Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseBoyNL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-05 07:55
Mijn vraag
Ik ben al enige tijd aan het kijken voor een systeem camera naast mijn 70D.
De 70D vind ik meestal net iets te zwaar en te groot om mee te zeulen op vakantie of op de motor.
Toen kwam ik al snel uit bij de Systeem camera's. Nu was ik er vrij zeker van om voor de Olympus OM-D E-M10 Mark II te gaan maar toen kwam de Panasonic DMC-GX80 uit met volgens mij net wat betere specs en in de zelfde prijs klassen.

Waarom de Olympus OM-D E-M10 Mark II?
- Beeldstabilisatie Ingebouwd 5 assig
- Micro 4/3 (waardoor groter lenzen aanbod als bv Sony)
- 1080P 60fps

Waar ga ik hem voor gebruiken?
Fotografie van portretten en landschappen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Heb al diverse reviews gelezen en me verdiept in micro 4/3
Volgens mij is dit een leuke set voor een mooie prijs:
http://www.cameranu.nl/nl...zwart-14-42mm-ez-40-150mm

Prijs:
Maximaal 1000,- euro

Alvast hartelijk bedankt voor jullie advies en tijd!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-05 20:23
Voor portretten en landschap zie ik het nut van de 40-150mm niet zo. Dan zou ik de kit lens voor landschappen gebruiken en deze combineren met de Oly 45mm F1.8 / Pana 42.5 F1.7 voor portretten.

Is video belangrijk dan neem je de GX80.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-05 15:08
Waarom geen compactcamera met 1" sensor zoals de Sony RX100? Zo'n systeemcamera is nog best groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:30

Bever!

3

Neem aan dat hij zelf zn lenzen wil wisselen gezien zijn overweging de sony systeemcamera niet te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CChristian
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-04 15:43
Er lijkt bijzonder weinig verschil te zitten tussen de twee camera's (ze gebruiken zelfs dezelfde sensor), maar 2 punten die ik toch wil noemen zijn:

1. Panasonic staat bekend om zijn geweldige video kwaliteit. De kwaliteit van de Olympus is ook prima, maar als je 4k wil filmen ben je op Panasonic aangewezen

2. Het lenzenaanbod van Panasonic en Olympus is verschillend. Hoewel je naar hartenlust alles kunt mounten op beide, zijn er subtiele verschillen. Zo wordt bijvoorbeeld het beeld van de Panasonic lenzen op de Panasonic camera's automatisch elektronisch bijgewerkt, maar niet op een Olympus Body. Dit werkt ook vice versa. Ook andere features als de aperture ring op de Panasonic Leica 15mm f1.7 werken niet op Olympus body's, en de l-fn knop op de Olympus 12-40 f2.8 werkt niet op Panasonic body's. Kijk dus ook goed naar je behoeften qua lenzen. De meest compacte goede lenzen zijn van Panasonic (12-32mm f3.5-5.6 en 20mm f1.7)

Let wel op dat je een systeem aan het overwegen bent welke enorm vergelijkbaar is met je Canon 70D. Ik ben zelf eigenaar van de Olympus OM-D EM10 ii (11.000 shots), en ben groot fan van de camera. Na jaren met Nikon DSLRs te hebben geschoten, ga ik niet meer terug naar DSLR.

Ten slotte: ga ze beide even vasthouden, dan weet je snel genoeg welke meer bevalt.

Hopelijk heb je er wat aan!

[ Voor 0% gewijzigd door CChristian op 23-04-2016 23:16 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 22:19
Als video minder belangrijk is, zou je ook eens naar de Fuji X-T10 met XF 18-55 2.8-4.0 kunnen kijken. Deze valt binnen het budget, en levert door de iets grotere sensor, relatief laag MP aantal, sensor layout en JPEG engine enorm mooie platen op!

[ Voor 20% gewijzigd door 107mb op 23-04-2016 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-05 15:08
Al naar de Canon EOS M3 gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseBoyNL
Bever! schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 09:12:
Neem aan dat hij zelf zn lenzen wil wisselen gezien zijn overweging de sony systeemcamera niet te kiezen.
Het klopt inderdaad dat ik graag van lenzen wissel. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat ik mijn 70D uit eindelijk weg doet als de systeem camera me goed bevalt.
CChristian schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 17:59:
Er lijkt bijzonder weinig verschil te zitten tussen de twee camera's (ze gebruiken zelfs dezelfde sensor), maar 2 punten die ik toch wil noemen zijn:

1. Panasonic staat bekend om zijn geweldige video kwaliteit. De kwaliteit van de Olympus is ook prima, maar als je 4k wil filmen ben je op Panasonic aangewezen

2. Het lenzenaanbod van Panasonic en Olympus is verschillend. Hoewel je naar hartenlust alles kunt mounten op beide, zijn er subtiele verschillen. Zo wordt bijvoorbeeld het beeld van de Panasonic lenzen op de Panasonic camera's automatisch elektronisch bijgewerkt, maar niet op een Olympus Body. Dit werkt ook vice versa. Ook andere features als de aperture ring op de Panasonic Leica 15mm f1.7 werken niet op Olympus body's, en de l-fn knop op de Olympus 12-40 f2.8 werkt niet op Panasonic body's. Kijk dus ook goed naar je behoeften qua lenzen. De meest compacte goede lenzen zijn van Panasonic (12-32mm f3.5-5.6 en 20mm f1.7)

Let wel op dat je een systeem aan het overwegen bent welke enorm vergelijkbaar is met je Canon 70D. Ik ben zelf eigenaar van de Olympus OM-D EM10 ii (11.000 shots), en ben groot fan van de camera. Na jaren met Nikon DSLRs te hebben geschoten, ga ik niet meer terug naar DSLR.

Ten slotte: ga ze beide even vasthouden, dan weet je snel genoeg welke meer bevalt.

Hopelijk heb je er wat aan!
toon volledige bericht
Wat ik heb begrepen is dat de Olympus een stuk beter is op foto gebied en de Panasonic een stuk beter is op video gebied. Nu vraag ik me wel af hoeveel beter is de Olympus op foto gebied want het lijkt mij dat Panasonic zich daar ook meer op gefocust heeft?
107mb schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 19:24:
Als video minder belangrijk is, zou je ook eens naar de Fuji X-T10 met XF 18-55 2.8-4.0 kunnen kijken. Deze valt binnen het budget, en levert door de iets grotere sensor, relatief laag MP aantal, sensor layout en JPEG engine enorm mooie platen op!
De Fuji komt weer erg slecht uit met filmen geloof ik? kan zijn dat ik er naast zit hoor.
Kwintessens schreef op zondag 24 april 2016 @ 07:57:
Al naar de Canon EOS M3 gekeken?
Heb ik zeker naar gekeken maar naar mijn idee loopt Canon achter op het gebied van systeem camera's.
Ik begrijp niet helemaal waarom canon en nikon niet meer deze markt instappen als dat ze nu doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-05 21:42
Ik zit tussen precies dezelfde camera's te twijfelen en neig nu vooral naar de Panasonic. Aan de ene kant omdat ik de Olympus niet geweldig vast vond houden (dat moet ik nog zien van de Panasonic), en aan de andere kant vanwege de compacte lenzen.

Ik heb nu een Olympus met kitlens en de 14mm Panasonic die er 99.9% van de tijd op zit vanwege het formaat en de lichtsterkte. De GX80 komt ook als kit met de 12-32, wat me een heel fijn compact lensje lijkt voor als lichtsterkte niet zoveel uitmaakt. En ook een stuk beter schijnt te zijn dan de compacte 14-42 EZ van Olympus. En ik wil ook nog graag de Panasonic 20mm, dus als ik dan toch alleen lenzen van Panasonic heb, lijkt het me ergens logisch om ook een body van Panasonic te hebben.

Maar als het wat minder compact mag heeft Olympus ook genoeg leuks. Al vind ik de instaplenzen (14-42, 40-150) wel erg goedkoop aanvoelen. Aan de andere kant zijn ze dan wel weer lekker licht en kost de laatste heel weinig. Blijft lastig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseBoyNL
hatsa schreef op zondag 24 april 2016 @ 16:12:
Ik zit tussen precies dezelfde camera's te twijfelen en neig nu vooral naar de Panasonic. Aan de ene kant omdat ik de Olympus niet geweldig vast vond houden (dat moet ik nog zien van de Panasonic), en aan de andere kant vanwege de compacte lenzen.

Ik heb nu een Olympus met kitlens en de 14mm Panasonic die er 99.9% van de tijd op zit vanwege het formaat en de lichtsterkte. De GX80 komt ook als kit met de 12-32, wat me een heel fijn compact lensje lijkt voor als lichtsterkte niet zoveel uitmaakt. En ook een stuk beter schijnt te zijn dan de compacte 14-42 EZ van Olympus. En ik wil ook nog graag de Panasonic 20mm, dus als ik dan toch alleen lenzen van Panasonic heb, lijkt het me ergens logisch om ook een body van Panasonic te hebben.

