Arduino in Vent-O-System Alusta

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-04 09:03
Heeft iemand ervaring met het vervangen van een Alusta rooster? Moet je dan ook gelijk je raam vervangen?

Vorig jaar merkte ik vooral op dat er koude lucht naar binnen kwam. Roosters lijken wel dicht te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zorak
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-11-2023
weebeast schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:08:
Heeft iemand ervaring met het vervangen van een Alusta rooster? Moet je dan ook gelijk je raam vervangen?

Vorig jaar merkte ik vooral op dat er koude lucht naar binnen kwam. Roosters lijken wel dicht te zijn.
Ik heb dit jaar mijn roosters in de woonkamer verwijderd, hiervoor moest ik wel twee nieuwe roosters plaatsen.
Gelijk ook HR+++++++++ glas genomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Registratie: Oktober 2019
  • Niet online
bryanvan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:28:
Eindelijk een thread gevonden met mede lotgenoten, super zeg!

Ik heb dus sinds kort ook een huis (2001) met deze geweldige Alusta Vent-O-System systemen.

Ik weet niet precies welke roosters ik heb, maar ik heb wel al gemerkt dat er 2 roosters niet meer werken doordat ze niet meer omhoog kunnen. Als ik ze instel om omhoog te gaan met de afstandsbediening hoor ik veel gekraak en gedoe, maar er gebeurd niet echt iets. Ze blijven dus liggen. Vanwege de kou heb ik die dingen nu geklemd omhoog gezet, gezien er anders wel heel veel koude lucht binnen komt. Het badkamer bedieningspaneel werkt ook voor geen meter, want als ik die op "1" zet, gebeurd er ook helemaal niets.

Sindskort is de MV ook als een gek aan het blazen, permanent. Dus ik zat er zelf over na te denken om in ieder geval de MV te vervangen door een goed merk zoals de Itho Daalderop CVE-S HE met vochtsensor (en eventueel CO2 sensor) zodat deze ook lekker automatisch gaat blazen als er bijvoorbeeld gedoucht wordt.

Afijn, dan hebben wij alleen nog het probleem met de roosters. Het liefste zou ik die hele handel eruit slopen, echter betekend nieuwe roosters dat de ramen eruit moeten gezien de ramen erin geklemd zitten bij mij. Dus dat wordt hem (voorlopig) niet. Het liefste probeer ik de roosters die stuk zijn te fixen, en de pinnen om te buigen op de printplaat zodat er alleen voeding naar toe gaat. Dat ombuigen van die pinnen moet ik dan nog even uitzoeken, maar begrijp ik dat goed dat dit per rj45 aansluiting gedaan moet worden?

Daarnaast zitten er ook van die ZVS ventielen bij (als ik de documentatie goed lees). En die ventielen zouden als je bijvoorbeeld in de keuken de schakelaar op koken zet, de andere ventielen in het huis moeten "knijpen" en die in de keuken open moeten zetten zodat er meer luchtdruk is en daar meer lucht afgezogen kan worden. Ook dit werkt voor geen meter, dus ik vroeg mij af of je die ventielen kan "fixen", of dat dit helemaal niet zo werkt en het simpele domme ventielen zijn?
Hi Brainvan,
Beetje late reactie, maar misschien heb je nog niets ondernomen. Dat er twee roosters niet omhoog gaan, komt doordat de tandwieltjes slippen en dan kunnen ze geen “oké” signaal geven naar de ventostaat. Pas als alle roosterunits “oké” geven gaan de groene knipperende leds uit en kan het systeem gaan werken.
Als dat signaal niet door alle roosterunits gegeven is, gaat de MV op z’n hardst draaien. Dat verklaard waarom hij gaat staan blazen.
Ook kan je in het scherm de kode “1-08” of “2-08” het eerste getal staat voor de roosterunit die kapot is. 99% is het een slippend “gescheurd” tandwieltje.

Ter info: iedere roosterunit werkt in eerste instantie zelfstandig. Dwz hij start op door eerst de dicht en open stand te bepalen. Dat gaat gepaard met ratelen (daar weet hij de waarde te bepalen van de dicht/open stand) daarna de roosterunit in de wachtstand (led gaat groen knipperen) en wacht tot alle units dit doen en dan “weet” de ventostaat dat ze allemaal klaar staan en gaan de groene leds uit. Op dat moment neemt de ventostaat ze over als hij in de co2 “sensor” stand staat. Hij controleerde de werking van de flowsensor en gaat dan z’n programma draaien.
Op het moment dat de co2 in de desbetreffende ruimte hoger wordt dan de ingestelde waarde, gaat de roosterunit open totdat de co2 waarde weer op een acceptabel niveau is en gaat de roosterunit weer dicht.
Het kan gebeuren dat er veel wind buiten staat en dan gaat ook nog de flowsensor in de roosterunit zelf werken en sluit hij hem af, als dan de co2 gehalte te hoog is zal hij hem weer open willen zetten en dan lijkt het of de rooosterunit “gek” geworden is. Je kunt hem zo zetten dat hij minder snel of juist sneller open en dicht gaat op de wind.

Heel verhaal, maar misschien maakt het dat voor veel mensen wat duidelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryanvan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05 16:19
Zeker, maakt het absoluut duidelijker. Inmiddels heb ik de MV unit vervangen door een Itho en dat werkt feilloos! Als er gedoucht wordt wordt er afgezogen na een minuut en ding gaat lekker lang door en vanzelf uit als het vochtgehalte weer laag genoeg is.

Voor de roosters heb ik nog niets gedaan. In de winter ga ik ze weer dicht(er) zetten met wat opzetstukjes er tusesn gepropt omdat het anders echt te koud wordt (hele hand kan er bijna door heen als hij helemaal open staat). Naar mijn idee is niet zozeer het tandwieltje slippend, maar helemaal niet meer aanwezig waardoor er uberhaupt nergens grip gevangen kan worden. Zal dat nog eens nakijken als ik de winter schoonmaak ga doen van de roosters.

PSN: bryanlost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Mooi, zorg wel voor ventilatie met die Itho nu omdat er geen roosters nu opengaan bij jou. Die Itho heeft een gelijkstroommotor en die is een stuk zuiniger. Het enige nadeel is dat hij niet kan samenwerken met een goed lopende vent-o-staat.

Ik zit er aan te denken om ook een Itho op te hangen ivm de zuinigheid (scheelt bij €0,70 KWh €180,- op jaar basis) maar het Alusta systeem werkt goed en zoek een manier om het samen (Itho MV en Vent-O-Staat) werkend te krijgen.
Ik heb daar het volgende idee voor: de elektronica uit de MV van Alusta koppelen aan de nieuw te hangen Itho.
Iemand al geprobeerd.

Gr/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-02 15:38
@Anoniem: 697398 Itho heeft meedere systemen, welke bedoel je precies? Ik denk ook niet dat ze de protocollen vrijgeven, aangezien ze hun geld verdienen met het verkopen van hun units, dus reverse-engineeren zal je zelf nog moeten doen.

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryanvan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05 16:19
Ik heb buiten de winter altijd de roosters overal vol open staan. Dus voor die periodes maak ik mij niet druk. In de winter moeten wij dan nu af en toe de ramen open doen om te luchten. Maarja so be it dan maar. Als die handel niet werkt schiet het ook niet op en een heel gat naar buiten is mij even te veel in de winter, dan wordt het heel snel maar 14-15 graden binnen.

PSN: bryanlost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
MeMoRy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:32:
@Anoniem: 697398 Itho heeft meedere systemen, welke bedoel je precies? Ik denk ook niet dat ze de protocollen vrijgeven, aangezien ze hun geld verdienen met het verkopen van hun units, dus reverse-engineeren zal je zelf nog moeten doen.
De Itho daalderop CVE-S ECO RFT zender & vochtsensor denk ik aan om te plaatsen. De Alusta MV weg.
De elektronica in de blauwe kap van de Alusta MV achter op de muur hangen zodat de Vent-o-staat nog gewoon zijn werk kan doen op de CO2.

N.B. Nadat ik dit geschreven had, ben ik eens naar de reviews gaan kijken, maar de Itho CVE-S komt er niet goed vanaf. De meeste klachten bestaan eruit dat hij hinderlijk bromt. Wat ik lees komt de Orion MVS-15 er erg goed vanaf en is zuinig 0,002 kW.

Ik heb ooit Arduino esp8266 printjes gemaakt en in de Alusta unitroosters gemaakt. Geprogrammeerd en die werken perfect zelfstandig, maar je hebt uiteindelijk nog de voeding nodig, dus uit de Vent-staat kast. Die Arduino esp8266 had ik gemaakt omdat ik dacht dat in de toekomst de roosterunits wel kapot zouden gaan, maar ik repareer tot nu toe alles zelf en het systeem werkt perfect. Dus waarom weg doen? Alleen gezien de electraprijzen en het verschil in wisselstroom en gelijkstroom verbruik is een afweging om die Itho ( nu inmiddels Orion) op te hangen en de voordelen van de automatische roosters van Alusta te gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Topcase001 op 21-10-2022 13:33 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Rdjensen schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:19:
In het kader durf te vragen. Kan ik van iemand hier de flow sensor over nemen? Die van mij is helaas afgebroken.
Hi, Ik kan je wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
MeMoRy schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:18:
[...]

