2de game/multimedia systeem

Pagina: 1
Acties:

• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:12
Ik ben van plan om een 2de systeem samen te gaan stellen, dit systeem zal ik zelf gaan bouwen en zal ook randapparatuur moeten hebben. Op dit moment ben ik nog druk bezig om het systeem zelf bij elkaar te sprokkelen maar de 'blauwdruk' ligt er grotendeels al.

Op dit moment heb ik het zo in gedachten:
Systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 311,65€ 311,65
1Asus H110M-K€ 55,40€ 55,40
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 349,-€ 349,-
1Cooler Master Silencio 352€ 52,95€ 52,95
1NZXT NZXT Sentry Mix 2€ 29,95€ 29,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 28,95€ 28,95
1be quiet! Pure Power 9 500W CM€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 895,85

Noot: Opslagmedium ontbreekt op de lijst omdat ik nog een Crucial SSD heb die ik niet zo lang geleden gekocht heb maar nooit gebruikt heb.

Randapparatuur:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung S24D300H Zwart€ 138,99€ 138,99
1Logitech Z130€ 23,09€ 23,09
1Microsoft Wired Keyboard 200 for Business (US int) Zwart€ 8,76€ 8,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 170,84

Noot: Ik heb al een muis dus die hoeft niet besteld te worden.

De bedoeling is dat ik dit systeem ga gebruiken voor gaming (voornamelijk Fallout 4) multimedia en browsen. Voor dat ik dit daadwerkelijk ga realiseren moet ik eerst nog een geschikt bureau op de kop tikken. Ik heb via Marktplaats een mooi bureautje weten te vinden en hopelijk zal deze binnenkort in mijn bezit zijn.

Ik heb het dus nog wel even aan tijd en daarom ook dit topic. Wat vinden jullie van deze configuratie? Ik zelf denk dat het wel wat gaat worden maar ik sta open voor suggesties. Wel zou ik het budget wat de hele boel bij elkaar kost aan willen houden. Dus niet heel veel duurder graag mochten er wel suggesties zijn.

Edit op 21:20: Bij nader inzien toch de voeding vervangen door een ander model van Be Quiet! omdat deze voeding platte kabels heeft waardoor de cable management in deze kast beter tot zijn recht komt.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Hele build, schopje naar DAA.

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:25
Er vallen een aantal dingen op aan deze build. Het eerste dat me opviel was de fan controller. Voor 2 case fans lijkt me een 180W, 5-channel controller nogal overdreven. Volgens mij zijn deze fans dusdanig stil dat je al heel goed je best moet doen om ze te horen. Daarbij beschikt de kast dan nog over een flinke hoeveelheid geluidsdempend materiaal. Als het echt stiller moet, is het mijns inziens verstandiger om te investeren in een CPU koeler. De i7 zal richting de 100W gaan, dus dan zal de stock koeler de case fans wel overstemmen.
Tevens zou ik iets meer uitgeven aan een moederbord met iets meer uitbreidingsmogelijkheden. Voor 30 euro meer krijg je al een µATX bord als deze, welke voorziet in USB3.1 (incl. Type C), M.2 en 4 geheugensloten. Mocht je zelden USB sticks/kabels gebruiken, dan zou je nog voor dit iets goedkopere bord kunnen kiezen.
Tot slot nog een opmerking over de voeding: het gecombineerde verbruik van een GTX970 en een i7-6700 komt niet over de 300W heen. Een 500W voeding is dus, net als de fan controller, totale overkill. De 400W versie levert meer dan genoeg vermogen en zal altijd efficiënter werken: pricewatch: be quiet! Pure Power 9 400W CM

[ Voor 37% gewijzigd door GeneralX op 12-04-2016 03:13 ]

Verwijderd

Als je stilte wil kan je beter de boxedkoeler vervangen voor een pricewatch: be quiet! Pure Rock ipv een fancontroller..

De Pure Power is geen interessante voeding. Niet erg zuinig, geen ondersteuning voor C6/C7 Voeding advies en informatie topic - Deel 32 en daarmee te duur voor wat je krijgt. Wil je een goede betaalbare voeding van be quiet! dan is de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W een uitstekende en stille keuze. Ook met deze voeding is zijn de kabels best aardig weg te werken in de 352. Een ander alternatief is de pricewatch: Corsair CX450M.

