Wat noem jij dan hele dure, want de nieuwe ASUS Xonar STX II laat een onboard chipje echt alle hoeken van de kamer zien (en is nog steeds goedkoop vergeleken met een pro interface). Zo goed vind ik onboard audio meestal niet overigens, SNR laat vaak behoorlijk wat te wensen over.
ligt er aan wat je alle hoeken van de kamer vindt. vaak staat het volume harder. dat staat absoluut niet gelijk aan kwaliteit.
een jaar of tien terug, nou langer zelfs, 15. toen was een geluidskaart nog een toevoeging die je moest hebben. tegenwoordig presteren ze allemaal naar behoren. die 140 E die je voor het ASUS chippie neerlegt is echt het geld niet waard. dat durf ik te beweren zonder ooit die asus gehoord te hebben. en dat hoeft ik ook niet want wat is de toegevoegde waarde van de asus? het is voor audiophiles? de zin, en voor namelijk onzin die in de audiofiele wereld bestaat is enorm! en als ik dit kaartje alleen op specs beoordeel, voldoet die geheel aan de verwachting voor de aufiofiel--> moneypit.
nogmaals de enige reden waarom je een kaart zou willen is vanwege de ingangen en/of uitgangen.
een jaar of tien terug, nou langer zelfs, 15. toen was een geluidskaart nog een toevoeging die je moest hebben. tegenwoordig presteren ze allemaal naar behoren. die 140 E die je voor het ASUS chippie neerlegt is echt het geld niet waard. dat durf ik te beweren zonder ooit die asus gehoord te hebben. en dat hoeft ik ook niet want wat is de toegevoegde waarde van de asus? het is voor audiophiles? de zin, en voor namelijk onzin die in de audiofiele wereld bestaat is enorm! en als ik dit kaartje alleen op specs beoordeel, voldoet die geheel aan de verwachting voor de aufiofiel--> moneypit.
nogmaals de enige reden waarom je een kaart zou willen is vanwege de ingangen en/of uitgangen.
@ kid jansen
semi pro:
Voeding vind ik iets te licht in geval van een stevige overklok. Een iets grotere voeding, bv de cooler master v700 lijkt mij beter. (de mask weet vast wel wat erin moet). De g550 begint te revven bij 300w: http://www.xbitlabs.com/a...nic-g360-g550-gold_5.html
Een grotere voeding begint later te revven. Wel handig als je een stil systeem wilt.
Een koelere case lijkt mij als je overklokt met een luchtkoeler ook beter, bv:
Antec Eleven Hundred
Cooler Master CM 690 III Window
Corsair Obsidian 450D
Corsair Carbide 540
of de fractal design arc versies.
http://nl.hardware.info/p...ngen?tcId=283&specId=8873
Ik zou de optie voor een testbench ook overwegen, bv eentje van dimastech. De warmte gaat meteen de lucht in.
Ook als je veel gpu rendert is een koelere case beter. (of je kan bij de fractal wat extra stille fans bij zetten)
Mocht je overklokken en een waterkoeler gebruiken dan wordt de warmte meteen uit de kast gegooid, dus dan kan een case die iets minder koelt wel.
Een stevige watercooler zou ook niet misstaan bij de semi pro. In combinatie met stille fans: YouTube: Corsair Air Series AF120 & SP120 Review. Quiet & Performance Editions
Verder zou ik kijken naar een hhd opstelling in een raid oplossing voor een extra back up van je data. Of als randapparatuur een nas.
Waarom geen ram van kingston of crucial?
Bij de high end is het heel misschien verstandig om te kijken naar een ecc ram, omdat dat systeem ook gebruikt kan worden als kleine server die altijd aanstaat en niet alleen als renderbak, maar dat weet ik niet zeker. Voor modelleren vind ik de cpu van de high end minder, voor renderen is het wel goed. Verder zou ik de liefhebbers willen wijzen op Amazon EC2.
semi pro:
Voeding vind ik iets te licht in geval van een stevige overklok. Een iets grotere voeding, bv de cooler master v700 lijkt mij beter. (de mask weet vast wel wat erin moet). De g550 begint te revven bij 300w: http://www.xbitlabs.com/a...nic-g360-g550-gold_5.html
Een grotere voeding begint later te revven. Wel handig als je een stil systeem wilt.
Een koelere case lijkt mij als je overklokt met een luchtkoeler ook beter, bv:
Antec Eleven Hundred
Cooler Master CM 690 III Window
Corsair Obsidian 450D
Corsair Carbide 540
of de fractal design arc versies.
http://nl.hardware.info/p...ngen?tcId=283&specId=8873
Ik zou de optie voor een testbench ook overwegen, bv eentje van dimastech. De warmte gaat meteen de lucht in.
Ook als je veel gpu rendert is een koelere case beter. (of je kan bij de fractal wat extra stille fans bij zetten)
Mocht je overklokken en een waterkoeler gebruiken dan wordt de warmte meteen uit de kast gegooid, dus dan kan een case die iets minder koelt wel.
Een stevige watercooler zou ook niet misstaan bij de semi pro. In combinatie met stille fans: YouTube: Corsair Air Series AF120 & SP120 Review. Quiet & Performance Editions
Verder zou ik kijken naar een hhd opstelling in een raid oplossing voor een extra back up van je data. Of als randapparatuur een nas.
Waarom geen ram van kingston of crucial?
Bij de high end is het heel misschien verstandig om te kijken naar een ecc ram, omdat dat systeem ook gebruikt kan worden als kleine server die altijd aanstaat en niet alleen als renderbak, maar dat weet ik niet zeker. Voor modelleren vind ik de cpu van de high end minder, voor renderen is het wel goed. Verder zou ik de liefhebbers willen wijzen op Amazon EC2.
[ Voor 3% gewijzigd door mirp op 14-05-2014 09:49 ]
ECC zat al in de high end toch? Oh wacht kid jansen had dat veranderd. ECC is zonde om niet te nemen als het kan idd.
Ik ging uit van een machine echt met de focus op video, dus geen 3d apps en 3d renderen. Dan is het gebrek aan hoge coresnelheid niet zo erg als bij CAD/3D werk. Als 3d'er zou ik ook naar wat anders zoeken denk ik.
Cloudbased renderen gaat ook vooral op voor 3D, niet voor video.
Ik ging uit van een machine echt met de focus op video, dus geen 3d apps en 3d renderen. Dan is het gebrek aan hoge coresnelheid niet zo erg als bij CAD/3D werk. Als 3d'er zou ik ook naar wat anders zoeken denk ik.
Cloudbased renderen gaat ook vooral op voor 3D, niet voor video.
Hoi Maratropa,
in de openingspost stond dat het iets moest worden waarmee je ook adobe software kon gebruiken, dus ik dacht: ja, daar hoort iets als 3dsmax ook bij.
Maar je hebt gelijk, voor modelleren alleen heb je niet een high end systeem nodig.
in de openingspost stond dat het iets moest worden waarmee je ook adobe software kon gebruiken, dus ik dacht: ja, daar hoort iets als 3dsmax ook bij.
Maar je hebt gelijk, voor modelleren alleen heb je niet een high end systeem nodig.
Waarom zou je een videoworkstation op een testbench willen?mirp schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 09:46:
Opslag is nu vrij basic gehouden, extra opslag en back-up moet je nog apart erbij regelen, maar dat is niet in deze BBG opgenomen.Verder zou ik kijken naar een hhd opstelling in een raid oplossing voor een extra back up van je data. Of als randapparatuur een nas.
Heb er nu weer Kingston ECC RAM in zittenWaarom geen ram van kingston of crucial?
Bij de high end is het heel misschien verstandig om te kijken naar een ecc ram...
# | Product | Prijs | Subtotaal |
2 | Intel Xeon E5-2630 v2 Boxed | € 539,44 | € 1.078,88 |
1 | Supermicro X9DRi-F | € 338,50 | € 338,50 |
1 | MSI GeForce GTX 780 Ti Gaming 3GB | € 586,49 | € 586,49 |
1 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 103,51 | € 103,51 |
1 | Corsair Obsidian 750D | € 127,- | € 127,- |
2 | Noctua NH-U12DXi4 | € 58,88 | € 117,76 |
2 | Kingston ValueRAM KVR16E11K4/32 | € 289,- | € 578,- |
1 | Seasonic X-850 | € 158,- | € 158,- |
1 | Crucial M550 2,5" 1TB | € 402,- | € 402,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 3.490,14 |
"Waarom zou je een videoworkstation op een testbench willen?"
Vooropstellen: er zijn meerdere wegen naar rome. Vraag twee mensen om een setup te maken en ze zullen beide met iets anders komen, maar uiteindelijk zullen beide systemen wel werken.
Voordeel van zo een testbench is dat de warmte meteen weg kan. Met die van dimastech kun je nog extra fans richten op de plekken waar je dit nodig vind, voor extra koeling. Dit geeft je ruimte voor extra overklok zonder dat de boel vastloopt. En wil je de extra overklok niet dan heb je iig het voordeel van de betere koeling.
Nogmaals:
Mijn persoonlijke mening: ik vind dat je nu geen geld moet uitgeven aan een ws of een bbg ervoor moet maken. Er komt binnenkort nieuwe/verbeterde hardware aan (mobo's, cpu's, gtx780 met 6 gb geheugen).
Vooropstellen: er zijn meerdere wegen naar rome. Vraag twee mensen om een setup te maken en ze zullen beide met iets anders komen, maar uiteindelijk zullen beide systemen wel werken.
Voordeel van zo een testbench is dat de warmte meteen weg kan. Met die van dimastech kun je nog extra fans richten op de plekken waar je dit nodig vind, voor extra koeling. Dit geeft je ruimte voor extra overklok zonder dat de boel vastloopt. En wil je de extra overklok niet dan heb je iig het voordeel van de betere koeling.
Nogmaals:
Mijn persoonlijke mening: ik vind dat je nu geen geld moet uitgeven aan een ws of een bbg ervoor moet maken. Er komt binnenkort nieuwe/verbeterde hardware aan (mobo's, cpu's, gtx780 met 6 gb geheugen).
Ik wist niet dat de E5-1650 geen dual socket ondersteunen, erg zonde wat ze zijn zo lekker geprijsd, lekker hoog geklokt en hebben voldoende cores. Ik denk dat de E5-2630V2 wel een goede optie is. Helaas een iets lagere kloksnelheid, maar ook een behoorlijk lager TDP. Twee E5-2630's zijn in theorie 50% sneller dan een 4930K dus dat is wel een aanzienlijk verschil. Ik denk dat dat prima te verandwoorden is in een BBG, al blijft een 4930K + stevige overklok natuurlijk een optie die bijna niet te verslaan is.
Een optie die wellicht nog wat discussie verdient is de keuze voor de ssd's. Ik heb de Samsung EVO voorbij zien komen, maar ook de Crucial m550. De Samsung EVO lijkt mij sowieso niet wenselijk in een workstation gezien het feit dat deze met een cache werkt. Bij zware workloads is het niet ondenkbaar dat de cache vol raakt en dat de snelheid sterk terug valt. Ik kies daarom liever voor een ssd met een stabiele performance. De OCZ Vector 150 lijkt daarin heer en meester te zijn, dat baseer ik op basis van deze review: http://anandtech.com/show...b-and-1tb-models-tested/4. Ook Hardware.info cdoncludeert ongeveer hetzelfde. http://nl.hardware.info/r...-steady-state-performance. De goedkopere Crucials en Samsung EVO drives presteren toch een stuk minder onder heftige werkomstandigheden. Qua budget is de meerprijs voor mijn gevoel prima te verdedigen. Zijn jullie nog niet overtuigd van de kracht van de Vector 150? OCZ heeft natuurlijk een slechte naam opgebouwd met de Vertex SSD's, maar de Vector SSD's doen het gelukkig een stuk beter. OCZ geeft op de Vector ssd's ook 5 jaar garantie dus dat staalt ook wel weer vertrouwen uit.
Vooralsnog heb het semi-professionele workstation ook weer uitgerust met 1 harde schijf. Hierdoor kan de Vector schijf voor een deel voor het OS worden gebruikt terwijl het andere gedeelte als scratch kan worden benut. De harde schijf lijkt mij een prima doel om naar toe te schrijven om vanaf te lezen (geen idee wat zwaarder is??). De prijs is op die manier ook nog alleszins redelijk. Er zou eventueel nog een Crucial M550 of Samsung EVO in kunnen van 250GB zodat de OCZ compleet als scratch ssd kan worden gebruikt. Is dit wenselijk?
Daarnaast heb ik ook in dit systeem één harde schijf opgenomen omdat we al een ssd hebben voor de scratch waardoor de hdd kan worden gebruik voor archief / source of destination. Een sterkere voeding lijkt me niet nodig. Met zo'n goede Seasonic voeding die al z'n vermogen op de 12V lijnen kan leveren nog sterk genoeg, ook al plaats je er toch een GTX 780-Ti in. Ten slotte nog iets over het professionele workstation: de Xeon E5-2630 is boxed, dus daar wordt al een koeler bij geleverd. We zouden natuurlijk een aanzienlijk bedrag kunnen bespraren door de optionele koelers weg te laten. Overklokken behoort toch niet toch de mogelijkheden en gezien het tdp van de processors lijkt een vette koeler mij ook niet perse nodig. Het is meer een kwestie van een goede airflow in de kast.
Volgens mij heb ik 1 ding nog niet voorbij zien komen in dit topic die ik wel belangrijke vind voor de afweging van de componenten waar het geld heen gaat. Stel je hebt een applicatie die gebruik maakt van cuda cores zoals bijvoorbeeld After Effects, Premiere Pro of Sony Vegas, maar dan met OpenCL. Wat voor invloed heeft de cpu dan nog op de rendering snelheid? Gaat renderen op een systeem met een dual E5-2630-v2 en een GTX 780 nou echt sneller dan een systeem met diezelfde GTX 780 maar dan met een stock 4930K? Of ligt de bottleneck toch bij de GPU en maakt het qua tijd niets uit?
Een optie die wellicht nog wat discussie verdient is de keuze voor de ssd's. Ik heb de Samsung EVO voorbij zien komen, maar ook de Crucial m550. De Samsung EVO lijkt mij sowieso niet wenselijk in een workstation gezien het feit dat deze met een cache werkt. Bij zware workloads is het niet ondenkbaar dat de cache vol raakt en dat de snelheid sterk terug valt. Ik kies daarom liever voor een ssd met een stabiele performance. De OCZ Vector 150 lijkt daarin heer en meester te zijn, dat baseer ik op basis van deze review: http://anandtech.com/show...b-and-1tb-models-tested/4. Ook Hardware.info cdoncludeert ongeveer hetzelfde. http://nl.hardware.info/r...-steady-state-performance. De goedkopere Crucials en Samsung EVO drives presteren toch een stuk minder onder heftige werkomstandigheden. Qua budget is de meerprijs voor mijn gevoel prima te verdedigen. Zijn jullie nog niet overtuigd van de kracht van de Vector 150? OCZ heeft natuurlijk een slechte naam opgebouwd met de Vertex SSD's, maar de Vector SSD's doen het gelukkig een stuk beter. OCZ geeft op de Vector ssd's ook 5 jaar garantie dus dat staalt ook wel weer vertrouwen uit.
Semi professioneel
Ik denk dat het semi-professionele systeem verder al wel redelijk staat.Vooralsnog heb het semi-professionele workstation ook weer uitgerust met 1 harde schijf. Hierdoor kan de Vector schijf voor een deel voor het OS worden gebruikt terwijl het andere gedeelte als scratch kan worden benut. De harde schijf lijkt mij een prima doel om naar toe te schrijven om vanaf te lezen (geen idee wat zwaarder is??). De prijs is op die manier ook nog alleszins redelijk. Er zou eventueel nog een Crucial M550 of Samsung EVO in kunnen van 250GB zodat de OCZ compleet als scratch ssd kan worden gebruikt. Is dit wenselijk?
1 | Intel Core i7 4930K Boxed | € 489,99 | € 489,99 |
1 | Asus P9-X79 | € 201,99 | € 201,99 |
1 | MSI GeForce GTX 770 Gaming | € 272,95 | € 272,95 |
1 | WD Black SATA 6 Gb/s WD3001FAEX, 3TB | € 150,18 | € 150,18 |
1 | Fractal Design Define XL R2 Black Pearl | € 112,60 | € 112,60 |
1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 35,40 | € 35,40 |
1 | Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10 | € 257,50 | € 257,50 |
1 | Seasonic G-Serie 550Watt | € 79,95 | € 79,95 |
1 | OCZ Vector 150 480GB | € 261,51 | € 261,51 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.862,07 |
Professioneel
Het professionele workstation is dus denk ik prima op te bouwen rondom een dual Xeon E5-2630-v2. Zoals eerder aangegeven is die in theorie (en in goede Multi threaded applicaties is dat gewoon de praktijk) 50% sneller dan een stock 4930K. Een GTX 780-Ti vind ik behoorlijk duurder ten opzichte van de 780. Daarnaast is het budget in principe al bereikt. Er moet toch ergens op bespaard worden.... Daarnaast wordt het gat tussen de twee systemen inderdaad wel erg groot.Daarnaast heb ik ook in dit systeem één harde schijf opgenomen omdat we al een ssd hebben voor de scratch waardoor de hdd kan worden gebruik voor archief / source of destination. Een sterkere voeding lijkt me niet nodig. Met zo'n goede Seasonic voeding die al z'n vermogen op de 12V lijnen kan leveren nog sterk genoeg, ook al plaats je er toch een GTX 780-Ti in. Ten slotte nog iets over het professionele workstation: de Xeon E5-2630 is boxed, dus daar wordt al een koeler bij geleverd. We zouden natuurlijk een aanzienlijk bedrag kunnen bespraren door de optionele koelers weg te laten. Overklokken behoort toch niet toch de mogelijkheden en gezien het tdp van de processors lijkt een vette koeler mij ook niet perse nodig. Het is meer een kwestie van een goede airflow in de kast.
2 | Intel Xeon E5-2630 v2 Boxed | € 541,06 | € 1.082,12 |
1 | Supermicro X9DRi-F | € 339,50 | € 339,50 |
1 | MSI GeForce GTX 780 Gaming | € 421,04 | € 421,04 |
1 | WD Black SATA 6 Gb/s WD3001FAEX, 3TB | € 150,18 | € 150,18 |
1 | Fractal Design Define XL R2 Black Pearl | € 112,60 | € 112,60 |
2 | Kingston ValueRAM KVR16E11K4/32 | € 289,- | € 578,- |
1 | Seasonic X-650 80+ Gold V2 | € 120,50 | € 120,50 |
1 | Crucial M550 2,5" 256GB | € 124,90 | € 124,90 |
1 | OCZ Vector 150 480GB | € 261,51 | € 261,51 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 3.190,35 |
Volgens mij heb ik 1 ding nog niet voorbij zien komen in dit topic die ik wel belangrijke vind voor de afweging van de componenten waar het geld heen gaat. Stel je hebt een applicatie die gebruik maakt van cuda cores zoals bijvoorbeeld After Effects, Premiere Pro of Sony Vegas, maar dan met OpenCL. Wat voor invloed heeft de cpu dan nog op de rendering snelheid? Gaat renderen op een systeem met een dual E5-2630-v2 en een GTX 780 nou echt sneller dan een systeem met diezelfde GTX 780 maar dan met een stock 4930K? Of ligt de bottleneck toch bij de GPU en maakt het qua tijd niets uit?
[ Voor 47% gewijzigd door Stefanovic45 op 16-05-2014 20:27 . Reden: professionele workstation uitgewerkt ]
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Mijn ervaring met intel xeon koelers voor de high end is dat ze niet altijd even stil zijn. Vaak ook gemaakt voor lage servers dus met bijv. 6cm fans. Ik heb 2 intel koelers op een dual xeon 1366 bord en die zijn idle heel stil, maar onder langdurige load wordt het een soort vliegtuig.. Volstrekt niet relaxed als workstation imho. Ik kan helemaal niets vinden over de boxed koelers bij de 2630v2.. Ik zou eerst wel willen weten welke koeler er bij zit, maar ik acht de kans zeer groot dat je uiteindelijk terug gaat voor 2 noctua's
Ik vraag me ook af of die intel boxed koeler geschikt is voor narrow ILM sockets zoals dat Supermicro bord heeft.
Ik heb sowieso wel twijfels bij de SM bord en om dat aan te raden als workstation bord, ik zou dat zelf wel willen testen met de gpu enzo.. Maar die asus is wel stukkie duurder..
Qua gpu; (ik begreep je vraagstelling niet helemaal) we hebben het vooralsnog over een video/effects systeem en daar is over het algemeen sowieso multithreaded cpu power belangrijk. En dan in specifieke gevallen levert een gpu een snelheidverhoging op, soms wel extreem veel, maar soms ook niets.
Encoden is vooral nog een cpu aangelegenheid, en vaak zeer goed ge-thread.
Bijv. renderen van effecten, resizen, andere framerate/frameblending kan de gpu heel erg bij helpen.
Dus stel je (in premiere) dat je een 1080p timeline hebt zitten editen met een paar effectjes en je exporteerd die naar een h264 file van dezelfde resolutie en framerate, dan heeft een gpu niet zo heel veel te doen en wordt je cpu maximaal belast.
Maar heb je bijv een export naar mpeg2 van een timeline waar veel gescaled moet worden en veel effecten in zitten etc, dan kan de gpu de bottleneck worden. Bijv, bij zo'n soort situatie moet mijn 3930k op 4,4ghz vaak wachten op mijn gtx 670, omdat deze druk is en encoden naar mpeg2 niet zo zwaar is. In deze situatie zou bijv. een titan wel geholpen hebben
denk ik.
Dus het kan heel workflow afhankelijk zijn of het nut heeft om geld te stoppen in cpu's of gpu's.
Aangezien je een algemeen advies geeft is dat natuurlijk lastig. Ik zou liever kiezen voor in de basis meer geld in de cpu's dan in de gpu's, die zijn toch breder inzetbaar over het algemeen. Ook omdat gpu's makkelijker geupgrade kunnen worden indien nodig.
Ik heb sowieso wel twijfels bij de SM bord en om dat aan te raden als workstation bord, ik zou dat zelf wel willen testen met de gpu enzo.. Maar die asus is wel stukkie duurder..
Qua gpu; (ik begreep je vraagstelling niet helemaal) we hebben het vooralsnog over een video/effects systeem en daar is over het algemeen sowieso multithreaded cpu power belangrijk. En dan in specifieke gevallen levert een gpu een snelheidverhoging op, soms wel extreem veel, maar soms ook niets.
Bijv. renderen van effecten, resizen, andere framerate/frameblending kan de gpu heel erg bij helpen.
Dus stel je (in premiere) dat je een 1080p timeline hebt zitten editen met een paar effectjes en je exporteerd die naar een h264 file van dezelfde resolutie en framerate, dan heeft een gpu niet zo heel veel te doen en wordt je cpu maximaal belast.
Maar heb je bijv een export naar mpeg2 van een timeline waar veel gescaled moet worden en veel effecten in zitten etc, dan kan de gpu de bottleneck worden. Bijv, bij zo'n soort situatie moet mijn 3930k op 4,4ghz vaak wachten op mijn gtx 670, omdat deze druk is en encoden naar mpeg2 niet zo zwaar is. In deze situatie zou bijv. een titan wel geholpen hebben
Dus het kan heel workflow afhankelijk zijn of het nut heeft om geld te stoppen in cpu's of gpu's.
Stefan:
waarom wil je nu perse een bbg voor een workstation?
waarom wil je nu perse een bbg voor een workstation?
't is idd wel zonde als je met 2 setups komt die redelijk rap achterhaald zijn.. wanneer komen die nieuw high end intels zou? Ik kan me best voorstellen dat als ze met een 8 core van 1000 euro komen dit wel interessant is voor bijv. de high end..
http://www.techpowerup.co...to-launch-in-q3-2014.htmlmaratropa schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 11:39:
't is idd wel zonde als je met 2 setups komt die redelijk rap achterhaald zijn.. wanneer komen die nieuw high end intels zou? Ik kan me best voorstellen dat als ze met een 8 core van 1000 euro komen dit wel interessant is voor bijv. de high end..
Als de bbg voor een ws iets eerder was (bv begin 2014) dan zou ik niet wachten op een verbeterde cpu en mobo, maar nu vind ik het zonde om een bgg voor een ws op te stellen.
Stefan:
aandachtspunten:
-een ws ga je overklokken
-voeding vind ik te zwak
-cpu koeler te zwak bij overklokken
-zoveel mogelijk data moet naar een nas
-neem ook een enthousiast systeem op (ongeveer 1200 euro)
-als je echt power wil stel dan een krachtigere systeem op (min 5000 euro met 3000 euro aan cpu kracht) ipv systeem van 3000 euro
Ik moet zeggen dat er wel nog erg weinig bekend is over de Haswell-E launch als het in Q3 (juli-september) moet komen, maar volgens meerdere bronnen komt het hoe dan ook nog dit jaar uit. Dus kan nog hooguit iets langer dan half jaar duren.
Een exacte launchdatum van Hasswel-E is inderdaad nog niet bekend. Maar mocht het zo zijn dat het nieuwe platform in zicht is als deze BBG live zal gaan dan kunnen we altijd nog overwegen om het nog 1 keer uit te stellen. De meeste discussie zit hem namelijk niet in de processors, maar in het doel, randapparatuur en werkwijze. Ik denk dat het daarom sowieso goed is om het topic door te laten lopen.
Een voeding te zwak vinden is natuurlijk geen goede reden om een zwaarder model te nemen. Waarom zou je een zwaardere voeding nemen?
De data moet inderdaad naar een centraal opslagpunt waar ook de back-up wordt geregeld. Daarom zit er ook niet veel opslagcapaciteit in het workstation.
Een enthousiast achtig systeem is een half jaar geleden al behandeld, ik denk dat die zijn mannetje nog wel staat: reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2013
Echte power wil ik niet, het gaat er niet om om een monstersysteem te bouwen, maar een workstation die reeël is en waar ook na is gedacht over het budget.
