• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Topicstarter
Zo.. titel moet echt kort en kracht zijn tegenwoordig.

Maar oke, het gaat er mij dus om dat ik een manier zoek om duurzaam te loggen. En met duurzaam bedoel ik dus betrouwbaar en kan lang meegaan en zelf te onderhouden.

Ik heb dus sinds 2013 zonnepanelen. Deze heb ik in het begin gelogd met WebSolarLog onzettend leuk programma in opzet. Maar een Pi die op willekeurig momenten besluit om zijn SD kaart corrupt te maken was geen succes. Zeker niet omdat het elke keer gebeurde op een moment dat het mij niet uit kwam en de interval er tussen zo lang was dat ik elke keer er helemaal in moest duiken om het weer werkend te krijgen . En als linux noob was dat verdomd omhandig. Zeker omdat ik die tijd midden in een studie bezig was, ben ik er vanaf gestapt. En over duurzaam, het lijkt er erg op dat de ontwikkeling van dit project ook erg stil ligt.. Dit was dus loggen van puur mijn omvormer.

Ondertussen had ik naast de Kwh meter in mijn meterkast voor mijn opwek (zonnepanelen) ook een 3 fase meter geplaatst die al mijn verbruik deed meten. Hierop had ik al een youless zitten. Die werkte redelijk goed, en dus ook maar een youless op mijn Kwh meter van mijn zonnepanelen gezet. En daar heb ik het de afgelopen 1,5 jaar meer gedaan.

De laatste tijd vielen ze wel er vaker af. Niet fijn in elk geval. Dus bij eentje heb ik draadjes eraan gesoldeerd om deze als S0 meter te gebruiken. Dat is redelijk goed gegaan. Maar ook was er het akkevietje met het schrikkeljaar maar dat zal waarschijnlijk geen probleem meer zijn tot 2020.

Ander verhaal is dat ik ook graag mijn gas en watermeter zou willen loggen. De gasmeter is een een oude meter wel met een zilvervlak bij de nul. De watermeter is wat moderner maar wel zonder een pulsmeter gok ik. (zou ik na moeten kijken).

In de meest simpele vorm zou ik nu een youless kunnen lopen voor mijn gasmeter, maar ze zijn nogal prijzig en natuurlijk niet erg tweakerachtig. Maar het belangrijkste probleem is dat ik slechts 2x UTP beschikbaar heb in mijn meterkast. Een youless erbij, betekent ook een switch in de meterkast erbij. Dat vind ik onnodig stroomverbruik (los van dat ik ook geen stopcontact meer vrij heb).

Dus andere opties bekijken. Zo had ik (een jaar gelden al :$ ) een Arduino Mega en Ethernetshield gehaald om te gaan experimenteren met Solarmeter. Die heb ik nu dus z'n beetje gebouwd, maar twijfel wel over de betrouwbaarheid. Als ik dat lees en zeker hoeveel er nu nog aan ontwikkeld wordt, ik me afvraag hoelang dat nog in leven zal bijven. Gelukkig was er wel net een geupdate versie, want de ouder versies waren niet meer werkbaar met de nieuwste arduinosoftware (zover ik begreep). Mijn plan was om hiermee de 2 pulsmeters te loggen en dan een youless op de gasmeter. Maar ja, nu is 1 van mijn youless, alleen nog geschikt als pulsmeter, terwijl ik er ook 1 bij mijn vriendin wilde hangen.. Dus tja.

Een andere optie is een Netduino. Daar hebben we dit topic voor: \[V3.x] DAta Logging met de Netduino Plus 2
Nog behoorlijk actief zover ik zie. Maar de netduino 2+ is wel een stukje duurder (bijna net zo duur als een youless) en lijkt erop niet zo bijster goed meer te krijgen. (EOL??). Wat ik verder ook mis (of kan het niet vinden) is een goede handleiding hoe alles aan te sluiten. Voor de software is er wel een goede handleiding.

In beide gevallen zal ik me erin moeten gaan verdiepen, maar ik heb nu iets meer tijd en zoek eigenlijk even heel iets anders om me in te verdiepen.

Wat is nu je vraag hoor ik jullie denken.

