Omdat de redactie/mods/bbg'ers moeite (lijken) te hebben met het vinden van invulling voor de desktop bbg, ben ik eens gaan denken aan een oplossing. Ik post deze ideeën hier met goedkeuring van Bolletje in de hoop om een open en constructieve discussie te starten over de toekomst van de desktop BBG's.
Ik had deze ideeën al gedeeld met de crew die te maken heeft met de BBG en daaruit heb ik wat aanpassingen gedaan.
Mijn ideeën;
- €700 Basis Gamesysteem
- €1000 Mainstream Gamesysteem
- €1500 High-end Gamesysteem
- €300 Low-end Systeem (non-gaming)
- €600 Mainstream Systeem (non-gaming)
- Randapparatuur; Monitoren & Speaker-/Headsets
- Special; gamesysteem met hoger budget (€2500/3500), watergekoeld systeem of iets anders wat niet als alledaagse pc omschreven kan worden.
Mini-itx (game-)pc's vind ik niets speciaals aan. De prijs hoeft niet hoger te zijn dan een vergelijkbaar (µ)ATX systeem waardoor je bij veel budgetten wel een geschikte oplossing kunt vinden. Mijn gevoel is dan ook om gewoon (µ)ATX en mini-ITX systemen als gelijkwaardig te behandelen.
Voor de non-gaming systemen zouden all-in-ones als special kunnen dienen.
- 2 tot 4 gaming laptops
- Randapparatuur gericht op laptops.
Ik heb zelf vrij weinig verstand van laptops dus de details (budgetten bijv.) laat ik over aan mensen die daar wel verstand van hebben.
- Workstations
- NAS'en (professioneel spul)
- Randapparatuur
De professional BBG is gericht op bedrijven; zowel klein, middel als groot. Uiteraard zullen er verschillende budgetten zijn en is de randapparatuur ook gericht op het bedrijfsleven (tekentabletten (voor 2D/3D spul), vingerafdrukscanners, beveiligde usb-sticks, enz)
- NAS'en
- Randapparatuur
Media PC's zijn gericht op het afspelen en bekijken van video en audio, voornamelijk in de huiskamer. De NAS systemen zijn om alle media op te slaan zodat deze door het gehele huis gedeeld kan worden. Qua randapparatuur kan men denken aan televisies en speaker-/headsets.
- €550 Simpel Gamesysteem
- €850 Mid-range Gamesysteem
- €1250 Performance Gamesysteem
- €1750 Enthusiast Gamesysteem
- €450 Basis-systeem (non-gaming)
- €750 High-end systeem (non-gaming)
- Randapparatuur; Toetsenborden en muizen, joysticks/joypads/flight-sticks/stuurtjes, VR-headsets
- Special; gamesysteem met hoger budget (€2500/3500), watergekoeld systeem of iets anders wat niet als alledaagse pc omschreven kan worden.
- 2 tot 4 Professional laptops (professioneel 2D/3D/Audio werk)
- Randapparatuur
En vanaf hier begin je weer met de maand 1 bbg. Of men verzint nog meer budgetten voor de diverse systemen zodat een 12 maanden cycles aangehouden kan worden. Dat was ook mijn eerste opzet (12 maanden) maar daarin kwam elke type bbg slechts 2 keer per jaar aan bod en was er een aparte randapparatuur bbg en non-gaming systemen bbg.
Mijn overtuiging is dat 3 keer per jaar genoeg is voor een desktop bbg en 4 keer per jaar, meer dan genoeg is.
De budgetten van de game-pc's op een rijtje;
€ 400 Low-end Gamesysteem
€ 550 Simpel Gamesysteem
€ 700 Basis Gamesysteem
€ 850 Mid-range Gamesysteem
€1000 Mainstream Gamesysteem
€1250 Performance Gamesysteem
€1500 High-end Gamesysteem
€1750 Enthusiast Gamesysteem
Budgetten van de thuis-pc's op een rijtje;
€ 300 Low-end-systeem
€ 450 Basis-systeem
€ 600 Mainstream-systeem
€ 750 High-end-systeem
De overige systemen heb ik geen flauw verstand van, dus de details daarvan laat ik over aan mensen die daar wel verstand van hebben.
De namen van de (game-)systemen zijn slechts plaatshouders, hoewel ik een zo passend mogelijke naam heb proberen te vinden.
Ik had deze ideeën al gedeeld met de crew die te maken heeft met de BBG en daaruit heb ik wat aanpassingen gedaan.
Mijn ideeën;
Maand 1; Desktop BBG;
- €400 Low-end Gamesysteem- €700 Basis Gamesysteem
- €1000 Mainstream Gamesysteem
- €1500 High-end Gamesysteem
- €300 Low-end Systeem (non-gaming)
- €600 Mainstream Systeem (non-gaming)
- Randapparatuur; Monitoren & Speaker-/Headsets
Mini-itx (game-)pc's vind ik niets speciaals aan. De prijs hoeft niet hoger te zijn dan een vergelijkbaar (µ)ATX systeem waardoor je bij veel budgetten wel een geschikte oplossing kunt vinden. Mijn gevoel is dan ook om gewoon (µ)ATX en mini-ITX systemen als gelijkwaardig te behandelen.
Voor de non-gaming systemen zouden all-in-ones als special kunnen dienen.
Maand 2; Laptop BBG;
- 2 tot 4 non-gaming laptops- 2 tot 4 gaming laptops
- Randapparatuur gericht op laptops.
Ik heb zelf vrij weinig verstand van laptops dus de details (budgetten bijv.) laat ik over aan mensen die daar wel verstand van hebben.
Maand 3; Professional BBG
- Servers- Workstations
- NAS'en (professioneel spul)
- Randapparatuur
De professional BBG is gericht op bedrijven; zowel klein, middel als groot. Uiteraard zullen er verschillende budgetten zijn en is de randapparatuur ook gericht op het bedrijfsleven (tekentabletten (voor 2D/3D spul), vingerafdrukscanners, beveiligde usb-sticks, enz)
Maand 4; Media BBG
- HTPC's- NAS'en
- Randapparatuur
Media PC's zijn gericht op het afspelen en bekijken van video en audio, voornamelijk in de huiskamer. De NAS systemen zijn om alle media op te slaan zodat deze door het gehele huis gedeeld kan worden. Qua randapparatuur kan men denken aan televisies en speaker-/headsets.
Maand 5; Desktop BBG
We beginnen weer overnieuw, alleen met andere budgetten;- €550 Simpel Gamesysteem
- €850 Mid-range Gamesysteem
- €1250 Performance Gamesysteem
- €1750 Enthusiast Gamesysteem
- €450 Basis-systeem (non-gaming)
- €750 High-end systeem (non-gaming)
- Randapparatuur; Toetsenborden en muizen, joysticks/joypads/flight-sticks/stuurtjes, VR-headsets
Maand 6; Laptop BBG
- 2 tot 4 Werk laptops (tekstverwerken, spreadsheets, orderinvoering, etc.)- 2 tot 4 Professional laptops (professioneel 2D/3D/Audio werk)
- Randapparatuur
Maand 7; Professional BBG
Zie maand 3 maar dan met andere budgetten.Maand 8; Media BBG
Zie maand04 maar dan met andere budgetten.En vanaf hier begin je weer met de maand 1 bbg. Of men verzint nog meer budgetten voor de diverse systemen zodat een 12 maanden cycles aangehouden kan worden. Dat was ook mijn eerste opzet (12 maanden) maar daarin kwam elke type bbg slechts 2 keer per jaar aan bod en was er een aparte randapparatuur bbg en non-gaming systemen bbg.
Mijn overtuiging is dat 3 keer per jaar genoeg is voor een desktop bbg en 4 keer per jaar, meer dan genoeg is.
De budgetten van de game-pc's op een rijtje;
€ 400 Low-end Gamesysteem
€ 550 Simpel Gamesysteem
€ 700 Basis Gamesysteem
€ 850 Mid-range Gamesysteem
€1000 Mainstream Gamesysteem
€1250 Performance Gamesysteem
€1500 High-end Gamesysteem
€1750 Enthusiast Gamesysteem
Budgetten van de thuis-pc's op een rijtje;
€ 300 Low-end-systeem
€ 450 Basis-systeem
€ 600 Mainstream-systeem
€ 750 High-end-systeem
De overige systemen heb ik geen flauw verstand van, dus de details daarvan laat ik over aan mensen die daar wel verstand van hebben.
De namen van de (game-)systemen zijn slechts plaatshouders, hoewel ik een zo passend mogelijke naam heb proberen te vinden.
Nawoord
Dus laten we discussiëren en deel jouw ideeën over hoe de BBG's beter kunnen, zowel de individuele BBG's als de lange termijn visie.Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry