Nou, toevallig exact hetzelfde bij de hand momenteel bij deze club.
Moederbord overgenomen van iemand, netjes de bon er bij en nu is het moederbord defect.
Er zit drie jaar garantie op, en het bord is net 15 maanden.
Heb ze op voorhand niet gewezen op de wet of dit topic, ook om eens te zien of deze kennis al is verspreid onder de medewerkers. Helaas, ze zijn niet door de test gekomen.
In mijn tweede mail heb ik aangegeven dat er eerder dit jaar een soortgelijke case is geweest en ze gewezen op de eerder in dit draadje genoemde artikelen uit het wetboek.
Ben benieuwd...
edit:
Mail 1:
Ik heb een moederbord overgenomen van xxxxxxxx (klantnr. 99390739).
Het betreft de Gigabyte GAH97NWIFI (art. 162303), gekocht op 20-02-2015 (factnr. xxxxx, zie bijlage).
Deze is een tijdje gebruikt in een PC, echter afgelopen weekend is het moederbord defect geraakt. De PC startte niet meer op. Even aan, en dan direct weer uit.
Het moederbord werkte tot voor kort dus gewoon en om te onderzoeken welk onderdeel van de PC defect was geraakt, heb ik de volgende tests gedaan:
- Reset BIOS (CMOS jumper)
- Andere processor
- Andere voeding
- Ander geheugen (ook in het andere slot geprobeerd)
- Andere HDD/SSD
Dit heeft allemaal geen resultaat gehad, vandaar dat mijn conclusie is dat het moederbord defect is.
Graag verneem ik hoe dit kan worden opgelost en op welke manier te retourzending geregeld moet worden aangezien de bestelling en factuur niet aan mijn Megekko account zijn gekoppeld.
Met vriendelijke groet,
Reactie mail 1:
Helaas kunnen we je hiermee niet van dienst zijn aangezien je het artikel van iemand anders hebt overgenomen en daarmee het retourrecht vervalt. Wat je wel kunt doen contact zoeken met Gigabyte omdat zij wel de garantie verder op zich nemen. Overigens adviseren wij al onze klanten die een Gigabyte product kopen om direct contact op te nemen met Gigabyte. Wij zijn verplicht om alles direct naar Gigabyte door te sturen en mogen zelf niets repareren van dit merk waardoor je als consument het beste zelf je retour aan kunt melden bij de fabrikant. Dit kun je doen door middel van de bijgevoegde bestanden in de bijlage. Dit is tevens de meest snelle manier om je artikel weer werkend terug te krijgen.
Mail 2:
Er is niet al te lang geleden een soortgelijke case geweest, ook bij Megekko, en hierbij is uiteindelijk garantie verleend, zoals het hoort. Zou eigenlijk bekend moeten zijn binnen Megekko lijkt mij.
Het is namelijk zo dat op grond van artikel 6:251 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek, deze garantie valt binnen de omschrijving van een kwalitatief recht.
Kwalitatief recht gaat automatisch mee over wanneer het goed waaraan deze rechten zijn verbonden verkocht wordt. Garantie moet dus gewoon verleend worden door Megekko.
Artikel 7:21 lid 2 vermeld dat dit kosteloos moet gebeuren.
Aangezien de wet boven algemene voorwaarden gaan, zie ik graag een positieve reactie tegemoet t.a.v. het in behandeling nemen van deze garantie aanvraag en hoor ik graag hoe de afhandeling verder gaat.
Reactie op mail2:
We willen je hier graag in tegemoet komen maar indien je het terug naar ons stuurt moeten wij het nog steeds opsturen naar Gigabyte. Het is dus voor jezelf ook vele malen sneller als je het direct met Gigabyte afhandelt en zij zijn daarin zeer coulant naar de consument. Daarnaast is het goed dat je het burgerlijk wetboek zo goed kent maar in de praktijk werkt het natuurlijk niet altijd zo. Je hebt ook wettelijk gezien zelf geen koopovereenkomst met ons maar degene waar je het artikel van over hebt genomen. Je mag het eventueel terugsturen maar als wij het doorsturen kan dit wel een stuk langer duren aangezien fabrikanten naar hun zakelijke klanten vaak veel minder coulant zijn dan direct naar de consument.
Mail 3:
In de praktijk werkt het niet altijd zo? Die opmerking begrijp ik niet. De wet is hier toch gewoon erg duidelijk over, of is dit specifieke geval anders? Het is mijns inziens dus niet ‘tegemoet komen’, maar als serieuze webshop gewoon aan je verplichtingen voldoen.
Verder kan ik me niet voorstellen dat het advies aan een ‘originele’ klant hetzelfde klinkt als in deze mailwisseling. Dan lijkt me dat een RMA gewoon in behandeling wordt genomen i.p.v. het advies te geven om e.e.a. rechtstreeks met Gigabyte op te nemen. Verder hoort Megekko, zoals al eerder aangegeven, de kosten te dragen van verzending.
Ik kan het trouwens ook via de ‘originele’ klant doen hoor. Heen geen probleem, terug moet het dan naar mijn adres. Voor jullie maakt het niets uit, of het nu uit XXXX komt en naar XXXX moet, of dat het allemaal via XXXX gaat.
Reactie op mail 3:
Ik neem het stokje in deze mail even over van mijn collega omdat ik zie dat er wat misverstanden ontstaan.
Wij adviseren al onze klanten met een defect Gigabyte product om zich voor de garantie direct tot Gigabyte te richten.
Dit omdat ze een uitstekende RMA service hebben en omdat wanneer je het naar ons toestuurt wij vervolgens exact dezelfde aanvraag bij Gigabyte doen wat je dus alleen 2 extra dagen aan verzending kost.
Om het onze klanten zo makkelijk mogelijk te maken hebben wij op onze website een uitgebreide stapsgewijze handleiding staan voor het aanvragen van een RMA bij Gigabyte.
https://www.megekko.nl/info/rma_gigabyte
Mocht je er toch niet aan uitkomen dan horen wij het graag.
Je kan dan namelijk alsnog een retour aanvragen via de persoon die de originele aankoop bij ons gedaan heeft en daar bij het retouradres de gegevens invullen waar het moederbord naar retour moet.
Maar de afhandeling neemt dan ongeveer 2 extra werkdagen in beslag dan direct bij Gigabyte.
Mail 4 (ja 4 alweer, zucht):
Garantie hoort zonder overlast (dat lukt al bijna niet meer) en zonder kosten voor de klant/eigenaar van het product te zijn en is niet een kwestie tussen fabrikant en eigenaar, maar tussen leverancier en eigenaar. Met de overname van het goed is de garantie ook mee gegaan, want dat is aan het product gekoppeld. Zo is het en niet anders.
Op het moment dat ik de door jullie voorgestelde route bewandel, weet ik niet wat mijn rechten zijn (of hoe ik mijn recht haal indien nodig) als er iets misgaat in de tussentijd.
Daarnaast krijg ik, naast dat mijn PC momenteel niet werkt, zoals gezegd ook te maken met de kosten van het verzenden naar Gigabyte.
Het bijzondere is dat dit is al eerder voorgekomen in het recente Megekko verleden. Dat ging om een MSI product, maar verder een gelijke situatie.
Hier hebben jullie eerst geprobeerd om er onder uit te komen en wilde later slechts bemiddelen maar dan werd er € 15,- administratiekosten in rekening gebracht.
Hoe ik het zie:
• Je hebt in dit soort zaken een kans om service te verlenen tegen een gering bedrag. Zie het eens positief en leg dit aan jullie leidinggevende voor!
Je bent nu met twee man mails aan het tikken om die € 15,- te besparen. Geen idee wat jullie salaris is, maar die € 15,- is wel op denk ik.
• Dan zit je nog met het probleem dat ik niet snel meer iets bij Megekko zal kopen, want zodra er iets aan de hand is, geeft Megekko niet thuis.
Dat kost je onder aan de streep toch veel meer dan € 15,-?
• Als laatste ben je als webshop bezig om je niet aan de wet te houden.
Hier zitten toch mooi wat gratis marketingtips in verborgen; doe er je voordeel mee!
Nu zal ik zal even duidelijk zijn, want ik ben wel klaar met het heen en weer gemail over iets wat gewoon bekend zou moeten zijn bij jullie, zeker na het vorige MSI verhaal.
Ik eis hierbij dat Megekko mijn garantieaanvraag onmiddellijk in behandeling neemt en netjes afhandelt, zoals het wettelijk is geregeld en zoals het hoort.
Als dit niet op een nette en goede manier wordt gedaan, stel ik jullie in gebreke en zal ik overgaan tot dagvaarding van Megekko om mijn recht te halen.
Uiteraard zullen de hiermee gemoeide kosten dan ook op Megekko verhaald worden.
Graag uw reactie op korte termijn.
Reactie op mail 4:
Bedankt voor je mail, jammer om te vernemen dat je onze mail anders oppakt als deze bedoelt is.
Met de verwijzing naar gigabyte proberen we alleen maar het retourprocedure voor je te verkorten, de verzendkosten naar gigabyte vergoeden wij uiteraard voor je a € 5,75
Maar goed een afhandeling via Megekko is zoals wij in de vorige mail aangeven ook mogelijk.
“Je kan dan namelijk alsnog een retour aanvragen via de persoon die de originele aankoop bij ons gedaan heeft en daar bij het retouradres de gegevens invullen waar het moederbord naar retour moet.“
Vraag dus een retour aan via de originele koper, vermeld bij de adresgegeven het adres waar het gerepareerde of vervangen moederbord naar terug mag en het zal netjes voor je worden opgelost.
Op deze manier wordt het ook netjes voor je opgelost.
//Ik kan het via de oorspronkelijke eigenaar doen hoor, dat heeft hij al aangegeven, maar ik ben er wel klaar mee met deze club en wil nu ook dat ze het rechtstreeks via mij regelen...
Mail 5:
Ik heb de mail prima begrepen en pak ‘m niet anders op dan hoe deze bedoeld is. Ik wil alleen dat alles via jullie loopt, zoals het hoort.
Ik wil het graag op mijn naam, via jullie voor garantie aanbieden.
Jullie zijn verplicht om die mogelijkheid te bieden.
Mail 6, want geen reactie op 5:
Kan ik nog reactie verwachten op mijn laatste mail?
Reactie op mail 6:
In een eerdere mail geef je aan:
“Ik kan het trouwens ook via de ‘originele’ klant doen hoor. Heen geen probleem, terug moet het dan naar mijn adres.”
Naar ons inzien was met de oplossing zoals aangeboden het dan ook opgelost:
“Je kan dan namelijk alsnog een retour aanvragen via de persoon die de originele aankoop bij ons gedaan heeft en daar bij het retouradres de gegevens invullen waar het moederbord naar retour moet.“
Vraag dus een retour aan via de originele koper, vermeld bij de adresgegeven het adres waar het gerepareerde of vervangen moederbord naar terug mag en het zal netjes voor je worden opgelost.
Op deze manier wordt het ook netjes voor je opgelost.”
Mail 7:
Klopt, maar zoals ik later aangaf, maar lezen blijkt lastig merk ik, wil ik het nu via mijzelf geregeld zien.
Ik sta volledig in mijn recht en waarom jullie hier niet aan mee willen werken is mij een raadsel.
Reactie op mail 7:
Mail 8 (verzendkosten):
Sorry voor mijn gezeur hoor, maar het blijft een onduidelijk spel van niet meewerken van jullie kant, dus ik moet wel.
Dit is geen verzendlabel en daarom draai ik op deze manier nog steeds op voor de verzendkosten die gemoeid zijn met de retour, terwijl het zo is dat die kosten voor jullie rekening horen te zijn.
Hoe werkt dit allemaal?
Reactie op mail 8:
Als het product defect blijkt te zijn dan vergoeden wij achteraf het bedrag van € 5,75
[
Voor 131% gewijzigd door
albino71 op 08-06-2016 16:40
]