Ik heb uiteindelijk een diode met zo'n zelfde blauwe ring gebruikt uit het voedingscircuit van een defecte Ventostaat (die heeft er 4). De ventilatieunit lijkt weer helemaal goed te werken 8) . Ik vermoed dat het toch geen Zenerdiode was, maar wat dan wel... Muco mag het weten.

Ik heb op ventostaat alle koperbanen naar de elektronica doorgesneden (geboord eigenlijk) zodat alleen de RJ45 stekkers nog de voeding krijgen. Ook de middelste pinnen losgemaakt. Nu gebruik ik hem dus net als vele als voeding voor de roosters (zoals een aantal anderen hier hebben), die verder met de afstandsbedieningen open en dicht kunnen.
De mechanische afzuigunit heb ik aan zo'n 1-2-3 schakelaar gehangen met de L/M/H pinnen op de veodingstekker (ook als anderen hier). Ik heb met de dipswitches standen 1 en 2 op minimaal gezet, voor "(bijna )stil" en "normaal" en dan stand 3 voor afzuiging bij koken en douchen.

Degene bij wie ik dit heb gedaan is er in ieder geval blij mee zo.
Het is niet nodig om te boren of te slopen in de vent-o-staat. Gewoon de bovenste print loshalen van de pinnen en weer terug zetten met de pinnen (naast) de connector. Dus niet de pinnen terug stoppen in de connector maar gewoon ernaast steken. Dan heb je een systeem waarbij je de roosters met de afstandsbediening open en dicht kan zetten en gebruik je de vent-o-staat als voeding voor de rossterunits.
Dan kun je eventueel gewoon een andere MV ophangen.
Als er dan een roosterunit kapot zou gaan, gaat het systeem niet meer piepen.
De roosterunits zijn over het algemeen goed te repareren. De grootste storing is het gescheurde tandwiel en de slechte kwaliteit PCB. De tandwiel kun je schoonmaken en opnieuw lijmen (wel goede lijm gebruiken) ik heb er een stuk of acht geprobeerd, maar er is er maar 1 die voldoet. en je kunt om de (bus) van het tandwieltje vier gangen van een veer 4 mm eromheen doen als extra versteviging. Na jaren experimenteren werkt dit perfect. De print goed schoonmaken, evt. sporen repareren en opnieuw extra coaten. Wij wonen aan het (zoute) water en na jaren blijven de printen na die extra coating bijzonder goed.
Mocht je print helemaal niet meer te gebruiken zijn, dan verwijder je de processor en doe je er een esp8266 inbouwen en legt een paar draadjes en kun je de roosterunit gewoon blijven gebruiken. Zowel met de afstandsbediening als met je domoticz. Programma'tje als eens gegeven (dus terug zoeken). Die logt in op je router en maakt een script. Kun je ook nog met een esp8266 je CO2 draadloos uitlezen en daar je domoticz op laten reageren.
b.v. Boven de 700 PPM rooster woonkamer open en bij 500 PPM rooster dicht.
Als je gaat douchen, zet je de MV aan met de domoticz dmv een sonof of KaK - alle roosters open en na de zelf ingestelde tijd gaat de MV uit en gaan alle roosters weer dicht, behalve die waar in die betreffende ruimte de PPM nog te hoog is. Het script is de eenvoudigheid zelf, maar je moet wel handigheid hebben met Domoticz.

Bij mij werkt het hele systeem van Alusta, maar wil energie besparen en een andere MV ophangen (gelijkstroommotor) Maar...... mijn vrouw wil heel graag het Alusta systeem zo houden omdat het perfect werkt. En ik wil een MV die zuiniger is. Nu dacht ik: ik haal de elektronica uit de Alusta MV (laat het bij wijze van spreken intact en hang een andere MV op. Het idee was om de motor af te schakelen (connector motorvoeding eruit) , maar dat pikt de Vent-O-staat niet. Hij "ziet" dat de motor niet draait.
Iemand die een idee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:27
Topcase001 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:36:
[...]

Het is niet nodig om te boren of te slopen in de vent-o-staat. Gewoon de bovenste print loshalen van de pinnen en weer terug zetten met de pinnen (naast) de connector. Dus niet de pinnen terug stoppen in de connector maar gewoon ernaast steken. Dan heb je een systeem waarbij je de roosters met de afstandsbediening open en dicht kan zetten en gebruik je de vent-o-staat als voeding voor de rossterunits.
Dan kun je eventueel gewoon een andere MV ophangen.
Als er dan een roosterunit kapot zou gaan, gaat het systeem niet meer piepen.
De roosterunits zijn over het algemeen goed te repareren. De grootste storing is het gescheurde tandwiel en de slechte kwaliteit PCB. De tandwiel kun je schoonmaken en opnieuw lijmen (wel goede lijm gebruiken) ik heb er een stuk of acht geprobeerd, maar er is er maar 1 die voldoet. en je kunt om de (bus) van het tandwieltje vier gangen van een veer 4 mm eromheen doen als extra versteviging. Na jaren experimenteren werkt dit perfect. De print goed schoonmaken, evt. sporen repareren en opnieuw extra coaten. Wij wonen aan het (zoute) water en na jaren blijven de printen na die extra coating bijzonder goed.
Mocht je print helemaal niet meer te gebruiken zijn, dan verwijder je de processor en doe je er een esp8266 inbouwen en legt een paar draadjes en kun je de roosterunit gewoon blijven gebruiken. Zowel met de afstandsbediening als met je domoticz. Programma'tje als eens gegeven (dus terug zoeken). Die logt in op je router en maakt een script. Kun je ook nog met een esp8266 je CO2 draadloos uitlezen en daar je domoticz op laten reageren.
b.v. Boven de 700 PPM rooster woonkamer open en bij 500 PPM rooster dicht.
Als je gaat douchen, zet je de MV aan met de domoticz dmv een sonof of KaK - alle roosters open en na de zelf ingestelde tijd gaat de MV uit en gaan alle roosters weer dicht, behalve die waar in die betreffende ruimte de PPM nog te hoog is. Het script is de eenvoudigheid zelf, maar je moet wel handigheid hebben met Domoticz.

Bij mij werkt het hele systeem van Alusta, maar wil energie besparen en een andere MV ophangen (gelijkstroommotor) Maar...... mijn vrouw wil heel graag het Alusta systeem zo houden omdat het perfect werkt. En ik wil een MV die zuiniger is. Nu dacht ik: ik haal de elektronica uit de Alusta MV (laat het bij wijze van spreken intact en hang een andere MV op. Het idee was om de motor af te schakelen (connector motorvoeding eruit) , maar dat pikt de Vent-O-staat niet. Hij "ziet" dat de motor niet draait.
Iemand die een idee heeft?
Is er ook een mogelijkheid om nog wel de personenschakelaar te gebruiken om de ventilatiebox harder/zachter te laten draaien?

Als ik de box aan staat krijg ik storing. Dus wat ik nu heb gedaan is alle losse ventilatie roosters 1 voor 1 in de vento-staat in- en uitgeplugd. Puur om per rooster even een fatsoenlijke stand in te stellen (enige ventilatie maar niet volle bak open).

Vento-staat staat volledig uit en de mechanische afzuiging staat nu ergens tussen laag en middel af te zuigen.
Mijn doel is dus om die box wel te kunnen regelen. Het liefst aangesloten via home assistant zodat ik er een sensor aan kan koppelen, maar voorlopig zou het via de personenschakelaar ook prima zijn.

Qua energie is het gewoon een zuinig ding.
Gebruikt nu in de (lage?) stand zo'n 6 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Frankvbr schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:11:
[...]
Is er ook een mogelijkheid om nog wel de personenschakelaar te gebruiken om de ventilatiebox harder/zachter te laten draaien?
Nee, dat is niet 1-2-3 te doen. Het is allemaal op maat voor elkaar gemaakt.
Het communicatieprotocol is wel gebaseerd op een standaard (voor zover ik weet een voor infrarood afstandsbedieningen) maar werkt dan weer als een soort zwevend signal tussen een wisselspanning.
De personenschakelaar kan zelf niet zoveel, en krijgt zijn info ook weer van de ventostaat. En de computer in de mechanische afzuiging verwacht ook weer bepaalde opdrachten van de ventostaat. Muco wil niet vrijgeven wat die zijn. Want ja, als mensen het zelf kunnen reparen, kunnen ze niet meer 400euro per uur incasseren.

Kortom heel veel uitzoekwerk en geen simpele oplossing als je er eenmaal achter bent.

[ Voor 4% gewijzigd door MeMoRy op 28-01-2023 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:27
MeMoRy schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:48:
[...]

Nee, dat is niet 1-2-3 te doen. Het is allemaal op maat voor elkaar gemaakt.
Het communicatieprotocol is wel gebaseerd op een standaard (voor zover ik weet een voor infrarood afstandsbedieningen) maar werkt dan weer als een soort zwevend signal tussen een wisselspanning.
De personenschakelaar kan zelf niet zoveel, en krijgt zijn info ook weer van de ventostaat. En de computer in de mechanische afzuiging verwacht ook weer bepaalde opdrachten van de ventostaat. Muco wil niet vrijgeven wat die zijn. Want ja, als mensen het zelf kunnen reparen, kunnen ze niet meer 400euro per uur incasseren.

Kortom heel veel uitzoekwerk en geen simpele oplossing als je er eenmaal achter bent.
Oke jammer, dus dan eigenlijk 2 optie's.