Waar kan ik me nu het beste in verdiepen om iets betrouwbaar te maken waarmee ik als ik dat gemaakt heb, langdurig en gemakkelijk mijn stroom(wek/verbruik) en gas kan meten? En dat het betrouwbaar werkt? En kan ik dat zelf of is een oplossing van de plank een betere optie. En waarin kan ik me daarna het beste verdiepen om het goed weer te geven?

Dit zijn dus mijn gegevens
1) Omvormen zonnepanelen is een PowerOne. (geen internetverbinding)
2) Meterkast met maximaal 2x UTP
3) Ik wil dus meten: Gas (optisch), Stroom (opwek, So), Stroom (verbruik, So)
4) betrouwbaar en niet storings/onderhoudsgevoelig.

Tips? Suggesties? Overwegingen die ik gemist heb??

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 08-04-2016 21:18 . Reden: Was nog niet klaar! Te vlug op enter. ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kunt een PVI AEC gebruiken om de gegevens van de Power One omvormer uit te lezen en te bewaren, het apparaat heeft een simpele web interface zonder grafieken met near realtime data en de stand van de vorige dag. Het heeft een ftp server waar historische data per 5 minuten op wordt bewaard. Het is betrouwbaar gebleken en het verbruik is laag.

Ze worden wel eens aangeboden op ebay.de. De originele prijs is nogal hoog (ergens rond de 700-900 euro). Ik heb hem 2,5 jaar geleden voor 80 euro gekocht, toen waren ze al uit de reguliere handel. Momenteel zie ik ze niet voor die prijs, maar je kunt zo'n bod direct naar de aanbieder sturen. Het is waarschijnlijk oude voorraad, dus daar kan best veel vanaf.

Vaak kun je het beste een buitenlandse ebay site gebruiken:
http://www.ebay.it/sch/i.html?&_nkw=pvi+aec&_sacat=0
Nu staat er een uit 2010 te koop voor 175.

De laatste in deze reeks is een PVI-AEC-EVO en die is ook niet meer verkrijgbaar. Nu hebben ze een ABB VSN 700 vanaf ongeveer 500 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 10-04-2016 12:00 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik lees zowat mijn eigen verhaal bij je openingspost.
Ook 1 youless op de ferrarismeter om eens te kijken wat ik nou eigenlijk verbruikte.

Dankzij tweakers :) begonnen in 2013 met PV.
Tweede youless gekocht met 2 finders. Meteen 2 draadjes gesoldeerd voor S0
Werkte prima en nog steeds.

Arduino geprobeerd met solarmeter. Werkte hier niet lekker, dus bij youless gebleven.
Domoticz op de synology nas. Geen slaapstand meer van de harddisken.
Dus naar een Pi met domoticz en omdat ik een SMA heb, SBFspot erbij op.
Nog geen problemen met sd-kaartje. Wel een ipad voeding erop

Een Falcon PR-7 gekocht (homewizard.nl) voor de watermeter en een S0PCM voor de pulsen.
Duur en on-tweaker achtig, maar het werkt probleemloos.
Alles is in domoticz uit te lezen nu. Al gebruik ik vooral PVoutput voor de paneeltjes en verbruik..

Gasmeter is inmiddels weg, dus niks aan te meten.

Next step is de Kamstrup 302 warmtemeter van de l/w warmtepomp op de Pi te krijgen en in domoticz met een m-bus master usb cable. Is voor mij ook een hele uitdaging als Linux noob.

Oh en een 24 poort switch gekregen vd zaak en in de meterkast geplaatst.

Alles tesamen een 56 - 65 watt sluipverbruik (zonder de koelkast die regelmatig aanslaat)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-04-2016 00:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
www.flukso.net zou een optie kunnen zijn. Alleen is deze op dit moment niet verkrijgbaar i.v.m. de ontwikkeling van versie 3 die binnenkort zou moeten uitkomen (zie de blog).

