[Stampede 15] World Community Grid Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BetelgeuseFive
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-05 15:05
Nebulasky2 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 17:16:
[...]

Dat is wel een fikse verbetering.
Je zou toch denken dat de CPU het werk doet en dat die de berekeningen altijd op dezelfde manier uitvoert.
En dat het platform daar weinig tot geen invloed op heeft. 8)7
Ander systeem, andere compiler, andere optimalisaties. Een factor 2 is wel erg veel, maar het kan ook te maken hebben met de instructies die er door de compiler gegenereerd worden (wel/geen SSE/AVX).
Voor applicaties die veel IO nodig hebben gelden weer andere zaken: de file IO op Linux is meestal behoorlijk sneller dan op Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Er zijn projecten (anders dan WCG) waar zelfs het draaien van een linux virtual machine (met hyper-v of vmware of virtualbox) op een windows host beduidend sneller is. Vreemd genoeg zijn er dan ook weer projecten waar windows beter presteert.

Ik hou het dan maar op verschil in compiler/optimalisatie of zelfs deels verschillende sukken code, want het platform op zich zou niet veel uit moeten maken. Ook instructiesets zoals SSE/AVX zijn op beide platformen beschikbaar. Maar als de programmeur meer bekend is met één van beide compilers/platformen, kan hij/zij daar beter omgaan met optimalisatie-flags en opties.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sekerob2
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-09-2020
Flashback in time 7-8 jaar: The AD Vina engine die voor Ebola en Zika gebruikt wordt is rond twee maal sneller onder Linux als onder Windows. Vele keren gevraagd, en wijlen old shatterhand lawrencehardin concludeerde dat het aan het integer deel lag [Dhrystone]. Als je deze test tussen Windows en Linux vergelijkt zie je al dat die 2-3 keer sneller draait onder Linux/Mac als onder Windows. Kortweg, die bepaalde libs zijn onder Linux veel beter geoptimaliseerd. We hebben het zelfde met Help Conquer Cancer gezien... draaide ook dubbel zo snel onder Linux [image analysis was het in wezen]... dubbel werk, dubbele puntjes (en dan komen er natuurlijk ook een paar naar de WCG forums die pontificeren hoe slecht die Windows apps van WCG gecompiled zijn...)

De enige app waar WCG heeft afgeweken van het 'lowest common denominator' principe was voor Uncovering Genome Mysteries. Daar werd SSE2 opti gebruikt omdat het dan 10x sneller draaide als zonder. Al de anderen lieten dat voordeel niet zien. Toen dat gelanceerd werd, viel er een klein procentje van het totale host park bij WCG af, voor dat project. Eigenlijk was SSE2 toepassing 'forced hand' omdat anders het project 20 jaar zou gaan duren in plaats van 2... veel te lang >:)

[ Voor 23% gewijzigd door Sekerob2 op 03-06-2016 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:55

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Nooit geweten, dan ga ik ook Linux maar is proberen, zonde om al die energie in Windows te verspillen als er met dezelfde energie meer resultaat valt te halen onder Linux!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 19:20

Tao

DPC DE_KOMETEN

Nou ben ik een noob waar het Linux aangaat, maar is er ook een Linux versie die vanaf een USB stick opstartbaar is? Met programma's en of libs (?) waarmee WCG te draaien valt?
(Ik begrijp dat je met compilen zelf zo'n beetje je Linux OS kan configureren.)
Want ook mij spreekt het tweemaal zoveel werk kunnen inleveren wel aan. Ik mag die dual Xeon leenbak namelijk wat langer gebruiken :)
En ik wil de Win OS versie (Win 7 Pro) die daar nu op staat niet hoeven aan te passen.

Heeft iemand wat links voor me waar ik verder kan lezen daarover? (Doe ik nu al, maar iets relevants hiervoor googlen levert gelijk ..... tig links op :( .)

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 21:50
Sekerob2 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 19:27:
Flashback in time 7-8 jaar: The AD Vina engine die voor Ebola en Zika gebruikt wordt is rond twee maal sneller onder Linux als onder Windows. Vele keren gevraagd, en wijlen old shatterhand lawrencehardin concludeerde dat het aan het integer deel lag [Dhrystone]. Als je deze test tussen Windows en Linux vergelijkt zie je al dat die 2-3 keer sneller draait onder Linux/Mac als onder Windows. Kortweg, die bepaalde libs zijn onder Linux veel beter geoptimaliseerd. We hebben het zelfde met Help Conquer Cancer gezien... draaide ook dubbel zo snel onder Linux [image analysis was het in wezen]... dubbel werk, dubbele puntjes (en dan komen er natuurlijk ook een paar naar de WCG forums die pontificeren hoe slecht die Windows apps van WCG gecompiled zijn...)