Box vervangen
Of
Bedrading naar de box gebruiken om vervolgens via home assistant oid te schakelen. De personen schakelaars dan evt. met een schelly alsnog laten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Frankvbr schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:56:
[...]
Box vervangen
Of
Bedrading naar de box gebruiken om vervolgens via home assistant oid te schakelen. De personen schakelaars dan evt. met een schelly alsnog laten schakelen.
Optie 1 is eigelijk wat ik de alle mensen hier (alle 150 huizen in mijn wijk zijn in 2003 opgeleverd met ventovent) doen wanneer het systeem te duur qua onderhoud wordt. Nieuwe computer is 500 euro. 300 voor 2e handjes. Maar ook nieuwe zijn "new old stock", want ze worden al jaren niet meer gemaakt.
Intussen is het plastic broos geworden. De motorrubbers zijn op en breken af. De condensatoren zijn oud en capaciteit is afgenomen. De supercapsin de ventostaat hebben zelf maar een opgegeven levensduur van 8 jaar.
Het is gewoon niet zo'n goed systeem, ontwikkelt in opdracht van een aluminiumboer die iets extra's wilde aanbieden. En die een paar jaar later er mee gestopt is, omdat hij met pensioen wilde, waardoor de ondersteuning wegviel
Zodra de mijne echt stuk is, gaat die eruit. Stop er wel een moderner systeem in. Itho daaldrop oid

De personenschakelaar heeft een picje. Die zou je zelf kunnen herprogrameren. Maar ja, elektrisch schema is niet bekend. Dus kan met zo goed helemaal zelf iets nieuws maken.
De motor in de afzuiging zelf heeft een 10V regeling. Dus die zou je evt direct aan kunnen sturen. Maar de computer reverse engineeren lijkt me het niet waard.

[ Voor 17% gewijzigd door MeMoRy op 28-01-2023 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:14
Je zegt dat vrijwel iedereen de box vervangt, maar wat doe je dan met die roosters in het raam? Die worden er ook niet beter op dus zelfs als je ze met een ESP kan aansturen is dat uitstel van executie. En nieuwe handmatig bediende roosters (=ander formaat?) betekent dus ook nieuwe ruit?

Een geïntegreerd systeem met zo’n beperkte levensduur in een huis welke minstens 50 jaar mee moet kunnen is en blijft een extreem slecht idee. Maar ze hadden blijkbaar hun marketing wel op orde…

Edit: hier begint de computer het te begeven denk ik. Hij vergeet de tijd waardoor op redelijk willekeurige momenten de roosters open en dicht bewegen en het aantal personen naar gekke aantallen verandert. Of zit er een batterij in voor het geheugen welke te vervangen is?

[ Voor 21% gewijzigd door Kevinns op 30-01-2023 01:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeMoRy
Kevinns schreef op maandag 30 januari 2023 @ 01:02:
Je zegt dat vrijwel iedereen de box vervangt, maar wat doe je dan met die roosters in het raam? Die worden er ook niet beter op dus zelfs als je ze met een ESP kan aansturen is dat uitstel van executie. En nieuwe handmatig bediende roosters (=ander formaat?) betekent dus ook nieuwe ruit?

Een geïntegreerd systeem met zo’n beperkte levensduur in een huis welke minstens 50 jaar mee moet kunnen is en blijft een extreem slecht idee. Maar ze hadden blijkbaar hun marketing wel op orde…

Edit: hier begint de computer het te begeven denk ik. Hij vergeet de tijd waardoor op redelijk willekeurige momenten de roosters open en dicht bewegen en het aantal personen naar gekke aantallen verandert. Of zit er een batterij in voor het geheugen welke te vervangen is?
Ja, mijn frustratie neem misschien de overhand. Ik heb al veel pogingen gedaan dingen te fixen, maar dan blijkt weer iets anders stuk etc. Natuurlijk zijn er ook mensen hier die wel de new-old stock onderdelen kopen en het systeem in leven houden.
De reden dat het zo goed verkocht was omdat het erg energie efficient en "smart" voor z'n tijd (20 jaar geleden) was. Het is bijv echt dat als je gaat douchen en de douche staat op de 1e verdieping, dat de luiken op die verdieping dan alleen iets verder open gaan.
Alleen te complex en niet volwassen. En het bedrijf is helemaal gestopt.

De roosters kan je aansturen met de afstandbediening als er geen ventovent is. Je moet ze dan correct aansluiten en alleen van voedingsspanning voorzien

Ja er zit een soort batterij in de unit. Een supercap 1F. Die moet inderdaad vervangen worden want die zou volgens de fabrikant maar 8 jaar mee moeten gaan. Bij de units die ik gezien had, waren ze allemaal aan het lekken.
Helaas, door het componententekort, is er volgens mij niet makkelijk aan te komen nu. Lees mijn berichten in dit topic even terug, daar staan foto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Kevinns schreef op maandag 30 januari 2023 @ 01:02:

Hi, als je de bediening van de vent-o-Staat uitzet, kun je hem gebruiken als voeding naar de roosters. Dan moet je wel zorgen dat de roosterunits in orde zijn. Die kun je dan gewoon bedienen met de afstandsbediening.
De ventilator: waar de voeding binnen komt heb je een soort van kroonsteen. Als je goed kijkt zie je aan de andere kant daar “L” “M” en “H” staan. Als je laag naar hoog doorlust, gaat de ventilator op hoog, bij midden hetzelfde. Wat je kunt doen is: het flowsensorkastje open maken (sensor heb je dan toch niet meer nodig of is inmiddels stuk) en daarin een klik aan klik uit unit zetten en die midden, hoog laten schakelen met een muurschakelaar of met de iPad/telefoon etc. Als je bv Domoticz heb draaien.

Gr/topcase

Ps. Inmiddels niet meer over een zuinigere ventilator aan het nadenken. Die gelijkstroommotor heeft geen kracht. Bij ons waait het erg hard en dan stopt zo’n gelijkstroommotor.

[ Voor 5% gewijzigd door Topcase001 op 06-02-2023 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 18:50
Allereerst iedereen in dit topic ontzettend bedankt!, dankzij jullie heb ik weer werkende roosters.

@Anoniem: 697398 Ik zag aan het begin van het topic dat je de CO2 sensors van Alusta uitleest met een ESP8266, hoe heb je dit gedaan?

Ik kan namelijk niet vinden wat de pinout van de sensor is en wat de waardes zijn bij welk voltage, ik zou hem namelijk ook graag uitlezen zodat ik de roosters weer aan kan sturen obv CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
maddog_rvo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:48:
Allereerst iedereen in dit topic ontzettend bedankt!, dankzij jullie heb ik weer werkende roosters.

@Anoniem: 697398 Ik zag aan het begin van het topic dat je de CO2 sensors van Alusta uitleest met een ESP8266, hoe heb je dit gedaan?

Ik kan namelijk niet vinden wat de pinout van de sensor is en wat de waardes zijn bij welk voltage, ik zou hem namelijk ook graag uitlezen zodat ik de roosters weer aan kan sturen obv CO2
Hi,
Ik heb deze melding weer gemist. Sorry dat het wat langer duurde. Met een Wemos esp 8266 lees ik de CO2 sensors uit.
Als je de achterkant van de CO2 behuizing losschroeft en als je de print dan voor je hebt en de jumpers naar boven houdt, zie je links en rechts een rijtje pinnen (ieder 10).
De linkerrij pinnen moet je hebben voor de voeding. Als je bij die pinnen vanaf onder gaat tellen dan is de derde de (PLUS +) en de bovenste (10) is de min.

De andere rij aan de rechterkant is ook vanaf van onderkant de tweede voor de analoge ingang (AO) voor je Wemos.

Als je je programma er eenmaal in hebt met uitlening op Domoticz, kun je hem OTA programmeren.
Handig zodat je hem niet meekan het plafond hoeft te halen. Vergeet niet voor deze Wemos een statisch IP nummer aan te maken in je router!

Hopelijk kom je hier mee verder.

Succes

Aanvulling. Op www.mikrocontroller.net en dan zoeken in de topic naar:Figaro TGS4161 formule + code
geeft een schema en wat info.