Het semi-professionele workstation ga je inderdaad overklokken. Over de processorkoeler is nog niet veel gediscuseerd, ik sta dus ook open voor andere ideën. De pricewatch: Noctua NH-D14 Special Edition (LGA 2011) lijkt mij wel de beste optie voor het semi professionele workstation. Waterkoeling is vaak niet erg stil. Ik heb zelf een Corsair H100i maar een Noctua koeler is toch effienter als je geluidsproductie en warmte afvoer tegen elkaar afweegt.aandachtspunten:
-een ws ga je overklokken
-voeding vind ik te zwak
-cpu koeler te zwak bij overklokken
-zoveel mogelijk data moet naar een nas
-neem ook een enthousiast systeem op (ongeveer 1200 euro)
-als je echt power wil stel dan een krachtigere systeem op (min 5000 euro met 3000 euro aan cpu kracht) ipv systeem van 3000 euro
Een voeding te zwak vinden is natuurlijk geen goede reden om een zwaarder model te nemen. Waarom zou je een zwaardere voeding nemen?
De data moet inderdaad naar een centraal opslagpunt waar ook de back-up wordt geregeld. Daarom zit er ook niet veel opslagcapaciteit in het workstation.
Een enthousiast achtig systeem is een half jaar geleden al behandeld, ik denk dat die zijn mannetje nog wel staat: reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2013
Echte power wil ik niet, het gaat er niet om om een monstersysteem te bouwen, maar een workstation die reeël is en waar ook na is gedacht over het budget.
Beide voedingen zijn nogal overdreven, beiden kunnen namelijk nog net het dubbel aantal videokaarten aan dan wat er nu inzit.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Dat bedoel ik idd maar. Voor het professionele workstation kon ik zo geen ander model vinden met 2 x 8 pins voor de cpu. De voeding in het andere workstation was nog op basis van de GTX 780
Die zal ik nog wel even wijzigen.
Zou trouwens echt geen MSI videokaartjes nemen met hun slechte kwaliteits koelers met goedkope sleeve bearing fans. Niet echt iets voor een workstation.
pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 10 550W heeft trouwens wel de juiste aansluitingen.
http://www.techpowerup.co...uiet/DarkPowerProP10_550W
http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=291
pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 10 550W heeft trouwens wel de juiste aansluitingen.
http://www.techpowerup.co...uiet/DarkPowerProP10_550W
http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=291
[ Voor 51% gewijzigd door -The_Mask- op 18-05-2014 17:46 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Ik heb wel een opmerking over de 64 GB ram - ik zou die in 1 set nemen, niet in 2 verschillende setjes. Heb de ervaring met de corsair ram, en op SPD settings (of XMP) is dat een drama als je 2 setjes gebruikt. Je moet dan echt serieus ram zitten tweaken om het werkende te krijgen. Maar een single memtest pass is 23h, dus dat schiet niet op.
Mijn advies met 64 GB is:
1. als mogelijk ECC
2. anders een set van 64 die van de QVL van het moederbord komt
3. anders een set van 64 van een bekend merk (en liever geen corsair maar bv kingston) dat compatibel is, en door de ram fabrikant getest is.
4. een set van 32 om miserie te vermijden
Mijn advies met 64 GB is:
1. als mogelijk ECC
2. anders een set van 64 die van de QVL van het moederbord komt
3. anders een set van 64 van een bekend merk (en liever geen corsair maar bv kingston) dat compatibel is, en door de ram fabrikant getest is.
4. een set van 32 om miserie te vermijden
"Een voeding te zwak vinden is natuurlijk geen goede reden om een zwaarder model te nemen. Waarom zou je een zwaardere voeding nemen?"
Lol. Ik wist wel dat je deze vraag zou stellen. Twee punten:
-hoe zwaarder voeding, hoe later de fan aanslaat. Stilte is wel belangrijk voor een ws.
-bij een ws ga je na een tijdje meer dingen erbij stoppen, bij videobewerken kan dat een of twee flinke gpu's zijn. Wel handig dat je voeding het aan kan bij 24/7. Zoals mask zei, kan het wel, maar ik zou er wat meer marge in willen hebben, zeker als er ook nog een overklok bij zit.
"Een enthousiast achtig systeem is een half jaar geleden al behandeld, ik denk dat die zijn mannetje nog wel staat: reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2013"
Zucht, ik hou er maar over op. Er komen nieuwe releases aan en dan kan je denk ik beter gelijk 3 systemen neerzetten. Maar ik heb het nu al een aantal keren gezegd, dus ik hou er maar over op.
Lol. Ik wist wel dat je deze vraag zou stellen. Twee punten:
-hoe zwaarder voeding, hoe later de fan aanslaat. Stilte is wel belangrijk voor een ws.
-bij een ws ga je na een tijdje meer dingen erbij stoppen, bij videobewerken kan dat een of twee flinke gpu's zijn. Wel handig dat je voeding het aan kan bij 24/7. Zoals mask zei, kan het wel, maar ik zou er wat meer marge in willen hebben, zeker als er ook nog een overklok bij zit.
"Een enthousiast achtig systeem is een half jaar geleden al behandeld, ik denk dat die zijn mannetje nog wel staat: reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2013"
Zucht, ik hou er maar over op. Er komen nieuwe releases aan en dan kan je denk ik beter gelijk 3 systemen neerzetten. Maar ik heb het nu al een aantal keren gezegd, dus ik hou er maar over op.
Eh als je nu een X-650 KM3 of X-750 KM3 neemt van Seasonic, bij bijvoorbeeld 100W is het verlies bij beide voedingen vergelijkbaar en zal de warmte ontwikkeling dan ook vergelijkbaar zijn. Er is dus geen reden dat bij een bepaalde belasting de ene stiller is dan de andere aangezien ze ongeveer evenveel warmte moeten afvoeren.mirp schreef op zondag 18 mei 2014 @ 21:14:
-hoe zwaarder voeding, hoe later de fan aanslaat.
Dan kies je voor een stille voeding zoals de Cooler Master V450S voor een systeem met een GTX 770 en de be quiet! Dark Power Pro 10 550W voor de dual CPU setup met GTX 780.Stilte is wel belangrijk voor een ws.
Je kan er vanuit gaan dat de meesten dit niet zullen doen, is ook verstandiger om het niet te doen je kan veel beter de videokaart dan vervangen door een nieuwe generatie, dus waarom zou iedereen dan zo'n voeding moeten nemen?-bij een ws ga je na een tijdje meer dingen erbij stoppen, bij videobewerken kan dat een of twee flinke gpu's zijn. Wel handig dat je voeding het aan kan bij 24/7.
AMD Nieuwsdiscussie
Bij al die pro machines van dell etc zit vaak ook standaard een 800 of 1000 watt psu.. Ik zou er ook zoiets in stoppen hier, het moet toch zeker 2 150 watt cpu's en 2 gpu's aankunnen als je besluit te upgraden.
Kan iemand -iets- vinden over wat voor koeler er bij de huidige xeon e5 v2's zit? Ben wel benieuwd. Intel heeft trouwens ook boxed xeons verkocht uit de 5000 reeks waar geen koeler bij zat.
Kan iemand -iets- vinden over wat voor koeler er bij de huidige xeon e5 v2's zit? Ben wel benieuwd. Intel heeft trouwens ook boxed xeons verkocht uit de 5000 reeks waar geen koeler bij zat.
[ Voor 31% gewijzigd door maratropa op 18-05-2014 21:58 ]
"Je kan er vanuit gaan dat de meesten dit niet zullen doen"
Dat is moeilijk te zeggen, mask.
Stel je koopt een een gtx 770 4 gb en je komt er na een jaar achter dat je meer gpu kracht nodig hebt, dan is het wel makkelijk om een 700 w psu te hebben ipv een 550. Daarnaast heb je een overgeklokte i7 6 core.
En wie weet wat nog meer.
Stel je koopt een een gtx 770 4 gb en je komt er na een jaar achter dat je meer gpu kracht nodig hebt, dan is het wel makkelijk om een 700 w psu te hebben ipv een 550. Daarnaast heb je een overgeklokte i7 6 core.
Kijk, je kan onmogelijk rekening houden met de what if.. Maar de BBG wordt dusdanig opgesteld dat het publiek er van uit kan gaan dat de pc zoals voorgesteld een goede keuze is, zeker voor het komende jaar. De argumentatie van de mask is daarbij een logische in de zin van dat je waarschijnlijk meer hebt aan een nieuwere GPU dan een tweede GPU. Dat wil niet zeggen dat sommige mensen geen baat kunnen hebben van een tweede GPU, maar ook dat os al besproken in dit topic. Want alhoewel sommige onderdelen van de programma's baat hebben bij een tweede GPU, is het bij het merendeel kostentechnisch interessanter om bij 1 GPU te blijven. Dus door een grotere voeding aan te bevelen voor het what if scenario ondermijn je de eigen argumentatie..mirp schreef op maandag 19 mei 2014 @ 00:49:
Mocht er nou iemand zijn die inderdaad kostentechnisch significant baat heeft bij twee gpu's dan kan hij de BBG als startpunt gebruiken en een mooi topic aanmaken zoals iedereen.
Wat mij overigens wel een reëel scenario lijkt is dat het workstation volgepropt wordt met HDD's. Immers Video kost een hoop storage en de opslagmogelijkheden worden opengelaten in deze bbg. Hoe staat het daarbij mask, is er met de door jou voorgestelde voedingen voldoende ruimte voor zeg 4-6 HDD's (incl de black)?
"Hoe staat het daarbij mask, is er met de door jou voorgestelde voedingen voldoende ruimte voor zeg 4-6 HDD's (incl de black)?"
http://nl.hardware.info/r...terabytes!-stroomverbruik
http://nl.hardware.info/r...rde-schijf-stroomverbruik
http://nl.hardware.info/r...terabytes!-stroomverbruik
http://nl.hardware.info/r...rde-schijf-stroomverbruik
Ja mbt verbruik in idle en gebruik zou dat max 60W tezamen zijn. Maar is het niet zo dat de spinup van een drive 25W kost en dat daar ook rekening mee gehouden moet worden?
Na je jaar een tweede GPU er bij plaatsen is iets wat niet vaak zal gebeuren. Een jaar later zijn er vaak weer nieuwere kaarten uit die wellicht ook op een lager productieprocedé is gebakken. Het is dan vaak minder interessant om een tweede GPU te plaatsen. Daarnaast zijn twee GPU's voor een workstation vaak ook niet goed omdat de applicaties van slechts 1 GPU gebruik kunnen maken of omdat de scaling bij lange na niet 100% is.mirp schreef op maandag 19 mei 2014 @ 00:49:
Dat is wel een goed argument, veel opslag heb je idd vaak wel nodig en zal ook vaak voorkomen in zo'n systeem.analogworm schreef op maandag 19 mei 2014 @ 08:40:
Wat mij overigens wel een reëel scenario lijkt is dat het workstation volgepropt wordt met HDD's. Immers Video kost een hoop storage en de opslagmogelijkheden worden opengelaten in deze bbg. Hoe staat het daarbij mask, is er met de door jou voorgestelde voedingen voldoende ruimte voor zeg 4-6 HDD's (incl de black)?
Deze Fractal behuizing heeft bijvoorbeeld ruimte voor 8 hardeschijven. De Cooler Master V450S heeft nog wel ruimte hiervoor samen met die i7 en GTX 770, overklokken zal dan echter krap worden en de voeding heeft ook maar 6 sata power connectors. Je zou dan de V550S kunnen nemen als je ervan uitgaat dat de meesten en zullen overklokken en heel veel hardeschijven erin stoppen.
Voor de dual CPU setup met GTX 780 zit overklokken er niet in, daar is de be quiet! Dark Power Pro 10 550W dan ook genoeg voor 8 hardeschijven en heeft overigens ook de aansluitingen daarvoor.
Een hardeschijf neemt tijdens spinup idd het meest, de rest van de PC (CPU's en videokaart) doen dat echter niet.analogworm schreef op maandag 19 mei 2014 @ 09:07:
Ja mbt verbruik in idle en gebruik zou dat max 60W tezamen zijn. Maar is het niet zo dat de spinup van een drive 25W kost en dat daar ook rekening mee gehouden moet worden?
[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 19-05-2014 10:48 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Wat vinden jullie hiervan?
1500€ Gaming/Workstation PC
Ik heb bij het samenstellen hiervan efficiëntie en geluid in het achterhoofd gehouden, dit hele systeem zou het moeten doen op 550 Watt en zou zeer weinig geluid maken. Omdat ik het budget 1500€ heb gekozen hier geen I7-4930K maar een "gewone" I7-4770K. Desondanks zou die processor voor de meeste mensen meer dan genoeg zijn, ik vind de extra performance van de 4930K het geld niet waard.
1500€ Gaming/Workstation PC
1 | Intel Core i7 4770K Boxed | € 274,90 | € 274,90 |
1 | Asus TUF Sabertooth Z87 | € 192,98 | € 192,98 |
1 | EVGA GeForce GTX 770 2GB Superclocked ACX Cooler | € 303,- | € 303,- |
1 | WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB | € 148,04 | € 148,04 |
1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window | € 89,04 | € 89,04 |
1 | be quiet! Dark Rock 2 | € 49,99 | € 49,99 |
1 | Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A1600C9R | € 136,75 | € 136,75 |
1 | Seasonic G-Serie 550Watt | € 79,95 | € 79,95 |
1 | Intel 520 240GB | € 235,89 | € 235,89 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.510,54 |
Ik heb bij het samenstellen hiervan efficiëntie en geluid in het achterhoofd gehouden, dit hele systeem zou het moeten doen op 550 Watt en zou zeer weinig geluid maken. Omdat ik het budget 1500€ heb gekozen hier geen I7-4930K maar een "gewone" I7-4770K. Desondanks zou die processor voor de meeste mensen meer dan genoeg zijn, ik vind de extra performance van de 4930K het geld niet waard.
