"Nederlandse" hiphop uit Belgie domineerde het internet afgelopen weekeinde.
Glad gemaakte productie
Soufiane Eddyani - Een Dief Als Broer
Glad gemaakte productie
Soufiane Eddyani - Een Dief Als Broer
Anoniem: 549920
Hij is echt heel veelzijdig. Hij heeft ook een vette mixtapeMicGlou schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:10:
Ik weet niet of het al voorbij is gekomen, fijn stukje Nederlandse hip-hop... doet mij erg denken aan Childish Gambino qua flow en beat.
[video]
Braz is vooral briljant als parodist waar hij een hele serie Nederlandse succesrappers geniaal nadoetMicGlou schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:10:
Ik weet niet of het al voorbij is gekomen, fijn stukje Nederlandse hip-hop... doet mij erg denken aan Childish Gambino qua flow en beat.
[video]
Dat weet ik, ik luister nog regelmatig deze waarmee het allemaal zo ongeveer begon... vooral die Fresku en Kempi zijn ontzettend goed.Anoniem: 549920 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:42:
[...]
Braz is vooral briljant als parodist waar hij een hele serie Nederlandse succesrappers geniaal nadoet
[video]
Signature
Cijfer Three of a Kind niet weg!mimang schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:48:
Zeker nice hierboven!
Kempi zijn 101 Barz was goed, had er meer van verwacht persoonlijk. De Fellas daarentegen, HARD!
Dislike button werd vaak genoeg gevonden in ieder geval hahaha.
Signature
mandem veel views!!MicGlou schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:27:
Wat betreft de sessies op 101Barz is het tegenwoordig vooral droevig gesteld, die zijn echt op 1 hand te tellen... het gros is allemaal hetzelfde; boze mannetjes die het hebben over 'stacks pakken', 'auto's met pk' en hoe slecht het hier in Nederland is... ga zo maar door, weinig originaliteit qua inhoud en flow... eenheidsworst.
Maar ik begrijp dat er binnenkort een Fresku+MocroManiac sessie komt vanwege hun aanstaande collab album... dat belooft tenminste wat.
[ Voor 13% gewijzigd door 418O2 op 09-02-2017 16:32 ]
In het begin toen met Hydroboys vond ik hem echt lachwekkend, real life Gino Pietermaai... Maar hij wordt met het jaar beter, hij doet tegenwoordig ook steeds meer met rappers uit het zuiden en oosten waar de kwaliteit over het algemeen sowieso hoger is dan in de randstad.418O2 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:28:
[...]
mandem veel views!!
ik vind het ook wel triest, zit weinig goeds tussen ja. Ik begin mocromaniac wel meer te waarderen, denk dat Fresku wel zorgt dat hij een beetje zijn best doet.
Mwoah, de jeugd, donnie, big2, hef, winne, jiggy dje, murda turk en een aantal anderen komen ook uit de randstad. Maar die hele crew die rond de Gate16 kliek hangt is kwalitatief wel teleurstellend jaMicGlou schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:35:
[...]
In het begin toen met Hydroboys vond ik hem echt lachwekkend, real life Gino Pietermaai... Maar hij wordt met het jaar beter, hij doet tegenwoordig ook steeds meer met rappers uit het zuiden en oosten waar de kwaliteit over het algemeen sowieso hoger is dan in de randstad.
Populariteit zegt tegenwoordig helaas helemaal niets over kwaliteit, niet dat er geen goede hip-hop wordt gemaakt (in de randstad), maar de massa kan dat iig niet waarderen gezien de miljoenen views voor nummers die mij echt pijn aan de oren doen.
Signature
Ik zei ook dat niet alles slecht is, maar wat je noemt is wel vooral oude garde... het gros van al die gasten die juist de laatste paar jaar bekendheid hebben gemaakt gaat nergens over.418O2 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:49:
[...]
