Internationaal verzekerd post pakket schade claim

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 14:42
Allereerst de korte versie, die het juridische/verantwoordelijkheids vraagstuk stelt;

Als je iets via internet in het buitenland koopt, het verzekerd laat verzenden, en na ontvangst en openen van het pakket blijkt de inhoud overduidelijk tijdens verzending te zijn beschadigd, hoe loopt de schadeclaim procedure dan? Dien ik als koper een case bij PostNL te openen? Of lever ik al mijn bewijslast aan de koper en die overlegt dit met zijn post bedrijf?

Uitgebreide verhaal;
Het is (helaas) al weer enige tijd geleden, maar via eBay had ik wat (grote!) collectible figures gekocht uit Hong Kong. Gezien de waarde had ik ook expliciet gevraagd om het verzekerd te versturen en de correcte waarde aan te geven (verkoper wilde zelf eerst nog een lagere waarde er op zetten, vanwege de invoerkosten). Het zijn collectible items, dus het is in dit geval van belang dat de items mint in sealed box zijn. Helaas hebben de boxen flinke deuken opgelopen (dus flinke devaluatie van de waarde), dus de post is er niet bepaald zachtzinnig mee omgegaan, en wellicht had de verkoper ook wel betere verpakking kunnen verzorgen (hoewel hij al redelijk z’n best had gedaan, maar dus niet goed genoeg).

Gelukkig had ik het verzekerd laten versturen! Of, zo zou je denken… Verkoper heeft contact gehad met Hong Kong Post. Volgens Hong Kong Post moest ik een case openen bij PostNL. Ik heb een case geopend bij PostNL, alles uitgelegd, en bewijslast (foto’s ed.) aangeleverd en zij hebben dit geaccepteerd. Hiervoor heb ik een case nummer gekregen die ik weer aan de verkoper heb doorgespeeld en hij vervolgens aan Hong Kong Post. Van PostNL heb ik toen nog vernomen dat Hong Kong Post ze had gebeld om deze case te verifiëren (een zeldzaamheid volgens hen, maar wel netjes) en alles leek duidelijk en zou goed moeten komen…

Toen was het bericht van de verkoper ineens dat Hong Kong Post niks kon doen omdat PostNL de claim had geweigerd! Na vele belletjes met PostNL en mails met de verkoper zit ik nu in een oneindige cirkel. De verkoper zegt dat ik naar PostNL moet omdat zij de claim hebben geweigerd. PostNL zegt dat zij geen claim kunnen weigeren, want de claim is tussen de verkoper en Hong Kong Post, zij leggen alleen de case en bewijslast van de ontvangende partij vast en spelen dat door naar het postbedrijf van de verzender en daarmee is voor hun de kous af (ik hoor ook graag van mensen die hier meer van af weten of dit inderdaad de enige en juiste rol van PostNL hierin is!). Maar Hong Kong Post blijft zeggen dat zij de claim niet in behandeling kunnen nemen omdat PostNL de claim heeft geweigerd… PostNL heeft ook meerdere malen aangegeven dat dit het probleem van de verkoper is en dat een goede verkoper de koper gewoon compenseert en het verder zelf uitvecht met zijn postbedrijf. Ik heb zelfs een document van de verkoper van Hong Kong Post gekregen waarin zij stellen dat ze de claim niet kunnen behandelen omdat de claim door PostNL is geweigerd! Dat maakt de situatie helemaal bizar! Of PostNL verstrekt onjuiste informatie aan mij, of de betreffende Hong Kong Post medewerker/afdeling snapt er niks van!

In ieder geval, de beste verkoper, diens begrip van Engels steeds verder lijkt af te nemen, negeert de diverse oproepen die ik doe op zijn verantwoordelijkheid en dat de compensatie niet afhankelijk is van de status van zijn claim bij Hong Kong Post, blijft vastzitten in een soort van “Als ik geen geld van Hong Kong Post krijg, ga ik jou ook niet betalen, dus je moet bij PostNL zijn” modus…

Gezien het een pre-order item was en de hele communicatie ook zijn tijd koste, zat ik helaas ook al ver buiten de tijd dat ik nog iets via eBay en Paypal kon inschieten. Een leer voor de volgende keer is om bij ontvangst maar gelijk een claim in te dienen en negatieve feedback te geven, grote kans dat een verkoper dan meer motivatie heeft om tot een oplossing te komen >: /

Ik heb nog contact gehad met de Consumentenbond, maar zij behandelen geen internationale kwesties. Ik vraag me nu af wat voor mogelijkheden ik nog heb? Ik heb zelfs PostNL nog gevraagd of zij Hong Kong Post niet een duwtje in de goede richting kunnen geven, maar dit kunnen zij niet (doen ze niet iig). Enige dat ik nu nog kan bedenken is om mbv. eBay een aangifte te doen oid. Frappante is wel, het was op zich een gerespecteerde verkoper met bijna alleen maar positieve feedback, maar momenteel is zijn eBay-store leeg (mijn ellende speelt ook al 2 jaar of zo, en had ik enige tijd uit moedeloosheid en drukte met tig andere zaken geparkeerd/opgegeven).

Uit nieuwsgierigheid, als je hier het spel hard zou willen spelen, hoe zou dat dan in z'n werk gaan? Dan neem ik een advocaat in de arm en klaag ik de verkoper internationaal aan wegens non-coöperatief gedrag/laksheid/gemakzucht/nalatigheid, dan wel niet de regels van (internationale) handel volgend/schenden van consumentenrecht?

Andere interessante topics betreffende dit thema die ik op GoT was tegengekomen:
Postnl beschadigt aangetekend pakket, wil niet uitbetalen
iichel in "pakket beschadigd naar buitenland"
Verwijderd in "Laptop verkocht via markplaats, bij aankomst defect"
Inhoud verdwenen van verzekerd pakket via postnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:11
Is het een verkoop tussen 2 consumenten, of tussen een bedrijf en consument, dit kan mogelijk al veel verschil maken.

Binnen Nederland zou het tussen een bedrijf en consument normaliter vrij makkelijk zijn, bedrijf is in de basis verantwoordelijk dat de zending correct en onbeschadigd bij de consument aan komt (volgens mij kan er een uitzondering zijn als de consument expliciet een bepaalde manier van verzenden wil hanteren, die bij de verkoper geen standaard optie is). Gaat er is mis, dan zal het bedrijf alsnog de bestelling correct moeten leveren, en kunnen zij daarnaast als opdrachtgever met het postbedrijf in conclaaf gaan over de verantwoordelijkheid en een eventuele uitkering van de schade. Als ontvangende consument heb je normaliter niets van doen met het postbedrijf, en zullen deze vaak ook geen case aannemen vanuit de consument omdat deze geen opdrachtgever is.

Internationaal kan je natuurlijk ook te maken hebben met de regelgeving van het land van herkomst van de verkoper, zeker wanneer deze zich niet expliciet richt op verkoop aan Nederlandse consumenten. Dit zal je dus moeten uitzoeken, welke rechten zijn van toepassing, en hoe makkelijk zijn deze afdwingbaar (een verkoper in China zal er bijv. w.s. niet snel wakker van liggen als jij hier een zaak tegen hem start).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:48

Rmg

Shadow_Zero schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:10:

Uit nieuwsgierigheid, als je hier het spel hard zou willen spelen, hoe zou dat dan in z'n werk gaan? Dan neem ik een advocaat in de arm en klaag ik de verkoper internationaal aan wegens non-coöperatief gedrag/laksheid/gemakzucht/nalatigheid, dan wel niet de regels van (internationale) handel volgend/schenden van consumentenrecht?
Een advocaat of aangifte vanuit hier gaat weinig doen zeker niet in een civiele zaak, Nederlands recht heeft nou eenmaal niets te zeggen over iemand in Hong Kong.

