Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[BBG] Ideeën voor de lange termijn

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 00:19
Omdat de redactie/mods/bbg'ers moeite (lijken) te hebben met het vinden van invulling voor de desktop bbg, ben ik eens gaan denken aan een oplossing. Ik post deze ideeën hier met goedkeuring van Bolletje in de hoop om een open en constructieve discussie te starten over de toekomst van de desktop BBG's.

Ik had deze ideeën al gedeeld met de crew die te maken heeft met de BBG en daaruit heb ik wat aanpassingen gedaan.

Mijn ideeën;
Maand 1; Desktop BBG;
- €400 Low-end Gamesysteem
- €700 Basis Gamesysteem
- €1000 Mainstream Gamesysteem
- €1500 High-end Gamesysteem

- €300 Low-end Systeem (non-gaming)
- €600 Mainstream Systeem (non-gaming)

- Randapparatuur; Monitoren & Speaker-/Headsets

- Special; gamesysteem met hoger budget (€2500/3500), watergekoeld systeem of iets anders wat niet als alledaagse pc omschreven kan worden.

Mini-itx (game-)pc's vind ik niets speciaals aan. De prijs hoeft niet hoger te zijn dan een vergelijkbaar (µ)ATX systeem waardoor je bij veel budgetten wel een geschikte oplossing kunt vinden. Mijn gevoel is dan ook om gewoon (µ)ATX en mini-ITX systemen als gelijkwaardig te behandelen.

Voor de non-gaming systemen zouden all-in-ones als special kunnen dienen.

Maand 2; Laptop BBG;
- 2 tot 4 non-gaming laptops
- 2 tot 4 gaming laptops
- Randapparatuur gericht op laptops.

Ik heb zelf vrij weinig verstand van laptops dus de details (budgetten bijv.) laat ik over aan mensen die daar wel verstand van hebben.

Maand 3; Professional BBG
- Servers
- Workstations
- NAS'en (professioneel spul)
- Randapparatuur

De professional BBG is gericht op bedrijven; zowel klein, middel als groot. Uiteraard zullen er verschillende budgetten zijn en is de randapparatuur ook gericht op het bedrijfsleven (tekentabletten (voor 2D/3D spul), vingerafdrukscanners, beveiligde usb-sticks, enz)

Maand 4; Media BBG
- HTPC's
- NAS'en
- Randapparatuur

Media PC's zijn gericht op het afspelen en bekijken van video en audio, voornamelijk in de huiskamer. De NAS systemen zijn om alle media op te slaan zodat deze door het gehele huis gedeeld kan worden. Qua randapparatuur kan men denken aan televisies en speaker-/headsets.

Maand 5; Desktop BBG
We beginnen weer overnieuw, alleen met andere budgetten;

- €550 Simpel Gamesysteem
- €850 Mid-range Gamesysteem
- €1250 Performance Gamesysteem
- €1750 Enthusiast Gamesysteem

- €450 Basis-systeem (non-gaming)
- €750 High-end systeem (non-gaming)

- Randapparatuur; Toetsenborden en muizen, joysticks/joypads/flight-sticks/stuurtjes, VR-headsets

- Special; gamesysteem met hoger budget (€2500/3500), watergekoeld systeem of iets anders wat niet als alledaagse pc omschreven kan worden.

Maand 6; Laptop BBG
- 2 tot 4 Werk laptops (tekstverwerken, spreadsheets, orderinvoering, etc.)
- 2 tot 4 Professional laptops (professioneel 2D/3D/Audio werk)
- Randapparatuur

Maand 7; Professional BBG
Zie maand 3 maar dan met andere budgetten.

Maand 8; Media BBG
Zie maand04 maar dan met andere budgetten.

En vanaf hier begin je weer met de maand 1 bbg. Of men verzint nog meer budgetten voor de diverse systemen zodat een 12 maanden cycles aangehouden kan worden. Dat was ook mijn eerste opzet (12 maanden) maar daarin kwam elke type bbg slechts 2 keer per jaar aan bod en was er een aparte randapparatuur bbg en non-gaming systemen bbg.

Mijn overtuiging is dat 3 keer per jaar genoeg is voor een desktop bbg en 4 keer per jaar, meer dan genoeg is.

De budgetten van de game-pc's op een rijtje;

€ 400 Low-end Gamesysteem
€ 550 Simpel Gamesysteem
€ 700 Basis Gamesysteem
€ 850 Mid-range Gamesysteem

€1000 Mainstream Gamesysteem
€1250 Performance Gamesysteem
€1500 High-end Gamesysteem
€1750 Enthusiast Gamesysteem

Budgetten van de thuis-pc's op een rijtje;

€ 300 Low-end-systeem
€ 450 Basis-systeem
€ 600 Mainstream-systeem
€ 750 High-end-systeem

De overige systemen heb ik geen flauw verstand van, dus de details daarvan laat ik over aan mensen die daar wel verstand van hebben.

De namen van de (game-)systemen zijn slechts plaatshouders, hoewel ik een zo passend mogelijke naam heb proberen te vinden.

Nawoord
Dus laten we discussiëren en deel jouw ideeën over hoe de BBG's beter kunnen, zowel de individuele BBG's als de lange termijn visie.

Mijn blog; Floating Points

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 05:17

br00ky

Moderator Harde Waren
/sidenote, de laptop BBG's worden geleverd door een vaste redactie, wellicht handig om dat hier buiten beschouwing te laten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:59

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik zou de budgetten helemaal loslaten.

Het schiet zijn doel voorbij.
Datzelfde zag je ook met de laptop BBG van een tijdje terug. Het budget was toen arbitrair vastgesteld op 300 euro, en voor dat geld is er gewoonweg niks fatsoenlijks te krijgen.

Imho is het verstandiger om een doel voor ogen te hebben: "Gaming, 4K gaming, Videobewerking of Stilte".

En vandaar dan verder te gaan. Het is onzin om je aan een fictieve grens te houden, als je eigenlijk stiekem weet dat je voor 20 euro over budget, gewoon een stuk beter systeem hebt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 23:19

Bolletje

Moderator Harde Waren / BBG-er
Even mijn reactie uit de DM hier:

Om wat achtergrond te geven: het desktop bbg team (br00ky, Drobanir en ik, met ondersteuning van Willem de Moor) is op freelance basis terwijl de laptop bbg door vaste redactie wordt gemaakt.

Twee soorten advies zie ik in je bericht:
1) Een standaardisatie uitvoeren, met strakkere schema's en voortijdig al te beslissen welk soort bbg in welke maand wordt behandeld;
2) Een uitgebreider aanbod, waarbij er meer verschillende soorten systemen worden besproken.

Punt 1: Vanuit onze kant kan er strakker gereguleerd worden dat discussietopics al eerder opengaan. Echter ben ik niet direct voorstander van het vaststellen van 'In die maand doen we dit systeem'; dan gaat er nogal wat flexibiliteit verloren. Juist dat we nu de vrijheid hebben om in te spelen op trends in de markt, nieuwe lanceringen van producten (e.g. nieuwe processors of videokaarten) en vraag van onze eigen gebruikers is een groot goed.

Let er daarbij tevens op dat bij veel mensen, juist bij de mensen die zich minder met de hardware bezig houden, er nog sterk het idee is dat de computermarkt zich heel snel ontwikkeld en dat er elke maand vernieuwingen zijn. Wij weten beter, vooral als je kijkt hoe sommige technologieën al gerebrand worden, maar om nu om het half een jaar update voor de gamesystemen lijkt mij nu niet het beste. Ondanks dat je dan soms in herhaling valt.

Wat betreft punt 2; er zijn al initiatieven ondernomen op dit vlak, zoals een speciale ssd-bbg en ook behandelen we regelmatig afwijkende systemen (bij de laatste editie bijv. de htpc en de thuisserver). Dit kan inderdaad misschien wel uitgebreider. Denk aan een speciale editie van de bbg die in het teken staat van een htpc of een thuisserver. Dat kan je misschien ook beter combineren met het daadwerkelijk testen van componenten/systemen/toepassingen. Voor dit laatste is nauwe samenwerking met de vaste redactie nodig.

Daarnaast zijn de gamers zijn wel onze grootste doelgroep; hier kan je veel in variëren en vindt ook de meeste zelfbouw plaats. Voor simpele toepassingen (door jou de thuis-pc's genoemd) is al veel minder vraag en je kan dan al vaak snel uit de voeten met een laptop. Voor professioneel gebruik is het ook al lastiger, omdat je met nog veel meer variabelen te maken hebt dan enkel de aanschafprijs (onderhoudscontracten, garantietermijnen, schaalvoordelen, beveiligingsopties etc.)

Maar we kunnen het eens uitvoeriger bekijken; het heeft geen zin om gelijk alles al af te schieten :)

Persoonlijk zie ik wel voordelen in het lostrekken van de randapparatuur van de systemen, maar dan niet als aparte editie, maar als aparte pagina bij een desktop bbg.

• celshof
  • Laatst online: 22:00
quote:
Bolletje schreef op maandag 11 april 2016 @ 15:19:
Even mijn reactie uit de DM hier:

Om wat achtergrond te geven: het desktop bbg team (br00ky, Drobanir en ik, met ondersteuning van Willem de Moor) is op freelance basis terwijl de laptop bbg door vaste redactie wordt gemaakt.

Twee soorten advies zie ik in je bericht:
1) Een standaardisatie uitvoeren, met strakkere schema's en voortijdig al te beslissen welk soort bbg in welke maand wordt behandeld;

Punt 1: Vanuit onze kant kan er strakker gereguleerd worden dat discussietopics al eerder opengaan. Echter ben ik niet direct voorstander van het vaststellen van 'In die maand doen we dit systeem'; dan gaat er nogal wat flexibiliteit verloren. Juist dat we nu de vrijheid hebben om in te spelen op trends in de markt, nieuwe lanceringen van producten (e.g. nieuwe processors of videokaarten) en vraag van onze eigen gebruikers is een groot goed.

Je zou een hybride systeem kunnen doen. Een vastgelegde BBG om de twee a drie maanden (afhankelijk van hoeveel onderwerpen je wilt doen), waardoor je in de tussenliggende maanden ruimte hebt om ad hoc in te spelen op trends of andere zaken.

• NitroX infinity
quote:
Jeroenneman schreef op maandag 11 april 2016 @ 15:16:
Ik zou de budgetten helemaal loslaten.

Het schiet zijn doel voorbij.
Datzelfde zag je ook met de laptop BBG van een tijdje terug. Het budget was toen arbitrair vastgesteld op 300 euro, en voor dat geld is er gewoonweg niks fatsoenlijks te krijgen.

Imho is het verstandiger om een doel voor ogen te hebben: "Gaming, 4K gaming, Videobewerking of Stilte".

En vandaar dan verder te gaan. Het is onzin om je aan een fictieve grens te houden, als je eigenlijk stiekem weet dat je voor 20 euro over budget, gewoon een stuk beter systeem hebt.
Houd er wel rekening mee dat diverse spellen, diverse systeem-vereisten hebben. Voor spel A is een i5 + R9 380 misschien aan te raden terwijl spel B meer heeft aan een 860K + R9 390. Dus om nou te zeggen "dit systeem voor dit doel", is ook niet ideaal.

Daarnaast komen de meeste mensen hier met een budget en niet zonder.

• Giesber
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:15
quote:
NitroX infinity schreef op maandag 11 april 2016 @ 15:34:
[...]

Houd er wel rekening mee dat diverse spellen, diverse systeem-vereisten hebben. Voor spel A is een i5 + R9 380 misschien aan te raden terwijl spel B meer heeft aan een 860K + R9 390. Dus om nou te zeggen "dit systeem voor dit doel", is ook niet ideaal.
Over het algemeen valt het wel mee met de systeemeisen voor de spellen, en kan je een advies geven voor het gros van de games. Dat je voor een bepaalde game een betere videokaart kan aanraden kan je erbij zetten.
quote:
Daarnaast komen de meeste mensen hier met een budget en niet zonder.
Maar die budgetten komen niet altijd overeen met de BBG budgetten. Persoonlijk is mijn budget normaal gezien ook rekbaar. Als je de 30% meer prestaties hebt voor een 5% hogere prijs, dan drink ik wel twee pintjes minder volgend weekend.

Het is misschien een idee om de BBG een beetje aanpasbaar te maken aan het budget. Een grotere geheugenset als je 50 euro extra te besteden hebt? Of die 50 euro beter aan een andere videokaart besteden. Misschien een i3 processor ipv een i5 om het totaal omlaag te krijgen terwijl je de meeste games er nog altijd mee kan draaien. Voor de fans van stille PC's een optie met een stille koeler + kast.

Zo kan het budget misschien wat flexibeler zijn, hoewel de discussies in het forum wat moeilijker kunnen worden dan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

quote:
Giesber schreef op maandag 11 april 2016 @ 16:07:
[...]

Over het algemeen valt het wel mee met de systeemeisen voor de spellen, en kan je een advies geven voor het gros van de games. Dat je voor een bepaalde game een betere videokaart kan aanraden kan je erbij zetten.

[...]

