Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:48

[BBG] High-end workstation mei 2014

Ondanks dat een workstation in september van het vorige jaar nog behandeld is leek het me goed om ruim voor de introductie van de Hasswel-E processoren nog een high-end workstation te behandelen. Voor een workstation staat vooral videobewerking centraal. We gaan uit van het gebruik van Sony Vegas of Adobe After Effects of Premiere Pro. Daarnaast wordt er ook rekening gehouden met dat een groot beeldscherm oppervlakte gewenst is. De monitoren zullen daarom extra nadruk krijgen in de opties. Ten slotte moet een workstation bij voorkeur relatief stil zijn zodat het de gedachtegang van de gebruiker niet tegenhoud.

Omdat het een high-end workstation betreft krijgen we ook genoeg ruimte in het budget om dit waar te kunnen maken. Omdat een high-end workstation alsnog een breed begrip is hebben we besloten om twee workstations samen te stellen. Een semi-professioneel workstation met een budget van 2000 euro en een professioneel workstation met een budget van 3500 euro. Het verschil tussen twee workstations zit hem deels in de rekenkracht, maar ook deels in de geradeerde kwaliteit. Zo maakt het professionele workstation gebruik van ECC geheugen voor hardwarematige foutcorrectie. Het semi-professionele workstation is juist gebaseerd op regulier geheugen en een concumenten processor, die ook nog eens overgeklokt kan worden.

Naast een snellere processor en grafische kaart kan het professionele workstation ook beter omgaan met io intensieve taken. Er is een ssd aanwezig die puur voor scratch wordt gebruikt om videomateriaal naar toe weg te schrijven. Met name bij 4K of raw beeldmateriaal is de behoefte aan veel io extra groot.

Semi-professioneel workstation:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 489,90€ 489,90
1Asus P9-X79€ 200,50€ 200,50
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 274,50€ 274,50
1WD Black SATA 6 Gb/s WD3001FAEX, 3TB€ 150,18€ 150,18
1Fractal Design Define XL R2 Black Pearl€ 112,95€ 112,95
1Noctua NH-D14 Special Edition (LGA 2011)€ 63,85€ 63,85
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 274,99€ 274,99
1Seasonic G-Serie 550Watt PCGH Edition€ 94,-€ 94,-
1Crucial M550 2,5" 512GB€ 233,04€ 233,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.893,91

Professioneel workstation

#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon E5-2630 v2 Boxed€ 541,29€ 1.082,58
1Supermicro X9DRi-F€ 349,50€ 349,50
1MSI GeForce GTX 780 Gaming€ 426,51€ 426,51
1WD Black SATA 6 Gb/s WD3001FAEX, 3TB€ 150,18€ 150,18
1Fractal Design Define XL R2 Black Pearl€ 112,95€ 112,95
2Noctua NH-U12DXi4€ 66,95€ 133,90
2Kingston ValueRAM KVR16E11K4/32€ 308,50€ 617,-
1be quiet! Dark Power Pro 10 550W€ 115,-€ 115,-
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 124,90€ 124,90
1OCZ Vector 150 480GB€ 271,31€ 271,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.383,83

In de vorige BBG is een nas geadviseerd voor back-up doeleinden & centrale. Gezien dit workstation nog voor een hoger segment is, zal een NAS oplossing in deze BBG ook niet ontbreken.

Wat ideeën over opties en randapparatuur:

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB€ 146,46€ 292,92
1Dell Ultrasharp U2713H Zwart€ 588,-€ 588,-
1Dell Ultrasharp U3014 Zwart€ 990,04€ 990,04
1Dell Ultrasharp UP2414Q Zwart€ 772,-€ 772,-
1Dell Ultrasharp UP3214Q Zwart€ 1.672,-€ 1.672,-
1Logitech MK710€ 74,95€ 74,95
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 68,90€ 68,90
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,09€ 13,09
1Synology DiskStation DS214+€ 298,79€ 298,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.770,69

Feedback en ideeën over de inrichting van de BBG zijn welkom!

[ Voor 48% gewijzigd door Stefanovic45 op 25-06-2014 19:12 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zonder specifiek doel is het maken van een workstation gewoon niet te doen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-09 16:16
-The_Mask- schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 19:28:
Voor de meeste componenten is dat geen probleem ( een Intel presteert hier gewoon beter, en voor het moederbord lijkt het me ook niet zo moeilijk, het hoeft geen super overclockbaar moederbord te zijn aangezien een workstation vooral om stabiliteit draait, en niet om overclockbaarheid ) maar voor de GPU wel, sommige software presteert beter met Nvidia dan een Ati kaart, maar andere programma's profiteren weer meer van een Ati kaart dan van een Nvidia. Ik denk dat je dus een goede basis moet maken met een stevige CPU en bijpassend moederbord met geheugen, voeding, HDD en SSD. En dan met het overgebleven budget moet kijken naar een geschikte GPU uit beide kampen zodat de uiteindelijke gebruiker kan kiezen op basis van de software die die gaat gebruiken.

Zo is denk ik een SSD van 512GB ook al genoeg, aangezien je projecten die klaar zijn wegschrijft naar een HDD, en zo dus ruimte vrij kan maken. Voor een HDD zal een 4TB schijf wel volstaan denk ik.

Ik zou ook zeker over backup nadenken, dit hoeft dan niet in het budget van 2000 euro, maar iemand die professioneel op zoek is naar een workstation wil ook een goede backup hebben zodat hij zijn projecten niet kwijt raakt mocht zijn pc crashen of iets in die trant. Een cloud backup lijkt me hier niet wenselijk, aangezien het vaak om grote projecten gaat ( makkelijk >25GB ) en je afhankelijk bent van je internet. Een eigen backup NAS, met eventueel een wekelijkse backup op externe HDD lijkt mij persoonlijk een betere oplossing.

Voor randapparatuur komt het qua muis en toetsenbord heel persoonlijk denk ik, maar qua beeldscherm zou ik dan zeker richting de Dell U2713HM gaan.t. Ik zou daar dan ook de kosten van een goede calibratie bij laten zien aangezien dat zeker nodig zal zijn als je het professioneel voor foto / video bewerking wil gaan gebruiken.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Een Intel presteert beter... met wat? Zoals gezegd, als je geen specifiek doel voor ogen hebt weet je niet eens of de processor wel een bottleneck gaat zijn als je voor een mindere kiest en is dus deze imho veel te dure cpu niet per definitie de beste keus.
Ook de 7TB aan storage waarvan 1TB ssd is geen logische keuze, als je weinig met data verwerking gaat doen is 1TB ssd zware overkill en 6TB al helemaal.
Als je daarintegen wel veel met data gaat werken is het nog maar de vraag of je meer aan random io of aan sequentiele io hebt, in het laatste geval is een traditionele harddisk een veel zinvollere keus gezien het prijsniveau van grote SSD's.

Wellicht eens handig om eerst eens een functionele omschrijving te maken voordat er een sloot hardware wordt neergezet waar bij elke keuze wel een reden te verzinnen is om het wel of niet te doen.

Stukje ts gemist blijkbaar ;)
Alsnog is de cpu een te dure keuze wat mij betreft als je voor grofweg 80% van de performance (4770K) slechts rond de 50% van de prijs neerlegt, backup is inderdaad wel een aardige om mee te nemen bij dit soort machines aangezien je nogal wat data te backuppen hebt.

[ Voor 68% gewijzigd door Mental op 06-04-2014 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Gelukkig noem ik meerdere doelen in mijn TS! Als dat niet specifiek genoeg is dan dient geen enkel systeem een specifiek doel. Zelfs bij gamesystemen kun je dezelfde discussie starten omdat je afhankelijk van het spel dat je wilt spelen ook andere keuzes bij hardware kunt maken.
SgtElPotato schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 19:52:
[...]
Zo is denk ik een SSD van 512GB ook al genoeg, aangezien je projecten die klaar zijn wegschrijft naar een HDD, en zo dus ruimte vrij kan maken. Voor een HDD zal een 4TB schijf wel volstaan denk ik.
1TB is ook redelijke overkill denk ik inderdaad. Daarom maar direct vervangen door een 500GB model! De Crucial M500 280GB is iets goedkoper, maar ook iets minder snel en iets kleiner. Die lijkt me in dit segment dus niet erg interessant.

[ Voor 37% gewijzigd door Stefanovic45 op 06-04-2014 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Misschien de M500 480GB nemen?
-> stroomverliesbescherming
-> 480GB versie is sneller
-> goedkoper dan de Evo die bij het volzitten vd slc cache aan de snelheid vd 840 (niet Evo) gaat.

[ Voor 42% gewijzigd door SmokingCrop op 06-04-2014 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
StefanvanGelder schreef op zondag 06 april 2014 @ 13:20:
[...]

Gelukkig noem ik meerdere doelen in mijn TS! Als dat niet specifiek genoeg is dan dient geen enkel systeem een specifiek doel. Zelfs bij gamesystemen kun je dezelfde discussie starten omdat je afhankelijk van het spel dat je wilt spelen ook andere keuzes bij hardware kunt maken.
hier ben ik hiet niet mee eens, een game systeem is echt generieker dan een workstation. tuurlijk is het zo dat het ene systeem beter overweg kan met een bepaalde game dan een ander. dus als je die vergelijking door wil trekken betekent dat je een systeem maakt alleen voor Battlefield en de andere alleen voor World of Warcraft.

bij een workstation is die specifiek voor één taak uitgerust. iemand die programmeer taken doet heeft andere eisen dan iemand die beeldverherbewerking doet. anders gezegd, iemand zal eerder bovengenoemde games op een hetzelfde systeem spelen. alleen een beelverherbewerker zal niet op een systeem werken die voor codekloppen is ingericht.

nu dreigt eenzelfde situatie als met de vorige BBG, de thuisserver, dat gewoon niet duidelijk is wat nou het doel is.

misschien een idee voor een volgende BBG, een special wordt een maand van te voren aangekondigd zodat een duidelijk profiel neergezet kan worden, en dan in de maand voordat de BBG live gaat de componenten bij elkaar gezocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

[quote]StefanvanGelder schreef op zondag 06 april 2014 @ 13:20:
[...]

[...]

Hm... Denk juist dat het in dit topic misschien toch wel wat specifieker te kunnen gaan.

Vooral eigenlijk de extra kaarten maken of kraken het systeem. Als basis is de opzet best goed eigenlijk. Vooral hoe de hardware samen werkt lijkt me wel belangrijk.

Workstation kan natuurlijk voor een hoop verschillende dingen zijn. Voor muziek vs development zou het wel enorm anders zijn.

Is dat dan ook niet een goed idee om misschien heel taakgericht dit te doen? Als voorbeeld: Audio productie, Video productie, Dtp, web / development, 3d? In gevallen van workstations zou ik als 3d / video productie meer richting een Xeon kijken met ECC support. Wellicht is de omgeving waarin het moet staan ook belangrijk om een dual port nic te hebben met jumbo frames, en ehh videokaart die geschikt kan zjin voor parralel computing, of juist de cuda cores ondersteunen voor adobe programma's .. who knows :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Welke taak specifiek er met een workstation wordt uitgevoerd kan ik moeilijk bepalen. Ik denk dat we moeten proberen om de grootste groep mensen te raken met ons workstation. Voor wat voor taken zouden jullie graag een workstation zien? Ik denk dat web development de grootste groep zal zijn, maar of je daar een i7 4930K voor nodig heb getwijfel ik.

Voor een dual nic, jumbo frames of parallel computing zie ik eerlijk gezegd nog geen meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-09 08:40
SmokingCrop schreef op zondag 06 april 2014 @ 15:59:
Misschien de M500 480GB nemen?
-> stroomverliesbescherming
-> 480GB versie is sneller
-> goedkoper dan de Evo die bij het volzitten vd slc cache aan de snelheid vd 840 (niet Evo) gaat.
er is al een opvolger van de m500
pricewatch: Crucial M550 2,5" 512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
StefanvanGelder schreef op donderdag 10 april 2014 @ 18:50:
Voor wat voor taken zouden jullie graag een workstation zien?
Poll op de frontpage?
Ik denk dat web development de grootste groep zal zijn, maar of je daar een i7 4930K voor nodig heb getwijfel ik.
Voor alleen het programmeren heb je eigenlijk helemaal niks nodig, maar als je dan weer ook het design doet met afbeeldingen en/of eventueel filmpjes dan komt er weer heel wat meer bij kijken, dat is het lastige.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik denk dat het krachtigste workstation nodig is voor video editing, dus laten we daar van uit gaan? Ik denk dat er voldoende ruimte is om rekening te houden met deze specifieke taken. Zo kunnen we bijvoorbeeld Adobe Premiere Pro / after effects / Sony Vegas pro support uitspreken door het toevoegen van CUDA compatible videokaarten. We zouden er dan bijvoorbeeld een GTX 770 bij kunnen doen. Ik weet alleen niet in hoeverre dat sneller is dan de CPU. Uitgaande van deze lijst van NVidia heeft de 770 behoorlijk van CUDA compute kracht: https://developer.nvidia.com/cuda-gpus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Die is wel nog een stuk duurder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:02
Als je video gaat bewerken dan moet je voor een professionele montage toch rekening houden met > 300 GB aan data. Deze kun je niet bewerken op een SSD van 512 GB. Even verplaatsen van interne (raid 1) schijven doe je ook niet in 5 minuten. Waarom niet een aantal harde schijven aansluiten via USB-3 en van daaruit werken. Per project gebruik je dan 2 of meer externe schijven (werk + back-up)
Sowieso is een externe NAS altijd handig i.v.m. een automatische back-up. Alle kosten vallen weg als je een dag niet kunt werken voor een klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Hoeveel mensen werken er met files van > 300GB? Volgens mij is dat slechts een klein percentage van alle videobewerkers.

Ik zoek eigenlijk nog wat input omtrent videobewerking in programma's van Adobe of bijvoorbeeld Sony Vegas. Video's renderen op basis van de GPU lijkt me een must, maar hoe sterk moet je GPU zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik denk qua GPU dat het wel goed is dat er goede support is. De vraag is ook of je dual precision nodig hebt. Voor 3d wellicht weer wat meer dan voor 2d. Tegenwoordig gaan programma's van Adobe met de mercury engine aardig op de meeste kaarten. Een 680/760 zou minder geschikt weer zijn dan een gtx 780. Hoe dat met ATI zit weet ik niet (mn kennis hiervan is ook een beetje verouderd). Adobe veranderd dit soort dingen toch wel aardig veel.

Voor 300GB files zou je natuurlijk altijd weer een snelle mechanical storage kunnen pakken. Een ssd is altijd wel lekker om te hebben.. toch wel 240/250GB aardig prima zijn.

USB3 lijkt me wel een must, wellicht soms zelfs firewire nog handig in enkele gevallen.

Verder vooral een probleem met audio wel eens dat wanneer een beeld-ding gebeurt dat de audio wel eens stottert omdat ze ergens iets delen. Dat is ook wel handig om in beschouwing te nemen.

Enneh,...wie weet..een hackingtosh? :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Maar welke GPU's hebben we nodig? Ik zit er aan te denken om een GPU voor software aan te raden op basis van OpenCL en een op basis van Cuda. Voor zover ik heb kunnen beoordelen is alles sneller dan een AMD 270 voor OpenCL haast het geld niet waard.

Voor Cuda cores kan ik echter nog weinig goede benchmarks vinden. Je leest wel dat oudere kaarten beter presteren dan nieuwere kaarten, maar met alleen dat gegeven schiet ik nu weinig op.