Hoi de_jan,
voor een enthusiast syteem zou het wel kunnen, maar ipv de i7 4770k zou ik nog even wachten op de verbeterde processor (met verbeterde tim) die binnenkort komt en die denk ik beter is over te klokken en een lagere temperatuur zal hebben?
Daarnaast heeft het voor een workstation nut om een videokaart te gebruiken met veel gpu ram.
"Desondanks zou die processor voor de meeste mensen meer dan genoeg zijn, ik vind de extra performance van de 4930K het geld niet waard."
Voor een ws kan een i7 6 core wel veel uitmaken. Je moet ervan uitgaan dat zo een ws bedoeld is om opdrachten voor klanten uit te voeren. Mensen verdienen er hun geld mee. Daarom vinden de meeste die een ws kopen het ook niet erg om er wat meer voor te betalen. Stel je krijgt een opdracht voor een klant en je hebt nog maar twee dagen om het af te maken. Dat betekent dat je de ws 24/7 voor je laat werken (ook in de zomer tijdens een hittegolf). Je verwacht dan van je ws dat ie power/snelheid heeft en betrouwbaar is. Een workstation moet productie draaien. Het bedrag dat je hebt vrijgemaakt voor de ws is minder belangrijk.
"Na je jaar een tweede GPU er bij plaatsen is iets wat niet vaak zal gebeuren. Een jaar later zijn er vaak weer nieuwere kaarten uit die wellicht ook op een lager productieprocedé is gebakken. Het is dan vaak minder interessant om een tweede GPU te plaatsen. Daarnaast zijn twee GPU's voor een workstation vaak ook niet goed omdat de applicaties van slechts 1 GPU gebruik kunnen maken of omdat de scaling bij lange na niet 100% is."
Die jaar die ik eerder noemde kan natuurlijk ook iets anders zijn, bv 2 maanden. En waar baseer je op dat je in een workstation beter geen twee videokaarten kan zetten?
voor een enthusiast syteem zou het wel kunnen, maar ipv de i7 4770k zou ik nog even wachten op de verbeterde processor (met verbeterde tim) die binnenkort komt en die denk ik beter is over te klokken en een lagere temperatuur zal hebben?
Daarnaast heeft het voor een workstation nut om een videokaart te gebruiken met veel gpu ram.
"Desondanks zou die processor voor de meeste mensen meer dan genoeg zijn, ik vind de extra performance van de 4930K het geld niet waard."
Voor een ws kan een i7 6 core wel veel uitmaken. Je moet ervan uitgaan dat zo een ws bedoeld is om opdrachten voor klanten uit te voeren. Mensen verdienen er hun geld mee. Daarom vinden de meeste die een ws kopen het ook niet erg om er wat meer voor te betalen. Stel je krijgt een opdracht voor een klant en je hebt nog maar twee dagen om het af te maken. Dat betekent dat je de ws 24/7 voor je laat werken (ook in de zomer tijdens een hittegolf). Je verwacht dan van je ws dat ie power/snelheid heeft en betrouwbaar is. Een workstation moet productie draaien. Het bedrag dat je hebt vrijgemaakt voor de ws is minder belangrijk.
"Na je jaar een tweede GPU er bij plaatsen is iets wat niet vaak zal gebeuren. Een jaar later zijn er vaak weer nieuwere kaarten uit die wellicht ook op een lager productieprocedé is gebakken. Het is dan vaak minder interessant om een tweede GPU te plaatsen. Daarnaast zijn twee GPU's voor een workstation vaak ook niet goed omdat de applicaties van slechts 1 GPU gebruik kunnen maken of omdat de scaling bij lange na niet 100% is."
Die jaar die ik eerder noemde kan natuurlijk ook iets anders zijn, bv 2 maanden. En waar baseer je op dat je in een workstation beter geen twee videokaarten kan zetten?
[ Voor 29% gewijzigd door mirp op 20-05-2014 10:01 ]
Op benchmarks van After Effects en Premiere die laten zien dat de schaling van meerdere videokaarten in veel gevallen best wel slecht is.mirp schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 09:28:
En waar baseer je op dat je in een workstation beter geen twee videokaarten kan zetten?
@mirp bedankt voor je advies, ik heb niet veel ervaring met workstations, meer met low budget pc's en game PC's waar je je budget zo veel mogenlijk moet uitgeven aan de onderdelen die je het meest gebruikt zonder de andere te bottlenekken. Er was nu geen topic voor een BBG budget of game systeem, daarom probeerde ik dit een keer
@De_Jan en @mirp, dit topic is niet bedoeld voor persoonlijk advies. Daarvoor kun je beter terecht in dit topic: Desktop Aankoopadvies.
Dan ten slotte nog iets over de videokaarten, je gaf aan dat de MSI kaarten gebruik maken van sleeve bearing fans. Welke videokaart zou je dan nemen? Waarom zouden sleeve bearing fans niet voldoen?
Deze vraag stel ik overigens gewoon om het geheel goed verdedigbaar te maken, ik zie namelijk niet het verschil tussen de voedingen
Het lijkt me dan wel verstandig om voor de 550W variant te gaan. Maar waarom zou je de pricewatch: Cooler Master VS V550S boven de pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt zetten? Is de Cooler Master stiller? Dezelfde vraag wil ik stellen bij de vergelijking tussen de pricewatch: Seasonic X-650 80+ Gold V2 en de pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 10 550W. Is het enkel dat de be quiet qua vermogen beter past?-The_Mask- schreef op maandag 19 mei 2014 @ 10:45:
[...]
Dat is wel een goed argument, veel opslag heb je idd vaak wel nodig en zal ook vaak voorkomen in zo'n systeem.
Deze Fractal behuizing heeft bijvoorbeeld ruimte voor 8 hardeschijven. De Cooler Master V450S heeft nog wel ruimte hiervoor samen met die i7 en GTX 770, overklokken zal dan echter krap worden en de voeding heeft ook maar 6 sata power connectors. Je zou dan de V550S kunnen nemen als je ervan uitgaat dat de meesten en zullen overklokken en heel veel hardeschijven erin stoppen.
Voor de dual CPU setup met GTX 780 zit overklokken er niet in, daar is de be quiet! Dark Power Pro 10 550W dan ook genoeg voor 8 hardeschijven en heeft overigens ook de aansluitingen daarvoor.
Dan ten slotte nog iets over de videokaarten, je gaf aan dat de MSI kaarten gebruik maken van sleeve bearing fans. Welke videokaart zou je dan nemen? Waarom zouden sleeve bearing fans niet voldoen?
Deze vraag stel ik overigens gewoon om het geheel goed verdedigbaar te maken, ik zie namelijk niet het verschil tussen de voedingen
Ja dat scheelt best wel veel ook.StefanvanGelder schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 17:47:
Het lijkt me dan wel verstandig om voor de 550W variant te gaan. Maar waarom zou je de pricewatch: Cooler Master VS V550S boven de pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt zetten? Is de Cooler Master stiller?

http://www.techpowerup.com/reviews/Seasonic/G550_V2/6.html

http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550S/6.html
De Seasonic is wel V2 maar qua geluid zal V1 niet heel veel schelen verwacht ik, de CM is iig sowieso stiller. En kan best zijn dat je nu ook al V2 krijgt, is echter alleen te herkennen aan het serienr.
Nee, nu is het wel zo dat boven de 550W niet echt nuttig gaat zijn voor dit systeem. Meer verbruikende videokaart gaat er niet zo maar in komen, overklokken is niet mogelijk en extra HDD's is geen probleem.Dezelfde vraag wil ik stellen bij de vergelijking tussen de pricewatch: Seasonic X-650 80+ Gold V2 en de pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 10 550W. Is het enkel dat de be quiet qua vermogen beter past?
Maar ook hier is de be quiet! aardig stiller als de Seasonic, niet zo'n mooie vergelijking van TechPowerUp. Maar de fan zelf is ook al een stuk stiller, 1500RPM FDB fan in de be quiet! en een 2200RPM 2BB fan in de Seasonic. En qua uiterlijk (looks en kabels) is de be quiet! ook de betere.
Ik zie veel problemen met de bearings van de fans ja. Dat is voor een gamesysteem meestal nog wel wat te doen, al zal daar de kans op vroeg falende fans ook zeker aanwezig zijn, bij een mining rig of workstation waarbij de videokaart tijden lang kan draaien en belast worden is de kans op falende fans binnen enkele maanden stukken groter. Natuurlijk kun je de videokaart dan RMA sturen, maar voor zowel een mining rig als workstation betekend dat dat het geld gaat kosten. Dan is een FDB fan een veel betere optie, FDB fans zijn net zo stil als sleeve, maar gaan net zo lang mee als 2BB. 2BB kan dus ook, maar is minder stil, je kan soms de lagers horen. Wat worden de videokaarten, een GTX 770 en GTX 780?Dan ten slotte nog iets over de videokaarten, je gaf aan dat de MSI kaarten gebruik maken van sleeve bearing fans. Welke videokaart zou je dan nemen? Waarom zouden sleeve bearing fans niet voldoen?
AMD Nieuwsdiscussie
Het lijkt er inderdaad op dat het ene systeem wordt uitgerust met een GTX 770 en de andere met een GTX 780.
"@De_Jan en @mirp, dit topic is niet bedoeld voor persoonlijk advies. Daarvoor kun je beter terecht in dit topic: Desktop Aankoopadvies."
Zucht. Nog veel plezier met het opstellen van je ws. I'm out. Ik ga thuis wel tegen de muur aan praten
.
Zucht. Nog veel plezier met het opstellen van je ws. I'm out. Ik ga thuis wel tegen de muur aan praten
Een muur praat niet terug, ik geef ten minste nog reactie 
Op welk punt voel je je niet gehoord? Volgens mij zijn we toch op alle punten wel terug gekomen...
Op welk punt voel je je niet gehoord? Volgens mij zijn we toch op alle punten wel terug gekomen...
[ Voor 45% gewijzigd door Stefanovic45 op 21-05-2014 13:37 ]
Het lijkt me dan ook goed om het zekere voor het onzekere te nemen en twee Noctua cooler mee te nemen in de configuratie. SM heeft zelfs ook koeler, die gaan zeker op het moederbord passen: pricewatch: Supermicro SNK-P0050AP4 Deze koeler zullen alleen wel weer wat minder stil zijn, maar ze zullen wel iets stiller zijn dan de Intel stock koelers.maratropa schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 21:16:
Mijn ervaring met intel xeon koelers voor de high end is dat ze niet altijd even stil zijn. Vaak ook gemaakt voor lage servers dus met bijv. 6cm fans. Ik heb 2 intel koelers op een dual xeon 1366 bord en die zijn idle heel stil, maar onder langdurige load wordt het een soort vliegtuig.. Volstrekt niet relaxed als workstation imho. Ik kan helemaal niets vinden over de boxed koelers bij de 2630v2.. Ik zou eerst wel willen weten welke koeler er bij zit, maar ik acht de kans zeer groot dat je uiteindelijk terug gaat voor 2 noctua'sIk vraag me ook af of die intel boxed koeler geschikt is voor narrow ILM sockets zoals dat Supermicro bord heeft.
De Asus is niet alleen duurder, maar heeft ook minder geheugen slots... Ik heb SM een mailtje gestuurd... Ben benieuwd.Ik heb sowieso wel twijfels bij de SM bord en om dat aan te raden als workstation bord, ik zou dat zelf wel willen testen met de gpu enzo.. Maar die asus is wel stukkie duurder..
Ik stelde deze vraag omdat ik een vergelijk maak met als uitgangspunt dat alles op GPU's gerendeerd kan worden. Als ik het goed heb gegrepen kan dus niet alles op de GPU worden ge-encode en is een snelle CPU dus ook gewoon een must have.Qua gpu; (ik begreep je vraagstelling niet helemaal) we hebben het vooralsnog over een video/effects systeem en daar is over het algemeen sowieso multithreaded cpu power belangrijk. En dan in specifieke gevallen levert een gpu een snelheidverhoging op, soms wel extreem veel, maar soms ook niets.
Maar heb je bijv een export naar mpeg2 van een timeline waar veel gescaled moet worden en veel effecten in zitten etc, dan kan de gpu de bottleneck worden. Bijv, bij zo'n soort situatie moet mijn 3930k op 4,4ghz vaak wachten op mijn gtx 670, omdat deze druk is en encoden naar mpeg2 niet zo zwaar is. In deze situatie zou bijv. een titan wel geholpen hebbendenk ik.
Dus het kan heel workflow afhankelijk zijn of het nut heeft om geld te stoppen in cpu's of gpu's.Aangezien je een algemeen advies geeft is dat natuurlijk lastig. Ik zou liever kiezen voor in de basis meer geld in de cpu's dan in de gpu's, die zijn toch breder inzetbaar over het algemeen. Ook omdat gpu's makkelijker geupgrade kunnen worden indien nodig.
StefanvanGelder schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 19:31:
[...]
Het lijkt me dan ook goed om het zekere voor het onzekere te nemen en twee Noctua cooler mee te nemen in de configuratie. SM heeft zelfs ook koeler, die gaan zeker op het moederbord passen: pricewatch: Supermicro SNK-P0050AP4 Deze koeler zullen alleen wel weer wat minder stil zijn, maar ze zullen wel iets stiller zijn dan de Intel stock koelers.
