Vraag

• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:13
Sinds een weekje heb ik de onderstaande build in elkaar gezet:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 224,50€ 224,50
1MSI H110M PRO-VD€ 53,95€ 53,95
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G€ 219,-€ 219,-
1Cooler Master Silencio 352€ 52,95€ 52,95
1NZXT NZXT Sentry Mix 2€ 29,95€ 29,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FB/8€ 33,71€ 33,71
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 682,01

Nu werkt het systeem in principe prima en heb ik geen problemen maar ik merk één ding op. Officeel had dit systeem een MSI GTX970 4GB maar deze gaf een ontzettend hoog piepend geluid, die kaart heb ik teruggestuurd en ik heb een vervangende videokaart geplaatst Maar ook deze videokaart vertoont Coil Whine. Een hoog piepend/fluitend geluid komt uit de kast en met wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat het weer de videokaart is. Nou moet ik wel zeggen dat het nu een heel stuk minder is en alleen bij echte stilte vervelend is. Wanneer de computer uit heeft gestaan en ik het ding opstart lijkt het geluid eerst nog niet aanwezig te zijn, pas op het moment dat Windows start lijkt het geluid te komen.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? En belangrijker moet ik mij zorgen maken? Normaal gesproken heb vooral Coil Whine bij gamen maar deze kaart doet het ook in idle modus. Is het mogelijk een indicatie dat er een onderdeel aan het begeven is of niet helemaal lekker of is dit onschuldig?

Omdat de pc op dit moment goed draait wil eigenlijk niet het hele systeem weer overhoop halen qua hardware. Kan het misschien softwarematig iets zijn, bijv. videodriver?

Even ter informatie, BIOS is up to date, drivers zijn automatisch geïnstalleerd door Windows 10 en zijn volgens mij up to date.

Alle reacties

Verwijderd

Het merendeel van de videokaarten heeft er wel last van, de ene meer dan de ander. Het kan helemaal geen kwaad. Het kan ook een combinatie van bepaalde hardware zijn, zo kan een videokaart bijvoorbeeld bij de ene voeding meer coil whine hebben dan bij een andere voeding.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Even de zoekfunctie gebruiken en tadaa: http://gathering.tweakers...5B%5D=8&keyword=coilwhine :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:13
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:44:
Het merendeel van de videokaarten heeft er wel last van, de ene meer dan de ander. Het kan helemaal geen kwaad. Het kan ook een combinatie van bepaalde hardware zijn, zo kan een videokaart bijvoorbeeld bij de ene voeding meer coil whine hebben dan bij een andere voeding.
Bedankt voor je bevestigende reactie, het kan inderdaad mijn samenstelling zijn maar zoals ik al zei scheur ik liever die computer niet weer uit elkaar. Maar ik dacht altijd dat Coil Whine voornamelijk bij gamen voorkwam wanneer de kaart onder load zit. Dit is de eerste keer dat ik een kaart heb die bij idle ook Coil Whine geeft, misschien gaat het ook wel uit zichzelf weg (misschien moet de kaart nog even indraaien haha :9 ), ik heb van de week wel een aantal casefans verandert in mijn kast omdat deze ratelden en ik moet zeggen door het geluid van de fans lijkt het piepende/fluitende geluid van de kaart een beetje in de achtergrond te verdwijnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Allard Pruim op 28-04-2016 19:44 ]