Maar als het wat minder compact mag heeft Olympus ook genoeg leuks. Al vind ik de instaplenzen (14-42, 40-150) wel erg goedkoop aanvoelen. Aan de andere kant zijn ze dan wel weer lekker licht en kost de laatste heel weinig. Blijft lastig :P
Wat is hoofddoel met de camera? De olympus heeft namelijk wel een hoop extra foto features!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
BaseBoyNL schreef op zondag 24 april 2016 @ 17:20:
[...]

Wat is hoofddoel met de camera? De olympus heeft namelijk wel een hoop extra foto features!
Hoofddoel is een reis door Azië in het najaar, en verder allerhande kiekjes/landschappen/natuur/steden/familiedagen. Gewoon lekker allround en ook vrij laagdrempelig. Ik heb vroeger veel foto's met een analoge spiegelreflex gemaakt, en wil weer wat vaker erop uit om te gaan fotograferen. De bediening van m'n huidige E-PM1 nodigt niet echt uit tot ook maar enige optie gebruiken, dus kan niet goed beoordelen of ik de extra opties (zoals? Ik heb maar weinig verschil kunnen vinden) van de OM-D E-M10 II wel zou gebruiken.

Ik wil vooral gewoon een goede body met EVF, stabilisatie en waarmee ik gemakkelijk tussen PASM kan switchen en eenvoudig sluitertijd en diafragma kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseBoyNL
hatsa schreef op zondag 24 april 2016 @ 18:23:
[...]
extra opties (zoals? Ik heb maar weinig verschil kunnen vinden) van de OM-D E-M10 II wel zou gebruiken.
Wat ik heb kunnen vinden is bijvoorbeeld Live Composite-modus.
Dit kan heel handig zijn bij voornamelijk avond fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 22:19
BaseBoyNL schreef op zondag 24 april 2016 @ 11:24:
De Fuji komt weer erg slecht uit met filmen geloof ik? kan zijn dat ik er naast zit hoor.
Dat op het gebied van filmen de camera minder goed is dan de huidige concurentie is, staat vast. "Minder goed" is echter niet gelijk aan "erg slecht"

Ik zie echter nergens terug dat uitstekende filmkwaliteit een pre is, dus ik blijf bij mijn advies om je te verdiepen in een X-T10. Met de 18-55 2.8-4.0 objectief valt de camera binnen budget, en daarvoor krijg je een fantastische camera die erg straightforward te bedienen is:

Afbeeldingslocatie: http://download.fujifilm.co.jp/press/en/n150518_01/08.jpg

de sluitertijd staat nu op A. Als de diafragmaring op het objectief ook op A staat komt dat overeen met de P stand.
Draai je nu aan de sluitertijd knop, dan krijg je de S stand,
Haal je vervolgens de aperture van de autostand, dan kom je in de M modus. Erg eenvoudig!

Er is alleen geen ibis, maar stabilisatie zit in elk Fujinon objectief.

[ Voor 3% gewijzigd door 107mb op 25-04-2016 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CChristian
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-04 15:43
Ik kan me wel vinden in het advies van 107mb. Als ik filmen niet een van de hoofdbezigheden van mijn camera zou vinden, dan had ik ook de Fuji XT-10 gekocht. Ook fuji heeft mooie compacte primes in de aanbieding die voldoen aan het criterium om een compactere camera mee te hebben. De Zoomlens die 107mb aanhaalt schijnt geweldig te zijn, het mft format heeft daar geen alternatief voor (behalve de 2x zo dure Olympus 12-40).
Wat ik heb begrepen is dat de Olympus een stuk beter is op foto gebied en de Panasonic een stuk beter is op video gebied
Schiet je JPG of RAW? De kleurrendering in JPG is inderdaad anders van beide camera's. Olympus wordt vaak genoemd om zijn mooie kleuren inderdaad. Indien je RAW schiet maakt het weer weinig uit, het gaat immers om dezelfde sensor in beide camera's.

Panasonic's video kwaliteit staat buiten kijf, je gaat het nergens beter krijgen dan bij Panasonic. Mijn advies: vergelijk zelf wat je vind van de samples op dpreview:
http://dpreview.com/sampl...roduction-samples-gallery
http://dpreview.com/revie...us-om-d-e-m10-ii-review/9
Wat ik heb kunnen vinden is bijvoorbeeld Live Composite-modus.
Ik heb toevallig vorige week nog sterren gefotografeerd, en deze functie is alleen handig als je een statief en afstandsbediening bij je hebt. Zo niet, dan introduceer je te veel shake door op de ontspanner te drukken. Overigens geld dit voor veel andere Olympus functies ook: stacking, multiple exposure, etc.