Volgens de pricewatch, 92mm fan op 3800RPM ga je niet blij van worden.Rotatiesnelheid (max) 3.800
AMD Nieuwsdiscussie
Eens, qua koeling hierboven, ik zou wegblijven van intel of supermicro koelers;
En over de GPU en voeding;
Afhankelijk van wat je doet (dvd exports bijv) kun je met premiere pro zo 2 videokaarten vol belasten als je met zo veel cpu power draait. Iig de mogelijkheid hebben tot 2 gpu's is op de high end bak geen onzin. Ook kun je 2 verschillende kaarten naast elkaar draaien omdat het toch sli is. ( Mijn 3930k met oc draait maar op 50% bij mpeg2 exports omdat mijn gtx 670 niet sneller kan. Grote kans dat een 780 hierin 2 6 cores niet kan bijhouden)
Daarnaast wil je in de toekomst zonder veel gezeik de mogelijkheid hebben om er 2 snellere cpu's in te zetten.
Dus biedt die mogelijkheid door er meteen een flinke voeding in te zetten. In hp's en dell's zit standaard ook 800+ watt.
Die 780 6GB kaarten zijn trouwens wel mooie titan vervangers! Maar misschien te duur.
En over de GPU en voeding;
Afhankelijk van wat je doet (dvd exports bijv) kun je met premiere pro zo 2 videokaarten vol belasten als je met zo veel cpu power draait. Iig de mogelijkheid hebben tot 2 gpu's is op de high end bak geen onzin. Ook kun je 2 verschillende kaarten naast elkaar draaien omdat het toch sli is. ( Mijn 3930k met oc draait maar op 50% bij mpeg2 exports omdat mijn gtx 670 niet sneller kan. Grote kans dat een 780 hierin 2 6 cores niet kan bijhouden)
Daarnaast wil je in de toekomst zonder veel gezeik de mogelijkheid hebben om er 2 snellere cpu's in te zetten.
Dus biedt die mogelijkheid door er meteen een flinke voeding in te zetten. In hp's en dell's zit standaard ook 800+ watt.
Die 780 6GB kaarten zijn trouwens wel mooie titan vervangers! Maar misschien te duur.
[ Voor 14% gewijzigd door maratropa op 23-05-2014 10:28 ]
das natuurlijk geen argument.maratropa schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:20:
dual GPU: als dat van begin af aan niet is gedaan, dan is de praktijk dat het later niet opeens als nog wordt toegepast.
verder heeft Kid Jansen op pagina 3(?) al uit de doeken gedaan dat dual GPU nauwelijks lijdt tot veel betere prestaties.
de praktijk lijkt me divers..
Het is lastig om te zeggen "2 gpu's is niet zinvol" omdat het afhangt van wat je doet en hoe de rest van de machine er uit ziet. Maar als bijv. frequent mpeg2 exporteert voor dvd en je een flinke machine hebt dan kan een 2e gpu de tijd halveren. Exports naar h.264 leunen meer op de cpu en laten niet die boost van een 2e gpu zien, als je daarmee benchmarked vertelt dat niet het "eerlijke verhaal" (quote samson
)
Maar ik vind niet dat er een 2de gpu in moet, ik vind dat de voeding zo gekozen moet worden dat je in de toekomst nog mogelijkheden hebt.
Ik denk dat je niet met een "pro" workstation kan aankomen die niet een beetje een concurrerende voeding heeft.
Als je kijkt naar wat supermicro en andere in hun servers en workstation met deze borden stoppen krijg je wel een beetje een idee:
http://www.supermicro.com...m/4U/7047/SYS-7047A-T.cfm
http://www.supermicro.com...ower/7037/SYS-7037A-i.cfm
http://www.supermicro.com...s/3U/835/SC835TQ-R920.cfm
http://www.supermicro.com...s/4U/745/SC745TQ-R920.cfm
Het is lastig om te zeggen "2 gpu's is niet zinvol" omdat het afhangt van wat je doet en hoe de rest van de machine er uit ziet. Maar als bijv. frequent mpeg2 exporteert voor dvd en je een flinke machine hebt dan kan een 2e gpu de tijd halveren. Exports naar h.264 leunen meer op de cpu en laten niet die boost van een 2e gpu zien, als je daarmee benchmarked vertelt dat niet het "eerlijke verhaal" (quote samson
Maar ik vind niet dat er een 2de gpu in moet, ik vind dat de voeding zo gekozen moet worden dat je in de toekomst nog mogelijkheden hebt.
Ik denk dat je niet met een "pro" workstation kan aankomen die niet een beetje een concurrerende voeding heeft.
Als je kijkt naar wat supermicro en andere in hun servers en workstation met deze borden stoppen krijg je wel een beetje een idee:
http://www.supermicro.com...m/4U/7047/SYS-7047A-T.cfm
http://www.supermicro.com...ower/7037/SYS-7037A-i.cfm
http://www.supermicro.com...s/3U/835/SC835TQ-R920.cfm
http://www.supermicro.com...s/4U/745/SC745TQ-R920.cfm
Kom dan eens met een goede reden om iedereen een veel te overdreven voeding te laten kopen, terwijl er maar een klein deel van de mensen gebruik van gaat maken. Die is er simpel weg niet, dan zou zo'n 90% van de mensen twee videokaarten er in moeten doen om het nuttig te laten zijn en dat gaat gewoon niet gebeuren. Daarnaast heb je met de huidige voeding genoeg ruimte voor het vervangen van de huidige videokaart, verbruik gaat het 20nm eerst weer omlaag, pas de laatste 20nm generatie zal weer veel verbruiken als men weer zit de wachten op schaalverkleining zoals nu met de laatste generatie op het huidige proces.maratropa schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 11:52:
AMD Nieuwsdiscussie
Ik begrijp je punt en er is wat voor te zeggen, maar ik denk dat in deze context (pro systeem van 3k+ voor mensen die er serieus mee bezig zijn ) de beetje extra kosten voor meer "voeding" snel niet zo veel uitmaken. Ik denk dat als je gebruikers vraagt of ze 100 euro extra er voor over hebben op het totaal bedrag om een systeem te krijgen wat veel makkelijker up te graden is, een hoop hier wel voor zouden kiezen. Een gpu bijprikken is easy, een voeding niet.
Maar zet het iig dan er bij als notitie ofzo..
Als de voeding trouwens 100% volgens Supermicro specs zou moeten dan moet het een SSI voeding zijn. Eigenlijk staat alleen maar de enermax platimax in de pw.
Als de voeding trouwens 100% volgens Supermicro specs zou moeten dan moet het een SSI voeding zijn. Eigenlijk staat alleen maar de enermax platimax in de pw.
graag extra kosten maken voor iets dat ze niet nodig hebben? dat lijkt mij niet. ook dat is een non-argument die vaker in de BBG wordt gebruikt: "ja op dit budget kan product X niet" als je 3k uitgeeft je opeens dat moet vol gaan stoppen met duurdere spullen.
maratropa schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 16:30:
Ik begrijp je punt en er is wat voor te zeggen, maar ik denk dat in deze context (pro systeem van 3k+ voor mensen die er serieus mee bezig zijn ) de beetje extra kosten voor meer "voeding" snel niet zo veel uitmaken. Ik denk dat als je gebruikers vraagt of ze 100 euro extra er voor over hebben op het totaal bedrag om een systeem te krijgen wat veel makkelijker up te graden is, een hoop hier wel voor zouden kiezen. Een gpu bijprikken is easy, een voeding niet.
...
Maar goed, een notitie over de voeding kan geen kwaad. Iets in de trend van: bij de beoogde workload past het beste 1GPU en dus deze voeding. Mocht jouw workload wel baat hebben bij een tweede GPU, overweeg dan deze voeding.Lednov schreef op zondag 25 mei 2014 @ 23:03:
graag extra kosten maken voor iets dat ze niet nodig hebben? dat lijkt mij niet. ook dat is een non-argument die vaker in de BBG wordt gebruikt: "ja op dit budget kan product X niet" als je 3k uitgeeft je opeens dat moet vol gaan stoppen met duurdere spullen.
Maar Maratropa, je hebt het er over gehad dat sommige workloads wel degelijk baat hebben bij een tweede GPU. Vind je dat het besluit voor 1 enkele GPU heroverwogen moet worden?
Om wat voor workloads gaat het eigenlijk, export naar MPEG noemde je? Ik kan mij zo voorstellen dat MPEG bijna niet meer gebruikt wordt en dat meerendeel van de video producties voor het web bestemd zijn en dus gebruik maken van H264/5. Maar zijn er nog andere workloads die een tweede GPU rechtvaardigen?
Ofwel ben ik benieuwd ernaar of de kans dat een video editor er toch een tweede GPU bij prikt groter is dan we/ik dachten. En met welke redenen dan vooral ook.
Nee ik zou er zeker gewoon 1 gpu in zetten. Het is te workload/workflow afhankelijk. Zoals je al zegt, mpeg wordt lang zo veel niet meer gebruikt.
Maar ik denk dat je algemeen kan zeggen dat als je genoeg cpu power hebt, al dan niet met codecs die relatief licht voor de cpu zijn, en veel gpu features gebruikt (high res, veel effecten, resizen/frameblends/framerate veranderingen) dan zullen er nog zat situaties zijn die een boost krijgen met een 2de gpu.
En voor sommige mensen is die 20% extra van een 2de gpu ook al de aankoop waard. (zoals bijv naar voren kwam in de nvidia benchmarks die Kid Jansen aanhaalde.)
Op veel benchmarks is wel wat aan te merken btw. De nvidia benchmark had wel veel cpu power, maar weinig bekend over de timeline. De puget systems benchmark gebruikte een bekendere benchmark (ppbm) maar was eigenlijk wat gelimiteerd door 1 6 core denk ik )
Over AE kan ik trouwens weinig zinnigs zeggen qua dual gpu, ik ken geen goede benchamarks.
Maar ik denk dat je algemeen kan zeggen dat als je genoeg cpu power hebt, al dan niet met codecs die relatief licht voor de cpu zijn, en veel gpu features gebruikt (high res, veel effecten, resizen/frameblends/framerate veranderingen) dan zullen er nog zat situaties zijn die een boost krijgen met een 2de gpu.
En voor sommige mensen is die 20% extra van een 2de gpu ook al de aankoop waard. (zoals bijv naar voren kwam in de nvidia benchmarks die Kid Jansen aanhaalde.)
Op veel benchmarks is wel wat aan te merken btw. De nvidia benchmark had wel veel cpu power, maar weinig bekend over de timeline. De puget systems benchmark gebruikte een bekendere benchmark (ppbm) maar was eigenlijk wat gelimiteerd door 1 6 core denk ik )
Over AE kan ik trouwens weinig zinnigs zeggen qua dual gpu, ik ken geen goede benchamarks.
[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 27-05-2014 12:12 ]
Inmiddels is er weer wat meer bekend over de Haswell-E. Een octa core komt er dus zeker voor de prijs van 1000 euro. Daar koop je ook bijna Intel Xeon E5-2630 v2's voor, die zullen zeker sneller zijn, al is de Haswell-E natuurlijk nog over te klokken en die houdt een beter upgrade pad beschikbaar.
nieuws: Details komende Haswell-E-octacore en -hexacores komen online
nieuws: Details komende Haswell-E-octacore en -hexacores komen online
Maar hoeveel geheugen ondersteund die maximaal? Is er ook iets bekend de Xeon tegenhangers van Haswell-E komen? En hoe interessant is DDR4 ten opzichte van DDR3?
Verder vraag ik me af of workstations nou echt vaak geupgrade worden. Worden die dingen ook niet gewoon na 3-5 jaar vervangen voor een compleet nieuw systeem?
Verder vraag ik me af of workstations nou echt vaak geupgrade worden. Worden die dingen ook niet gewoon na 3-5 jaar vervangen voor een compleet nieuw systeem?
Voordeel aan die 5960x is z'n hoge turbo / single core snelheid en dat je wat meer geld over hebt voor andere dingen, vast een goedkoper moederbord en 1 koeler minder. Het moederbord zal ook qua m.2 en sata 600 beter uitgerust zijn. Het zal wel weer max 64gb zijn maar dat is in princiepe in deze context niet snel een probleem. En dan heb je tenminste de optie tot een OC, dat is wel des tweakers 
Of er snel nieuwe xeons/chipset komen vroeg ik me ook af idd.. Die c206 moederborden zijn wel erg karig t.o.v. de nieuwe x99 borden.
Of er snel nieuwe xeons/chipset komen vroeg ik me ook af idd.. Die c206 moederborden zijn wel erg karig t.o.v. de nieuwe x99 borden.
[ Voor 16% gewijzigd door maratropa op 27-05-2014 16:52 ]
Erg doeltreffende vragen... In het slechtste geval ondersteunt de Core i7 lijn ook slechts 64GB geheugen, en in het positiefste geval 128GB denk ik. Maar is zoals je terecht aangeeft wel DDR4, ik verwacht dat de prijzen voor dit geheugen veel hoger zullen liggen dan dat we nu voor DDR3 geheugen kwijt zijn. DDR3 was ten opzichte van DDR2 ook eerst wel twee keer zo duur als ik het mij goed herinnerde. Qua performance winst verwacht ik alleen winst bij APU's, dus zeker niet van pure processoren zoals de Core i7's.Kid Jansen schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 15:41:
Maar hoeveel geheugen ondersteund die maximaal? Is er ook iets bekend de Xeon tegenhangers van Haswell-E komen? En hoe interessant is DDR4 ten opzichte van DDR3?
Processoren upgraden in workstations komt idd niet erg vaak voor, omdat je hele systeem dan al verouderd is. Ik denk dat het grootste voordeel van Haswell-E is, is dat de moederborden beter uitgerust zijn met meer sata 600 poorten en m.2, maar mocht dat nodig zijn dan kun je natuurlijk altijd een raidcontroller aanschaffen, dat is denk ik sowieso een aanrader zodra je bijvoorbeeld 4 ssd's in raid-0 gaat zetten. Raid controllers van chipsets staan nou niet bepaald bekend om hun goede prestaties.
Ik heb trouwens van Supermicro een reactie op de vraag of gewone videokaarten (GX 780 specifiek genoemd) worden ondersteunt op de X9DRi-F.
De fabrikant stelt dus dat de videokaarten moeten werken. Zijn er topics bekend waarin reguliere videokaarten toch niet werken op een workstation moederbord van Supermicro?You can indeed use standard graphics cards with these motherboards.
Take into account that when you set an add on graphics card as primary you can not use the iKVM feature of IPMI anymore as IPMI cannot access the frame buffer in that case.
If you leave the onboard VGA solution as primary in the BIOS and setup the additional graphics card under your OS it will still work.
Voor het idee; zoals de meeste intel's zit er op volle belasting ook een turbo, las net dat die van de 8 core 0,3ghz is, dat heeft de 2630v2 ook.
5960x gecombineerde coresnelheid 26,4 Ghz
2x 2630v2 34,8 GHz
Heel grof gezegd zou de xeon oplossing 130% moeten leveren t.o.v. de 5960x in zeer goed ge-multithreade applicaties. Dat is best een verschil. Maar eerst maar eens benchmarks zien.
Wel grote kans dat je hem met goede koeling minimaal op 4ghz krijgt, dan is er bijna geen verschil meer.
2x 2630v2 34,8 GHz
Heel grof gezegd zou de xeon oplossing 130% moeten leveren t.o.v. de 5960x in zeer goed ge-multithreade applicaties. Dat is best een verschil. Maar eerst maar eens benchmarks zien.
Wel grote kans dat je hem met goede koeling minimaal op 4ghz krijgt, dan is er bijna geen verschil meer.
[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 27-05-2014 20:55 ]
Leuk hoor maar zo werkt het niet precies. Je zult toch echt naar benchmarks moeten kijken als je zoiets wilt vergelijken.maratropa schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 20:36:
Voor het idee; zoals de meeste intel's zit er op volle belasting ook een turbo, las net dat die van de 8 core 0,3ghz is, dat heeft de 2630v2 ook.
2x 2630v2 34,8 GHz
Maar met dit soort beestjes heb je die raid controller voor je sequentiële SSD-snelheid niet meer nodig lijkt me..StefanvanGelder schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 18:01:
....
Ik denk dat het grootste voordeel van Haswell-E is, is dat de moederborden beter uitgerust zijn met meer sata 600 poorten en m.2, maar mocht dat nodig zijn dan kun je natuurlijk altijd een raidcontroller aanschaffen, dat is denk ik sowieso een aanrader zodra je bijvoorbeeld 4 ssd's in raid-0 gaat zetten. Raid controllers van chipsets staan nou niet bepaald bekend om hun goede prestaties.
....
Qua 24" Scherm zou ik liever deze zien:
pricewatch: Dell P2414H
Waarom ik deze monitor aanraad?
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_p2414h.htm
Even een paar Quotes:
Flickering
"At all brightness settings the backlight output remains constant and is not cycled on and off at all. A Direct Current (DC) method is being used instead of PWM which is welcome. If users are worried about flicker or particularly susceptible to it, then you do not need to worry here."
Contrast
"The panel did excel in terms of black depth and contrast ratio for an IPS matrix, with a calibrated contrast ratio of 1010:1 measured.
For an IPS panel it was one of the best we have tested, out-performing some of Dell's other recent AH-IPS screens like the S2740L (691:1), U2413 (783:1) and U2713HM (869:1) for instance"
Brightness
"The brightness control gave us a very good range of adjustment."
-> Max. 267 cd/m2, Min. 53 cd/m2
IPS Glow
"On a black image there was a slight white glow from an angle which can be problematic on some IPS panels"
This wasn't actually too bad at all on this screen and in normal lighting conditions didn't seem to be a problem at all. The 'IPS glow' was quite minimal here which was pleasing.
BlackLight Leakage
"There was some slight leakage in the bottom left hand corners of the screen but nothing too severe, and certainly nothing you could spot during normal uses day to day."
input lag
The Dell P2414H showed an average total display lag of only 5.5ms during the initial tests. This lag was very low overall, equating to less than half a frame. We measured half the average G2G response time as 4.45ms and so we can estimate that the signal processing is approximately 1.05ms. This represents a very low lag and means the screen should be perfectly fine, even for fast FPS gaming.

Grafiekje die de vergelijking CRT vs hedendaagse monitors toont
bron: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_p2414h.htm

We have provided a comparison above against other models we have tested to give an indication between screens. Those shown with blue bars in the bottom half represent the total "display lag" as at the time of review we did not have access to an oscilloscope system to measure the response time element and provide an estimation of the signal processing. The screens tested more recently in the top half are split into two measurements which are based on our overall display lag tests (using SMTT) and half the average G2G response time, as measured by the oscilloscope. The response time is split from the overall display lag and shown on the graph as the green bar. From there, the signal processing (red bar) can be provided as a good estimation.
Waarom ik deze monitor aanraad?
- Goed IPS paneel (mooie kleuren, goede kijkhoeken, beter in contrast dan vele andere IPS panelen, geen blacklight leakage)
- Zeer lage input lag
- Lagere prijs dan de Ultrasharp series, echter wel steeds 1920x1080 bij de grotere modellen.
- Geweldig voor alle doelen (van gamen tot photoshop tot dagelijkste dingen tot ...)
- Handige Features (Hoogte verstellen, 90° draaien, Tilt e.d.)
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_p2414h.htm
Even een paar Quotes:
Flickering
"At all brightness settings the backlight output remains constant and is not cycled on and off at all. A Direct Current (DC) method is being used instead of PWM which is welcome. If users are worried about flicker or particularly susceptible to it, then you do not need to worry here."
Contrast
"The panel did excel in terms of black depth and contrast ratio for an IPS matrix, with a calibrated contrast ratio of 1010:1 measured.
For an IPS panel it was one of the best we have tested, out-performing some of Dell's other recent AH-IPS screens like the S2740L (691:1), U2413 (783:1) and U2713HM (869:1) for instance"
Brightness
"The brightness control gave us a very good range of adjustment."
-> Max. 267 cd/m2, Min. 53 cd/m2
IPS Glow
"On a black image there was a slight white glow from an angle which can be problematic on some IPS panels"
This wasn't actually too bad at all on this screen and in normal lighting conditions didn't seem to be a problem at all. The 'IPS glow' was quite minimal here which was pleasing.
BlackLight Leakage
"There was some slight leakage in the bottom left hand corners of the screen but nothing too severe, and certainly nothing you could spot during normal uses day to day."
input lag
The Dell P2414H showed an average total display lag of only 5.5ms during the initial tests. This lag was very low overall, equating to less than half a frame. We measured half the average G2G response time as 4.45ms and so we can estimate that the signal processing is approximately 1.05ms. This represents a very low lag and means the screen should be perfectly fine, even for fast FPS gaming.

Grafiekje die de vergelijking CRT vs hedendaagse monitors toont
bron: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_p2414h.htm

We have provided a comparison above against other models we have tested to give an indication between screens. Those shown with blue bars in the bottom half represent the total "display lag" as at the time of review we did not have access to an oscilloscope system to measure the response time element and provide an estimation of the signal processing. The screens tested more recently in the top half are split into two measurements which are based on our overall display lag tests (using SMTT) and half the average G2G response time, as measured by the oscilloscope. The response time is split from the overall display lag and shown on the graph as the green bar. From there, the signal processing (red bar) can be provided as a good estimation.
Liever dan welk scherm? Er zijn nauwelijks schermen genoemd in dit topic, omdat het zeer waarschijnlijk gewoon weer exclusief randapparatuur wordt (zoals al ruim twee jaar het geval is).SmokingCrop schreef op maandag 02 juni 2014 @ 18:24:
Qua 24" Scherm zou ik liever deze zien:
Verder is die P2414H een leuk schermpje hoor, maar 1920x1080 is voor een workstation niet handig lijkt mij. Zelfs al zet je er drie naast elkaar, of twee naast elkaar en twee boven elkaar. De bezels gaan dan na een tijdje echt irriteren. Zou zelf toch voor minimaal 2x 2560x1440 gaan voor een workstation, voor high-end misschien wel 3x 2560x1440 of 2x 3840x2160.
Daarnaast heb je geen 100% sRGB / Rec. 709 dekking, om nog maar niet te beginnen over de Adobe RGB, DCI-P3 en Rec. 2020 dekking. De P2414H is gewoon een leuk kantoorschermpje, maar zeker geen workstation scherm.
dan het scherm in de openingpost misschien?Kid Jansen schreef op maandag 02 juni 2014 @ 19:57:
[...]
Liever dan welk scherm? Er zijn nauwelijks schermen genoemd in dit topic, omdat het zeer waarschijnlijk gewoon weer exclusief randapparatuur wordt (zoals al ruim twee jaar het geval is).
Verder is die P2414H een leuk schermpje hoor, maar 1920x1080 is voor een workstation niet handig lijkt mij. Zelfs al zet je er drie naast elkaar, of twee naast elkaar en twee boven elkaar. De bezels gaan dan na een tijdje echt irriteren. Zou zelf toch voor minimaal 2x 2560x1440 gaan voor een workstation, voor high-end misschien wel 3x 2560x1440 of 2x 3840x2160.
Daarnaast heb je geen 100% sRGB / Rec. 709 dekking, om nog maar niet te beginnen over de Adobe RGB, DCI-P3 en Rec. 2020 dekking. De P2414H is gewoon een leuk kantoorschermpje, maar zeker geen workstation scherm.
Daar staat nu de pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H Zilver, Zwart , die zie ik liever vervangen worden door de P2414H.. kwestie van een budget monitor er in te hebben.
Niet elke workstation heeft 100% sRGB en w/e nodig
Als je dit wel nodig hebt, kan je kiezen uit bv die andere 2 dell ultrasharps die in de opening post staan.
ps: bbg workstation van september 2013 staat 3x U2713HM
[ Voor 8% gewijzigd door SmokingCrop op 03-06-2014 03:19 ]
Er is al lang besloten dat het hier om een videobewerkingsworkstation gaat: in vrijwel alle gevallen dus Rec. 709 (qua kleurruimte gelijk aan sRGB) en anders Rec. 2020 of DCI-P3.
Verder heb ik nooit begrepen waarom mensen een goedkoop scherm willen hebben bij een dure PC. Beeld is eigenlijk de enige output die een PC geeft, niet iets waar je naar mijn mening op hoort te besparen. Voor een videobewerkingsworkstation al helemaal.
Ik zou toch minimaal voor iets als U2713H, U3014 of UP3214Q gaan, maar liever nog een Eizo ColorEdge CG, of een NEC SpectraView. In ieder geval iets met 100% sRGB dekking en hardwarematige kalibratie, liefst ook wide gamut.
Verder heb ik nooit begrepen waarom mensen een goedkoop scherm willen hebben bij een dure PC. Beeld is eigenlijk de enige output die een PC geeft, niet iets waar je naar mijn mening op hoort te besparen. Voor een videobewerkingsworkstation al helemaal.
Ik zou toch minimaal voor iets als U2713H, U3014 of UP3214Q gaan, maar liever nog een Eizo ColorEdge CG, of een NEC SpectraView. In ieder geval iets met 100% sRGB dekking en hardwarematige kalibratie, liefst ook wide gamut.
Tsjah, dat is wel zo, maar je hebt ook mensen die geen sRGB etc nodig hebben.
Niet iedereen heeft de perfecte monitor nodig lijkt me. Allemaal te zien in welke context (hoe professioneel etc) je de pc koopt.
Niet iedereen heeft de perfecte monitor nodig lijkt me. Allemaal te zien in welke context (hoe professioneel etc) je de pc koopt.
[ Voor 6% gewijzigd door SmokingCrop op 03-06-2014 11:32 ]
Als je een workstation koopt speciaal voor videobewerking dan ben je er per definitie redelijk serieus / professioneel mee bezig. Als je voor de semi-pro €1850 betaalt en voor de pro €3200, dan zou ik het raar vinden als je minder dan €600 / €1000 aan schermen uit zou geven. Voor de pro zou ik €6k aan schermen beter kunnen begrijpen dan €600.
Net daarom.
Vraag me af hoeveel echte professionals hier komen om de BBG te kopen..
Vraag me af hoeveel echte professionals hier komen om de BBG te kopen..
Waarschijnlijk heel weinig, want de pro's kopen waarschijnlijk of als een stelletje schapen een Mac omdat dat al jaren gangbaar is in die wereld, of ze kopen een semi zelf geconfigureerde workstation van Dell, HP of Lenovo.
Maar die discussie is al gevoerd in dit topic, dus dat hoeft niet nog een keer.
Maar die discussie is al gevoerd in dit topic, dus dat hoeft niet nog een keer.