Maar die budgetten komen niet altijd overeen met de BBG budgetten. Persoonlijk is mijn budget normaal gezien ook rekbaar. Als je de 30% meer prestaties hebt voor een 5% hogere prijs, dan drink ik wel twee pintjes minder volgend weekend.

Het is misschien een idee om de BBG een beetje aanpasbaar te maken aan het budget. Een grotere geheugenset als je 50 euro extra te besteden hebt? Of die 50 euro beter aan een andere videokaart besteden. Misschien een i3 processor ipv een i5 om het totaal omlaag te krijgen terwijl je de meeste games er nog altijd mee kan draaien. Voor de fans van stille PC's een optie met een stille koeler + kast.

Zo kan het budget misschien wat flexibeler zijn, hoewel de discussies in het forum wat moeilijker kunnen worden dan.
Dit dus. Een budget kan een richtlijn zijn, maar ik zou liever met een range werken. Richten op 700, maar 650 of 750 moet ook kunnen, als daar reden toe is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• NitroX infinity
Dus gewoon een '~' voor de budgetten zetten. Maar dat is niet 'de budgetten helemaal loslaten' ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 30-10 10:56
budgetten loslaten gaat niet werken. De tweakert reflex is toch wel duurder is beter. krijg je een instapper van 1000 piek...
Nee, belangrijker is om de doelen goed af te bakenen. Ik hammer er vaak zat op, dat men het doel voor ogen moet houden. krijgen we discussies waar CPU X beter is dan Y. En Y is dan ook beter, punt is alleen dat X ook al lang en breed voldoet... En dit komt maand in, maand uit voor!

Ook zijn de budgetten redelijk flexibel, heus niet omdat het niet past het opeens niet door kan gaan. Als het prima te verdedigen is een keuze, dan is er geen probleem. Alleen de verdeging schiet vaak tekort. Krijg je een argument dat een behuizing neit voldoet, want te goedkoop. moet dan een duurdere in want dat past beter op het budget... Ik verzin 'em écht niet. deze komt geregeld voorbij.

Budgetten dwingen ook om met een creatieve oplossing te komen. Je kan wel roepen dat budget omhoog moet 'want dan is het systeem beter'. je kan ook eens puzzelen wat je wél kan maken.

wat je welke maand doet vind ik opzich niet eens zo heel raar. trends kan je alsnog toevoegen. en zoveel trends zijn er nou ook weer niet. het is nogal rechttoerechtaan.

kortom, duidelijk een doel voor een BBG neerzetten. strakker letten op onzin argumenten en mijns inziens is een kalender heus zo gek niet.

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk wel dat het wellicht verstandiger is om budgetten los te laten en meer te gaan denken aan low-, mid-, en highend systemen, zonder budgetten, maar eventueel met prestatie inschattingen. Je zou dan eventueel systemen die wel binnen een bepaald budget moeten zitten, als special kunnen doen.

Vooral mensen die een nieuwe game PC willen, geven vaak aan om [lijst met games] op [grafisch niveau] te kunnen spelen, met een resolutie van [resolutie] en soms zelfs met minimaal [fps] fps.

Voordeel van het loslaten van de budgetten is om meer aansluiting te creeëren met het forum. De gaming desktop systemen in de BBG zijn vaak anders dan wat in > 90% van de gevallen wordt geadviseerd op het forum, 'omdat het budget op moet' bij de BBG.

Wat dat betreft is de balans al jaren verschoven, men wil de beste prijs / kwaliteit (performance) verhouding en niet meer wat men kan krijgen voor X euro (en dat geld dan ook echt op maken).

CH4OS wijzigde deze reactie 12-04-2016 01:05 (15%)

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• NitroX infinity
Maar dan kun je beter het idee van 'complete' systemen loslaten en per onderdeel diverse producten adviseren die het beste passen binnen een bepaalde prestatie-eis. (860K voor 1080p/30fps, i3 voor 1080p/60fps, i5 voor 1440p/60fps, R9 380 voor 1080p/High/30fps, R9 390 voor 1080p/High 60fps, etc.)

Lijkt me eigenlijk wel een interessant idee om zoiets een keertje te doen lezen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Op die manier met prestatie inschattingen gaan werken is wellicht wat overdreven, ik denk niet dat iemand die een game PC zoekt, zo specifiek gaat zitten zoeken. Een prestatie inschatting per systeem op basis van [onderdelen] is daarbij ruimschoots voldoende. Je kunt dan bij een dergelijk systeem andere onderdelen aangeven (andere SSD, GPU, CPU e.d.) en dan aangeven wat het (verwachtte) effect gaat zijn op het systeem indien er voor dat andere onderdeel gekozen wordt, zo kan een gebruiker ook afwegen om een bepaald onderdeel wel te nemen of juist niet.

Andere PC als special, zou dan bijvoorbeeld een overclockbaar systeem kunnen zijn. Daar is ook af en toe wel vraag naar via DAA.

CH4OS wijzigde deze reactie 12-04-2016 01:15 (12%)

• Lednov
quote:
CptChaos schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 00:27:
'omdat het budget op moet' bij de BBG.

Wat dat betreft is de balans al jaren verschoven, men wil de beste prijs / kwaliteit (performance) verhouding en niet meer wat men kan krijgen voor X euro (en dat geld dan ook echt op maken).
Tja zoals ik al zei, de tweakerreflex. budget moet op en alle andere drogredenen. hier zit een schone taak voor de mod om dit in goede banen te leiden en er doorheen te prikken. het is meer dan alleen lijstjes verzamelen en een beetje turven hoe vaak een bepaald onderdeel genoemd wordt.
Elk voorbeeld die ik hierbovennoemde, heb ik daadwerkelijk in een BBG topic voorbij zien komen.

Een BBG is meer een guideline dan dat het wet van meden en perzen is. Als het BBG budget 600 is, en jij hebt een budget van 750. Kan je best eens kijken of A je met 600 ook goed uit de voeten kan, en B als je budget dan per se op moet het aan zaken spendeert die écht vooruit helpen. Een grotere SSD ipv een duurdere i5 of 32 GB ram...

OH PS!
is prestatie inschatten niet wat we sowieso al doen met een BBG? hoe je het beestje nou noemt maakt niet uit. basis game pc kan je dan net zo goed 1080p30fps noemen.

Lednov wijzigde deze reactie 12-04-2016 10:17 (7%)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

quote:
NitroX infinity schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 01:03:
Lijkt me eigenlijk wel een interessant idee om zoiets een keertje te doen lezen.
Mocht er veel interesse zijn in een dergelijke BBG, wil ik best hieraan bijdragen en eventueel teksten schrijven e.d. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
quote:
NitroX infinity schreef op maandag 11 april 2016 @ 15:09:
Maand 1; Desktop BBG;
- €400 Low-end Gamesysteem
- €700 Basis Gamesysteem
- €1000 Mainstream Gamesysteem
- €1500 High-end Gamesysteem

- €300 Low-end Systeem (non-gaming)
- €600 Mainstream Systeem (non-gaming)

[...]

Mini-itx (game-)pc's vind ik niets speciaals aan. De prijs hoeft niet hoger te zijn dan een vergelijkbaar (µ)ATX systeem waardoor je bij veel budgetten wel een geschikte oplossing kunt vinden. Mijn gevoel is dan ook om gewoon (µ)ATX en mini-ITX systemen als gelijkwaardig te behandelen.

Voor de non-gaming systemen zouden all-in-ones als special kunnen dienen.

Maand 3; Professional BBG
- Servers
- Workstations
- NAS'en (professioneel spul)
- Randapparatuur

De professional BBG is gericht op bedrijven; zowel klein, middel als groot. Uiteraard zullen er verschillende budgetten zijn en is de randapparatuur ook gericht op het bedrijfsleven (tekentabletten (voor 2D/3D spul), vingerafdrukscanners, beveiligde usb-sticks, enz)
Bij mijn vorige zoektocht naar een compacte doch krachtige PC merkte ik dat ik weinig had aan bestaande BBGs. Dit lijkt ook terug te komen in je post, door (µ)ATX en mini-ITX gelijkwaardig te behandelen. Het zou voor mij een welkome afwisseling zijn als bijvoorbeeld in Maand 3 ruimte wordt geboden voor niches.

• NitroX infinity
Voor niches zijn de specials. Maar zoals ik al zei; mITX en (µ)ATX kun je toch gewoon afwisselen met elkaar? mITX is niet duurder en je hoeft ook niet in te leveren op prestaties. mITX is niet speciaal; het is gewoon een kleiner moederbord formaat. Gaan we de andere specificaties dan ook apart doen (E-ATX, ATX, µATX, Flex-ATX, etc) ?

• Rooieduvel
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:45

Rooieduvel

Formerly known as Tomf1

Punt is: je zult altijd iets van een budget moeten vaststellen.
Dat is geloof ik een van de eerste dingen die ik vraag als ik een pc voor iemand moet samenstellen: Wat is je budget en wat wil je met de computer gaan doen?

Lijkt mij dus niet handig om dat punt overboord te gooien.
Verder is het ook maar een advies. Het hoeft niet meteen het systeem te zijn wat iemand direct gaat kopen. Als je dat wilt gaan doen, kan je wel 20 adviezen maken en nog te horen krijgen dat er zaken missen.

Just a guy... who likes tech... who likes to write.... and test... and game...

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Zeker met budgetten blijven werken, maar ik zou ook duidelijk[er] maken wat je precies met een gamesysteem van 700 euro kan. Dat dat al snel overkill is voor simpele games, maar nog niet voldoende is om 1080p ultra 60fps te halen op iedere titel. Zo help je ook de mensen die een doel hebben qua wat ze ermee willen, maar geen flauw idee hebben hoe duur dat nou precies is.

Alleen zeggen "Dit is voor lichte spellen" is dan niet echt voldoende, wat voor mijn gamebak licht is, is voor Athlon/i3 systeem met een 370 misschien wel alleen te doen op medium. Wat benchmarks linken van andere sites [want Tweakers heeft die zelf 9/10x niet, en ja, dat is inderdaad niet bepaald handig van Tweakers] zal de boel dan wel verduidelijken. Het zou natuurlijk helemaal tof zijn als Tweakers wél de uiteindelijke BBG systemen kan benchmarken, misschien is er een shop die die dingen wil sponseren/uitlenen, want dat zou echt enorme toegevoegde waarde hebben.

Hoe vaak die BBG's van gamebakken moeten uitkomen, tja, ik zou daar niet vasthouden aan eens in de X maanden, maar ook een beetje kijken naar de veranderingen op de markt. Als je nu eentje maakt, hoef je pas weer eentje te maken zodra Pascal en Polaris uit zijn, en daarna waarschijnlijk pas weer eens kijken wanneer AMD Zen op de markt is. Ja, dat is dan minder frequent, maar eentje eens in de twee maanden zal de helft van de tijd nauwelijks veranderingen bevatten, kun je beter je aandacht vestigen op of een andere prijsrange, of op andere soorten computers.

Echter, waar gamebakken nog redelijk standaard zijn, zijn workstations nogal gebaseerd op wat de gebruiker nodig heeft. Sommige dingen hebben baat bij 12 CPU threads, andere dingen willen liever 3 zo dik mogelijke videokaarten. Wel kun je dan een CPU-based workstation en een GPU-based workstation voorstellen.

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

• Splitinfinitive
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 08-11 08:03

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

persoonlijk denk ik dat je de professionele best buy guide los moet laten. Als je zo'n systeem wilt maken dan komt er een jack-of-al-trades uit. Naar mijn mening. Terwijl ik persoonlijk een apparaat wil dat gewoon goed mijn zaken doet. kortom, de 'professionele' markt is te divers. Gaming is makkelijk je plempt er een duurdere CPU en duurdere gpu in en je hebt een high end systeem, nog duurder en je hebt enthuesiast.

Werkstations moeten soms aan eisen voldoen met betrekking tot uitval, stabiliteit, en comptabiliteit. daar moet je eigenlijk geen zelfbouw voor willen toepassen (tenzij je hobbymatig 'profesioneel' bezig bent en dan is het al zuur als je pc het begeeft)

maar als er een deadline is en je pc bedankt zich wil je gewoon dat binnen 24 uur een oplossing is.

• Opi
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
quote:
NitroX infinity schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 14:05:
Voor niches zijn de specials. Maar zoals ik al zei; mITX en (µ)ATX kun je toch gewoon afwisselen met elkaar?
Indien je uitgangspunt een systeem met bepaalde prestaties hebt, dan geef ik je gelijk. Maar wanneer de dimensies van je behuizing eisen zijn, dan kan deze beperkingen opleggen aan je mobo en aan andere componenten. Iets meer concreet; als ik een klein systeem wil, dan kom ik snel uit op behuizingen die alleen mITX-mobo's en beperkingen opleggen t.a.v. andere componenten. Dit leidt er toe dat de BBG's in dergelijke gevallen voor een aantal componenten niet bruikbaar zijn.