Mwoah, de jeugd, donnie, big2, hef, winne, jiggy dje, murda turk en een aantal anderen komen ook uit de randstad. Maar die hele crew die rond de Gate16 kliek hangt is kwalitatief wel teleurstellend ja
Andere stijl prima, dat kan ik best waarderen, maar het is inhoudloos en het lijkt allemaal veel te veel op elkaar... allemaal boos in de camera kijken, zelfde flow, zelfde inhoud, zelfde beats.mimang schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 20:46:
Het is gewoon een andere stijl guysWe noemen het allemaal hiphop, maar het is veel ste breed geworden om het allemaal hiphop te noemen.
Gate16 was ik zelf zeer over te spreken, echt een goed album in mijn ogen, maar niet te vergelijken met Winne etc.
[ Voor 35% gewijzigd door MicGlou op 09-02-2017 21:49 ]
Klopt, heel veel kopieergedrag van boef, oude lijpe & ismo. Zeker jammer dat ze niet allemaal iets unieks proberen te doen.MicGlou schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 21:45:
[...]
Ik zei ook dat niet alles slecht is, maar wat je noemt is wel vooral oude garde... het gros van al die gasten die juist de laatste paar jaar bekendheid hebben gemaakt gaat nergens over.
[...]
Andere stijl prima, dat kan ik best waarderen, maar het is inhoudloos en het lijkt allemaal veel te veel op elkaar... allemaal boos in de camera kijken, zelfde flow, zelfde inhoud, zelfde beats.
Signature
Ik heb Gate16 niet genoemd?mimang schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 21:59:
[...]
Klopt, heel veel kopieergedrag van boef, oude lijpe & ismo. Zeker jammer dat ze niet allemaal iets unieks proberen te doen.
Maar ik vind het dan vooral daar dat je Gate 16 noemt, dat album bevat dat amper, misschien een paar tracks die boos geschreven zijn. Heb je het album ook geluisterd?
Wat mij betreft hoeft 't ook niet echt inhoud te hebben, en ik denk dat dat voor heel veel mensen geldt die de wat nieuwere muziek luisteren. Persoonlijk vind ik het zelfs prettig, want het hoeft niet altijd serieus. Dan draai ik wel oude kanye, oude the game, hef of iets wat daar op lijkt.
[ Voor 8% gewijzigd door MicGlou op 09-02-2017 22:27 ]
Oops sorry, dat was een anderMicGlou schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:25:
[...]
Ik heb Gate16 niet genoemd?
En serieus hoeft het zeker niet altijd te zijn, ik kan bijvoorbeeld De Likt best waarderen... maar die doen dan tenminste ook echt wat anders, ze zijn origineel... maar hebben dus wel flow en leuke teksten.
Signature
Ik vind in de categorie "weinig views, maar wel hard" Kimonomandem interessantMicGlou schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:25:
[...]
.. maar die doen dan tenminste ook echt wat anders, ze zijn origineel...
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 549920 op 11-02-2017 00:17 ]
probeer de nieuwe Sevn 101 evenmimang schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:48:
Zeker nice hierboven!
Kempi zijn 101 Barz was goed, had er meer van verwacht persoonlijk. De Fellas daarentegen, HARD!
Vond die echt tegenvallen, er lijkt geen elke vorm van emotie in te zitten door de manier hoe hij rapt en deze stijl heeft ie al 400x eerder gebruikt.. Is opzich niets mis mee, en hij is zeker wel hard, maar ik vind het persoonlijk dan wel genoeg.Anoniem: 549920 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 00:20:
[...]
probeer de nieuwe Sevn 101 even
[video]
Signature
Dit is pas een beatAnoniem: 549920 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 11:19:
oei oei die beat
[ Voor 24% gewijzigd door apis29 op 22-03-2017 22:14 ]
NL hiphop gaat het hier over
[ Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 22-03-2017 22:27 ]
[ Voor 70% gewijzigd door apis29 op 22-03-2017 23:34 ]
Je weet toch wel hoe die platenlabels werken tegenwoordig? Je kunt gewoon plaatsen 'kopen'.Anoniem: 549920 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 00:01:
Wereldwijd stond BOEF twee dagen terug op een 22e plaats. Dat is uiteraard ongekend als we verdisconteren dat hij zijn streams vrijwel exclusief haalt uit Nederland en Belgie. Het Nederlands taalgebied kent slechts 25 miljoen sprekers, het Engelse 500 miljoen. Zo bezien zou BOEF wel een tijdje op de eerste plaats staan.