Kid Jansen schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 12:05:
Als je een workstation koopt speciaal voor videobewerking dan ben je er per definitie redelijk serieus / professioneel mee bezig. Als je voor de semi-pro €1850 betaalt en voor de pro €3200, dan zou ik het raar vinden als je minder dan €600 / €1000 aan schermen uit zou geven. Voor de pro zou ik €6k aan schermen beter kunnen begrijpen dan €600.
en dat bedoel ik dus, als het scherm voldoet waarom dan (onnodig) veel geld uitgeven? als je voor 600 E prima schermen hebt staan, waarom meer uitgeven?Lednov schreef op zondag 25 mei 2014 @ 23:03:
Overigens ben ik van mening dat het scherm wat aangehaald wordt, niet voldoet. de resolutie is echt te laag voor het doel. En hoe goed het verder dan ook is, hierop valt ie gewoon af.
Omdat je scherm het apparaat is waarop alles samen komt. Hierop beoordeel je je werk, hierop vertrouw je dat de weergave 110% klopt. Net als in fotografie is je eigen gekalibreerde, gespecialiseerde monitor hét eikpunt temidden van een wervelstorm aan brakke schermen.en dat bedoel ik dus, als het scherm voldoet waarom dan (onnodig) veel geld uitgeven? als je voor 600 E prima schermen hebt staan, waarom meer uitgeven?
Als het scherm voldoet, prima! Onzin inderdaad om dan meer geld uit te geven. Maar ik heb genoeg ervaring met het testen van beeldschermen om te kunnen zeggen dat een scherm van €600 niet gaat voldoen voor een workstation van €3200. Als het wel voldoet stel je gewoon te lage eisen.Lednov schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 07:16:
en dat bedoel ik dus, als het scherm voldoet waarom dan (onnodig) veel geld uitgeven? als je voor 600 E prima schermen hebt staan, waarom meer uitgeven?
Als je nauwkeurig je video wil beoordelen wil je dat het resultaat waar dan ook op het scherm hooguit een kleurverschil heeft van ∆E00 < 3 ten opzichte van wat het zou moeten zijn. Dan moet de uniformiteit al erg goed zijn en je kalibratie vrijwel perfect. Voor echt nauwkeurig beoordelen zit je zelfs aan ∆E00 < 1 en dat haal je alleen maar met actieve uniformiteit correctie, zoals de Digital Uniformity Equalizer in de Eizo ColorEdge CG schermen.
Verder wil je echt hardwarematige kalibratie hebben. Met hardwarematige kalibratie heb je namelijk alleen nog maar een kleurprofiel nodig om software te laten weten wat het kleurbereik van je scherm is. Witbalans- en gammacorrecties worden uitgevoerd in de LUT van het scherm en worden dus altijd toegepast, ook in programma's die helemaal niet color managed zijn.
Verder hebben de duurdere schermen ook betere kalibratie-opties in het OSD. Zo ben ik nu een AOC q2770Pqu aan het reviewen en die heeft drie gammamodi waarbij niet wordt verteld wat dan de gammawaarde is per modus (bleek 2.3, 2.0 en 2.5 te zijn voor mode 1, 2 en 3). Verder zijn die modi zo slecht afgesteld dat ze echt nog gekalibreerd moeten worden om bruikbaar te zijn en de waardes zijn standaard ook niet bruikbaar, want meeste gangbare waardes zijn 1.8, 2.2 en 2.4. Bij m'n Dell UltraSharp U2711 kan je alleen kiezen uit PC of Mac voor gamma, je moet dan ook maar weten dat dat 2.2 en 1.8 is. Bij een Eizo ColorEdge CG277 kan je gamma instellen van 1.0 tot 2.6 in stappen van 0.1 en ik heb er een stuk meer vertrouwen in dat die gammacurve dan ook al vrijwel helemaal goed is.
Daarnaast wil je het liefst een scherm dat is opgebouwd rond een AAA paneel (meestal iets van beste 5% uit batch van A klasse panelen). Ook dan kom je al snel uit bij duurdere merken als Eizo en NEC. Verder lijkt het me ook niet onverstandig om te kijken naar schermen met minimaal 3 jaar pick-up & return garantie, of nog beter on-site exchange (zodat je niet zonder scherm komt te zitten).
[ Voor 18% gewijzigd door Kid Jansen op 05-06-2014 11:37 ]
Zo, na 10 dagen vakantie pak ik de draad omtrent de workstations weer op
Juni is nu officieel begonnen we we hebben nog een hoop te bespreken voor de BBG van juli. Ik denk eerlijk gezegd dat een eventuele lauch van de Hasswel-E de BBG niet in de weg hoeft te staan. Tegen de tijd dat Hasswell-E uit is brengen we gewoon een update uit van de BBG. Tevens is het nog erg onduidelijk wat DDR4 precies gaat betekenen.
Ik ben het met Lednov en Kid Jansen eens dat de pricewatch: Dell P2414H niet voldoet vanwege een te lage resolutie en qua kleurenechtheid nog beter kan. Ik heb de TS daarom bijgewerkt. Ik denk dat de schermen die er nu in staan stuk voor stuk allemaalkwalitatief goede schermen zijn voor een workstation. De meeste mensen zullen er toch wel twee of drie aanschaffen, het budget voor de schermen loopt dan al behoorlijk op
pricewatch: Dell Ultrasharp U3014 Zwart
pricewatch: Dell Ultrasharp UP2414Q Zwart
pricewatch: Dell Ultrasharp UP3214Q Zwart
pricewatch: Dell Ultrasharp U2713H Zwart
Op die manier is er voor iedereen een scherm die hij nodig denkt te hebben. Alleen het echte high-end ontbreekt nog zoals een Eizo of NEC monitor, maar is een pricewatch: NEC SpectraView SV272 Zwart nou echt beter dan een pricewatch: Dell Ultrasharp UP3214Q Zwart? De prijs is zo goed als hetzelfde... De zelfde vergelijking gaat ongeveer op voor de pricewatch: Eizo ColorEdge CX240 Zwart tegen de pricewatch: Dell Ultrasharp UP2414Q Zwart of pricewatch: Dell Ultrasharp U2713H Zwart.
Op basis waarvan kies je voor een Eizo scherm of een Dell scherm?
Ik heb de TS een grote update gegeven omdat de info die erin stond grotendeels achterhaalt is. Heeft iemand nog toevoegen aan de TS of zijn er nog zaken die nu al beter onderbouwd kunnen worden of verkeerd onderbouwd zijn in de TS?
Ik ben het met Lednov en Kid Jansen eens dat de pricewatch: Dell P2414H niet voldoet vanwege een te lage resolutie en qua kleurenechtheid nog beter kan. Ik heb de TS daarom bijgewerkt. Ik denk dat de schermen die er nu in staan stuk voor stuk allemaalkwalitatief goede schermen zijn voor een workstation. De meeste mensen zullen er toch wel twee of drie aanschaffen, het budget voor de schermen loopt dan al behoorlijk op
pricewatch: Dell Ultrasharp U3014 Zwart
pricewatch: Dell Ultrasharp UP2414Q Zwart
pricewatch: Dell Ultrasharp UP3214Q Zwart
pricewatch: Dell Ultrasharp U2713H Zwart
Op die manier is er voor iedereen een scherm die hij nodig denkt te hebben. Alleen het echte high-end ontbreekt nog zoals een Eizo of NEC monitor, maar is een pricewatch: NEC SpectraView SV272 Zwart nou echt beter dan een pricewatch: Dell Ultrasharp UP3214Q Zwart? De prijs is zo goed als hetzelfde... De zelfde vergelijking gaat ongeveer op voor de pricewatch: Eizo ColorEdge CX240 Zwart tegen de pricewatch: Dell Ultrasharp UP2414Q Zwart of pricewatch: Dell Ultrasharp U2713H Zwart.
Ik heb de TS een grote update gegeven omdat de info die erin stond grotendeels achterhaalt is. Heeft iemand nog toevoegen aan de TS of zijn er nog zaken die nu al beter onderbouwd kunnen worden of verkeerd onderbouwd zijn in de TS?
[ Voor 13% gewijzigd door Stefanovic45 op 09-06-2014 17:23 ]
en @ Kid, ik ben er helemaal mee eens, een goed scherm is een must! alleen dat beantwoord de vraag niet. Stefan stelt het ook al, waarom kies je voor een scherm X of Y. waarom is een scherm opeens een verschil van honderden euro's gerechtvaardigd. met andere woorden, als scherm X hetzelfde doet als Y, alleen Y is 2x zo duur, waarom dan toch per se voor Y kiezen?analogworm schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 08:55:
[...]
Omdat je scherm het apparaat is waarop alles samen komt. Hierop beoordeel je je werk, hierop vertrouw je dat de weergave 110% klopt. Net als in fotografie is je eigen gekalibreerde, gespecialiseerde monitor hét eikpunt temidden van een wervelstorm aan brakke schermen.
een puntje wat ook in TS wordt aangehaald is opslag/back-up. ik heb een voorkeur voor lokale opslag. en lokaal kan ook in een NAS zitten oid. met een cloud zit je ook met een dikke verbinding, lees dikke upload. je rawdata ergens naar toe uploaden gaat je gewoon dagenlang duren als je geen glas hebt. zit je cloud "offline" maakt het wat minder uit.
pee es, gaat het weer zolang duren voordat de andere BBGs worden opgestart?
[ Voor 3% gewijzigd door Lednov op 09-06-2014 21:50 ]
Als je schermen gaat vergelijken van dezelfde prijs is het nogal appels en peren werk in dit geval. De Eizo's en NEC's zijn duurder voor dezelfde paper specs, dus als je een Dell van bijvoorbeeld €700 vergelijkt met een Eizo van €700 zal de Dell vrijwel zeker op papier betere specs hebben en waarschijnlijk ook uitgebreidere featureset. Opgebouwd rond hetzelfde paneel zal de Eizo of NEC eigenlijk altijd beter presteren dan bijvoorbeeld een Dell, maar je betaalt er dan vaak ook een veelvoud voor.StefanvanGelder schreef op maandag 09 juni 2014 @ 17:10:
Reden om voor een Eizo ColorEdge CG te gaan zit hem vooral in de prestaties op vlakken die vrijwel nooit door beeldschermfabrikanten gespecificeerd worden. Te denken valt aan zaken als helderheid- en kleuruniformiteit van zowel wit als zwart (bij zwart ook afhankelijk van bleeding). Verschil met de Dell zit dan vooral in de basis: zo'n top of the line Eizo zal rond een AAA klasse paneel opgebouwd zijn en de Dell rond een A klasse. Verder heeft Eizo gewoon betere quality control.
Hangt er dus maar net vanaf vanuit welke richting je kijkt. Als je zegt ik heb een budget van €700 dan kan het beste scherm best wel een Dell zijn. Maar als je zegt ik wil een 27" 2560x1440 scherm met hardwarematige kalibratie en dan zou de keuze voor een Eizo CG277 prima verantwoord kunnen worden naar mijn mening, ondanks dat een Dell Ultrasharp U2713H dat ook biedt.
Ik ben zelf nu een AOC q2770Pqu aan het reviewen en heb de resultaten van de uniformiteitstest erg uitgebreid geanalyseerd. Zelfs al kan je de kalibratie perfect krijgen voor het midden van het scherm (waar je altijd de kalibratie op baseert), dan nog is het scherm niet geschikt voor professionals als kleurechtheid echt belangrijk is door de uniformiteit. Zelfde geldt voor m'n eigen U2711. Een Eizo ColorEdge CG heeft daarentegen een gegarandeerde kleurfout door uniformiteit van ΔE ≤ 3 (waarschijnlijk ΔE94) door de Digital Uniformity Equalizer en in de praktijk is het vaak nog een stuk lager. Als je dat vergelijk met de q2770Pqu die ik aan het testen ben, die het vergeleken met andere schermen die ik heb getest nog best wel aardig doet, is dat veel lager. Want die heeft een maximale kleurfout van ΔE94 = 7,92 en ΔE00 = 4,92.
Verder zijn de Eizo's en NEC's meestal veel beter toegespitst op de grafische industrie. Bij een Dell kan je bijvoorbeeld bij gamma kiezen uit PC of Mac, je moet dan zelf al weten dat dat respectievelijk 2.2 en 1.8 is. Bij de Eizo ColorEdge CG schermen kan je gamma instellen van 1.0 tot 2.6 in stappen van 0.1. Het zijn gewoon heel veel kleine dingetjes en in sommige gevallen echt procenten tellen qua betere prestaties, maar als je dat nodig hebt, heb je vaak geen andere keuze en daar betaal je dan wel voor.
Ik krijg waarschijnlijk 35 mensen over me heen dat ik hier te laat mee afkom, maar ik vind het behoorlijk naïef om een High-end Workstation (al een beperkte doelgroep) nog eens verder te limiteren tot videobewerkers. In plaats daarvan zou ik verwachten dat er op GoT genoeg kennis aanwezig is om een echte guide samen te stellen en niet simpelweg één modelsysteem. (oké, twee in dit geval) En dan bedoel ik dat er voor een aantal doelgroepen (dat kan toepassingsgericht zijn, maar ook softwarespecifiek) besproken wordt wat de belangrijke componenten zijn. Daarna kan per hardware onderdeel een aantal mogelijkheden gegeven worden, waarbij de voordelen en nadelen besproken worden. Op die manier komt iedereen wat aan zijn trekken en kan er mogelijk nog een hoop bijgeleerd worden, zelfs voor de mensen die niet op zoek zijn naar zo'n workstation maar de BBG's uit interesse eens doorlezen.
Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)
Ook al was het de eerste reactie na de startpost geweest, dan nog zou dat niet gedaan worden. Het is gewoon teveel werk, doordat het van teveel factoren afhankelijk is.
De reden dat er voor videobewerking is gekozen is omdat het (één van) de zwaarste toepassing(en) is. Voor fotobewerking, geluidsbewerking en programmeren heb je bijvoorbeeld veel minder nodig, vergeleken met dit kan dat nauwelijks nog een workstation genoemd worden. Maar ook dat in sommige gevallen anders zijn. Als je bijvoorbeeld de 80 megapixel 16 bit RAW bestanden van een Phase One IQ280 moet bewerken kan ik me voorstellen dat je daar wel nog redelijk wat rekenkracht en geheugen voor nodig hebt.
CAD/DCC en simulaties/berekeningen kunnen nog wel heel erg zwaar zijn, maar hangt er maar net vanaf waar je mee werkt. Een CAD model tot zo'n 10.000 onderdelen heb je vaak ook niet veel voor nodig, maar als je met modellen werkt van misschien wel 500.000 onderdelen (groot schip gaat waarschijnlijk wel in de richting daarvan) is dat een heel ander verhaal.
De reden dat er voor videobewerking is gekozen is omdat het (één van) de zwaarste toepassing(en) is. Voor fotobewerking, geluidsbewerking en programmeren heb je bijvoorbeeld veel minder nodig, vergeleken met dit kan dat nauwelijks nog een workstation genoemd worden. Maar ook dat in sommige gevallen anders zijn. Als je bijvoorbeeld de 80 megapixel 16 bit RAW bestanden van een Phase One IQ280 moet bewerken kan ik me voorstellen dat je daar wel nog redelijk wat rekenkracht en geheugen voor nodig hebt.
CAD/DCC en simulaties/berekeningen kunnen nog wel heel erg zwaar zijn, maar hangt er maar net vanaf waar je mee werkt. Een CAD model tot zo'n 10.000 onderdelen heb je vaak ook niet veel voor nodig, maar als je met modellen werkt van misschien wel 500.000 onderdelen (groot schip gaat waarschijnlijk wel in de richting daarvan) is dat een heel ander verhaal.
Het is inderdaad niet te doen om voor iedere doelgroep een workstation samen te stellen. In september hebben we een workstation gehad voor 2D op basis van socket 1150. Deze keer richten we ons op het hogere segment voor video- of 3D bewerking.
Ik denk dat de monitoren nu wel even genoeg besproken zijn. Moeten we bij de Dell monitoren nog kalibratie apparatuur mee leveren? Ik meen dat ergens te hebben gelezen in het topic, maar ik kan het niet terug vinden...
Eerder gaf ik aan dat ik een NAS buiten deze BBG wil laten, maar ik kom toch terug op deze beslissing. Zeker met de 3TB aan interne massa opslag is een NAS een must have. Tevens is het een goede kans m direct ook naar link aggregation te kijken. Bij het kopiëren van grote bestanden gaat dit een significante performance winst opleveren. Naast een NAS inclusief schijven ben ik dus ook nog op zoek naar een switch met LACP mogelijkheden. Ook Jumbo frames lijken me dan onmisbaar. Dit zal ook moeten worden toegelicht in de BBG op de frontpage.
Qua schijven lijken de pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB mijn wel wat. In combinatie met een pricewatch: Synology DiskStation DS214+ hebben we 4TB netto opslag. Deze NAS heeft twee netwerkpoorten en ondersteunt LACP. Een 4-bay nas zou ook kunnen, maar dat drijft de prijs behoorlijk op en ik kan moeilijk inschatten hoeveel data je met video genereert. Is 4TB voldoende of moeten we kijken naar een 4 bay nas met 4 x 3TB of 4TB schijven?
Ik zoek daarnaast ook nog een switch die overweg kan met beide eisen. Iemand nog goede suggesties? (zelf nog weinig gezocht)
Ik denk dat de monitoren nu wel even genoeg besproken zijn. Moeten we bij de Dell monitoren nog kalibratie apparatuur mee leveren? Ik meen dat ergens te hebben gelezen in het topic, maar ik kan het niet terug vinden...
Eerder gaf ik aan dat ik een NAS buiten deze BBG wil laten, maar ik kom toch terug op deze beslissing. Zeker met de 3TB aan interne massa opslag is een NAS een must have. Tevens is het een goede kans m direct ook naar link aggregation te kijken. Bij het kopiëren van grote bestanden gaat dit een significante performance winst opleveren. Naast een NAS inclusief schijven ben ik dus ook nog op zoek naar een switch met LACP mogelijkheden. Ook Jumbo frames lijken me dan onmisbaar. Dit zal ook moeten worden toegelicht in de BBG op de frontpage.
Qua schijven lijken de pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB mijn wel wat. In combinatie met een pricewatch: Synology DiskStation DS214+ hebben we 4TB netto opslag. Deze NAS heeft twee netwerkpoorten en ondersteunt LACP. Een 4-bay nas zou ook kunnen, maar dat drijft de prijs behoorlijk op en ik kan moeilijk inschatten hoeveel data je met video genereert. Is 4TB voldoende of moeten we kijken naar een 4 bay nas met 4 x 3TB of 4TB schijven?
Ik zoek daarnaast ook nog een switch die overweg kan met beide eisen. Iemand nog goede suggesties? (zelf nog weinig gezocht)
Ik zou het gewoon op een video workstation houden. Die xeon's hebben een erg lage mhz rating t.o.v. wat je kunt krijgen. Samen met het relatieve gemak van 3d renderen via het netwerk etc. zou ik alleen dual xeon's nemen als je er xeon's in kan zetten met een hoge turbo. Een app zoals 3ds max is erg gevoelig voor singlethreaded snelheid bijv. Een nieuwe 8 core haswell E met 4ghz turbo zou een veel betere keuze zijn voor een 3D machine, imho.
De Dell UltraSharp U2413, U2713H, U3014, UP2414Q en UP3214Q ondersteunen allemaal hardwarematige kalibratie in combinatie met een X-Rite i1Display Pro colorimeter of een i1Pro of i1Pro 2 spectraalfotometer. De i1Pro is EOL, dus die zal lastig te vinden zijn. De i1Pro 2 kits zijn erg duur, slecht verkrijgbaar in Nederland en staan ook niet in de Pricewatch. Denk dat het het handigst is om daarom de i1Display Pro op te nemen in het lijstje en dan misschien tussen neus en lippen door de i1Pro 2 nog noemen.StefanvanGelder schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 18:16:
Moeten we bij de Dell monitoren nog kalibratie apparatuur mee leveren?
Het lijkt mij in ieder geval wel een verstandige keuze om het op te nemen.
Zie Kid Jansen in "[BBG] High-end workstation juli 2014". Hangt er maar net vanaf hoe je workflow in elkaar zit. Als je met DPX werkt, zeker als het ook nog eens 4K is, gaat het heel erg hard. ProRes 422 of 4444 gaat al stuk minder hard....en ik kan moeilijk inschatten hoeveel data je met video genereert.
Ik weet niet van hoeveel projecten je uit wil gaan op die NAS, maar denk dat 12 TB geen overbodige luxe als je een aantal projecten er op kwijt wil kunnen.
Een 4-bay nas gaat gewoon mee in de opties 
Had je nog suggesties voor videokaarten met FDB fans?-The_Mask- schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 21:45:
[...]
Ik zie veel problemen met de bearings van de fans ja. Dat is voor een gamesysteem meestal nog wel wat te doen, al zal daar de kans op vroeg falende fans ook zeker aanwezig zijn, bij een mining rig of workstation waarbij de videokaart tijden lang kan draaien en belast worden is de kans op falende fans binnen enkele maanden stukken groter. Natuurlijk kun je de videokaart dan RMA sturen, maar voor zowel een mining rig als workstation betekend dat dat het geld gaat kosten. Dan is een FDB fan een veel betere optie, FDB fans zijn net zo stil als sleeve, maar gaan net zo lang mee als 2BB. 2BB kan dus ook, maar is minder stil, je kan soms de lagers horen. Wat worden de videokaarten, een GTX 770 en GTX 780?
Ik zie trouwens dat de pricewatch: Cooler Master VS V550S behoorlijk slecht leverbaar is. Kunnen we niet beter voor de pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt PCGH Edition gaan? Goed leverbaar en nog beter dan de reguliere Seasonic G-Serie?
Wat zijn nu de uiteindelijke configuraties? Met nog een week te gaan wordt het nu wel eens tijd om spijkers met koppen te slaan.
Tja voor mij idee was ik al klaar...? De systemen zoals ze nu in de TS staan worden het zoals het nu lijkt.
My bad, had niet gezien dat ze in de TS staan. Overigens mist in het lijstje randapparatuur nog de pricewatch: X-Rite i1Display Pro.
Ohja die mist inderdaad nog in de TS, maar in de echte configuratie had ik hem al wel mee genomen dus dat komt goed
Top! Ik ben trouwens benieuwd wat de reacties gaan zijn op deze workstation BBG.
Wat nu wel zo is met het uitkomen van de 4790k, deze komt qua stock performance dicht in de buurt van de 4930k.. Dat je je bijna gaat afvragen of het het waard is om een verouderd socket 2011 systeem te nemen (voor de basic) als je ook een 1150 systeem met de laatste versie cpu en alle features kan hebben, die allround ongeveer evensnel is.
Je zou het kunnen vermelden, maar ik zou standaard toch van de 4930K uit gaan denk ik, omdat de 4790K "maar" 32 GB RAM ondersteunt. Aan de andere kant maak je wel €200 budget vrij, je zou er dan bijvoorbeeld een aparte SSD voor OS+programma's of een GTX 780 in kunnen zetten.
Het geheugen is denk ik inderdaad reden genoeg om het zo te laten. Bovendien is het vorige workstation ook gebaseerd op een 4770k, die kunnen mensen natuurlijk ook nog altijd selecteren.
Overigens zag ik dat de eerdergenoemde HP DreamColor Z24x (E9Q82AT#ABB) Zwart en HP Dreamcolor Z27x Zwart langzaamaan ook verkrijgbaar beginnen te worden in Nederland. Die zijn misschien ook nog wel het vernoemen waard, aangezien deze schermen speciaal voor videobewerking gemaakt zijn.
Wat me ook opviel is dat de Dell Ultrasharp UP2414Q Zwart en Dell Ultrasharp UP3214Q Zwart recentelijk behoorlijk in prijs zijn gedaald. De UP2414Q is al ruim 40% goedkoper dan bij introductie en de UP3214Q zo'n 30%. Behoorlijke daling voor een half jaar tijd.
Wat me ook opviel is dat de Dell Ultrasharp UP2414Q Zwart en Dell Ultrasharp UP3214Q Zwart recentelijk behoorlijk in prijs zijn gedaald. De UP2414Q is al ruim 40% goedkoper dan bij introductie en de UP3214Q zo'n 30%. Behoorlijke daling voor een half jaar tijd.
Goede morgend, ik heb de BBG op de tweakers site nog eens gelezen. Maar heb enkele korte vraagjes.
Ik zou voor de zus van mn vriendin een PC willen samenstellen. Ze is fotograaf in bijberoep en doet dus heel wat met photoshop en lightroom. Videobewerking niet zo meteen...
Nu vroeg ik me af zijn er nog 'grote' wijzigingen sinds juli? Zijn er componenten die sinds toen beter zijn om te nemen?
1) zo denk ik bv aan SSD? Ik zag enkele dagen geleden een nieuwe test op tweakers hiervan..
2) ze doet geen videobewerking, is het nodig om dan een externe grafische kaart van 275euro te kopen?
3) is de Intel Core i7 4930K Boxed nog steeds prijs/kwaliteit het best?
4) 32gb geheugen lijkt wel érg veel. Of is dat echt te benutten? (zoals gezegd, het is 'maar' bijberoep)
Nu ik het nog eens allemaal herlees, lijkt het misschien echt wel een beetje overkill allemaal? Is er iemand die misschien eens een relatief krachtige pc kan samenstellen voor een fotografe
? Ik 'denk' dat je relatief makkelijk rond de 800-1000euro kunt uitkomen?
Ik zou voor de zus van mn vriendin een PC willen samenstellen. Ze is fotograaf in bijberoep en doet dus heel wat met photoshop en lightroom. Videobewerking niet zo meteen...
Nu vroeg ik me af zijn er nog 'grote' wijzigingen sinds juli? Zijn er componenten die sinds toen beter zijn om te nemen?
1) zo denk ik bv aan SSD? Ik zag enkele dagen geleden een nieuwe test op tweakers hiervan..
2) ze doet geen videobewerking, is het nodig om dan een externe grafische kaart van 275euro te kopen?
3) is de Intel Core i7 4930K Boxed nog steeds prijs/kwaliteit het best?
4) 32gb geheugen lijkt wel érg veel. Of is dat echt te benutten? (zoals gezegd, het is 'maar' bijberoep)
Nu ik het nog eens allemaal herlees, lijkt het misschien echt wel een beetje overkill allemaal? Is er iemand die misschien eens een relatief krachtige pc kan samenstellen voor een fotografe