Ik gebruik deze op dit moment naar volle tevredenheid (stroom (PV en verbruik) + gas + water). Grootste nadeel is de afhankelijkheid van de webservice van Flukso. Groot voordeel is dat je de data (in elk geval van je PV) kan doorzetten naar bijvoorbeeld PVOutput.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:34

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De Rpi is wel betrouwbaarder te maken door e.e.a. op een usbstick te doen ipv SD.
Een image van de SD is vrij makkelijk te maken en bijv. Domoticz zou ook backups op usb kunnen doen.
Met WSL is dat iets lastiger, maar ik denk dat je ook die database elders kan plaatsen of backuppen.
Overigens heb ik de mazzel dat ik WSL online kan gebruiken, dat was de deal toen ik mee hielp om de teksten te vertalen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Dank voor de tips alvast..

Voor wat de omvormer betreft, ik vind het geen ramp als ik die niet kan uitlezen. Als ik iets meer wel weten hangt hij ook aan mijn server en daar heb ik Power One software op staan die ik op kan starten. Mijn server echter staat meestal uit (stroom). Maar uiteindelijk gaat het om de Kwh die ik teruglever, dus het loggen van de S1 puls van die vind ik voldoende.

De solarmeter is hier in mijn test-setup nu al 2x vastgelopen. Ik gok dus dat dat hem niet gaat worden. Het is mij ook onduidelijk wat hij met de waarden doet als hij een reset krijgt van de watchdog en het is 30 seconden voordat hij upload. Is hij deze waarden dan kwijt?

Dan me maar eens verdiepen in de Netduino, maar dat is toch gewoon een arduino met ingebouwde ethernet? Of maak ik daar een denkfout?

En als ik het zo lees is het nemen van een Pi met Domoticz wel aan te raden. Kan dat bij een Pi 3B tegelijk als dienen als mediaserver?

Flukso zou kunnen, maar ben niet graag afhankelijk van een andere website. Zo heeft mijn zwager nu problemen met FPlogger, omdat er iets niet goed zat. Dan kun je erg weinig als je afhankelijk bent van een ander. (wel even kijken, want zie dat de Flukso slecht 2x een S-puls kan meten? Hoe heb je dan water en gas erop aangesloten? )

En WSL zou ik natuurlijk op mijn Syno kunnen zetten. Maar dan staat die 24/7 aan zonder dat de HDD in slaapstand gaan. Vind ik geen optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyberpope op 09-04-2016 09:48 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:26

Tazzios

..

Je UTP kabel kun je eventueel splitsen, 100 Mbit is toch snel zat.
https://www.conrad.nl/nl/...7508_pla-993632&WT.srch=1

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:55
Cyberpope schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 09:45:
Dan me maar eens verdiepen in de Netduino, maar dat is toch gewoon een arduino met ingebouwde ethernet? Of maak ik daar een denkfout?
Netduino is een soort van Arduino kloon waar je mbv .net code (bijv. C# of VB.NET) je applicatie ontwikkeld. Dit is dus geen Arduino.

-

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-11 15:56

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

De RPI geeft eigenlijk alleen (kans op) een corrupte SD als de spanning wordt weggenomen, zonder dus netjes afgesloten te zijn. Weet niet of dat bij jou af en toe gebeurde, maar hier valt de spanning zeer zelden uit. En dan meestal nog door mijn eigen gedrag ;)

Ik heb een image van het kaartje dat ik zonodig in 10 minuten weer terug kan zetten, geen gedoe dus met weer een tijdrovende configuratie/test.

Overigens draai ik SBFspot om te loggen naar PVoutput (waar ik al jaren erg tevreden over ben, zie link in signature) en op de PI draait ook nog een applicatie om ADS-B naar Flightradar24 te uploaden. Hij heeft het redelijk druk dus, maar draait zonder problemen 24/7, maanden achter elkaar. De enige reden om te resetten, is als ik wat wil aanpassen of updaten.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-11 00:25
Bij mij draait DAL (Netduino) nu ruim een jaar. Hij is alleen gestopt omdat ik het wilde. Verder draait ie z'n rondjes zonder protesteren :) .
Hij logt de S0 puls van een Finder kWh-meter en twee temperatuur sensoren.
Loggen naar PVoutput en naar een goedkoop HP tabletje in de huiskamer:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/HhmPOF2MYmu6a9OenpQVzAMW/full.jpg

Ter vergelijking logt ook een Youless dezelfde kWh-meter naar PVoutput.
Ik ben zeer content met de Netduino. Het vergt wel enige studie als je niet bekend met DAL en .NET software.
Mij althans... O-) .