• Allard Pruim
GeneralX schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 02:57:
Er vallen een aantal dingen op aan deze build. Het eerste dat me opviel was de fan controller. Voor 2 case fans lijkt me een 180W, 5-channel controller nogal overdreven. Volgens mij zijn deze fans dusdanig stil dat je al heel goed je best moet doen om ze te horen. Daarbij beschikt de kast dan nog over een flinke hoeveelheid geluidsdempend materiaal. Als het echt stiller moet, is het mijns inziens verstandiger om te investeren in een CPU koeler. De i7 zal richting de 100W gaan, dus dan zal de stock koeler de case fans wel overstemmen.
Ik heb deze kast gekozen omdat ik in mijn andere Haswell systeem dezelfde kast heb momenteel. Die casefans zijn op zich stil wanneer ze langzaam draaien natuurlijk maar ik wil graag dezelfde fancontroller hebben omdat het andere systeem die ook heeft en ik heb met deze fancontroller goede ervaringen. Wanneer ik ga gamen zet ik de fans altijd een beetje harder door middel van de schuifjes op de controller.
Tevens zou ik iets meer uitgeven aan een moederbord met iets meer uitbreidingsmogelijkheden. Voor 30 euro meer krijg je al een µATX bord als deze, welke voorziet in USB3.1 (incl. Type C), M.2 en 4 geheugensloten. Mocht je zelden USB sticks/kabels gebruiken, dan zou je nog voor dit iets goedkopere bord kunnen kiezen.
Die uitbreidingsfuncties kunnen mij eerlijk gezegd niet zoveel schelen. Het moet gewoon een moederbord zijn van goede kwaliteit die de huidige componenten prima aankan. En het liefst een Asus.
Tot slot nog een opmerking over de voeding: het gecombineerde verbruik van een GTX970 en een i7-6700 komt niet over de 300W heen. Een 500W voeding is dus, net als de fan controller, totale overkill. De 400W versie levert meer dan genoeg vermogen en zal altijd efficiënter werken: pricewatch: be quiet! Pure Power 9 400W CM
De fabrikant van de kaart raadt minimaal een 500W aan, weet je zeker dat het met een 400W ook gaat lukken? Ik wil namelijk geen problemen met een voeding die straks te licht is.

Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 07:36:
Als je stilte wil kan je beter de boxedkoeler vervangen voor een pricewatch: be quiet! Pure Rock ipv een fancontroller..
Mijn ervaring is dat de boxed cooler inderdaad geluid kan produceren wanneer deze stevig gebruikt wordt maar tot nu toe heb ik geen reden om deze te vervangen omdat naar mijn mening de geluidsproductie wel mee valt. Ik heb tot nu toe altijd Intel stock coolers gehad en ik vind het op zich reuze meevallen. Een andere cooler kan altijd nog in de toekomst.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 07:36:
De Pure Power is geen interessante voeding. Niet erg zuinig, geen ondersteuning voor C6/C7 Voeding advies en informatie topic - Deel 32 en daarmee te duur voor wat je krijgt. Wil je een goede betaalbare voeding van be quiet! dan is de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W een uitstekende en stille keuze. Ook met deze voeding is zijn de kabels best aardig weg te werken in de 352. Een ander alternatief is de pricewatch: Corsair CX450M.
Goed punt, daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Toevallig heb ik in mijn Haswell systeem precies dezelfde be quiet! Straight Power 10 voeding. Ook hier wederom de vraag, is 400W genoeg omdat de fabrikant van de kaart aanraadt, minimaal een 500W.

Verwijderd

Hoe kan een fabrikant een minimaal vermogen aanraden als hij nooit kan weten waaruit de rest van het systeem bestaat.
Het systeem zoals het er nu staat zal ongeveer 250w maximaal verbuiken, 400w is dus ruim genoeg. Een ander alternatief is nog de pricewatch: Corsair Vengeance 400W. Is kwalitatief wat beter dan de CX450M en be quiet! maar wel iets minder efficient als de laatste. De prijs zit er precies tussenin.

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:25
Ter ondersteuning van bovengenoemd stroomverbruik: https://www.techpowerup.c...SI/GTX_970_Gaming/25.html voor het verbruik van de GPU en http://www.tomshardware.c...ore-i5-6600k,4252-11.html voor de CPU. Inclusief 30W voor fans en SSDs kom je op een piekbelasting van maximaal 350W. Uiteraard zul je de CPU en GPU niet permanent 100% belasten, maar zelfs als je dat voorelkaar krijgt, heb je met 400W een ruime marge. Kwalitatief goede voedingen zijn overigens vaak in staat om meer dan het gespecificeerde vermogen te leveren. Zeker als het gaat om het opvangen van een piek. Een 360W voeding zou qua vermogen al volstaan, maar die komen doorgaans aansluitingen te kort voor de GPU.

• Allard Pruim
Bedankt voor de reacties. Ik heb ook eventjes de calculator gedaan op de bequiet site en inderdaad deze geeft ook de suggestie om voor de Straight Power 10 van 400W te gaan, ik ga er dan ook vanuit dat het geen probleem zou kunnen en zal die voeding erbij doen i.p.v. die ik oorspronkelijk had.

• Allard Pruim
Daar ben ik weer. Ik heb bij nader inzien één en ander veranderd aan het systeem, zo heb ik de I7-6700 laten vervangen door een I5-6600 omdat een I7 volgens mij niet zoveel meerwaarde heeft voor mij ten opzichte van een I5. Ook heb ik de 500W voeding door een 400W voeding laten vervangen en wordt dit zoals hier aangeraden werd een Straight Power 10 van be quiet!. Verder heb ik het moederbord laten vervangen door een MSI H110M PRO-VD, en heb ik het geheugen vervangen door Kingston geheugen aangezien ik tot nu altijd Kingston heb gehad en daar wel goede ervaringen mee heb.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 218,86€ 218,86
1MSI H110M PRO-VD€ 54,95€ 54,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 348,80€ 348,80
1Cooler Master Silencio 352€ 52,95€ 52,95
1NZXT NZXT Sentry Mix 2€ 29,95€ 29,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FB/8€ 34,95€ 34,95
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 808,41

Ik denk dat dit het systeem gaat worden.

Verwijderd

Het nut van de fancontroller ontgaat mij helemaal. De case heeft 2 fans. Knoop die aan elkaar met een pricewatch: Akasa PWM fan splitter en sluit de boel aan op die ene sysfanheader op het moederbord en laat de software de snelheid regelen.
Pagina: 1