@gitaarwerk USB 3.0 lijkt me logisch voor een workstation ;)

Hoe zouden we in de BBG rekening kunnen houden met het audio probleem wat je schetst? Ik heb namelijk geen idee wat je bedoeld en of het een software- of hardwarematig probleem is.

Ik stel voor dat mensen die werken met > 300GB files gewoon een 1TB ssd halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Niemand die meer input kan leveren voor het workstation? Na elke BBG krijgen we weer opmerkingen dat men graag een workstation wil zien maar als er dan een topic open is ziet niemand het helaas...

Ik wil graag nog een mooi systeem samenstellen in dit topic. Alle input wordt dus gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-09 22:34

oscarw

Better be a geek than an idiot

Waarom de WD Black? De pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB presteert toch beter dan de Black omdat de 7200.14 1TB platters heeft en de Black niet...?

[ Voor 4% gewijzigd door oscarw op 22-04-2014 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
De betrouwbaarheid van de WD blacks is beter dan die van de Seagate schijven, afgaande op de reviews van Newegg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:46
Ik zou denk ik WD Blacks/greens optioneel laten en simpelweg voor een goede SSD (Zoals: pricewatch: Sandisk Extreme II Desktop 480GB review.) combinatie gaan als OS en werkschijf. Zelf merk ik dat ik mijn WD black tot een que length van 6 kan duwen met een paar grote PSD's en bridge die een beetje metadata weg loopt te schrijven. Storage is zeer afhankelijk van het gebruiks scenario.

Voor fotografie heb ik aan een SSD als werkschijf en greens als archief en backup genoeg. Maar voor video wil je weer meer storage.. etc etc..

Edit: Suggestie: Je zou af kunnen wijken van het normale BBG formaat en een aantal storage subsystemen als optie geven die elk toegespitst zijn op een andere workload? Met de daarbij behorende argumentatie natuurlijk. ?

[ Voor 14% gewijzigd door analogworm op 23-04-2014 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:02
StefanvanGelder schreef op donderdag 17 april 2014 @ 21:56:
Hoeveel mensen werken er met files van > 300GB? Volgens mij is dat slechts een klein percentage van alle videobewerkers.
Dat is zeker ook zo, echter van de grootste groep zal ook geen professioneel workstation aanschaffen. Voor professionele videobewerking zijn de kosten van dit werkstation peanuts.
Dus doel, doelgroep en budget moeten wel met elkaar in overeenstemming zijn. Een high-end workstation zal bedoeld zijn voor een kleine groep mensen. Gekozen is voor videobewerking. Over het algemeen zullen dit mensen zijn die (semi)professioneel met video werken. Dan is 300 GB m.i. redelijk gangbaar. Maar goed, het getal is ook gebaseerd op mijn eigen ervaring met het bewerken van professionele opnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
analogworm schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 23:44:
Ik zou denk ik WD Blacks/greens optioneel laten en simpelweg voor een goede SSD (Zoals: pricewatch: Sandisk Extreme II Desktop 480GB review.) combinatie gaan als OS en werkschijf. Zelf merk ik dat ik mijn WD black tot een que length van 6 kan duwen met een paar grote PSD's en bridge die een beetje metadata weg loopt te schrijven. Storage is zeer afhankelijk van het gebruiks scenario.

Voor fotografie heb ik aan een SSD als werkschijf en greens als archief en backup genoeg. Maar voor video wil je weer meer storage.. etc etc..
Het probleem wat ik met de SanDisk ssd heb is dat die eigenlijk alleen goed scoort in de AnandTech Storage Bench 2013. Bij de overige benchmarks sprint die niet zo in het oog. Het lijkt erop alsof hij in die benchmark goed gebruik kan maken van zijn caching functionaliteit.

Is een Vector 150 niet interessanter voor een workstation? Volgens mij is dit een van een snelste ssd's op het moment met een voorspelbare en stabiele performance. Ik denk dat we naast de ssd ten minste 1 harde schijf moeten aanbevelen. De raid-1 opstelling is eigenlijk alleen nodig als je geen externe nas hebt waar je naar back-upt, anders kost het alleen maar overhead.
Edit: Suggestie: Je zou af kunnen wijken van het normale BBG formaat en een aantal storage subsystemen als optie geven die elk toegespitst zijn op een andere workload? Met de daarbij behorende argumentatie natuurlijk. ?
Zou je hiervan eens ene klein opzetje willen maken hoe je dit voor je ziet? Ik kan moeilijk gebruikersgroepen in workstation herkennen omdat ik zelf geen workstation gebruiker ben op video- of fotogebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
StefanvanGelder schreef op woensdag 23 april 2014 @ 20:00:
[...]
Het probleem wat ik met de SanDisk ssd heb is dat die eigenlijk alleen goed scoort in de AnandTech Storage Bench 2013. Bij de overige benchmarks sprint die niet zo in het oog. Het lijkt erop alsof hij in die benchmark goed gebruik kan maken van zijn caching functionaliteit.

Is een Vector 150 niet interessanter voor een workstation?
...
ahaa, ik had juist het idee dat de storage bench een goede maatstaf is omdat verschillende handelingen daar scripted afgespeeld worden? Plus dat ik persoonlijk veel vertrouwen in sandisk heb vanwege de erg goede CF kaarten. Over de vector weet ik eigenlijk niets, maar wellicht is die inderdaad beter.

mbt ideën voor storage, waarbij ik even prijs en specifieke modellen buiten beschouwing laat en waarbij ik er van uitga dat de backup geregeld wordt op een nas.
Zou je hiervan eens ene klein opzetje willen maken hoe je dit voor je ziet? Ik kan moeilijk gebruikersgroepen in workstation herkennen omdat ik zelf geen workstation gebruiker ben op video- of fotogebied.
Fotografie:
  • 1x SSD, OS, Cache en projectschijf. 480GB zou hierbij ruim voldoende moeten zijn.
  • 1x HDD voor archief.
Het enige probleem wat ik bij deze opstelling ervaar is dat zowel met een black als green schijf het ophalen van metadata van raw foto's op het archief traag als dikke stront gaat. Wellicht dat een groter cache in bridge soelaas biedt, of misschien intel SRT.
Overigens valt te beargumenteren dat fotografie buiten beschouwing gelaten kan worden voor een workstation omdat je met een i7 4770k ook al een heel eind komt. Echter zie ik er wel nut van in voor bijvoorbeeld bach processing van foto's met div action sets en omdat fotografen steeds vaker uitstapjes maken in video producties.

Video:
  • 1x SSD voor OS, Cache/scratch
  • 1x HDD (raid array?) voor import van video
  • 1x HDD (raid array?) voor export van video.
  • HDD voor archief?
Op de adobe website staat het hier ergens uitgelegd. Ik kan het desbetreffende pdf'je niet meer vinden en mij flashplayer crashed constant :P . Waar het op neer kwam was doordat je voor het importeren en exporteren dedicated HDD's hebt deze zich volledig kunnen richten op lezen en schrijven, wat uiteraard weer beter is.

Raw/4k video:
  • 1x SSD voor OS, cache/scratch?
  • 4x SSD in raid voor video files.
  • HDD voor archief?
Dit is een opstelling zoals maratropa eens voorstelde. Wellicht dat je hem eens aan kan schieten, hij heeft volgens mij een erg goed inzicht in de behoeftes van verschillende programma's.

Voor 3D:
Zelfde als fotografie? geen idee eigenlijk, weet niet hoe groot die project bestanden zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door analogworm op 24-04-2014 11:02 . Reden: helderdere formatting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
voor fotografie, ie Photoshop, heb je niet heel veel nodig hoor. nauwelijks ook intressant om daar voor een workstation te BBGen. beetje PC draait dit zonder problemen.

video is al een ander verhaal. en keyword hier is werkgeheugen, hoe meer hoe beter. renderen duurt gewoon lang. naar gelang het doel kan je zo een uurtje onderweg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Iets wat misschien ook nog wel belangrijk is om mee te nemen is dat deze BBG vooral zal zijn voor thuiswerkers, ZZP'ers en kleine bedrijven. Zodra je het over iets grotere bedrijven hebt is het veel aannemelijker dat er wordt gewerkt op workstations van HP, Dell, Lenovo, etc. Gevolgen hiervan zijn beetje lastig te bepalen, maar één waar ik vrij snel aan moest denken was support. Voor workstations is 3 jaar next business day on-site garantie de standaard en ik ben ook bij meerdere bedrijven geweest waar het zelfs on-site support binnen een x aantal uur is. Met zelfbouw is zoiets eigenlijk niet mogelijk. Wordt daar nog iets mee gedaan?

Wat misschien ook nog een taak is om rekening mee te houden zijn berekeningen en simulaties. In bijvoorbeeld de werktuigbouwkundige sector wordt hier het nodige mee gedaan en de benodigde rekenkracht en werkgeheugen daarvoor is vaak een veelvoud van het CAD modelleren zelf. En dit zie je ook in andere sectoren. Een vriend van me had tijdje terug een script gerund dat onderdeel is van z'n afstuderen dat iets met DNA deed en voor dat script werd een workstation met minimaal 128 GB RAM aangeraden.

Verder is de Dell UltraSharp U2713HM een leuk scherm, maar voor fotobewerking (en dan vooral soft-proofing) wil je eigenlijk toch wel een wide gamut scherm. Met een sRGB scherm vallen heel veel printbare kleuren buiten het kleurbereik van het scherm (op basis van Pointer's gamut ruim 30%, wat een vrij goed beeld geeft van de situatie). Verder zou ik als het echt professioneel is eerder naar Eizo ColorEdge / NEC SpectraView schermen kijken.

Voor videobewerking verwacht je weer andere dingen van een scherm, te denken valt aan:De HP DreamColor LP2480zx is dan bijvoorbeeld interessant (of binnenkort wellicht de nieuwe HP DreamColor Z24x en Z27x).

Met 4K video en in sommige gevallen ook met CAD en fotobewerking kan een 4K scherm weer interessant zijn.

M'n punt is dat een U2713HM al snel te kort zal schieten voor workstationtaken.

Verder maakte AntonyterHorst een goed punt over kalibratie. Kan denk ik ook geen kwaad daar iets over te zeggen. Een goede colorimeter / spectraalfotometer is niet goedkoop, maar een gekalibreerd scherm is wel voor veel disciplines van belang, zoals bij fotobewerking, videobewerking, productontwerp, onderzoek, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
analogworm schreef op donderdag 24 april 2014 @ 10:43:
[...]
mbt ideën voor storage, waarbij ik even prijs en specifieke modellen buiten beschouwing laat en waarbij ik er van uitga dat de backup geregeld wordt op een nas.
[...]

Fotografie:
  • 1x SSD, OS, Cache en projectschijf. 480GB zou hierbij ruim voldoende moeten zijn.
  • 1x HDD voor archief.
Het enige probleem wat ik bij deze opstelling ervaar is dat zowel met een black als green schijf het ophalen van metadata van raw foto's op het archief traag als dikke stront gaat. Wellicht dat een groter cache in bridge soelaas biedt, of misschien intel SRT.
Overigens valt te beargumenteren dat fotografie buiten beschouwing gelaten kan worden voor een workstation omdat je met een i7 4770k ook al een heel eind komt. Echter zie ik er wel nut van in voor bijvoorbeeld bach processing van foto's met div action sets en omdat fotografen steeds vaker uitstapjes maken in video producties.
Fotografie laten we inderdaad buiten beschouwing, daarvoor is de 4770 idd snel genoeg.
Video:
  • 1x SSD voor OS, Cache/scratch
  • 1x HDD (raid array?) voor import van video
  • 1x HDD (raid array?) voor export van video.
  • HDD voor archief?
Op de adobe website staat het hier ergens uitgelegd. Ik kan het desbetreffende pdf'je niet meer vinden en mij flashplayer crashed constant :P . Waar het op neer kwam was doordat je voor het importeren en exporteren dedicated HDD's hebt deze zich volledig kunnen richten op lezen en schrijven, wat uiteraard weer beter is.
Dedicated schijven voor import en export lijkt me inderdaad een goede oplossing! Ik denk dat een raid array hierin nog iets te ver gaat. Ik zie de import en export schijven ook niet als permanente opslaglocatie maar meer als tijdelijke locatie. Als je een project klaar hebt wil je hem eigenlijk niet meer op je computer hebben staan in verband met een back-up.
Raw/4k video:
  • 1x SSD voor OS, cache/scratch?
  • 4x SSD in raid voor video files.
  • HDD voor archief?
Dit is een opstelling zoals maratropa eens voorstelde. Wellicht dat je hem eens aan kan schieten, hij heeft volgens mij een erg goed inzicht in de behoeftes van verschillende programma's.
Is het werken met RAW of 4k bestanden echt zo IO intensief dat je er ssd's voor nodig hebt? Volgens mij zit de bottleneck altijd wel bij het renderen...?
Kid Jansen schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 16:27:
Iets wat misschien ook nog wel belangrijk is om mee te nemen is dat deze BBG vooral zal zijn voor thuiswerkers, ZZP'ers en kleine bedrijven. Zodra je het over iets grotere bedrijven hebt is het veel aannemelijker dat er wordt gewerkt op workstations van HP, Dell, Lenovo, etc. Gevolgen hiervan zijn beetje lastig te bepalen, maar één waar ik vrij snel aan moest denken was support. Voor workstations is 3 jaar next business day on-site garantie de standaard en ik ben ook bij meerdere bedrijven geweest waar het zelfs on-site support binnen een x aantal uur is. Met zelfbouw is zoiets eigenlijk niet mogelijk. Wordt daar nog iets mee gedaan?
Ik denk dat support altijd een nadeel is van zelfbouw... Je kunt hooguit wat onderdelen op voorraad hebben liggen zodat je snel weer aan de slag kunt in het geval van een hardwarematig falen van een onderdeel... Hoe zouden we hier op een andere manier in de BBG rekening mee kunnen houden?
Wat misschien ook nog een taak is om rekening mee te houden zijn berekeningen en simulaties. In bijvoorbeeld de werktuigbouwkundige sector wordt hier het nodige mee gedaan en de benodigde rekenkracht en werkgeheugen daarvoor is vaak een veelvoud van het CAD modelleren zelf. En dit zie je ook in andere sectoren. Een vriend van me had tijdje terug een script gerund dat onderdeel is van z'n afstuderen dat iets met DNA deed en voor dat script werd een workstation met minimaal 128 GB RAM aangeraden.
Dit lijken mij wel erg specifieke taken... Ik denk dat iedereen die een workstation aanschaft wel kan inschatten hoeveel RAM die nodig heeft. Als we in de basis 32GB meenemen kan dit makkelijk worden geupgrade naar 64 of 96GB...
Verder is de Dell UltraSharp U2713HM een leuk scherm, maar voor fotobewerking (en dan vooral soft-proofing) wil je eigenlijk toch wel een wide gamut scherm. Met een sRGB scherm vallen heel veel printbare kleuren buiten het kleurbereik van het scherm (op basis van Pointer's gamut ruim 30%, wat een vrij goed beeld geeft van de situatie). Verder zou ik als het echt professioneel is eerder naar Eizo ColorEdge / NEC SpectraView schermen kijken.

Voor videobewerking verwacht je weer andere dingen van een scherm, te denken valt aan:De HP DreamColor LP2480zx is dan bijvoorbeeld interessant (of binnenkort wellicht de nieuwe HP DreamColor Z24x en Z27x).

