Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hunter1102
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:59
Mijn vraag

Wij zijn bezig met een grote renovatie van ons onlangs gekochte huis. Ik heb diverse vragen en zou graag evt. opmerkingen of aandachtspunten te horen krijgen die van belang kunnen zijn. Ik heb me al in veel dingen verdiept maar heb gewoon niet de tijd of ervaring om alles te kunnen weten.

Ik doe het meeste zelf en heb momenteel de elektra en riolering af en ligt heel het huis nog open, lichtplan ed. gemaakt en bus leiding / knx kabel naar alle schakelpunten getrokken, alle licht en stroompunten (50) naar de meterkast.
Bij bus-pro op bezoek geweest en wil waarschijnlijk hiermee gaan werken, maar dat is nog open.

Naar alle kamers en diverse punten in huis lege 19 mm buizen gelegd voor evt. toekomstige aanvullingen, zoals internet of andere kabels, ook zijn er voor het camerasysteem al lege buizen gelegd naar alle camerapunten(4 binnen 8 buiten)

Voor de verwarming willen we een warmtepomp met verticale bronnen.

Beste offerte:

De na-regel unit geschikt voor 12 kringen zit zoals afgesproken in de prijs, standaard met 2 extra thermostaten (2 slaapkamers) en 4 stel aandrijvers (2 slaapkamers), nog meer thermostaten en stel aandrijvers zitten niet in de prijs, deze zouden we later definitief bepalen. Je kan dat meestal het beste doen wanneer je definitief weet welke vertrekken je precies gaat na-regelen. Zoals aangegeven moet er ook een minimaal aantal kringen open blijven staan.

De comm dialog unit VR900 (bijlage) en de calormatic 700 thermostaat zitten standaard in de prijs ik weet niet of deze met alle domotica in de markt kan communiceren, maar dat kunnen we onderzoeken.
Voor de zonnepanelen zal ik een offerte maken, deze zitten uiteraard niet standaard in de prijs, het is een berekening voor het benodigd aantal om energie neutraal te kunnen zijn voor ruimteverwarming en warm water bereiden.

Hierbij komt het afgiftesysteem 8500,- incl btw = 7024,- ex btw.
De passief koeling en de na- regeling normaal een optie, hebben we als extra in de prijs opgenomen.
Zonnepanelen zitten daar niet bij inbegrepen.

>> omschrijving
>>
>> bedrag
>>
>> Vaillant flexoCompact VWF 118/4 warmtepomp, incl. 175 l boiler*
>>
>> € 6.250
>>
>> Ontwerpen en plaatsen FlexoCompact warmtepomp
>>
>> € 2.500
>>
>> Aanleg bodembron (3 boringen van ca. 60 meter diep)
>>
>> € 6.930
>>
>> Digitale warmtepomp controller
>>
>> € 250
>>
>> Totaal excl. BTW
>>
>> € 15.930
>>
>> BTW 21%
>>
>> € 3.345
>>
>> Totaal incl. BTW
>>
>> € 19.275

Mijn vragen voor nu zijn deze anders wordt het teveel,

1. De warmtepomp ben ik na veel zoeken op uit gekomen, prijstechnisch de beste icm verticale bron. Klopt deze prijs ook en zijn er punten waar ik extra aandacht aan moet besteden?

2. Voor het internet heb ik max 5 mb/s beschikbaar, telefoonlijn van kpn komt binnen eind 2016 zou dit iets verhoogd kunnen worden volgens kpn. Hoe kan ik dit het beste gebruiken, bedraden, waarmee en hoe?

3. Voor het alarm / camerasysteem wil ik graag een compleet systeem wat makkelijk bedienbaar is en later gekozen kan worden, voor nu wil ik kabels trekken en dacht aan poe kabel/camera alvast te trekken omdat ik nu overal makkelijk bij kan en ik nog niet weet wanneer ik een keus heb gemaakt voor welk systeem of is dit een slecht idee en moet ik mij eerst verder verdiepen in wat ik nodig heb? Wat kunnen jullie aanbevelen want ik zie er zoveel staan overal. van 500 euro tot 5000, wil graag gewoon normale kwaliteit voor een goedkope/normale prijs. van alibaba tot marktplaats.