Het record van hem, 8 nummers bij de eerste tien van NL zal nooit meer worden verbeterd. Maar het album is dan ook zo vreselijk goed. Beats, woordspel en levering. En zeker ook omdat het voortdurend beweegt op de grens van hiphop en pop met héle catchy beats.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ed Sheeran en Boef zijn niet populair, die hebben dat allemaal gekocht?Marzman schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 21:36:
[...]
Je weet toch wel hoe die platenlabels werken tegenwoordig? Je kunt gewoon plaatsen 'kopen'.
/▌
[ Voor 65% gewijzigd door Malfunctions op 27-03-2017 16:32 ]
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Signature
Het zal mijn leeftijd wel zijn, maar wat een kansloze kneus is het toch....
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Views/streams etc. zijn ook te faken/te koop... ja dat doen platenmaatschappijen.Anoniem: 549920 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 11:53:
[...]
Ed Sheeran en Boef zijn niet populair, die hebben dat allemaal gekocht?
Slimmer dan google en spotify? Wauw!
De cijfers van BOEF zijn in lijn met bv Franse succes artiesten. Die halen 4 tot 5 maal zoveel youtubeviews op en dat is in verhouding met het verschil in taalgebied.MicGlou schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:13:
[...]
Hoe populair Boef dan ook moge zijn, de cijfers die hij neerzet gaan voorbij het geloofwaardige, daar kan niet anders dan een luchtje aanzitten.
Vaak bu'j te bang!
Killer Kamal is geen 'echte' rapper... het is een persiflage op voornamelijk de overdreven 'stoere' cultuur die je vaak ziet van (te) jonge mocro rappers. Op momenten zeer sterk gedaan, maar wat betreft hip-hop niet echt een serieuze discussie waard.Jeanke117 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 16:31:
Wat vinden jullie eigenlijk van Killer Kamal?
Anoniem: 738905
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 07-06-2017 22:57 ]
Spacekees als rapper ken ik niet zo goed, maar hij heeft vorig jaar op Down The Rabbit Hole mijn hart gestolen toen hij daar volledig spacend stond te MC'en. Was een hoogtepunt.Anoniem: 738905 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:55:
Hallo allemaal, via volgens mij dumpert.nl (jaja) heb ik een interview met spacekees gezien. Ik vond dat zo'n apart interview met zijn moeder dat ik zijn muziek ben gaan opzoeken en ik vind het helemaal te gek.
Nu heb ik al eens stuk of 10 keer al zijn cd's geluisterd en ook die van spacekees & terilekst. Heeft iemand misschien tips wat net zo goed is? Ik zit helemaal niet in de hiphop, maar dit smaakt zoveel naar meer... Ik zoek dus niet iets als boef, maar echte kwaliteit. Niet om het geld, maar om de muziek en teksten. Zeg maar hiphop die niet op de radio te horen is. Niet dat ik boef (of een lil kleine) slecht vind, maar ik zoek meer als spacekees qua kwaliteit.
[ Voor 13% gewijzigd door Lapras op 08-06-2017 14:13 ]
Laten we daarin rappers zoals J Cole en Lil Dicky niet vergeten... maar een Joey Badass doet het ook goed, of Ab-soul, Isaiah Rashad.Lapras schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:03:
Amper gerelateerd en zeker ook niet Nederlands, maar ik was dit weekend op Governors Ball in NY waar Chance the Rapper de dag afsloot. Samen met Kendrick redt hij toch wel de Amerikaanse hiphop momenteel.
Dank voor jouw tips, ga ik mee aan de slag. Op spotify staat volgens mij al het werk van spacekees (heel veel is het ook niet, 2 cd's en wat singles uit mijn hoofd). En dat interview met zijn moeder is gewoon leuk om eens te zien: YouTube: URBNN afl 11 (2dec) Je Moeder met SpaceKeesLapras schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:03:
Spacekees als rapper ken ik niet zo goed, maar hij heeft vorig jaar op Down The Rabbit Hole mijn hart gestolen toen hij daar volledig spacend stond te MC'en. Was een hoogtepunt.
