Ik heb het hele topic doorgelezen en mij verbaasd over het een en ander. En pagina's? Ik heb slechts 1 pagina hier voor mij.
Ik verbaas mij in het algemeen er nog steeds over dat kennelijke onduidelijkheid richting de consument geen probleem lijkt te zijn. Tijdens het bestelproces zal het wel duidelijk zijn wat je uiteindelijk kwijt bent, maar dat is niet het enige dat wettelijk is geregeld.
Daarbij kan het niet zo zijn dat ik eerst voor allerlei webshops, of dit nu veilingen of normale shops betreft, van alles moet gaan uitzoeken om te beoordelen of hetgeen ik voor mijn neus zie de werkelijke prijs betreft. Dit maakt vergelijken ook erg lastig, zo niet onmogelijk aangezien er ook shops zijn waar je eerst kennelijk het bodproces moet ingaan alvorens de juiste prijs te zien te krijgen.
Je hebt het over de prijs van het artikel en adverteren maar dat is hier niet van toepassing, dit is een veiling en de bedragen zijn biedingen
Een weergave van een product met daarbij een prijs, al dan niet via een banner, is geen advertentie volgens jou?
Dan nog even over de suggestie die gewekt wordt dat het hier om misleiding gaat omdat je bij het maken van een bieding in eerste instantie niet ziet dat er bijkomende kosten zijn. In het blokje met biedgegevens staat naar het soort kavel, openingsbod, aantal biedingen, laatste bod en het volgende bod:
Dat is nu precies het issue, dat zie ik dus pas later dan die banner of prijs op de hoofdpagina.
Overigens van ACM:
3. Eventuele extra kosten
Voordat de consument een product in een winkelmandje plaatst moet de totaalprijs duidelijk zijn. U moet dus ook informatie geven over extra kosten.
Extra kosten zijn bijvoorbeeld:
• administratiekosten,
• servicekosten,
• verzendkosten en/of vrachtkosten.
Is de hoogte van deze kosten vooraf bekend? Dan moet dit bedrag in één oogopslag bij de prijs zichtbaar zijn.
Art 3, lid 2 prijsaanduiding:
De verkoopprijs en de prijs per meeteenheid behoeft niet te worden aangeduid voor een product, vermeld in bijlage I.
En de uitzondering in bijlage 1 wet aanduiding prijzen:
C. Producten die te koop worden aangeboden op een veiling.
Wordt toch lastig bieden zonder prijs?
Nog een andere interessante insteek
https://webwinkelrecht.nl...chten-2-online-veilingen/
Waarbij eigenlijk wordt gesteld dat een veiling op deze manier eigenlijk meer als normale webshop gezien kan of zelfs moet worden.
Nog wat relevant leesvoer:
http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2015:4303
In de vliegbranche is men duidelijker:
http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBROT:2015:1871
Edit:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2014-140.html
Paragraaf 3 – Bepalingen voor overeenkomsten op afstand en overeenkomsten buiten de verkoopruimte
Voordat de consument gebonden is aan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte, dan wel aan een daartoe strekkend aanbod, verstrekt de handelaar de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie:
Vóórdat.. Dus niet tijdens een bestel- of biedproces.
En zowel in e als f zie ik geen reden daarvan af te wijken, aangezien de bijkomende kosten in veel gevallen bekend zijn.
e. de totale prijs van de zaken of diensten, met inbegrip van alle belastingen, of, als door de aard van de zaak of de dienst de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs moet worden berekend, en, in voorkomend geval, alle extra vracht-, leverings- of portokosten en eventuele andere kosten of, indien deze kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, het feit dat er eventueel dergelijke extra kosten verschuldigd kunnen zijn. In het geval van een overeenkomst voor onbepaalde duur of een overeenkomst die een abonnement inhoudt, omvat de totale prijs de totale kosten per factureringsperiode. Indien voor een dergelijke overeenkomst een vast tarief van toepassing is, omvat de totale prijs ook de totale maandelijkse kosten. Indien de totale kosten niet redelijkerwijze vooraf kunnen worden berekend, wordt de manier waarop de prijs moet worden berekend, medegedeeld;
f. de kosten voor het gebruik van middelen voor communicatie op afstand voor het sluiten van de overeenkomst wanneer deze kosten op een andere grondslag dan het basistarief worden berekend;
Paragraaf 5 – Aanvullende bepalingen voor overeenkomsten op afstand
2. Voordat op elektronische wijze een overeenkomst op afstand wordt gesloten waaruit een betalingsverplichting voor de consument voortvloeit, wijst de handelaar de consument op een duidelijke en in het oog springende manier en onmiddellijk voordat de consument zijn bestelling plaatst, op de in artikel 230m lid 1, onderdelen a, e, o en p, genoemde informatie
Hier lijkt men dan weer wel aan te voldoen en pas later de kosten vermelden, nog voordat daadwerkelijk wordt besteld/geboden zou dan volstaan.
[
Voor 59% gewijzigd door
Paulus0013 op 23-04-2016 19:52
]