Ten slotte dus 3 vragen:
1. Hoe belangrijk is video?
2. Wanneer is de camera nodig: de gx80 is nog niet op de markt, bij mijn weten.
3. Schiet je in RAW of JPG?

[ Voor 4% gewijzigd door CChristian op 25-04-2016 16:44 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseBoyNL
CChristian schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:36:
Ten slotte dus 3 vragen:
1. Hoe belangrijk is video?
2. Wanneer is de camera nodig: de gx80 is nog niet op de markt, bij mijn weten.
3. Schiet je in RAW of JPG?
1: Ik vind video wel belangrijk omdat ik hiermee vooruit wil op de 70D.
2: Er is geen haast bij de 70D voldoet nog prima het is echt voor erbij in eerste instantie.
3: Ik schiet bijna altijd beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
Er is sinds vandaag een actie voor 100 euro cashback op de OM-D E-M10 II. Maakt 'm wel nog wat aantrekkelijker.

https://bonus.olympus.eu/...promotion=20000080&lng=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le dj
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 23:18
En hoe verhouden de M10 II en de dan G80 tov elkaar? Als ik reviews zoek over de verschillen tussen deze twee dan vind ik eigenlijk alleen reviews tussen de M5 II en de G80. De M10 II is er al bijna weer twee jaar. Is de G80 de meer investering van ongeveer 300 euro (voor beide geldt nu een cashback) waard? (ben beginner, meer foto dan video). Of kan ik het verschil ook in bijvoorbeeld een extra lens, een prime, stoppen?

btw volgens http://www.43rumors.com/f...xt-from-panasonicolympus/ zal er een m10 III ergens in augustus (maar even het gemiddelde van de verschillende bronnen genomen) komen met (4K, 20MP sensor, improved AF and improved 5 axis stabilization) en wellicht nog een nieuwe panasonic MFT. Je kan altijd wel blijven wachten op het nieuwste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyDix
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-11-2024
Dude, laten we nou net het allemaal over hetzelfde hebben.

Op dit moment zijn dit de spelers in deze prijsklasse (persoonlijke interesse):

-Olympus OM-D E-M5 Mark II zilver 1049
-PANASONIC LUMIX DMC-G80 + 12-60MM 899
-Panasonic LUMIX DMC-G7 zilver + 14-42mm HD II 649

Nu komt het:

Budget:
Als we het hebben over budget dan is de G7 duidelijk de winnaar.

Specs:
Als we het hebben over de specs dan zijn de M5 en G80 (vrijwel) gelijk.

Built in stabilisatie (HEEEL BELANGRIJK):
Aanwezig op M5 en G80, niet op de G7.

Waterproof:
Als we het hebben over waterproof dan zijn de M5 en G80 een dikke JA en de G7 nee.

Nu ben ik zelf aan het denken of dat voor mij een MUST is en ja.
Ik schiet vaak, Ik schiet op alle weersomstandigheden.
Betekent dit dat je met je toestel kunt gaan zwemmen? Nee.
Maar, het is wel fijn als je in een stad als Londen rondzwerft en niet bang hoeft te zijn voor de regendruppeltjes die wellicht tegen je toestel kunnen komen.
Ok, daar is ook wat op te vinden, regenhoes.

Anyways, net als elk consument op aarde willen we allemaal hebben wat NIEUW is en niet wat nieuw WAS.
Dus de G7 valt beetje af voor me, eigenlijk wilde ik er best voor gaan aangezien de specs netjes zijn, maar de beeldstabilisatie is toch wel iets dat ik verwacht te hebben voor de komende jaren voor deze prijsklasse.

Dus dat is mijn input op dit moment.
De M10 heb ik het niet eens over omdat dat toestel een halve lcd scherm heeft.
Die kan maar gelimiteerd bewegen en dat is nou de reden dat ik een nieuw toestel nodig heb.
Nee, het gaat niet om selfies, maar om projecten waarvoor je jezelf soms moet kunnen zien, en dat het scherm naar onder kan draaien is leuk, maar laat daar net nou je tripod staan en hoppa tripod in de weg van de lcd scherm.

Dus hopelijk heb je wat meer info en hebben we wat meer reacties over de topic.