Succes!

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 00:57:
De Rpi is wel betrouwbaarder te maken door e.e.a. op een usbstick te doen ipv SD.
Of door een industrial grade SD kaartje te gebruiken in plaats van een consumentenkaartje dat toch vooral bedoeld is voor foto's en andere media en veel minder voor continue kleine lees- en schrijfoperaties. Ik heb een Raspberry Pi als homeservertje (ssh, nginx, django, sqlite, openvpn... met logging en log rotatie), oorspronkelijk bedoeld om eens te kijken of die dingen betrouwbaar genoeg waren voor domotica-toepassingen. Ik heb bewust geen enkele poging gedaan om het aantal schrijfbewerkingen te beperken (hoewel ik dat voor een 'echte' toepassing wel zou doen). Consumentenkaartjes gaan op die manier een paar maand mee. Ik heb er ongeveer twee-en-een-half jaar geleden een Cactus kaartje voor industriële toepassingen in gestoken en dat werkt nog altijd. Kost je wel een veelvoud van een gewoon kaartje.

Als een Beaglebone kan wat je wil doen, is dat trouwens een veel robuustere oplossing dan een Raspberry Pi...

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-11 09:47
Ik gebruik mijn oude SmartPhone. Daarop een android app die via Bluetooth verbind met de omvormer. En deze upload ook naar pvoutput.

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik begrijp uit de startpost niet echt of je nu wel of niet een commerciële oplossing zoekt. In elk geval kun je met een Wendy in de meterkast alle stromen die je beschrijft monitoren (de watermeter is misschien nog een uitdaging, daar zou je even contact voor moeten opnemen). Edit: excuus, ik dacht dat de omvormer ook een S0 uitgang had. Als deze met een eigen protocol werkt is deze niet zomaar met een Wendy uit te lezen.
Data wordt lokaal opgeslagen en naar wens voor een langere historie en detail in de cloud. Data is te exporteren naar xls voor eigen doeleinden.
Dit is een plug en play oplossing, of wil je het per se helemaal zelf opzetten en beheren?

[ Voor 19% gewijzigd door EddoH op 09-04-2016 20:10 ]

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-11 15:56

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

indigo79 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 15:39:
[...]...Ik heb er ongeveer twee-en-een-half jaar geleden een Cactus kaartje voor industriële toepassingen in gestoken en dat werkt nog altijd. Kost je wel een veelvoud van een gewoon kaartje.

Als een Beaglebone kan wat je wil doen, is dat trouwens een veel robuustere oplossing dan een Raspberry Pi...
Hoewel ik nog geen defect kaartje heb meegemaakt op meerdere PI's (draai ook niet zoveel applicaties tegelijkertijd als jij), is dit wel iets om over na te denken. Kaartjes zijn reteduur ivm de reguliere Samsungetjes en lastig in NL te vinden. Zie dat bv. ook Panasonic dergelijke kaartjes heeft.

Dit soort kaartjes probeert de schrijfacties zoveel mogelijk te spreiden... Dit is toch een standaard feature van zo'n beetje alle kaartjes? De noname China types buiten beschouwing gelaten.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:29

ericplan

5180 Wp PV

Niet geheel hobbyvrij, wel betrouwbaar bij Niels en mij. De Emu S0-pulslogger.
http://www.emuag.ch/produ...ger/emu-s0-impuls-logger/

A'dam PVOutput

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 09:45:
Flukso zou kunnen, maar ben niet graag afhankelijk van een andere website. Zo heeft mijn zwager nu problemen met FPlogger, omdat er iets niet goed zat. Dan kun je erg weinig als je afhankelijk bent van een ander. (wel even kijken, want zie dat de Flukso slecht 2x een S-puls kan meten? Hoe heb je dan water en gas erop aangesloten? )
Dat betreft de eerste versie. Vanaf V2 kunnen op alle vijf de poorten S-puls-sensors worden aangesloten.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
EddoH schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 19:42:
Ik begrijp uit de startpost niet echt of je nu wel of niet een commerciële oplossing zoekt. In elk geval kun je met een Wendy in de meterkast alle stromen die je beschrijft monitoren (de watermeter is misschien nog een uitdaging, daar zou je even contact voor moeten opnemen). Edit: excuus, ik dacht dat de omvormer ook een S0 uitgang had. Als deze met een eigen protocol werkt is deze niet zomaar met een Wendy uit te lezen.
Data wordt lokaal opgeslagen en naar wens voor een langere historie en detail in de cloud. Data is te exporteren naar xls voor eigen doeleinden.
Dit is een plug en play oplossing, of wil je het per se helemaal zelf opzetten en beheren?
Op zich mag het een kant en klaar oplossing zijn, maar 300 euro is een beetje te veel als oplossing.