• Jeroenneman

Jeroenneman

quote:
NitroX infinity schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 01:03:
Maar dan kun je beter het idee van 'complete' systemen loslaten en per onderdeel diverse producten adviseren die het beste passen binnen een bepaalde prestatie-eis. (860K voor 1080p/30fps, i3 voor 1080p/60fps, i5 voor 1440p/60fps, R9 380 voor 1080p/High/30fps, R9 390 voor 1080p/High 60fps, etc.)

Als we het nuchter bekijken: wat heb je eigenlijk nog aan een BBG?

Er kan net zo goed een linkje staan: Vraag het op GoT. Dan krijg je altijd een systeem op maat, en wordt er ook nog eens gechecked of alles matched, en of het zelfs op kleurstelling kan.

• JoepD
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 03-11 17:25
Ik zou tevens graag wat meer achtergrond willen zien met betrekking tot de keuze van componenten.

Hoe doet de pricewatch: Intel Core i3-6100 Boxed het tegenover de pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed en de pricewatch: Intel Core i7-6700 Boxed? Hoe doet de pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed het tegenover de pricewatch: Intel Core i5-6600 Boxed? Wat doet overklokken, is een K-processor beter? Wat gebeurt er als je gewoon voor een 'oudere' Haswell build gaat? Graag framerates in recente games voor de game builds en zaken als rendertijden in bijvoorbeeld Photoshop/After Effects voor de professionele builds. De uitkomst van synthetische benchmarks zijn wel duidelijk, maar hoe zit het voor real-life gebruik? Dit zijn vragen die in zowat ieder DAA topic voorbij komen, en voor de meeste onderwerpen is wel in meer of mindere mate informatie te vinden via Google. Maar een centraal punt dat daadwerkelijk continu geupdated wordt met deze informatie is er niet echt. Hetzelfde geldt voor geheugen (DDR3/4, verschillende frequenties, overklokken, etc.), ssd's (jammer dat veel goedkopere ssd's traag blijken in reviews, maar merken we dit echt tijdens het laden van games of het uitvoeren van 'professionele taken'?), moederborden (werken high-end gpu's goed op budget planken, heeft de chipset enige invloed, etc.), monitoren in verschillende prijsklassen. Kortgezegd: wat zijn de effecten in de praktijk?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

quote:
JoepD schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 23:23:
Hoe doet de pricewatch: Intel Core i3-6100 Boxed het tegenover de pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed en de pricewatch: Intel Core i7-6700 Boxed? Hoe doet de pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed het tegenover de pricewatch: Intel Core i5-6600 Boxed? Wat doet overklokken, is een K-processor beter? Wat gebeurt er als je gewoon voor een 'oudere' Haswell build gaat? Graag framerates in recente games voor de game builds en zaken als rendertijden in bijvoorbeeld Photoshop/After Effects voor de professionele builds. De uitkomst van synthetische benchmarks zijn wel duidelijk, maar hoe zit het voor real-life gebruik? Dit zijn vragen die in zowat ieder DAA topic voorbij komen, en voor de meeste onderwerpen is wel in meer of mindere mate informatie te vinden via Google. Maar een centraal punt dat daadwerkelijk continu geupdated wordt met deze informatie is er niet echt. Hetzelfde geldt voor geheugen (DDR3/4, verschillende frequenties, overklokken, etc.), ssd's (jammer dat veel goedkopere ssd's traag blijken in reviews, maar merken we dit echt tijdens het laden van games of het uitvoeren van 'professionele taken'?), moederborden (werken high-end gpu's goed op budget planken, heeft de chipset enige invloed, etc.), monitoren in verschillende prijsklassen. Kortgezegd: wat zijn de effecten in de praktijk?
Dan kan de BenchDB wellicht uitkomst bieden op een aantal van die vragen.

• NitroX infinity
Offtopic; Ik vind AnandTech's BenchDB een stukje beter maar ik mis in beide de specs van de systemen waarmee getest is.

http://www.anandtech.com/bench

Maar de BenchDB bij de BBG's betrekken zou imho wel een leuke toevoeging zijn.

• JoepD
quote:
CptChaos schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 23:27:
[...]
Dan kan de BenchDB wellicht uitkomst bieden op een aantal van die vragen.
De BenchDB vind ik wat dat betreft veel te incompleet, teveel oude meuk, teveel synthetische benchmarks, te weinig praktische tests en te onoverzichtelijk. Als hier wat beters voor verzonnen wordt, heb je iets redelijk unieks staan denk ik. De focus ligt overal teveel op synthetische benchmarks. Dat is leuk als je hardware echt head-to-head wilt vergelijken en wilt kijken wat simpelweg het snelste is. Mensen willen weten hoe dingen in de praktijk zijn. Veel mensen willen denk ik ook weten hoe ze bijvoorbeeld een paar fps in games kunnen inleveren tegen een flinke geldbesparing.

Ook is het bijvoorbeeld echt behoorlijk lastig te vinden voor hoe weinig geld je een soepele Windows 10 huis-, tuin- en keuken pc kunt bouwen. Is een Celeron genoeg? Of een Pentium? Of is die i3 zijn geld toch wel waard? Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een htpc. Op het forum valt regelmatig te lezen dat mensen "zeker weten dat de goedkoopste Celeron snel genoeg is", ik zeg maar even wat. Het internet staat vol met dit soort 'meningen', zonder bijbehorende ervaring. Het zou fijn zijn als we van dit soort zaken bevestiging krijgen: een testbuild vanuit Tweakers. Of een groepje forumgebruikers die de dingen in elkaar knutselen. Ik meld me vrijwillig aan, onderdelen mogen mijn kant op. ;)

JoepD wijzigde deze reactie 13-04-2016 09:07 (64%)

• Giesber
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:15
quote:
JoepD schreef op woensdag 13 april 2016 @ 08:51:
[...]
Ook is het bijvoorbeeld echt behoorlijk lastig te vinden voor hoe weinig geld je een soepele Windows 10 huis-, tuin- en keuken pc kunt bouwen. Is een Celeron genoeg? Of een Pentium? Of is die i3 zijn geld toch wel waard? Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een htpc. Op het forum valt regelmatig te lezen dat mensen "zeker weten dat de goedkoopste Celeron snel genoeg is", ik zeg maar even wat.
Soepel is dan ook subjectief.

Toen ik mijn HTPC in elkaar knutselde was een single core atom snel genoeg. Ik ben toch voor de dual core gegaan, en het is nog op het randje van snel genoeg voor mij. Ik kan mij voorstellen dat de single core atom voor sommigen voldoende is, en anderen zullen misschien het misschien nog als traag ervaren als ze een 4 keer zo snelle Celeron hebben genomen.

Zoiets is heel moeilijk mee te nemen in een BBG lijkt me.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

quote:
JoepD schreef op woensdag 13 april 2016 @ 08:51:
[...]

De BenchDB vind ik wat dat betreft veel te incompleet, teveel oude meuk, teveel synthetische benchmarks, te weinig praktische tests en te onoverzichtelijk. Als hier wat beters voor verzonnen wordt, heb je iets redelijk unieks staan denk ik. De focus ligt overal teveel op synthetische benchmarks. Dat is leuk als je hardware echt head-to-head wilt vergelijken en wilt kijken wat simpelweg het snelste is. Mensen willen weten hoe dingen in de praktijk zijn. Veel mensen willen denk ik ook weten hoe ze bijvoorbeeld een paar fps in games kunnen inleveren tegen een flinke geldbesparing.

Ook is het bijvoorbeeld echt behoorlijk lastig te vinden voor hoe weinig geld je een soepele Windows 10 huis-, tuin- en keuken pc kunt bouwen. Is een Celeron genoeg? Of een Pentium? Of is die i3 zijn geld toch wel waard? Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een htpc. Op het forum valt regelmatig te lezen dat mensen "zeker weten dat de goedkoopste Celeron snel genoeg is", ik zeg maar even wat. Het internet staat vol met dit soort 'meningen', zonder bijbehorende ervaring. Het zou fijn zijn als we van dit soort zaken bevestiging krijgen: een testbuild vanuit Tweakers. Of een groepje forumgebruikers die de dingen in elkaar knutselen. Ik meld me vrijwillig aan, onderdelen mogen mijn kant op. ;)
Achter de schermen wordt dan ook aan een nieuwe versie van BenchDB gewerkt. ;)
Zie _David_ in "Linkje op pagina resulteert in een HTTP 404 error"

CH4OS wijzigde deze reactie 13-04-2016 11:48 (3%)

• JoepD
quote:
Giesber schreef op woensdag 13 april 2016 @ 10:20:
[...]

Soepel is dan ook subjectief.

Toen ik mijn HTPC in elkaar knutselde was een single core atom snel genoeg. Ik ben toch voor de dual core gegaan, en het is nog op het randje van snel genoeg voor mij. Ik kan mij voorstellen dat de single core atom voor sommigen voldoende is, en anderen zullen misschien het misschien nog als traag ervaren als ze een 4 keer zo snelle Celeron hebben genomen.

Zoiets is heel moeilijk mee te nemen in een BBG lijkt me.
Goed punt, dat is inderdaad heel lastig. Echter kun je wel een soort van definitie van 'soepel' geven, zodat mensen in ieder geval een degelijk referentiepunt hebben. Bijvoorbeeld geen haperingen tijdens vooraf bepaalde activiteiten, zoals playback van specifiek 4K materiaal. Boottijden zijn ook leuk om te noemen. Dit zijn slechts dingen die nu in me opkomen, hier moet uiteraard over nagedacht worden. ;)

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:56

JT

VETAK y0

Categorie die ik nog mis binnen de laptops: draagbare laptops. Zeg <13,3", wellicht 14" en <1,5kg.

• Lednov
Laptops zijn per definititie draagbaar. er zijn er die loeizwaar zijn, alleen nog steeds makkelijk mee te sjouwen dan een desktop.

Dus wat is je invalshoek precies?

• JT

JT

VETAK y0

quote:
Lednov schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:15:
Dus wat is je invalshoek precies?
quote:
JT schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:17:
Zeg <13,3", wellicht 14" en <1,5kg.
Lijkt me logisch dat als je dagelijks met je laptop sjouwt je geen 17" apparaat van 3,5kg. Althans, voor de meeste mensen. Er is niet voor niets een apart topic op GoT over de echt dunne en lichte laptops.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19-11 00:11

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zou ook liever zien dat we van exacte budgetten afgaan en meer toespitsen op wat een gebruiker
van zijn pc verlangt. Een casual gamer zonder hoge eisen kan bijv af met een 100 euro videokaart. Een zware, veeleisende gamer legt zo 600 euro neer, maar daartussen zij vele mogelijkheden.

wenslijst: Which HD
Als je dit lijstje ziet van interessante kaarten, zie ik zo minstens 5 gradaties voor game pc's.
Neem juist de videokaart als voorbeeld, daar dat het belangrijkste onderdeel is van een game pc.

Budget Game PC (de goedkoopste/met 100 euro videokaart)
Value Game PC (met 150 euro videokaart)
Basis Game PC (met 200 euro videokaart)
Performance Game PC (met de 300/350 videokaart)
High Performance Game PC (met 400euro+ videokaart)
High End (geen limiet)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• NitroX infinity
Brainfart naar aanleiding van gepraat in [BBG] High-end gamesysteem Mei

Een poging om low-end, mid-range en high-end te classificeren met de huidige generaties cpu's en gpu's.

Low-end, mid-range en high-end zijn dus geen benamingen voor budgetten maar voor prestatie-niveaus.

Low-end:

Level 1		iGPU
Level 2		Celeron G3900/R7 360/GTX 750 Ti
Level 3		AthlonII 860K/R7 360/GTX 750 Ti
Level 4		AthlonII 860K/R7 370/GTX 950
Level 5		Core i3 6100/R7 370/GTX 950

Mid-range:

Level 1		i3 6100/R9 380(X)/GTX 960
		i5 6400/R9 380(X)/GTX 960

Level 2		i5 6500/R9 390(X)/GTX 970
		i7 6700/R9 390(X)/GTX 970

Level 3		i5 6500/R9 Fury (X)/GTX 980 (Ti)
		i7 6700/R9 Fury (X)/GTX 980 (Ti)

High-end:

Level 1		i5 6600K/R9 390(X)/GTX 970
		i7 6700K/R9 390(X)/GTX 970

Level 2		i5 6600K/R9 Fury (X)/GTX 980 (Ti)
		i7 6700K/R9 Fury (X)/GTX 980 (Ti)

Level 3		i5 6600K/2x R9 390(X)/GTX 970
		i7 6700K/2x R9 390(X)/GTX 970

Level 4		i5 6600K/2x R9 Fury (X)/GTX 980 (Ti)
	 	i7 6700K/2x R9 Fury (X)/GTX 980 (Ti)

Level 5		i7 5820K/2x R9 Fury (X)/GTX 980 (Ti)
		i7 5960X/4x R9 Fury (X)/GTX 980 (Ti)

Low-end is bedoeld om oudere spellen met gemak te kunnen spelen en nieuwere spellen ook nog een beetje op lage instellingen met een lage resolutie. Resoluties zullen 720p en 1080p zijn.

