Beste Tweaker,
In het kort: Ik wil een videokaart retourneren, omdat deze mankementen vertoont. Er zit nog 8 maanden garantie op het product. Omdat ik niet de originele koper ben, wil Megekko dat ik meebetaal aan de verzendkosten van het retourneren. Mag dit?
Een jaar terug heb ik van een mede Tweaker een grafische kaart overgenomen (MSI 280X). Dat ging geweldig, product opgehaald, bon erbij, alles voor elkaar.
Nu vertoont de kaart sinds toch al een maand of twee enkele eigenaardigheden(, heb wat dingen getest, maar ik denk echt dat het aan de kaart ligt). Op de videokaart zit nog 8 maanden garantie. Daarom heb ik een retour verzoek ingediend bij Megekko, waarbij ik netjes aangaf dat ik de kaart had overgenomen. De factuur had ik bijgevoegd. Hierdoor ontstond de volgende mail wisseling.
(aangepast: leesbaar van boven naar onder, heb wat namen en mailadressen weggelaten):
Hoewel ik geen held ben in het Nederlandse recht, komt dit verhaal toch raar op mij over. Het gaat mij niet om de €15 die ze vragen, maar meer om het feit dát ze €15 vragen. Dat Megekko kosten maakt als ze een product leveren dat binnen de garantieperiode valt, dat begrijp ik. Ik begrijp alleen totaal niet waarom ik daar aan mee zouden moeten betalen.
Graag hoor ik uw mening en als u ideeën heeft over wat ik terug kan mailen, dan worden die zeker gewaardeerd.
Chris
Update 14-4
Bedankt voor de reacties!
In het kort: Ik wil een videokaart retourneren, omdat deze mankementen vertoont. Er zit nog 8 maanden garantie op het product. Omdat ik niet de originele koper ben, wil Megekko dat ik meebetaal aan de verzendkosten van het retourneren. Mag dit?
Een jaar terug heb ik van een mede Tweaker een grafische kaart overgenomen (MSI 280X). Dat ging geweldig, product opgehaald, bon erbij, alles voor elkaar.
Nu vertoont de kaart sinds toch al een maand of twee enkele eigenaardigheden(, heb wat dingen getest, maar ik denk echt dat het aan de kaart ligt). Op de videokaart zit nog 8 maanden garantie. Daarom heb ik een retour verzoek ingediend bij Megekko, waarbij ik netjes aangaf dat ik de kaart had overgenomen. De factuur had ik bijgevoegd. Hierdoor ontstond de volgende mail wisseling.
(aangepast: leesbaar van boven naar onder, heb wat namen en mailadressen weggelaten):
quote: Megekko
Verzonden: woensdag 6 april 2016 13:22
Onderwerp: Retouraanvraag afgewezen
RETOURAANVRAAG AFGEWEZEN
Beste Christian [...],
Helaas voldoet je retouraanvraag met retournummer [...] niet aan de gestelde criteria waardoor deze afgewezen is.
Met vriendelijke groet,
Het Megekko webshop-team
quote: Christian
Verzonden: woensdag 6 april 2016 20:42
Aan: Retouren Megekko
Onderwerp: RE: Retouraanvraag afgewezen
Beste Megekko webshop team,
Graag zou ik van u willen horen aan welke criteria de retouraanvraag niet zou voldoen en hoe ik ervoor kan zorgen dat een volgende aanvraag wel aan alle criteria voldoet.
Met vriendelijke groet,
Christian [...]
quote: Megekkotoon volledige bericht
Van: Retouren Megekko
Verzonden: woensdag 6 april 2016 20:52
Beste Christian,
Alleen de persoon die bij ons het product heeft aangekocht kan kosteloos een retour aanvragen voor het gekocht product.
Met deze persoon hebben wij namelijk een koopovereenkomst, deze koopovereenkomst kan niet worden overgedragen bij verkoop.
Mocht je toch aanspraak willen maken op garantie dan zijn er 2 mogelijkheden.
- Je benaderd de persoon van wie je de kaart hebt gekocht met de vraag of hij een garantie aanvraag voor je start.
- Tegen € 15,- administratie en verzendkosten nemen wij je retour in behandeld en zullen deze doorsturen naar MSI voor garantie.
Hopende hiermee je vraag volledig te hebben beantwoord.
Met vriendelijke groet,
[...]
Megekko Webshop-team
quote: Christiantoon volledige bericht
Verzonden: donderdag 7 april 2016 0:16
Aan: Retouren Megekko
Beste [...],
Ik ben behoorlijk verrast door uw reactie, dit heb ik namelijk nog nooit meegemaakt bij andere webshops. Een juridische discussie buiten beschouwing gelaten, voor u maakt het in de afhandeling geen verschil wat de naam op de factuur is, zolang het product maar bij u gekocht is en de bon aanwezig is. U geeft zelfs aan dat wanneer ik contact opneem met de vorige eigenaar van de videokaart, dat het proces dan wel gestart wordt. Waarom dan moeilijk doen als het makkelijk kan?