[ Voor 4% gewijzigd door Topcase001 op 26-03-2023 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarendR
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05-05 17:17
Beste tweakers, inmiddels heb ik besloten om het vent-o-system niet verder te repareren en eventueel aan te passen. Aangezien de roosters bij ons niet op het glas, maar boven de kozijnen zitten, bleek het vrij eenvoudig om over te stappen op een nieuw systeem. Ik kan mij voorstellen dat de afweging heel anders zou zijn uitgevallen als de roosters op het glas hadden gezeten.
Ik heb dus nieuwe, passief zelfregelende roosters en nieuwe box ingebouwd. De niet meer benodigde onderdelen, zoals motorunits uit de roosters, stel ik graag ter beschikking aan mede-tweakers.
Onze roosters waren van het type Bingo ABC 26. De nieuwe zijn Ducofit ZR roosters, besteld bij Ventilatieplek.nl. De Ducofit ZR roosters hebben een extra klep die de opening verkleint als er wind op staat. Deze roosters worden in elke lengte gemaakt.
Ik was ervan overtuigd dat onze roosters allemaal even lang waren. Puur uit principe heb ik ze toch allemaal nagemeten en er bleken vijf enigszins verschillende lengten te zijn! De Ducofit roosters zijn minder hoog dan de Bingo's, dit heb ik opgelost met aluminium-stripjes van 20 mm. De zeven nieuwe roosters kwamen in totaal op €760. De box is een Itho van de Hornbach geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Goede oplossing voor mensen die het niet erg vinden om de roosters met de hand open en dicht te zetten.
Super om je materiaal ter beschikking te stellen voor de mede Tweakers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendR
Beste mede-tweakers,
De vraag is: kun je met een Alusta schakelaar een Itho box bedienen? Tot op zekere hoogte blijkt dit te kunnen zonder het Alusta-systeem te re-engineeren. Aan de Itho-kant is er een oplossing beschikbaar in de vorm van Arjen Hiemstra’s wifi add on module (https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi).
Nu de Alusta-kant van het probleem. Kennelijk zijn de Alusta schakelaars bedoeld om gevoed te worden met een wisselspanning. Met een 9v trafo die ik had liggen bleek dat prima te gaan. Met de 9v trafo aangesloten op pin 1 en 2 gaat de Alusta schakelaar door een opstartroutine en doet vervolgens verder helemaal niets. Echter, als je op de douche-schakelaar drukt, verschijnt er een vervormde 50hz blokgolf tussen pin 3 en pin 1. Als je verder nog ergens op drukt verandert er niets, de blokgolf blijft. We kunnen dus, door de blokgolf te detecteren, éénmalig een opdracht geven om de ventilatiebox voor bijvoorbeeld 15 minuten op hoog te zetten. Daarna moet de schakelaar worden gereset. Dit kan door de spanning er even af te halen.
De aanpak is als volgt. Het signaal van de schakelaar (pin 3) gaat via een miniatuur audio-transformator naar een analoge inputpin van een Arduino. De Arduino meet regelmatig wat op die analoge inputpin binnenkomt. Als dat boven een bepaalde drempelwaarde komt, stuurt de Arduino een HTTP Request naar de API van het printje in de Itho box, en reset de schakelaar met behulp van een relais-module.
De gebruikte onderdelen:
- Voedingstrafo 9v,
- Miniatuur audiotransformator, eigenschappen onbekend
- Arduino Uno R3
- Arduino Ethernet Shield
- Relaismodule voor Arduino
- Uiteraard een voeding van 5v voor de Arduino en de relaismodule.
Overigens is deze oplossing helaas niet plug-and-play, in het programma vind je het IP-adres van de Arduino, plus het IP-adres en een specifieke identifier van de wifi add-on.

#include <SPI.h>
#include <Ethernet.h>
EthernetClient client;
byte mac[] = { 0xDE, 0xAD, 0xBE, 0xEF, 0xFE, 0xED }; // random Mac address
byte ip[] = { 192, 168, 1, 175 }; // ip of Arduino
String HTTP_METHOD = "GET";
char HOST_NAME[] = "nrg-itho-37a8";
String PATH_NAME = "http://192.168.1.128/api.html?speed=200&timer=15";
int val ;

void setup() {
// put your setup code here, to run once:
pinMode(A5, INPUT);
pinMode(A0, OUTPUT);
Serial.begin(9600);

}

void loop() {
digitalWrite(A0,LOW);
delay(200);

val = analogRead(A5);
Serial.println("ingelezen:");
Serial.println(val);
if (val > 2 ){
Ethernet.begin(mac);

if(client.connect("192.168.1.128", 80)) {
Serial.println("Connected to server");
} else {
Serial.println("connection failed");
// send HTTP request header
}
client.println(HTTP_METHOD + " " + "/api.html?speed=200&timer=15" +" " + "HTTP/1.1");
client.println("Host: " + String(HOST_NAME));
client.println("Connection: close");
client.println(); // end HTTP request header

digitalWrite(A0,HIGH);
delay(200);
}}Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-fdCnhbfPZdAiRiBqIUyLRss60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzSjLgo2fh2pdtg5hmFFCSk2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Hi Barend,
Leuk om zo een bestaande Alusta schakelaar te gebruiken om de Itho aan te sturen.
Voor de duidelijkheid: jij gebruikt het hele Alusta systeem niet meer.
Zelf ben ik nog steeds op zoek naar het signaal wat de Alusta nodig heeft om de ontbrekende MV te dedecteren. Omdat het Alusta systeem vrijwel direct ziet als de MV er niet meer aan hangt.

Maar jou oplossing is erg leuk bedacht. Top! Overigens kunnen weer veel mensen gebruik maken van jou oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door Topcase001 op 22-04-2023 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeMoRy
Ik heb een tijdje geleden het raampje van een personenschakelaar nagemaakt in CAD. Daarna ge3Dprint. Ik zal die eens uploaden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRR1uPMxd0F01seyz_5Tqr8aLGw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97dYdRnKuIjJ3aLfO4asMPMb.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Probleem tandwiel duurzaam opgelost:
Veer met een binnendiameter die iets kleiner is dan de buitendiameter van het ronde gedeelte van het tandwiel. Vier gangen van die veer om het asje. Precies net genoeg ruimte daarvoor.
Eerst het tandwiel goed schoonmaken in de ultrasoon. Dan het bovenomschreven veertje eromheen. Goede lijm gebruiken (is maar 1 soort die goed is) en dan het tandwieltje op de as drukken. Het veertje wurgt zich als het ware.

Maar er zijn nog een stuk of 8 storingen die allemaal te maken hebben met de thermische verschillen van de print: “ breuken”. Tot nu toe allemaal gevonden en diezelfde breuken komen regelmatig voor. Eenmaal opgelost (brug) :geen probleem meer.

Coating is ook een probleem:schoonmaken, lakken en extra coating. Werkt ook top.

Andere MV (nog niet nodig gehad) schakel de display van de vent-o-Staat uit en je kunt gewoon alles gebruiken. Voeding naar de roosters zit er al dus? Andere MV en die starten met of de bijgeleverde schakelaar of via Domoticz, klik aan klik uit of de oplossing van de oude Alusta schakelaar die hiervoor door jou aangedragen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2lDcGlAwUwKMxjL8JatSvU37Vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6J8FZPlzQu1JfNXs0WVKBjR.jpg?f=fotoalbum_large
Inmiddels heb ik het ingebouwd in de kast van de in ongenade gevallen Vento-o-staat en vier schakelaars parallel aangesloten met behulp van een patchpaneeltje. Het is leuk om de schakelaars weer te zien werken nadat ze heel lang op "storing" hebben gestaan. Overigens is het ideaal wat betreft huistechniek voor mij eigenlijk "Installeren en vergeten". Een zelfgemaakt product met ingeprogrammeerde IP-adressen enz. voldoet daar niet echt aan. Maar ja, de Itho afstandsbedieningen zijn nu niet eens leverbaar.
(Aanvulling: de drempelwaarde wordt proefondervindelijk ingesteld zodat het indrukken van de schakelaar wordt gedetecteerd, terwijl opgepikte stoorsignalen geen kans krijgen de HTTP Request te activeren. Nu staat de drempelwaarde op 50.)

[ Voor 19% gewijzigd door BarendR op 03-05-2023 19:44 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob45
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik heb in mijn systeem alle tandwielen kunnen herstellen met busjes over de scheurtjes. Het systeem werkt nu weer, echter krijg ik nu verschillende meldingen na een tijdje als het systeem normaal werkt. 23-20 en ook 24-20 dit zou co2 sensors zijn, en volgens de storinglijst moet de kabel gecontroleerd worden. Weet iemand of dit iets met breukjes op de printen zou kunnen zijn?
Topcase001 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:43:
Probleem tandwiel duurzaam opgelost:
Veer met een binnendiameter die iets kleiner is dan de buitendiameter van het ronde gedeelte van het tandwiel. Vier gangen van die veer om het asje. Precies net genoeg ruimte daarvoor.
Eerst het tandwiel goed schoonmaken in de ultrasoon. Dan het bovenomschreven veertje eromheen. Goede lijm gebruiken (is maar 1 soort die goed is) en dan het tandwieltje op de as drukken. Het veertje wurgt zich als het ware.

Maar er zijn nog een stuk of 8 storingen die allemaal te maken hebben met de thermische verschillen van de print: “ breuken”. Tot nu toe allemaal gevonden en diezelfde breuken komen regelmatig voor. Eenmaal opgelost (brug) :geen probleem meer.

Coating is ook een probleem:schoonmaken, lakken en extra coating. Werkt ook top.

Andere MV (nog niet nodig gehad) schakel de display van de vent-o-Staat uit en je kunt gewoon alles gebruiken. Voeding naar de roosters zit er al dus? Andere MV en die starten met of de bijgeleverde schakelaar of via Domoticz, klik aan klik uit of de oplossing van de oude Alusta schakelaar die hiervoor door jou aangedragen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Rob45,
In sommige gevallen werkt een weerstandje plaatsen. Ik heb een foto voor je gemaakt. Wat je ziet is een filmweerstand. Soms als de waardes van de CO2 melders niet goed zijn (te hoog oplopen) dan wil een weerstand daar zeker helpen. Ik soldeer hem aan de achterkant dan vast ipv in de connector.
Evt. Ook even de connectors met een tang nalopen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKiSo6ZQIbBimUSXQJ22ZDl0big=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WkWIDXozfQ1gTs4JRG39Oa6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob45
Topcase001 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:43:
Rob45,
In sommige gevallen werkt een weerstandje plaatsen. Ik heb een foto voor je gemaakt. Wat je ziet is een filmweerstand. Soms als de waardes van de CO2 melders niet goed zijn (te hoog oplopen) dan wil een weerstand daar zeker helpen. Ik soldeer hem aan de achterkant dan vast ipv in de connector.
Evt. Ook even de connectors met een tang nalopen.[Afbeelding]
Ik zal eerst de connectors ff checken, en als dat niet helpt de weerstand proberen.