Met 4K video en in sommige gevallen ook met CAD en fotobewerking kan een 4K scherm weer interessant zijn.

M'n punt is dat een U2713HM al snel te kort zal schieten voor workstationtaken.

Verder maakte AntonyterHorst een goed punt over kalibratie. Kan denk ik ook geen kwaad daar iets over te zeggen. Een goede colorimeter / spectraalfotometer is niet goedkoop, maar een gekalibreerd scherm is wel voor veel disciplines van belang, zoals bij fotobewerking, videobewerking, productontwerp, onderzoek, etc.
Goed punt om alleen gekalibreerde beeldschermen mee te nemen in de BBG. Ik zal hier nog even op letten bij het selecteren van monitoren. Tevens is een 4K beeldscherm ook een goede optie. Hier duik ik zo nog even in.

Een puntje waar ik nog niet helemaal uit ben is de GPU. Ik zat te denken om een GTX 780 in de configuratie mee te nemen omdat die zowel CUDA als OpenCL ondersteunt, maar wellicht dat een R9 290 wel veel interessanter is voor OpenCL. Ik kan moeilijk inschatten hoe de performance zich onderling verhoudt.

Iemand hier nog ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
StefanvanGelder schreef op zondag 27 april 2014 @ 11:56:
Ik denk dat support altijd een nadeel is van zelfbouw... Je kunt hooguit wat onderdelen op voorraad hebben liggen zodat je snel weer aan de slag kunt in het geval van een hardwarematig falen van een onderdeel... Hoe zouden we hier op een andere manier in de BBG rekening mee kunnen houden?
Misschien kijken hoe goed de uiteindelijke configuratie die hier uit komt past binnen configuratieopties van workstations van Dell, HP, Lenovo, etc.? Zal ongetwijfeld duurder zijn, maar je hoeft het niet zelf in elkaar te zetten (vooral makkelijk als je er bijvoorbeeld 20 wil) en je hebt wel support.
Dit lijken mij wel erg specifieke taken... Ik denk dat iedereen die een workstation aanschaft wel kan inschatten hoeveel RAM die nodig heeft. Als we in de basis 32GB meenemen kan dit makkelijk worden geupgrade naar 64 of 96GB...
Ik denk dat er stiekem nog heel wat af gerekend wordt (met Matlab bijvoorbeeld). Het lijkt me in ieder geval in goede reden om voor socket 2011 met 8x DDR3 te gaan (wat overigens al het geval is, maar werd eerder ook geopperd om voor een 4770K te gaan in dit topic), want met socket 1150 heb je 16 GB of 32 GB modules nodig om boven de 32 GB uit te komen en die zijn erg duur en die worden ook lang niet door elk bord ondersteund.
Goed punt om alleen gekalibreerde beeldschermen mee te nemen in de BBG. Ik zal hier nog even op letten bij het selecteren van monitoren. Tevens is een 4K beeldscherm ook een goede optie. Hier duik ik zo nog even in.
Het hoeven niet per se alleen maar gekalibreerde schermen te zijn, vaak stelt die fabriekskalibratie toch niet heel veel voor. Bovendien hebben alle schermen last van drift, vooral in de eerste 1000 branduren, dus een fabriekskalibratie is binnen de kortste keren toch al nutteloos. Overigens heeft de U2713HM ook een fabrieksgekalibreerde sRGB modus.

Het gaat meer om kwaliteitscontrole dat ik die andere schermen aanraadde en de mogelijkheid tot hardwarematige kalibratie. Ik denk eerder dat je gewoon een aantal kalibratieoplossingen moet noemen, zoals pricewatch: X-Rite i1Display Pro, maar bijvoorbeeld ook een X-Rite i1Publish Pro (€1855 bij Amazon.de)

En voor videobewerking weer andere schermen omdat dat gewoon hele andere eisen stelt aan een scherm (o.a. andere kleurruimtes en framerates). Hangt er natuurlijk maar net af hoe professioneel je er mee bezig bent. Die HP's die ik noemde zijn nog enigszins betaalbaar, maar je zou bijvoorbeeld ook kunnen denken aan de Eizo CG232W. In Nederland inmiddels slecht verkrijgbaar, maar nog steeds een actueel model en bij onze oosterburen verkrijgbaar vanaf zo'n €5200.

En dat is dan nog steeds een koopje vergeleken met bijvoorbeeld een Canon DP-V3010, waar je €32500 ex. voor af mag tikken (of $40k of £29k) of de nog duurdere Dolby Professional Reference Monitor PRM-4220.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
StefanvanGelder schreef op zondag 27 april 2014 @ 11:56:
...

Dedicated schijven voor import en export lijkt me inderdaad een goede oplossing! Ik denk dat een raid array hierin nog iets te ver gaat. Ik zie de import en export schijven ook niet als permanente opslaglocatie maar meer als tijdelijke locatie. Als je een project klaar hebt wil je hem eigenlijk niet meer op je computer hebben staan in verband met een back-up.

...

Is het werken met RAW of 4k bestanden echt zo IO intensief dat je er ssd's voor nodig hebt? Volgens mij zit de bottleneck altijd wel bij het renderen...?

....

Een puntje waar ik nog niet helemaal uit ben is de GPU. Ik zat te denken om een GTX 780 in de configuratie mee te nemen omdat die zowel CUDA als OpenCL ondersteunt, maar wellicht dat een R9 290 wel veel interessanter is voor OpenCL. Ik kan moeilijk inschatten hoe de performance zich onderling verhoudt.

Iemand hier nog ideeën over?
Raw is vooral groot, heel groot. Ik heb er weliswaar geen ervaring mee, maar volgens mij kunnen die 5DIII's frames van 2,5MB tot 4MB uitpoepen. Dan zit je al aan de 60MB/s tot 106MB/s, maar je wilt natuurlijk niet je films realtime importeren.. Dan ben je wel ff bezig. Ik zou het wel interessant vinden als iemand met meer ervaring hierin zijn mening geeft. Dan zou je in de BBG evt een onderbouwde aanbeveling kunnen doen voor mensen die 4K/Raw willen gebruiken.

Volgens mij ondersteunen zowel Adobe CC als Davinci tegenwoordig OpenCL en Cuda.
Davinci resolve OpenCL & Cuda. Al schijnen sommige functies nog steeds exclusief door cuda ondersteund te worden, misschien is het inderdaad geen gek idee om bij een Nvidia te blijven.

btw pdf je gevonden: Adobe (CS6) Optimizing Hardware Systems White Paper
En voor videobewerking weer andere schermen omdat dat gewoon hele andere eisen stelt aan een scherm (o.a. andere kleurruimtes en framerates). Hangt er natuurlijk maar net af hoe professioneel je er mee bezig bent. Die HP's die ik noemde zijn nog enigszins betaalbaar, maar je zou bijvoorbeeld ook kunnen denken aan de Eizo CG232W. In Nederland inmiddels slecht verkrijgbaar, maar nog steeds een actueel model en bij onze oosterburen verkrijgbaar vanaf zo'n €5200.
Vanwaar dit specifieke model van de Coloredge series, heeft deze typische eigenschappen die niet in de andere modellen zitten? Zoals bijvoorbeeld de pricewatch: Eizo CG246-BK Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Dat scherm heeft HD-SDI input en loop through en ondersteunt veel meer videosignalen dan de andere schermen uit de ColorEdge serie. Verder zal het ook wel een stukje kwaliteit zijn gezien de prijs. Hij is ook best wel zwaar voor een 22.5" (zo'n 35% zwaarder dan de grotere CG247), wat ook zou kunnen wijzen op hogere kwaliteit onderdelen.

Maar als je geen HD-SDI nodig hebt ben je waarschijnlijk niet veel minder uit met één van de andere ColorEdge schermen voor minder dan de helft van de prijs. Zoals ik al eerder zei hangt het er maar net van af hoe professioneel je er mee bezig bent en ook waar in de workflow je zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
on a side note, helemaal nooit bij stilgestaan dat je voor video weer andere schermen wenselijk zijn, maar nu ik er over na denk, best logisch.. Dingen als motion blur en framerate wil je toch zo goed mogelijk weergegeven hebben, en dat dan naast het wide gamut zoals bij fotografie wenselijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door analogworm op 27-04-2014 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik was van het weekend druk bezig met het schrijven van de BBG. Tijdens het schrijven kwam ik erachter dat de 4930K slechts 64GB geheugen ondersteunt volgens de productpagina van Intel.. Dit beantwoorde ook mijn vraag waarom al die moederborden toch tot slechts 64GB geheugen ondersteunden. Ik weet niet hoe het in de praktijk zal uitvallen -misschien gaat meer wel werken-, maar ik wilde het risico niet nemen en wil dit eerst even uitzoeken. Daarom heb ik besloten om de BBG voor mei nog niet uit te schrijven, maar hem te bewaren voor juli! Op die manier kunnen we een goed doordachte BBG maken. Er staan namelijk ook nog andere discussiepunten open zoals de monitoren en videokaart. Een kwalitatief goede BBG heeft natuurlijk de voorkeur boven een snel in elkaar gezette. Het topic blijft tot juli overigens gewoon door lopen. We hebben dus nog tijd om de discussie verder te laten lopen.

Wat betreft het geheugen moeten we toch maar eens kijken naar de Xeon equivalenten die er zijn ten opzichte van de i7 4930K. Een high-end workstation aanschaffen die maximaal 64BG geheugen ondersteunt lijkt me namelijk geen goede basis. De pricewatch: Intel Xeon E5-1650 v2 Tray lijkt me een goede vervanger. Vergelijkbaar qua specificaties, alleen de Xeon versie. Deze processor ondersteunt tot 256GB aan geheugen, dat lijkt me een betere basis voor een high-end workstation. Wellicht past hier dan ook het beste een moederbord bij op basis van de Intel C602 chipset, maar daar ga ik dit weekend nog in duiken. Dan duik ik ook even in het monitor verhaal. Ik heb weer genoeg leesvoer ;)

We kunnen het discussietopic dus gewoon laten doorlopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Bij veel moederborden is het niet ingevuld in de Pricewatch, maar bijvoorbeeld de pricewatch: Supermicro X9SRI (retail) ondersteund tot 512 GB RAM. Maar boven de 64 GB moet dat dan wel ECC Registered RAM zijn. Ik weet niet of dat altijd zo is, maar als dat het geval is, is het misschien handig om er meteen al ECC Registered RAM in te doen, omdat dat dan makkelijker is als je later wil uitbreiden.

Wat me trouwens opviel is dat dat bord echt net nieuw is (in ieder geval in de Pricewatch), maar geen USB 3.0 heeft. Nou heeft de C602 chipset zelf ook geen USB 3.0, maar ze hadden natuurlijk een USB 3.0 controller op het bord kunnen integreren.

Zal trouwens kijken of ik een aantal schermen kan vinden voor verschillende doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ik ben nog eens gaan kijken naar opslag vereisten voor videobewerking en ik denk dat we dat behoorlijk onderschatten. Vooral als je met DPX files gaat werken gaat het heel erg hard. Je zit dan met 1080p24 al op 178 MB/s, oftewel 625 GB/uur. ProRes is al een stuk kleiner, maar nog steeds gaat het dan vrij hard. Vooral als je met 4K gaat werken.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je RAW uit camera, je werkbestanden (in een vrijwel lossless formaat) en je uiteindelijke export allemaal op moet slaan en eigenlijk ook nog eens overal een back-up van.

Op http://forums.creativecow.net/ is redelijk wat te vinden over pro video workflows. Ik heb daar meerdere mensen gezien die het hebben over meer dan 10 TB / project.

Verder moet je met de RAW bestanden (en deels ook met je werkbestanden) rekening houden met de shooting ratio. Dat begint bij 5:1 (extreem laag), maar kan oplopen tot boven de 1000:1 (als je per scene bekijkt).

Hangt er maar net vanaf:
  • hoeveel takes per scene je schiet
  • hoeveel overhead je hebt per take (camera draait al voor de take begint en loopt nog even door na het einde van take, vooral met korte takes loopt dit behoorlijk op)
  • op hoeveel camera's je tegelijk schiet (er draaien vaak meerdere camera's tegelijk, niet alleen voor meerdere gezichtspunten, maar ook voor zelfde shot in verschillende instellingen, zoals brandpuntsafstand, focusafstand en belichting)
Zo had de barrel scene uit The Hobbit: The Desolation of Smaug (2013) een shooting ratio van 843:1.

Eén van m'n ooms zit al bijna 20 jaar in de reclamewereld en heeft ook een aantal jaar een eigen reclamebureau gehad. Had hem net voor de grap even gevraagd wat bij hem gangbare shooting ratio's zijn: zo'n 120~150:1.

Zoals ik al eerder zei (over de beeldschermen), hangt het er maar net vanaf hoe professioneel je er mee bezig bent. We zitten hier natuurlijk in Nederland, dus de kans dat iemand voor een grote filmstudie werkt is extreem klein. Daarnaast kopen veel bedrijven volledige workstations van HP, Dell, Lenovo, etc. Maar je geeft niet zomaar €2000 uit aan alleen de PC (dus zonder de randapparatuur), dus lijkt mij dat we er wel van uit kunnen gaan dat het niet voor de hobbyist is die af en toe een eigen project in Windows Movie Maker in elkaar flanst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Kid Jansen schreef op woensdag 30 april 2014 @ 21:55:
dus lijkt mij dat we er wel van uit kunnen gaan dat het niet voor de hobbyist is die af en toe een eigen project in Windows Movie Maker in elkaar flanst.
waarom niet? de youtubes staan er vol mee. en tegenwoordig lopen zelfs voetballers met een GoPro om.

dus kan kiezen we ervoor een workstation te maken om mee te gaan videobewerken, prima! dan kan je dat weer onderverdelen naar eindgebruiker.

de youtuber/familiefilmpjes maker
de (semi) pro youtuber
de pro filmer (denk aan bedrijfsfilmpjes)
de TV/film gebruiker.
overig

twee maanden om erover na te denken dus dan moet er ook wel een dijk van een BBG-special komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Omdat een dergelijke hobbyist waarschijnlijk helemaal niet zo'n zware workstation nodig heeft en er ook het geld niet voor heeft / aan uit wil geven.

Maar misschien is het een idee om inderdaad meerdere workstation configuraties te maken. Met gamesystemen staan er ook regelmatig drie verschillende versies in één BBG. In de BBG's van juli en september 2013 bij allebei zelfs vier:

reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2013
reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2013

Nou lijkt vier me een beetje overdreven, maar twee, of misschien drie, zou best een goed idee kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
dat denk ik ook niet nee, dat een hobbyist niet zo een zwaar systeem nodig heeft. je kan wel eens kijken naar het absolute minimum wat je nodig hebt om je filmpjes mee af te monteren.
zoals met het thuisserver BBG gedaan is, kan hier ook. 3 verschillende systemen in oplopende professionaliteit.

budgettechnisch? geen idee. gewoon eens wat proberen en dan kijken wat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Dat lijkt me nou weer totaal niet interessant. Op vrijwel elke PC kan je filmpjes bewerken, alleen zal je dan aan het eind langer moeten wachten op het exporteren. Maar wat die absolute minimum hobbyist nodig heeft lijkt me echt niet de moeite waard om uit te zoeken, die koopt dan maar gewoon het basissysteem of multimediasystaam of iets dergelijks. Ik kan me ook niks voorstellen bij een pro YouTuber... Dat YouTube sluit naar mijn idee dat pro wel uit.