Ik snap dat het een hele ruime vragen zijn en hoop dat jullie mij een beetje op weg willen helpen.
Verdere info kan op verzoek geplaatst worden.

Mvg
Hunter _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:26

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

hunter1102 schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 23:48:

Bij bus-pro op bezoek geweest en wil waarschijnlijk hiermee gaan werken, maar dat is nog open.
Waarom de keuze voor bus-pro in plaats van knx?
De comm dialog unit VR900 (bijlage) en de calormatic 700 thermostaat zitten standaard in de prijs ik weet niet of deze met alle domotica in de markt kan communiceren, maar dat kunnen we onderzoeken.
De Vaillant Calormatic 700 gebruikt eBus voor communicatie. Onder andere eService Online en ISE maken interfaces om te communiceren met eBus:

https://www.eservice-online.de/shop/ebus/
http://www.ise.de/en/products/ise_smart_connect_KNX_Vaillant

Met alleen een buskoppelaar ben je er natuurlijk nog niet, je hebt ook de logica nodig om de warmtepomp of de thermostaat aan te sturen of er informatie uit te halen. De module van ISE zal die logica ingebakken hebben. Met de buskoppelaar van eService Online moet je 'm zelf gaan bouwen.
Mijn vragen voor nu zijn deze anders wordt het teveel,

1. De warmtepomp ben ik na veel zoeken op uit gekomen, prijstechnisch de beste icm verticale bron. Klopt deze prijs ook en zijn er punten waar ik extra aandacht aan moet besteden?
Let in de vergelijking van offertes goed op de dimensionering van de bron. Beter overdimensioneren dan minder betalen voor een bron die lage temperaturen (en dus een lagere COP) levert en elk seizoen kouder wordt, waardoor je op een gegeven moment de bron moet uitbreiden, op gas moet bijstoken of met zonnecollectoren aan de slag moet (allemaal dure ingrepen).

Ik heb in 2010 9600 euro ex btw betaald voor een boring van 6x60 meter. Ik geloof dat boren alleen maar duurder is geworden sindsdien omdat er steeds zwaardere en duurdere certificering wordt gevraagd van bedrijven die bronboringen doen.
2. Voor het internet heb ik max 5 mb/s beschikbaar, telefoonlijn van kpn komt binnen eind 2016 zou dit iets verhoogd kunnen worden volgens kpn. Hoe kan ik dit het beste gebruiken, bedraden, waarmee en hoe?
Ik zou in je regelkast ruimte reserveren voor een mooi 16- of 24-poorts waar je de kabels naar de access points, surveillance camera's, domotica-apparatuur en de outlets in de vertrekken waar je bedraad netwerk wil hebben aansluit. Eventueel een mooi patch panel gebruiken zodat je de binnenkomende kabels daarop kunt aansluiten ipv direct op de switch.
3. Voor het alarm / camerasysteem wil ik graag een compleet systeem wat makkelijk bedienbaar is en later gekozen kan worden, voor nu wil ik kabels trekken en dacht aan poe kabel/camera alvast te trekken omdat ik nu overal makkelijk bij kan en ik nog niet weet wanneer ik een keus heb gemaakt voor welk systeem of is dit een slecht idee en moet ik mij eerst verder verdiepen in wat ik nodig heb? Wat kunnen jullie aanbevelen want ik zie er zoveel staan overal. van 500 euro tot 5000, wil graag gewoon normale kwaliteit voor een goedkope/normale prijs. van alibaba tot marktplaats.
Videosurveillance kun je voor weinig geld doen met een Synology NAS. Power over ethernet is inderdaad wel makkelijk om camera's te voeden. Tegenwoordig zijn er betaalbare camera's met een resolutie van 2-5MP waar beelden uit komen die een stuk beter zijn dan je average detailloze camera still uit Opsporing Verzocht.

Met een beetje handigheid en een progreembare controller / domoticaserver maak je een integratie met je domoticasysteem zodat je bijvoorbeeld beelden in de mail krijgt als iemand aanbelt en je de beelden kunt bekijken vanuit de app van je domoticasysteem. Er zijn ook dure oplossingen om dit voor elkaar te krijgen zoals Gira Facility Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-07 11:45
Femme schreef op woensdag 13 april 2016 @ 09:42:
[...]

[...]

Let in de vergelijking van offertes goed op de dimensionering van de bron. Beter overdimensioneren dan minder betalen voor een bron die lage temperaturen (en dus een lagere COP) levert en elk seizoen kouder wordt, waardoor je op een gegeven moment de bron moet uitbreiden, op gas moet bijstoken of met zonnecollectoren aan de slag moet (allemaal dure ingrepen).

Ik heb in 2010 9600 euro ex btw betaald voor een boring van 6x60 meter. Ik geloof dat boren alleen maar duurder is geworden sindsdien omdat er steeds zwaardere en duurdere certificering wordt gevraagd van bedrijven die bronboringen doen.

[...]
Is een goed punt. Ik denk dat deze boring te klein is, 3x 60m x 40 watt (en dan moet je al een goede bodem hebben) = 7,2 kW, terwijl je liever overdimensioneert. Het is wel handig als je bron niet bevriest. Mijn bron is dit jaar niet onder de 8 graden geweest, nu heb ik twee watervoerende lagen waar het heel hard stroom waar de pijp doorheen gaat. Je kosten beperken als de bron releatief warm blijft.

Ik heb hier vorige jaar een boring laten maken van 2x 110meter en was daar 4200 euro voor kwijt. De prijzen zijn juist gedaald, omdat er nu meer markt voor is.

En verder zou ik bij de wp erop letten of hij wel of niet modulerend is, bij een modulerende heb je niet perse een buffervat nodig.

Ik heb overigens een nrqteq met een panasonic thermostaat, die gebruikt maakt van de knx bus, heb nog geen gehad om te kijken of ik die ook zelf kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter1102
Hallo femme,

Zoals ik al schreef ben ik niet in staat om alles zelf uit te zoeken en moet ik vaak afgaan op derden, waarbij ik dan bepaal of hun product of logica voor mij ook werkt.

In het geval van de keus hdl bus-pro vs knx ging het om het open platform, volgens hdl, bij hun komen sneller nieuwe produkten en ideeen op de markt, waar geen dure licenties voor afgegeven hoeven te worden en lange testen, wat weer terugkomt in prijs en snellere innovatie.

De elektronicazaak vertegenwoordiger beaamde dat en zei dat knx een stuk duurder en ingewikkelder zou zijn voor wat ik wilde. Daarbij snap ik dat wij van wc eend, wc eend het beste vinden.... maar het klonk aannemelijk.

Mijn doel voor de bedrade domotica is eigenlijk vrij simpel, het aansturen van de lichten, wcd, deuren, wp/thermostaat en verdere simpele dingen, deur- en poortbediening bijv, misschien later als het huis af is en ik een keer tijd over heb kan ik mij verder verdiepen in de mogelijkheden, maar voorlopig is de bedoeling dat ik alles aanleg en aanschaf en dan iemand zoek die het installeert/programmeert voor me of met me.

De warmtepomp.

De communicatie is uit te komen dus als ik het goed begrijp, evt met wat aanpassingen.

De bron wordt geleverd met 20 jaar garantie op rendement als ik het nu goed zeg, dit zou ik even na moeten kijken, dit was overigens de goedkoopste offerte, de rest was allemaal duurder tot 40.000,-.

Hij wordt alleen gebruikt voor de vloerverwarming boven 100m2 en beneden 100m2 en warm water badkamer. De keuken krijgt alleen koud water en een quooker oid.