GL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

@BaseBoyNL Als je portretten wil schieten dan is de 45mm f/1.8 een heel mooi en betaalbaar objectief. Zeker een aanrader. Van Panasonic weet ik het niet maar Olympus camera's zijn vrijwel volledig naar wens in te stellen, de functie van de draaiwieltjes tot en met de draairichting naar wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 20:29
De G80 en M5 zijn beiden prima camera's, waar je je geen echte buil aan kan vallen; mijns inziens met de M10 ook niet.... Een paar afwegingen die je mee kan nemen:

- Hoe ligt de camera in de hand? Heb je bij de M5(of M10) behoefte aan een extra grip? Hoe liggen de controls? Ook bij de Panasonic kan je veel instellen.
- Welke lenzen heb je nu en op termijn op het oog. Hoewel beide camera's met elkaars lenzen prima werken, zijn er een paar factoren waarin specifieke combinaties beter zijn. Beide merken hebben een techniek waarbij de lens IS samenwerkt met de sensor IS. Deze techniek is echter niet onderling compatibel. Olympus heeft momenteel 2 lenzen (de 12-100 en de 300) die dit ondersteunen, bij Panasonic zijn dat de meeste zo niet alle lenzen met IS. Panasonic deed traditioneel niets met sensor-IS, en heeft vrij veel lenzen met ingebouwde IS. De M10 ondersteunt dit sowieso niet.
- Als 4K video belangrijk voor je is, dan de G80.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

Benieuwd wat het nu uiteindelijk geworden is :)

Excuus als ik even inhaak op deze thread, maar om nu een nieuwe aan te maken voor eenzelfde onderwerp...

Zelf 2 jaar in het bezit geweest van een E-M10 II totdat deze gestolen werd. Nu dus in het proces van een nieuwe aankoop waarbij ik dus enerzijds geneigd ben om wederom een E-M10 II aan te schaffen, maar ik zag dat er ondertussen een nieuwe speler bij was gekomen (GX80/85).

Vraag me hierbij vooral af of er zaken zijn waar ik nog niet aan gedacht heb! Deze volgen aan het eind.... of hopelijk in jullie reacties.

Ik ben vooralsnog een left-eye shooter shooter, waarbij ik veelal JPEG schiet. Ik had voor de E-M10 II de additionele ECG-3 grip, maakte goed gebruik van de Exposure dial en vond Auto ISO in sommige gevallen wel erg handig (ook in M). De Live Composite feature van de Olympus camera kon ik goed waarderen ofschoon niet dagelijks in gebruik. Ik ging er soms wel naast met de focus wanneer ik een foto probeerde te schieten van één van m'n kinderen die bijv. op me af kwam rennen; AF-C is helaas niet top, wat ik probeerde te verhelpen door erop te anticiperen met AF-S op linker/rechter oog, goed licht, korte sluitertijd enzovoort.

Zover ik begrijp is er voor de GX80 geen additionele grip vanuit Panasonic, zijn de JPEG foto's ook goed doch anders dus gewoon afwegen, kan één van de dials op Exposure compensation worden ingesteld maar dan in combinatie met een knop. Er is geen Live Composite als in Olympus, maar werkt Panasonic met Light Composition wat iets soortgelijks kan opleveren, waarbij de fotograaf de keuze heeft welke beelden deel uitmaken van de compositie, maar niet de mogelijkheid heeft om tijdens de opname te kijken hoe het beeld tot stand komt. En het levert "slechts" een foto van 8MP in zoverre dat überhaupt kwalijk is. BULB is echter beperkt tot een paar minuten. AF-C is beter doordat Panasonic DFD focus biedt waarmee het aantal focus missers beperkter zou moeten zijn. En EVF is een kwestie van uitproberen om te zien of m'n rechteroog werkbaar is, ik last ondervind van rainbow of m'n neus die in de weg zit waardoor ik de Touchpad AF moet disablen... of anders instellen.

En ik vernam dat de GX80 wel off-camera/wireless RC flitsen doet ondersteunen, maar dat je dan al extra Panasonic flitsertje erbij moet kopen voor op de body, omdat de interne flitser zelf niet ingezet kan worden hiervoor. Vreemd.. vooral jammer als dat zo is. Met de E-M10 II kan dit wel en gebruikt voor enkele sporadische momenten.

Ik heb een Panasonic camera gehad en daarmee vertrouwd met het menu. Het menu van Olympus vind ik geen minpunt. Het meeste had ik netjes ingesteld en ik had daarna vaak voldoende aan het Super Control Panel van Olympus.