Ik zat meer te denken aan iets als:

gevorderde hobbyist / semi-pro: €1650 (af en toe betaalde opdracht, bijvoorbeeld die bedrijfsfilmpjes die je noemt)
Professioneel: €2000 (reclamebureau, kleine TV producties)
Professioneel zwaar: €2500-3000 (grote producties, feature films, 4K, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
dan onderschat je toch echt de youtuber. er zijn zat mensen die, door dat ze filmpjes maken leuk geld verdienen met wat ze doen. die zorgen echt wel dat ze een vlotte machine hebben staan, hoe meer content hoe meer geld.

en tuurlijk zal je op een basissysteem je filmpjes kunnen monteren. das het punt niet. alleen de gevorderde hobbyist wil dan wel wat meer en wat vlotters hebben staan. en is bereid daarvoor wat te spenderen.

het is niet alleen het systeem zelf. ook monitoren komen nu heel nauw, en de meeste zullen toch wel een dual setup willen. ook daar dient rekening mee gehouden te worden. multimonitoren moeten kunnen worden aangestuurd.

2K voor budget lijkt mij wat karig, een beetje socket 2011 CPU is al flink aan de prijs. en ik denk dat we in die hoek moeten zoeken voor de hardware, met max. ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Lednov schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 23:08:
dan onderschat je toch echt de youtuber. er zijn zat mensen die, door dat ze filmpjes maken leuk geld verdienen met wat ze doen. die zorgen echt wel dat ze een vlotte machine hebben staan, hoe meer content hoe meer geld.

en tuurlijk zal je op een basissysteem je filmpjes kunnen monteren. das het punt niet. alleen de gevorderde hobbyist wil dan wel wat meer en wat vlotters hebben staan. en is bereid daarvoor wat te spenderen.
Dat begrijp ik prima, ik heb ook heel wat uitgegeven aan computerapparatuur, camera-apparatuur en kalibratieapparatuur. Maar vergeet niet dat dit alleen maar de PC zelf is. Met al het overige er bij zit je zo op het dubbele (of zelfs nog veel meer). Om een aantal mogelijke voorbeelden te noemen:
  • Windows 8.1 Pro OEM licentie: €125
  • Beeldscherm: vanaf €450, maar je kan hier ook zo €3000 aan kwijt zijn, zeker met multi-monitor setups
  • Beeldschermkalibrator: vanaf €85, goede colorimeter €180, spectraalfotometer vanaf €1250
  • NAS met 4x 3TB schijven: €650
  • Pro audio interface (je gaat natuurlijk geen onboard audio gebruiken en je wil waarschijnlijk ook 1/4" jackplugs en XLR aansluitingen hebben): vanaf €200, maar net als met beeldschermen kan je het zo gek maken als je wil. Vooral voor de wat uitgebreidere multi-track recording interfaces is €1000 niet heel raar.
het is niet alleen het systeem zelf. ook monitoren komen nu heel nauw, en de meeste zullen toch wel een dual setup willen. ook daar dient rekening mee gehouden te worden. multimonitoren moeten kunnen worden aangestuurd.
Je weet dat randapparatuur al ruim drie jaar niet is inbegrepen in het budget? De laatste BBG met randapparatuur inbegrepen in het budget is Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2011. Verder vind ik het vermakelijk dat je tegen mij begint over monitoren...

Verder is aansturing niet zo snel een probleem, tenzij je meer dan 4x WQXGA of meer dan 2x 4K wil. Als je het echt gek wil maken koop je de AMD FirePro W9100, die kan maar liefst 6x 4K aan.

In sommige gevallen kan 3D ook problemen geven, omdat het een stuk meer rekenkracht kan vragen, maar dat is lang niet altijd het geval. In tegenstelling tot met games zijn de renders bij workstationtoepassingen vaak niet realtime. In veel programma's wordt de videokaart dan alleen voor het renderen van die viewport gebruikt en voor bijvoorbeeld Solidworks heb je dan in vrijwel alle gevallen al genoeg aan een AMD FirePro V4900 (bron). Ik weet niet hoe dit met professionele 3D toepassingen in andere industrieën is, zoals Maya en 3ds Max, maar zou me niet verbazen als het daar niet veel anders is.
2K voor budget lijkt mij wat karig, een beetje socket 2011 CPU is al flink aan de prijs. en ik denk dat we in die hoek moeten zoeken voor de hardware, met max. ram.
Als je de rest van dit topic leest zie je dat dat ook gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Mask heeft een punt.

Een setup voor een game pc kan je maken als je een budget in gedachten hebt. Dat is makkelijk.

Voor een WS komt daar als extra hindernis bij dat je een doelgroep in gedachten moet hebben.

Maak je een workstation voor iemand die:

-photoshopt
-videobewerkt
-programmeert
-simulaties draait
-3d modelleert
-wm's draait
-muziek maakt
-enz.

En daarboven op komt bij als extra hindernis dat je moet weten hoe professioneel die persoon is en wat voor randapparatuur hij al heeft.

Het is denk ik moeilijk om een systeem neer te zetten waar het gros behoefte aan heeft. Meerdere systemen in meerdere prijsklassen en meerdere doelgroepen lijkt mij beter.

Een idee zou zijn om in de bbg de ene keer een setup voor photoshop pc te maken en een andere keer een setup voor een muziek pc te maken enz. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ik heb even een lijstje gemaakt van alle BBG's waar een workstationconfiguratie in besproken werd:

BBG met workstationbudget in €genoemde toepassingenopmerkingen
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: Editie Februari 200235002Dhigh-end
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: Editie April 200235002D, Photoshop, Premierehigh-end
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: Editie Juni 200235003Dhigh-end
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: Editie Augustus 200235003Dhigh-end
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: Editie oktober 20023500allroundmidrange
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 20033500allroundmidrange
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 20033500allroundmidrange
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juni 20033500allroundmidrange
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 20033500allroundmidrange
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 20033500allroundmidrange
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 20043500allroundmidrange
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 20043500allroundmidrange
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 20043500allroundmidrange
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 20043500allroundmidrange
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 20043500allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 20043500allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 20053500allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 20053500allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 20053500allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 20053500allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 20053500allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 20053500allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 20063500allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 20063500allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 200635003D / CAD
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 200635002D, Photoshop
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 20063500Programmeren
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 200635003D / CAD
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 200735002D, Photoshop
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 20073500Programmeren
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 200725003D / CAD
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 200725002D, Photoshop
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 20072500Programmeren
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 200725003D / CAD
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 200825002D, Photoshop
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 20082500Programmeren
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 200825003D / CAD
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 200825002D, Photoshop
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 20082500Programmeren
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 200820003D / CAD
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 200920002D, Photoshop
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 20091500ProgrammerenProgrammeerworkstation
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 200920003D3D-systeem
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 200920002D2D-systeem,
laatste keer standaard
in BBG
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 20102000AudioDigital Audio Workstation
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 20102000allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 20121300allroundeerste keer zonder
randapparatuur
reviews: Desktop Best Buy Guide: september 20131000allround

Als ik dat zo zie lijkt het me een prima idee om te doen wat StefanvanGelder eerder in dit topic aangaf: uitgaan van workstation voor videobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Geinig, een workstation uit 2002 met wel 1GB ram.. Ik vind het een goed voorstel van je kid om ons idd te blijven focussen op Video. Dat is gewoon een helder streven en dat is waar veel mensen zich ook mee bezig houden. Ik denk dat als we idd een stevige Video bak met gedegen argumentatie hier neer kunnen zetten dat mensen die met minder kunnen een goed voorbeeld hebben en mensen die meer willen een goed beginpunt hebben.
En eigenlijk is de eerste build van Stefan al een goed Video workstation lijkt me. Zij het misschien de hdd's niet in raid maar in input/output.
Geniet Ecc geheugen voor Video trouwens voorkeur? Lijkt me niet toch? Dan zouden we toch bij de 4930k kunnen blijven? Of zijn er nog andere redenen om toch voor de xeon te gaan?

Zullen we on voor Video er op focussen dat er voornamelijk gewerkt wordt met Adobe première, after effects en speedgrade. En evt ook nog da Vinci? Is er nog andere programatuur waar we rekening mee moeten houdend?

[ Voor 12% gewijzigd door analogworm op 04-05-2014 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Zoals Kid Jansen al zei, bepaalde doelgroepen kopen gewoon dell/hp/lenovo of een custom prebuilt systeem met support, en een systeem binnen deze tweakers context en budget is dan meer voor de wat kleinere bedrijfjes etc..

Dan is het altijd de vraag of je een xeon systeem moet aanraden. De basis keuze zie ik een beetje tussen:

- Xeon 1650v2, C60x moederbord, REG ECC ram. Op zich niet heel veel duurder, en de meest stabiele optie, omdat ECC bepaale fouten kan voorkomen. Als je echt high end CAD doet voor kritische producten en systemen, of quantitatieve dingen draait die lang draaien en veel ram gebruiken (simulaties) dan zou ik dit wel sowieso een logische keuze vinden. Plus je kunt meer dan 64GB nemen.

- i7 4930k, x79 moederbord, "gewoon" ram. Grote voordeel vind ik hier de overclockbaarheid. Met een OC geeft dit zo veel snelheid voor je geld. OC'en kan eigenlijk gewoon veilig en verantwoord hiermee. (kijk maar naar BOXX) Imho is dit voor veel mensen die CAD/ 3D viz/renderen van 3d, video bewerken etc doen een prima oplossing. Maar als je het voordeel van overclocken niet gebruikt, dan kun je net zo goed voor optie 1 gaan.

Het is wel jammer dat intel boven de 1650v2 niet een wat betaalbaardere 8 core heeft zitten die nog een beetje lekkere coresnelheid heeft. De 2687W v2 is zo veel duurder meteen. Dan geeft een 4930k met OC wel heel veel "bang 4 the buck"

Ik vind het altijd lastig om het effect van ECC goed te kunnen quantificeren.. Zoals met alles met workstations is het zo afhankelijk van wat je doet. Ik kan me voorstellen dat hoe langer je "rekensessies" zijn, hoe quantitatiever ze zijn en hoe meer RAM ze gebruiken, hoe interessanter het wordt. (Fout in een CFD simulatie die een dag duurt lijkt me gewoon k*t, pixel verkeerd in 1 frame van een animatie die 15 min renderd (per frame) merk je eigenlijk niet eens, en is niet zo'n ramp vaak)

Qua de context "videobewerken"; onderschat storage niet; vooral bij sommige scenario's. Als je in Premiere Pro RAW video exporteert dan kun je zo meer dan 1GB per sec. voltrekken, en als je met losse frames werkt dan is dat een killer voor de snelheid als je ze (en je hele projectmap etc) op een SSD hebt staan.

Ik zou dan als scratch/werk ruimte zeker niet minder dan 2 SSD in raid 0 nemen, met een hoge write, je wilt toch wel over de 1000MB per sec heen. X79 heeft maar 2 sata 600 poorten van intel, die zou ik daarvoor gebruiken, en het OS en de rest dan op 1 van de 300 poorten. 2 840 pro's of 2 M550's ofzo? Wil je meer dan 1000-1200MB per sec dan zit je eigenlijk aan een losse controller vast, maar dat past toch niet echt in dit budget.

Het is ook jammer dat de samsung XP941 pcie ssd nog niet goed te krijgen. 1 daarvan in een pcie bracket zou prima zijn als scratch, en erg snel.

Qua gpu zou ik altijd nog voor NVidia defaulten, CUDA komt nog best vaak voor en is in bepaalde apps zoals Pr pro wat robuuster want langer aanwezig. Ik zou pro gpu's alleen nog aanraden voor high en en dedicated CAD bakken.

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 04-05-2014 13:54 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
analogworm schreef op zondag 04 mei 2014 @ 01:57:
Of zijn er nog andere redenen om toch voor de xeon te gaan?
Mogelijkheid om geheugen later te kunnen upgraden naar >64GB.
maratropa schreef op zondag 04 mei 2014 @ 10:40:
Qua de context "videobewerken"; onderschat storage niet; vooral bij sommige scenario's. Als je in Premiere Pro RAW video exporteert dan kun je zo meer dan 1GB per sec. voltrekken, en als je met losse frames werkt dan is dat een killer voor de snelheid als je ze (en je hele projectmap etc) op een SSD hebt staan.

Ik zou dan als scratch/werk ruimte zeker niet minder dan 2 SSD in raid 0 nemen, met een hoge write, je wilt toch wel over de 1000MB per sec heen. X79 heeft maar 2 sata 600 poorten van intel, die zou ik daarvoor gebruiken, en het OS en de rest dan op 1 van de 300 poorten. 2 840 pro's of 2 M550's ofzo? Wil je meer dan 1000-1200MB per sec dan zit je eigenlijk aan een losse controller vast, maar dat past toch niet echt in dit budget.

Het is ook jammer dat de samsung XP941 pcie ssd nog niet goed te krijgen. 1 daarvan in een pcie bracket zou prima zijn als scratch, en erg snel.
Zijn er geen andere geschikte PCI-E SSD's die wel binnen budget zouden passen? Of eventueel met uitbreiding van budget naar €2500.
Qua gpu zou ik altijd nog voor NVidia defaulten, CUDA komt nog best vaak voor en is in bepaalde apps zoals Pr pro wat robuuster want langer aanwezig.
Heb je een punt, al vind ik nog steeds multi-monitor support op AMD beter. Als je echt heel veel schermruimte wil, zou ik toch voor AMD gaan. Bijvoorbeeld voor bewerking van 4K zou 3x 4K monitor best interessant kunnen zijn:
  • 1x interface van programma en eventueel andere programma's die je tegelijk open hebt staan
  • 1x 4K source 1:1
  • 1x 4K edit 1:1
Ik zou pro gpu's alleen nog aanraden voor high en en dedicated CAD bakken.
Eens. Overigens was het hier jarenlang zo dat Nvidia beter werkte, maar tegenwoordig werkt bijvoorbeeld Solidworks juist beter met AMD. Verder is prijs/performance van AMD FirePro beter van van Nvidia Quadro. Support en drivers schijnen nog steeds beter te zijn van Nvidia.

EDIT: iets wat ik me gisteravond trouwens nog bedacht, je wil absoluut geen compatibiliteitsproblemen of ander gezeik met een workstation. Stabiliteit is toch één van de belangrijkste vereisten voor een workstation, je wil dingen als StefanvanGelder in "[Feedback] Best Buy Guide systemen" echt voorkomen. Zou het daarom mogelijk zijn als Tweakers.net ook een testsample bouwt van de uiteindelijk voorgestelde configuratie en die ook flink aan de kaak stelt:
  • stresstest voor CPU, GPU en geheugen tegelijk, bijvoorbeeld LinX (linpack) + FurMark voor paar uur
  • paar relevante benchmarks voor video, eventueel voor volledigheid ook CAD/DCC workstation benchmark als SPECviewperf 12
offtopic:
trouwens gefeliciteerd Stefan!

[ Voor 15% gewijzigd door Kid Jansen op 04-05-2014 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Nmwaa je hebt bijv. de Plextor M6e native pcie met pce-e naar ngff converter. Maar die is eigenlijk helemaal niet zo veel sneller dan een high end sata ssd, en nog duur ook. Het enige voordeel is dat je daarmee je 2 sata 600 poorten uitspaart.