Berekent door aannemer dat de warmtepomp rond 4000 kwh p/j zou kosten en daarbij nog 4000 kwh p/j voor eigen gebruik hebben we tevens een offerte voor 40 zonnepanelen die rond 8000 kwh p/j zouden moeten opleveren. We hebben geen gas aansluiting.

De totaal prijs is wel redelijk of zou ik verder moeten kijken omdat ik nog redelijk duur zit in jullie opzicht?

De regelkast

Deze heb ik onder de trap en is een ruimte van 3 m2 waar ik ook de stroom binnen laat komen en meter plaats, hier komt de groepenkast op 1 meter en dan heb ik 2 meter over voor de domotica, camera en netwerk. Nu ga ik heel eerlijk zijn en zal ik zeggen dat ik de div. woorden die je gebruikt even moet googelen mbt het aansluiten van het netwerk.

Voor nu kan ik dus gewoon de kabels vast trekken voor de camera's en internet (zijn nooit langer dan 25 meter) en deze los laten hangen in de regelkast. Welke kabel kan ik het beste gebruiken?

Wat je zegt mbt videobeeld bij aanbellen zit ook in de planning, op diverse plekken in huis komen 10" touchscreens waarop dit dan zou moet kunnen naast het aansturen v.d. rest v.h. huis. Deze waren bij hdl buspro bijv gewoon van samsung te nemen a 100 euro en bij knx meteen 900 euro (bijv. weet de exacte bedragen niet meer, maar scheelde aanzienlijk)

Mbt de vraag of hij modulerend is moet ik even op onderzoek.

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor de reactie en zal eens kijken of ik wat foto's kan plaatsen.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:26

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

hunter1102 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 18:31:
Hallo femme,

Zoals ik al schreef ben ik niet in staat om alles zelf uit te zoeken en moet ik vaak afgaan op derden, waarbij ik dan bepaal of hun product of logica voor mij ook werkt.

In het geval van de keus hdl bus-pro vs knx ging het om het open platform, volgens hdl, bij hun komen sneller nieuwe produkten en ideeen op de markt, waar geen dure licenties voor afgegeven hoeven te worden en lange testen, wat weer terugkomt in prijs en snellere innovatie.

De elektronicazaak vertegenwoordiger beaamde dat en zei dat knx een stuk duurder en ingewikkelder zou zijn voor wat ik wilde. Daarbij snap ik dat wij van wc eend, wc eend het beste vinden.... maar het klonk aannemelijk.

Mijn doel voor de bedrade domotica is eigenlijk vrij simpel, het aansturen van de lichten, wcd, deuren, wp/thermostaat en verdere simpele dingen, deur- en poortbediening bijv, misschien later als het huis af is en ik een keer tijd over heb kan ik mij verder verdiepen in de mogelijkheden, maar voorlopig is de bedoeling dat ik alles aanleg en aanschaf en dan iemand zoek die het installeert/programmeert voor me of met me.
Bij een proriëtair bussysteem ben je voor zo'n beetje alle onderdelen van je domoticasystemen - actoren, sensoren, logic - afhankelijk van één bepaalde fabrikant. Dat is nog veel meer vendor lock-in dan bij een centraal systeem met een logic controller en I/O-modules van een bepaalde fabrikant. In dat geval zijn je pulsdrukkers, sensoren en eventuele losse relais in ieder geval nog uitwisselbaar.

Knx is inderdaad niet goedkoop maar is wel een standaard waar een paar honderd fabrikanten achter staan zodat je zeker weet dat er veel producten zijn waarmee je eventuele toekomstige wensen kunt vervullen.