Weet je toevallig hoe ik kan checken welke co2 sensors de problemen geven heb er namelijk 4 en ik begrijp dat ze starten met 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob45
Topcase, bedankt voor je hulp.
Door je foto ben ik de connectors na gaan lopen en zag net als op je foto best wat vervuiling.
Na dit schoongemaakt te hebben lijkt alles weer goed te werken. Dus de weerstandjes kunnen voorlopig in de verpakking blijven.

Thanks.
Topcase001 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:43:
Rob45,
Evt. Ook even de connectors met een tang nalopen.[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
“ Weet je toevallig hoe ik kan checken welke co2 sensors de problemen geven heb er namelijk 4 en ik begrijp dat ze starten met 20?”

Ja, code 21 is rooster 1, code 22 rooster 2 d enz. Als je bij het Alusta systeem staat en je haalt connector 1 los en zoekt je rooster op die nu zonder spanning staat (oranje led uit) dan heb je nummer 1 te pakken en tevens CO2 (21).
Omdat er soms gerommeld wordt met de connectors aan het systeem (onderling uitgewisseld) dan weet je nog niet zeker of je het goede nummer hebt. Om dat te controleren ga je naar de “monteurstand” > rechterlijk+vakantie 10 seconden vasthouden en dan zit je in het menu. Ga dan naar roosters en dan kun je de roosters 1 voor 1 doorlopen om te kijken of ze oké zijn, oftewel aangesloten zitten. In dit voorbeeld zou 1 geen “oké “ geven en weet je dat je de goede losgehaald hebt en de juiste C02 te pakken hebt.

Succes,
En als die storing terug komt, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob45
Hoi Topcase,

Ik heb nog een paar vraagjes.
De storing 23-20 is nog een aantal malen teruggekeerd. Echter pas na soms 24 uur. Is dit een normaal verschijnsel?
Ik heb na de laatste storing alle connectoren en kabels nagelopen met tang en schoongemaakt.
Tot op heden nog geen storing gezien, nu 20 uur geleden na laatste storing en acties.
Dus vingers crossed.

Ik heb in het menu de sensor test gedaan en deze geeft voor alle sensoren waardes aan tussen de 414 en 428, ik zag echter bij sensor 3 soms een uitschieter naar 285! Kun jij zeggen of dit normale waarden zijn?

Verder voor de weerstand, betreft het hier bruin, groen, zwart, zwart of zit er na de eerste zwart een blauw?

En als laatste vraag ben jij toevallig in het bezit van schema’s van dit systeem?
Topcase001 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:12:
“ Weet je toevallig hoe ik kan checken welke co2 sensors de problemen geven heb er namelijk 4 en ik begrijp dat ze starten met 20?”

Ja, code 21 is rooster 1, code 22 rooster 2 d enz. Als je bij het Alusta systeem staat en je haalt connector 1 los en zoekt je rooster op die nu zonder spanning staat (oranje led uit) dan heb je nummer 1 te pakken en tevens CO2 (21).
Omdat er soms gerommeld wordt met de connectors aan het systeem (onderling uitgewisseld) dan weet je nog niet zeker of je het goede nummer hebt. Om dat te controleren ga je naar de “monteurstand” > rechterlijk+vakantie 10 seconden vasthouden en dan zit je in het menu. Ga dan naar roosters en dan kun je de roosters 1 voor 1 doorlopen om te kijken of ze oké zijn, oftewel aangesloten zitten. In dit voorbeeld zou 1 geen “oké “ geven en weet je dat je de goede losgehaald hebt en de juiste C02 te pakken hebt.

Succes,
En als die storing terug komt, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Hi Rob45,

Die storing had ik wel min of meer terug verwacht, maar wilde je de kans geven om het zelf te ontdekken. Kans was heel klein dat hij het zou doen. Oké, en door! de waardes van CO2 liggen in Nederland rond de ~415~ hangt er vanaf waar je woont en wat voor weer het is, maar bij het opstarten zal hij rond die 420 liggen. Nu gaat hij eerst opwarmen en na een half uur gaat hij zijn waardes geven. Daarmee is dit systeem een soort van gekalibreerd. Ik de huiskamer met meerdere mensen zal hij oplopen en bij een bepaalde waarde (misschien rond de 750?/800?) zal het rooster opengaan en zodra de waarde weer acceptabel is, gaat het rooster weer dicht.
Dat is het mooie aan dit systeem. CO2 is GEEN CO Dit even terzijde.
Opletten dat als je in een ruimte waar een CO2 melder zit met parfum of iets anders spuit de waarde ook kan oplopen, zo erg zelfs (2000 of meer) het systeem op hol slaat.
Bij je laatste vraag (schema) heb ik hard gelachen. Ik hou me aanbevolen als je het voor elkaar krijgt, maar geef je weinig tot geen kans. Ik heb echt alles geprobeerd. Muco laat niets los (tot nu toe).
Vanavond kijk ik even naar de weerstand.
Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob45
Topcase001 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:54:
Hi Rob45,

Die storing had ik wel min of meer terug verwacht, maar wilde je de kans geven om het zelf te ontdekken. Kans was heel klein dat hij het zou doen. Oké, en door! de waardes van CO2 liggen in Nederland rond de ~415~ hangt er vanaf waar je woont en wat voor weer het is, maar bij het opstarten zal hij rond die 420 liggen. Nu gaat hij eerst opwarmen en na een half uur gaat hij zijn waardes geven. Daarmee is dit systeem een soort van gekalibreerd. Ik de huiskamer met meerdere mensen zal hij oplopen en bij een bepaalde waarde (misschien rond de 750?/800?) zal het rooster opengaan en zodra de waarde weer acceptabel is, gaat het rooster weer dicht.
Dat is het mooie aan dit systeem. CO2 is GEEN CO Dit even terzijde.
Opletten dat als je in een ruimte waar een CO2 melder zit met parfum of iets anders spuit de waarde ook kan oplopen, zo erg zelfs (2000 of meer) het systeem op hol slaat.
Bij je laatste vraag (schema) heb ik hard gelachen. Ik hou me aanbevolen als je het voor elkaar krijgt, maar geef je weinig tot geen kans. Ik heb echt alles geprobeerd. Muco laat niets los (tot nu toe).
Vanavond kijk ik even naar de weerstand.
Gr
Hoi bedankt voor je reactie, inderdaad het probleem bestaat nog steeds.
Ik ben er nu wel achter dat de waarden van de afwijkende unit niet de sensor is maar in de motor unit moet zitten. Als ik de sensor loskoppel geeft hij nog steeds schommelende waarden aan in de sensortest. Tussen de 0019 en 596. Terwijl de andere als ik ze loskoppel gewoon op 0 blijven staan in het sensortest deel. Enig idee waar ik dan moet kijken in het motor deel?

Aanvulling.
Heb de motor losgehaald en nog blijft deze ingang waarden aangeven, schommelend tussen 0055 en 0587. Zelfs als ik de kabel uit de ingang van de hoodunit verwijder dan blijft hij schommelende waarden aangeven. Lijkt dus op een intern probleem van deze ingang. Weet jij of ik de motor van deze kamer kan omzetten naar een andere ingang zonder daarvoor in de software te moeten zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Rob45 op 12-05-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Rob45,

als eerste zou ik eerst voor de weerstand kiezen, maar het blijft wel vreemd omdat als ik er 1 loshaal (connector CO2) dan gaat de waardes van 00000 naar 65000. Dus je zou gelijk kunnen hebben dat er wat mee is

De kleurcode van de weerstand: bruin, groen, zwart, zwart en heeft een tolerantie van +- 1%. Hij is 150 Ohm

In het menu is de mogelijkheid om bv poort 1 toe te wijzen aan poort 5. Even zoeken in het menu.

gr,

[ Voor 115% gewijzigd door Topcase001 op 12-05-2023 22:02 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwstekelenburg
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-02 22:54
Hier een link naar de technische documentie vanhet Alusta VENT-O-SYTEM.

https://www.yumpu.com/nl/...atie-vent-o-system-alusta

[ Voor 21% gewijzigd door jwstekelenburg op 16-05-2023 02:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Alusta roosterunit programmeren zonder te slopen of aan de print te solderen.

Met een zelfgemaakt adaptertje en een Arduino (nog mooier als je er een tweede Arduino bij hebt of een ST500) want dan kun je de processor zelf programmeren en je waardes ook nog uitlezen op de computer.
Omdat ik ooit een ESP8266 geprogrammeerd heb die kon inloggen op je router en met gebruik van Domoticz kon je je eigen systeem opzetten helemaal zoals jij dat zelf wilde. Werkte goed maar dat bleek toch te moeilijk te zijn vanwege het verwijderen van de processor en het soldeerwerk aan de print.

Met een adapter (zelf maken) die je in de connector op de print steekt en koppelt aan een Arduino uno kun je de processor benaderen en programmeren. Je kunt gebruik maken van de Arduino IDE en dan zo je eigen programma in de roosterunit zetten. Ik ben geen programmeur en met veel lees en zoekwerk kwam ik er achter dat het toch heel simpel was om een bootloader in de processor te zetten. Daarna kun je een programma in elkaar fietsen door gebruik te maken van programma's die je op bv Github kunt vinden.

