KNX implementatie project

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0numbrum
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-06-2024
Voorlopig ben ik van plan een KNX domotica systeem uit te rollen voor:

Verlichting
40 lichtkringen + 9 dimbare lichtkringen - enkel LED.

Vraag: Is het volgens jullie beter, kost efficiënt om met aparte drivers te werken?

Verwarming - verdeeld over twee gas ketels - waarvan 1 met buffervat voor zonnepanelen en cv-haard
- temperatuur meting via 1-wire en knx schakelaars.
- 28 verwarmingsleidingen voor 18 zones
Ik plan te werken met 230v AC valves van Gira op de collectoren - aangestuurd door MDT heating actuatoren. Zowel voor de vloerverwarming, als de convectoren (slaapkamers en badkamers).

Vraag: hoe kan ik correcte logica toepassen om een ketel te sturen? Blijkbaar heeft Theben een opentherm gateway (KNX-OT-Box), die ik alvast wil gebruiken. Maar wat gebruik ik om intelligent te verwarmen? Waar stel ik schema's in? Hoe kan ik ervoor zorgen dat het systeem leert hoe snel bepaalde zones temperatuurverschillen kunnen wegwerken, met welke instroom temperatuur?
Hoe kan ik een bericht krijgen dat ik beter mijn CV haard een keertje aansteek omdat de temperatuur van het buffervat te laag is..?
etc

Persoonlijk vind ik dat loxone een gebruiksvriendelijke/slimme manier heeft om de verwarming te sturen. Maar ik wil liever zonder loxone leven. Zijn er KNX modules die even slim kunnen omgaan met verwarming?
Of moet ik hiervoor zelf programmeren (ongeveer 15j ervaring met c#, c, c++, JS,...)

Verwarming en koeling via lucht/lucht warmtepomp
- temperatuur meting via knx schakelaars.
Er zijn drie ruimtes voorzien met warmtemomp. 1 buiten unit en drie binnen units.
Ik vind echter geen informatie over hoe dit te schakelen en beheren valt via KNX. Kan iemand zijn ervaring en kennis delen?

Reed contacten
Ik zou reed contacten gebruiken voor alle ramen, voor alarm functie en uitschakelen van verwarming (met tijdsvertraging).

Vraag: Hoe worden reed contacten aangesloten op een KNX systeem? Werkt dit via de binaire inputs?

Multi-room audio
Functioneel:
- muziek streamen van internet, nas of eventueel muziek service.
- notificaties kunnen afspelen op (tijdschema afhankelijke) zones. Bijvoorbeeld 'achterdeur staat open' of 'Er belt iemand aan de voordeur'. Natuurlijk moet de muziek terug verder spelen wanneer de notificatie voorbij is.
- Ondersteuning van DLNA rendering per zone (of groep van zones)
Als mogelijke oplossing kwam ik al snel uit bij loxone. Wat ik liever niet wil. En Basalte (asano systeem) wat mogelijks wat overkill (wattage output 125) en duur.

Is dit scenario ook mogelijk met eerder klassieke oplossingen zoals multi-room versterkers met RS232?
Als dat nodig is ben ik bereid een raspberry pi te gebruiken als audio mixer en bron, aangestuurd via KNX.

User management en visualisatie
Heel deze opstelling gaat eigenlijk uit van 2 eenheden. Een kantoor en een woning.
Er moet voor gezorgd worden dat mensen in het kantoor geen toegang hebben tot de objecten in de privé vertrekken. Persoonlijk overweeg ik om zelf visu te maken in c#. Of in het kantoor enkel toegang te geven via een schakelaar.
Zijn er mensen die ervaring hebben met visu, groepen en toegangsbeheer? Welke oplossingen hebben jullie toegepast?

SIP en IP cameras
Functioneel:
- IP camera gebruiken, ook als bewegingsdetector.
- sip deurstations (voordeur kantoor, voordeur privé met twee bellen, autodoorrit, achterdeur privé) met bel die multiroom audio kan triggeren, sip gesprek kan starten via externe sip proxy zodat ik ook via wlan weet wanneer er iemand aanbelt.

