Karish schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:33:
Netflix heeft 3 video formats:
HDR
Ultra HD 4k
HD
Met mijn Samsung TV KS7000 kan ik HD en HDR instellingen appart opslaan. Wat betekent dus dat alle HDR films op mijn HDR profiel wordt afgespeeld. helaas betekent dit dus ook dat alle ultra HD 4k films afgespeeld word op mijn HD(SDR) profiel, aangezien Netflix ultra HD films niet als HDR ziet.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ultra HD 4k afgespeeld wordt via mijn HDR profiel?
Thanks
Niet mogelijk. Als workaround kun je op zowel beeldmodus 'Standaard' als 'Film' verschillende instellingen invoeren die je actief wil hebben bij een bepaald signaal, gezien beide nagenoeg hetzelfde plaatje opleveren. Of je kunt gebruik maken van de optie HDR+. Je zult echter wel alsnog handmatig moeten schakelen tussen de verschillende beeldinstellingen, maar hoeft dan in elke optie maar 1x de door jouw gewenste instellingen in te voeren.
Maar dat terzijde, waarom zou je dit willen? Ultra HD 4k en HD gedragen zich exact hetzelfde m.b.t. kleur etc. Het enige verschil is resolutie.
Er zijn niet 3 maar slechts 2 verschillende video formaten,
HDR (
High Dynamic Range) en
SDR (
Standard Dynamic Range). Het maakt niet uit of SDR wordt uitgezonden in 4k, 1080P, 720P, 480P, 360P, of wat dan ook het gedrag van kleur etc. is identiek binnen alle SDR bronnen.
HDR / SDR is een indicatie van kleurbereik.
HD / UHD / 4K / 1080P etc. zijn een indicatie van resolutie van het betreffende video format.
Beide zijn 2 los van elkaar staande zaken
Met betrekking tot Netflix:
HDR = 4K HDR
Ultra HD 4k = 4K SDR
HD = 1080P SDR
Je hoeft dus in principe enkel 1 profiel aan te maken voor HDR content en 1 profiel voor SDR content. Dat is tevens ook de verklaring waarom die optie die jij beschrijft niet aanwezig is op het toestel, omdat deze enkel kijkt naar het video format en niet naar de resolutie waarin dat format wordt uitgezonden.
Indien je hier van wil afwijken adviseer ik je om een apart profiel aan te in de beeldmodus HDR+ welke je dan kan gebruiken bij Ultra HD 4K (SDR) content op Netflix.
Ik krijg eerst het YouTube logo te zien en dan zodra die klaar is met het laden en de daadwerkelijke app start (
moment waarop je de thumbnails van videos hoort te zien) krijg ik dat grijze scherm.
Ik moet wel zeggen dat het momenteel opgelost lijkt te zijn. Denk dat ik wel zeker 10 - 20 keer smart hub heb moeten resetten (
en ook 1x de tv helemaal naar fabrieksinstellingen gezet) en dan werkte het telkens weer voor een aantal uurtjes. 1x keer werd ik midden in het kijken een video spontaan uit de app gegooid en daarna was het beeld weer zo grijs. Maar momenteel werkt het weer een aantal dagen zonder issues. Geen idee of verklaring waarom.
Overigens lees ik op o.a. het AVS forum en hoor ik van van vrienden dat die spontaan ook allemaal issues hebben met apps op Samsung TV's (
ook andere modellen) sinds de jaarwisseling. Heel vreemd allemaal.
Omdat ik alles zo vaak heb moeten restten de afgelopen dagen heb ik een complete backup gemaakt van alle beeldinstellingen die ik gebruik op mijn TV in elke beeldmodus. Mocht iemand deze willen uitproberen dan kan men onderstaande PDF files gebruiken:
1 HDMI SDR.pdf
2 HDMI HDR.pdf
3 HDMI SDR HDR+.pdf
4 HDMI HDR HDR+.pdf
5 TV apps SDR.pdf
6 TV apps HDR.pdf
7 TV apps SDR HDR+.pdf
8 TV apps HDR HDR+.pdf
[
Voor 30% gewijzigd door
ThaBEN op 17-01-2020 10:32
]