De enige app waar WCG heeft afgeweken van het 'lowest common denominator' principe was voor Uncovering Genome Mysteries. Daar werd SSE2 opti gebruikt omdat het dan 10x sneller draaide als zonder. Al de anderen lieten dat voordeel niet zien. Toen dat gelanceerd werd, viel er een klein procentje van het totale host park bij WCG af, voor dat project. Eigenlijk was SSE2 toepassing 'forced hand' omdat anders het project 20 jaar zou gaan duren in plaats van 2... veel te lang >:)
vraagje, is dit een amd machine of een intel machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Tao, ik ben voor Ubuntu Mate gegaan, simpelweg omdat deze al eerder in het topic werd genoemd. https://ubuntu-mate.org/

Hier heb ik een bootable USB van gemaakt en deze draai ik nu vanaf diezelfde USB.

Daarna heb ik Boinc voor Linux gedownload en geinstalleerd (even googlen hoe je dat doet). Daarna is het een eitje, want de interface van de Boinc Manager is hetzelfde als je van Windows gewend bent.

Dus nu sta ik op Linux te crunchen. Ik wil wel nog een vergelijkende test doen, zowel windows als linux een week lang draaien en kijken wat het output verschil is.

* gepost vanaf Ubuntu Mate :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nebulasky2
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-08-2024

Nebulasky2

PCT - Energizer

MixingMastersM schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 14:50:
Tao, ik ben voor Ubuntu Mate gegaan, simpelweg omdat deze al eerder in het topic werd genoemd. https://ubuntu-mate.org/

Hier heb ik een bootable USB van gemaakt en deze draai ik nu vanaf diezelfde USB.

Daarna heb ik Boinc voor Linux gedownload en geinstalleerd (even googlen hoe je dat doet). Daarna is het een eitje, want de interface van de Boinc Manager is hetzelfde als je van Windows gewend bent.

Dus nu sta ik op Linux te crunchen. Ik wil wel nog een vergelijkende test doen, zowel windows als linux een week lang draaien en kijken wat het output verschil is.

Ben wel benieuwd naar die vergelijking.
- Vroeger draaide er bij mij een aantal pruttles op linux ( Dec Alfa versie ) en later was het opensuse..
intussen is linux bij mij redelijk (helemaal ) uit beeld geraakt ( geen computer toko meer )

Maar wil er best weer is naar gaan kijken op de reserve pruttel. Kun je linux ook in een windows shell draaien en if so behoud je dan de snelheid. ?

- Sleep is for the Weak -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Dank! Geen specifieke compileer commando's (i.v.m. optimaliseren van Linux voor WCG taken)?

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BetelgeuseFive
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-05 15:05
Nebulasky2 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 15:41:
[...]

Maar wil er best weer is naar gaan kijken op de reserve pruttel. Kun je linux ook in een windows shell draaien en if so behoud je dan de snelheid. ?
Je kunt Linux draaien in een virtual machine (b.v. VirtualBox of VMWare Player). Moderne processoren ondersteunen dit (maar mogelijk moet je dit aanzetten in de BIOS). Er is een klein beetje overhead, maar als de Linux applicatie duidelijk beter presteert dan de Windows applicatie dan draai je sneller op een Virtual Machine met Linux dan native op Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Ok, Testcase #3 is dus Linux in een virtual machine, pik ook wel even mee. Ik draai overigens AMD, dus geen idee of de resultaten ook representatief zullen zijn voor Intel.

Verder geen specifieke compileer commando's gebruikt, nog wel even gegoogled maar niks gevonden, behalve dan een Boinc optimalisatie waarbij het sneller gaat maar je resultaten ook ongeldig worden...niet echt praktisch dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Heb je inmiddels wat ervaring met je vergelijking tussen crunchen op Linux en Windows qua tijden?
MixingMastersM schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 14:50:

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Het is niet helemaal gelukt, m'n pc is meermaals uitgevallen waardoor de vergelijking mank ging. Nu zitten we hier midden in een hittegolf waardoor ik de pc ook maar even uit hou. Op een later moment zal ik dit weer oppakken. Het leek er wel sterk op dat linux een stuk minder tijd nodig had.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste