Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groeboe
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-04-2021
Beste allemaal,

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op het kopen van een laptop voor het designen van 3d modellen die geschikt zijn voor 3d printen.

Momenteel werk ik als Ingenieur bij een bedrijf en ben het management min-of-meer ingerold. Ik merk nu aan mezelf dat ik het "maken van producten" erg mis. Managen is ook een vak, maar niet het vak dat ik de rest van mijn leven wil uitvoeren. Op de HTS heb ik veel gewerkt met Solid Works voor het maken van 3D-modellen. Ik ben van plan om de kant van het modelleren en tekenen weer op te gaan. Ik moet helaas constateren dat mijn kennis niet meer up-to-date is. Ten gevolge daarvan heb ik een aantal vragen:

- Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een laptop die geschikt moet zijn voor basic 3D modelleren?
- Welke programma's zijn geschikt om (in de toekomst professioneel) 3D modellen te construeren? De modellen moeten geschikt zijn om 3D te printen.
- Zijn er suggesties voor inhoudelijke trainingen/cursussen?
- Wat is een goede (budget) printer om mee te oefenen?

Het doel is om in eerste instantie het 3D-modelleren (weer) onder de knie te krijgen. Als dat op een voldoende niveau is dan wil ik op freelance basis klussen op pakken. In de verdere toekomst, is het plan, wil ik een bedrijf starten om ook feitelijk professioneel te kunnen gaan printen.

Alle informatie, ook aanvullende informatie, is welkom

Alvast bedankt voor de reacties. :)

Beste antwoord (via Spike_wolf op 01-05-2016 00:11)

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:04

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Je hebt in LAA ook al om advies gevraagd over laptops, dat is ook een betere plek daarvoor, in GFX houden we ons niet zozeer met de hardware kant bezig.

Wat 3D software betreft kun je in \[3D] Post je 3d-stuff maar weer - part 44 veel informatie opdoen, de Topic Start daar geeft al een hoop mogelijkheden, hoewel dat niet zozeer op CAD gefocussed is. Omdat je al ervaring met Solid Works hebt is dat wellicht een goede optie om weer naar te gaan kijken.

Wanneer je klaar bent om daadwerkelijk te gaan printen kun je bijvoorbeeld in OpenSource 3D Printing - Deel 2 terecht om je te oriënteren op goedkope print mogelijkheden. Wil je een oplossing die meer "plug en play" is, dan is iets als een Dremel Idea Builder misschien wat.
Maar desktop printers en professioneel werk gaan over het algemeen nog niet echt samen, dan moet je meer naar de high end printers gaan kijken die €20.000+ kosten, of bedrijven zoals Shapeways die die printers gebruiken.

Met deze informatie moet je al een heel eind kunnen komen, mocht je nog specifieke vragen hebben dan kun je daarmee natuurlijk op de daarvoor juiste plekken terug komen. Dit topic is daar veel te breed voor en gaat daarom op slot :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:04

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Je hebt in LAA ook al om advies gevraagd over laptops, dat is ook een betere plek daarvoor, in GFX houden we ons niet zozeer met de hardware kant bezig.

Wat 3D software betreft kun je in \[3D] Post je 3d-stuff maar weer - part 44 veel informatie opdoen, de Topic Start daar geeft al een hoop mogelijkheden, hoewel dat niet zozeer op CAD gefocussed is. Omdat je al ervaring met Solid Works hebt is dat wellicht een goede optie om weer naar te gaan kijken.

Wanneer je klaar bent om daadwerkelijk te gaan printen kun je bijvoorbeeld in OpenSource 3D Printing - Deel 2 terecht om je te oriënteren op goedkope print mogelijkheden. Wil je een oplossing die meer "plug en play" is, dan is iets als een Dremel Idea Builder misschien wat.
Maar desktop printers en professioneel werk gaan over het algemeen nog niet echt samen, dan moet je meer naar de high end printers gaan kijken die €20.000+ kosten, of bedrijven zoals Shapeways die die printers gebruiken.

Met deze informatie moet je al een heel eind kunnen komen, mocht je nog specifieke vragen hebben dan kun je daarmee natuurlijk op de daarvoor juiste plekken terug komen. Dit topic is daar veel te breed voor en gaat daarom op slot :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Dit topic is gesloten.