Voor de rest zal ik snel uitgebreider reageren, want zie leuke dingen, maar heb nog wel wat vragen. Helaas is mijn laptop er mee gekapt. Dus eerste dat probleem tackelen.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:15
Ik weet niet precies wat je zou willen loggen. Maar met een slimme meter kom je al een heel eind. De site van Greenchoice geeft mij dagtotalen voor elektra en gas, maar je kunt ook een derde partij toestemming geven om je meter met een kleiner interval uit te lezen. Enelogic doet dat gratis, maar met een dag vertraging. Wil je live data dan kun je voor 79 euro een apparaatje kopen dat de p1-poort van de meter uitleest.

Regeren is vooruitschuiven

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Joepla schreef op zondag 10 april 2016 @ 10:37:
[...]

Hoewel ik nog geen defect kaartje heb meegemaakt op meerdere PI's (draai ook niet zoveel applicaties tegelijkertijd als jij), is dit wel iets om over na te denken. Kaartjes zijn reteduur ivm de reguliere Samsungetjes en lastig in NL te vinden. Zie dat bv. ook Panasonic dergelijke kaartjes heeft.

Dit soort kaartjes probeert de schrijfacties zoveel mogelijk te spreiden... Dit is toch een standaard feature van zo'n beetje alle kaartjes? De noname China types buiten beschouwing gelaten.
Ik heb toen een Kingston en een Sandisk kaartje gebruikt, dus volgens mij geen Chinese troep. Met n=2 en n=1 voor het Cactus kaartje is het uiteraard nog lang geen serieuze steekproef. Ik heb ook echt geen enkele poging gedaan het aantal schrijfacties te beperken (geen onnodige dingen wegschrijven, cachen...), integendeel, het was echt bedoeld als test of de toen vrij nieuwe Raspberry Pi model B geschikt kon zijn voor loggers en controllers 'in the field'. Uiteindelijk was mijn conclusie dat de Beaglebone Black daar gewoon geschikter voor was (vooral omdat hij ook wat robuuster gebouwd is, ik denk dan bijvoorbeeld aan de montagegaten (2 bij de originele Pi B, intussen 4 denk ik), de micro-USB voeding (die je ook wel langs de andere kant kan toevoegen, maar waarbij je dan een paar beveiligingen mist)). Allemaal niet onlogisch gezien het doel waarvoor de Raspberry Pi bedoeld is natuurlijk.

Voor hobbygebruik zou ik de Pi zeker overwegen, maar dan wel een goed kaartje gebruiken, en alle onnodige schrijfbewerkingen vermijden (data in-memory loggen en maar elk uur (of per block size) wegschrijven of direct online opslaan) en zorgen dat ik een image heb die ik gewoon naar een nieuw kaartje kan kopiëren in geval van problemen, hoewel ik betwijfel of je die met een goed geconfigureerd systeem ooit gaat hebben. Eventueel een batterij-backup voorzien als er veel in-memory gecached wordt natuurlijk.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

