SSD Videobewerking/ Scratchdisk/ OS/ Programma's/ Bestanden

Pagina: 1
Acties:

• PixellBox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-01 03:50
Ik zoek een?
500GB SSD voor Windows 10, een handjevol programma's en enkele Adobe werkbestanden. Verder wordt de SSD ingezet als scratch disk en gebruikt voor het exporteren van (4K) Adobe (premiere pro) projecten.

Wat is je budget?
Flexibel, afhankelijk van het meeste bang voor buck. EVO 850 voor 120 via de V&A/Marktplaats?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
i7 6700, 2x8GB DDR4, R9 290, Z170 Pro Gaming (aanbieding, anders H170), 3x 2TB HDD

Informatie
Topic gestart naar aanleiding van Premier Pro CC SSD scratch disk en [BBG] High-end workstation juli 2014:
maratropa schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 10:38:
EVO's zou ik alleen niet doen. Als de Turbowrite buffer vol zit zakt de write snelheid flink in. Je wilt op z'n minst consistente writesnelheid als je dingen wegschrijft. Ik heb een paar EVO's ook aan m'n controller gehad en met flink veel data schrijven laten ze wel hun zwakte zien.
In de betreffende topics lees ik dat voornamelijk snelheid bij grote hoeveelheden data van belang is. Wanneer ik echter de verschillende testen van HardwareInfo bekijk lijken de EVO's op het gebied van steady state performance (waar het om gaat) bovengemiddeld te presteren. Uitzondering is de 950 PRO maar dat lijkt mij geen bang for buck meer. Wat zie ik over het hoofd: Samsung 850 Evo SSD 120GB/250GB/500GB/1TB review: nieuwe budgettopper?

Vragen
Kon over het volgende verder geen eenduidig antwoord vinden, maar in de praktijk maakt het toch niet gek veel uit wanneer ik 1 SSD voor meerdere zaken gebruik (OS, programma's, bestanden en als scratch disk in bijvoorbeeld Premiere Pro)?

Als laatste nog voorst of tegens van een normale SATA aansluiting versus een m.2 aansluiting? Op de meeste fora die ik heb bezocht wordt aangegeven dat de snelheidswinst op papier, het in praktijk nog niet waard is.

TLDR: Bang voor buck 500GB SSD met hoge steady state prestaties voor Premiere Pro, OS en nog wat programma's/games.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik neem aan dat de 850 sowieso een stuk beter zijn dan de 840 waar ik het toen over had, en wat je uit die links van je haalt is dat grotere ssd's sowieso langer hun max write snelheid houden. Maar ik zou er ook niet te veel over stressen, ze zakken alleen in als ze geen rust krijgen en de vraag is of je daar 123 aan komt. Je moet echt langdurig uncompressed footage blijven wegschrijven wil je mogelijk tegen 1 of andere limiet aan lopen. Als je h.264 of 265 materiaal wegschrijft maakt het geen klap uit waarnaar je dat doet, de opslag is toch niet snel de bottleneck.

specs

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Evo hebben 1 van de hoogste writes van alle normale 2,5 inch SSD's en dat is nou net wat je wilt lezen kunnen alle SSD's goed.

Daarnaast geeft Samsung 5 jaar garantie of zijn SSD's terwijl dat sommige fabrikanten maar 2 of 3 jaar is.

pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB
PixellBox schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:50:

Als laatste nog voorst of tegens van een normale SATA aansluiting versus een m.2 aansluiting? Op de meeste fora die ik heb bezocht wordt aangegeven dat de snelheidswinst op papier, het in praktijk nog niet waard is.
Je hebt verschil van aansluiting maar ook van welke type. 850 evo is er bijvoorbeeld ook in M.2 variant die gelijkwaardig is aan de normale 850 evo. Deze draaien beide op het SATA protocol.

Daarnaast heb je ook M.2 SSD's die gebruik maken van het PCI-E Protocol en die snelheden liggen daar een stuk hoger (maar dan natuurlijk ook de prijs) Een pricewatch: Samsung 950 Pro 512GB Is bijvoorbeeld al 300€ maar de snelheidswinst is het alleen waard in bepaalde toepassingen . (waarbij jou gebruik daar wel degelijk een voordeel mee zou kunnen behalen)

[ Voor 58% gewijzigd door MichaelvD op 14-04-2016 00:08 ]