Mid-range is bedoeld om nieuwere spellen op medium tot zeer hoge instellingen te kunnen spelen. Resoluties; 1440p, en 21:9 2560x1080. Andere kenmerken zijn dat deze systemen geen gebruik van SLI of Crossfire maken noch van overklokbare processoren.

High end is voor nieuwere spellen op hoge tot zeer hoge instellingen op 4K, 21:9 3440x1440 en multi-monitor (zelfs 3x1080p). Kenmerken zijn overklokbare cpu's en single-gpu tot quad cf/sli.

De levels zijn plaatshouders voor benamingen van de diverse budgetten zoals bijvoorbeeld; simpel, basis, mainstream, performance en enthousiast.

Nogmaals, is een brainfart, een snel uitgewerkte gedachte. Kraak me er niet teveel op af :P

Edit; ben aan het kijken naar de budgetten voor diverse systemen en zie dat het budget van een level 3 mid-range (€1750) hoger ligt dan een level 1 high-end. (minder dan €1250). Dat komt aardig vreemd op me over. Toch moeilijker dan het lijkt om een goede balans te vinden.

Edit2; oplossing is denk ik om de Fury X en 980 Ti niet in de mid-range mee te nemen. De non-X en non-Ti zijn al een stuk goedkoper wat de prijs van een mid-range level 3 systeem al aardig drukt. Daarnaast de R9 390(X) en GTX 970 uit de high-end donderen waardoor die prijzen wat hoger liggen.

Edit3;

Low-end:

Level 1		iGPU
Level 2		Celeron G3900/R7 360/GTX 750 Ti
Level 3		AthlonII 860K/R7 360/GTX 750 Ti
Level 4		AthlonII 860K/R7 370/GTX 950
Level 5		Core i3 6100/R7 370/GTX 950

Mid-range:

Level 1		i3 6100/R9 380(X)/GTX 960

Level 2		i5 6500/R9 390(X)/GTX 970

Level 3		i5 6600/R9 Fury/GTX 980
		i7 6700/R9 Fury/GTX 980

High-end:

Level 1		i5 6600K/R9 Fury (X)/GTX 980 (Ti)

Level 2		i5 6600K/2x R9 390(X)/GTX 970

Level 3		i5 6600K/2x R9 Fury (X)/GTX 980 (Ti)

Level 4		i7 5820K/2x R9 Fury (X)/GTX 980 (Ti)

Met deze aanpassinge zitten de mid-range level 3 i7 en high-end level 1 i5 K rond hetzelfde prijsniveau (€1250). Lijkt me een stuk beter.

Prijzen van het low-end zitten tussen €300 en €500. Mid-range gaat dan van €600 tot €1250* en high-end van €1300 tot OMFG!!!

*€1200 met een 250GiB SSD in plaats van 500GiB.

NitroX infinity wijzigde deze reactie 17-04-2016 21:44 (29%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JoepD
Misschien is het een goed idee om bijvoorbeeld de 5 populairste/recenste/zwaarste games van het moment te nemen en te zeggen: deze onderdelen heb je nodig om ze allemaal minimaal te spelen op 30/60fps medium/high/ultra@1080p/1440p/4k. Dan is het allemaal wat meer tastbaar wat een pc kan en stappen we ook over op een meer prestatiegerichte bbg.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Overigens staat de update voor de BenchDB live (plan: Nieuwe BenchDB - Development-iteratie #84), hopelijk kan die ook wat gaan toevoegen aan de BBG's? :)
quote:
Probleem aan die levels is natuurlijk wel, dat het bijgehouden moet worden, als er bijvoorbeeld Ti versies komen van nVidia's Pascal uit komen en ga zo maar door. :)

Overigens snap ik ook niet helemaal waarom de i7 6700 icm een GTX 980 mid-range is en een i7 6700K met een GTX 970 high end is? :? Enige verschil is de (un)locked multiplier voor overclocken. Ik zie even niet in, wat overclocking voor het predikaat 'high' kan zorgen.

Voor een eerste opzet is het an sich niet verkeerd, maar denk wel dat er even goed nagedacht moet worden wanneer we iets bestempelen als low-, mid- en highend of -range. Daarnaast zou ik zeker ook wel AMD CPU's meenemen of een apart overzicht voor AMD CPU's opstellen hiervoor.

En wat te denken van vorige generaties? Hoe schalen die dan in het overzicht? Het is (imo) ook handig als een level ook een schaling geeft van hoe een grote sprong het zou zijn.

CH4OS wijzigde deze reactie 19-04-2016 16:23 (117%)

• rem4rk4ble
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 12:25
quote:
JoepD schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 11:46:
Misschien is het een goed idee om bijvoorbeeld de 5 populairste/recenste/zwaarste games van het moment te nemen en te zeggen: deze onderdelen heb je nodig om ze allemaal minimaal te spelen op 30/60fps medium/high/ultra@1080p/1440p/4k. Dan is het allemaal wat meer tastbaar wat een pc kan en stappen we ook over op een meer prestatiegerichte bbg.
Op zich ben ik hier wel voor, maar je hebt hier ook al een leuke website voor: http://www.logicalincrements.com/

• sorcees
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17-11 22:39

sorcees

Atari 2600 woody

Ik ben wel een voorstander van absolute budgetgrenzen, dat stimuleert de zoektocht naar goed uitgekiende systemen.
Wel is het mogelijk opties toe te voegen voor b.v. +50 en +100 euro, om net die ene graka of net iets betere voiding aan te duiden.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/sorcees-1781/

• JoepD
quote:
sorcees schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:51:
Ik ben wel een voorstander van absolute budgetgrenzen, dat stimuleert de zoektocht naar goed uitgekiende systemen.
Wel is het mogelijk opties toe te voegen voor b.v. +50 en +100 euro, om net die ene graka of net iets betere voiding aan te duiden.
Het probleem met budgetten is dat je naar goede prijs/kwaliteit-verhoudingen gaat zoeken. Bijvoorbeeld in een mainstream game build van 900-1000 euro stop je dan een GTX 970 of R9 390, want dat zijn lekkere sweet-spot kaarten. Dan krijg je misschien wel de meeste prestaties per uitgegeven euro, maar je komt er niet verder mee als je simpelweg de zwaarste games op ultra wilt spelen bijvoorbeeld.

Ik vind het toch handiger om te zeggen: om de 5 zwaarste en populairste games van afgelopen tijd te kunnen spelen op deze settings/resolutie/fps heb je 1200 euro nodig. Of om bepaald 4K materiaal zonder haperingen te editten in AE heb je 1500 euro nodig. Want dit is ook vaak de stand van zaken op het DAA forum: het budget is X en er dient GTA V op ultra gedraaid te worden. Dan blijkt weer eens dat dit niet kan. Het lijkt me handig om dit om te draaien en op een centrale plek op Tweakers te presenteren. :)
quote:
rem4rk4ble schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:33:
[...]

Op zich ben ik hier wel voor, maar je hebt hier ook al een leuke website voor: http://www.logicalincrements.com/
Handige site, ik kende hem nog niet. Ik denk dat dit met een Tweakers-aanpak wel op een veel betere manier neergezet kan worden.

• NitroX infinity
quote:
CptChaos schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:10:
[...]

Overigens snap ik ook niet helemaal waarom de i7 6700 icm een GTX 980 mid-range is en een i7 6700K met een GTX 970 high end is? :? Enige verschil is de (un)locked multiplier voor overclocken. Ik zie even niet in, wat overclocking voor het predikaat 'high' kan zorgen.

[...]
Dat is een SLI setup, mid-range in die lijst is een enkele kaart. En als ik me niet vergis presteerd 2x GTX 970 iets beter dan een enkele GTX 980 Ti.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

quote:
NitroX infinity schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 17:12:
Dat is een SLI setup, mid-range in die lijst is een enkele kaart. En als ik me niet vergis presteerd 2x GTX 970 iets beter dan een enkele GTX 980 Ti.
High end level 1 heeft geen SLI / CF en mid-range level 3 ook niet, toch wordt de configuratie met een K-cpu (i5 6500k vs i5 6600) dan als high end bestempeld, terwijl de GPU gelijk blijft, de CPU is (op basis van de base clock speeds) zelfs lager dan een i5 6600 afaik.

Het degradeert voor het gevoel mijn huidige systeem ook best stevig moet ik zeggen; i7 4790k met een GTX 980, terwijl ik toch echt de graphics nog op zijn hoogst kan zetten, zonder problemen. In elk geval op een 1080p resolutie.

De twk.rs links uit je signature resulteren in een HTTP 404 (not found) pagina. ;)

CH4OS wijzigde deze reactie 19-04-2016 17:28 (30%)

• NitroX infinity
Je kijkt naar de eerste lijst, Edit 3 bevat een aangepaste ;)

Met 4K, 1440p ultra-wide (21:9) en multi-monitor setups is 1080p al een tijdje niet meer een high-end resolutie.

offtopic:
Bedankt! zal m'n sig aanpassen.

• Lednov
Ik kanl het maar ff hier neer, want in beide topics gaat het om 1440p en ik heb daar toch mijn twijfels bij zoals ik ook in het MSGPC topic al aangaaf.

In hoeverre is 1440p (2560X1440p) nog relevant? De schermen zijn niet heel goedkoop, prijzen beginen bij de 250E alleen meeste is 300E en er ruim over heen. gaming is nu al een beetje niche op deze resolutie. En 4K staat op de loer. 1080p heeft het speelveld gedomineeerd waarop werd gegamed. of het nou een goede resolutie was of niet. De populariteit zal ook zijn gekomen door dat TVs hierop een standaard was.
Eenzelfde scenario is niet ondenkbaar voor 4K. TV's worden steeds betaalbaarder.

nu is er nog het 1440p Ultra wide resolutie, alleen das helemaal al niche. en schermen zijn pas vanaf 600E te koop, tsja...

Kortom, Dan koop ik net zo lief een 4K monitor. Niet eens zo gek veel duurder dan een 1440p en als ik een beter scherm wil. ben ik waarschijnlijk nog goedkoper uit dan een 1440P UW.

de vraag is dus, gaan we in de toekomst richten op 4K (eigenlijk UHD)? Ik denk dat dit met een jaar of 2 toch echt wel de nieuwe mainstream standaard is. 3 als het lang duurt. Moeten wij er dan nu al druk ommaken?

Ja, want we zitten hier op Tweakers.net! beetje een drogreden, heeft toch wel enkele waarde. Tweakers zijn toch de mensen die voorop op de massa lopen.
Ja, want 4K begint toch al in het high end segment zijn intrede te doen, we zijn eigenlijk al laat.

nee, want de GPUs hebben toch nog wel moeite om de content goed te kunnen draaien. wil je 4k echt goed draaien zit je met dure SLI/CF opstellingen.

Nee, 1440 is nog prima instaat om een mooie tussenstation te vormen.

discus!

• NitroX infinity
Je vergeet multi-monitor setups voor de high-end ;)

Ikzelf denk _niet_ dat met een jaar of twee, 4K al mainstream zal zijn. Dit omdat monitoren een stuk langer meegaan dan systemen zelf. Een goede monitor kan al gauw 8 jaar voldoen. Ik zie 1080p nog wel minimaal vier jaar lang de overgrote meerderheid zijn. En dat is zo ongeveer de levensduur van een gpu in een gamesysteem.

• sorcees
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17-11 22:39

sorcees

Atari 2600 woody

Ik mis op dit moment nog het meepraattopic voor de budget en basis gamesystemen voor mei.
Verder ben ik ook wel in voor een basisd 1440p gamesysteem en een basis 3 schermen opzet.
En ja, mijn 24" monitor gaat nu al 8 jaar mee en voldoet nog prima op 1080p (feitelijk een 1980x1200 resolutie).
Ik wil wel eens naar een 27" of 30" 1440p, of een 30" 4k, maar daar moet nog even voor gespaard worden.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/sorcees-1781/

• NitroX infinity
Ik ben voor het high-end gamesysteem weer wat lijstjes aan het maken en had de gedachte; kunnen we de gamesystemen niet beter noemen naar het doel waarvoor ze samengesteld zijn?

Bijvoorbeeld;

1080p/30fps/Medium
1080p/60fps/Medium
1080p/60fps/High
1440p/60fps/High
2160p+/60fps/High

Want daarin zit het grootste verschil aan kosten namelijk. Voor 4K, 21:9 1440p en multi-monitor setups is met de huidige generatie kaarten een SLI/Crossfire setup aan te raden terwijl voor 1440p een enkele Fury (X) of GTX 980 (Ti) voldoet en voor 1080p een GTX 970 of R9 390.

Die benamingen zijn een stuk duidelijker dan bijvoorbeeld mainstream gamesysteem en high-end gamesysteem.

• schwa293
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:31
Ik zou zelf graag wat diversiteit in de bbg's zien.
Op dit moment wordt er vooral aandacht gegeven aan gamers, en media fanaten (nas, htpc)

Zelf zou ik eens een bbg willen zien voor een 'gewone' desktop voor 'normale' gebruikers.
Dus geen game insteek, maar een focus op de standaard taken. Dus mail, browsen, office e.d.

Een PC waar men de komende jaren (5-6 jaar) mee vooruit kan, en de basis taken goed uit kan voeren.

• schwa293
Hmmm, dus een gewone doorsnee desktop heeft volgens de tweakers bbg een celeron of pentium cpu,
en mag niet meer dan 350 euro kosten?

Voor de rest zie ik eigenlijk alleen game systemen.

Misschien ligt het aan mij hoor, maar ik vindt dat geen 'normale' desktops, maar extreme budget systemen.
Misschien eens een desktop build met i3 en i5 cpu's zonder een focus op gaming opnemen?

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 05:17

br00ky

Moderator Harde Waren
Voor de taken die je noemt hebt je met de hedendaagse cpus niks meer nodig dan een pentium/i3.

Je kunt er wel een i5 tegenaan gooien, maar tijden zijn veranderd. Met een SSD erbij is elke setup vliegensvlug. En kan alle zaken op Officeg gebied moeiteloos aan.

• Lednov
Schwa293, laten we het eens omdraaien, noem eens een HTK taak waarmee je per se een i5 nodig zou hebben?

@NitroX, hoe je het beestje ook noemt, het maakt weinig uit. of het nou fikkie takkie of boomer is. voor mijn part noem je het Pipo de Clown. Ik overdrijf uiteraad, alleen je komt nu wél bij het punt dat een systeem definieert: het Doel. Het Doel is waarop je een PC dient samen te stellen. teveel en te vaak is het nog gewoon Euro's stukslaan. Ik zie het nu weer gebeuren in het High End Topic. systemen die voornamelijk 'high end' zijn door de erg dure onderdelen, niet om prestaties.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

quote:
NitroX infinity schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:59:
Je kijkt naar de eerste lijst, Edit 3 bevat een aangepaste ;)
Het duurde even eer ik weer even in dit topic kwam kijken, hopelijk is dat niet zo erg. :) Maar zover ik zie, is dat in de lijst van edit 3 ook (ik zal hem even opnieuw aanhalen, scheelt scrollen):
quote:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Low-end:

Level 1     iGPU
Level 2     Celeron G3900/R7 360/GTX 750 Ti
Level 3     AthlonII 860K/R7 360/GTX 750 Ti
Level 4     AthlonII 860K/R7 370/GTX 950
Level 5     Core i3 6100/R7 370/GTX 950

Mid-range:

Level 1     i3 6100/R9 380(X)/GTX 960

Level 2     i5 6500/R9 390(X)/GTX 970

Level 3     i5 6600/R9 Fury/GTX 980
        i7 6700/R9 Fury/GTX 980

High-end:

Level 1     i5 6600K/R9 Fury (X)/GTX 980 (Ti)

Level 2     i5 6600K/2x R9 390(X)/GTX 970

Level 3     i5 6600K/2x R9 Fury (X)/GTX 980 (Ti)

Level 4     i7 5820K/2x R9 Fury (X)/GTX 980 (Ti)

Het verschil tussen mid-range level 3 en high-range level 1 is imo te klein. Zou je iets oudere systemen erbij halen, bijvoorbeeld i7 4790(K) icm GTX 980, dan zou dat dus ergens mid-range level 2 moeten uitkomen, volgens de redenatie in dit schema? Terwijl ik (ook mede omdat ik op 1080p game) toch echt alles voluit kan draaien?

CH4OS wijzigde deze reactie 22-04-2016 16:55 (9%)

• NitroX infinity
Nee, Haswell en Skylake zit niet zoveel verschil tussen dat Haswell op een lager niveau zou staan (imho). Maar die tabel is dan ook puur voor de huidige generaties cpu's. Haswell is dat niet, ook al kan deze nog prima meekomen.

De enige reden waarom ik de K's boven de non-K's heb gezet, is omdat een cpu op 4,5GHz wel degelijk wat verschil in prestaties oplevert; 10 - 20% in vergelijking met een 3,5GHz cpu.

Mijn mening is dat een non-K processor ook high-end kan zijn. Maar probeer dat de rest in het High-end Gamesysteem topic maar eens wijs te maken ;)

Ik zal ook toegeven dat die lijst niet perfect is, zoals ik zei, het is een brainfart.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik weet dat je aangaf dat het een brainfart is, maar ik vind het wel een goede zet, eigenlijk. Het geeft inzicht in wat er (eventueel onderbouwd) als high end wordt gezien en ga zo maar door. Eventueel zijn daar ook budgetten aan te knopen, al krijg je dan wellicht weer dat een BBG gaat worden om precies dat budget op te maken. Het geeft een gebruiker / bezoeker dan wel een indicatie van wat een dergelijke PC ongeveer zou kunnen gaan kosten.

De gedachte is dan dus, wat een machine high end maakt, wat je daarvoor kan terugkrijgen in performance en wat de kosten zijn. Eventueel aangevuld met een performance/ euro overzicht. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NitroX infinity
Zoiets dus;

Low-end; 1080p, minimum 30fps, lage tot gemiddelde instellingen
Mid-range 1080p, gemiddeld 60fps, gemiddelde tot hoge instellingen
High-end 1440p, minimum 60fps, hoge tot allerhoogste instellingen.

En volgens mij valt een i5-6400 met GTX 980 Ti dan ook onder high-end.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk wel dat dat het beste is idd. :)

• Lednov
quote:
CptChaos schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 17:27:
De gedachte is dan dus, wat een machine high end maakt, wat je daarvoor kan terugkrijgen in performance en wat de kosten zijn. Eventueel aangevuld met een performance/ euro overzicht. :)
Het Doel maakt iets High End, niet het onderdeel. Met een i3 ga je niet een multimonitor setup draaien van 3x1080p/1440p, of een 4K scherm aansturen. Waarop 60 FPS het absolute minimum is en de instelling op het allerhoogst moet kunnen staan.

Een duur onderdeel in fietsen kan elke Sjaak, dat maakt het een te duur systeem. Niet High-End. En dit gaat op voor élk systeem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• schwa293
quote:
Lednov schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 10:06:
Schwa293, laten we het eens omdraaien, noem eens een HTK taak waarmee je per se een i5 nodig zou hebben.
Ik heb geen idee wat een HTK taak is.

Maar met jouw argumentatie zijn de huidige game systemen ook overbodig.
Immers kan een basis game systeem ook alle spelletjes draaien.

Waarom dan toch zulke dure highend game systemen?

Natuurlijk omdat er ook mensen zijn die meer pracht en praal willen, hogere resoluties willen, of meer fps willen.

Hetzelfde geldt ook voor de gewone desktop gebruikers.

Ook daar zijn er mensen die willen dat de PC sneller aanvoelt, het door rekenen van een spreadsheet sneller gaat, het bewerken van een foto of filmpje vlot gaat, etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lednov
HTK = Huis Tuin keuken... das een vrij algemene bekende term.

En ben je nou aan het trollen? Waarom een duur High End systeem? Kom op zeg, verwacht nou nog een serieus antwoord? je geeft het antwoord zelf al!

Maar goed:
Ja je kan de dikste CPU en SSD erin stoppen die je voor je geld kan kopen.
Nee, de boel zal er geen miliseconde sneller door zijn. het is dus weggegooid geld.

Als je videos wilt gaan bewerken zit per definitie al op het verkeerde systeem te werken. Dat is dus géén HTK taak en is het systeem ook niet voor bedoeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pay
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 16-05-2017
Haal de randapparatuur er helemaal uit. In het hele mainstreamtopic is er helemaal niks over gezegd, maar er worden wel monitors aangeraden met een uitleg als
"De Dell U2414H heeft een ips-scherm met een beelddiagonaal van 24 inch dat is voorzien van een led-backlight. Zowel de lage inputlag als de korte responstijd maakt hem zeer geschikt voor het spelen van games.".
Nou is de U2414H inderdaad een goede monitor, maar niet omdat hij een led-backlight heeft... deze monitor heeft een goede kleurweergave, lage inputlag, verstelbare voet en kleine bezels.

Daarnaast wordt er een 150 euro kostende TN monitor aangeraden. :?

Die speakers geloof ik wel maar een muis en toetsenbord is gewoon veel te persoonlijk om aan te raden.

Bij het high-end systeem zit het er al niet in.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NitroX infinity
Een Core i5 in een non-gaming pc kan ik wel zin zien hebben. Bijvoorbeeld voor een web-development bak (server + ontwikkelomgeving) of voor iemand die met VM's aan de gang gaat. Zouden veel en grote spreadsheets ook geen baat hebben bij een quadcore?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• schwa293
quote:
Lednov schreef op zondag 01 mei 2016 @ 14:37:
HTK = Huis Tuin keuken... das een vrij algemene bekende term.
Ik had er nog nooit van gehoord. Handige term om te onthouden.
quote:
En ben je nou aan het trollen? Waarom een duur High End systeem? Kom op zeg, verwacht nou nog een serieus antwoord? je geeft het antwoord zelf al!
Ik probeerde iets duidelijk te maken, maar blijkbaar is dat niet over gekomen.
Ook in de familie PC hoek (wat ik bedoelde met 'gewone' desktop) zijn er basis, mainstream, en high end wensen bij gebruikers.

Maar als je het over trollen heb, hoe denk je dat onderstaande overkomt?
quote:
Ja je kan de dikste CPU en SSD erin stoppen die je voor je geld kan kopen.
Nee, de boel zal er geen miliseconde sneller door zijn. het is dus weggegooid geld.
Wie heeft het over de 'dikste' CPU en SSD?

Denk je echt dat er geen verschil in ervaring zit tussen bijvoorbeeld Pentium en een i3, of een HDD en een SSD, voor bijvoorbeeld een familie PC / standaard Desktop? Lijkt mij dat er wel degelijk ruimte is voor verschillende familie desktop builds.
quote:
Als je videos wilt gaan bewerken zit per definitie al op het verkeerde systeem te werken. Dat is dus géén HTK taak en is het systeem ook niet voor bedoeld.
De doorsnee gebruiker wil ook zijn of haar (familie) foto's en filmpje kunnen bewerken.
Dat is in mijn ogen weldegelijk een HTK taak.

Maar goed, ik ben hier niet om een flame war te beginnen.
Ik denk alleen dat er wel degelijk behoefte is aan een BBG voor een familie PC/Desktop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Is dat dan niet wat de all-round systemen doen?

Je moet ook afwegen hoeveel het je waard is, als je één keer om de zoveel maanden wat foto's bijwerkt, daar heb je toch echt geen i5 voor nodig.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• schwa293
quote:
Borromini schreef op zondag 01 mei 2016 @ 16:18:
Is dat dan niet wat de all-round systemen doen?

Je moet ook afwegen hoeveel het je waard is, als je één keer om de zoveel maanden wat foto's bijwerkt, daar heb je toch echt geen i5 voor nodig.
Noem het all-round systemen, familie PC's of 'standaard' desktop.
Is inderdaad (waarschijnlijk) wat ik ook bedoel.

Natuurlijk mag men afwegen wat iets hem of haar waard is.
Mijn punt is, dat zij dat moeten doen, en niet wij.

Ik speel zelf nooit spelletjes, maar vind het goed dat er verschillende game systemen worden besproken.
Verschillende doelgroepen en zo.

Het valt mij echter op dat er voor de niet gamende doelgroep geen verschillende systemen langs komen.
Een enkele celeron of pentium build, altijd instap of basis.

Ook voor deze doelgroep zou wel eens een basis, mainstream en high end build langs mogen komen.
Op die manier is er iets te kiezen.

Misschien is een basis, allround en workstation build een optie?

Zelf weet ik ook niet wat het beste zou passen, maar is dit topic toch juist voor?
Ideeën uitwisselen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lednov
Omdat basis in feite al 'high end' is. Je moet niet naar de naam kijken, maar naar wat de PC kan doen. Alles zwaarder dan pentium is over kill en je kan zelfs beargumenteren dat de pentium al over kill is.

Dus kom ik op de originele vraag uit, noem eens een proces, binnen het HTK gebruik* waar je per se een i5 voor nodig zou moeten hebben. Als je al zou willen upgraden dan is RAM als eerste aan beurt. 8 ipv 4 en das ook al heel erg ruim te noemen.

* HTK gebruik is surfen, youtube, email, office, skype incidenteel vakantiefoto's inladen en een fotoboek maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• schwa293
quote:
Lednov schreef op zondag 01 mei 2016 @ 17:10:
Omdat basis in feite al 'high end' is. Je moet niet naar de naam kijken, maar naar wat de PC kan doen. Alles zwaarder dan pentium is over kill en je kan zelfs beargumenteren dat de pentium al over kill is.

Dus kom ik op de originele vraag uit, noem eens een proces, binnen het HTK gebruik* waar je per se een i5 voor nodig zou moeten hebben. Als je al zou willen upgraden dan is RAM als eerste aan beurt. 8 ipv 4 en das ook al heel erg ruim te noemen.

* HTK gebruik is surfen, youtube, email, office, skype incidenteel vakantiefoto's inladen en een fotoboek maken.
Lednov,

Ik ben het eens dat voor jouw definitie van HTK gebruik, een Pentium waarschijnlijk voldoende zou zijn.

