het topic: http://nl.hardware.info/f...nieuwe-pc-gekocht.285983/

Ik heb zojuist even een meetlint op de kop weten te tikken en de afstand opgemeten, vanaf het begin tot het einde kom ik op ongeveer op 19 centimeter uit, dit heb ik wel vanaf de buitenzijde van de kast gemeten.

Vanaf de binnenzijde meet ik het al heel anders, namelijk 17,5 centimeter. Dan komt er nog bij dat de koeler op het moederbord gemonteerd moet worden natuurlijk en de afstand van de kast naar het moederbord is denk ik ook al een halve centimeter door de afstandsbusjes. Dan houden we nog 17 centimeter over.

Het is misschien een domme vraag maar van waar wordt die 15,5 centimeter volgens be quiet! berekent? Vanaf de koelblok of vanaf het punt waar de processor en de koeler elkaar raken. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.

• MacPoedel
Je kunt bij be quiet! een pdf vinden met de afmetingen van de koeler:

http://www.bequiet.com/vo...ts/bk009/bk009_dim_en.pdf

De hoogte is dus van het raakvlak met de CPU tot de bovenkant van de heatsink, zoals je zelf al vermoedde.

Ik kan me verder niet zo goed herinneren hoeveel ruimte ik over had met de Gelid in die Silencio 352, dat was de build van mijn schoonbroer en die is al meer dan een jaar geleden gemaakt. Ik weet nog wel dat het schuim op het zijpaneel redelijk dik was, maar aan de andere kant bouwt Cooler Master altijd wat marge in bij het opgeven van die maximale hoogte.

Als ik dat topic bekijk op HWI, kan ik daar toch niet uit afleiden dat de persoon die die Pure Rock afraadde ook al echt die koeler en behuizing had proberen combineren, maar gewoon eerder af ging van de specificaties. Maar het is nu zo dat je die koeler al besteld hebt, en dan zou ik die toch even proberen. Moest je nog niets besteld hebben dan had ik je gezegd voor iets te gaan dat zeker past, gezien je processor niet zo veel koeling nodig heeft.

• Allard Pruim
Ik ga het inderdaad gewoon even proberen en we zien wel. In de tussentijd heb ik wel een forum gevonden waar iemand een foto gepost heeft van zijn build met dezelfde kast, daar zit een Cooler Master Hyper 212 in die volgens mij 15,9 centimeter is, een stuk groter dan de be quiet! koeler. Op de foto kan ik niet goed zien of deze uitsteekt maar zoals het naar lijkt kan die kast volgens mij net dicht. Als de be quiet! Pure Rock 15,5 centimeter is dan moet mijn kast inderdaad wel dicht kunnen. Onderaan het topic wordt er door iemand in het Engels ook al gevraagd of de kast met die Hyper 212 dicht kan.

http://forum.aquapc.com/showthread.php?t=103268

In je vorige posting gaf je aan dat mijn CPU waarschijnlijk niet zo veel koeling nodig heeft, wellicht een SIBERIAN PRO van Gelid zou dan ook nog kunnen?
http://gelidsolutions.com...x.php?lid=2&cid=12&id=106

[ Voor 21% gewijzigd door Allard Pruim op 02-05-2016 13:39 ]

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 15:27
iets duurder maar ben erg fan van noctua

pricewatch: Noctua NH-U9B SE2

• Allard Pruim
Dank je, ga ik even bekijken. De hoogte is in iedere geval een stuk minder hoog dan de be quiet! koeler. Maar past deze wel op een Socket 1151 moederbord?

[ Voor 6% gewijzigd door Allard Pruim op 02-05-2016 13:37 ]

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-02 16:09
Allard Pruim schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:16:
[...]

Dank je, ga ik even bekijken. De hoogte is in iedere geval een stuk minder hoog dan de be quiet! koeler. Maar past deze wel op een Socket 1151 moederbord?
Alle 115x sockets zijn t zelfde formaat voor koelers. Dus dat moet wel passen.

Die noctua is een stukkie stiller en koelt Vgm zelfs een beetje beter.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

dit moet gewoon passen hoor; er zijn genoeg mensen die een Mugen 4 in hun silencio hebben hangen; het is close, maar het past.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• MacPoedel
Allard Pruim schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:07:
In je vorige posting gaf je aan dat mijn CPU waarschijnlijk niet zo veel koeling nodig heeft, wellicht een SIBERIAN PRO van Gelid zou dan ook nog kunnen?
http://gelidsolutions.com...x.php?lid=2&cid=12&id=106
Die Siberian zou ook kunnen, zal qua koelprestaties ergens tussenin een tower koeler en de boxed koeler zitten vermoed ik. Waarschijnlijk zal de ventilator daarbij wel iets meer aan de bak moeten onder last.

Een Gelid Tranquillo Rev 2 wordt bij mijn schoonbroer in zijn Silencio 352 nooit luid, met een CPU die nog wat heter wordt dan de jouwe. Met het overklokken werd de Tranquillo Rev 2 wel vrij luid in mijn systeem, maar dat is dan ook de reden dat ik die weggedaan heb.

Maar ik denk dat je je die Pure Rock ook niet zult beklagen hoor.

Verwijderd

Voor zover ik weet past de Pure Rock in een Silencio 352. Wil je het zekere voor het onzekere dan kan je nog kiezen voor een pricewatch: Cooler Master TX3 i of pricewatch: Cryorig M9i welke in stilte prima koelprestaties leveren voor een non k cpu.

• Allard Pruim
Daar ben ik weer. Nou vanmiddag even na 12:00 uur de koeler gekregen en na wat vloeken en tieren tijdens het inbouwen heb ik het spul weer draaiende, kast kon gelukkig net dicht. Helaas moest 1 ram bankje wel wijken voor de fan waardoor ik enkel de tweede maar kan gebruiken maar met 8GB is dit op dit moment geen probleem.

Zal straks even eten en dan vanmiddag en vanavond moet ik aan het werk dus ik kan het nog niet uitgebreid testen maar zoals het nu lijkt is het goed. Straks na 23:00 ga ik er mee verder.

Edit: Het valt me wel op dat de fan een beetje een 'zoef' geluid maakt, misschien heeft het te maken met de snelheid van de fan, dat geluid hoor je ook wanneer een fan afremt en langzaam stil begint te staan. Waarschijnlijk komt dat door dat de fan op 300rpm draait maar zal wel sneller worden zodra de cpu warmer wordt. Buiten de kast is dit niet echt merkbaar en toevallig heb ik 2 van deze koelers besteld omdat ik namelijk nog een systeem met deze cpu koeler wil voorzien. Ik heb die fan even omgewisseld met de andere maar beide maken ze dit geluid dus het zal wel normaal zijn.

Bedankt allemaal. :)

[ Voor 38% gewijzigd door Allard Pruim op 03-05-2016 13:46 ]

Pagina: 1