Sowieso zitten we natuurlijk aan het begin van allerlei interessante dingen zoals pcie ssd's, 4k schermen (vooralsnog is alles wat betaalbaar is ook TN toch?) en een nieuw high end intel socket met ddr4.. De opvolger van x79 gaat zeker meer dan 2 sata 600 poorten hebben. Er gaat wat dat betreft niets boven intel qua controller en SSD's.. Jammer dat je als je nu socket 2011 koopt je wel aan het einde van z'n cyclus zit..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
maratropa schreef op zondag 04 mei 2014 @ 16:29:
....

Jammer dat je als je nu socket 2011 koopt je wel aan het einde van z'n cyclus zit..
Wanneer wordt die nieuwe versie eigenlijk verwacht? Misschien is het interessanter om daar een bbg om heen te bouwen?

[ Voor 11% gewijzigd door analogworm op 04-05-2014 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
analogworm schreef op zondag 04 mei 2014 @ 16:49:
Wanneer wordt die nieuwe versie eigenlijk verwacht? Misschien is het interessanter om daar een bbg om heen te bouwen?
Q3 2014 volgens http://www.techpowerup.co...to-launch-in-q3-2014.html
maratropa schreef op zondag 04 mei 2014 @ 16:29:
...een nieuw high end intel socket met ddr4.. De opvolger van x79 gaat zeker meer dan 2 sata 600 poorten hebben. Er gaat wat dat betreft niets boven intel qua controller en SSD's.. Jammer dat je als je nu socket 2011 koopt je wel aan het einde van z'n cyclus zit..
In dat artikel waar ik hierboven naar link wordt gesproken over 10x SATA600 voor de X99 chipset.

Zie ook:

http://www.anandtech.com/show/7874/haswelle-8-cores-x99-ddr4
http://www.maximumpc.com/...set_details_leak_web_2014
http://wccftech.com/intel...burg-details-leaked-ddr4/
http://wccftech.com/idf13...hipset-based-motherboard/

Zag trouwens dat je dan met single socket server borden 1TB werkgeheugen kan halen met 8 slots aangezien er 128 GB DDR4 LRDIMM's komen:

http://www.samsung.com/gl...media/DDR4_Brochure-0.pdf
....4k schermen (vooralsnog is alles wat betaalbaar is ook TN toch?)...
Alles onder de €750 zal voorlopig alleen nog maar TN zijn ja. De Dell Ultrasharp UP2414Q Zwart zit nu na zo'n 4 maanden al rond de €1000, maar dat is wel 24", wat wel erg klein is voor 4K. De 31.5" 4K schermen zijn minimaal twee keer zo duur.

[ Voor 6% gewijzigd door Kid Jansen op 04-05-2014 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
thnx voor de links Kid

Eigenlijk zou ik dan nu nog meer naar een 4930k met oc en snel ram neigen, omdat je dan tenminste nog een beetje up 2 date performance er bij kan klokken.

Ik neem een beetje aan dat intel (helaas) voor de 5930k gewoon weer 6 cores neemt, en dat alleen de 1000 euro 5960x 8 cores krijgt? Dat maakt hem wel minder leuk natuurlijk. Plus dat dan een 4930k of zelfs een 3930k nu nog ook niet echt een slechte deal is.

Eigenlijk is 2k voor workstations helemaal niet "high end", en zou dit eigenlijk "low end" workstation moeten heten :p Of iig gewoon "workstation" :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
maratropa schreef op zondag 04 mei 2014 @ 17:27:
Eigenlijk is 2k voor workstations helemaal niet "high end", en zou dit eigenlijk "low end" workstation moeten heten :p Of iig gewoon "workstation" :)
True, die laatste vind ik dan ook al helemaal niks voorstellen met een budget van €1300 en €1000. Voor €2k heb je at best een midrange workstation.

Heb overigens nog even de specifieke labels die Tweakers.net gaf aan de workstationconfiguraties in de BBG's toegevoegd aan m'n tabel in Kid Jansen in "[BBG] High-end workstation mei 2014". zoals je kan zien werden alleen de eerste vier high-end genoemd (voor €3500 inclusief randapparatuur), daarna heb je 10x midrange workstation voor zelfde bedrag en daarna heel lang simpelweg workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
maratropa schreef op zondag 04 mei 2014 @ 10:40:-
i7 4930k, x79 moederbord, "gewoon" ram. Grote voordeel vind ik hier de overclockbaarheid. Met een OC geeft dit zo veel snelheid voor je geld. OC'en kan eigenlijk gewoon veilig en verantwoord hiermee.
dit vind ik geen voordeel. OC wil je er eigenlijk niet op zetten, het ding moet stabiel draaien zonder fouten, een OC verhoogt de kans daarop. ook moet je dan de oa de koelers erop aanpassen. dus zo heel goedkoop is het niet.

ECC, ligt aan de doelgroep. voor de hobbyist zal het niet nodig zijn omdat je het daarin niet of nauwelijks merkt. en dan erg duur gaat worden.
voor de pro is het wellicht een must omdat dan alles perfect moet zijn.

dat gezegd, ik vraag mij af in hoeverre ECC hierin een verschil maakt. waar ECC wél een voordeel kan zijn is dat het crashes kan verkomen. een gecrashed apparaat waar je alles opnieuw moet doen zit je niet op te wachten.

@ kid, het gaat uiteraard om de aansturing. 4k voorbereiding als je een systeem nu aanschaft zou eigenlijk moeten. de randapparatuur zoeken we er later wel bij. het is inderdaad zoals je zegt dat het niet als met gaming ze druk bezig zijn. goed mogelijk dat tijdens het editten ze vrijwel niet doen. alleen wanneer er gerenderd wordt is het toch wel handig een vlotte kaart te hebben (of wellicht twee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Een overclock is allang niet meer iets wat per se onstabiel is of fouten veroorzaakt. En een verhoogde kans misschien, maar hoeveel dan?

BOXX verkoopt al weer jaren 3D en CAD workstations met een OC aan de pro markt. BOXX gelooft blijkbaar dat het verantwoord is. link en link

Zelfs intel heeft wel eens een overclockte xeon uitgebracht voor OEMS. Mijn (anekdotische) ervaring is ook dat mits met beleid gedaan wordt prima geschikt kan zijn voor productie.

Een 4930k en instapmoederbord zijn al prima geschikt voor overclocken, en er hoeft echt niet heel veel geld in een koeler. Dus duurder is het niet echt.

ECC hoeft ook niet duurder te zijn, een 1650v2, c60x moederbord en ecc RAM zit echt niet zo ver van een 4930k, x79 moederbord en ram af.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Voornaamste reden voor de Xeon was >64GB geheugen mogelijkheid. Maar als de BBG sowieso al tot juli wordt uitgesteld kunnen we misschien beter op Haswell-E wachten. Lijkt mij dat er van DDR4 ook wel 32 GB UDIMM's komen, misschien wel 64 GB, en dat de i7-5960X die ook wel gaat ondersteunen. Ik zou er in ieder geval niet van opkijken als de maximale hoeveelheid geheugen die ondersteund wordt door de i7-5960X 256 of 512 GB zal zijn.

Jammer dat er nog zo weinig over bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Zou je denken? Het lijkt me aannemelijker dat ze de grens van 64GB aanhouden waarop je naar RDIMM's moet, en dus naar xeon's / c chipset? (ivm foutgevoeligheid van grote hoeveelheden ram?) Of misschien gaan ze naar 128GB maar meer lijkt me niet?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Misschien ook niet, had even gekeken in de Pricewatch naar 32 GB modules die niet Registered en/of ECC zijn, maar die blijken er allemaal fout in te staan.

pricewatch: GeIL Evo Potenza GPB332GB2400C11BQC is bijvoorbeeld helemaal niet 1x32 GB, maar 4x8 GB en ziet er naar uit dat de rest allemaal wel (L)RDIMM is.

Zelfde met de 16 GB modules, ook weer een Geil quad channel kit die er als 1x16 GB in staat in plaats van 4x4 GB en twee modules van Crucial die RDIMM zijn.

Ik dacht dus dat er wel 32 GB DDR3 UDIMM's bestonden en het leek mij dan aannemelijk dat er ook wel 32 GB DDR4 UDIMM's zouden komen en dat de i7-5960X die dan ook zou gaan ondersteunen. Maar als dat (waarschijnlijk) helemaal niet het geval is, kunnen we net zo goed nu voor de Xeon gaan in plaats van wachten op Haswell-E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Het tofste zou ik het vinden als er een 500 euro 8-core k zou komen met haswell-e, dat is dan wel echt een upgrade. Maar als die 2 extra cores pas daarboven komen, dus rond de 1000 euro, dan is het al minder interessant in dit soort builds (tenzij je meer budget hebt) en dan zou als je nu een 1650v2 of 4930k neemt niet meteen flink achterlopen. Al is een 8-core k voor 1000 ook nog erg leuk, als je het met de prijzen van bijv. de 2687w v2 vergelijkt bijv.

De 1650v2 optie is bijna niet duurder. Het is vooral een keuze tussen of meer zekerheid en extra stabiliteit met de mogelijkheid tot meer RAM, of meer snelheid met OC mogelijkheid. Afhankelijk van de situatie is voor allebij wel wat te zeggen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 489,99€ 489,99
1Asus P9-X79€ 195,04€ 195,04
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 258,05€ 258,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 943,08

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-1650 v2 Tray€ 529,-€ 529,-
1Asus Z9PA-U8€ 225,21€ 225,21
1Kingston ValueRAM KVR16E11K4/32€ 278,51€ 278,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.032,72

Z9PA-U8 is wel een EEB moederbord zonder ATX layout, dan moet je wel een behuizing hebben met de juiste risers, of een wat duurder gewoon ATX moederbord nemen. Supermicro ofzo.

Omdat er na de 1650v2 ook geen i7 equivalent meer is en er toch weinig bij AMD tegenover staat gaat de prijs rap omhoog daarna voor interessante cpu's

E5-1660 v2 6C12T 3,7 / 4,0 - 950 euro ( je hebt natuurlijk nog de equivalente 4960x )

E5-1680 v2 8C16T 3,0 / 3,9 Kan geen euro prijs vinden, is vast ook OEM model , mac pro / hp etc.
E5-2667 v2 8C16T 3,3 / 4,0 - 1850 euro
E5-2687wv2 8C16T 3,4 / 4,0 - 1820 euro

E5-2690 v2 10C20T 3,0 / 3,6 - 1780 euro

E5-2697 v2 12C24T 2,7 / 3,5 - 2250 euro

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 05-05-2014 20:51 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
maratropa schreef op zondag 04 mei 2014 @ 20:39:
Een overclock is allang niet meer iets wat per se onstabiel is of fouten veroorzaakt. En een verhoogde kans misschien, maar hoeveel dan?

BOXX verkoopt al weer jaren 3D en CAD workstations met een OC aan de pro markt. BOXX gelooft blijkbaar dat het verantwoord is. link en link

Zelfs intel heeft wel eens een overclockte xeon uitgebracht voor OEMS. Mijn (anekdotische) ervaring is ook dat mits met beleid gedaan wordt prima geschikt kan zijn voor productie.

Een 4930k en instapmoederbord zijn al prima geschikt voor overclocken, en er hoeft echt niet heel veel geld in een koeler. Dus duurder is het niet echt.

ECC hoeft ook niet duurder te zijn, een 1650v2, c60x moederbord en ecc RAM zit echt niet zo ver van een 4930k, x79 moederbord en ram af.
dit zijn dan CPUs die door de een fabrikant op een hogere snelheid zijn gezet, goed mogelijk dat dit speciaal geselecteerde CPUs betreffen. De garantie indien het geval stuk gaat ligt dan ook bij de verkoper. je hebt dan niet zelf zitten stoeien met de kans dat je iets verkeers hebt ingesteld.

dat intel een een "OC" versie uitbrengt is natuurlijk niets meer dan een marketing verhaal. Ja het is hoger geklokt, feit is dat zij hem op een voor hun veilige waarde hebben gezet en er gewoon een stempel "OC" op hebben geplakt.

kortom, mijn inziens hoeft ervoor een workstation geen rekening gehouden te worden met overclockbaarheid, het is verre van het primaire doel en heeft naast de voordelen minstens even veel nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Goed om te zien dat de discussie nu goed op gang komt! :) Ik heb een aantal zaken voorbij zien komen waar we wat mee moeten.

Ik zag dat iemand nog het doel aanhaalde van het workstation. Het doel lijkt me inmiddels wel duidelijk, namelijk videobewerking. Ik denk dat we hier dus ook niet meer over hoeven te discussiëren, dus dan gaan we maar snel verder ;)

Allereerst de suggestie om meerdere workstations te maken en het feit dat een workstation van 2k helemaal niet high-end is. Ik denk dat we hier de plank volledig raken. Om hem niet te zwaar in te steken stel ik voor om te kijken of we het in eerste instantie met twee workstations kunnen redden. Ik kan me wel vinden in de eerder genoemde naamgeving, ik denk alleen dat de budgetten wel iets omhoog moeten:

Semi-pro: € 2000,-
Professioneel: € 2750,-

De genoemde budgeten zijn bij de normale systemen bewust exclusief randapparatuur, maar wellicht dat het voor een workstation juist helemaal niet logisch is om randapparatuur exclusief te nemen. Bij een workstation zit dat ook iets lastiger. Als je bijvoorbeeld drie 4K of zelfs 1440p monitoren zou willen hebben moet je wel een erg specifieke videokaart hebben, anders is de kans dat de kaart deze monitoren niet aan kan sturen zeer reëel. Ik denk dat het daarom verstandig is om randapparatuur mee te nemen in het budget / advies zodra je meerdere monitoren in je setup gaat opnemen. De zojuist genoemde budgetten zijn echter niet bedoeld om inclusief randapparatuur te zijn, laat daar dus geen mis verstand over bestaand. Het budget kan dus nog omhoog als we de randapparatuur inclusief nemen. Maar hierover hoeven we niet direct een beslissing te nemen. Laten we eerst maar twee goed gevulde kasten configureren, dan kunnen we altijd nog kijken hoe of wat.

Het semi-pro workstation kan wellicht af met een standaard Core i7 omdat 64GB ram geen belemmering is voor dit workstation. Hij wordt immers geadviseerd met 32GB ram, er zijn dus nog upgrade mogelijkheden.

Het professionele workstation zou meer rekening moeten houden met foutcorrectie (ECC geheugen) en moet in staat zijn om alle io af te handelen voor 1080P / 4K of RAW materiaal. Een pci-e ssd zal hier vermoedelijk dan wel op zijn plaats zijn voor scrats. Je zou hier met een deidcated pci-e ssd kunnen werken, maar ik weet niet of dat wel de beste koop is. Je hebt namelijk weinig keuze. De RevoDrive 350 lijkt me dan nog de beste optie om in te bouwen. Voor minder geld heb je een raid controller en 4 vector (met andere ssd's kan het nog goedkoper) ssd's die je in raid-0 kunt zetten:

#ProductPrijsSubtotaal
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 131,40€ 131,40
4OCZ Vector 150 240GB€ 144,50€ 578,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 709,40

Ik zal zo ook even kijken naar een professioneel workstation op basis van een Xeon processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ideetje voor een basisconfiguratie van de duurdere versie: (1660 moet de v2 zijn maar die staat niet in de pw, grote kans dat een grotere kast wel handig is, en dat moederbord is dus EEB ipv atx.)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-1660€ 978,89€ 978,89
1Asus Z9PA-U8€ 225,02€ 225,02
1Asus GTX780-DC2OC-3GD5€ 433,95€ 433,95
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 103,51€ 103,51
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Noctua NH-D14 Special Edition (LGA 2011)€ 64,95€ 64,95
1Kingston ValueRAM KVR16E11K4/32€ 278,51€ 278,51
1Seasonic X-850€ 158,-€ 158,-
3Crucial M550 2,5" 256GB€ 127,-€ 381,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.707,78

Qua opslag en IO; De vraag is of je binnen het pro budget voor een extra controller moet gaan. Er is toch niet echt budget om voor meer dan 2 scratch ssd's te gaan, tenzij je gaat knippen in bijv. de cpu. 2 scratch SSD's kunnen ook samen aan de 2 sata 600 poorten voor een 1GB per sec volume.

Ik heb nu voor M550's gekozen, ik vertrouw OCZ/sandforce eigenlijk niet meer, en Revodrives ook niet.

Een externe controller er bij zorgt wel dat het uitbreidbaarder is, maar het is ergens zonde als je er toch maar initieel 2 SSD's aan hangt die zelfs nog wat beter zijn op de intel controller.

Trouwens, voor mogelijke externe controllers; ze staan niet tot nauwelijks in de pricewatch maar ik heb een LSI 9300 SAS pci-e 3.0 controller met 8 12GB sas / 6GB sata poorten, en daar nu 4 840 pro's van 120GB aan. Sequentieel is het wel best prima, en de seq. write is in CDM/ASSSD soms zelfs wat hoger dan zou moeten kunnen volgens samsung specs. :P 4k is weer wat minder.

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/840/2014-04-26%20-%20001%20-%20CDM%20-%204%20x%20840%20pro.PNG

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/840/2014-05-06%20-%20002%20-%20ASSSD%20-%204%20x%20840%20pro.PNG

Controller staat in IT mode, raid 0 via windows software raid. Trim werkt.

SATA wordt door sas getunneled dus je moet eigenlijk altijd rekening houden met het feit dat je wat snelheid verliest t.o.v. een ssd op een intel sata 600 poort, los van het feit dat de intel controller sowieso vaak de snelste is. Maar voor meer sata 600 poorten op x79 is het wel een oplossing. Een 4 poorts 9300-4i is hier wel betaalbaar: http://www.serverdirect.n...port-internal-p-5775.html

Maar ik denk hier gezien het budget niet handig, en met 2 goeie SSD's aan 2 intel 600 poorten heb je al een fijn werk volume, equivalent aan wat de mac-pro biedt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
StefanvanGelder schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 18:38:
Allereerst de suggestie om meerdere workstations te maken en het feit dat een workstation van 2k helemaal niet high-end is. Ik denk dat we hier de plank volledig raken. Om hem niet te zwaar in te steken stel ik voor om te kijken of we het in eerste instantie met twee workstations kunnen redden. Ik kan me wel vinden in de eerder genoemde naamgeving, ik denk alleen dat de budgetten wel iets omhoog moeten:

Semi-pro: € 2000,-
Professioneel: € 2750,-
Ik was inderdaad nog redelijk bescheiden in de budgetten (misschien iets te). Je kan er, en met goede reden, nog veel meer aan uit geven, maar ik wilde voorkomen dat de uiteindelijke configuratie straks voor een te kleine groep T.net bezoekers interessant is.
De genoemde budgeten zijn bij de normale systemen bewust exclusief randapparatuur, maar wellicht dat het voor een workstation juist helemaal niet logisch is om randapparatuur exclusief te nemen. Bij een workstation zit dat ook iets lastiger. Als je bijvoorbeeld drie 4K of zelfs 1440p monitoren zou willen hebben moet je wel een erg specifieke videokaart hebben, anders is de kans dat de kaart deze monitoren niet aan kan sturen zeer reëel.
In principe kan je met DP 1.2 maximaal het volgende aansluiten per poort:

ResolutieAantal schermen per poort
1600x900, 1680x10505
1920x1080, 1920x12004
2560x1440, 2560x16002
3840x2160, 4096x21601

Maar op Nvidia kaarten heb je maximaal vier beeldschermen, zelfs op de meest high-end kaarten zoals de GeForce GTX Titan Black en de Quadro K6000.

Bij AMD is dit maximaal zes, maar het hoogste aantal pixels bereik je op de meeste kaarten met 2x 3840x2160 / 4096x2160. De AMD FirePro W9100 gaat tot maximaal 6x 4096x2160. Of de 6870 / 7870 Eyefinity 6 Editions dat ook kunnen weet ik niet, ze hebben wel net als de W9100 6x mDP 1.2 maar er wordt nergens gezegd wat de maximale resolutie per scherm is als je zes schermen aansluit.
Ik denk dat het daarom verstandig is om randapparatuur mee te nemen in het budget / advies zodra je meerdere monitoren in je setup gaat opnemen. De zojuist genoemde budgetten zijn echter niet bedoeld om inclusief randapparatuur te zijn, laat daar dus geen mis verstand over bestaand. Het budget kan dus nog omhoog als we de randapparatuur inclusief nemen.
Ik zou het lekker exclusief randapparatuur laten en duidelijk de limieten van die de meeste videokaarten kennen noemen en een aantal mogelijkheden noemen voor meer dan 4x 2560x1600 / 2x 3840x2160.

Want als je inclusief beeldschermen gaat doen, waarom dan niet een pro audio interface en NAS er ook meteen bij? En zo kan ik nog veel meer dingen noemen. Als je ook color grading doet wil je misschien wel Davinci Resolve 11 inclusief control surface, ben je bijna €27k verder. M'n punt is, je weet niet wat mensen nodig hebben / willen. En zeker beeldschermen zijn behoorlijk afhankelijk van voorkeur.

Verder lijkt het me dan erg lastig om een budget te bepalen. Wat moet je per scherm rekenen? En hoeveel schermen moet je van uit gaan? Als je 3x 4K@31.5" wil zit je al op zo'n €7000 aan schermen alleen.
maratropa schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 19:53:
Qua opslag en IO; De vraag is of je binnen het pro budget voor een extra controller moet gaan. Er is toch niet echt budget om voor meer dan 2 scratch ssd's te gaan, tenzij je gaat knippen in bijv. de cpu. 2 scratch SSD's kunnen ook samen aan de 2 sata 600 poorten voor een 1GB per sec volume.
Een SSD voor je OS + programma's is ook wel fijn en je zit daarmee dan vast aan een SATA-300 poort. Zie dat je wel 3 SSD's in je configuratie hebt opgenomen, je had daar dus al rekening mee gehouden?

Is overigens 2x256 GB genoeg? Als je in sommige gevallen aan de 1 GB per seconde aan data zit kan je daar dan maar iets van 8 minuten aan video op kwijt.

Is 2x pricewatch: Samsung 840 EVO 500GB niet een betere optie voor scratch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Kid, je hebt ook wel een punt en eigenlijk focus ik nu te veel op de situatie dat doorvoer heel belangrijk is, vooral bij RAW video. Maar er zijn zat situaties zoals het exporteren van h264 waar bijv. de write geen bottleneck is. Dus misschien dat het voor een allround machine beter is om aan de 2 sata 600 poorten 1 SSD als OS en app ssd te hangen, en een grotere enkele scratch SSD er naast. (en dus niet meteen voor een raid 0 setje te gaan)

EVO's zou ik alleen niet doen. Als de Turbowrite buffer vol zit zakt de write snelheid flink in. Je wilt op z'n minst consistente writesnelheid als je dingen wegschrijft. Ik heb een paar EVO's ook aan m'n controller gehad en met flink veel data schrijven laten ze wel hun zwakte zien.

Als we uit gaan van een adobe video systeem, dan kom je wel redelijk snel uit bij nvidia. Premiere heeft al 3-4 versies versnelling met nvidia en nog maar 1 met AMD. (cc. Ok en cs6.5 op de mac) Ik geloof dat ook niet echt 100% van alle effecten al versneld worden op een AMD (maar wel bijna alles) Ook AE heeft nog een raytracer die alleen met CUDA werkt.

En pro kaarten slaan bijna nergens op voor zo'n allround default systeem. CUDA power kost veel meer op een pro kaart. 1 Titan verslaat 2x een quadro k5000 bijv. Zo lang 3GB genoeg is zal een 780 ti dat ook doen.

GEN/FRAME lock, SDI in/uit en 10 bits support zijn wel goeie redenen om een pro kaart te kiezen maar dat weet je dan vaak ook wel als je het nodig hebt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 22:07
Even snel door dit topic heen bladeren geeft mij zo snel een vraag:

Bij een Workstation zijn "Power & Betrouwbaarheid" juist de woorden.
Waarom zoeken jullen dan TLC SSD's uit en niet MLC of zelfs SLC SSD's?

Vooral een foto / video editor voert veel OPS uit, die makkelijk de 100 gb/dag passeren. Daarnaast gebruiken dat soort mensen amper nog HDD's (vaak alleen externe, voor het "meenemen")

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
SLC SSD's zijn best wel zeldzaam aan het worden, zelfs de enterprise SSD's voor datacenters zijn tegenwoordig vaak MLC. De SLC SSD's die er nog zijn, zijn allemaal heel erg prijzig. Dat gaat nooit passen in het budget als je een bruikbare hoeveelheid opslag wil. Een MLC SSD moet prima kunnen, vraag is alleen welke.
maratropa schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 10:38:
...En pro kaarten slaan bijna nergens op voor zo'n allround default systeem. CUDA power kost veel meer op een pro kaart. 1 Titan verslaat 2x een quadro k5000 bijv. Zo lang 3GB genoeg is zal een 780 ti dat ook doen...
Ik noemde de pro kaarten ook alleen maar in verband met het verhaal over multi-monitor setups, niet dat we daar voor moeten gaan. Wat overigens misschien nog belangrijkere reden zou kunnen zijn om voor pro kaart te gaan is double precision en ECC RAM (laatste alleen op de topmodellen). Wat je eerder zei in dit topic over één pixel verkeerd renderen zal voor bijna iedereen geen probleem zijn, maar je hebt altijd perfectionisten.

Maar als ik op Creative Cow kijk zie ik dat de meeste mensen inderdaad gewoon GeForce gebruiken en geen Quadro. En zoals je al zei, als mensen bepaalde features van een pro kaart nodig hebben, dan weten ze dat vaak zelf ook wel.

Overigens zag ik dat vooral voor After Effects een snelle kaart nog wel zin heeft (Premiere kon ik bijna geen benchmarks van vinden). Die GTX 780 in jouw setup lijkt me dus geen slechte keuze. Overigens las ik dat Premiere Pro CC de eerste versie van PP is die SLI ondersteunt (AE deed dat al). Misschien is 2x GTX 770 dan ook nog wel een idee.

Leesvoer:
http://forums.creativecow.net/thread/2/1019120
http://forums.creativecow.net/thread/2/1019643
http://forums.creativecow.net/thread/2/1035574
http://videohive.net/foru...-effects-benchmarks/83681
http://www.loopoutcontinue.com/cuda/
http://blogs.adobe.com/af...in-after-effects-cs6.html
http://blogs.adobe.com/pr...dobe-premiere-pro-cc.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
idd, ik geloof dat samsung ook net een tripple level cell ssd voor datacentra heeft aangekondigd :) Als je veel met compressed formaten werkt dan valt het trouwens ook wel mee met de geschreven mb's. h264 exporteren zorgt niet voor leip veel writes. Maar tlc zou ik ook niet nemen hiervoor..

gpu ECC is idd ook een feature. Maar op zich is het makkelijk want dat wordt hier toch te duur :) (en ook weer zo'n feature waarvan je wel weet dat je het nodig hebt. Meer voor compute FP64 doeleinden denk ik)

Premiere heeft ook zeer veel aan een snelle GPU. Ik denk dat 1 780 (ti?) met 3gb slimmer is dan 2 770 met 2gb elk.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ik heb geen idee wat slimmer is. Mij lijkt het dat als de schaling een beetje goed is 2x 770 merkbaar sneller is dan 1x 780 Ti. Als 2x 770 maar 1.57x sneller is dan 1x 770 zit je al op het niveau van een 780 Ti. Als de schaling goed is zou je voor minder geld 20% sneller kunnen zijn. Bespaar je toch 10 minuten op elk uur rendertijd mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Dat zou dan idd beter zijn, maar je hebt wel het issue van vram, vooral met hogere resoluties hebben meer vram nodig. Als je in Premiere boven de max uitkomt valt Premiere terug op MPE software ipv MPE gpu hardware en dan heb je meteen niks aan de gpu, liever 3GB dan 2 dus. Al heb je wel 4GB 770's. Die hebben met gamen misschien niet veel zin maar hier misschien wel.

Ik was hier niet heel erg onder de indruk van dual kaarten, al staat het equivalent van 2 770 kaarten er niet bij. Maar 2GB kaarten met het oog op 4K zou ik niet doen. Ik denk dat het nut van een 2de kaart meer van je workflow en gebruikte effecten enzo afhangt. Previews gaan volgens mij ook maar op 1 gpu.

http://www.pugetsystems.c...nal-GPU-Acceleration-502/

EVGA heeft wel een 6GB 780. Wel leuke keuze als je met 4K+ werkt

http://nl.hardware.info/p...ked-6gb#tab:specificaties

Wat trouwens wel bealngrijk is, een (snelle) videokaart helpt ook niet overal. Op zich is encoden naar een bestand cpu/ram werk. Framerate conversies/blending, scaling en (preview van) effecten hebben er wel erg baat bij.

Maar stel je edit 4K footage en exporteert 4K footage met dezelfde framerate en res en je gebruikt weinig effecten, dan is meer cpu power veel zinvoller dan een leipe GPU.

[ Voor 35% gewijzigd door maratropa op 07-05-2014 18:08 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Misschien is twee kaarten toch niet zo'n goed idee. Zag op http://www.nvidia.com/object/adobe-premiere-pro-cc.html dat 2x Quadro K6000 maar 1.3x sneller is dan 1x K6000. Zal met GeForce niet heel anders zijn lijkt me. Als je hier kijkt schaalt het in de tweede benchmark iets beter (voor X79):

VideokaartRendertijd één kaart (s)Rendertijd twee kaarten (s)Schalingsfactor
GeForce GTX Titan184,7126,21,464
FirePro W9000276,9173,71,594
Quadro K5000328,8196,31,675
FirePro W8000383,5228,31,680
FirePro W7000428,1250,91,706
Quadro K4000512,4304,91,681
Quadro K2000834,1476,71,750
FirePro W50001848859,42,150

Maar alsnog lang niet goed genoeg om voor twee kaarten te gaan. Overigens wekt deze post op het reduser forum de in druk dat je helemaal niet in SLI hoeft te draaien met meerdere kaarten, weet jij hoe dat zit?

Anyway, een enkele 780 (Ti) lijkt mij dan inderdaad ook de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Nee voor gpu renderen en compute toepassingen hoef je over het algemeen juist niet SLI aan te hebben, dat is meer een game ding voor realtime graphics renderen, ik geloof dat het zelfs soms wordt afgeraden.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Okee, ik wist niet dat kaarten ook konden samenwerken als ze niet in SLI / CrossFire stonden. Maar maakt dus niet uit in dit geval, aangezien een enkele kaart toch een betere optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJoe
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 14:08

CyberJoe

Only visiting this planet

Ik zag in een ouder artikel dat er al (toen) al vrij snel een plafond zat aan de winst die een GPU oplevert; http://www.pugetsystems.c...CS6-GPU-Acceleration-162/
Hoger dan een 650 had weinig zin meer.
Is dat nog steeds zo? Of zijn de zware kaarten vooral om veel grote schermen met 4K aan te kunnen sturen?

Ja ik heb ook een computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Dat ligt in dat artikel vooral ook aan de benchmark die ze gebruiken, ppbm6, maar dus eigenlijk aan de workflow / wat je er mee doet. Voor HD materiaal met een beperkte hoeveelheid effecten en andere dingen die de gpu gebruiken is het verschil misschien marginaal. In de nieuwe ppbm benchmark, die veel zwaarder is, zie je wel weer verschil bij high end kaarten. (oa 4k idd)

Voor iets meer dan 3K is ook een basis te maken met een 2690 v2 (10 3,0ghz cores.) (staat wederom niet in PW, ik vind de PW wat achterlopen t.o. die v. hardware.info.. Heb cpu genomen van zelfde prijs.)

#ProductPrijsSubtotaal
1HP Intel Xeon X5660€ 1.837,99€ 1.837,99
1Supermicro X9SRL-F€ 241,50€ 241,50
1Asus GTX780-DC2OC-3GD5€ 427,51€ 427,51
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Noctua NH-U12DXi4€ 58,88€ 58,88
1Kingston ValueRAM KVR16E11K4/32€ 284,-€ 284,-
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 125,99€ 125,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.163,33

Wel iets boven budget en veel SSD scratchdisk/werkruimte is er niet. Met een gecombineerde coresnelheid van 30ghz wel flink sneller dan een 1660 van 22,2ghz.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
maratropa schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 09:01:
...en veel SSD scratchdisk/werkruimte is er niet...
Helemaal geen toch? Zie maar één SSD (OS + software) en één HDD (data). Of wilde je dan OS + Software op de HDD zetten? Die CPU is wel een beest, maar denk dat de opslag zo echt een bottleneck is en die andere configuratie dan toch beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Nouja, of het wel een niet een bottleneck is hangt wel heel erg af van wat je doet. Als je van en naar compressed formaten werkt, die dus een relatief lage bitrate kunnen hebben, dan maakt het veel minder uit, omdat zelf als je sneller dan realtime codeert je nog misschien niet aan de max transferrate van je media komt, maar dat hangt ook weer van de rest van het systeem af. Maar dan nog heb je allerlei situaties.

Daarbij, bij een budget van 3.1k kan er nog best een losse scratch SSD van af misschien? Op zich is een dedicated 256GB scratch SSD al heel fijn. Kun je voor de OS ssd ook een 120gb versie nemen.

En werkt iemand met uncompressed data of iig formaten met hogere data rates, dan is het wel goed om er bij te zeggen dat SSD raid mogelijk handig kan zijn. Het ging er ook een beetje om om te kijken of een 2690v2 nog een beetje te doen is in een custom tweakers machine..

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 08-05-2014 16:38 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik heb even zitten stoeien en ik heb een idee voor het budget probleem. Een snellere processor dan de 4930K of Xeon 1650 v2 is lastig te vinden. je gaat dan van een processor van 500 euro naar een processor van 1800 euro, dat is iets te gek. Met dat in het achterhoofd moeten we toch een sneller alternatief bieden voor de 4930K in het professionele workstation. Socket 2011 heeft ook genoeg moederbord met twee sockets, waarom zouden we geen twee Xeon's combineren om meer prestaties te halen? Ik kom nu ongeveer op deze systemen uit:

Semi-pro, budget: € 2200,-

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 780 Gaming€ 421,04€ 421,04
2WD Black SATA 6 Gb/s WD3001FAEX, 3TB€ 151,84€ 303,68
1Fractal Design Define XL R2 Black Pearl€ 112,60€ 112,60
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
1G.Skill F3-12800CL10Q-32GBXL€ 251,68€ 251,68
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 79,95€ 79,95
1OCZ Vector 150 480GB€ 262,-€ 262,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.152,48

Professioneel: € 3350,-

#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon E5-1650 v2 Tray€ 500,99€ 1.001,98
1Supermicro X9DRi-F€ 338,50€ 338,50
1MSI GeForce GTX 780 Gaming€ 421,04€ 421,04
2WD Black SATA 6 Gb/s WD3001FAEX, 3TB€ 151,84€ 303,68
2Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 73,-
2Kingston ValueRAM KVR16E11K4/32€ 284,-€ 568,-
1Seasonic X-650 80+ Gold V2€ 117,95€ 117,95
1OCZ Vector 150 240GB€ 144,-€ 144,-
1OCZ Vector 150 480GB€ 262,-€ 262,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.342,75

Het professionele workstation is nu op alle fronten sneller, behalve op GPU kracht. Er is een ssd voor scratch beschikbaar en de andere hdd's kunnen ook los worden gebruikt. Ik denk dat een scratch met een snelheid van 1500 MB/s of hoger niet haalbaar is met dit budget, ik vraag me sowieso af of daar veel doelgroepen voor zijn. Wellicht kunnen we het als optie noemen voor mensen die veel met RAW materiaal werken en hiervoor erg veel io nodig hebben.

Even een andere vraag: stel je gaat met After Effects aan de gang, gaat een snellere processor dan wel helpen, aangezien je toch op de GPU rendert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Niet alles in AE kan door de GPU gedaan worden. Bij de dingen die de CPU moet doen merk je dus wel een behoorlijke snelheidswinst.

Overigens had ik op Creative Cow gelezen dat je voor PP CS6/CC en AE CS6/CC uit moet gaan van 4 GB RAM per fysieke processor core om optimaal gebruik te maken van je processorkracht. Aangezien je nu 12 cores hebt is 32 GB RAM misschien wat aan de krappe kant, want dan heb 2,67 GB / core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
In het tweede systeem zit al 64Gb ram :)

Wellicht kunnen we het semi-rpo workstation uitrusten met een iets minder krachtige videokaart als de 770 of 760 om een iets groter schil te creëren? bij GPU taken zijn beide systemen namelijk even snel, dat is misschien niet erg reëel...

[ Voor 75% gewijzigd door Stefanovic45 op 10-05-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
StefanvanGelder schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 13:41:
Wellicht kunnen we het semi-rpo workstation uitrusten met een iets minder krachtige videokaart als de 770 of 760 om een iets groter schil te creëren? bij GPU taken zijn beide systemen namelijk even snel, dat is misschien niet erg reëel...
Zou idd eens kijken hoeveel nut een GTX 780 heeft tegenover andere videokaarten en ik zou ook eens kijken naar een R9 280(X) of R9 290(X). En in een systeem van meer dan 3000 euro kan daar niet beter Quadro of FirePro kaart in?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
StefanvanGelder schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 13:41:
In het tweede systeem zit al 64Gb ram :)
My bad, was me niet opgevallen dat geheugen twee sets waren.
Wellicht kunnen we het semi-pro workstation uitrusten met een iets minder krachtige videokaart als de 770 of 760 om een iets groter schil te creëren? bij GPU taken zijn beide systemen namelijk even snel, dat is misschien niet erg reëel...
GTX 770 zou kunnen, scheelt je ongeveer €150 en dan zit je dus mooi op dat €2000 budget.
-The_Mask- schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 13:50:
Zou idd eens kijken hoeveel nut een GTX 780 heeft tegenover andere videokaarten en ik zou ook eens kijken naar een R9 280(X) of R9 290(X). En in een systeem van meer dan 3000 euro kan daar niet beter Quadro of FirePro kaart in?
Krijg niet de indruk dat je de rest van dit topic ook gelezen hebt. PP en AE werken veel beter met Nvidia dan AMD, vanwege CUDA. Bij de overige programma's maakt het niet echt uit, bij Photoshop was AMD zelfs sneller.

Quadro / FirePro is zonde van de performance. Een Quadro K4000 kost je al €700 en dan zit je qua performance tussen de GTX 750 en 760 in, K5000 kost €1800 en is vergelijkbaar met GTX 770 en de K6000 €4200 en die is vergelijkbaar met de GTX Titan Black.

Enige performance voordeel van de Quadros is dat ze dubbel zoveel geheugen hebben:
  • 750 1GB, 760 2GB, K4000 3GB
  • 770 2GB, K5000 4GB
  • Titan Black 6GB, K6000 12GB
Als je op Creative Cow of Red User kijkt zal je zien dat de meeste mensen daar ook met Nvidia Geforce kaarten (vooral GTX 780 (Ti) of GTX Titan) renderen en niet met Quadro / FirePro.

Quadro / FirePro is vooral interessant als je features nodig hebt die exclusief zijn voor pro-kaarten, zie ook:
maratropa in "[BBG] High-end workstation juli 2014"
Kid Jansen in "[BBG] High-end workstation juli 2014"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
-The_Mask- schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 13:50:
[...]

En in een systeem van meer dan 3000 euro kan daar niet beter Quadro of FirePro kaart in?
In een studio is een professionele kaart wel handig.

Een profi kaart heeft:

-betere (driver) support
-minder warmte afgifte (lager geclocked)

Nadeel van de profi-kaart is dat je er veel voor moet betalen.

Een studio kan een profikaart best betalen.

Tegenwoordig kan een gamingkaart wel overweg met de meeste profi-software. De ontwikkelaars van dat soort profi-software zorgt er nu voor dat de software ook met gaming kaarten overweg kan.

Een Nvidia kaart heeft voor profi-software het voordeel van cuda tov van amd. Maar je ziet wel een verschuiving naar open cl.

Mocht je puur opencl gebruiken dan is het nuttig om naar een amd te kijken: http://compubench.com/compare.jsp?benchmark=clb11

Mocht je toch voor een gaming kaart gaan en deze zwaar belasten (bijvoorbeeld omdat je constant de kaart laat renderen) dan moet je ervoor zorgen dat de kaart heel goed gekoeld wordt, bijvoorbeeld een aftermarket gpu koeler als de stock koeler niet toereikend is, of door een case met een hele goede airflow of een combinatie van die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
StefanvanGelder schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 11:51:
Ik heb even zitten stoeien en ik heb een idee voor het budget probleem. Een snellere processor dan de 4930K of Xeon 1650 v2 is lastig te vinden. je gaat dan van een processor van 500 euro naar een processor van 1800 euro, dat is iets te gek. Met dat in het achterhoofd moeten we toch een sneller alternatief bieden voor de 4930K in het professionele workstation. Socket 2011 heeft ook genoeg moederbord met twee sockets, waarom zouden we geen twee Xeon's combineren om meer prestaties te halen? Ik kom nu ongeveer op deze systemen uit:
Het probleem is dat een 1650v2 qpi gelimiteerd is en dus niet in dual modus kan draaien. Daar heb je een 26xx v2 voor nodig. :)

Maar die zijn zo veel duurder voor wat ze bieden dat je voor een workstation zo weer uitkomt bij een enkele 2687w v2, 2667v2 of 2690 v2

Bijv, een 2637v2 quadcore van 3,5ghz gaat al zo richting de 900 euro, en die is met z'n 2en niet sneller dan een 2690v2..

Plus met dual socket heb je ook een groter moederbord, meer vermogen, 2 koelers, en vaak meer gedoe..
Het wordt pas interessant als je 2x een 2650v2 kunt veroorloven, dan zit je dus op ongeveer 2350 euro voor de 2 cpu's en het moederbord alleen. (max turbo is niet superhoog maar voor video is dat niet zo erg, plus de base turbo is hoog) Daar valt misschien nog wat mee te maken, maar een singlesocket systeem is logischer hier. Misschien is een dual 2630v2 ook nog wel wat..

Het grappige is ook dat qua enkelsocket xeons intel maar bar weinig boven de 1660v2 heeft zitten. Je hebt alleen de onvindbare 1680v2 maar die zal rond het niveau van de 2687w v2, 2667v2 of 2690 v2 zitten.

Een 4930k met flinke overclock zal trouwens in de buurt komen van die 3 cpu's. Ik zou dat op z'n minst vermelden, het is iig wel des tweakers :) Mijn 3930k op 4,4ghz doet practisch 13 punten in Cinebench, een 2690v2 doet er "maar" 14,6..

[ Voor 37% gewijzigd door maratropa op 11-05-2014 12:20 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Suggestie voor de high end machine. Er is wel een smal gebiedje is waar je met een dual socket systeem een stukje meer performance krijgt dan rond de 4930k/1650v2/1660v2, terwijl je dan niet helemaal stuk gaat aan de cpu's en moet inbinden op storage etc.

De 2630v2 is niet supersnel, vooral de max turbo op 1 core komt maar op 3,1ghz.. Voor een 3D bak zou ik dat niet zo snel doen ivm veel singlecore afhankelijkheid, maar wetende hoe goed premiere pro ge-thread is lijkt me dit wel weer kunnen voor een videobak. Cinebench 15 score is 1570 ongeveer. 50% sneller dan een 1650v2.

2643v2 en 2650v2 zijn te duur, 2640 en 2620 te traag.

Je zou nog wat kunnen varieeren met de storage. Misschien een 1000watt voeding ook, dan is het later makkelijker uit te breiden met bijv. nog een leipe videokaart en 2 130w cpu's.

#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon E5-2630 v2 Boxed€ 535,40€ 1.070,80
1Asus GeForce GTX 780 Ti 3GB OC€ 600,49€ 600,49
2Noctua NH-U12DXi4€ 58,88€ 117,76
2Kingston ValueRAM KVR16E11K4/16I€ 177,-€ 354,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 123,-€ 123,-
1Samsung 840 series Pro 512GB€ 317,89€ 317,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.296,55

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
Ik vind het zonde van het geld, Maratropa. De hardware ontwikkelingen gaan snel. Daarom vind ik dat je niet teveel geld ineens moet uitgeven, maar nu moet kopen wat je nodig hebt en later blijven upgraden.

Naast een systeem van meer dan 3000 euries die je hebt opgesteld moet je ook nog een scherm (of schermen) hebben, verder nog wat randapparatuur en storage voor je gegegens (back up) en misschien nog meer dingen. Daar gaat ook veel geld in zitten.

Ik denk dat je wensen van de koper van zo een workstation goed in de gaten moet gaten. Jij hebt toch ook gewoon een 3930k?

Ik heb vorig jaar in het desktop aankoopadvies forum wat advies gegeven en de meeste mensen die zo een workstation zochten hadden echt geen behoefte aan 2x een xeon e5 (voor een select clubje zal zoveel threads wel nuttig zijn). Je zag dat ze voldoende hadden aan een i7 4-core met ht of een i7 6-core met ht. Ik denk dat jij dit ook wel gemerkt hebt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
mirp schreef op zondag 11 mei 2014 @ 14:56:
...
Je zag dat ze voldoende hadden aan een i7 4-core met ht of een i7 6-core met ht. Ik denk dat jij dit ook wel gemerkt hebt :) .
Ik zag vooral in die topics dat er met moeite budget was voor een 6-core. Dat wil niet zeggen dat het voor sommige doelgroepen geen nut heeft..

Over doelgroepen gesproken. Hoeveel winst haal je bij premiere met meer dan 6-cores, en waar merk je die winst vooral? Is het niet zo dat het vooral after effects is die veel baat kan hebben bij meer dan 6-cores? Zo zouden we evt de High-end en mid-end op kunnen splitsen. AE= meer cores, meer ram Premiere = Dezelfde bak met stabiele storage en grafische kaart met minder CPU cores en minder ram. Is dat een idee, of sla ik de plank zo volledig mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@Mirp, zonde is natuurlijk relatief. Als videobewerken je werk is dan kan een hoge prijs te verantwoorden zijn, mits het in relatie staat tot wat je krijgt. Ik ga er even van uit dat het "duurdere" systeem uit deze bbg o.a. is voor mensen de het voor hun werk doen. In die sector is een machine van 10K ook niet heel vreemd.