[ Voor 20% gewijzigd door Wom op 24-07-2017 22:20 ]
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Ik vind Menno niet zo, maar Jiri heeft wel een tof kapsel (en een goede muziekopleiding.Wom schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 23:44:
Wat vinden jullie eigenlijk van Anbu Gang? Beats en refreinen kloppen altijd behoorlijk, maar soms beetje moeite met de uitspraak en dialect.
Ik vind het echt een toppertje hoor. Heb 'm gedownload op Spotify en beluister 'm toch wel dagelijks.Ultimation schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 16:45:
Nieuw album van Rico & Sticks! IZM: https://open.spotify.com/album/5uqEgWi0FDQ1ePxw0XXOYy ook wel het luisteren waard.
Ik vind Patsergedrag niet een heel boeiende plaat, maar zoals "Fit", "In Amsterdam", "Flu & Tip" wel lekker weg luisteren tijdens het werk.Anoniem: 549920 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:44:
Ineens staat er dan weer een hardcore RAP nummer op de 1e plaats
[afbeelding]
Ik zit er aan te denken met maten naar AFAS te gaan in maart.Megajr schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 06:50:
Zijn er hier ook nog mensen die een show van Rico & Sticks meepakken? Ik was vrijdag er bij in Hedon en ze zijn in topvorm.
[ Voor 72% gewijzigd door Ultimation op 23-10-2017 15:45 ]
Dit herken ik. Ik ben erg fan van ze, maar IZM luisterde ik amper. Totdat ik bij hun tour voor dit album in Hedon was. Live, met de hele performance en de beat van kubus, is het sowieso beter!418O2 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 07:24:
Ik ben al lang fan van Rico en sticks, maar IZM valt mij persoonlijk toch wat tegen. Kan er de vinger niet op leggen, maar merk dat ik hem weinig op zet.
Ja had wel gelijk. Heel Nederland is ontploft door Boefjesperber schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:04:
Jonna Fraser is ook een rapper die niet te missen is in dit Topic.
Ik ben erg benieuwd naar Boef zijn nieuwe projecten, hoe het in Nederland gaat ontploffen zoals Boef zijn werk altijd doet.
FCG
Zwangere Guy heb ik al wel een aantal keren van gehoord, maar nooit beluisterd omdat ik de naam zo belachelijk vind418O2 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:28:
Schopje
Ik luister tegenwoordig vaak naar zwangere Guy, een Brusselse rapper
https://open.spotify.com/...si=ZKmwBMgbTqaVLw9z8nChVQ
En een ouder album
https://open.spotify.com/...si=uRjmd0uqTWKr_jbofqEMog
Goeie hiphop met goede teksten. Geen gemompel of reggaeton beats.
/▌
Het is voor mij goed te volgen en ik ben een noorderling. Maar heb ook veel tourist lemc geluisterd, wat natuurlijk wel een ander accent is (Antwerps), maar je kan het wel volgen.Marzman schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:47:
[...]
Zwangere Guy heb ik al wel een aantal keren van gehoord, maar nooit beluisterd omdat ik de naam zo belachelijk vindZit nu ook op mijn werk, is het niet in dialect? Dat is vaak namelijk bij Belgische rappers.
[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 10-12-2019 18:04 ]
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Niet helemaal mijn straatje NL hiphop qua beat en stem maar de tekst is wel leuk.Lapras schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:45:
Ik vind deze wel erg fijn.
YouTube: Dealtje Met De Toekomst
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Ik zal wel echt oud worden, maar voor mij is Sticks het beste wat Nederlandse hiphop ooit heeft voortgebracht. Van de eerste mixtapes van Opgezwolle, naar het FTG werk, Great Minds, naar zijn werk met Kubus, naar zijn solowerk. Mijn eerste concert als een middelbare scholier was dan ook van Opgezwolle, dus als hij zegt, "Fans nemen hun kids mee naar concerten enzo" kan ik me daar alles bij voorstellen. Behalve het feit dat ik geen kinderen heb.RazorMaron schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:25:
[...]