Als je functionaliteit of integraties wil realiseren die niet mogelijk zijn met de ingebakken functionaliteit van de sensoren en actoren in een decentraal en autonoom bussysteem zul je een domoticaserver of een soort programmable logic controller tegen het systeem aan willen zetten, zodat je wel makkelijk logica kunt programmeren of scripten. De mogelijkheden zijn bij HDL Pro-bus minder dan bij knx of een centraal systeem (die juist veel vrijheid bieden qua programmeerbaarheid). Er zijn bijvoorbeeld veel softwareprojecten die je op een goedkoop en zuinig single board computertje kunt draaien en die met knx kunnen praten. Hiermee kun je de visualisatie en bediening afstand via een mobiele app bouwen en integraties maken zoals een koppeling tussen Synology Surveillance Station en de visualisatie van je domoticasysteem.

Je zou ook naar Loxone kunnen kijken, dat is een gebruiksvriendelijk en prijstechnisch interessant systeem dat standaard met knx kan interfacen en voorzien kan worden van o.a. uitbreidingsmodules voor 1-wire en dmx.
Berekent door aannemer dat de warmtepomp rond 4000 kwh p/j zou kosten en daarbij nog 4000 kwh p/j voor eigen gebruik hebben we tevens een offerte voor 40 zonnepanelen die rond 8000 kwh p/j zouden moeten opleveren. We hebben geen gas aansluiting.

De totaal prijs is wel redelijk of zou ik verder moeten kijken omdat ik nog redelijk duur zit in jullie opzicht?
Ik heb zelf een 17kW Nibe F1145 en dus 6x60 meter aan bron. Het energieverbruik van de warmtepomp schat ik op 10.000 kWh per jaar. De temperatuur van bron-in (uit de bodem naar warmtepomp) zakt gedurende winter naar zo'n 2℃. Ik vind het zelf aan de lage kant. Mijn huis heeft een inhoud van ruim 2000 kuub en is nog niet optimaal geïsoleerd (moeilijk gedoe vanwege combinatie monument, rieten dakbedekking die nog goed is en houten sporenkap die we aan de binnenkant niet willen inpakken in glaswol). De warmtepomp is onderbemeten ten opzichte van de warmtevraag in een worst case scenario. Ik heb ook 16kW aan houtkachels om bij te stoken. Het zorgt er wel voor dat de warmtepomp goed aan de bak moet, vandaar ook het hoge energieverbruik.

In een kleiner en beter geïsoleerd huis kan ik me wel voorstellen dat je uitkomt met 4.000kWh verbruik per jaar.

Van de prijzen ben ik niet zo goed op de hoogte. Ik heb wel een kennis die in de bronboringen werkt en als ik zijn verhalen hoor over de kosten lijkt me 6.930 voor 180 meter wel aan de hoge kant, maar nogmaals echt goed ingelicht ben ik niet.
De regelkast

Deze heb ik onder de trap en is een ruimte van 3 m2 waar ik ook de stroom binnen laat komen en meter plaats, hier komt de groepenkast op 1 meter en dan heb ik 2 meter over voor de domotica, camera en netwerk. Nu ga ik heel eerlijk zijn en zal ik zeggen dat ik de div. woorden die je gebruikt even moet googelen mbt het aansluiten van het netwerk.

Voor nu kan ik dus gewoon de kabels vast trekken voor de camera's en internet (zijn nooit langer dan 25 meter) en deze los laten hangen in de regelkast. Welke kabel kan ik het beste gebruiken?
Ik denk da je die drie vierkante meter wel nodig gaat hebben als ook de groepenkast en het netwerk in de verdeelkast moeten. Het zou jammer zijn dat je in je mogelijkheden beperkt wordt al je domoticasysteem is opgeleverd, je de smaak te pakken krijgt en nog wat uitbreidingen wil doen.

