Benieuwd wat het nu uiteindelijk geworden is
Excuus als ik even inhaak op deze thread, maar om nu een nieuwe aan te maken voor eenzelfde onderwerp...
Zelf 2 jaar in het bezit geweest van een E-M10 II totdat deze gestolen werd. Nu dus in het proces van een nieuwe aankoop waarbij ik dus enerzijds geneigd ben om wederom een E-M10 II aan te schaffen, maar ik zag dat er ondertussen een nieuwe speler bij was gekomen (GX80/85).
Vraag me hierbij vooral af of er zaken zijn waar ik nog niet aan gedacht heb! Deze volgen aan het eind.... of hopelijk in jullie reacties.
Ik ben vooralsnog een
left-eye shooter shooter, waarbij ik veelal JPEG schiet. Ik had voor de E-M10 II de additionele ECG-3 grip, maakte goed gebruik van de Exposure dial en vond Auto ISO in sommige gevallen wel erg handig (ook in M). De Live Composite feature van de Olympus camera kon ik goed waarderen ofschoon niet dagelijks in gebruik. Ik ging er soms wel naast met de focus wanneer ik een foto probeerde te schieten van één van m'n kinderen die bijv. op me af kwam rennen; AF-C is helaas niet top, wat ik probeerde te verhelpen door erop te anticiperen met AF-S op linker/rechter oog, goed licht, korte sluitertijd enzovoort.
Zover ik begrijp is er voor de GX80 geen additionele grip vanuit Panasonic, zijn de JPEG foto's ook goed doch anders dus gewoon afwegen, kan één van de dials op Exposure compensation worden ingesteld maar dan in combinatie met een knop. Er is geen Live Composite als in Olympus, maar werkt Panasonic met Light Composition wat iets soortgelijks kan opleveren, waarbij de fotograaf de keuze heeft welke beelden deel uitmaken van de compositie, maar niet de mogelijkheid heeft om tijdens de opname te kijken hoe het beeld tot stand komt. En het levert "slechts" een foto van 8MP in zoverre dat überhaupt kwalijk is. BULB is echter beperkt tot een paar minuten. AF-C is beter doordat Panasonic DFD focus biedt waarmee het aantal focus missers beperkter zou moeten zijn. En EVF is een kwestie van uitproberen om te zien of m'n rechteroog werkbaar is, ik last ondervind van rainbow of m'n neus die in de weg zit waardoor ik de Touchpad AF moet disablen... of anders instellen.
En ik vernam dat de GX80 wel off-camera/wireless RC flitsen doet ondersteunen, maar dat je dan al extra Panasonic flitsertje erbij moet kopen voor op de body, omdat de interne flitser zelf niet ingezet kan worden hiervoor. Vreemd.. vooral jammer als dat zo is. Met de E-M10 II kan dit wel en gebruikt voor enkele sporadische momenten.
Ik heb een Panasonic camera gehad en daarmee vertrouwd met het menu. Het menu van Olympus vind ik geen minpunt. Het meeste had ik netjes ingesteld en ik had daarna vaak voldoende aan het Super Control Panel van Olympus.
Al met al probeer ik de twee camera's even goed naast elkaar te leggen. Vandaag is de fotozaak helaas dicht dus morgen hoop ik de GX80 uit te proberen. Het begint in elk geval al met de handling
Zijn er dingen te melden waar ik nog niet over heb nagedacht?
- Kan ik qua batterij langer schieten met de GX80?
- Is de Auto ISO functionaliteit van de GX80 beter/slechter/anders?
- Hoe bevalt Light Composition? kan hier niet zo veel over vinden in vergelijk met Live Composite.
- Welke foto features mis ik met de GX80. Ik las dat de E-M10 II veel meer opties biedt qua foto's maar welke essentiële zijn dat dan? Of vooral veel minor minor features?
- Hoe goed is de audio van de GX80 met video i.t.t. E-M10? Immers beiden geen external mic. 4K video is een leuke gimmick maar als de audio matig is dan tja
- Fotokwaliteit van de GX80? Op een vergelijkingssite las ik dat GX80 met JPEG ruis gevoeliger is
- Hoeveel last van focus hunting heeft de GX80 bij low light? Met E-M10 wel wat last gehad. Meer/minder?
- Is DFD focus echt geweldig?