Niet helemaal mijn straatje NL hiphop qua beat en stem maar de tekst is wel leuk.
Luister je toevallig dan ook naar Winne/Feis/RBDjan? Ik dacht in ieder geval aan die drie artiesten toen ik het nummer beluisterde.
Haha de helft van die namen zeggen mij niks, het oudst wat ik luister is denk ik wel Appa ft. Naffer - Schuif aan de kant, Appa ft. Sjaak - Ik heb schijt en Ali B ft. Sjaak - Niks te maken.Lapras schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:07:
[...]
Ik zal wel echt oud worden, maar voor mij is Sticks het beste wat Nederlandse hiphop ooit heeft voortgebracht. Van de eerste mixtapes van Opgezwolle, naar het FTG werk, Great Minds, naar zijn werk met Kubus, naar zijn solowerk. Mijn eerste concert als een middelbare scholier was dan ook van Opgezwolle, dus als hij zegt, "Fans nemen hun kids mee naar concerten enzo" kan ik me daar alles bij voorstellen. Behalve het feit dat ik geen kinderen heb.
Ik heb vroeger wel veel Winne geluisterd, maar vind zijn latere werk niet zo spannend meer. Zijn debuutalbum was top en ook Great Minds vond ik erg sterk. Later heeft hij me nooit echt kunnen overtuigen. Wellicht omdat hij zich altijd omringt met jonge gasten die het niveau niet halen.
RBDJan zag ik laatste wat verses van (bij Winne en 101 barz) die ik prima vond, maar ik moet toch altijd denken aan zijn THC werk. Dat kon ik maar half serieus nemen.
Ik kwam in 2008 in Amsterdam wonen. In de tijd van Zwart Licht hun eerste shows, Fresku, Winne, Typhoon. Daarna hebben vrijwel geen Nederlandse acts me nog overtuigd.
Appa ken ik nog wel. Sjaak ook natuurlijk.RazorMaron schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:19:
[...]
Haha de helft van die namen zeggen mij niks, het oudst wat ik luister is denk ik wel Appa ft. Naffer - Schuif aan de kant, Appa ft. Sjaak - Ik heb schijt en Ali B ft. Sjaak - Niks te maken.
Welk tijdperk is dat dan wat jij luistert? 1995-2005?
Veel stoerdoenerij, weinig boodschap. Leuk voor in de club maar het brengt niks 'reals'.RazorMaron schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:56:
Wat vind jij dan van de onderstaande nummers:
Ik vind dat soms een beetje een standaard antwoord op dat soort raps. Ik bedoel, was 2Pac zijn bekendste album 'All Eyez On Me' dan ook stoerdoenerij? In principe is het ongeveer hetzelfde straatje qua teksten met de rappers die ik daar liet zien. Ik zie in sommigen van die wel een heldere boodschap maar dat ligt misschien ook aan het milieu waarin je opgroeit. Ik zou niet zo zeer op die nummers willen dansen in de club behalve dat nummer van Ice. Ik zie het al voor me de hele club schreeuwt: Kapitein, pull up in een boot.FiXeR.nl schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:51:
[...]
Veel stoerdoenerij, weinig boodschap. Leuk voor in de club maar het brengt niks 'reals'.
Het genre waarin zij zitten wel ja, volgens mij is dat ook niet zo'n gekke vergelijking. Ik claim nergens dat ze op een bepaalde manier gelijk staan aan elkaar. Alleen dat zij dezelfde onderwerpen in hun teksten voorbij laten komen.
Dit kan ik echt niet serieus nemen. Ismo heeft 1 stand en dat is heel boos rappen dat ie moet grabben en grinden terwijl ie is opgegroeid in Heuvel, Breda. Niet in fucking East Harlem.RazorMaron schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:16:
[...]
Het genre waarin zij zitten wel ja, volgens mij is dat ook niet zo'n gekke vergelijking. Ik claim nergens dat ze op een bepaalde manier gelijk staan aan elkaar.