Maar als mensen nu (ondanks dat dat schijnbaar niet onder HTK valt) toch hun vakantie foto's en filmpjes willen bewerken.Of thuis zware excel sheets draaien. Of heel veel tabs in hun browser gebruiken (mijn broer is er zo een).Of andere dingen? Ben zelf geen HTK gebruiker, maar er zijn vast tweakers die verstand hebben van deze doelgroep.
Ik begin al helemaal aan de term HTK te wennen :)

Of misschien gewoon een heel snel systeem willen. (ongeduldig >:) )

Hoe noem je dat gebruik dan?

Het lijkt mij dat die doelgroep best eens geholpen kan worden.

Genoeg optie lijkt mij zo.
Hoeveelheid geheugen, wel / geen SSD, welke CPU voor welk gebruik, etc.

Wat is trouwens jouw obsessie met de i5, en waarom wil je perse van mij weten waar die voor nodig is?
Maken we er een i3 van, als een i5 een zinvolle discussie in de weg staat.

Of laten we zeggen dat iemand zijn 1080p 60fps vakantie film in 10 min naar een 720p 30fps mp4 wil omzetten?

In mijn ogen een onzinnig vereiste. Maar de obsessie van veel gamers om perse alles op de hoogste instellingen te moeten draaien begrijp ik ook niet (ben geen gamer).
Mijn gebruik is zo anders, dat ik eigenlijk niet voor anderen wil spreken.
Wie ben ik om voor anderen te bepalen wat zinvol is. Dat kunnen ze waarschijnlijk prima zelf.

Maar wellicht zit ik er helemaal naast hoor. En is er geen behoefte aan dit soort systemen.

Als ik kijk naar alles wat ik in de bbg's langs zie komen, is dit het enige wat ik mis.
Maar dat kan dus ook terecht zijn natuurlijk..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lednov
i3 is hetzelfde verhaal, en feitelijk is een i3 ook maar een opgevoerde pentium. Ik heb geen aversie tegen de i5, helemaal niet. Ik heb wel een aversie tegen drogredenen en non-argumenten.

Om met een snel systeem te beginnen, je hebt met een pentium een retesnelle PC. Helemaal in combi met een SSD. Vergis je niet in de pentiums of celeronnetjes, die staan echt hun mannetje en vrouwtje. grootste deel van de tijd staan ze in idle uit hun neus te eten. 1080p youtube filmpjes het gaat allemaal zonder moeite. Enige wat ik mij nu zo bedenk wat een probleem zou kunnen zijn is netflix op een hele hoge kwaliteit, 4K streams.

dan je andere vraag, wel SSD, das een no brainer. :)

als iemand een vakantie video wil omzetten, Moet je dan voor die ene keer in het jaar (iig heel erg weinig dat het gedaan wordt) dan een dure CPU er in zetten? of een dure GPU? ik vind dat zonde van het geld, mogelijk dat andere dat geld wel waard vinden. En dat is waar je naar opzoek bent in een BBG een balans tussen de onderdelen.

dan gebruik, en dus het Doel. Over broers gesproken, mijn broer is arts en voor sommige programma's om MRI scans te kunnen bekijken had ie een pittige CPU nodig. Had hij dat niet nodig, dan was een celeronnetje perfect voor em geweest. Je gaat dus nu al af van het HTK gebruik.

veel tabs heb ik op het werk ook openstaan, en ook redelijk pittige excel bestanden openstaan. Gaat prima op de celeron die erin zit. Heel soms geeft ff een hikje, en dan gaat ie weer verder. Kan best dat wat ik al pittig noem voor de aneer een zaterdag amateur bestand is. geen idee :)

Lang niet alle gamers hebben die obsessie hoor, vandaar dus ook de verschillende systemen. Velen gamen om de game op de eerste plaats en dan pas de eyecandy. Het is ook een hobby, tot hoever kan je gaan om het maximale er uit te persen. Andere sparen postzegels...
Ik zelf ben meer van de categorie als het aan een paar minimale eisen voldoet, is het goed. en die eisen liggen niet hoog hoor!

Ik denk dat jij opzoek bent naar wat vroeger een multimedia PC genoemd werd. Bedenk dat dat op de eerste plaats een leuke marketingsterm is. Konden 'veel' en was nergens echt goed in.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grasfluiter
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Goed initiatief want de BBG zelf zijn nu te vaak voer voor discussie!

Met stip: maak een onderverdeling vanuit de gebruiker, niet vanuit het product. Functioneel gericht en met veel minder strakke kaders. Maakt het allemaal veel frisser en toegankelijker. En af en toe een BBG Special uitbrengen, dat is leuk voor de variatie waar ook andere producten bij kunnen komen. Een BBG Wintersport?

Richt ook ajb niet alleen zo op Windows. Neem meer ervaringen mee met andere OS-en. Want het is heel zuur als je een nieuw systeem koopt en dan pas merkt dat onder Linux die driver van kaart zus of zo minder presteert en dat al bekend is. Dan kun je als tweakers.net echt het verschil maken met al die andere sites als je daar al rekening mee houdt in het artikel.

Zoals: BBG

Voor Altijd Onderweg
Veelzijdige Fotografen
Pure Gamers
DJ en (Zolderkamer) Artiesten
Studie & School
Hackers & Geeks
...

En per categorie prijsdifferentiatie in brengen. Voor de heel arme studenten. ;)
Het zijn maar wat voorbeelden, vanuit het gebruik gedacht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

quote:
Grasfluiter schreef op maandag 02 mei 2016 @ 09:40:
Goed initiatief want de BBG zelf zijn nu te vaak voer voor discussie!

Richt ook ajb niet alleen zo op Windows. Neem meer ervaringen mee met andere OS-en. Want het is heel zuur als je een nieuw systeem koopt en dan pas merkt dat onder Linux die driver van kaart zus of zo minder presteert en dat al bekend is. Dan kun je als tweakers.net echt het verschil maken met al die andere sites als je daar al rekening mee houdt in het artikel.
Die discussies zijn juist het leukste van de BBG :+

Ik snap best dat andere OSen interessant kunnen zijn voor de tweaker. Maar in hoeverre wordt hier door jan modaal gebruik van gemaakt? ik heb bij een persoon in mijn buurt Ubuntu op de pc gehad maar omdat die te lui/gewend was aan windows. staat er nu weer windows op. Ik snap best wel dat linux in bepaalde use cases voldoende is. Maar welke garantie kan tweakers geven op goede werking van de pc onder Linux? moet dan voor elk onderdeel het internet worden afgestruind voor benchmarks of voor problemen? dat is denk ik niet te doen. Want zelfs al werkt het normaal gesproken goed zijn er altijd mensen die wel problemen hebben. Het voordeel van windows is dat iedereen het kent en dat er achtmiljoenmiljard programma's voor zijn. Linux heeft ook vervangers e.d. van veel gebruikte windows programma's ik merk alleen zodra de gebruiker het niet binnen 10 minuten heeft gevonden. Is het OS kut.

plus het installeren van programma's. "Ja ik heb deze belastingaangifte2016.exe gedownload maar die installeert niet."

in het extreemste geval moet je aangeven dat ze in terminal maar moeten typen get-app blablabla

houdoe hoor ik ze al zeggen. Plus als je echt linux op de pc wilt weet je dat je concessies moet maken en onderzoek moet doen. Als je dat al over hebt voor de flavor van linux die je wilt. Dan is het een kleine stap tot keuze van hardware.

En als er prestatie problemen zijn dan moet je maar hopen dat of de fabrikant een linux driver heeft of dat er een wizzkid een open source driver heeft geschreven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: mei 2012
Voor wat betreft de zakelijke gebruikers: mijn werkgever (1000+medewerkers) gaat niet op tweakers een setje uit de BBG bij elkaar lopen klikken. Mijn ZZP-partner en met haar vele andere kleine ondernemers (tot plusminus 5 werknemers) zoeken nog wel eens hun eigen systeem uit, dat net wat robuuster is dan een huistuinenkeuken-PC (levensduur/bedrijfszekerheid, gebruiksgemak, comptabiliteit met andere apparatuur). De kleine zakelijke gebruiker lijkt me daarmee een interessante doelgroep.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

quote:
Splitinfinitive schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:48:
[...]

Die discussies zijn juist het leukste van de BBG :+

Ik snap best dat andere OSen interessant kunnen zijn voor de tweaker. Maar in hoeverre wordt hier door jan modaal gebruik van gemaakt?
Ik mag hopen dat t.net geen Jan Modaal website wordt, dan eindigen we met een Computer Idee achtige website en community waar men elkaar uitlegt waar de startknop zit/zat ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

quote:
JT schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:42:
[...]

Ik mag hopen dat t.net geen Jan Modaal website wordt, dan eindigen we met een Computer Idee achtige website en community waar men elkaar uitlegt waar de startknop zit/zat ;)
je hebt tweakers en de tweaker community. Afgaande op sommige discussies onder nieuws items denk ik dat er soms wel sprake is van nu.nl reacties (mischien nog wel onder jan modaal). en Zo nu en dan komt er ook een L33T pc 10k 360noscope pc 420blaze it" topic in DAA voorbij de community controleert dit nu nog zelf. door netjes te reporten. En mensen erop te wijzen dat er enige etiquete is. Dus de community valt inderdaad mee.

Toch denk ik dat je met de reguliere BBG beter geen rekening kunt houden met linux. Als je al ziet dat er 10 paginas gediscucieerd wordt over een game systeem als je dan zo'n beperking erbij zet dan kan het nog wel eens moeilijk worden.

Plus als het dan blijkt dat alle onderdelen los van elkaar perfect met linux overweg kunnen maar samen in oorlog zijn. Krijgt tweakers toch weer commentaar. Ze bouwen de BBG niet zelf hé

Een BBG voor aparte besturingssystemen zie ik dan veel liever. als dat er rekening wordt gehouden met unix in de reguliere.
  • HTK (ubuntu of die wat op windows XP lijkt ben de naam even kwijt)
  • Servertje/nas + Standaard met 4tb
  • Steammachine streaming + goede netwerk hardware
  • Steammachine dedicated + kekke kast
Alleen moet het dan wel zo zijn dat het niet alleen aanbevelen van hardware is. Dan is een tutorial voor hoe je de zooi aan de praat krijgt ook mooi meegenomen, en eventuele troubleshoot/uitleg waarom je bij bijvoorbeeld een NAS wel of niet ECC ram nodig hebt.

Dus dan ook een andere opbouw van BBG. Maar of dat mogelijk is en of de BBG dan niet te lang wordt. Wil gerust helpen met zo'n tutorial, al moet ik dan wel zelf ook even in de materie duiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pay
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 16-05-2017
Die "Jan Modaal" komt sowieso niet op tweakers want daar heeft ie niks aan. Een gemiddelde gebruiker bestelt zijn onderdelen niet apart en gaat het zeker niet in elkaar zetten. Het idee dat de BBG gemaakt wordt voor mensen zonder enige kennis klopt volgens mij dan ook helemaal niet. Ik denk eerder dat er 2 soorten lezers tussen zitten: mensen die (relatief) nieuw zijn en mensen die niet nieuw zijn, maar enigszins achter lopen qua technologie en weer een actueel beeld willen. Hoe dan ook, je hebt te maken met mensen die of geïnteresseerd zijn en bereid zijn om na het lezen van de BBG nog wat onderzoek te doen, of mensen die wel enige kennis hebben maar een aantal jaar achter lopen.

Ja, er zijn ook mensen die een topic aanmaken op het forum en dan een build verwachten omdat ze zelf niks willen doen. Maar ik neem aan dat je je daar niet op richt.

Kortom; ik vind niet dat je er vanuit moet gaan dat de lezer niks weet. Maar bij sommige onderdelen (voeding, moederbord bijvoorbeeld) is er zoveel aanbod dat je verdwaald raakt als je al langere tijd niet hebt gelet op de ontwikkelingen. En daar lijkt BBG me ideaal voor. Het kiezen van een videokaart op zich lukt iedereen wel. Maar als je zo'n systeem van €1000 ziet kan je een goed beeld vormen van wat je moet verwachten voor die prijs. Welk OS je er dan opzet moet je zelf weten.

Voor diezelfde reden denk ik wel dat er een richtprijs moet zijn; zodat je weet wat voor soort onderdelen ideaal zijn voor een bepaalde prijs. Maar enige flexibiliteit is niks mis mee. €100 minder of €100 meer moet geen probleem zijn bij €1000.

Rekening houden met een compleet onervaren gebruiker is niet realistisch.

• Lednov
Toch wel hoor Pay, ik hoor vaak in mijn omgeving dat men de BBG gevonden hebben. En vragen wat ik er van vind. Onwetend dat ik er aan contribueerde :).

Een goed docent gaat ervan uit dat zijn (of haar for that matter) leerlingen geen flauw benul hebben van het onderwerp. Dit is een groot valkuil bij docenten, 'dit weet toch iedereen'. Dus je moet ervan uitgaan dat men onwetend is. altijd, in elke situatie. Wat je wel kan dus is voorkennis activeren, weet je gelijk in hoeverre iemand op de hoogte is van een onderwerp.

Flexibiliteit is er altijd geweest. Da's niet het probleem. Het probleem is dat "meer equals beter" bij veel tweakers default mode is. Je zag het de afgelopen editie weer terugkomen. Men vond dat het budget omhoog moest, wat anders kwam je niet lekker uit...

Over linux. Wat is linux, en dit bedoel ik letterlijk. Als ik tegen iemand Win10 zeg, weet ie gelijk waar ik het over heb. MicroSoft's Windows 10. Bij linux zijn er zoveel verschillende smaken soorten types noem maar op dat het nauwelijks bij te houden is.
En de een is de andere niet. Sommige zijn prima vervangers voor Windows andere zijn meer 'hardcore' en alleen aan de praat te krijgen als je keiharde command prompts uit je hoofd leert.
om het even te visualiseren: https://upload.wikimedia....Distribution_Timeline.svg succes er mee!
ondoenlijk om daarvoor een BBG samen te stellen. Overigens ben ik van mening dat als je een BBG nodig hebt voor een linux systeem er sowieso wat mis is met je intrinsieke nieuwsgierigheid.

vervang in bovenstaand het woordje 'linux' met 'zakelijk', en je hebt hetzelfde idee. Zakelijk is te specifiek om voor te BBGen naar mijn idee. Voor de laptopeditie hadden ze het ook aangepakt, en toen werd een laptop 'zakelijk' door bepaalde features. Er werd totaal niet maar dan ook écht totáál niet gekeken naar waar een zakelijk laptop gebruikt voor zou worden. Administratieve taken gingen er best op. of je er dikke tekeningen mee kon bekeken of diagnotische software? geen flauw idee! En voor de bonnetjes zat je met een hele dure laptop...

Verder zal geen zelfrespecterend groot bedrijf de BBG van T.net raadplegen om te zien wat de jongens en meisje daar nu weer verzonnen hebben. Dat gaat direct via Dell/HP/Lenovo/IBM of via een tussenpersoon, waar dikke onderhoudscontracten mee zijn afgesloten. En niet alleen onderhoud, ook bedrijfspecifieke PCs worden geleverd.

blijft over de markt voor mensen die of hobbymatig of een eigenbedrijfje hebben. en aangezien de hipster ZZPer alleen op een Apple laptop zie werken, is dat ook weinig de moeite >:)

• CHBF
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 02-04 14:47
Ik ken iemand die veel van hardware afweet maar hij adviseert voor aankoopadvies buitenlandse websites. De reden die hij geeft: de systemen bij de BBG worden niet getest, hierdoor gebeurt het te vaak dat er onverwachte probleempjes zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan geheugen wat niet blijkt geaccepteerd te worden 'door' het betreffende moederbord of de kast die eigenlijk toch net te klein blijkt te zijn.
Aangezien bedrijven via Tweakers een belangrijk extra afzetkanaal en promotie hebben moet het toch wel mogelijk zijn dat die bedrijven regelen dat elk systeem wordt getest voordat de BBG wordt gepubliceerd? Anders misschien gewoon enkel combinaties gebruiken die mensen die meeschrijven aan de BBG zelf van dichtbij kennen (zijzelf of in hun omgeving).

Verder zou een installatiehandleiding wel interessant zijn. Je hoeft hierbij niet elk detail uit te leggen (de meeste mensen zullen wel weten hoe je een grafische kaart of RAM-geheugen aansluit en hoe je een CPU installeert kan je gemakkelijk opzoeken) maar het lijkt me wel handig als je voor dat systeem specifieke details vermeldt met wat foto's erbij.
+ wat verplichte disclaimers (statische stroompjes en zo)

CHBF wijzigde deze reactie 21-05-2016 20:15 (21%)

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CHBF
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 02-04 14:47
Een kleine suggestie voor het mainstreamssyteem en gamesysteem : geef bij het kopje videokaart de waarschuwing over G-Sync en FreeSync. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen die gebruik maakt van de BBG op de hoogte is van deze technologieën, het is goed als de mensen beseffen dat als ze een NVidia-kaart kopen en ze tearingvrij willen spelen dat de consequentie dan is dat ze weinig keuzes hebben m.b.t. welke monitors ze kopen en dat deze monitors fors duurder zijn. Zolang NVidia niet FreeSync ondersteunt zou m.i. deze waarschuwing moeten worden gegeven.

CHBF wijzigde deze reactie 12-06-2016 22:14 (4%)

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

• Lednov
Beste Idee voor de lange termijn is dat die fucking BBGs eens een keertje op tijd beginnen! Lijkt de verdomme de NS wel!

Ik ben er wel klaar mee. jarenlang veel plezier er in gestoken. Alleen als men niet eens de moeite kan nemen om bijtijds een topic te openen maand in, maand uit. Je krijgt niet de indruk dat het nog erg speelt om het bij te houden.

Ik had de hoop dat met dit topic de boel ten goede zou keren. Zag ook een hoop enthousiaste reacties en ideeën. Alleen er gebeurt niets mee.

Joep doei en de mazzel, succes ermee!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik lees altijd de bbg's met plezier.

Moet wel zeggen dat voor mij de nadruk (nog) teveel op gamen en exobitionisme ligt.

Voor de veeleisende computergebruiker zie ik bij de kant en klare systemen niet meer veel soeps te koop en het duurde erg lang voordat systemen met Skylake werden geleverd..

• nokiaan958GB
  • Niet online
Vergelijk het maar met al die Audi- en BMW-rijders in het nederlandse wagenpark met wagens die makkelijk 250 km/h rijden maar voor het dagelijks gebruik nooit boven de 150 komen. Misschien soms een verkeerslichtsprintje.
Dus het zelfde type koper de categorie computer die degelijk, stil, stijlvol en krachtig is.

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 18-11 15:10
Ik zou een simpeler roulatie schema hanteren:
  • Maand 1: Desktop
  • Maand 2: Laptop / 2-in-1
  • Maand 3: Specials
En dan zou ik het zo inrichten:

Desktops:
  • Office PC: Essential (€500)
  • Office PC: High-end (€800)
  • Game PC: Essential: (€600)
  • Game PC: High-end (€1000)
  • Game PC: VR (€1500)
Laptops:
  • Notebook Budget (€400)
  • Ultrabook Essential (€700)
  • Ultrabook High-end (€1000)
  • Game Laptop (€1200)
  • Workstation (€1500)
Specials:
  • Workstation desktop (€2000)
  • HTPC (€400)
  • mITX game (€800)
  • Zelfbouw NAS (€500)

• Eastend
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 15-11 00:08
Al enig idee over de invulling van de BBG's NitroX infinity/Bolletje?

• A.W.E.S.O.M.-0
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18-11 17:16
Ik vraag mij af hoeveel mensen letterlijk een BBG gebruiken voor het kopen van een complete desktop setup.

Het wordt in mijn omgeving voornamelijk gebruikt als uitgangspunt voor een nieuw systeem of als snel naslagwerk en als zodanig werkt het echt heel erg goed. De klassieke: 'He ik zoek een nieuwe SSD, wat is op dit moment in mijn setup/prijsklasse de beste prijs/kwaliteit verhouding'.

Of wat is op dit moment de beste keus voor budget X wanneer ik moet kiezen tussen een Intel based game systeem of AMD based game systeem.

Mijn voorstel voor een BBG uitgangspunt zou iets zijn in de trend van:

Basis systeem keuze: CPU/IGP + Mobo + Ram op basis van budget of toepassing
Videokaarten passen bij: 1080p/144hz/4k/dual monitor etc etc of toepassing: desktop, game, high end, workstation
Voeding en opslag: ssd/hdd/wattage etc.

• Lord_T
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 29-10 22:24
tbh ik gebruik de bbg eigenlijk altijd als ik een nieuwe pc koop. Daarbij pas ik eigenlijk niet de onderdelen aan (dus een i5 6600 zou een i5 6600 blijven), maar hoogstens de merken van de onderdelen of bijvoorbeeld een koeler (voornamelijk als die in die ene winkel waar alle andere onderdelen vandaan komen niet leverbaar zou zijn) ....

Zou zelfs nog mooier zijn om gewoon te kunnen zeggen van ok, eigenlijk wil ik minimaal een pc met deze specs zo ongeveer (zeg de i5 6400, nieuwe nvidia1070 kaart en uhm 8gb mem) en dan dat je er ongeveer uit kunt halen welke chip je mobo moet hebben en welke snelheid het geheugen moet hebben en ook nog welke merken je eigenlijk niet wil... (bijvoorbeeld als de aftermarket cooler op een vid kaart van merk x gewoon ruk is, wil je die niet hebben, maar die van merk y).

Persoonlijk upgrade ik vaak per onderdeel groep:
  • mobo / proc / proc koeling / geheugen
  • vid kaart
  • hdd / sdd (wanneer vol / te klein / kapot, anders overzetten uit oude pc)
  • kast / voeding / case fans
  • rand apparatuur
Nou wil ik komende maand zo ongeveer een nieuwe pc, en dan zou ik dus vrijwel alles upgraden / vervangen behalve de rand apparatuur... dus wat er in een volledige bbg zou hebben gestaan...

Wellicht een idee om als je zo'n soort verdeling maakt dus per groep een soort van budget te maken?
Een combo mobo / proc / geheugen is tegenwoordig al snel highend tegen de helft van de prijs van een high end vid kaart.
Voor mij is bijvoorbeeld de looks van een kast niet interessant want hij staat toch naast mijn bureau uit mijn blikveld. Dus de case / cooling moet eerder praktisch zijn dan mooi.
Voeding is al eerder in dit topic naar voren gekomen dat er andere topics zijn die de problemen aangeven hoe zwaar je voeding nou zou moeten zijn... tja lastig maar je zou idealiter een soort database willen waarbij je kan aangeven welke onderdelen er in je pc zitten en die daarop gebaseerd zegt van dit is minimale voeding en aangeraden is om voeding met 50-100 watt extra te hebben....

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 15-11 18:02
Waarom moet er elke maand een BBG komen?

Kan er niet beter gedacht worden aan een keuzemenu-wizard waar adhv voorkeuren (mobiel, gaming, multimedia, thin&light, performance, etc) er altijd een "meest actuele" BB-product op te proppen komt?

Wanneer je dat beleid vervolgens samensmelt/integreert met de redactie-productreviews heb je volgens mij minder werk en een hogere meerwaarde voor de lezer.

rr7r wijzigde deze reactie 17-07-2016 19:09 (24%)

• GLR89
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 19-11 16:39
quote:
rr7r schreef op zondag 17 juli 2016 @ 19:08:
Waarom moet er elke maand een BBG komen?
omdat heel veel mensen de weg naar het forum niet kennen. En de mensen die dit wel weten te vinden maken vaak gebruik van de BBG als leidraad voor hun build. Echter zie je soms combinaties voorbij komen die kant nog wal raken en die mensen kun je dus mooi adviseren de diverse bbgs door te nemen om zo wat achtergrond kennis op te bouwen.
Bijvoorbeeld een combi die ik laatst zag was een I5 6400 op een Z87 mobo met DDR4 geheugen van 3200Mhz, voor dit soort mensen zou mijn advies zijn, volg de BBG en mocht je daar qua smaak van af willen stappen heb je in ieder geval goed vergelijkingsmateriaal van een wel kloppende build.

Elke maand een Mainstream game systeem of High end hoeft ook niet, maar er zijn voldoende leuke alternatieven te bedenken voor een leuke BBG elke maand.

• rr7r
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 15-11 18:02
quote:
GLR89 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:06:
[...]

omdat heel veel mensen de weg naar het forum niet kennen. En de mensen die dit wel weten te vinden maken vaak gebruik van de BBG als leidraad voor hun build. Echter zie je soms combinaties voorbij komen die kant nog wal raken en die mensen kun je dus mooi adviseren de diverse bbgs door te nemen om zo wat achtergrond kennis op te bouwen.
Bijvoorbeeld een combi die ik laatst zag was een I5 6400 op een Z87 mobo met DDR4 geheugen van 3200Mhz, voor dit soort mensen zou mijn advies zijn, volg de BBG en mocht je daar qua smaak van af willen stappen heb je in ieder geval goed vergelijkingsmateriaal van een wel kloppende build.

Elke maand een Mainstream game systeem of High end hoeft ook niet, maar er zijn voldoende leuke alternatieven te bedenken voor een leuke BBG elke maand.
De vraag had ik eigenlijk gesteld in de context van de twee daaropvolgende alinea's die ik geschreven had. In je antwoord lijkt het erop dat je daaraan voorbij gaat. Dus eigenlijk blijft mijn vraag dan ook onbeantwoord. :o

• GLR89
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 19-11 16:39
Tweakers levert niet van elk product een review, dit is ook onmogelijk want alleen aan videokaarten wordt je al doodgegooid met diverse modellen. laat staan voor alle overige componenten en artikelen. Bovendien is de BBG niet door de tweakers redactie zelf samengesteld, maar wordt het door de tweakers community (lees forum gebruikers) gedaan. Niet om jou idee af te vallen, maar jij hebt iets voor ogen wat met de BBG niet bedoeld wordt (:

mocht je behoefte hebben aan zo'n koophulp dan zou je daar bij de redactie om moeten vragen, wellicht leeft er al een idee voor.

• Free rider
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 14-11 14:59
Interessante discussie, inderdaad kan de BBG niet tien (of meer?) jaar onveranderd blijven.

Heb ik een suggestie: Een monitor BBG?
Nu wordt de monitor een beetje achteraf behandeld, bij de randapparatuur als muizen en dergelijke. Denk aan een volwaardige BBG met bijvoorbeeld een monitor voor multimedia (felle kleuren), voor thuiskantoorwerk (mat), voor gaming (lage inputlag) enz., en misschien ook prijscategorieën.
Ik denk zelf aan het format van de laptop BBG, waar per categorie een pagina wordt geschreven over de "winnaar", en ook een handvol alternatieven wordt besproken.

Vaak zal zo'n BBG niet nodig zijn, eens per jaar of zo. Is dit een goed idee? Of zijn hier betere sites voor?

• EMP
  • Laatst online: 19-11 15:39

EMP

Krulloos! Maar nu met kinwol.

Zojuist de BBG van september weer gelezen. Altijd leuk.

Graag zou ik de volgende keer, behalve de bekende categorieën, een Tweaker-PC zien!

Alle systemen nu zijn BFTBOOTB; gekozen op back-for-the-buck-out-of-the-box.

Tweakers.net (GoT) is de site waar ik geleerd heb dat je voor een goede overclock ik een AMD XP1700+ met thoroughbred core moest hebben, en dan het liefst op een moederbord met nForce chipset (al was de VIA KT333A ook niet verkeerd). Daarbij een Ati Radeon 9500(Pro) kaart, en die modden naar een 9700(Pro), en hopen dat je geen checkers hebt... Dan had je echt voor weinig geld een heel snel systeem.

Wat ik graag zou zien: een BBG met de componenten welke echt Tweaker-waardig zijn! Welke CPU is goedkoop, maar klokt lekker over. Welk moederbord leent zich daar het beste voor. Welke videokaart is goedkoop maar klokt ook lekker over, eventueel met andere koeling etc...

Als er meer animo is, dan zien we dit hopelijk als special bij de volgende (desktop) BBG :)

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 06-09 08:20
quote:
EMP schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 08:59:
Tweakers.net (GoT) is de site waar ik geleerd heb dat je voor een goede overclock ik een AMD XP1700+ met thoroughbred core moest hebben, en dan het liefst op een moederbord met nForce chipset (al was de VIA KT333A ook niet verkeerd). Daarbij een Ati Radeon 9500(Pro) kaart, en die modden naar een 9700(Pro), en hopen dat je geen checkers hebt... Dan had je echt voor weinig geld een heel snel systeem.

Wat ik graag zou zien: een BBG met de componenten welke echt Tweaker-waardig zijn! Welke CPU is goedkoop, maar klokt lekker over. Welk moederbord leent zich daar het beste voor. Welke videokaart is goedkoop maar klokt ook lekker over, eventueel met andere koeling etc...
Het nadeel is dat overclocking ook niet voor iedereen is. Bovendien zullen dergelijke dingen de garantie op hardware doen vervallen in de meeste situaties.

Ook zal het resultaat niet altijd te reproduceren zijn. Wij kunnen beiden dezelfde type i7 kopen, maar tot verschillende resultaten komen bij het overclocken. De ene CPU blijft langer stabiel dan de andere.

Het jammer van de BBG's vindt ik de eenheidsworst die het is geworden. Zelfde soorten laptops en desktops en vaak zie je maand na maand hetzelfde terugkomen.

Nieuwe categorieën als workstation laptops en desktops kunnen helpen dit fris te houden. Misschien ook zakelijke desktops en laptops bekijken.

Eventueel servers gaan bekijken. Welke server is leuk voor thuis, welke is een goede koop voor een klein bedrijf. Dat soort dingen.

• sunsmountain
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 16-11 23:34
Ik mis die eenheidsworst.

Ik adviseer wel eens familie en vrienden en dit was gewoon een handig startpunt met precies dat BBFTB (best bang for the buck) wat de meeste mensen nodig hebben. Je kan zelf verder "tweaken" zoals je wilt met andere producten uit de pricewatch.
quote:
Niet per se overklokken, ik hou zelf meer van stil en duurzaam dan van snel en weggooien na 3 jaar.
quote:
Het hoeft elkaar niet uit te sluiten.

Jan Modaal komt zeker op Tweakers, samen met z'n Tweaker-vriendje. Het succes van de website zit hem deels in de techneut, maar ook zeker in de consument op zoek naar de beste TV, smartphone, laptop, etc.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:16

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Jammer dat er geen 'gewoon' mainstream systeem bij zit voor onder de 1.000. Nu zit er wel een overklokbaar systeem bij. Maar ik vraag me af hoeveel mensen dat op basis van een BBG doen. Nu moet ik terug kijken naar augustus voor een 'normaal' mainstream systeem. Ik heb graag advies voor echt mainstream systeem maar de laatste paar BBG 's vielen daarin wat tegen.
Zeker waardering voor de BBG :) maar houd de basis ook goed :)

Mr_gadget wijzigde deze reactie 19-10-2016 21:02 (3%)

• NitroX infinity
Of er deze maand nog een overklokbaar mainstream gamesysteem komt staat nog geheel open, lees het topic maar eens door.

• eschurma
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20:59
Wat mij heel aantrekkelijk lijkt om exotische systemen(30 monitoren, kassa ) of zelfs kleine netwerken(internetcafé, thuisnetwerk) en toch wel een professionele (l)bbg te bespreken. Er zijn daar al topics over en de wensen/eisen kunnen bijzonder verschillen maar het kan voor een startende ondernemer, klein bedrijf of gewoon de hobbyist/tweaker ook gewoon interessant zijn om een beetje inzicht te krijgen wat zoal de (on)mogelijkheden zijn en welk budget daar bij hoort. inclusief software (licenties).

Dat een professional aan zijn/haar workstation professionele eisen stelt (en dus écht niet zelf gaat bouwen ;) of te diverse eisen heeft (en dus onmogelijk in een bbg te persen valt ;) zal best wel maar dat sluit niet uit dat ook een professional een handvat kan gebruiken om te bepalen wat dan wel voor haar/hem belangrijk is.
Je kan beargumenteren dat een professional dat zelf het beste weet maar die hoeft niet altijd verstand van systemen te hebben en weet wellicht ook niet welke variaties er mogelijk zijn.

Wat betreft de exotische systemen en netwerken?! Misschien hoeft dan niet het hele gebeuren zelf verzonnen te worden, er kan ook een bestaande setup gebruikt worden waarbij toegelicht kan worden welke variaties (met gevolgen) er mogelijk zijn. Wat je dan zelf weer als uitgangspunt voor een meer individueel systeem zou kunnen gebruiken.

eschurma wijzigde deze reactie 21-11-2016 21:31 (39%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• piethoogland
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18-11 22:08
Ik zou graag eens een videobewerking pc willen zien met daarin meegenomen quick sync of cuda met bijvoorbeeld een geschikte core I5 tov van een losse videokaart. en dan duidelijk de voor en nadelen toegelicht. quick sync en cuda schijnen in theorie vaak beter te presteren door gebruik van de GPU maar hier is weinig praktijkinfo over te vinden.

En ik begrijp dat de nadruk vaak op game pc ligt maar ik zou graag wat vaker de huis tuin en keuken internet office etc pc willen zien met denk ik een budget van ongeveer 450 euro.

de budgeten zouden misschien niet zou strak gehanteerd hoeven worden dus een budget van 400 mag er maximaal 30 onder of boven zitten als dit echt een verbetering is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 20:03
Ik zou wel eens meer aandacht willen zien voor de geluidsproductie van systemen.
De handleiding volgen en je eigen fancurve instellen in een gui applicatie in Windows moet elke Tweaker lukken lijkt me. Dus de vraag bij een BBG systeem; wat zijn de mogelijkheden om een fancurve in te stellen en welke fans moet je hebben? Dit aspect zie ik nooit terugkomen als het om moederborden gaat.

Een eenmalig artikel over fancurves instellen en hoe hoe en wat van koeling, gevolgd door adviezen bij de BBG over fans (type en 3-pin / 4-pin, Volt / PWM aansturing en welk stekkertje gaat waar).

Nu zijn er regelmatig potentieel stille systemen in de BBG, maar niet out-of-the-box. En stil is natuurlijk relatief. Van 'ik kan het niet horen op 30cm' tot 'het komt niet boven m'n muziek uit.'
Zelf kijk ik altijd even naar de numpad LED. De meest betrouwbare indicator als het scherm uit staat :P

Addicted to silent computing

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online
Volgens mij is het wel weer eens tijd voor een workstation BBG. Ik had ooit al eens een overzicht gemaakt van alle workstation BBG's, dat lijstje heb ik nu even uitgebreid, omdat dat met twee BBG's toevoegen snel gedaan was. In de onderstaande tabel zie je dan dat het aantal workstation BBG's na juli 2010 hard is afgenomen en dat het inmiddels alweer 2 jaar (en 3 weken ;)) geleden is dat de laatste workstation BBG geplaatst is. Hierdoor is het hoe dan ook het langste gat tussen twee workstation BBG's, doordat het dan op z'n vroegst in september zou kunnen, waarmee je op 26 maanden komt, terwijl voorheen het grootste gat 22 maanden was.

BBG met workstationbudget in €genoemde toepassingenopmerkingen
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: Editie Februari 200235002Dhigh-end
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: Editie April 200235002D, Photoshop, Premierehigh-end
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: Editie Juni 200235003Dhigh-end
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: Editie Augustus 200235003Dhigh-end
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: Editie oktober 20023500allroundmidrange
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 20033500allroundmidrange
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 20033500allroundmidrange
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juni 20033500allroundmidrange
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 20033500allroundmidrange
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 20033500allroundmidrange
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 20043500allroundmidrange
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 20043500allroundmidrange
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 20043500allroundmidrange
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 20043500allroundmidrange
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 20043500allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 20043500allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 20053500allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 20053500allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 20053500allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 20053500allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 20053500allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 20053500allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 20063500allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 20063500allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 200635003D / CAD
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 200635002D, Photoshop
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 20063500Programmeren
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 200635003D / CAD
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 200735002D, Photoshop
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 20073500Programmeren
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 200725003D / CAD
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 200725002D, Photoshop
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 20072500Programmeren
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 200725003D / CAD
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 200825002D, Photoshop
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 20082500Programmeren
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 200825003D / CAD
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 200825002D, Photoshop
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 20082500Programmeren
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 200820003D / CAD
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 200920002D, Photoshop
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 20091500Programmeren
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 200920003D
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 200920002Dlaatste keer standaard
in BBG
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 20102000Audio
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 20102000allround
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 20121300allroundeerste keer zonder
randapparatuur
reviews: Desktop Best Buy Guide: september 20131000allround
reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 20142000videosemi-pro
3500videopro
reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 20151750videosemi-pro
3500videopro

Kid Jansen wijzigde deze reactie 22-07-2017 09:56 (100%)

• capsoft
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 07-08 23:29
Ik zou graag net als Kid Jansen een BBG willen zien voor een Workstation. Met name een voor programmeurs die met Visual Studio werken. Docker, Hyper-V, SQL server (management studio).
Of Android Studio, Eclipse etc.
In ieder geval complete IDE's voor zowel desktop, mobiele en web applicaties te ontwikkelen. Echt een allround developer pc. Ik zie namelijk heel veel voor gaming en ik ben zelf (een beetje) uit de hardware ontwikkelingen, dus ik zou niet weten wat voor videokaart je zou moeten nemen als je geen spellen speelt, maar wel een UWP applicatie met XAML zou maken of een Android applicatie die je in de Google of Microsoft emulator test.

met CPU Zou je voor Ryzen gaan, of i7 of Xeon of zelfs i9?

Ik ben benieuwd en kijk er erg naar uit.

• Spanky79
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 02-11 21:34
Bij deze een paar suggesties van mijn kant, die ik in dit topic ook wel voorbij heb zien komen voor een deel:

-specifiekere categorieën, zoals fotografie en videobewerking, maar neem dan ook software mee en haal expertise in huis om een mooie combi van hard- en software te maken. Beeldscherm bijvoorbeeld
- muziek en geluid, hier horen dan ook speakers, headphones etc bij
- 3d ontwerp
- gaming op budget , gemiddeld en premium
- goedkoopste opties voor 'standaardgebruik' (bang for buck)
- ultieme set-up voor .....(racesimulator, flightsim, vr , FPS, mobaa, )

Zo kruip je een beetje uit het model van alles een beetje. Hardware is inmiddels zo krachtig dat voor standaard dingen alles voldoet. Dus denk ik dat je moet mikken op specifieke gebruiksdoeleinden.

Waar je vroeger nog wat extra moest uittrekken voor 'multimedia' is dat al standaard op je telefoon.

Dus ik denk meer naar welke setups nu echt fijn werken bij specifieke bezigheden. Daarbij hoort ook randapparatuur en software. Juist die kun je dan ook mooi in combinatie met hardware belichten.
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True