Ik heb gebruik gemaakt van een IR code RC5 (dat is wat de afstandsbediening gebruikt en nog vele andere afstandsbedieningen) en een UART programma (waar je je gegevens op de computer kunt zien) Dat kan met bv Putty of ook weer de Arduino IDE.

Die twee programma's heb ik als leek gekoppeld (geknutseld) en heb nu een roosterunit die ik half open-volledig open en volledig dicht kan zetten met de afstandsbediening. Volledig onafhankelijk van het Vent-O-Staat systeem. Als het rooster volledig open staat, blijft de groene led branden en bij volledig dicht de rode led. Als hij half open staat is de led uit.

Was weer een leuk project om te maken en zo blijf je onafhankelijk van een dure monteur en kun je er je eigen ding van maken zonder een hoop gepiep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2blVR8clR6F-Lk11ZxspOI4cV2Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iowATZXq9FFCc3Iqua207gwu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FY5rptX0uQgIuqe6twQZIoZ6N3g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VvFCSkokHQfOk5QeB9q61b7r.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPEFRpgO7OD-3Mv06iUE3E51Fpg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/960zXHTptIFeq6LJBIbtzMeg.jpg?f=user_large

Als je systeem of MV stuk is, kun je toch nog de roosters gebruiken. Je schakelt de bediening uit en de voeding van de Vent-o-staat laat je voor wat het is. Dan kun je met de afstandsbediening de roosters gewoon open en dicht zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob45
Hallo Topcase,

Ik ben er even mee bezig geweest, maar mijn systeem werkt weer volledig en alle sensor waarden lopen nu binnen de range van de metingen. En schommelen met een verschil van plus en min Max 6. 414 naar 408 en diegene met de storing voorheen tussen 558 naar 554.

Mijn conclusie is problemen zaten in de bekabeling en de connectie in de overgangen naar unit en motor.

Ik wil je in ieder geval bedanken voor het mij op het juiste spoor te zetten.
Topcase001 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:10:
Rob45,

als eerste zou ik eerst voor de weerstand kiezen, maar het blijft wel vreemd omdat als ik er 1 loshaal (connector CO2) dan gaat de waardes van 00000 naar 65000. Dus je zou gelijk kunnen hebben dat er wat mee is

De kleurcode van de weerstand: bruin, groen, zwart, zwart en heeft een tolerantie van +- 1%. Hij is 150 Ohm

In het menu is de mogelijkheid om bv poort 1 toe te wijzen aan poort 5. Even zoeken in het menu.

gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Mijn conclusie is problemen zaten in de bekabeling en de connectie in de overgangen naar unit en motor.
[...]
[/quote]

Hi Rob,
Geweldig. In de loop der tijd heb ik veel storingen gevonden in de print. De print laat door de temperatuur verschillen op de gekste plekken breuken zien die uren kosten om ze te vinden en netjes te repareren.
De printjes die ik tot nu toe gerepareerd heb, blijven het goed doen. Het tandwiel probleem is nu zo goed als opgelost met een modificatie (lang naar de oplossing gezocht, maar gevonden).
Software naar de roosterunits is over te zetten lukt ook.
Dus als de MV stuk is, kun je de computerbediening uitschakelen, gebruiken als voeding naar de roosterunits en een andere MV ophangen.
Dan kun je de roosterunits lekker blijven gebruiken met de afstandsbediening en als je in de MV ook nog een vochtcensor/ co2 censor hebt, hoef je niet in de kamer te zitten met een handbediend rooster eventueel met een touwtje/handeltje.

Ik heb nu ook een IR censor in de bestaande CO2 gebouwd als proef (esp8260) die wijst naar de roosterunit en wordt dan open gestuurd bij een bepaalde waarde en terug, maar in de praktijk werkt dit niet omdat veel mensen er een gordijn/luxaflex voor hebben hangen.
Ben aan het zoeken om het signaal over de kabel uit te lezen en zo het roosterunit te sturen.

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob45
Topcase001 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:38:
[...]
[/quote]

Hi Rob,
Geweldig. In de loop der tijd heb ik veel storingen gevonden in de print. De print laat door de temperatuur verschillen op de gekste plekken breuken zien die uren kosten om ze te vinden en netjes te repareren.
De printjes die ik tot nu toe gerepareerd heb, blijven het goed doen. Het tandwiel probleem is nu zo goed als opgelost met een modificatie (lang naar de oplossing gezocht, maar gevonden).
Software naar de roosterunits is over te zetten lukt ook.
Dus als de MV stuk is, kun je de computerbediening uitschakelen, gebruiken als voeding naar de roosterunits en een andere MV ophangen.
Dan kun je de roosterunits lekker blijven gebruiken met de afstandsbediening en als je in de MV ook nog een vochtcensor/ co2 censor hebt, hoef je niet in de kamer te zitten met een handbediend rooster eventueel met een touwtje/handeltje.

Ik heb nu ook een IR censor in de bestaande CO2 gebouwd als proef (esp8260) die wijst naar de roosterunit en wordt dan open gestuurd bij een bepaalde waarde en terug, maar in de praktijk werkt dit niet omdat veel mensen er een gordijn/luxaflex voor hebben hangen.
Ben aan het zoeken om het signaal over de kabel uit te lezen en zo het roosterunit te sturen.

Gr
Hoi Topcase,

Mijn systeem heeft nu een behoorlijke tijd prima gewerkt.
Echter heb ik nu een probleem met de print zelf denk ik. er is 1 unit waarvan de leds niet meer branden en het lijkt alsof er geen voeding meer is op de print. kun je mij een beetje in een goede richting wijze. ik zie op het oog geen afwijkingen op de print.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Hi Rob,

Kan je zeker helpen, maar we zijn op vakantie en hiervoor moet ik je een foto sturen voor de oplossing.
Vanaf de gelijkrichter een draadje trekken naar (en daar heb ik de foto voor nodig om te zeggen waar je de verbinding moet maken. Veel storingen worden veroorzaakt door printbreuken.
Je kunt ook alvast gaan zoeken. De pluskant van de gelijkrichter naar de spanningsregelaar. Daartussen zit de breuk.
Kan je op dit moment even niet helpen. Zodra het kan en je bent er nog niet uit, laat ik je het weten.
Laat het ook even weten als je het gevonden hebt in die tussentijd. Succes en anders wachten tot ik terug ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob45
Topcase001 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:54:
Hi Rob,

Kan je zeker helpen, maar we zijn op vakantie en hiervoor moet ik je een foto sturen voor de oplossing.
Vanaf de gelijkrichter een draadje trekken naar (en daar heb ik de foto voor nodig om te zeggen waar je de verbinding moet maken. Veel storingen worden veroorzaakt door printbreuken.
Je kunt ook alvast gaan zoeken. De pluskant van de gelijkrichter naar de spanningsregelaar. Daartussen zit de breuk.
Kan je op dit moment even niet helpen. Zodra het kan en je bent er nog niet uit, laat ik je het weten.
Laat het ook even weten als je het gevonden hebt in die tussentijd. Succes en anders wachten tot ik terug ben.
Ik wacht wel even op je foto en terugkeer van je vakantie, super dat je me weer verder wil helpen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draz!c
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-05 14:32
Ik kwam in dit topic een filmpje tegen uit 2019 waarin uitgelegd zou worden hoe je zelf het tandwiel zou kunnen fixen, helaas is het filmpje niet meer beschikbaar ;( Heeft iemand nog een 'back-up' van dat filmpje? of iets anders waar het stap voor stap uitgelegd wordt hoe je dit kan oplossen? In mijn nieuwe woning zitten namelijk een drietal roosters die allemaal dit issue lijken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob45
draz!c schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:44:
Ik kwam in dit topic een filmpje tegen uit 2019 waarin uitgelegd zou worden hoe je zelf het tandwiel zou kunnen fixen, helaas is het filmpje niet meer beschikbaar ;( Heeft iemand nog een 'back-up' van dat filmpje? of iets anders waar het stap voor stap uitgelegd wordt hoe je dit kan oplossen? In mijn nieuwe woning zitten namelijk een drietal roosters die allemaal dit issue lijken te hebben.
Hallo,

De tandwieltjes zijn op het stukje wat geklemd zit op de as gescheurd, dit heb ik kunnen fixen door er een busje om te klemmen wat ervoor zorgt dat het scheurtje niet meer kan wijken en het tandwiel weer normaal functioneert.
Hiervoor heb ik een kabelschoen klemmetje met de juiste binnen diameter gebruikt welke er strak omheen paste, wel het stukje moeten afkorten zodat alleen het busje over het stukje van het tandwiel gaat.

In eerdere berichten gebruiken andere een veertje met een specifieke lijm en dat schijnt ook goed te werken.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob45
Hallo Topcase,

Ben je inmiddels al terug van vakantie, zoja zou je mij dan de foto's van de printbreuken kunnen sturen.
Dan kan ik kijken of dit bij mij ook de oorzaak van het niet meer werken is.

Alvast bedankt
Topcase001 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:54:
Hi Rob,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
draz!c schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:44:
Ja, sorry. Ik heb het filmpje van youtube gehaald. Waren een paar kijkers geweest en zag weinig interesse en ik ruim de rommel achter mij regelmatig op vandaar.

In het kort:
Tandwiel goed schoonmaken (vetvrij) liefst in de ultrasone (werkt het beste).
Asje goed schoonmaken, schuren (niet teveel want de karteltjes moeten blijven) schoonmaken met alcohol en dan: neem een rvs veer met dezelfde binnendiameter als de buitendiameter van het tandwiel. Dat kost even wat moeite, ik heb er 1 gevonden in China van een meter en die werkt perfect. Van de veer gebruik je een gang of vier vijf en doe je krap op het tandwiel voor je gaat lijmen. De truc is dat als je gaat lijmen het tandwieltje goed over de as moet drukken (flink op de tafel om de as er goed in te krijgen). De veer zal dan bij het draaien het tandwieltje als het ware wurgen.
Er is maar 1 lijm wat goed werkt (flink geëxperimenteerd met echt alles, maar je moet die dunne secondenlijm hebben die er in verschillende merknamen zijn (industriële) loctite, bison presision lijm.

Succes!

[ Voor 1% gewijzigd door Topcase001 op 15-06-2024 18:24 . Reden: tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Rob45 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:55:
Hallo Topcase,

Ben je inmiddels al terug van vakantie, zoja zou je mij dan de foto's van de printbreuken kunnen sturen.
Dan kan ik kijken of dit bij mij ook de oorzaak van het niet meer werken is.

Alvast bedankt
We zijn eergisteren terug van een lange vakantie in Denemarken. Caravan leeghalen en netjes opbergen en dan: gaan kijken voor Rob45, want die
zal wel zitten wachten. Ik ga een foto maken, waar je de aansluiting moet gaan maken bij een unit die helemaal niets doet. De breuk of het kapotte component zie je niet maar je moet een daadje leggen van de gelijkrichter naar de condensator die ik aanwijs met een blauw draadje. Daarmee overbrug je de breuk of het kapotte component. Je kunt er ook nog naar gaan zoek en als je het vindt horen wij dat. Maar als je dit draadje legt doet de unit het weer.😉Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-eN86gFbvuAREZ4HIPfvIXfF1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwpDM6c5glDV3OCKM9i5HzQQ.jpg?f=fotoalbum_large

[...]

• finalcut62
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-04 09:31
Het is erg jammer dat veel van de oudere afbeeldingen niet meer online staan. Juist erg informatief voor lui die -net als ik- net een appartement met dat fijne systeem hebben gekocht en zouden willen ombouwen ook. Ik heb bijvoorbeeld geen beeld of de 5V voor de wemos of arduino rechtstreeks getapt kunnen worden of dat er een ali-omvormertje is gebruikt vanaf de basis-voeding? Ik veronderstel dat laatste, omdat ik dat ook zie op het printplaatje dat @DIYED had laten maken. Heb je er daar overigens meer van laten maken en zo nee, zou je dan het ontwerp-file willen delen zodat ik hem ook in China kan laten maken?

Ik heb van MP een tweede vent-o-staat gehaald om mee te rommelen en zie al dat deze wezenlijk anders is dan de afbeeldingen van de prints. Bij die van mij zijn de voedingslijnen van de rooster-plugs verbonden met de twee bruine voedingsdraden. Dat zou de gedachte geven dat er geen enkele pin van de drie headerblokjes het kleine printplaatje in hoeven? Of zie ik dat verkeerd.

Dank allemaal voor het vele uitzoek- en deelwerk overigens!

PS Zie overigens op Github geen code of referenties aan het Alusta systeem.... kijk ik niet goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWHxpGBPHu5v4pV1qwO7omcZGeI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NcCYN5bdVMbHdKMaalaMEbZd.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door finalcut62 op 21-09-2024 14:50 ]

• finalcut62
Topcase001 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:52:
Alusta roosterunit programmeren zonder te slopen of aan de print te solderen.

KNIP

Als je systeem of MV stuk is, kun je toch nog de roosters gebruiken. Je schakelt de bediening uit en de voeding van de Vent-o-staat laat je voor wat het is. Dan kun je met de afstandsbediening de roosters gewoon open en dicht zetten.
Dit is wel een heel fraaie oplossing. Is er manier waarop ik je kan bewegen iets meer details te delen? Een how-to met code bijvoorbeeld?

• Topcase001
  • Niet online
Op de print van jou foto zie je drie rijen pinnen staan. De middelste buig je om of je zet de print die je er eerst uitgehaald hebt terug of je zorgt bij het terugplaatsen dat de middelste rij pinnen niet in de connector zitten😉
Dan hou je een computer over zonder bediening, maar wel de voedingen naar de roosterunits. Voorwaarde is wel dat de roosterunits werken.
In dit geval kun je ook een andere MV aansluiten.
Deze topic ben ik in 2018 begonnen en repareer gewoon nog alles en heb wat verbeterIngen aangebracht zodat het systeem zoals het bedoeld is gewoon blijft werken. Dit systeem was gewoon zijn tijd ver vooruit terwijl sommige componenten nog niet “rijp” waren voor deze techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalcut62
De andere MV staat al op de planning. Maar wil de roosters bewaren en de Wemos-aansturing er in aanbrengen. Wordt een project als er tijd is. Waar haalde jij de 5V DC vandaan voor het overnemen van de aansturing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Kijk even rond 11 oktober 2020. Staat een foto bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:49

ScreamGT

joejoe

Hier ook een Vent-O-System Alusta gebruiker.

Wij zijn recent verhuisd, en in onze nieuwe woning zit dit systeem. Na het verbouwen zat er veel stof in de afvoeren en op de sensor waardoor deze continue zeer hard bleef zuigen. Dit is inmiddels opgelost en om eerlijk te zijn werkt het systeem verder prima! Tijdens het koken zet ik de afvoer soms op koken stand, waardoor de eetgeuren sneller de keuken verlaten.

Tijdens deze koude dagen vinden ik en mijn vrouw het wel vervelend dat de luchtroosters automatisch open gaan, nadat wij deze met de afstandsbediening dicht hebben gezet. Wij werken thuis en je voelt echt een koudestroom langskomen, wat niet bepaald wenselijk is. Ook stoken wij hier tegenop. Na enkele uren deze roosters met de afstandsbediening dichtgezet te hebben, gaan deze weer automatisch open.

Weet iemand hoe wij deze voor onbepaalde tijd gesloten kunnen houden? Halfopen zou al schelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
ScreamGT schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:32:
Hier ook een Vent-O-System Alusta gebruiker.

Wij zijn recent verhuisd, en in onze nieuwe woning zit dit systeem. Na het verbouwen zat er veel stof in de afvoeren en op de sensor waardoor deze continue zeer hard bleef zuigen. Dit is inmiddels opgelost en om eerlijk te zijn werkt het systeem verder prima! Tijdens het koken zet ik de afvoer soms op koken stand, waardoor de eetgeuren sneller de keuken verlaten.

Tijdens deze koude dagen vinden ik en mijn vrouw het wel vervelend dat de luchtroosters automatisch open gaan, nadat wij deze met de afstandsbediening dicht hebben gezet. Wij werken thuis en je voelt echt een koudestroom langskomen, wat niet bepaald wenselijk is. Ook stoken wij hier tegenop. Na enkele uren deze roosters met de afstandsbediening dichtgezet te hebben, gaan deze weer automatisch open.

Weet iemand hoe wij deze voor onbepaalde tijd gesloten kunnen houden? Halfopen zou al schelen..
Hi,
De simpelste oplossing is: zet het systeem op “handbediening”.
Fijn dat het systeem zo goed werkt. Betekent dat je zuinig aan het stoken bent en gezond ook al zou je dat niet denken. Als het CO2 gehalte een onwenselijke waarde krijgt , gaat het rooster open en de MV harder zuigen om weer de lucht te verfrissen.

Maar goed, op “handbediend” kun je zelf bepalen welk rooster je open zet of niet en houdt er dan wel rekening mee dat als je gaat douchen of koken (stand maakt niet uit) de MV aanzet en hier en daar een rooster open zet en zelf de MV weer uit zet. Ook de roosters weer naar behoefte dicht zet.

Ventileer wel regelmatig want de controle op CO2 is dan niet automatisch.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

Topcase001 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:47:
[...]

Hi,
De simpelste oplossing is: zet het systeem op “handbediening”.
Fijn dat het systeem zo goed werkt. Betekent dat je zuinig aan het stoken bent en gezond ook al zou je dat niet denken. Als het CO2 gehalte een onwenselijke waarde krijgt , gaat het rooster open en de MV harder zuigen om weer de lucht te verfrissen.

Maar goed, op “handbediend” kun je zelf bepalen welk rooster je open zet of niet en houdt er dan wel rekening mee dat als je gaat douchen of koken (stand maakt niet uit) de MV aanzet en hier en daar een rooster open zet en zelf de MV weer uit zet. Ook de roosters weer naar behoefte dicht zet.

Ventileer wel regelmatig want de controle op CO2 is dan niet automatisch.

Succes
Dank voor je snelle reactie! Ik heb net bij de VENTOSTAAT gezocht naar de optie om het programma te wijzigen, maar kan dit nergens doen. Op de afstandsbediening staat wel " programma". Maar bij het indrukken gebeurd er niets. Ik kan wel bij de instellingen, maar hier komt dus niet programma in voor.

Het programma staat nu ingesteld op: SENSOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Dat is wel met de aanname dat er CO2 sensoren aanwezig zijn. Wij hebben helaas een systeem dat alleen op een tijdschema werkt. En met een versleten batterij steeds de tijd vergeet… :X
ScreamGT schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:11:
[...]