Onderwerpen zeggen niks over het genre van de muziek. Anders kun je Emo-metal ook onder Hip-hop scharen.Alleen dat zij dezelfde onderwerpen in hun teksten voorbij laten komen.
Money grabben en in je gehuurde AMG waggie rondkarren heeft niks met poëzie en woordspelingen te maken. Het is tof doen met niks.RazorMaron schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:05:
Grote uitdaging bij de volgende sessie is hoeveel poëtische elementen en woordspelingen je uit de raps kan halen:
Ik weet niet of ik dit dan weer serieus moet nemen. Ik vraag me af of je daadwerkelijk Ismo zijn albums hebt beluisterd of dat je dit baseert op 1/2 nummers van hem. Kan je gewoon al zien aan de eerste twee zinnen.FiXeR.nl schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:44:
[...]
Dit kan ik echt niet serieus nemen. Ismo heeft 1 stand en dat is heel boos rappen dat ie moet grabben en grinden terwijl ie is opgegroeid in Heuvel, Breda. Niet in fucking East Harlem.![]()
[...]
Maar volgens mij beoefenen ze wel hetzelfde genre niet waar? Andere talen, maar alsnog, hetzelfde genre.FiXeR.nl schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:44:
[...]
Onderwerpen zeggen niks over het genre van de muziek. Anders kun je Emo-metal ook onder Hip-hop scharen.
[...]
Dat is dus een beetje met dubbele maten meten vind ik. Ik hoor iedereen zeggen dat bijvoorbeeld 2Pac een geweldige poëet en 'real' was. Waar ik het trouwens volop eens mee ben. Maar ik hoor niemand zeggen dat hij rapte over money grabben etc, wat heel erg dominant was op zijn All Eyez On Me album. Nota bene de meest verkochte en beluisterde album van hem. Hij profileerde zichzelf ook nog eens als gangster, a thug. Wat hij ook daadwerkelijk was en ik vind dat album ook echt geweldig.FiXeR.nl schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:44:
[...]
Money grabben en in je gehuurde AMG waggie rondkarren heeft niks met poëzie en woordspelingen te maken. Het is tof doen met niks.
[ Voor 5% gewijzigd door RazorMaron op 15-12-2020 11:23 ]
Ik denk dat dit vooral met generatiekloof te maken heeft, waarschijnlijk is Fixer net zoals Lapras en ik al wat ouder en opgegroeid met Extince, Brainpower, Opgezwolle, Osdorp Posse etc..RazorMaron schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:20:
Dat is dus een beetje met dubbele maten meten vind ik. Ik hoor iedereen zeggen dat bijvoorbeeld 2Pac een geweldige poëet en 'real' was. Waar ik het trouwens volop eens mee ben. Maar ik hoor niemand zeggen dat hij rapte over money grabben etc, wat heel erg dominant was op zijn All Eyez On Me album. Nota bene de meest verkochte en beluisterde album van hem. Hij profileerde zichzelf ook nog eens als gangster, a thug. Wat hij ook daadwerkelijk was en ik vind dat album ook echt geweldig.
Maar zodra je een Boef, Ismo en Lijpe aansnijdt, wordt het al gelijk weggezet als stoerdoenerij en weet ik veel wat, terwijl de 'stoerdoenerij' maar een kleine stuk van hun content is. Het is misschien wel het gedeelte van hun muziek waar er het meest naar wordt geluisterd en dat zij daardoor zo'n imago verkrijgen. Maar commerciële/'stoere' nummers worden eenmaal grotere hits terwijl dat niet het muziek is wat zijn 24/7 maken. Perfect voorbeeld is 2Pac zijn meest bekende nummers zijn gewoon 'stoerdoenerij'/commercieel. Terwijl de nummers die echt belangrijke boodschap bevatten gewoon een stuk minder naar wordt geluisterd. (Op Dear Mama en Changes na dan, want die worden eenmaal relatief veel gedraaid door radiostations.)
Als je aan mij vraagt wie constant aan stoerdoenerij doet dan praten we over een 3robi, maar die is zo commercieel als maar kan.