Feitelijk gezien zou u er zelfs voordeel van hebben als mensen hun bij u aangekochte producten weer verkopen, want dan hoeft er volgens uw redenatie bij defecten geen kosteloze reparatie of vervanging meer te volgen. Dat lijkt mij niet de bedoeling van garantie bieden aan consumenten.
Ik hoop hiermee mijn standpunt duidelijk gemaakt te hebben en zou graag een reactie tegemoet zien.
Met vriendelijke groet,
Christian [...]
quote: Megekkotoon volledige bericht
Beste Christian,
De afhandeling van garantie brengt voor ons een flinke koste post met zich mee.
Wettelijk gezien zijn wij verplicht deze garantie gratis af te handelen voor de persoon met wie wij een koopovereenkomst hebben.
Wanneer je een product 2de hands koopt kan je wettelijke gezien alleen nog aanspraak maken op fabrieksgarantie met de factuur, je zou je in dat geval dus bij fabrikant dienen te melden.
Uit service oogpunt willen wij je toch aanbieden dat wij de garantie voor je afhandelen maar brengen daarvoor wel een deel van de door ons te maken kosten in rekening en rekenen hier dus het bedrag van € 15,- voor.
Denk hierbij oa. aan € 6,95 verzendkosten naar de fabrikant toe en € 6,95 aan verzendkosten terug naar jou. Gezien wij hierin wettelijk geen verplichtingen hebben kunnen wij dit dan ook niet kosteloos voor je uitvoeren.
Hopende hiermee je vraag volledig te hebben beantwoord.
Met vriendelijke groet,
[...]
Megekko Webshop-team
Hoewel ik geen held ben in het Nederlandse recht, komt dit verhaal toch raar op mij over. Het gaat mij niet om de €15 die ze vragen, maar meer om het feit dát ze €15 vragen. Dat Megekko kosten maakt als ze een product leveren dat binnen de garantieperiode valt, dat begrijp ik. Ik begrijp alleen totaal niet waarom ik daar aan mee zouden moeten betalen.
Graag hoor ik uw mening en als u ideeën heeft over wat ik terug kan mailen, dan worden die zeker gewaardeerd.
Chris
Update 14-4
quote: Christiantoon volledige bericht
Verzonden: dinsdag 12 april 2016 10:35
Aan: 'Retouren Megekko'
Beste [...],
Na wat informatie ingewonnen te hebben bij deskundigen kom ik tot een andere conclusie. Op grond van artikel 6:251 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek valt deze garantie binnen de omschrijving van een kwalitatief recht. Kwalitatieve rechten gaan automatisch mee over wanneer het goed waar deze rechten aan verbonden zijn verkocht wordt. Door de verkoop van de videokaart door de oorspronkelijk koper aan mij, is dus ook het garantierecht naar mij overgegaan. Dit is ook logisch, aangezien de verkoper geen enkel belang heeft bij garantie op een product dat hij niet meer in zijn bezit heeft. De garantie zou dus aan mij verleend moeten worden, net zoals het aan de oorspronkelijke verkoper verleend zou worden. Artikel 7:21 lid 2 Burgerlijk Wetboek vermeldt dat dit kosteloos moet gebeuren.
Daarnaast met betrekking tot de garantie op de factuur, daarbij zou ik sowieso bij Megekko moeten zijn, aangezien het product daar gekocht is. MSI accepteert volgens mij niet eens garantieaanvragen van consumenten in Europa.
Graag zou ik u dus willen vragen de retouraanvraag alsnog goed te keuren, dan wel opnieuw in te voeren, zodat de videokaart opgestuurd kan worden voor de garantieafhandeling.
Met vriendelijke groet,
Christian [...]
Mijn eerste gevoel bleek correct te zijn, met hulp van hier is het gelukt om dat ook over te brengen aan de webshop.quote: Megekkotoon volledige bericht
Verzonden: woensdag 13 april 2016 14:11
Onderwerp: Je retour verzoek is geaccepteerd
JE RETOUR VERZOEK IS GEACCEPTEERD
Beste Christian [...],
Je verzoek is geaccepteerd.
Je retournummer is
[... informatie over het verzenden etc ...]
Met vriendelijke groet,
Het Megekko webshop-team
Bedankt voor de reacties!
[ Voor 16% gewijzigd door 007Nightfire op 14-04-2016 15:16 ]