Vragen:
Heeft iemand een IP camera kunnen gebruiken om beweging om te zetten naar een knx datagram? Deel ajb uw ervaring.

Hetzelfde voor de deurbel. Ik moet het indrukken van die deurbel vertalen naar:
- afspelen van audio signaal, afhankelijk van de ingedrukte bel.
- En een sip gesprek.
Enkel dat eerste is me wat onduidelijk. Zijn er mensen met ervaring of kennis om te delen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Vraag: Is het volgens jullie beter, kost efficiënt om met aparte drivers te werken?
Voor het dimmen van leds kun je het beste constant current drivers gebruiken. Zo te zien heeft Zennio drivers die je via knx kunt aansturen. Een alternatief is aansturing via Dali of dmx, bijvoorbeeld met drivers van EldoLed. Gezien het geringen aantal lichtkringen dat je wil dimmen is dat wellicht overkill voor jouw installatie. Als je alles dimbaar wil maken of met rgb-verlichting wil werken zou je wel dmx specifiek voor licht kunnen overwegen. In Digital Multiplexed: lichtsturing via DMX vind je meer over de combinatie dmx en knx.

Als je 9 lichtkringen voor witte leds wil dimmen heb je genoeg aan drie rgb(w)-drivers met in totaal 9 of 12 kanalen. De drivers kun je monteren in je verdeelkast. Dit maakt de installatie overzichtelijker en het vervangen van de drivers eenvoudiger. Als je maar voldoende dikke draad naar de leds gebruikt is de spanningsval geen probleem.

Leds dimmen de driver te dimmen met een normale 230V dimmer voor fase af- of aansnijding resultaat vaak in flikkerende leds of leds die maar in een beperkt deel van het bereik gedimd kunnen worden.
Ik plan te werken met 230v AC valves van Gira op de collectoren - aangestuurd door MDT heating actuatoren. Zowel voor de vloerverwarming, als de convectoren (slaapkamers en badkamers).
De thermoelektrische aandrijvingen van Gira zijn erg prijzig. Je zou ook in Duitsland bij bijvoorbeeld heizman24.de kunnen kijken naar aandrijvingen. Je hebt ze daar voor acht euro per stuk. Ik gebruik ze ook, tot nu zonder problemen.
Persoonlijk vind ik dat loxone een gebruiksvriendelijke/slimme manier heeft om de verwarming te sturen. Maar ik wil liever zonder loxone leven. Zijn er KNX modules die even slim kunnen omgaan met verwarming? Of moet ik hiervoor zelf programmeren (ongeveer 15j ervaring met c#, c, c++, JS,...)
Wat is de reden dat je geen Loxone wilt gebruiken? Is dat vanwege slechte ervaringen of omdat je de decentrale en autonome werking van knx volledig wilt behouden?

Je wilt veel functionaliteit integreren wat allemaal mogelijk is maar mijn inziens is het handiger om er een programmeerbare centrale controller tegengaan te zetten waar je logica op kunt draaien voor bijvoorbeeld de verwarming en surveillance-camera's. De controller kan ook meteen visualisatie en bediening op afstand (via een app) verzorgen. Als er een cv-ketel en een warmtepomp met drie binnenunits meedoen lijkt het me wel handig om een systeem te hebben dat de regie heeft of in ieder geval een overzicht.

Wat er mogelijk is met standaard knx-componenten. Jouw wensen zijn wel een interessant project voor een integrator.
Er zijn drie ruimtes voorzien met warmtemomp. 1 buiten unit en drie binnen units.
Ik vind echter geen informatie over hoe dit te schakelen en beheren valt via KNX. Kan iemand zijn ervaring en kennis delen?
Warmtepompen bieden vaak wel een communicatie-interface, bijvoorbeeld modbus, rs-485 en tegenwoordig ook ip. Ik weet niet of er standaard kastjes zijn waarmee je bepaalde type warmtepompen aan een knx-netwerk kunt hangen. Als je zelf een integratie moet bouwen is het ook hier weer handig om een controller te gebruiken die je zelf kunt pogrammeren.
Zijn er mensen die ervaring hebben met visu, groepen en toegangsbeheer? Welke oplossingen hebben jullie toegepast?
Je zou een knx iButton- of rfid-reader kunnen gebruiken voor toegangscontrole.
Heeft iemand een IP camera kunnen gebruiken om beweging om te zetten naar een knx datagram? Deel ajb uw ervaring.
Ook dit is weer werk voor een controller. Een goedkope oplossing is een Synology NAS met Surveillance Station en een single board computertje waar je software zoals OpenHab of IP-Symcon op draait. Vervolgens zorg je ervoor dat de Surveillance Station een seintje geeft aan de domoticaserver als er beweging gedetecteerd wordt en zet een script op de domoticaserver de gewenste knx-telegrammen op de bus.

Er zijn ook kant-en-klare oplossingen zoals Gira Facility Server.

Mijn ervaring met het gebruik van ip camera's voor bewegingsdetectie is overigens wel dat het buiten volkomen ruk werkt. Bij elke wolk die voor de zon drijft of een boompje dat door de wind wordt bewogen wordt er beweging gedetecteerd. Misschien dat het voor binnen wel kan werken als je geen schaduw/lichtval van de zon hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Femme op 12-04-2016 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0numbrum
Femme, dankjewel. Jouw post deed me nadenken over een heel aantal zaken.

De reden waarom ik de loxone wat schuw is dat ik hier en daar hoor/lees dat deze niet écht naadloos met KNX werkt. En daarbij lijkt het bedrijf achter loxone steeds meer en meer eigen oplossingen te promoten - los van reeds bestaande software. Ik vrees een soort van vender lock-in evolutie.

Langs de andere kant ondersteund loxone wel precies wat ik wil op het gebied van verwarming, deur telefonie, visualizatie user management.

Zeker ook bedankt voor de synology tip, die heb ik al dus kan ik misschien wel inzetten. Hoewel uit jouw praktijk ervaring blijkt dat dit geen goede movement detectie geeft (buitenshuis).

Ondertussen heb ik een planning voor de verlichting. Ik had het klaarblijkelijk wat onderschat. Het zal gaan om een 120-tal lampen, in 57 kringen. Waarvan 17 dimbaar.

Vraagje... over schakelaars.
Is het mogelijk om een 2-weg schakelaar zo te programmeren dat:
- (schakelaar A - kort indrukken) --> Scene 1 ... N
- (schakelaar B - kort indrukken) --> lichten uit
- (schakelaar A - lang indrukken) --> minder dimmen
- (schakelaar B - lang indrukken) --> dimmen

Ik probeer dit uit de technische fiches en objecten van de schakelaars te halen. Inclusief hier en daar een kijkje in ETS. Maar ik zie nergens de ondersteuning voor zo een scenario.
Wat denk jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

C0numbrum schreef op donderdag 14 april 2016 @ 09:13:
Femme, dankjewel. Jouw post deed me nadenken over een heel aantal zaken.

De reden waarom ik de loxone wat schuw is dat ik hier en daar hoor/lees dat deze niet écht naadloos met KNX werkt. En daarbij lijkt het bedrijf achter loxone steeds meer en meer eigen oplossingen te promoten - los van reeds bestaande software. Ik vrees een soort van vender lock-in evolutie.

Langs de andere kant ondersteund loxone wel precies wat ik wil op het gebied van verwarming, deur telefonie, visualizatie user management.
Dat heb ik ook gelezen. Het heeft denk ik ook te maken in een verschil in paradigma in de manier waarop centrale en decentrale/autonome systemen worden aangestuurd. De Loxone Miniserver is een state driven programmable logic controller. De controller voert continu een programma uit waar een bepaalde output uit komt op basis van de staat van de inputs. De controller heeft een overzicht van de totale staat van het systeem en is baas over de output.

Knx daarenten is een decentraal event-driven systeem waarin elk component autonoom werkt. Een pulsdrukker aan de muur verwerkt de inputs van de aangesloten toetsen en kan geprogrammeerd worden om een opdracht te sturen naar een andere deelnemer op de bus. Die deelnemer kan er vervolgens iets mee doen. Als er buiten de wetenschap van de Loxone Miniserver dingen gebeuren kan ik me voorstellen dat de Miniserver niet meer op de hoogte is van de staat waarin het systeem zich bevindt.

Het samenspel tussen knx en Loxone zal beter werken als de pulsdrukker aan de muur rapporteert aan de Loxone Miniserver en de Miniserver vervolgens de gewenste actor aanstuurt. Feitelijk bouw je dan echter een decentraal systeem en mis je de voordelen van knx op het gebied van autonomie. In een volledig decentraal knx-systeem zijn er bijna geen single points of failures en zal de werking van het systeem geleidelijk degraderen naarmate er meer componenten uitvallen. Als je Miniserver dood gaat ligt de complete automatisering van je huis plat.

Een centrale programmeerbare controller heeft ook voordelen. Ze bieden meer vrijheid op het gebied van programmeerbaarheid en je ziet niet vast aan bepaalde voorgebakken functies. Maatwerk integraties zoals een camera snapshot uit een videostream trekken als er iemand aanbelt of temperatuursturing op basis van boekingen in het boekingssysteem van een hotel kun je alleen maar voor elkaar krijgen met een programmeerbare controller. Je kunt een knx-systeem wel zo inrichten dat het zoveel mogelijk autonoom werkt en de extra's die je via een logic controller doet erop inhaken. Voor de logica kun je ook een domoticaserver met bijv. OpenHab of IP-Symcon gebruiken.
Zeker ook bedankt voor de synology tip, die heb ik al dus kan ik misschien wel inzetten. Hoewel uit jouw praktijk ervaring blijkt dat dit geen goede movement detectie geeft (buitenshuis).
Ik woon buitenaf en heb bomen rond mijn huis staan ie bewegen. Daarnaast kunnen wolken voor de zon voor verandering in beeld zorgen die de motion detectie triggeren. Om mensen de detecteren op korte afstand ben je beter af met infrarood-sensoren. Binnenshuis gebruik ik ook succesvol radardetectie, dit werkt gevoeliger op kleine bewegingen maar heeft weer als nadeel dat alle bewegende objecten de sensor triggeren (ook rondrijdende robotstofzuigers bijvoorbeeld).
Ondertussen heb ik een planning voor de verlichting. Ik had het klaarblijkelijk wat onderschat. Het zal gaan om een 120-tal lampen, in 57 kringen. Waarvan 17 dimbaar.
Als er leds gedimd moeten worden zou ik constant current led-drivers overwegen die aangestuurd kunnen worden via knx, dmx of Dali. Het dimmen van 230V led-lampen door middel van fase-afsnijding of -aansnijding levert vaak problemen op. Wat er dan gebeurt is dat een deel van de sinusvorm in het spanningsverloop wordt afgesneden naar de driver, vaak met flikkerende leds als gevolg. Leds dimmen gaat het beste met een combo van pulsbreedtemodulatie en stroomsterktereductie en een driver die hier volledig controle over heeft en aangestuurd kan worden met een digitaal protocol.
Vraagje... over schakelaars.
Is het mogelijk om een 2-weg schakelaar zo te programmeren dat:
- (schakelaar A - kort indrukken) --> Scene 1 ... N
- (schakelaar B - kort indrukken) --> lichten uit
- (schakelaar A - lang indrukken) --> minder dimmen
- (schakelaar B - lang indrukken) --> dimmen

Ik probeer dit uit de technische fiches en objecten van de schakelaars te halen. Inclusief hier en daar een kijkje in ETS. Maar ik zie nergens de ondersteuning voor zo een scenario.
Ik neem aan dat er wel zulke mogelijkheden zijn maar je zou tss68nl in [KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica even om advies moeten vragen. Hij is hier de resident knx-expert :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

C0numbrum schreef op donderdag 14 april 2016 @ 09:13:
En daarbij lijkt het bedrijf achter loxone steeds meer en meer eigen oplossingen te promoten - los van reeds bestaande software. Ik vrees een soort van vender lock-in evolutie.
Je hebt voorspellende gaven :) . Vandaag heeft Loxone zijn bussysteem Loxone Tree aangekondigd:
http://www.loxone.com/blo...ew-way-wiring-smart-home/

Het werkt in de vorm van een extensie voor de Miniserver waar op dit moment een drukknop, bewegingsmelder en stelventiel voor kunt aangeschaffen die via een buskabel aangesloten kunnen worden.

Ik ben er zelf ook niet zo'n liefhebber van om je smart home van begin tot eind uit te voeren met hardware van één bepaalde fabrikant die niet uitwisselbaar is met hardware van andere fabrikanten. Op de digitale inputs van de Miniserver kun je tenminste nog willekeurige apparaten aansluiten met een potentiaalvrij contact en de Miniserver is uitwisselbaar met een andere plc. Je verliest dan natuurlijk wel de software. 1-wire (analoge sensoren voor o.a. temperatuur) en dmx (lichtsturing) kun je ook met andere systemen laten interfacen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0numbrum
Op zich normaal, dit bedrijf werkt meer en meer richting een upselling en recurrent business model.

Ik denk dat ik me liever ent op een quasi open standaard zoals knx.
Bedankt voor de statefull VS event driven architectuur opmerking. Dat beslist het voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Femme schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 08:53:
[...]

De thermoelektrische aandrijvingen van Gira zijn erg prijzig. Je zou ook in Duitsland bij bijvoorbeeld heizman24.de kunnen kijken naar aandrijvingen. Je hebt ze daar voor acht euro per stuk. Ik gebruik ze ook, tot nu zonder problemen.
Het is bij thermische motoren belangrijk dat de veerdruk voldoende is om de afsluiter goed dicht te drukken, ook slaglengte is belangrijk. Anders moet je later met vulplaatjes aan de slag.

Het beste kun je motoren gebruiken die geadviseerd worden door de leverancier van de verdelers.
Niet iedere thermische motor kan zomaar op iedere verdeler geplaatst worden.
Verkeerde motoren geeft een continu doorwarming op alle groepen, als de afsluiters niet geheel gesloten worden.

De motoren van Gira zou ik ook zeker niet nemen, ze hebben een erg lage sluitkracht(90 N)en zijn vrij prijzig.
Bijvoorbeeld Watts 22C, of Henco 22C motoren zijn veel krachtiger(140 N) en kosten veel minder.
Ook de slaglengte is iets meer.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thedennis12
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 20:16
C0numbrum schreef op maandag 11 april 2016 @ 18:10:
Voorlopig ben ik van plan een KNX domotica systeem uit te rollen voor:

Verlichting

Eenduidig ja, als je een lamp met eigen driver gebruikt ben je altijd zeker dat deze goed dimt. Hiervoor word meestal Dali of 1-10v toegepast. kwa kosten hangt het er vanaf hoeveel dimmers er nodig zijn. Ik heb zelf goede ervaringen met de DMG dimmers van Theben. Vooral omdat je in de parameters de dimrcurve kan aanpassen.
Verwarming - verdeeld over twee gas ketels - waarvan 1 met buffervat voor zonnepanelen en cv-haard
- temperatuur meting via 1-wire en knx schakelaars.
- 28 verwarmingsleidingen voor 18 zones
Eventueel zou je de CV-ketel als hybride systeem kunnen uitvoeren of als VRF en het buitendeel ook voor de 3 binnenunits gebruiken welke je hieronder beschrijft.
Vraag: hoe kan ik correcte logica toepassen om een ketel te sturen? Blijkbaar heeft Theben een opentherm gateway (KNX-OT-Box), die ik alvast wil gebruiken. Maar wat gebruik ik om intelligent te verwarmen? Waar stel ik schema's in? Hoe kan ik ervoor zorgen dat het systeem leert hoe snel bepaalde zones temperatuurverschillen kunnen wegwerken, met welke instroom temperatuur?
Hoe kan ik een bericht krijgen dat ik beter mijn CV haard een keertje aansteek omdat de temperatuur van het buffervat te laag is..?
etc
De Theben OT-box is idd een goede oplossing, hierin kan je precies de modulatie graad van de ketel sturen. Ook is de warm tapwater functie hierin meegenomen en werkt de unit volledig 2-weg dus storingsmeldingen uit de CV-ketel zijn volledig zichtbaar.
Persoonlijk vind ik dat loxone een gebruiksvriendelijke/slimme manier heeft om de verwarming te sturen. Maar ik wil liever zonder loxone leven. Zijn er KNX modules die even slim kunnen omgaan met verwarming?
Of moet ik hiervoor zelf programmeren (ongeveer 15j ervaring met c#, c, c++, JS,...)

Verwarming en koeling via lucht/lucht warmtepomp
- temperatuur meting via knx schakelaars.
Dit hangt van het desbetreffende merk af, meestal kan dit op modbus of direct zoals Daikin heeft een knx module. Zennio heeft een aantal types op infrarood (nadeel is een weg communicatie)
Reed contacten
Ik zou reed contacten gebruiken voor alle ramen, voor alarm functie en uitschakelen van verwarming (met tijdsvertraging).

Vraag: Hoe worden reed contacten aangesloten op een KNX systeem? Werkt dit via de binaire inputs?
Mocht je gelijk een beveiligingssysteem toepassen waarvan je de magneetcontacten van de deuren en ramen gebruikt zou ik je Satel adviseren. deze heeft een KNX module beschikbaar waardoor je direct alle meldingen kan gebruiken, zoals raam open = verwarming uit en inbraak ingeschakeld = lichten uit.
Multi-room audio
Functioneel:
- muziek streamen van internet, nas of eventueel muziek service.
- notificaties kunnen afspelen op (tijdschema afhankelijke) zones. Bijvoorbeeld 'achterdeur staat open' of 'Er belt iemand aan de voordeur'. Natuurlijk moet de muziek terug verder spelen wanneer de notificatie voorbij is.
- Ondersteuning van DLNA rendering per zone (of groep van zones)
Als mogelijke oplossing kwam ik al snel uit bij loxone. Wat ik liever niet wil. En Basalte (asano systeem) wat mogelijks wat overkill (wattage output 125) en duur.

Is dit scenario ook mogelijk met eerder klassieke oplossingen zoals multi-room versterkers met RS232?
Als dat nodig is ben ik bereid een raspberry pi te gebruiken als audio mixer en bron, aangestuurd via KNX.
Multi-room audio op knx is een redelijk dun bezaaid, en Basalte werk fantastisch :P ...maar is wel een beetje prijzig. Met RS232 krijg je een veel grotere keus. Je zou hiervoor naar www.Savant.com kunnen kijken, werkt met zowel RS232 aan de audio/video kant en met KNX te bedienen in een app. Misschien beschik je al over een systeem zoals sonos of gelijkwaardig? tegenwoordig zijn hier ook modules voor om deze aan de knx bus te koppelen. Pas hiervoor alleen wel op dat sonos hier geen ondersteuning op geeft, als ze morgen besluiten de communicatie aan te passen zit je met een standalone systeem. ;w
User management en visualisatie
Heel deze opstelling gaat eigenlijk uit van 2 eenheden. Een kantoor en een woning.
Er moet voor gezorgd worden dat mensen in het kantoor geen toegang hebben tot de objecten in de privé vertrekken. Persoonlijk overweeg ik om zelf visu te maken in c#. Of in het kantoor enkel toegang te geven via een schakelaar.
Je kan een visu heel goed opbouwen in meerdere niveau's en dit met toegangsrechten indelen. Als je kiest voor een eenvoudig systeem zoals een Hager Domovea of een Theben Theserva kan dit echter niet. Deze bestaan maar uit een gebruiker. Wellicht als je al ervaring hebt met C# is de Schneider homeLYnk een optie deze werk met LUA script en is vrij programmeerbaar.
SIP en IP cameras
Functioneel:
- IP camera gebruiken, ook als bewegingsdetector.
- sip deurstations (voordeur kantoor, voordeur privé met twee bellen, autodoorrit, achterdeur privé) met bel die multiroom audio kan triggeren, sip gesprek kan starten via externe sip proxy zodat ik ook via wlan weet wanneer er iemand aanbelt.
Hiervoor is de www.doorbird.com een goede oplossing werkt buiten SIP om omdat sommige providers Sip blokkeren buitenshuis op 3g/4g. Deze beschik ook over een open API zodat je meldingen weer op knx verschillende functies kan triggeren.
Vragen:

Hetzelfde voor de deurbel. Ik moet het indrukken van die deurbel vertalen naar:
- afspelen van audio signaal, afhankelijk van de ingedrukte bel.
- En een sip gesprek.
Enkel dat eerste is me wat onduidelijk. Zijn er mensen met ervaring of kennis om te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

C0numbrum schreef op zondag 17 april 2016 @ 12:48:

Ik denk dat ik me liever ent op een quasi open standaard zoals knx.
Bedankt voor de statefull VS event driven architectuur opmerking. Dat beslist het voor mij
Zolang je pulsdrukkers en sensoren gebruikt die 'communiceren' met potentiaalvrije uitgangen en transmissiestandaarden zoals 0-10V valt het met de vendor lock-in wel mee. De controller en de I/O modules zijn propriëtair maar kun je wel vervangen door andere systemen die overweg kunnen met de bestaande pulsdrukkers en sensoren. Voor 1-wire en dmx zijn ook voor allerlei systemen interfaces verkrijgbaar. Wat dat betreft valt het met de vendor lock-in nog wel mee.

Een belangrijk voordeel van centrale intelligentie is dat je veel meer vrijheid hebt ten aanzien van de logica die je kunt maken. Ook heb je de beschikking over de state van alle inputs en outputs in het systeem en informatie je uit externe informatiebronnen zoals api's haalt. Je bent niet afhankelijk van voorgebakken functionaiteit en veel functies kun je eenvoudig in software uitvoeren.

Dat zie je ook wel in de post van thedennis12 hierboven. Voor elke functie is er wel een knx-module verkrijgbaar: een module voor de verwarming, een module voor visualisatie, een module voor multi-room audio. Zelfs om de tijd op de bus te zetten heb je een module nodig. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar elk van die modules heeft weer hardware nodig om met de knx-bus te kunnen communiceren en zijn bepaalde stukje functionaliteit uit te voeren en te kunnen programmeren. Dit terwijl je tegenwoordig voor een paar tientjes een single board computertje hebt die genoeg performance heeft om een kantoorgebouw aan te sturen. Bij Loxone of een ander centraal gestuurd systeem kun je de verwarming aansturen vanuit een softwarecontroller ipv een apart stuk hardware. Je hebt alleen een eventuele extra interface nodig om te communiceren met bijv. rs-485 of rs-232. Voor gebruikers met programmeerervaring die eigen code willen/kunnen schrijven heeft een centraal gestuurd systeem mijn inziens veel voordelen.

Je kunt er ook voor kiezen om basisfunctionaliteit zoals verlichting autonoom en decentraal te laten werken en voor de ingewikkelde integraties een centrale controller te gebruiken die aan de knx-bus hangt. Dat kan een Gira X1 zijn, Loxone Miniserver, LogicMachine of een single board computer met domoticasoftware zoals OpenHab en IP-Symcon. Het kan goedkoper zijn om op die manier functies van verschillende apparaten te integreren en soms ontkom je er niet aan om iets voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt voorspellende gaven :) . Vandaag heeft Loxone zijn bussysteem Loxone Tree aangekondigd:
http://www.loxone.com/blo...ew-way-wiring-smart-home/

Het werkt in de vorm van een extensie voor de Miniserver waar op dit moment een drukknop, bewegingsmelder en stelventiel voor kunt aangeschaffen die via een buskabel aangesloten kunnen worden.

Ik ben er zelf ook niet zo'n liefhebber van om je smart home van begin tot eind uit te voeren met hardware van één bepaalde fabrikant die niet uitwisselbaar is met hardware van andere fabrikanten. Op de digitale inputs van de Miniserver kun je tenminste nog willekeurige apparaten aansluiten met een potentiaalvrij contact en de Miniserver is uitwisselbaar met een andere plc. Je verliest dan natuurlijk wel de software. 1-wire (analoge sensoren voor o.a. temperatuur) en dmx (lichtsturing) kun je ook met andere systemen laten interfacen.
Je kunt het natuurlijk ook nog anders bekijken, als men ziet dat een systeem technisch niet meer up to date is, kan men beter voor een eigen oplossing gaan, dit is dan ook wat Loxone met zijn Tree oplossing doet.
Bij het Tree systeem wordt elke component constant bewaakt, als deze stuk gaat of men deze uit het systeem verwijderd krijgt men hier een melding van, bij KNX krijgt men geen enkele melding, het is zelf zo dat men bij een kortsluiting in het Tree systeem verwittigt komt en zelfs in welke "tak" het probleem is.
Bij Tree is alle communicatie automatisch versleuteld, bij KNX kan men gewoon met Ets alles bekijken en zelfs beïnvloeden, dus als je een KNX component buiten de woning hebt moet je deze in een aparte lijn zetten om je een beetje te kunnen beveiligen, dit laatste is denk ik zeker niet meer van deze tijd.
In snelheid laat men KNX ook ver achter zich, waardoor er voor Tree zelfs oplossingen mogelijk zijn zoals RGBW spots rechtstreeks op de Tree bus.
En nu het belangrijkste alle Tree componenten krijgen regelmatig een firmware update zodat ze de volgende jaren zonder probleem mee evolueren, KNX producten krijgen meestal één applicatie en daar moet je het dan maar mee doen.
Als je het KNX systeem zo goed kent als ik kun je oplossingen zoals Loxone Tree alleen maar toejuichen, enkel hierdoor zullen we vooruit gaan, voor mij heeft KNX na 25 jaar enkel bewezen dat het nooit de grote oplossing voor een intelligente woning zal worden.

• solenoid
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-08 16:42
C0numbrum schreef op maandag 11 april 2016 @ 18:10:

Hallo,

Ik heb in mijn huis de vloer verwarming via theben aangestuurd. Per ruimte meet ik de temp, luchtvochtighied en co2. De temp gaat direct naar de theben die de kleppen aanstuurd en de CV ketel. De CV ketel heb ik zelf afgesteld op het minmale vermogen ivm laag temperatuur vloerverwarming.

De co2/vocht meeting stuurt de luchtventilatie in het huis aan.

Ik heb standaard GIRA dimmer en led verlichting (220volt). Het was even zoeken naar de juiste lampjes maar nu heb ik er geen omkijken na. Elke kamer heeft een gira taster met 4 knoppen. Hiermee kun je lichtscenes maken, opslaan en opvragen. Zelf mijn dochter van 9 begrijpt het.

Voor wat logic en de aansturing (remote) via een smartphone gebruik ik Theben Theserva. Ik kan nu per kamer zien wat aan of uit geschakeld, temp, luchtvochtigheid en co2. Ik sla veel in grafieken op om het binnen klimaat te monitoren over een jaar.

Ik werkt nu met ETS5 onder windows 10 en OSX.
Pagina: 1