En een RAM disk aanmaken wil natuurlijk ook helpen in het voorkomen van onnodige schrijfacties :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Zo, laptop weer in orde en ook even iets rustiger, dus kan wat meer reageren.
Tazzios schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 09:52:
Je UTP kabel kun je eventueel splitsen, 100 Mbit is toch snel zat.
https://www.conrad.nl/nl/...7508_pla-993632&WT.srch=1
Nope. Dan verplaats ik het probleem alleen maar. Ik heb linksom of rechtsom voor dit project maar 2x UTP.
Luit schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 00:34:
www.flukso.net zou een optie kunnen zijn. Alleen is deze op dit moment niet verkrijgbaar i.v.m. de ontwikkeling van versie 3 die binnenkort zou moeten uitkomen (zie de blog).
Tja.. wanneer moet die komen en wat gaat die kosten. Dat is erg de vraag. En zoals eerder gemeld, het mag wel wat kosten, maar 300 euro of zo gaat me te ver.
Joepla schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 11:14:
De RPI geeft eigenlijk alleen (kans op) een corrupte SD als de spanning wordt weggenomen, zonder dus netjes afgesloten te zijn. Weet niet of dat bij jou af en toe gebeurde, maar hier valt de spanning zeer zelden uit. En dan meestal nog door mijn eigen gedrag ;)
Het kan makkelijk zijn dat daar een probleem zat. Maar de RPI die ik wellicht weer ga inzetten, werkt dus alleen voor de omvormer en ik wil juist alles loggen (gas, water en stroom).
EddoH schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 19:42:
Ik begrijp uit de startpost niet echt of je nu wel of niet een commerciële oplossing zoekt.
Op dit moment neig ik kwa kosten en hobby wel ene beetje naar een eigen oplossing. Is ook leerzaam denk ik maar.
T-MOB schreef op maandag 11 april 2016 @ 10:14:
Ik weet niet precies wat je zou willen loggen. Maar met een slimme meter kom je al een heel eind. De site van Greenchoice geeft mij dagtotalen voor elektra en gas, maar je kunt ook een derde partij toestemming geven om je meter met een kleiner interval uit te lezen. Enelogic doet dat gratis, maar met een dag vertraging. Wil je live data dan kun je voor 79 euro een apparaatje kopen dat de p1-poort van de meter uitleest.
Het laatste waar ik op zit te wachten is een energiemaatschappij die met mijn data aan de haal gaat. Dat is dus een dikke NO. Los daarvan dat dit niet meet wat ik wil meten. Zo meet een slimme meter niet de stroom die ik opwek en direct verbruikt wordt. En dat kan ik wel meten omdat ik een opbrengst en verbruik meter heb. Dus uitlezen van de slimme meter zal er wel bij komen (zodra ik er 1 door mijn strot geduwd krijg), maar zolang dat niet hoeft, gaan we het mooi uitstellen)

Ondertussen bezig geweest met de solarmeter 11.41. Maar het lijkt erop dat daar de nodige tevreden gebruikers zijn en de lol van het ontwikkelen eraf is. Dat imet al deze oplossingen wel een risico. Ik heb er nu 1tje draaien die die het verbruikt meet. Betrouwbaar is het niet helemaal naar mijn gevoel.
Vragen gesteld op www.wijhebbenzon.nl, maar antwoorden komen niet echt af. Duurt dagen voor er uberhaupt een antwoord komt. Dus die laten we maar varen.

In een impuls had ik toch de Netduino 2+ gekocht in een aanbieding (zonder me te verdiepen, dus weet niet of het echt een aanbieding was, op chineese sites niet te vinden in elke geval).

Ik heb net de "hello World" led aan het knipperen, dus de eerste stap is gezet. Nu me gaan verdiepen in elke geval.
Aegle schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 14:03:
Bij mij draait DAL (Netduino) nu ruim een jaar. Hij is alleen gestopt omdat ik het wilde. Verder draait ie z'n rondjes zonder protesteren :) .
Hij logt de S0 puls van een Finder kWh-meter en twee temperatuur sensoren.
Loggen naar PVoutput en naar een goedkoop HP tabletje in de huiskamer:

[afbeelding]

Ter vergelijking logt ook een Youless dezelfde kWh-meter naar PVoutput.
Ik ben zeer content met de Netduino. Het vergt wel enige studie als je niet bekend met DAL en .NET software.
Mij althans... O-) .

Succes!
Dit gaan we dus eens proberen. En ja, verdiepen is noodzakelijk maar dat hoeft niet erg te zijn.
maar is er over de hardware ook een duidelijke handleiding, of is het nodig om beide topic's tot het eind na te spellen... :(

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Cyberpope schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:10:

[...]