Dank voor je snelle reactie! Ik heb net bij de VENTOSTAAT gezocht naar de optie om het programma te wijzigen, maar kan dit nergens doen. Op de afstandsbediening staat wel " programma". Maar bij het indrukken gebeurd er niets. Ik kan wel bij de instellingen, maar hier komt dus niet programma in voor.
Heb je wel de knoppen tevoorschijn getoverd door de klep open te klappen? Dan kan je op het scherm instellingen aanpassen. Ik kan me niet meer herinneren of daar ook een ‘handmatig’ stand tussen zit, maar er is een hoop in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

Elke kamer heeft hier in de woning een sensor hangen.

Ik heb inderdaad eerst het scherm oplaten lichten om vervolgens op OK te drukken en bij de instellingen te komen. Daar zou volgens handleidingen de optie programma te zien zijn, maar helaas. Hier dus niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/L8fMLCbs/1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Kan ik me niet voorstellen. Wat zie je als je op oke gedrukt hebt? Foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
ScreamGT schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:31:
Elke kamer heeft hier in de woning een sensor hangen.

Ik heb inderdaad eerst het scherm oplaten lichten om vervolgens op OK te drukken en bij de instellingen te komen. Daar zou volgens handleidingen de optie programma te zien zijn, maar helaas. Hier dus niet.

[Afbeelding]
1x drukken gaat scherm oplichten. Nog een op oke en dan kom je in een menu werk met de pijltjes door het menu, oke, keuze, oke enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

Topcase001 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:11:
Kan ik me niet voorstellen. Wat zie je als je op oke gedrukt hebt? Foto?
Bij deze:
Instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/JHJ7HBrL/2.jpg
1e deel menu:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tYQ4QDkC/3.jpg
2e deel menu:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/N56fgTC8/4.jpg

Eventueel onder ventilatie? Maar daar zie ik ook geen optie "programma"
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/z3RGc4nc/5.jpg

• Topcase001
  • Niet online
ScreamGT schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:56:
[...]

Bij deze:
Instellingen:
[Afbeelding]
1e deel menu:
[Afbeelding]
2e deel menu:
[Afbeelding]

Eventueel onder ventilatie? Maar daar zie ik ook geen optie "programma"
[Afbeelding]
URL="https://tweakers.net/i/SlJyGWgnX65xhIfRpr7sL7bsQxQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I0oDHUOJ0nutMt7cbvI0hCae.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwSelE3Xka3FYmtht6nXUlQIO5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0oDHUOJ0nutMt7cbvI0hCae.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpfSh9dJs3WYPbx5k0pQ7i3CpS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/maLstk7D7IurWtFpLiAf7I2f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvTFJ6TuH4haZE3w6Wcqo9K2wSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVdEyvLms2jaV7fWhmTeY3fQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Kevinns
Heeft iemand wel eens het scherm van de ventostaat vervangen? Die van mij is vrijwel onleesbaar geworden, zeker vergeleken met die hierboven op de foto :X . Is er een drop-in vervangend scherm verkrijgbaar?

Solderen is geen probleem. Dan neem ik gelijk de batterij mee.

[ Voor 20% gewijzigd door Kevinns op 21-11-2024 13:13 ]

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

Topcase001 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:09:
[...]

URL="https://tweakers.net/i/SlJyGWgnX65xhIfRpr7sL7bsQxQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I0oDHUOJ0nutMt7cbvI0hCae.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helaas, dat staat nergens bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Een hele tijd terug heb ik deze topic geopend en het is nu tijd om daarmee te stoppen. Iedereen bedankt voor alle reacties en input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_____
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-05 15:52
Hallo mede vent-o-system slachtoffers & aanstichter Topcase001
Ik zou graag het topic nog open laten blijven omdat er vele systemen in Nederland zijn waar nog in de loop der jaren een tweaker bij komt.

Ik heb het volgende probleem, net als velen van jullie een huis gekocht met een niet werkend vent-o-systeem. De Mechanische afzuiger werkte in eerste instantie op volle toeren, maar na het schoonmaken van de flow-sensor enkel nog op de laagste stand, ik kan hem niet verhogen met de knop in de badkamer bijvoorbeeld. Wel als ik de max afzuigstand in de onderhoudsmodus van de ventostaat gebruik. Iemand enig idee hoe dit te fixen? Ik zou het liefst het vent-o-system weer willen herstellen maar een esp32 gebruiken is ook een optie. Ik zou alleen graag de originele knoppen willen kunnen gebruiken.
Daarnaast werken mijn 3 "bingo" roosters niet meer in de zin dat ze wel aan gaan, ledjes gaan branden. Bij het inpluggen zoeken ze de uiterste standen, maar ze reageren niet meer op de (2 verschillende) afstandsbedieningen en ook niet op de vent-o-staat (modus handmatig). Heeft iemand anders dit ook gehad?
De tandwieltjes werken nog prima e.d.

Het meest coole zou ik een volledig custom vent-o-staat vinden met een esp32 die de originele communicatie protocollen kan gebruiken van het vent-o-system. Maar ik begrijp uit eerdere berichten dat deze niet openbaar is en niemand het ge-reverse-engineered heeft.
In ieder geval bedankt voor alle berichten al in deze thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_____
Ik heb overigens geen CO2 sensoren geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_____
Bij nader inzien heb ik nog een 4de ventilatierooster in de keuken die wel kapot is, wel draaiend tandwieltje maar het rooster beweegt niet en een tikkend geluid. Geen foutmelding in de vent-o-staat dus denk niet dat het gerelateerd is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finalcut62
Same here, Bart... Er wordt verwezen naar oude foto's (bijvoorbeeld die van medio oktober 2019) die niet meer online staan en helaas is er ook weinig/geen extern materiaal. Er is best veel goed werk al verzet en de alusta suskasten zijn ook best goed in de basis. Zonde om dat allemaal verloren te laten gaan. Ik heb mijn MV al vervangen dus hoef eigenlijk alleen maar de bediening van de roosters over te nemen en voel veel voor de Wemos D1 oplossing. Wie er nog oud materiaal heeft dat niet meer online te vinden is (oude foto's hier en liefst ook de videos.... het zou enorm fijn zijn en veel tijd besparen als dat alsnog wordt gedeeld.

Nog een concrete vraag: hebben de roosters zowel 14VAC als 0-10VDC nodig voor handmatige/Wemos bediening? Of volstaat de 14VAC?

[ Voor 9% gewijzigd door finalcut62 op 26-12-2024 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendR
Het draadje bevat m.i. nuttige informatie voor mensen die te maken hebben of gaan krijgen met een defect Alusta-systeem. Ik denk dan aan:
- een rooster laten functioneren met een gescheurd tandwieltje
- de automatisering in de Vent-o-staat dumpen en deze alleen als voeding te gebruiken, en de roosters dan handmatig met de afstandsbediening te regelen
- roosters vervangen door mechanisch zelfregelende roosters van Duco
- hergebruik van de douche- en personenschakelaars om daarmee een andere ventilatiebox te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalcut62
Weet iemand wat deze sensor in de luchtschacht van de stuur-unit van het luchtrooster doet? Claude.ai denkt dat het sensoren zijn die condensatie moeten voorkomen maar het kan bijvoorbeeld ook zijn om winddruk te meten.... Lees er verder niets over hier, maar dat kan aan mij liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaO_uMvzRo4SPTn4DYhHHZq85mQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9wqUiArI1q1m2LgP6dX2nyiQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlV2XZO_paMQrvi87dFZ5vbLMQY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1cbFBr2JP6t6tKGKdTNd1D3M.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koFZS1Z1d5bmxQbYHcPu3C46Ki4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M01mJFTSUFXn26zOp5sQjJ9M.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Als het systeem op “A” automatisch staat, werkt het zo dat als het ppm gehalte te hoog is, het roosterunit open gaat om het CO2 gehalte op normaal niveau te brengen. Als het dan hard waait (daar zijn die sensoren voor), gaat het rooster dicht en gaat weer open als de wind zakt. Kan resulteren in een onrustig rooster. Er is wat te regelen in het systeem zodat hij wat minder snel dicht/open gaat. Ook kun je bij onrustig weer het systeem “handmatig” zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalcut62
Dank voor je snelle antwoord. Heb je overwogen een alternatieve sensor aan te sluiten op een ESP8266? Want na aanpak van de aansturing is de 'A' functie uitgezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pclinde
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 17:17

pclinde

TechGaming.nl

Heeft iemand een goed alternatief om deze roosters te vervangen voor bijvoorbeeld een Duco? Het systeem staat hier uitgeschakeld. Van de 6 roosters werken er nog 2 op het moment.

Ik moet zelf nog even zoeken. Ik heb twee formaten (metingen liggen thuis). Ze zijn bovenop het glas gemonteerd.

Alle CO2-sensoren zijn bij mij weg. Ik heb gewoon een MV-installatie die zorg draagt voor de keuken/WC's en badkamer inclusief vochtsensor.

[ Voor 15% gewijzigd door pclinde op 03-02-2025 12:45 ]

Hardware reviews met buitenfotografie, de Intratuin zal jaloers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertvduin
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-04 20:30
Ook ik heb een niet werkend vent-o-system in mijn huis. Ik heb de stuurkast inmiddels weggegooid en dacht het makkelijk op te lossen met een Arduino + sensoren + stappenmotor.
Wat mij betreft mag alle elektronica uit de roosters verwijdert worden.

Heeft iemand een simpele workaround om dit te kunnen bewerkstelligen?
Pagina: 1 2 3 Laatste