Ik zou die de ruimte efficient indelen en ruimte reserveren voor toekomstige uitbreidingen. Er zijn verschillende manier om een verdeelkast op te bouwen. Je kunt de rails zweven voor de achterwand plaatsen zodat kabels achterlangs kunnen of alle kabels verleggen via kabelgoten links, rechts, onder en boven de rails. Dit kost meer ruimte maar levert een wat beter georganiseerd beeld op. Voorbeeldje van hoe het eruit ziet met kabelgoten:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/aLXqWHp1XeQ2jqj9KeWTvfhE/full.jpg

In mijn huis heb ik dikke pvc-buizen (bedoeld voor afvoeren) tussen de meterkast, kelder en verdeelkast laten aanleggen. Dit biedt de mogelijkheid om achteraf allerlei soorten kabels naar de technische ruimtes te trekken. Ik heb hier al veel plezier van gehad bij het realiseren van dingen die ik vooraf niet had voorzien.

Het is ook verstandig om wachtbuizen naar strategische plekken in huis aan te leggen zodat je later nog eens iets onvoorziens kunt toevoegen.
Wat je zegt mbt videobeeld bij aanbellen zit ook in de planning, op diverse plekken in huis komen 10" touchscreens waarop dit dan zou moet kunnen naast het aansturen v.d. rest v.h. huis. Deze waren bij hdl buspro bijv gewoon van samsung te nemen a 100 euro en bij knx meteen 900 euro (bijv. weet de exacte bedragen niet meer, maar scheelde aanzienlijk)
Knx en visualisatie (de knx-way met dedicated visualisatiehardware) is inderdaad stervens duur. Loxone is hier ook veel aantrekkelijker in omdat je de visualisatie er gratis bij krijgt en er gewoon een tablet of smartphone voor kunt gebruiken. Die mogelijkheid heb je ook als je OpenHab, IP-Symcon of een ander softwarepakket dat met knx kan praten gebruikt voor de visualisatie en bediening op afstand van je knx-systeem.

Zie voor meer informatie ook:
[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica
Domotica met plc's
reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter1102
Momenteel zit ik nog in de bouwfase en is alle bekabeling getrokken, zoals ik het nu ervaar is het beter om een bedrijf of iemand te zoeken dat of die er verstand van heeft en een passende offerte kan maken naar mijn wensen en dan verschillende te vergelijken. HDL kon ook met KNX gebruikt worden via een interface oid naar wat ik herinner, maar dat terzijde.

De 3 a 4 m2 heb ik verkeerd uitgelegd, dat was de vloeroppervlakte van de tech. ruimte, de muren die gebruikt kunnen worden zijn 8 m2 dus ruimte is er genoeg. Ik vind het jammer dat het teveel is om mij in te verdiepen voor dit moment. Dit zou ook iets zijn voor mensen van hier(vraag en aanbod) die dit kunnen en evt tegen betaling zouden willen bespreken en maken of is het verstandiger om dit door een bedrijf te laten doen en garantie te hebben?

Ik ga nu eens kijken naar je linkjes en verdere info, bedankt voor de moeite weer,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-07 11:45
hunter1102 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 22:56:
Momenteel zit ik nog in de bouwfase en is alle bekabeling getrokken, zoals ik het nu ervaar is het beter om een bedrijf of iemand te zoeken dat of die er verstand van heeft en een passende offerte kan maken naar mijn wensen en dan verschillende te vergelijken. HDL kon ook met KNX gebruikt worden via een interface oid naar wat ik herinner, maar dat terzijde.

De 3 a 4 m2 heb ik verkeerd uitgelegd, dat was de vloeroppervlakte van de tech. ruimte, de muren die gebruikt kunnen worden zijn 8 m2 dus ruimte is er genoeg. Ik vind het jammer dat het teveel is om mij in te verdiepen voor dit moment. Dit zou ook iets zijn voor mensen van hier(vraag en aanbod) die dit kunnen en evt tegen betaling zouden willen bespreken en maken of is het verstandiger om dit door een bedrijf te laten doen en garantie te hebben?

Ik ga nu eens kijken naar je linkjes en verdere info, bedankt voor de moeite weer,
Houd in ieder geval die bronboring in de gaten, ik gaf daar al een hint over. Mi is die te klein en gaat dat straks extra geld kosten.
Pagina: 1