Dit zul je via Hong Kong moeten spelen. Dus daar aangifte doen of/en een Jurist/Advocaat in de arm nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je had idd direct een case moeten aanmaken bij paypal. Helaas heb je daar nu niets meer aan.

Het enige wat je nu nog kan doen, is een advocaat in Honk Kong benaderen, en vragen wat hij nog voor je kan betekenen. Of dat het waard is, is afhankelijk van de waarde van de beschadigde producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
De verkoper zit in Hong Kong. Ik ga uit van een eenmanszaak, maar is de enige voorwaarde daar voor dat een verkoper zich heeft ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Ik weet niet of dat het geval is, dus dan zou het juridisch gezien gezien misschien zelfs een particulier betreffen. Maar gezien de hoeveelheid handel zou het toch om een bedrijf moeten gaan. Zoals gezegd, de eBay-store bestaat inmiddels niet meer, je kunt nog wel zijn user-account vinden: http://www.ebay.com/usr/toysonline2002 (bijna 20.000 positieve feedbacks). Echter, de verkoper maakte in dit geval niet echt werk van zijn verantwoordelijkheden (waarvan hij verder ook niet exact van op de hoogte leek te zijn).

Ik was ook niet van plan om een advocaat in de arm te nemen, maar vind het wel interessant om te weten dat je enige mogelijkheid dan is in het land van herkomst. Tja, je voelt je als koper toch redelijk machteloos in zo'n situatie.

Ik heb nog wel expliciet reactie van PostNL gekregen dat het in dit geval wel inderdaad de bedoeling was dat ik het bij hen aanmeldt. Maar verdere afhandeling dient tussen de verkoper en Hong Kong Post te gebeuren. Verkoper lijkt nu helemaal niet meer te reageren en van Hong Kong Post heb ik ook nog geen reactie...

EDIT:
Kan ik trouwens wel aangifte in Nederland doen? Niet dat het verder zoden aan de dijk zal zetten, maar voor het gevoel...

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow_Zero op 21-04-2016 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 12:19
Ja, je kan altijd aangifte doen. Er is alleen geen strafbaar feit gepleegd, dus de politie kan er helemaal niks mee doen - zelfs al zou de verkoper in Nederland zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 08:13
Toch ben ik benieuwd naar de waarde van de items. Gaat dit om een paar tientjes dan zou ik alles laten zitten (jammer genoeg komt zo'n verkoper er dan wel makkelijk af maar zoveel moeite voor een paar tientjes zit ik dan niet op te wachten) maar als het gaat om flinke bedragen dan zou ik zeker gaan informeren naar de mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Het totaal (inc. de shipping kosten, die flink waren) was iets van $1500. Dan nog is de vraag hoeveel de compensatie zou bedragen, gezien het niet 100% afgeschreven is, zogezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We vergeten nog wel eens hoe fijn het is dat de EU garantie en dit soort recht centraal heeft geregeld. Je bent nu aangewezen op de voorwaarden van een postbedrijf dat onder een heel ander recht handelt en waarvan je waarschijnlijk de regels in het Engels al nooit gaat zien.

Het direct via Paypal aankaarten was inderdaad verstandig geweest. Je kan ongeacht verlopen van de periode het verhaal daar sowieso heen sturen. Wellicht leggen ze het in ieder geval vast.

Dat verkoper steeds minder reageert, daar ga je weinig aan doen. Dwingen gaat het gewoon niet worden vanuit hier... Alle rechten die je hier in Nederland kent kan je vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Paypal had me zelfs gebeld destijds! Ik weet niet of ze iets hebben vastgelegd, maar het kwam er op neer dat ze konden niks voor me doen gezien ik geen melding binnen 45 dagen heb gedaan. Met Mastercard heb ik geloof ik 180 dagen, maar die gaan niks doen met schade die tijdens verzending is ontstaan.

Ja, ik ben me bewust dat ik verder vrij machteloos ben, het is erg jammer. Tenzij ik veel tijd en veel geld had, kon ik er zo heenvliegen en daar met een advocaat in de arm mijn recht halen ;)
Pagina: 1