Al met al probeer ik de twee camera's even goed naast elkaar te leggen. Vandaag is de fotozaak helaas dicht dus morgen hoop ik de GX80 uit te proberen. Het begint in elk geval al met de handling :)

Zijn er dingen te melden waar ik nog niet over heb nagedacht?
  • Kan ik qua batterij langer schieten met de GX80?
  • Is de Auto ISO functionaliteit van de GX80 beter/slechter/anders?
  • Hoe bevalt Light Composition? kan hier niet zo veel over vinden in vergelijk met Live Composite.
  • Welke foto features mis ik met de GX80. Ik las dat de E-M10 II veel meer opties biedt qua foto's maar welke essentiële zijn dat dan? Of vooral veel minor minor features?
  • Hoe goed is de audio van de GX80 met video i.t.t. E-M10? Immers beiden geen external mic. 4K video is een leuke gimmick maar als de audio matig is dan tja
  • Fotokwaliteit van de GX80? Op een vergelijkingssite las ik dat GX80 met JPEG ruis gevoeliger is
  • Hoeveel last van focus hunting heeft de GX80 bij low light? Met E-M10 wel wat last gehad. Meer/minder?
  • Is DFD focus echt geweldig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Gim schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:46:
Benieuwd wat het nu uiteindelijk geworden is :)

Zelf 2 jaar in het bezit geweest van een E-M10 II totdat deze gestolen werd. Nu dus in het proces van een nieuwe aankoop waarbij ik dus enerzijds geneigd ben om wederom een E-M10 II aan te schaffen, maar ik zag dat er ondertussen een nieuwe speler bij was gekomen (GX80/85).
Weet niet waar je woont en of je al een camera hebt gekocht maar bij de MM in Rotterdam (alexandrium) lagen gisteren nog twee E-M10 II met pancake. 399 euro (opruiming) waar nog 50 euro cashback vanaf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

[Roland] schreef op zondag 3 juni 2018 @ 10:35:
[...]

Weet niet waar je woont en of je al een camera hebt gekocht maar bij de MM in Rotterdam (alexandrium) lagen gisteren nog twee E-M10 II met pancake. 399 euro (opruiming) waar nog 50 euro cashback vanaf gaat.
Bedankt :)

Rotterdam is redelijk ver van me vandaan, dus dat gaat hem helaas niet worden. Cashback is €75 als het goed is. Bij de MM in Tilburg zag ik een dergelike opruiming staan, maar dan met de 14-150mm lens.

Ik wil inderdaad wel binnen de actie periode van de cashback een besluit hebben genomen welke camera, want in het geval van Olympus is zo'n korting (i.c.m. een evt. opruimingsactie) natuurlijk iets wat ik niet wil laten liggen.

Afgelopen weekend de GX80 nogmaals uitgeprobeerd en ik vermoed dat het toch Olympus wordt. Ofschoon ik m'n rechteroog wel kan gebruiken, voelt het toch prettiger met m'n linkeroog. Nu ben ik brildragend en i.t.t. de E-M10 II VF kun je bij de GX80 niet alle informatie zien in de VF met de bril op. De informatie aan de zijkant valt buiten beeld door de afstand die de bril geeft; bij de E-M10 II heb ik daar geen last van. Zet ik de bril af puur voor camera gebruik, dan zie ik het wel prima bij de GX80 maar dan gaat m'n neus de focus bepalen. Al met al teveel gedoe. Er is om heen te werken, maar de camera moet de gebruiker dienen.

Ben nu vooral aan het kijken of ik voor een 14-150mm lens ga van Olympus of voor een 40-150 R lens; vanuit Amerika is deze laatste goedkoop te importeren. De 14-150mm lens is wat duurder, maar tezamen als kit met de body weer wat voordeliger te krijgen.

Hangt er nu meer vanaf hoe de kwaliteit zich verhoudt. 14-150mm geeft het "gemak" om wat minder met lenzen in de weer te zijn. Hier maak ik geen probleem van als ik echt zelf erop uit ben om te fotograferen, maar als ik met de kinderen ergens naartoe ga is het wat onhandig. De voor- en nadelen naast elkaar aan het leggen. Zover ik begrijp presteert de 14-150mm heel netjes voor een compacte superzoom. Betere resolutie dan de 14-42mm en 40-150mm en qua scherpte overeenkomstig behalve bij de 14mm en 150mm blijft hij een klein beetje achter bij de losse lenzen. Dit klopt zo'n beetje?
Pagina: 1