Tja.. wanneer moet die komen en wat gaat die kosten. Dat is erg de vraag. En zoals eerder gemeld, het mag wel wat kosten, maar 300 euro of zo gaat me te ver.
[...]
Ik snap wel dat je het wat (te) prijzig vind hoor :) (het product is wellicht wat overkill, aangezien het ook een domotica controller is). Maar duurzaam en betrouwbaar, en de 'hobbymatige' oplossingen die er hier voorbijkomen gaan mijn inziens niet hand in hand, zeker als je niet helemaal in de (technische) materie thuis bent. Wellicht hecht ik te veel waarde aan de woorden 'betrouwbaar' en 'duurzaam'.

Wellicht kun je eens hier kijken voor alternatieven: https://www.energieverbruiksmanagers.nl/

• Aegle
Cyberpope schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:10:
Zo, laptop weer in orde en ook even iets rustiger, dus kan wat meer reageren.

[...]

Nope. Dan verplaats ik het probleem alleen maar. Ik heb linksom of rechtsom voor dit project maar 2x UTP.

[...]

[...]

Het kan makkelijk zijn dat daar een probleem zat. Maar de RPI die ik wellicht weer ga inzetten, werkt dus alleen voor de omvormer en ik wil juist alles loggen (gas, water en stroom).

[...]

Op dit moment neig ik kwa kosten en hobby wel ene beetje naar een eigen oplossing. Is ook leerzaam denk ik maar.

[...]

Het laatste waar ik op zit te wachten is een energiemaatschappij die met mijn data aan de haal gaat. Dat is dus een dikke NO. Los daarvan dat dit niet meet wat ik wil meten. Zo meet een slimme meter niet de stroom die ik opwek en direct verbruikt wordt. En dat kan ik wel meten omdat ik een opbrengst en verbruik meter heb. Dus uitlezen van de slimme meter zal er wel bij komen (zodra ik er 1 door mijn strot geduwd krijg), maar zolang dat niet hoeft, gaan we het mooi uitstellen)

Ondertussen bezig geweest met de solarmeter 11.41. Maar het lijkt erop dat daar de nodige tevreden gebruikers zijn en de lol van het ontwikkelen eraf is. Dat imet al deze oplossingen wel een risico. Ik heb er nu 1tje draaien die die het verbruikt meet. Betrouwbaar is het niet helemaal naar mijn gevoel.
Vragen gesteld op www.wijhebbenzon.nl, maar antwoorden komen niet echt af. Duurt dagen voor er uberhaupt een antwoord komt. Dus die laten we maar varen.

In een impuls had ik toch de Netduino 2+ gekocht in een aanbieding (zonder me te verdiepen, dus weet niet of het echt een aanbieding was, op chineese sites niet te vinden in elke geval).

Ik heb net de "hello World" led aan het knipperen, dus de eerste stap is gezet. Nu me gaan verdiepen in elke geval.

[...]

Dit gaan we dus eens proberen. En ja, verdiepen is noodzakelijk maar dat hoeft niet erg te zijn.
maar is er over de hardware ook een duidelijke handleiding, of is het nodig om beide topic's tot het eind na te spellen... :(
In de documentatie van DAL versie 3.9 staat geen hardware beschrijving meer. daar wordt alleen op de software beschreven. Echter, in de V1.x versie staat wel het e.e.a. vermeld over de hardware. Met wat schema's e.d.
Tevens heeft tweaker "Sateetje" een PCB (shield) ontworpen die je zo op de Netduino prikt. Daar kun je rechtstreeks een P1 poort van een slimme meter mee loggen, maar tevens een S0 poort van een kWh meter, twee temperatuur sensoren en zo nog wat inputs. Maar je kunt een S0 met behulp van een pull-up / down weerstandje ook rechtstreeks op de Netduino aansluiten.

De handleiding van DAL V1.x staat hier:
http://p1netduinoplus.codeplex.com/downloads/get/649003
De PCB van Sateetje staat hier:
http://www.fiat500f.nl/index.php/p1-s0-shield

Succes!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik heb in de optionspagina van DAL 3.9 toch alle hardware handleiding staan in de WIKI NL

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Aegle
Ah, ja. Dat klopt. Was ik alweer vergeten... 8)7 . Ik refereerde naar de .PDF documentjes.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
EddoH schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 16:11:
[...]

Ik snap wel dat je het wat (te) prijzig vind hoor :) (het product is wellicht wat overkill, aangezien het ook een domotica controller is). Maar duurzaam en betrouwbaar, en de 'hobbymatige' oplossingen die er hier voorbijkomen gaan mijn inziens niet hand in hand, zeker als je niet helemaal in de (technische) materie thuis bent. Wellicht hecht ik te veel waarde aan de woorden 'betrouwbaar' en 'duurzaam'.

Wellicht kun je eens hier kijken voor alternatieven: https://www.energieverbruiksmanagers.nl/
Je hebt daar een punt, maar "betrouwbaar" en "duurzaam" zijn bij dit soort projecten ook niet altijd weggelegd bij betaald producten. Ik heb hierbij ervaring met plugwise, FP4all en Youless. Niet betaald het goedkoopste spul, maar je net zo hard afhankelijke bent van de leverancier om betrouwbaar te zijn, wat dan tegen valt. Het is nog een markt die sterk in ontwikkeling is en waarbij zo maar de support kan wegvallen als de fabrikant over de kop gaat of besluit een andere richting op te gaan. Helemaal als je data dan vast zit op een "fabrieks"site of andere oplossing die je data vasthoudt.

Mooiste zou zijn een semi professioneel product met een grote community, dat zou het beste van beide werelden zijn (b.v. zoals bij sommige telefoons en hun custom firmware).
Aegle schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 15:53:
[...]

In de documentatie van DAL versie 3.9 staat geen hardware beschrijving meer. daar wordt alleen op de software beschreven. Echter, in de V1.x versie staat wel het e.e.a. vermeld over de hardware. Met wat schema's e.d.
Tevens heeft tweaker "Sateetje" een PCB (shield) ontworpen die je zo op de Netduino prikt. Daar kun je rechtstreeks een P1 poort van een slimme meter mee loggen, maar tevens een S0 poort van een kWh meter, twee temperatuur sensoren en zo nog wat inputs. Maar je kunt een S0 met behulp van een pull-up / down weerstandje ook rechtstreeks op de Netduino aansluiten.

De handleiding van DAL V1.x staat hier:
http://p1netduinoplus.codeplex.com/downloads/get/649003
De PCB van Sateetje staat hier:
http://www.fiat500f.nl/index.php/p1-s0-shield

Succes!
Ik zal me straks wel eens melden in het betreffende topic. Maar voor degenen die meelezen. De netduino is ook niet bijster goedkoop.

Ben toch maar het hele topic aan het doorlezen, stap voor stap en ben nu rond zomer 2013. Toen was het zeker niet niet betrouwbaar en duurzaam, dat is zeker.

Verder vind ik DAL een rare mix van open source en closed source als ik ben waar ik nu ben. Dat is dan wel weer een beetje jammer. Het zou b.v. mooi zijn als Sateetje zijn PCB ook open source zou maken zoals OTGW bijvoorbeeld.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Cyberpope schreef op zondag 17 april 2016 @ 08:38:
[...]

Je hebt daar een punt, maar "betrouwbaar" en "duurzaam" zijn bij dit soort projecten ook niet altijd weggelegd bij betaald producten. Ik heb hierbij ervaring met plugwise, FP4all en Youless. Niet betaald het goedkoopste spul, maar je net zo hard afhankelijke bent van de leverancier om betrouwbaar te zijn, wat dan tegen valt. Het is nog een markt die sterk in ontwikkeling is en waarbij zo maar de support kan wegvallen als de fabrikant over de kop gaat of besluit een andere richting op te gaan. Helemaal als je data dan vast zit op een "fabrieks"site of andere oplossing die je data vasthoudt.
Mee eens, en je hebt ook zeker een punt. Ik doelde op het feit dat in dit geval de hardware er specifiek voor ontworpen is in tegenstelling tot de rPi en *duino oplossingen en de data lokaal én op een server opgeslagen is. Je kunt er dus ook na omvallen van de partij gewoon bij (want lokaal), en ervan uitgaande dat dit niet gebeurd wordt de data redundant opgeslagen.
Hoe dat bij de door jou aangegeven apparaten zit weet ik niet.
Pagina: 1