Moet je voor de lol eens Ismo zijn album 'Gedachtegang' of zijn EP 'De Waarheid 2' beluisteren. Of nog beter, bespaar de tijd van het luisteren en lees eens de songteksten van een paar nummers. Ik zie weinig stoerdoenerij erin terug en vooral 'real shit'.
Ik ga niet ontkennen dat hij geen 'stoere' nummers heeft, maar dat is veruit de minderheid als het gaat om zijn muziek. Maar als hij het doet, is het meestal voor commerciële doeleinden, net zoals elke rapper dat wel doet.
[ Voor 5% gewijzigd door ricjuh op 15-12-2020 12:01 ]
Met dat laatste beginnende: ik plak gewoon de link in het bericht en hij maakt er een URL van. Geen idee hoe jij de video in het bericht krijgt.RazorMaron schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:56:
Pohh heb ze allemaal even beluisterd en het gros is toch niet mijn ding.
Trouwens, hoe kan je zo mooi een link maken, is veel overzichtelijker dan al die video's die ik laat zien.
Het komt heel snel gemaakt en niet echt over. Maar ook niet noodzakelijk.RazorMaron schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:20:
[...]
Maar zodra je een Boef, Ismo en Lijpe aansnijdt, wordt het al gelijk weggezet als stoerdoenerij en weet ik veel wat, terwijl de 'stoerdoenerij' maar een kleine stuk van hun content is. Het is misschien wel het gedeelte van hun muziek waar er het meest naar wordt geluisterd en dat zij daardoor zo'n imago verkrijgen. Maar commerciële/'stoere' nummers worden eenmaal grotere hits terwijl dat niet het muziek is wat zijn 24/7 maken. Perfect voorbeeld is 2Pac zijn meest bekende nummers zijn gewoon 'stoerdoenerij'/commercieel. Terwijl de nummers die echt belangrijke boodschap bevatten gewoon een stuk minder naar wordt geluisterd. (Op Dear Mama en Changes na dan, want die worden eenmaal relatief veel gedraaid door radiostations.)
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Ik denk dat het ook meer is dat mensen die niet echt hedendaagse hiphop-artiesten volgen vooral voorgeschoteld krijgen wat de meeste views pakt, vaak dus de 'stoere' nummers waar het gaat om geld, vrouwen en/of drugs. Terwijl nummers die echt een boodschap hebben, toch vrij vaak weinig of in ieder geval een stuk minder views/streams pakken, waardoor jij ze ook niet heel snel ontdekt. Ondertussen wel de artiest afschrijft op de nummers die jij beluistert, de meest bekende, die dus ook meestal over geld/vrouwen/drugs gaat want ja, commercieel.Lapras schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:53:
[...]
Terwijl hiphop wat mij betreft zoveel meer is. Het is creatief omgaan met taal, het vinden van interessante metaforen, het is zelfspot, het is rake observaties doen over de maatschappij. Daarom waardeer ik het zo.
Als ik die clip zie van Money Like We dan vind ik het een goedkope manier om Amerika na te doen. Een of ander studentje op een auto dat zegt "Ik kon je wijf neuken maar ik mag je, check d'r als ik denk dat ik nu overdrijf, ik pull up in die waggie met dakje, sterren zien als ik naar boven kijk," komt op mij niet geloofwaardig over. En ik vind het ook niet grappig, bedoeld danwel onbedoeld.
[ Voor 3% gewijzigd door RazorMaron op 15-12-2020 17:26 ]
Dit is wel een interessant punt. Toch ga je voorbij aan het feit dat de rappers die hier eerder werden aangehaald - en die ik goed vind - die commerciële of stoere nummers überhaupt niet hebben. Fresku zijn eerste single was Twijfel nota bene, een van de beste Nederlandse tracks aller tijden wat mij betreft.RazorMaron schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:47:
[...]