Leidend hier is de doelgroep (Adobe Videobewerking met Pr pro en AE) en het budget, naar ik begreep 3300 euro ofzo. Dan kom je vanzelf uit op zo'n soort systeem als ik gaf, je kunt niet heel veel anders als je meer performance wilt en niet OC'd. Of het het waard is ligt aan de gebruiker. :)

Maar ik ben het deels met je eens in de zin dat er voor de handige tweaker een onverslaanbare setup is: de 4930k met overclock. Als je dit netjes en met mate doet is de kans op problemen miniem imho. Risico's horen overal bij, als je er maar mee om weet te gaan. Ik doe dat al jaren zo, draai dit soort software, en heb nog nooit problemen gehad. Maar ik begrijp dat dat niet voor iedereen is.

@Analogworm; Premiere schaalt zeer goed met meer dan 6 cores, bijv 2x een 8core (2687wv2 ofo, 32threads) wordt ook gewoon prima gebruik van gemaakt met encoden. Ook tijdens het werken in de timeline/interface maakt het erg goed gebruik van veel threads. Dit in tegenstelling tot veel 3d apps die erg op 1 of 2 cores leunen. Daarom denk ik dat je weg kan komen met bijv. veel cores met wat minder mhz.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
maratropa schreef op zondag 11 mei 2014 @ 15:33:
...

@Analogworm; Premiere schaalt zeer goed met meer dan 6 cores, bijv 2x een 8core (2687wv2 ofo, 32threads) wordt ook gewoon prima gebruik van gemaakt met encoden. Ook tijdens het werken in de timeline/interface maakt het erg goed gebruik van veel threads. Dit in tegenstelling tot veel 3d apps die erg op 1 of 2 cores leunen. Daarom denk ik dat je weg kan komen met bijv. veel cores met wat minder mhz.
Helder, wat ik begrijp is dus dat je ook tijdens het editen (vooral met veel layers) baat hebt met meer CPU cores bij premiere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
maratropa schreef op zondag 11 mei 2014 @ 15:33:
@Mirp, zonde is natuurlijk relatief. Als videobewerken je werk is dan kan een hoge prijs te verantwoorden zijn, mits het in relatie staat tot wat je krijgt. Ik ga er even van uit dat het "duurdere" systeem uit deze bbg o.a. is voor mensen de het voor hun werk doen. In die sector is een machine van 10K ook niet heel vreemd.

Leidend hier is de doelgroep (Adobe Videobewerking met Pr pro en AE) en het budget, naar ik begreep 3300 euro ofzo. Dan kom je vanzelf uit op zo'n soort systeem als ik gaf, je kunt niet heel veel anders als je meer performance wilt en niet OC'd. Of het het waard is ligt aan de gebruiker. :)

Maar ik ben het deels met je eens in de zin dat er voor de handige tweaker een onverslaanbare setup is: de 4930k met overclock. Als je dit netjes en met mate doet is de kans op problemen miniem imho. Risico's horen overal bij, als je er maar mee om weet te gaan. Ik doe dat al jaren zo, draai dit soort software, en heb nog nooit problemen gehad. Maar ik begrijp dat dat niet voor iedereen is.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de bbg voor de game systemen dan zie je dat die, zoals jij dat noemt, ook bedoelt zijn voor de handige tweaker.

Ik denk dat dit ook toepasbaar is voor een workstation. Gewoon een systeem samenstellen waar de meeste vraag naar is. Uiteindelijk zal je dan ook richting de 3000 euries gaan, maar dan kan je voor dat geld ook wat randapparatuur erbij kunnen kopen.

Je kan wel een duurder systeem gaan neerzetten, maar dit is alleen bedoeld voor de echte pro's die er zoveel voor willen neertellen en die ben ik maar weinig tegengekomen in het desktop aankoop advies forum.

Ik denk dat we allemaal wel weten wat voor systemen er uiteindelijk zal uitrollen (een beetje kijkend naar de vragen van de mensen die in het desktop aankoop advies forum zijn geweest en op zoek waren naar een workstation):

-systeem met een overklokbare i5 (voor de mensen met weinig budget)

-systeem met een overklokbare i7 4-core met ht (voor de mensen met iets meer budget)

-systeem met een overklokbare i7 6-core met ht (voor de mensen met nog iets meer budget)

Voorlopig zou ik alleen een workstation met een 4930k interessant vinden en even wachten met workstations met een overklokbare i5 of een i7. Gewoon even wachten en kijken wat de verbeterde processors met verbeterde tim doen (kijken of ze lekker overklokken in nog te komen reviews en gebruikerservaringen). En zoals je al zei: een systeem met een 4930k geeft voor de meeste serieuze gebruikers de meeste bang for the buck.

Verder wat de rest van de onderdelen betreft (van goedkoop naar duurder):

gpu: igpu< gtx750ti< gtx 760< gtx 770< gtx 780

ram: 8gb< 16gb< 32gb

ssd: 250gb< 500gb< 1000gb

backup: hdd('s) en/of nas

monitor: 24"< 27"<30"

cpu koeling: luchtkoeling< waterkoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Ik ben het wel met maratropa eens, zonde is relatief. Zelf vind ik het reuze interessant, ook al doe ik maar heel soms aan Video. Maar dat is ook het ding met BBG's ze vormen een startpunt wat soms 1 op 1 overgenomen kan worden maar vaker als basis gebruikt zal worden om aan te passen specifiek op iemands eisen/wensen. Ofwel, je kan het zonde van het geld vinden. Maar voor mensen die geintresseerd zijn in Video vormt de BBG een stevige basis om te bepalen of ze wel of niet zoveel geld uit moeten geven. Ook al wordt het workstation uiteindelijk gekocht bij HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Volgens mij willen we nu juist een keertje breken met wat er iedere keer al gedaan wordt / gevraagd wordt. Een high-end videoworkstation is nog nooit echt aan bod gekomen. Sowieso zijn er twee configuraties en dan is het maar zo dat die high-end voor een zeer selecte groep interessant is. Voor de mensen waarvoor dat niet geld is de semi-pro configuratie er dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
ik sluit me zonder meer aan bij Kid Jansen. er wordt nu een zeer gespecialiseerde BBG in elkaar gedraait, waar goed wordt gekeken naar doelgroep en daarop wordt aangesloten. per definitie is een workstation niet voor de massa, laat staan high-end!

ook in het gamesysteem topic zie je vaak dat er een OC variant wordt genoemd terwijl er nauwelijks wordt overgeclocked. het is meer geil worden van de K cputjes en GHZ die genoemd worden, dan dat er gekeken wordt naar wat er echt nodig is.

ook in het DAA wordt te pas en te onpas een i5/7K aangeraden "want lekker snel en je kan nog overklokken". of het nou nodig is, is weer een tweede.
en nu weer, je krijgt een keiharde bang voor inderdaad best wel wat buck, probeer alleen die bang eens te halen met andere opties, en hop overclocken wordt weer genoemd. al ware het tovenarij die alles oplost.
aan OC zitten serieuze nadelen, die tevaak niet worden benoemd en als ze al benoemd worden zijn ze zwaar onderbelicht.

is het systeem van maratropa overdreven? misschien. misschien slaat ie de plank volledig mis en is het veels te licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
Een enkele systeem is niet representatief.

Wat nodig is zijn 3 systemen:

-systeem voor de hobbyist (>1000 euro)

-systeem voor de semi-pro (>2000 euro)

-systeem voor de professional (>5000 euro)

[ Voor 30% gewijzigd door mirp op 12-05-2014 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Heb je de rest van het topic überhaupt gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
ik geloof het niet... goed we gaan verder met het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ik heb even de build gepakt uit maratropa in "[BBG] High-end workstation juli 2014", maar andere videokaart (wel 780 Ti) en andere processorkoelers om iets te besparen en er vervolgens 64 GB RAM in gedaan. Kom je in totaal nog eens ruim €100 duurder uit, maar dan heb je wel twee keer zoveel geheugen. Voor 12 cores is 64 GB RAM ook geen overbodige luxe.

#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon E5-2630 v2 Boxed€ 538,49€ 1.076,98
1MSI GeForce GTX 780 Ti Gaming 3GB€ 586,49€ 586,49
2Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 35,40€ 70,80
2Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 257,50€ 515,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.400,77

EDIT: ook nog even een semi-pro configuratie gemaakt met StefanvanGelder in "[BBG] High-end workstation juli 2014" en m'n bovenstaande high-end als basis. Qua opslag zijn deze twee nu gelijk: 3 TB storage, 512 GB scratch en 250 GB OS+programma's. Geheugen is ook hetzelfde, alleen heeft de high-end twee sets en semi-pro één. Verder heb ik hier nu een GTX 770 ingedaan, zodat processorkracht, geheugen en grafische kracht wat meer in de verhouding staan naar aanleiding van StefanvanGelder in "[BBG] High-end workstation juli 2014". Ik vraag me alleen af of ik nu niet een te groot gat heb geslagen tussen de twee. Semi-pro geeft veel meer bang for your buck, je kan er bijna twee kopen voor de prijs van één high-end.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 272,95€ 272,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 35,40€ 35,40
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 257,50€ 257,50
1Samsung 840 EVO 250GB€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.985,83

[ Voor 35% gewijzigd door Kid Jansen op 12-05-2014 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@Kid

Die 64Gb is natuurlijk wel lekker..

Ik zat ook te denken, 2 SSD's hoeven eigenlijk niet, voor 400 euro heb je een Crucial M550 van 1TB. Die is ook snel en zelfs groter. Want het OS en apps en de temp werkruimte kan prima op 1 SSD samen. en het scheelt een beetje geld. Kan ook voor het "goedkope" systeem.

Je moet denk ik alleen wel weer die Noctua socket 2011 u12dx i4 nemen. Dat supermicro moederbord heeft "narrow ILM" sockets, daar passen alleen maar speciale xeon coolers op. Die noctua heeft daar brackets voor, ik ken geen andere goede 3rd pary koelers die dat hebben.

Er zijn ook moederborden die dat niet hebben (= square ILM = normaal) maar die hebben vaak weer andere issues.

En dat Supermicro moederbord is geen workstation plank dus er zit ook geen audio op. In een videobak van 3K natuurlijk onwenselijk :)

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 12-05-2014 20:52 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Zou zelf liever twee aparte SSD's hebben, maar één zou inderdaad ook wel kunnen. Dat van die koelers wist ik overigens niet, als het niet anders kan moeten we inderdaad maar die duurdere Noctua's nemen.

Audio valt wat mij betreft onder randapparatuur. Als je professioneel met video aan de gang gaat (waar dan natuurlijk vrijwel altijd ook audio bij zit) wil je toch een pro audio interface en geen onboard audio en ook geen consumentenkaartje. Paar jaar terug waren die pro audio interfaces vrijwel allemaal firewire, maar je ziet ze tegenwoordig ook steeds meer met USB en ook Thunderbolt (maar in de kast, dus PCI-E, zie je zelden). Lijkt me lastig om hier één ding aan te raden, maar je zou eens kunnen kijken naar de volgende merken:
  • Alesis
  • Avid Audio
  • Behringer
  • Focusrite
  • Mackie
  • Mark of the Unicorn
  • PreSonus
  • RME
  • Roland
  • Tascam
  • Yamaha
EDIT: even je commentaar verwerkt in de builds:

high-end

#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon E5-2630 v2 Boxed€ 538,49€ 1.076,98
1MSI GeForce GTX 780 Ti Gaming 3GB€ 586,49€ 586,49
2Noctua NH-U12DXi4€ 58,88€ 117,76
2Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 257,50€ 515,-
1Crucial M550 2,5" 1TB€ 402,-€ 402,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.410,84

semi-pro

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 272,95€ 272,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 35,40€ 35,40
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 257,50€ 257,50
1Crucial M550 2,5" 1TB€ 402,-€ 402,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.948,94

[ Voor 79% gewijzigd door Kid Jansen op 12-05-2014 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Even tussen door, vanwaar heb je er een red hard disk in geplaatst Kid? Vanwege de garantie? Of de stabiliteit? Want ik dacht namelijk dat de vanwege TLER minder handig waren in desktops zonder raid? Wellicht is een andere optie als je dan toch de stabiliteit van een Nas schijf wilt de pricewatch: HGST Deskstar NAS, 3TB volgens mij kan je bij deze namelijk de wacht tijd tot error recovery / abort instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik kan me ook voorstellen dat als je helemaal digitaal werkt soms onboard audio ook al prima is, ik vind een soort basic audio er wel bij horen. Maarja een Asus xonar is 20 euro. :)

Eigenlijk is het basic workstation moderbord de X9DAi

http://www.supermicro.nl/...board/Xeon/C600/X9DAi.cfm

pricewatch unsorted: Supermicro X9DAi (MBD-X9DAI-O)

Als je een audiokaartje meeneemt niet zo veel duurder eigenlijk. Daar zit iig audio op.
MAARrr volgens mij is dat weer geen standaard EATX qua mount/gaten. Dus eigenlijk niet handig.

Ik geloof dat de X9DRi-F die we nu hebben wel echte EATX positie gaatjes heeft..

En qua compatibiliteit, het blijft lastiger met deze borden. Eigenlijk wil je zeker weten dat bijv. de gtx 780 gaat werken als je zo'n setje aanraadt.. De kans is gewoon groter met dual borden dat je gezeik tegenkomt.

Ik zou zelf naar een Asus Z9PE-D8 WS neigen eigenlijk. Een echt workstation bord.. En nog weer wat duurder. Ook niet zonder issues btw. (grote thread op een amerikaans forum, wel populair dus veel over te vinden )

Op newegg staan ook altijd wel wat user reviews van bitchende kopers van dit soort borden.

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 12-05-2014 22:18 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
analogworm schreef op maandag 12 mei 2014 @ 21:51:
Even tussen door, vanwaar heb je er een red hard disk in geplaatst Kid?
Prijs en die had maratropa er ook in (en dat had ik als basis gebruikt).
maratropa schreef op maandag 12 mei 2014 @ 22:09:
Ik kan me ook voorstellen dat als je helemaal digitaal werkt...
Dan heb je alsnog goede output nodig voor monitoring, helemaal als je die audio ook gaat bewerken / meerdere kanalen mixen onder je video. Ik heb dan snel zoiets van dan moet je het wel goed doen en ga je geen el cheapo consumentenkaartje gebruiken. Maar dat is mijn mening. Aan de andere kant is zo'n goedkoop kaartje al stuk beter dan onboard audio en een PCI-E kaartje heeft waarschijnlijk ook lagere latency dan USB/FW/TB audio interface, zodat je minder snel hebt dat audio en video niet synchroon blijken te lopen.

[ Voor 57% gewijzigd door Kid Jansen op 13-05-2014 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Volgens mij heb ik al jaaren geen hdd meer gekocht dus ik heb er eigenlijk maar redelijk random wat ingezet :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Kid Jansen schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 01:12:

Aan de andere kant is zo'n goedkoop kaartje al stuk beter dan onboard audio
valt wel mee, on board is vaak beter dan een losse geluidskaart. zelfs vergeleken met hele dure. het grote voordeel waarom je een losse geluidskaart wilt, is om de in en uitgangen. en dan zit je al gauw buiten de consumenten versies.

tegenwoordig is er echt geen geldig argument meer om een geluidskaart in een consumenten PC te prikken.

[ Voor 7% gewijzigd door Lednov op 13-05-2014 19:43 ]

Pagina: 1 2 Laatste