Ik denk dat het ook meer is dat mensen die niet echt hedendaagse hiphop-artiesten volgen vooral voorgeschoteld krijgen wat de meeste views pakt, vaak dus de 'stoere' nummers waar het gaat om geld, vrouwen en/of drugs. Terwijl nummers die echt een boodschap hebben, toch vrij vaak weinig of in ieder geval een stuk minder views/streams pakken, waardoor jij ze ook niet heel snel ontdekt. Ondertussen wel de artiest afschrijft op de nummers die jij beluistert, de meest bekende, die dus ook meestal over geld/vrouwen/drugs gaat want ja, commercieel.
Ik ben nog een paar jaar ouder dan je oom, dus ik ken deze nummers goed. Ook ik keek TMF en The Box toentertijd. Sterker nog, ik vond toen dat album van Lange Frans & Baas B best prima. Dat durf ik nu eigenlijk niet meer te zeggen, zeker als je weet hoe het met Lange Frans is afgelopen, maar toen was Supervisie echt een prima nummer.RazorMaron schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:47:
Over die clip Money Like We, het was een promotie-single voor de nieuwe film 'All Eyez On me' van 2Pac. Vandaar dat het lijkt alsof ze Amerika nadoen. Josylvio is trouwens een hele grote fan van 2Pac, maar dan ook echt een hele grote fan.![]()
Een single die mijn oom(ondertussen 31 jaar) op een CD had en ik vroeger vaak beluisterde in de auto.
YouTube: Lange Frans & Baas B - Zinloos (Official Video)
Een andere single op dat CD'tje
YouTube: ALI B - 'IK BEN JE ZAT'
Autobiografisch single van Boef, verbaast me dat hij de 21 miljoen heeft aangetikt.
YouTube: BOEF – SOFIANE (PROD. MB)
Oud nummer, ik weet niet of het een controversieel nummer was toentertijd. Salah Edin is wel gestopt met rappen en probeert zoveel mogelijk singles van YouTube af te halen en wil deze dagen niet meer geassocieerd worden met zijn rapcarriere.
YouTube: Salah Edin - Het Land Van...
Ik denk dat het inderdaad op dat gebied wel een verschil in tijd is, volgens mij, ik gok alleen maar, dat zou jij beter kunnen weten, draait het leven nu überhaupt veel meer om geld geld geld dan pak em beet 15 jaar terug.Lapras schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:47:
[...]
Dit is wel een interessant punt. Toch ga je voorbij aan het feit dat de rappers die hier eerder werden aangehaald - en die ik goed vind - die commerciële of stoere nummers überhaupt niet hebben. Fresku zijn eerste single was Twijfel nota bene, een van de beste Nederlandse tracks aller tijden wat mij betreft.
Het gaat er niet per se om of een rapper ook een paar nummers over zijn moeder of zijn jeugd heeft, het gaat erom wat hij met zijn gehele muziekcollectie wil laten zien. En daar vind je helaas wel erg vaak gespeelde boosheid, auto-tune of 'simpele' teksten.
Ik dig Hef niet echt, vind het allemaal vrij veel dezelfde flow, zit weinig variatie in, erg monotoon. Maarja, als je toevallig daarvan houdt, is het hele album lekker inderdaad.418O2 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:45:
Hef heeft vandaag Rook uitgebracht
https://open.spotify.com/...si=KOA5FRXqQQSGQjA69qpSQQ
lekker album
Sorry dat ik het zeg maar dit is toch gewoon een copycat van joyner lucas - I'm not racist.RazorMaron schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:03:
[...]
Ondanks dat ik niet zwart ben, kan ik me best wel identificeren met bovenstaande nummer, net een weekje uit volgens mij.
Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid
RBDjan ken ik alleen van van THC, wat voor mij destijds in het hokje "nep" viel. Al weet ik dat RBDjan, en volgens mij Rocks ook weleens, door veel andere artiesten geroemd wordt om zijn kunsten.418O2 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:15:
@Maikel64 Heb je De Onderbaas van RBDjan wel eens geluisterd?
Die komen uit alle windstreken toch?ricjuh schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:00:
Even mede limburgers promoten hier:
[YouTube: Rafting Goods | Wintersessie 2022 | 101Barz]
[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 11-03-2022 11:02 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq