Arduino in Vent-O-System Alusta

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Hier kom ik niet uit. Als ik een standaard UTP kabel aansluit, bedraad zoals in dit voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQ45lya7G0X4cdvR7nYVWBsnrfI=/f/image/PWthxPZJWSbCbyUJ0s0O2v7Y.jpg

Dan meet ik op pin 2 en pin 6 14v AC aan de kant van de ventostaat print.

Als ik daar aan de kant van de raamunit 14v AC op zet dan start de unit op en initialiseert.

Met welke pinnen uit bovenstaand schema kan ik dan die 0-10v sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Registratie: Oktober 2019
  • Niet online
Hoi Michel,

Jij hoopt en gaat er nog steeds vanuit dat je de flowunit open en dicht kan sturen (wat ik betwijfel, maar het wel hoop voor jou) en dat je de flowunit in diverse standen kan zetten. Voor de zekerheid heb ik mijn proefprintje die ik gemaakt had om jou theorie te staven nog even opgezocht en zie dat ik op de RJ45 pin 1 en op pin 5 (klopt met jou nummering laatste foto) een wisselspanning heb gezet van 18 VAC en pin 3 is de ground van pin 2 0-10 Volt out en pin 4 0-10 Volt in.
Zorg wel dat beide spanningen aanwezig zijn! Dus de wissel en gelijkspanning tegelijkertijd!

Hiermee kan je de flowunit in werking zetten (dan loopt hij de opstartroutine af, open en dichtpositie bepalen).
Dat doet hij overigens met dezelfde chip als in de Arduino zit.
Daarna is het mogelijk om met de afstandsbediening de flowunit open en dicht te zetten.
Dat er loze aansluitingen zijn geloof ik niet echt. Deze worden naar mijn inziens gebruikt voor de communicatie tussen de Vent-O-Staat en de flowunits! Als ze namelijk klaar zijn met hun opstartroutine dan geven ze door dat ze hiermee klaar zijn en dat is weer een sein voor de Vent-O-Staat om zijn routine verder te vervolgen.

Een van mijn eisen was dat ik alles kon doen wat er al mogelijk was en zelfs meer (besturen met Domoticz). Vandaar dat ik gekozen heb om de originele chip eruit te halen en het over te laten nemen door de esp zodat ik ook nog eens over WiFi kan sturen. Als dit bij jou ook gaat werken, hebben we inmiddels twee manieren om het systeem om te bouwen. Dan kunnen de mede Tweakers zelf kiezen voor een methode. Leuk toch?Alhoewel ik jou gekozen pad ingewikkelder vind, zeker wel respect heb voor jou toewijding in je eigen idee _/-\o_

Gr/Topcase

[ Voor 0% gewijzigd door Topcase001 op 21-03-2020 14:13 . Reden: Tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Ik krijg dat dus met geen mogelijkheid geverifieerd.

Als ik meet volgens de standaard patch-kabel meet ik op pin 2 (oranje) en pin 6 (groen) 14v AC
en op pin 1 (oranje-wit) en pin 5 (blauw-wit) niet.

Zie foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24HAFvjS3g-xFZ8K7WyqyRthdeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DgcQ5n64rQCxjE4DKdTCcU8Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHvgsZFNXZJdHM5B7TVhsG9C-Q0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9s7ABqNOvCLFEUVMgV08DIdi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door mw303 op 21-03-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Topcase001 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:28:
[...]

Tot mijn schande moet ik bekennen dat er wel degelijk wat gebeurd. Op de een of andere manier had ik mij verkeken. Nu heb ik een 24 V wissel op de unit gezet EN een gelijkspanning. Die twee heeft hij nodig anders doet de unit niets. In mijn geval (omdat het mij niet helemaal losliet) ben ik opnieuw gaan kijken en kwam er dus achter dat de unit beide spanning nodig heeft om te kunnen werken.
De unit start op en zoekt het eind en begin punt. Daarna blijft de groene led knipperen. Je kunt met je afstandsbediening de unit gewoon open en dicht zetten.

In mijn geval is het nog steeds niet zinvol om verder te zoeken omdat ik een goed werkend systeem heb en naar mijn hand kan zetten wanneer en hoe ik wil. Ook maak ik gebruik van de CO2 waardes en laat mijn roosters daarop automatisch anticiperen. En dat met alle bestaande spullen.

Desalnietemin ben ik best nieuwsgierig of iemand nog verder komt dan bovenstaande.
Hier bevestig jij het succes van de spanningsverzorging met ~AC en besturen met 0-10v DC

Op welke pinnen heb je dat dan gedaan want hier komt dat niet overeen met jouw aanwijzingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Al wist ik allen maar welke pinnen met zekerheid de AC spanning moeten krijgen en welke pin de GND DC is.
Dan kan ik in ieder geval de boel niet kapot maken.

Ik meet aan de kant van de ventostaat tussen de volgende pinnen 14V AC, maar welke zijn de juiste?

pin 2 + pin 6 = 14v AC
pin 2 + pin 3 = 14v AC
pin 1 + pin 3 = 14v AC
pin 5 + pin 6 = 14v AC

Als ik op de flowunit op pin 2 en pin 6 14v AC zet dan start de unit op en initialiseert.

[ Voor 11% gewijzigd door mw303 op 21-03-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Omdat ik er niet echt verder mee kom heb ik dit er nog maar eens bij gepakt. Het komt rechtstreeks uit de gebruiksaanwijzing van de flowunit (het rooster):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kplP3gWFsOziFLXwQqvHU2ztXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B6UCtopv2wfMRPKYLd8MtcyL.png?f=fotoalbum_large

Hier verwijst men heel duidelijk naar de besturingskast van de flowunit, waar je links inderdaad een (RJ45) I/O connector vind, met daarboven een RJ11 voor de sensor.

Men spreekt vervolgens over 5 pinnen tewijl een RJ45 er 8 heeft en een RJ11 heeft er 6?

Als ik dan de print van de Ventostaat heel goed bekijk zie ik volgens mij dit:

1= ~ ( doorverbonden met pin 2 + 8 )
2= ~ ( doorverbonden met pin 8 + 1 ) tevens GND?
3= ~N ( doorverbonden met pin 6 )
4= ? ( doorverbonden met pin 5 )
5= ? ( doorverbonden met pin 4 )
6= ~ ( doorverbonden met pin 3 )
7= ~ ( doorverbonden met pin 8 + 2 ) tevens GND?
8= ~L ( doorverbonden met pin 2 + 7 ) ) tevens GND?

Pin 1 en pin 5 kunnen dus niet de AC pinnen zijn, want pin 4 en pin 5 zijn met elkaar verbonden en op geen enkele manier fysiek verbonden met AC.

Als ik op pin 8 en pin 3 AC zet werkt de unit. Hij initialiseert, kalibreert en stopt vervolgens. De groene led knippert en achterin het kastje knippert een rode led.
Volgens mij kan ik m nu met de afstandsbediening gewoon bedienen.

Conform de uitleg in de gebruiksaanwijzing verwacht ik nu het volgende:

3 pinnen, waarvan 1 GND en 1x 0-10v Input en 1x 0-10v output. Het is vrijwel zeker dat je op GND en input met een 1-10v spanning conform de toelichting met toepassing van het juiste voltage de unit kunt sturen. Met GND en output kan je vervolgens aan de spanning die daar uit gaat zien in welke stand de unit staat.

Ik kan geen andere uitleg bedenken. Het enige dat ik niet begrijp is welke pinnen ik nodig heb hiervoor.

@Topcase001
Ik snap dat jij mijn methode omslachtiger vind, maar dit voorkomt dat ik in de units moet gaan solderen. Ik ben namelijk geen ster in het solderen van SMD en het risico dat ik dan zaken sloop is mij te groot. Bovendien zou ik ook niet weten hoe ik dat zou moeten aansluiten.

Ik ben een stuk handiger met software ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
mw303 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:27:
[...]
Hier bevestig jij het succes van de spanningsverzorging met ~AC en besturen met 0-10v DC

Nee, ik bevestigde alleen dat ik de flowunit pas aan de praat kreeg als ik beide spanningen erop zette op de manier zoals uit de tekening die jij er laatst weer bij gepakt had. Kijk even terug en dan zie je dat ik dezelfde spanningen en aansluitingen gebruik. Dat was omdat jij een hele tijd terug zei dat het niet zo moeilijk moest zijn om de flowunit te bedienen. Voor de rest lukte het mij niet om met verschillende gelijkspanningen de flowunit gedeeltelijk open en dicht te sturen, alleen met de afstandsbediening.

Op welke pinnen heb je dat dan gedaan want hier komt dat niet overeen met jouw aanwijzingen?

Mijn pennen (van de proef) komen precies overheen met de tekening uit de gebruiksaanwijzing.
De fout van dit moment is dat jij zit te meten aan de Vent-O-Staat kant, maar die zou je toch helemaal niet meer gebruiken? Bovendien kun je daar niet meten omdat er volgens mij signalen terugkomen van de flowsensor naar de VOS toe en die daar weer op reageert met spanningen ja of nee. In het begin ben ik daar ook aan het meten geslagen en zag heel even spanningen die gelijk weer wegvielen omdat er niets aan hing. Daar worden naar mijn inziens de overige draadjes voor gebruikt.

En je hoeft geen kennis te hebben van SMD solderen want dat hoeft niet. Op de print lopen de spoortjes naar bv de infrarood ontvanger op pootje drie. En vanaf die infraroodontvanger trek je een draadje naar de esp. Dan komt er een code binnen bij de esp en vertaald die naar een handeling, bv motor linksom en dan geef je gelijk een opdracht: zet rode led aan. Ook weer een draadje vanuit de esp aan de poot van de led solderen.

Ik wil graag meedenken maar de spanningen uit de VOS meten gaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
@Topcase001

Je hebt gelijk, via de makers van de venstostaat ben ik er achter dat het schema dat in de gebruiksaanwijzing slaat op een bedrijfspand variant en deze header niet in de consumentenversie zit. :(

Ik zal dus de roosters individueel moeten gaan aanpassen met ofwel IR, ofwel jouw methode.

Ben je bereid iets meer in detail uit te leggen wat ik hiervoor moet doen? Bij voorkeur met wat foto's?

Ik zal zelf vast het rooster uit elkaar halen en goede foto's maken.

Mvg,

Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Ik heb alvast een begin gemaakt met goede foto's om het e.e.a. op te documenteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkBM-np53mJFxyLhVBEMyU6WNqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/225QMLDIAYljrw5m9tgkfeQB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vTBC_gRUv7IZ_dYt8NEi8FNmnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1WNXAzoCtYfwQp407dA5ozVw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w69Uyp-03FDN20VyKmrGhFKyuuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xo9YWPJc2WnDcEfKFk1zln5k.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fv_qblltAyGwukOxeIlbGyQbjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9arG4E4n3WUqzkrhqHOFyxl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Mijn vragen zijn:

1. Welke pinnen van de ESP sluit je waar op aan:
- VIN (3,3 of 5V), ik dat dat dit 5v wordt op H2 pin 1 (+5v) en pin 3 (gnd)
- GND
- GPIO(s)

2. Hoe stel jij die GPIO's in. Hoe configureer je deze in de software?

3. Wil je de software delen, zodat ik kan zien wat je doet en dat dan zelf toe kan passen op een ESP32 met www.esphome.io ?

Bij voorkeur zou ik de flowunit zo origineel mogelijk houden. Indien mogelijk zou ik met de ESP alleen de opdracht willen geven die je normaal met de afstandsbediening geeft en dus niet chips verwijderen, sensoren onderbreken zoals ik in eerdere foto's zag.

[ Voor 7% gewijzigd door mw303 op 23-03-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
mw303 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:51:
Mijn vragen zijn:

1. Welke pinnen van de ESP sluit je waar op aan:
- VIN (3,3 of 5V), ik dat dat dit 5v wordt op H2 pin 1 (+5v) en pin 3 (gnd)
- GND
- GPIO(s)

2. Hoe stel jij die GPIO's in. Hoe configureer je deze in de software?

3. Wil je de software delen, zodat ik kan zien wat je doet en dat dan zelf toe kan passen op een ESP32 met www.esphome.io ?

Bij voorkeur zou ik de flowunit zo origineel mogelijk houden. Indien mogelijk zou ik met de ESP alleen de opdracht willen geven die je normaal met de afstandsbediening geeft en dus niet chips verwijderen, sensoren onderbreken zoals ik in eerdere foto's zag.
Hallo,

Jammer dat het niet lukt met jou idee terwijl je er toch zo stellig in was. Eerlijk gezegd heb ik mij vaak afgevraagd of je nou bluft over je capaciteiten omdat je regelmatig stelling in nam en neemt over hoe het moet en kan en dat je met programmeren heel goed bent (dit moest ik toch even kwijt).

Nu verder.
Op 27 oktober 2019 heb ik wat foto’s geplaatst met de draadjes die van en naar de esp8266 lopen. Daaruit kan je zelf de draadjes volgen van en naar. Je moet wat puzzelen en het wordt je iets lastiger gemaakt doordat ik soms dezelfde kleur gebruik en het soldeerwerk niet zo netjes is omdat het ook het eerste project was (alhoewel) en ik er veel op geëxperimenteerd heb. Hiermee zal je het voorlopig moeten doen omdat de flowunits bij mij ingebouwd zitten.
Natuurlijk ga ik je vertellen waar wat voor dient. Wat de software betreft: die ga ik niet openbaar maken wat ook niet nodig is omdat jij daar zo goed in bent en ik maak bovendien gebruik van stukjes geplakte en bestaande software. En ik schaam me ervoor hoe ik dat in elkaar geknutseld heb. Het werkt maar de meeste zullen er om lachen hoe simplistisch het in elkaar zit.

Nu:
Alleen de processor moet verwijderd worden en verder niets.
De vier draadjes aan de bovenkant van de print zijn de voeding van de esp en de motorsturing. De twee rechtse (rood D2, geel D3) zijn om de motor aan te sturen, zowel linksom als rechtsom. De twee andere zijn de voeding voor de esp.
De aansluitingen van de potmeter worden gebruikt om de begin en eindstand van het rooster te bepalen. AO ingang van de esp. Het is een synchrone motor en die laat je stoppen als de waarde van de potmeter een seconde dezelfde waarde af geeft. Zowel bij open als dicht. De open en dicht waarde leg je vast zodat als je de instructie open geeft de motor stopt bij deze waarde en bij dicht hetzelfde, simpel toch?
Bij de instructie open laat je de esp de groene led branden en bij dicht de rode led D5 en D6.
De led is overigens twee kleurig
Voorlopig heb je hier genoeg aan.
Zoals jij die foto’s hebt gemaakt die er keurig uit zien en straks de aansluitingen erbij staan wordt het overzichtelijker en kan ik meer duiden.

Succes!

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
OK, bedankt voor je uitleg, maar dat wordt mij te ingewikkeld en te destructief. Als de originele ATmega er af gehaald moet worden is de originele werking van de unit vrijwel zeker permanent stuk. Dat ga ik het toch maar met IR doen, of gebruik de analoge input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
mw303 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 19:03:
OK, bedankt voor je uitleg, maar dat wordt mij te ingewikkeld en te destructief. Als de originele ATmega er af gehaald moet worden is de originele werking van de unit vrijwel zeker permanent stuk. Dat ga ik het toch maar met IR doen, of gebruik de analoge input.
Hallo,

Lees net je berichtje omdat ik andere foto's wilde plaatsen die allicht wat duidelijker zijn en plaats ze toch maar voor eventueel iemand anders. En dat ik hem er niet voor niets uitgehaald heb natuurlijk :) . Dus vanmorgen een flowunit uit de gevel gesloopt en opengemaakt met het risico dat er draadjes breken of zoiets.

Aan de print hoef niets veranderd te worden op het verwijderen van de chip na dan. De esp neemt die functies van de chip gewoon over als je hem programmeert. Dat kun je doen vanuit de Arduino IDE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKCBhhCAvRP-FK8t4DprGheVVVE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzaqvyeDfCKPtsRoP7cfgn8W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73LdZ8qFGmx3s64XQvxoW5quyr4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zmtvVy0tnpjZKJrUAkobWmc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGsRhgvq8jKtN4bxp2PfkTvYDDI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4Z9MUNTywYlIQc5eDBPCIE6.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUj6Uu82UhpwHvduv1naTPdHNl8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCmqTj1MJE1R4ne2TmzyZvdp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIL34tI5AfBY6E-MhL6yESDb5S0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELCODHAdA9LmRitzRqyPmAo0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrEwdfGNd7tRC7g-y5rAfu78uOk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ffrq7hGVlh5z3YrPHx8p3uZv.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSVqAyRkaonnyqg8tmNNm8-J_3Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8E4cQwtDymqSSvHv35s0KHyh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCqNsjyF3WGV6xSzp1mj36CvyF0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZYha8T2ern7ZYBf0tZqptbz.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 26% gewijzigd door Topcase001 op 26-03-2020 20:10 . Reden: Tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Dank je wel!

Ik ga nog één ding proberen en als dat niet lukt dan ga ik dit maar proberen. Ik moet dan echter SMD gaan solderen en dat is niet mijn ding en als het fout gaat kan ik het rooster weggooien en heb geen vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
mw303 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 19:55:
Dank je wel!

Ik ga nog één ding proberen en als dat niet lukt dan ga ik dit maar proberen. Ik moet dan echter SMD gaan solderen en dat is niet mijn ding en als het fout gaat kan ik het rooster weggooien en heb geen vervanging.
Hallo mw303,

Je hoeft geen SMD te solderen. Hooguit twee draadjes tegen een SMD component. Als je hem toch kapot maakt, kun je van mij een andere verkrijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Topcase001 op 28-03-2020 15:50 . Reden: Tekst toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Ik moet toch die originele ATmega32 er af solderen? Dat is toch SMD met alle risico's van dien. Daar heb ik geen apparatuur en geen kennis voor.

Het zat me niet lekker dus heb ik verder gezocht. Ik heb nu aan de hand van een andere tip het originele IR ledje er af geknipt en op de bestaande pootjes 3 draadjes gesoldeerd. Uit de header van de programmeer poort haal ik GND (rechtsboven) en +5V (linksboven) om de ESP te voeden. Ik gebruik een simpele NPN transistor en twee weerstanden om het IR traject te beveiligen

In de ESP stuur ik de IR commando's voor openen, midden en sluiten simpelweg rechtstreeks de flowunit in. 5 draadjes en geen verdere 'operatie' van het rooster. Alles blijft origineel werken, Behalve de afstandsbediening, maar zelfs dat is simpel weer te fixen door ook een IR receiver LED op de ESP aan te sluiten, maar daar heb ik geen behoefte aan. Ik bestuur de roosters liever via de app op mijn telefoon en natuurlijk geheel automatisch op basis van luchtvochtigheid en Co2.

Zou het e.e.a. weer terug in originele staat moeten, dan draadjes los solderen, IR led terug solderen en klaar.

De originele Co2 sensoren heb ik geheel vervangen door een MH-Z19B met een AC/DC stepdown een ESP32 en een statusled. Die kan ik op de bestande kabel aansluiten.
Als de Co2 toeneemt wordt de LED feller en schakelt de ventilatie aan en het betreffende rooster opent. Dat is allemaal nog niet klaar, ik moet eerst de andere 4 roosters afmaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I19i_R9osii1by5GJmUWhZ_jk_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/030M0AchvGTDlBlsC4LLh0YG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal binnenkort in detail uitleggen wat ik gedaan heb zodat anderen er ook hun voordeel uit kunnen halen.

Met dank aan Topcase en Big Fellow voor hun hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haN135VymjfFJgLoy_NLcZfy33c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZhICNs9kniwKs5tmk1XQthf.jpg?f=fotoalbum_large

Mvg,

Michel

[ Voor 7% gewijzigd door mw303 op 28-03-2020 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Beste mw303,

Dat ziet er allemaal erg gelikt uit en een geniale tip is dat geweest om de ingang van de IR te nemen om de unit te besturen.
Dat scheelt inderdaad heel veel werk en risico. Het enige voordeel dat ik nu heb is dat als de software in de print stuk is,ik alsnog de printbesturing kan overnemen, maar dat kan jij dan altijd nog als het eventueel zover zou komen. Maar dit war een geweldige tip!
Als mensen dit met Domoticz gaan doen wordt het helemaal een eitje. Gewoon de Vent_o_systeem gebruiken voor de voeding zoals een stukje terug uitgelegd is. ESP8266 inbouwen in de flowunit op jou manier en dan besturen maar!

Ik vraag me trouwens af of je de IR niet gewoon kan laten zitten en beveiligen met een diode zodat je de afstandsbesturing ook gewoon kan blijven gebruiken?

Helemaal Top en ik volg je bevindingen.

[ Voor 75% gewijzigd door Topcase001 op 07-04-2020 12:19 . Reden: Tekst toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendR
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05-05 17:17
Hoi allemaal,

Mijn eerste post op Tweakers ever. Ons Alusta Ventilatiesysteem is na 10 jaar gecrashed met fout 05-08
Volgens de handleiding is dit een fout in de communicatie met rooster 5, en moet de kabel bekeken worden.
Van frank30 kwam de tip dat de fout ook veroorzaakt kan worden door een niet functionerende tandwieloverbrenging in één van de roosters.
Één van de roosters bleek niet te reageren op de afstandsbediening. Het asje draaide maar de tandwielen niet. Regelunit gedemonteerd door alle aan de buitenkant zichtbare schroeven los te draaien. Het eerste tandwieltje bleek wel vast op het asje te zitten. Na schoonmaken weer geassembleerd en het werkt. Super handige info dus, dank aan iedereen die zich hierover gebogen heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-05 15:46
mw303 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:32:
Ik moet toch die originele ATmega32 er af solderen? Dat is toch SMD met alle risico's van dien. Daar heb ik geen apparatuur en geen kennis voor.

Het zat me niet lekker dus heb ik verder gezocht. Ik heb nu aan de hand van een andere tip het originele IR ledje er af geknipt en op de bestaande pootjes 3 draadjes gesoldeerd. Uit de header van de programmeer poort haal ik GND (rechtsboven) en +5V (linksboven) om de ESP te voeden. Ik gebruik een simpele NPN transistor en twee weerstanden om het IR traject te beveiligen

In de ESP stuur ik de IR commando's voor openen, midden en sluiten simpelweg rechtstreeks de flowunit in. 5 draadjes en geen verdere 'operatie' van het rooster. Alles blijft origineel werken, Behalve de afstandsbediening, maar zelfs dat is simpel weer te fixen door ook een IR receiver LED op de ESP aan te sluiten, maar daar heb ik geen behoefte aan. Ik bestuur de roosters liever via de app op mijn telefoon en natuurlijk geheel automatisch op basis van luchtvochtigheid en Co2.

Zou het e.e.a. weer terug in originele staat moeten, dan draadjes los solderen, IR led terug solderen en klaar.

De originele Co2 sensoren heb ik geheel vervangen door een MH-Z19B met een AC/DC stepdown een ESP32 en een statusled. Die kan ik op de bestande kabel aansluiten.
Als de Co2 toeneemt wordt de LED feller en schakelt de ventilatie aan en het betreffende rooster opent. Dat is allemaal nog niet klaar, ik moet eerst de andere 4 roosters afmaken.

[Afbeelding]

Ik zal binnenkort in detail uitleggen wat ik gedaan heb zodat anderen er ook hun voordeel uit kunnen halen.

Met dank aan Topcase en Big Fellow voor hun hulp!

[Afbeelding]

Mvg,

Michel
Dit is wel echt een fijne oplossing zo. Dit wil ik ook graag gaan doen.
Heb je eventueel een handleiding of tips?
Ik wil een WemosD1 in de ventilatieunit bouwen. De ventilatie roosters laten voeden door de orgienel kast(Ik unplug het controllerboard.
De IR in wil ik gebruiken om het rooster te besturen. Maar hoe dit aan te sluiten en heb je eventueel een sketch of bin voor mijn Wemos D1?

Heeft verder iemand een aanwijzing hoe ik de ventilatieunit kan schakelen? Hij start zonder kabels op in de hoogste stand. Ook de jumpers helpen niet.
Kan ik eventueel met een Sonoff de unit Low Med of High schakelen?
Veel afbeeldingen uit dit topic werken niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Animal schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:03:
[...]

Dit is wel echt een fijne oplossing zo. Dit wil ik ook graag gaan doen.
Heb je eventueel een handleiding of tips?
Ik wil een WemosD1 in de ventilatieunit bouwen. De ventilatie roosters laten voeden door de orgienel kast(Ik unplug het controllerboard.
De IR in wil ik gebruiken om het rooster te besturen. Maar hoe dit aan te sluiten en heb je eventueel een sketch of bin voor mijn Wemos D1?

Heeft verder iemand een aanwijzing hoe ik de ventilatieunit kan schakelen? Hij start zonder kabels op in de hoogste stand. Ook de jumpers helpen niet.
Kan ik eventueel met een Sonoff de unit Low Med of High schakelen?
Veel afbeeldingen uit dit topic werken niet meer.
Ja,het roosterunit schakelen met de IR is een idee van iemand anders (lees terug) en ik heb tot nu toe geen reactie gehad of dat wel gelukt is.
Ik heb de processor eruit gehaald en laat de esp alle functies gewoon overnemen.

En ja, je kunt met een SONOFF de MV schakelen. Op het moment dat je de MV los koppelt van het systeem, kun je hem in drie standen zetten. Als je de blauwe kap eraf haalt zie je waar je netvoeding binnen komt een aansluit blokje zitten. De blauwe draad zit aangesloten en die laat je daar gewoon zitten. Daarnaast zit de bruine draad en die zit nu op de laagste stand (geloof ik) aangesloten. Als je op de print kijkt, direct naast het blokje dan zie je L(laag) M(midden) en H(hoog) volgens mij zit er ook nog een NC(not Connect) bij maar weet ik niet zeker, want ik doe dit nu even uit mijn hoofd.

Als je een dual Sonoff neemt en die programmeer als een ESPEasy dan kun je hem lekker in drie standen schakelen. De MV moet zoiezo op de laagste stand altijd draaien.

Je kunt de Vent-o-staat prima en heel gemakkelijk uitschakelen, zodat je alleen de voeding gebruikt. Kap eraf. Bovenste printplaat loshalen (connector) pinnetjes ombuigen en print terug zodat de bediening niet meer werkt.
Als je dan ook nog gewoon je tandwielen goed lijmt met de goede lijm, locktite super glu 3 en alles heeeel goed schoonmaakt (gelijk je print extra coaten voor weersinvloeden) en als extra over je tandwieltje gelijk een goed passende krimpkous zet over het rechte stukje tandwiel, waar het scheurtje in zit, kun je zonder al te veel werk je systeem blijven gebruiken door de roosters open en dicht te sturen met je afstandsbediening. Dan hoef je niet zoals ik heb gedaan de units draadloos aan te sturen met een esp8266 en Domoticz. Is wel leuk, maar dan moet je wel kunnen programmeren, solderen en veel tijd hebben.

Ook zou je een klik aan klik uit (Kaku) kunnen nemen om de MV te schakelen met een wandschakelaar die de schakelaar die je nu gebruikt te vervangen.

Is je MV stuk, ga je voor een nieuwe MV (kan je wel een type en merk opgeven die ik zou nemen) en neem je er gelijk een met een ingebouwde CO2 sensor en een draadloze wandschakelaar en dat werkt ook nog heel goed. Hoef je ook niet zoals ik gedaan heb de CO2 sensoren met een esp uit te lezen (wel leuk)

Dus mogelijkheden te over.

Gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Topcase001 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:31:
[...]

Ja,het roosterunit schakelen met de IR is een idee van iemand anders (lees terug) en ik heb tot nu toe geen reactie gehad of dat wel gelukt is.
Ik heb de processor eruit gehaald en laat de esp alle functies gewoon overnemen.

En ja, je kunt met een SONOFF de MV schakelen. Op het moment dat je de MV los koppelt van het systeem, kun je hem in drie standen zetten. Als je de blauwe kap eraf haalt zie je waar je netvoeding binnen komt een aansluit blokje zitten. De blauwe draad zit aangesloten en die laat je daar gewoon zitten. Daarnaast zit de bruine draad en die zit nu op de laagste stand (geloof ik) aangesloten. Als je op de print kijkt, direct naast het blokje dan zie je L(laag) M(midden) en H(hoog) volgens mij zit er ook nog een NC(not Connect) bij maar weet ik niet zeker, want ik doe dit nu even uit mijn hoofd.

Als je een dual Sonoff neemt en die programmeer als een ESPEasy dan kun je hem lekker in drie standen schakelen. De MV moet zoiezo op de laagste stand altijd draaien.

Je kunt de Vent-o-staat prima en heel gemakkelijk uitschakelen, zodat je alleen de voeding gebruikt. Kap eraf. Bovenste printplaat loshalen (connector) pinnetjes ombuigen en print terug zodat de bediening niet meer werkt.
Als je dan ook nog gewoon je tandwielen goed lijmt met de goede lijm, locktite super glu 3 en alles heeeel goed schoonmaakt (gelijk je print extra coaten voor weersinvloeden) en als extra over je tandwieltje gelijk een goed passende krimpkous zet over het rechte stukje tandwiel, waar het scheurtje in zit, kun je zonder al te veel werk je systeem blijven gebruiken door de roosters open en dicht te sturen met je afstandsbediening. Dan hoef je niet zoals ik heb gedaan de units draadloos aan te sturen met een esp8266 en Domoticz. Is wel leuk, maar dan moet je wel kunnen programmeren, solderen en veel tijd hebben.

Ook zou je een klik aan klik uit (Kaku) kunnen nemen om de MV te schakelen met een wandschakelaar die de schakelaar die je nu gebruikt te vervangen.

Is je MV stuk, ga je voor een nieuwe MV (kan je wel een type en merk opgeven die ik zou nemen) en neem je er gelijk een met een ingebouwde CO2 sensor en een draadloze wandschakelaar en dat werkt ook nog heel goed. Hoef je ook niet zoals ik gedaan heb de CO2 sensoren met een esp uit te lezen (wel leuk)

Dus mogelijkheden te over.

Gr,
Dank voor je informatie. Erg fijn.
De MV ziet er bij mij zo uit. Is het een weerstand wellicht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvjExG1u-cG5VY_A0SPFtGrx1R0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vfi8SiHAX2oW0ZHX0lUlQrVn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bePbAz4J3_w3Sk1B0ri-cmwxfGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bd1b0jWFQ2hz67AB8Fe9qVe.jpg?f=fotoalbum_large

• Topcase001
  • Niet online
Animal schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:18:
[...]

Dank voor je informatie. Erg fijn.
De MV ziet er bij mij zo uit. Is het een weerstand wellicht?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi, ontstoringscondensator. Het is een "Varistor" een "Metaaloxidevaristor" en is voor het opvangen van piekspanningen, onderdrukking van pulsruis en stabilisatie.
Je ziet mooi op je foto nog tussen de zekering en het oranje blok de letters L,M,H staan. Die corresponderen met de schroefjes in het oranje blok. Als je nu twee draden vanaf de fasedraad (bruin) en de nuldraad naar de sonoff trekt als voeding (de originele gewoon laten zitten) en de schakeldraad van de sonoff naar M (middenstand) of H (hoogstand) brengt gaat het goed. Als je een dubbele Sonoff neemt kun je de twee schakeldraden naar M en naar H trekken. En om het nog leuker te maken kun bv Alexa gebruiken om te schakelen.

Gr,

[ Voor 20% gewijzigd door Topcase001 op 02-10-2020 14:44 . Reden: Aanvulling tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Topcase001 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:14:
[...]

Mooi, ontstoringscondensator.
Je ziet mooi op je foto nog tussen de zekering en het oranje blok de letters L,M,H staan. Die corresponderen met de schroefjes in het oranje blok. Als je nu het draadje (de bruine) naar het volgende schroefje brengt, gaat hij harder draaien (middenstand) en naar de volgende (Hoogstand)

Gr,
Dank! Is de ontstoringscondensator belangrijk? Ik zou niet weten hoe ik mijn sonoff duo aansluit als de condensator er tussen moet.

Belangrijk dat de sonoff relay 1 uitzet voordat relay 2 aangaat denk ik? En vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Gewoon de bruine draad doorlussen, van L naar M en van M naar H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Topcase001 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:26:
Gewoon de bruine draad doorlussen, van L naar M en van M naar H
Ja 'gewoon' is helaas niet voor iedereen gewoon.

Begrijp ik het goed dat als ik een split maak van de bruine draad, ik deze aansluit op 'L' EN op 'M', dat het apparaat vervolgens op de Medium stand gaat draaien?

Als ik daarbij OOK nog een connectie maak met 'H', draait ie dan op High? Op dit moment zijn alle 3 de aansluitingen (L M en H) verbonden met de bruine draad?

Als ik nu mijn fan in het stopcontact steek, draait ie automatisch al op high. Zonder andere kabels aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Als je de snelheid niet met de dipzwitch kan verlagen is de MV stuk.

Eerst maar eens met de dipzwitch die opzij zitten gaan spelen om de snelheid te verlagen 1/2 voor de Lage stand, 3/4 voor de Middenstand en 5/6 voor de Hoge stand

Maar opgelet! wel alle verdere aansluitingen los? Alles moet los voordat je de sonoff aansluit!
Dan de Sonoff aansluiten en dan pas kun je die MV manueel, dus met de sonoff bedienen.

Let op!
Als de MV met alle kabels los op de hoge stand draait, dan is de MV stuk of het is een versie die ik niet ken.

Voor de duidelijkheid vul ik deze tekst even aan en heb de boel opengemaakt om foto's te maken zodat mensen die visueel ingesteld zijn het kunnen volgen. Die komen er aan.

[ Voor 34% gewijzigd door Topcase001 op 02-10-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfxaAKi_wvRHjXxTnwt_i8g31qs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xM26vlKZ9nvLqBpUJUad1JL0.jpg?f=user_large

Totaal view.
De flowsensor kast leeghalen en daar de Sonoff in plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2VprMLEHB-Q6MBERHYi1xsmS-I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PitAevdUlntMrePfNETHujO4.jpg?f=user_large

Detail van de aansluitingen. De originele aansluiting (voeding) laten zitten en daarvanaf de voeding halen voor de Sonoff

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRpvT7QAPdJjp3EkcmiqhfJU8_A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wekmvFrFYRDXGMjBSQFzAsPd.jpg?f=user_large

Detail van de aansluitingen Sonof. Voordeel van de Sonoff die netvoeding gebruikt en geen 5V

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p396w2TEgM2dA-UVi711PLpJSRM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ncM80KXslE89oalEaemJiOSy.jpg?f=user_large

Zo ziet het er uit en de Flowsensorkast kan weer op zijn oude plaats met een nieuwe functie.

Blauw = 0
Bruin = fase
Zwart = schakeldraad

Duidelijker kan ik het niet maken oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Er is laatst door MW303 geopperd (tip van derde) om de Infrarood van de roosterunit te gebruiken om het rooster te besturen. Super idee. Dat is inmiddels uitgevoerd maar af en toe mist hij het signaal en misschien is het handig om de IR te sturen in het Hexadecimaal omdat dit misschien wat stabieler zou kunnen zijn.

Het aansturen is heel eenvoudig zonder te veel te solderen en slopen in de unit. Let op! de roosterunit moet in dit geval nog wel helemaal intact zijn en werken.

Is de unit niet meer bruikbaar omdat b.v. de printsporen stuk zijn of is de processor onbruikbaar, dan kun je het altijd nog doen zoals ik gedaan heb door de Wemos (esp8266) te gebruiken en alle functies over te nemen van de processor (zie vorige blogs).

Maar nu de eenvoudige manier: neem een Arduino UNO en laadt de volgend schets in:

#include <IRremote.h>
/*
IR remote Libraries van:

Aansluitingen voor de Alusta Roosterunit:
De data van pin 3-Uno naar de IR TSOP48 poot 3 (+5V)
Spanning 5V via weerstand 180 Omh naar de IR TSOP48 poot 1
De ground aan de IR in de roosterunit wordt niet aangesloten
IR roosterunit kan blijven zitten - Topcase001
*/
IRsend irsend;

void setup(){
Serial.begin(115200);
}

void loop(){

{ irsend.sendRC5(0xFFF, 12); // Alusta code Open
Serial.println(" Alusta code OPEN");
delay(5000);
}

{ irsend.sendRC5(0x7FF, 12); // Alusta code nogmaals Open
Serial.println(" Alusta code nogmaals OPEN = UIT");
delay(2000);
}

{ irsend.sendRC5(0x7FE, 12); // Alusta code dicht
Serial.println(" Alusta code DICHT");
delay(5000);
}

{ irsend.sendRC5(0xFFE, 12); // Alusta code nogmaals dicht
Serial.println(" Alusta code nogmaals DICHT UIT");
delay(2000);
}
/*
De HEX codes van de afstandsbediening zijn:
open = 0xFFF nogmaals = uit = 0x7FF
dicht = 0x7FF nogmaals = uit = 0xFFE
auto = 0x7FD nogmaals = uit = 0xFFD
programma = 0x7FC nogmaals = uit = 0xFFC

Kan ook Decimaal
De DEC codes van de afstandsbedining zijn:
open = 2047 nogmaals = uit = 4095
dicht = 2046 nogmaals = uit = 4094
auto = 2045 nogmaals = uit = 4093
programma = 2044 nogmaals = uit = 4092
*/

}
***********************************************************************************

Soldeer twee draadjes aan de IR in de roosterunit en sluit die op de Arduino aan zoals in het begin van de schets staat (vergeet de weerstand niet).

Deze schets heb ik ingeladen bij de Arduino UNO en die moet natuurlijk in een esp8266 Wemos komen omdat dit printje heel goed in de roosterunit past en de voeding kun je ook uit de roosterunit halen.
Nu wordt het nog eenvoudiger om je hele Alusta-systeem om te bouwen. Succes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cePM9YT9-fzcQcWpiYdKtqAFlw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pHHE14pG9BuDQxwJ9rA0SDsW.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Topcase001 op 08-10-2020 21:45 . Reden: Text, foto stond ondersteboven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Nu de schets voor een ESP8266 Wemos D1

#include <Arduino.h>
#include <IRremoteESP8266.h>
#include <IRsend.h>

const uint16_t kIrLed = D2; // Wemos ESP8266 (D2).
IRsend irsend(kIrLed);

void setup() {
irsend.begin();
Serial.begin(115200, SERIAL_8N1);
}

void loop() {

{ irsend.sendRC5(0xFFF, 12); // Alusta code Open
Serial.println(" Alusta code OPEN");
delay(5000);}

{ irsend.sendRC5(0x7FF, 12); // Alusta code nogmaals Open
Serial.println(" Alusta code nogmaals OPEN = UIT");
delay(2000);}

{ irsend.sendRC5(0x7FE, 12); // Alusta code dicht
Serial.println(" Alusta code DICHT");
delay(5000);}

{ irsend.sendRC5(0xFFE, 12); // Alusta code nogmaals dicht
Serial.println(" Alusta code nogmaals DICHT UIT");
delay(2000); }
}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8MkNZcN0ZoGSXJt0YpjYJ9u0Kc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2ZzRN1Ym4BnrJVREQexq00Ey.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11-2024
Goedemorgen allemaal,

Via een Google zoektocht kwam ik hier. Het is hier vrij technisch, en dat ben ik niet, maar ik ga het gewoon proberen. :-)

Mijn afzuigunit maakt overuren (en dus veel lawaai). Ik heb zojuist onderhoud uitgevoerd, maar dat heeft niet kunnen baten. Ik lees hier veel over het uitschakelen van de flow sensor. Als ik deze eruit haal, dan gaat ie nog meer afzuigen en lawaai maken. Wellicht zit hier wel een oplossing. Kan ik softwarematig iets aanpassen zodat de flowsensor niet meer "werkt"?

Groet,
Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Topcase001 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:27:
Als je de snelheid niet met de dipzwitch kan verlagen is de MV stuk.

Eerst maar eens met de dipzwitch die opzij zitten gaan spelen om de snelheid te verlagen 1/2 voor de Lage stand, 3/4 voor de Middenstand en 5/6 voor de Hoge stand

Maar opgelet! wel alle verdere aansluitingen los? Alles moet los voordat je de sonoff aansluit!
Dan de Sonoff aansluiten en dan pas kun je die MV manueel, dus met de sonoff bedienen.

Let op!
Als de MV met alle kabels los op de hoge stand draait, dan is de MV stuk of het is een versie die ik niet ken.

Voor de duidelijkheid vul ik deze tekst even aan en heb de boel opengemaakt om foto's te maken zodat mensen die visueel ingesteld zijn het kunnen volgen. Die komen er aan.
Het kwartje wil gewoon echt niet vallen.
De dipswitch uitleg in het boekje snap ik gewoon niet.

Als ik alleen switch 1 EN 2 omhoog(ON) en de rest omlaag(off) dan start de dan gewoon op en lijkt hetzelfde toerental te draaien. Luid en hard. Ik kan me niet voorstellen dat hij kapot is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAZeo8llnPAAR4OqGWjhTswSLW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYd3lAiel6OgJWV1XnHCCvMq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcCQSUJ7hCQF2VHlPOpFZFr5LKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F7StQaEnxuSv1BzApYlPc7LM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Inmiddels heb ik de Vent o computer aangepast zodat hij alleen als voeding fungeert. De ventilatie unit krijg ik niet op een langzamere stand. Deze moet ik dus vervangen. @Topcase001 had jij een tip welke ventilatie unit ik moest kopen?

Verder is het IR verhaal nog wat onduidelijk. Is er een mogelijkheid om de Wemos intern van stroom te voorzien?

code:
1
2
3
4

En heeft er iemand een flash ready bin file voor de IR truc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Frank_79 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:21:
Goedemorgen allemaal,

Via een Google zoektocht kwam ik hier. Het is hier vrij technisch, en dat ben ik niet, maar ik ga het gewoon proberen. :-)

Mijn afzuigunit maakt overuren (en dus veel lawaai). Ik heb zojuist onderhoud uitgevoerd, maar dat heeft niet kunnen baten. Ik lees hier veel over het uitschakelen van de flow sensor. Als ik deze eruit haal, dan gaat ie nog meer afzuigen en lawaai maken. Wellicht zit hier wel een oplossing. Kan ik softwarematig iets aanpassen zodat de flowsensor niet meer "werkt"?

Groet,
Frank
Frank,
De vraag is wat jij bedoeld met “onderhoud” het schoonmaken van de MV is met de stofzuiger en een zacht borsteltje prima.
Wat de flowsensor betreft is dat echt oppassen geblazen. Deze is super gevoelig en zo kapot! Het materiaal is opgedampt en je kunt hem schoonblazen (eerst proberen) of met wat lauw water en sop in een kopje en hem daar even in laten hangen (beetje heen en weer bewegen) dan droogblazen (zie gebruiksaanwijzingsboekje) Ik geef je de garantie dat als je ook maar probeert het schoon te maken met en al is het superzacht je de sensor kapot maakt. Echt met niets aanraken!

Ook kunnen de roosters openstaan en bv niet meer sluiten door een kapot tandwieltje, want dan gaat de MV ook hard draaien. Dat is vanaf deze plek niet goed te zien en ook niet uit te leggen omdat er mensen zijn met en zonder CO2 sensoren en het hangt er vanaf in welke stand de Vent-o-staat staat. Kan op verschillende standen staan : sensor, standaard, handmatig en eigen programma. Gebeurd het terwijl alles is opgestart of stond het systeem al aan ? enz.

Een voorbeeld: systeem met CO2 sensor in gebruik;
Als je het systeem opstart hoor je de MV even wat harder draaien en daarna rustiger worden, start hij toevallig goed op met een of meerdere gescheurde tandwieltjes die op dat moment er voor zorgen dat de roosterunits goed hun eind en begin positie kunnen bepalen omdat het tandwieltje toevallig op dat moment goed loopt en niet slipt geeft het systeem, oké. Maar als dan even later door een verhoogde ppm waarde het rooster open moet, maar..het tandwieltje slipt, krijg je dat de MV ook vreemd kan gaan doen (hij blijft bv dan hard draaien omdat de Vent-o-staat dan geen signaal terug krijgt.
Dit is maar een voorbeeld en in iedere situatie (stand) is er wat anders te verwachten. Het is dus niet te doen om alle situaties te beschrijven.

De beste manier is om EERST te kijken of alle tandwieltjes goed zijn. Het fijnste is dat de vent-o-staat een melding geeft zoals 01:08, 02:08, 03:08 enz. Dan zul je eerst dat probleem moeten verhelpen voordat je het in de MV gaat zoeken.

Dan moet je ook nog even kijken in de onderhoudsstand of het “debiet” en de diameter nog goed staat. Deze is in de meeste gevallen 125. Bij een wat mindere flowsensor kun je die waarde omhoog brengen (dan neem je de vent-o-staat een beetje in de maling. Bij bv 165 verwacht de vent-o-staat minder debiet en werkt de “mindere” flowsensor toch zonder dat de MV overuren gaat maken door hard te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Animal schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:21:
Inmiddels heb ik de Vent o computer aangepast zodat hij alleen als voeding fungeert. De ventilatie unit krijg ik niet op een langzamere stand. Deze moet ik dus vervangen. @Topcase001 had jij een tip welke ventilatie unit ik moest kopen?

Verder is het IR verhaal nog wat onduidelijk. Is er een mogelijkheid om de Wemos intern van stroom te voorzien?

code:
1
2
3
4

En heeft er iemand een flash ready bin file voor de IR truc?
Eerste vraag:
Ik heb daar enige tijd terug naar gekeken en ik zou (als die bij mij kapot gaat) kiezen voor een Itho/ daalderop met rtf en CO2/ vochtsensor.
Let wel op! deze en volgens mij allemaal werken ze op 868 MHz . En als je met Kaku werkt + Raspberrypi dan werk je met 433 MHz. Daar werk ik ook mee om de screens, verlichting en de Alusta roosters mee te besturen.
Daar moet je een keuze in maken. In mijn geval als ik van MV zou moeten wisselen, zal ik een 868 MHz RFXCOM bij moeten aansluiten op de Raspberrypi.

Tweede vraag:
Als je het lijntje volgt dan weet je dat ik bezig ben vanwege de tip van iemand anders om de roosterbesturing via de IR te doen en dat is goed gelukt. En..het gaat over WiFi via een raspberry die een thuisnetwerkje opzet die dan alleen gebruikt wordt ter vervanging van de VENT-o-staat.
Ben nu bezig om in kaart te brengen hoe je de Wemos aansluit (foto), een schets hiervoor en verwijzing naar hoe je de raspberry klaar maakt met een bestaand programma van internet om het netwerkje op te zetten zonder dat je wat in je bestaande router moet doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online

Deel 1
Alusta systeem ombouwen (Wemos klaarmaken en inbouwen)

Wat gaan we doen:
1: in iedere roosterunit gaan we een klein Arduino printje plaatsen (ESP8266 Wemos D1) die geeft een IR infrarood signaal en daarom hoeven we ook niet aan de roosterprint te sleutelen.
2: we maken van een RaspberryPi een router En zetten er ook Domoticz op (beide gratis van internet) en daarmee kunnen we de roostersunits helemaal zelf bedienen, automatisch a.d.h. van de CO2 waardes of handmatig.
3: we passen de bestaande MV aan en maken gebruik van het bestaande Flow-sensor kastje (blauwe kastje) waarin we een Sonoff plaatsen die ook geschakeld gaat worden door ons systeem. Keurig en veilig dus.
4: de Vent-o-Staat heb je alleen nog maar nodig voor de voeding en we schakelen de bediening uit.

Je kunt dit project per roosterunit doen, terwijl het oude systeem gewoon nog draait (als die nog draait :? ) en ben je bij het laatste rooster aangekomen dan kun je de MV overnemen met een Sonoff en dan ben je van die blauwe flow-sensor af. Een mooie bijkomstigheid is dat als er in de oude situatie 1 unit kapot is, het hele bestaande systeem niet werkt (piepen) en in ons geval blijven de andere roosters nog gewoon werken! (zonder piepen)

Het is erg leuk als je een duimpje geeft als je dit een leuk project vindt. Tot nu toe zie ik weinig duimpjes en vraag mij af of ik dit doe voor vier mensen? Is het dan wel handig om het op deze manier te doen?

Hier kun je een klein filmpje zien hoe het werkt (kwaliteit is niet zo goed maar het idee is duidelijk.
Als je gaat douchen/koken druk je op een wandknop of digitaal, tablet etc, en gaan de, (in mijn geval) de vier roosters open en na de tijd die je zelf ingegeven hebt, gaat de ventilator uit en gaan de vier roosters weer dicht. Alleen waar de CO2 te hoog is in een bepaalde ruimte, blijft het rooster open totdat het PPM gehalte weer op peil is en gaat die rooster alsnog dicht. Alles geheel automatisch.

YouTube: Voorbeeld Alusta

Benodigde materialen:
1: Wemos D1 mini. (net zoveel als je roosters hebt + het aantal CO2 meters) Kost een paar euro per stuk (China?) Dus als je vier rooster hebt en drie CO2 meters, heb je 7 ESP8266 Wemos D1 nodig.
2: IR led, zelfde hoeveelheid als je roosters die heb je al voor €0,25 per stuk (China?)
3: Weerstand 180 Ohm, zelfde hoeveelheid als je roosters
4: Wat krimpkous
5: Wat draadjes met pinnetjes (als je met Arduino werkt heb je er vast een paar liggen)
6: Raspberrypi vanaf versie 3 met WIFI, SD kaartje en goede voeding! Voldoende Amp! Belangrijk!

We beginnen: de ESP8266 Wemos D1 gereed maken
We gaan aan 1 poot van de IR (heeft twee pootjes en we kunnen moeilijk doen dat het een Anode heeft en een Kathode, maar als hij niet werkt hoef je hem alleen maar om te draaien) een weerstand van 180 Ohm met draadje solderen en doe daar wel een krimpkous over heen.
De andere poot van de IR voorzien we ook van een draadje en daaroverheen ook weer krimpkous en deze beide draadjes gaan we aan de Wemos solderen. Een aan de 3.3 V en de ander aan D2 Geen paniek ik doe overal een voorbeeld foto bij. Ook hoef je geen ster in het solderen te zijn. Google is je vriend ;)

De Wemos moet wel gevoed worden en daarom solderen we er twee draadjes aan met aan de uiteinde een pinnetje die we later zo in de unit prikken.
Rood = plus en die soldeer je aan de 5V
Blauw = min en die soldeer je aan de G = ground (zie voorbeeld foto)

Dat is alles voor 1 rooster!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWk5hNCdVClDzDRUYrYtY5G8-9s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXE4R0Ac7DmXkUkva0efhced.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeTNNuRFv8Onxu1-q83I_OT9BBE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHn9dUGB4p8thaPFJKSjA6K5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1D6nc2T5lXZf-hEqBKvnR_kiPK8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iAAxsuHASSRrPIdKEsB3sXo.jpg?f=fotoalbum_tile

Noot! Voor alles geldt hier: als je aanbevelingen , verbeteringen etc hebt, graag doorgeven. Ik ben geen programmeur en hoewel het goed werkt is het "gelikter maken" ook leuk en leerzaam voor anderen.

Dan wordt het tijd om het programma in de Wemos te zetten. Ik ga er even van uit dat je daar al wat van weet en anders wat info gaat zoeken op het internet. Onderstaande schets kopiëren en plakken in de Arduino IDE , compileren en updaten in de esp8266. Als je dit gedaan hebt moet je wel het MAC en IP noteren die je later nodig hebt om deze in de router te zetten (statisch) Mocht je op problemen stuiten gaan we daar later natuurlijk op in, maar in dit geval even zo laten anders wordt het een te groot document (het is zo al groot). Misschien ga ik verder op een eigen website en kan ik het uitgebreider doen en groter publiek bereiken. Maar vooralsnog op deze manier.

***********************************************************************************************************************

/* IRremoteESP8266: IRsendDemo - demonstrates sending IR codes with IRsend.

Version 1.1 January, 2019
Based on Ken Shirriff's IrsendDemo Version 0.1 July, 2009,
Copyright 2009 Ken Shirriff, http://arcfn.com

Aansluitingen: zie beschrijving op Tweaker
Bewerkt door Kees Krijnberg t.b.v. Alusta roosterunit zonder in het rooster te hoeven solderen of te de-
solderen.
Ondanks dat het goed werkt graag hoor ik verbeteringen om het geheel netter te maken. Wat is
overbodig?, wat is teveel?, waar moet wat staan? etc.

*/
#include <Wire.h> // hier kunnen waarschijnlijk nog het e.e.a. weggelaten worden
#include <ESP8266WiFi.h>
#include <IRremoteESP8266.h>
#include <ESP8266mDNS.h>
#include <WiFiUdp.h>
#include <Arduino.h>
#include <IRsend.h>

const char * domoticz_server = "10.3.141.1"; // Raspap server waar Domoticz op staat
int port = 8080;
//int idx = 1086; // idx uit Domoticz, als app aangemaakt is

WiFiServer server(80);
WiFiClient client; // Wifi status

// zelfstandige Router: www.raspap.com Deze kan draaien alleen in huis en/of van buitenaf benaderbaar met de telefoon tablet etc.

//const char* ssid = "raspi-webgui"; //connect to SSID raspap Zie beschrijving raspap
//const char* password = "ChangeMe"; //wachtwoord raspap (wel veranderen als je naar buiten gaat)

const uint16_t kIrLed = 4; // voor de Wemos ESP8266 (D2)
IRsend irsend(kIrLed);

void setup()
{
Serial.begin(9600, SERIAL_8N1);
Serial.println("Booting");
irsend.begin();
WiFi.mode(WIFI_STA);
WiFi.hostname ("Wemos1"); // Geef de juiste naam. In router te zien
WiFi.begin("raspi-webgui", "ChangeMe"); // Verbinden met netwerk

while (WiFi.waitForConnectResult() != WL_CONNECTED) {
Serial.println("Connection Failed! Rebooting...");
delay(5000);
ESP.restart();
}
Serial.println("Is verbonden met WIFI"); // Verbonden in seriële monitor
Serial.print("SSID: "); // Access point (SSID) in seriële monitor
Serial.println(WiFi.SSID());
Serial.print("IP: "); // Ip adres in seriële monitor (nodig om in raspap statisch
te maken)
Serial.println(WiFi.localIP());
Serial.print("ESP MAC: "); // MAC adres in seriële monitor (nodig om in raspap
statisch te maken)
Serial.println(WiFi.macAddress());
delay(500);

Serial.print("Start server..."); // Start server
server.begin();
Serial.println("OK!");
}

void loop() {
WiFiClient client = server.available(); // Controle of de client verbonden is
if (!client) {
return;
}
Serial.println("new client"); // Wacht totdat de cliënt data zend
while (!client.available()) {
delay(1);
}
String request = client.readStringUntil('\r'); // Lees de informatie van het verzoek
Serial.println(request);
client.flush();

if (request.indexOf("rechts=AAN") != -1) // Rooster open
{ irsend.sendRC5(0xFFF, 12); // Alusta IR code voor open
Serial.print(" Alusta code OPEN"); // tekst in seriële monitor (is niet perse nodig)
// delay(5000);
}
if (request.indexOf("rechts=UIT") != -1) // Rooster stop
{ irsend.sendRC5(0x7FF, 12); // Alusta IR code nogmaals Open
Serial.print(" Alusta code nogmaals OPEN = UIT");
// delay(2000);
}
if (request.indexOf("links=AAN") != -1) // Rooster Dicht
{ irsend.sendRC5(0x7FE, 12); // Alusta IR code dicht
Serial.print(" Alusta code DICHT");
// delay(5000);
}
if (request.indexOf("links=UIT") != -1) // Rooster stop
{ irsend.sendRC5(0xFFE, 12); // Alusta IR code nogmaals dicht
Serial.print(" Alusta code nogmaals DICHT UIT");
// delay(2000);
}
delay(1); //Voor de rust
Serial.println("Client disconnected");
Serial.println("");

/*
De HEX codes van de afstandsbediening zijn:
open = 0xFFF nogmaals = uit = 0x7FF
dicht = 0x7FE nogmaals = uit = 0xFFE
auto = 0x7FD nogmaals = uit = 0xFFD
prog. = 0x7FC nogmaals = uit = 0xFFC

*/

}
******************************************************************************************************

Als je het programma in de Wemos D1 hebt gezet ben je klaar en kun je hem in de roosterunit plaatsen.
Zie voorbeeld foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJRR_Sl0bGbOcRCXVYRPrNbFDPQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uY5WMEozKWZpLSNJO9T9c01l.jpg?f=user_large
Aan de linkerkant zie je een strip waarin je pinnetjes kunt steken. Op (4) komt de min(blauw) en (5) de rode. Ik heb ze voor de foto gekleurd met een stift en als je goed kijkt kun je de kleuren zien.
Zorg voor isolatie tussen de strip en het Wemos bordje. Niet helemaal inpakken want dan kan het bordje zijn warmte niet kwijt. Dus simpel het zakje waarin het bordje zit tussen de strip en het bordje doen.

Nu moet het onderste lensje uit de unit getrokken worden. Dat kan zonder dat er iets kapot gaat. Het lijkt of het ergens aan vast zit, maar dat is een rubber ringetje die van het lensje afstroopt. Dat ringetje zit daar omdat het lensje er niet zo uit kan vallen. Dus gewoon met een tangetje eruit trekken. In het gat wat dan vrijkomt gaat de IR led in. De Wemos kun je nu in de Roosterunit plaatsen.
Let wel op! Doe isolatie!! tussen de strip en de Wemos zodat er geen sluiting kan komen. Niet inpakken anders kan hij zijn warmte niet kwijt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uy10x9cmCYoxl-mr6aCyVVfwZxo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M52VWE6vCQk3EDT3Q0lfeutJ.jpg?f=user_large

Nu werkte de IR led op het breadboard wel, maar als de IR led te dicht op de ontvangende IR komt, werkt het niet of krijgt hij verkeerde codes door. Niet schrikken. Het is een fenomeen wat ik niet ken, maar ik kwam er achter dat als deze twee te dicht op elkaar zitten het niet goed werkt. Van het antistatische zakje heb ik een stukje afgeknipt en er dubbel voor de lens gedaan en dat werkt goed. Het signaal is te sterk anders of? Wie weet mag het zeggen. Zoals het nu zit werkt het ook erg goed en geen enkel fout of mis signaal.
Op de foto heb ik het laten zitten, zodat je kunt zien wat ik gedaan heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJ1LEP85CZ7IeOc9eFRo4HVqmsk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DdauDiPw5xvUOIbPFmlNLMaB.jpg?f=user_large

Knip een klein stukje uit de voorklep om ruimte te maken voor de draadjes en het kapje kan er op. Klaar is Kees. Ik zelf programmeer de esp’s over the air (OTA) en kan zo later eventuele modificaties programmeren vanaf de laptop en hoef ze er niet uit te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WW_x58yAwdwPbA3G0cbHC8ZMZMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hE7Kst3psVakdpkt5AbgbejQ.jpg?f=fotoalbum_large

Oke, super dat je dit gedaan hebt!
1e unit heb je klaar. Je kunt hem alleen nog niet aansturen omdat de Wemos D1 in wil loggen op een router en die router heb je nog niet draaien. Zodra je die hebt draaien (zie deel 2) wordt het leuk want je kunt dan al het rooster vanaf je computer of telefoon open en dicht zetten (zelf in het nog bestaande draaiende systeem)

Nu is het tijd om een RaspberryPi te gaan kopen of je hebt er nog 1 liggen. Deze moet natuurlijk wel Wifi aan boord hebben dus je moet een RaspberryPi vanaf versie 3 hebben of hoger. Een SD kaartje om de programma's op te zetten. Als je niet op de centen hoeft te letten kun je meer Mb nemen en/of een hogere versie. Ook het SD kaartje is best belangrijk minimaal 16 Mb, categorie (10) https://www.budget-hardware.nl heb ik ontzettende goede service en levert tegen Chinese prijzen. Soms krijg ik meer dan besteld echt waar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zr61SYsSYq7RY8YQZ78jJDfhuKI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cVZ1C8qoOygYoWOnw8qEf0uA.jpg?f=user_large
RaspberryPi model 3B + Dit is de computer die het hele Vent-O-staat systeem over neemt en doet wat JIJ wilt en niet andersom :*)

nieuws: Raspberry Pi Foundation brengt krachtiger 3B+-model met 5GHz-wifi uit

Heb je inmiddels de RaspberryPi? Mooi, dan gaan we nu de SD kaart in orde maken en er wat programma's op zetten. Als je dit voor het eerst doet kost dat wel even wat tijd, maar het is ook een leuke bezigheid en hobby. Je zult verbaasd zijn wat je allemaal met zo'n RaspberryPi kunt doen, maar we houden het voorlopig even op een ventilatiesysteem (Alustu) overnemen die je zelf kunt programmeren zonder programmeerkennis en alles blijft binnenshuis Geweldig toch?

Wordt vervolgt in deel 2

[ Voor 255% gewijzigd door Topcase001 op 04-01-2021 22:04 . Reden: Regelmatige aanpassingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_79
  • Laatst online: 25-11-2024
Topcase001 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

Frank,
De vraag is wat jij bedoeld met “onderhoud” het schoonmaken van de MV is met de stofzuiger en een zacht borsteltje prima.
Wat de flowsensor betreft is dat echt oppassen geblazen. Deze is super gevoelig en zo kapot! Het materiaal is opgedampt en je kunt hem schoonblazen (eerst proberen) of met wat lauw water en sop in een kopje en hem daar even in laten hangen (beetje heen en weer bewegen) dan droogblazen (zie gebruiksaanwijzingsboekje) Ik geef je de garantie dat als je ook maar probeert het schoon te maken met en al is het superzacht je de sensor kapot maakt. Echt met niets aanraken!

Ook kunnen de roosters openstaan en bv niet meer sluiten door een kapot tandwieltje, want dan gaat de MV ook hard draaien. Dat is vanaf deze plek niet goed te zien en ook niet uit te leggen omdat er mensen zijn met en zonder CO2 sensoren en het hangt er vanaf in welke stand de Vent-o-staat staat. Kan op verschillende standen staan : sensor, standaard, handmatig en eigen programma. Gebeurd het terwijl alles is opgestart of stond het systeem al aan ? enz.

Een voorbeeld: systeem met CO2 sensor in gebruik;
Als je het systeem opstart hoor je de MV even wat harder draaien en daarna rustiger worden, start hij toevallig goed op met een of meerdere gescheurde tandwieltjes die op dat moment er voor zorgen dat de roosterunits goed hun eind en begin positie kunnen bepalen omdat het tandwieltje toevallig op dat moment goed loopt en niet slipt geeft het systeem, oké. Maar als dan even later door een verhoogde ppm waarde het rooster open moet, maar..het tandwieltje slipt, krijg je dat de MV ook vreemd kan gaan doen (hij blijft bv dan hard draaien omdat de Vent-o-staat dan geen signaal terug krijgt.
Dit is maar een voorbeeld en in iedere sitUatie (stand) is er wat anders te verwachten. Het is dus niet te doen om alle situaties te beschrijven.

De beste manier is om EERST te kijken of alle tandwieltjes goed zijn. Het fijnste is dat de vent-o-staat een melding geeft zoals 01:08, 02:08, 03:08 enz. Dan zul je eerst dat probleem moeten verhelpen voordat je het in de MV gaat zoeken.

Dan moet je ook nog even kijken in de onderhoudsstand of het “debiet” en de diameter nog goed staat. Deze is in de meeste gevallen 125. Bij een wat mindere flowsensor kun je die waarde omhoog brengen (dan neem je de vent-o-staat een beetje in de maling. Bij bv 165 verwacht de vent-o-staat minder debiet en werkt de “mindere” flowsensor toch zonder dat de MV overuren gaat maken door hard te draaien.
Dank Topcase voor je uitgebreide reactie! Ik ga er de komende dagen weer even naar kijken; door omstandigheden niet meer aan toegekomen. Fijn dat je meedenkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIYED
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-05 07:39
Is er ook iemand die een foto heeft van het wiel/hevel die daadwerkelijk de ventilatieklep open en dicht laat gaan? Ik heb zelf geen interne hardware van deze roosters. Dus wil dit op gaan lossen met een stappenmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
DIYED schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:49:
Is er ook iemand die een foto heeft van het wiel/hevel die daadwerkelijk de ventilatieklep open en dicht laat gaan? Ik heb zelf geen interne hardware van deze roosters. Dus wil dit op gaan lossen met een stappenmotor.
Kan wel wat foto’s voor je maken. Zal ze wel opsturen naar je, maar zal wel lastig worden denk ik zo. Je hebt wel de klep, roosterhouders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIYED
Dat zou echt super zijn Topcase. Ik heb inderdaad de suskasten inclusief de kleppen. Ik heb alleen geen elektronica er in zitten. Ik zal dus zelf deze electronicabox moeten ontwerpen en printen. Ik heb hier al een prototype met een servo gemaakt maar wil het nu met een steppermotor gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Ruimte gemaakt door foto’s te verwijderen. Deze foto’s waren alleen belangrijk voor Diyed en die heeft ze niet meer nodig.

[ Voor 122% gewijzigd door Topcase001 op 02-12-2020 14:37 . Reden: Ruimte gemaakt door foto’s te verwijderen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIYED
Super bedankt Topcase. Dit wordt inderdaad wel even een stevige 3D design klus. Maar deze foto's gaan mij daar zeker goed bij helpen. Inmiddels kan ik mijn stappenmotor aansturen met een esp8266 en A4988 driver in Home Assistant. Als er vorderingen met het ontwerp zijn zal ik die hier ook delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIYED
Inmiddels ben ik al wat verder. Middels een ESP8266 en UNL2003 stuur ik een stappenmotor aan. Deze maakt verbinding met mijn installatie van Home Assistant waar ook mijn zelfgebouwde CO2 sensor zijn data plaatst.
In de video kun je zien hoe het prototype de klep aanstuurt in de Bingo ABC 26 suskast. Daarnaast ben ik de behuizing aan het ontwerpen omdat ik daar ook geen onderdelen van heb.
In actie: [Video: https://imgur.com/HZpJvcn]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqNVFT-cNO54OR2dH3omdqvrc5o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldomXm4QzZp5nLNx4Vl3lf1m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVGJvHsxWxBSeoQ5fAKGhFo_F7E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54glmEJu39KPDvQwWjeVUnu8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDlm2o5TE6a4sKDkFOi-4aI7wbw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zczVlT9kLGxCkZGnvrqsKfU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVpfJBUdO-bu-J1-XjXq252lnrI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4EzzBC2DQtBp0ydVL9hkLqI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmEcHk4fgm1zYE6PUhRZhu1fVdQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79ll2LdkOLj3SOSq2xweY9Bk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFxEdw5QB1O6AHzJXI_i4bcxo1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svCUbt2ww9V6J6MhH1hECfuo.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Beste DIYED,

Ziet er erg goed uit en je hebt hier een hoop werk aan. Chapeau!
Na je filmpje gezien te hebben, vraag ik mij wel af of de motor sterk genoeg is. Op de bestaande motor zit een vertragingsbakje en is daardoor super sterk. Als er een wind op de klep staat is er veel kracht nodig. Daarnaast zal de klep heel goed moeten sluiten om fluiten te voorkomen. Mijn ervaring is dat de klep met een zekere druk dicht gezet moet worden en dat er door temperatuurschommelingen ruimte kan komen wat wordt opgelost door 1x per maand de boel te resetten en opnieuw de dicht/open stand.

Misschien heb hier al rekening mee gehouden met de software.

Nogmaals respect voor jou manier van fabriceren. Top! _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door Topcase001 op 05-11-2020 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelke87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:23
Bedankt voor het delen van de informatie, Ik heb een Wemos mini klaar gemaakt en werkt via usb. Nu wou ik hem aansluiten om de voeding via het rooster te laten lopen, nu kwam ik er achter dat mijn printplaat niet het zelfde is als die hier eerder op de foto staat.

Heb even snel wat punten gemeten maar kwam er nog niet helemaal uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCqvEhppsR8jMH25A485P7jcO_E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JiiTnssOkDZPQ4qD2uhtbAa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9tm9pHHUSL-HfyYk4_SzK7iWuM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/l5HPPMzVpcqM1nzr1bKJO4b7.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIYED
Bij deze weer even een update:
Van prototype naar daadwerkelijk eerste werkende rooster. Na een aantal versies ben ik nu gekomen tot een versie met twee microswitches die geheel open en geheel gesloten aangeven. Dit zorgt ervoor dat bij volledig openen of sluiten hij gekalibreerd wordt. Dit proces kan ik dan op gezette tijden uitvoeren. En bij stroomuitval zal dit ervoor zorgen dat alles weer synchroon gaat lopen met Home Assistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0VzjgU20eNJo5k8_qWKce45TVg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtoajyyakdrOKdtQmFsHLAYh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKLg-CiLLKLA3yaT2ahxL4jfe2k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgpljHSnwSHpOijT95WQEbcX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KENykXBu1I_2m6o6XauvvnZxtXs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHSubYO5EHqyLVila0IqHpHM.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZrR-6jH-0dr1e63un9f13gd2jg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjLakbxtEmbGDkrBa8CPp17H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsLci1R9wGJeAL1mzYZXfIsR1Mc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x73doxbzfxKR6o7SH5RI2GQX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38LXjvWCnnn9tt55l-8Er-tZ9Tc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATdBPzWFkX8pVdKysObz0NyW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0MKF-BTLusRJQZo-4SvprVNL4I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lo13blZTcLswSBXUdDTTUwv6.jpg?f=fotoalbum_tile

@Topcase001 Deze stappenmotor heeft een vertraging van 1:65 en trekt met 5V een last van 1,7kg. Ik hoor hem met kracht tegen de tochtstrip aandrukken. Mocht dit niet voldoende zijn dan zal ik dat hier ook even laten weten.

[ Voor 32% gewijzigd door DIYED op 15-11-2020 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Weggehaald voor de ruimte en omdat de beschrijving klopte, maar de desbetreffende roosterunit stuk was.

[ Voor 128% gewijzigd door Topcase001 op 02-12-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Bravo allemaal.
Iemand nog aanraders om de bestaande ventilator box te vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Animal schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 03:07:
Bravo allemaal.
Iemand nog aanraders om de bestaande ventilator box te vervangen?
Ik zou gaan voor een Itho/daalderop CVE-S Eco of een CVSS CO2 optima inside RF+ vocht+ CO2 en een afstandsbediening erbij.
Met die laatste meet het vocht in bv de douche en meet ook gelijk het CO2 en als die waardes te hoog zijn, blijft hij lekker op toeren en je hoeft dan de vochtgehalte en CO2 waardes niet meer mee te nemen in een script.
Wel in de gaten houden dat MV werken op 686mhz . Domoticz kan die aan met RF.COM voor de 686Mhz.
Je zou nog kunnen kijken of je die afstandsbediening kan laten schakelen met jou systeem.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online

Deel 2
Alusta systeem ombouwen (de Router)

Geef aub duimpjes zodat ik wat ruimte krijg om foto’s te plaatsen.

We hebben aan de Wemos d1 wat draadjes en een IR transmitter gesoldeerd. Daarna het programma via de Arduino IDE er in gezet.
Kapje van het ventielatierooster eraf geschroefd, onderste lensje eruit en de IR transmitter erin. De voeding er in geprikt en dan kan het kapje er weer op nadat je een stukje plastic hebt weggekrapt voor de draadjes.

Natuurlijk heb je het Mac en IP nummer genoteerd van de Wemos d1 omdat je dat nodig hebt om het in je router statisch te maken. Statisch maken wil zeggen dat je in de router dat IP nummer reserveert voor die Wemos die je net gemaakt hebt en de router het niet toekent aan een andere device.

De router - RaspAP
Zoals gezegd heb je om de router te maken een Raspberrypi nodig met WiFi.
Daar gaan we als eerste een programma opzetten zodat je een router hebt. Daarmee heb je binnenshuis een eigen netwerk waarop jouw WEMOS (x) en Sonoff voor de MV kan inloggen.

Om van de Raspberrypi een router te maken ga je naar: https://raspap.com/ en dan installeer je dit gratis programma met de quick installer. Laat alles staan zoals het geïnstalleerd is! Op deze manier kan niemand je router hacken omdat het niet op internet aangesloten is (die mogelijkheid heb je eventueel wel, maar dan moet je wel op je beveiliging letten) en blijft het functioneel voor je ventilatiesysteem.

De router "RaspAP"

1) start de router (Raspberrypi
2) kies op de computer het juiste netwerk (RaspAP)
3) log op de router in met http://10.3.141.1
4) dan zie je of kies je het volgende scherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_rpE7FmxwfXiPTumD2uX38LSGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WzBQ7phzLacVv8x9wlogArUc.png?f=fotoalbum_large

Daar zie je het bereik waarop een Wemos D1 kan inloggen. Op het moment dat je de Wemos opstart ( wel met de goede inlog op de RaspAP, dus niet je bestaande router maar de RaspAP. Dat heb je in het programma staan van de Wemos).
Kent de RaspAP een IP nummer toe aan je Wemos en dat is dan een willekeurige IP nummer en dat moeten we niet hebben. Waarom niet? Dat is omdat we straks instructies willen sturen via Domoticz naar de desbetreffende Wemos en als de Wemos iedere keer een ander IP nummer krijgt, kunnen we die in structureel niet gericht sturen.
5) we gaan dus naar het volgende scherm en zeggen tegen de RaspAP dat deze bepaalde Wemos met dat MAC nummer altijd dezelfde IP krijgt toegewezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuNtU1FVT9uduZi8bfdohMnk3GA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8qMrRKXtyUta6uIDBUY1vrk9.png?f=fotoalbum_large

6) hier geven we de opdrachten in dat als er een Wemos inlogt, deze altijd een vast (zijn eigen IP) krijgt toegewezen.

Bijgewerkt: 4/1/2021

Zie deel 3

[ Voor 97% gewijzigd door Topcase001 op 04-01-2021 21:37 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelke87
Ik heb nu de rooster werkend met een Wemos d1 mini. Bij mij miste op sommige printen de condensator 150uf 35v en daardoor kreeg ik geen constante 5V voor de Wemos. de condensator er op gesoldeerd en deze doen het nu ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:26
Topcase001 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:27:
Bij mij stonden alle dipswitches naar beneden, wanneer ik 1&2 omhoog zet gaat de ventilator over van nauwelijks hoorbaar naar een normaal geruis. Welke andere dipswitch-instelling dan ook heeft geen impact.
Maar opgelet! wel alle verdere aansluitingen los? <>
Is wil de ventilator standalone schakelen met een gangbare klik-aan-klik-uit schakelaar op de voeding. Ik wil dat hij altijd op de hoogste ventilatie stand staat.
Bij zit er een sticker op de ventilator "LETOP!!! Lite versie 20LRH" , ben je daarmee bekent?

Ik heb ook de bruine draad van L naar M en vervolgens H verplaatst, de blauwe draad heb ik ongemoeid gelaten. In L werkt alles naar behoren, echter bij zowel L als M gebeurt er niets - de ventilator draaid niet en de LED blijft uit.
De Vent-O controle unit is losgekoppeld, alswel de RJ12 aansturingskabel en de USB-B flowmeter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIYED
Na een periode getest te hebben ben ik over gegaan naar de laatste stap. Alles los solderen was in deze prototype fase prima, maar als je dat voor allemaal moet gaan doen...... Dus schema's gemaakt en vertaald naar een printplaatje. Dit in China laten maken en solderen maar. En het goede nieuws, het werkt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-K8M8TzcEatKHQGau3pxx29LBdo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCUTRIaodhpIvlHiASIx10hb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnobSVdxjxpqx2Mc_awy1hTm-FI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5i55W26R3pnidfKx4qjRpUj.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
[b]arnoman in "Arduino in Vent-O-System Alusta"arnoman schreef op woensdag 16 december 2020

Bij zit er een sticker op de ventilator "LETOP!!! Lite versie 20LRH" , ben je daarmee bekent?

Ik heb ook de bruine draad van L naar M en vervolgens H verplaatst, de blauwe draad heb ik ongemoeid gelaten. In L werkt alles naar behoren, echter bij zowel L als M gebeurt er niets - de ventilator draaid niet en de LED blijft uit.
De Vent-O controle unit is losgekoppeld, alswel de RJ12 aansturingskabel en de USB-B flowmeter.
Lite versie 20LRH zegt mij niets.

De Bruine draad doorslussen van L naar M en dan draait hij in de middenstand en werken de dip switch 3&4
Hetzelfde geldt voor H > dip switch 5&6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
DIYED schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:38:
Na een periode getest te hebben ben ik over gegaan naar de laatste stap. Alles los solderen was in deze prototype fase prima, maar als je dat voor allemaal moet gaan doen...... Dus schema's gemaakt en vertaald naar een printplaatje. Dit in China laten maken en solderen maar. En het goede nieuws, het werkt!
[Afbeelding][Afbeelding]
Echt heel mooi en knap werk van de bovenste plank! Goed voor mensen die helemaal niets hebben en het op jou manier willen doen. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online

Deel 3

Alusta systeem ombouwen ( Domoticz)

Installeren Domoticz

Login op je Raspberry Pi (via het IP-adres).
User: pi
Password: raspberry

Type het volgende commando:

sudo curl –L install.domoticz.com | bash

De installatie start met eventueel updaten van de software en het downloaden van Domoticz.
Daarna start de feitelijke installatie.
Geef oké.
Standaard waarden laten staan, geef oké.
Standaard op 8080 laten staan, geef oké.
Standaard op 443 laten staan, geef oké.
Installatie folder laten staan, geef oké.
Installatie afgerond, geef oké.

Als je de Raspberrypi opnieuw opgestart hebt, draait je router en kun je op je computer of tablet inloggen op deze router.

Het is nu mogelijk om met je webbrowser naar het hieronder staande adres en poort te gaan om op Domoticz te komen:
In dit voorbeeld: http://10.3.141.1:8080

Dan krijg je dit te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n80TpQ1GD5C7ZZuCw2h1X-Vee-Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BQQJakRtaVtMo1Q4Hz5KjeRg.png?f=user_large

Bij de setup kies je hardware en daar maak je virtuele sensoren aan. In mijn geval heb ik vier roosterunits en drie CO2 melders.

Voor iedere roosterunit maak ik twee virtuele sensoren aan, een voor open en een voor dicht.
In onze woonkamer hebben we twee roosterunits dus zijn er voor de woonkamer 4 virtuele sensoren en 1 virtuele sensor voor de CO2 uitlezing en een voor de mechanische ventilatie.

Voor dit voorbeeld zet ik ook een script (Blocky) hier die je aan kunt passen naar je eigen situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzBxQHRs3OAVwF51K5Knuuo7Zhc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Uc5vfHN4bHqqoVVYE78eSRlO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAH7HOGjQwdi80anQWAxtaQ4k-U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IeWiXZn6Sw1osSAkek6FM0Zs.png?f=fotoalbum_tile

Wordt vervolgd

[ Voor 147% gewijzigd door Topcase001 op 29-01-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Topcase001 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:23:
[...]

Ik zou gaan voor een Itho/daalderop CVE-S Eco of een CVSS CO2 optima inside RF+ vocht+ CO2 en een afstandsbediening erbij.
Met die laatste meet het vocht in bv de douche en meet ook gelijk het CO2 en als die waardes te hoog zijn, blijft hij lekker op toeren en je hoeft dan de vochtgehalte en CO2 waardes niet meer mee te nemen in een script.
Wel in de gaten houden dat MV werken op 686mhz . Domoticz kan die aan met RF.COM voor de 686Mhz.
Je zou nog kunnen kijken of je die afstandsbediening kan laten schakelen met jou systeem.
Dag Topcase.

Wat een fijne hulp!
Ik ben nog steeds op zoek naar een Itho/daalderop CVE-S Eco of een CVSS CO2 optima inside. Ik heb denk ik geen vochtsensor nodig. Heb je toevallig een link waar ik deze het best kan bestellen?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Animal schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 01:18:
[...]

Dag Topcase.

Wat een fijne hulp!
Ik ben nog steeds op zoek naar een Itho/daalderop CVE-S Eco of een CVSS CO2 optima inside. Ik heb denk ik geen vochtsensor nodig. Heb je toevallig een link waar ik deze het best kan bestellen?

Dank!
Hallo,

Op ventilatieland.nl heb ik hele mooie betaalbare gezien van diverse merken. Makkelijk te bestellen met diverse bevestigingsmiddelen enz. Als je het zelf niet kan, kun je hem laten monteren tegen een in mijn ogen prima prijs.
Let wel op dat je er een besteld met een juiste steker!

De leverancier die ik noem is er een van de vele en ik heb daar geen enkele binding mee. Google is je vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Topcase001 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:46:
[...]

Hallo,

Op ventilatieland.nl heb ik hele mooie betaalbare gezien van diverse merken. Makkelijk te bestellen met diverse bevestigingsmiddelen enz. Als je het zelf niet kan, kun je hem laten monteren tegen een in mijn ogen prima prijs.
Let wel op dat je er een besteld met een juiste steker!

De leverancier die ik noem is er een van de vele en ik heb daar geen enkele binding mee. Google is je vriend.
Super.

Mijn oude unit is dus makkelijk te vervangen met een van deze modellen dus? Volgens mij zei je ergens zelfs dat alle aansluitingen en schroefgaten hetzelfde zijn?

En heb ik ventielen nodig? Die zitten er soms ook bij.

https://www.ventilatielan...oer-met-randaarde-stekker

[ Voor 3% gewijzigd door Animal op 14-01-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Animal schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:40:
[...]

Super.

Mijn oude unit is dus makkelijk te vervangen met een van deze modellen dus? Volgens mij zei je ergens zelfs dat alle aansluitingen en schroefgaten hetzelfde zijn?

En heb ik ventielen nodig? Die zitten er soms ook bij.

https://www.ventilatielan...oer-met-randaarde-stekker
Schroefgaten volgens mij niet, maar dat moet je even op die site verder kijken omdat daar ook installatietekeningen op staan en ventielen heb je al neem ik aan? Afstandsbediening is wel nodig. Tip: heb je moeite om schroefgaten in het plafond te boren? Neem een multiplex plaat die je in de bestaande gaten schroeft en dan daartegenaan de nieuwe MV. Komt hij wel iets lager te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 20:08
Heb ook zo'n Alusta systeem, wil in de toekomst ook de boel gaan ombouwen. Heb nu al een hele tijd de roosters allemaal dicht staan (in de hoofdmodule handmatig gekozen). Nu gaat mijn systeem van 23:00uur tot 07:00uur behoorlijk ventileren. De ventilatieunit gaat behoorlijk z'n werk doen. Graag zou ik de duur willen aanpassen of nu gezien de koude periode die er aankomt geheel uit willen zitten of op een zeer lage frequentie laten draaien. Weet iemand hoe ik dat kan doe? Heb zelf in de hoofdunit gekeken maar kan daar niet zo snel iets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem bever
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-04 09:23
ik heb dezelfde printen als jelke87 en heb de print gedeeltelijk kunnen repareren.. (motor doet het weer) Wat een slechte kwaliteit print! ondertussen heb ik een kapotte overbrenging van het kleine conische wiel naar de wormoverbrenging.(kroonwiel) Is daar een oplossing voor? De print moet wel eerste gerepareerd worden anders gebeurd het weer. De motor gaat wel heen en weer, maar de processor lijkt dan in een soort error loop te komen. (led bij de processor gaat dan staan flikkeren. Weet iemand hier iets voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin0010
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-05 14:16
even inhaken op dit onderwerp. De meeste (nieuwe) ventilatie systemen gebruiken een 0-10v systeem. Zo ook in de nieuwbouw waar mijn huis onlangs is opgeleverd. Wellicht bestaat dit ook op oudere systemen, of op het systeem hier beschreven.

Ik heb al een product gemaakt, ook gebaseerd op een ESP. voor wat meer informatie, zie hier:
https://www.bluebits.nl/?page_id=663

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
willem bever schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:58:
ik heb dezelfde printen als jelke87 en heb de print gedeeltelijk kunnen repareren.. (motor doet het weer) Wat een slechte kwaliteit print! ondertussen heb ik een kapotte overbrenging van het kleine conische wiel naar de wormoverbrenging.(kroonwiel) Is daar een oplossing voor? De print moet wel eerste gerepareerd worden anders gebeurd het weer. De motor gaat wel heen en weer, maar de processor lijkt dan in een soort error loop te komen. (led bij de processor gaat dan staan flikkeren. Weet iemand hier iets voor?
Zie filmpje van mij: YouTube: Alusta roosterunit gescheurd tandwieltje repareren

Gr/Topcase001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjpvanderploeg
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-03-2021
Hallo, ik heb ook een Vent-O system maar b ij mij kan ik het display niet meer lezen. Weet iemand of dat er een printplaatje te koop is en zoja welke?
Ik heb wel een bedrijf gevonden die het systeem repareert maar dan moet er een hele nieuwe vento-staat komen lijkt mij niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWereld123
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 31-12-2021
Heeft iemand een idee hoe ik een rooster uit het systeem kan halen?

Ik had gehoopt door het defecte rooster te ontkoppelen van de Vent-O-Staat en de Vent-O-Staat te herstarten dat het systeem weer zou werken. Echter de Vent-O-Staat bemerkt dat er een rooster afwezig is, en schiet daardoor alsnog in de nood voorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zorak
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-11-2023
Je zou eens contact kunnen opnemen met de mensen van https://www.muco-technologies.nl/nl/

Wellicht dat zij iets voor je kunnen betekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-02 15:38
DeWereld123 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:05:
Heeft iemand een idee hoe ik een rooster uit het systeem kan halen?

Ik had gehoopt door het defecte rooster te ontkoppelen van de Vent-O-Staat en de Vent-O-Staat te herstarten dat het systeem weer zou werken. Echter de Vent-O-Staat bemerkt dat er een rooster afwezig is, en schiet daardoor alsnog in de nood voorziening.
Heb je al een oplossing? Muco is nogal duur. Dat zijn volgens mij de jongens die het systeem voor Alusta hebben ontworpen ooit (tenminste op de PCBs die ik uit mijn systeem heb gehaald staat steeds "Muco Industrie B.V."). Ze helpen je wel, en goed, maar zelfs voor simpele dingen willen ze perse een technicus laten langskomen, met hoog uurtarief en voorrijdkosten.

Het probleem is dat je de computer echt moet programmeren om met minder roosters te werken. Daarvoor heb je de juiste software nodig, die dus volgens mij nog maar in handen van 2 bedrijven in Nederland is. Muco is de ene, Ali (oud alusta medewerker volgens mij) de ander. Die laatste is een stuk goedkoper (maar ga wel uit van tot 100 euro... Muco zou tot 400 zijn). PB me voor zijn contactgegevens.

Ik woon sinds kort in een appartement die ook zo'n ventovent systeem heeft van Alusta. Iedereen hier in de wijk, geplaatst bij oplevering in 2002-2003. Alleen maar problemen natuurlijk. De meeste mensen hier hebben hem uit staan en ventileren met de ramen. Sommige hebben hem vervangen. Sommige (de vorige bewoonster van mijn huis) laten hem in noodloop draaien (hele dag dus dat geloei). Sommige hebben hem omgebouwt naar handmatig. En er zijn er ook al een paar die hem hebben laten vervangen.
Ik ben in de eerste maand ook al 300 euro kwijt geweest door achterstallig onderhoud, nieuwe motor en nieuwe afstandsbedieningen.

Nu heb ik dus ook het idee opgevat het hele systeem om te bouwen naar iets met standaard componenten. Zie nog te twijfelen aan WiFi of bedraad met PoE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9L90pDreJ8R-k0X1IhTUwHks_ws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7M6sUspF6qYiXi2qFDAYVT7q.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb het hele systeem al open liggen en verbaas me echt over bepaalde ontwerpkeuzes. Sommige dingen zijn echt super degelijk uitgevoerd, maar andere dingen....
Zo hebben ze een Gold-cap (5.5V 1F condensator) gebruikt om het geheugen te bewaren. Zo'n ding gaat maar 8-10 jaar mee! Geen wonder dat er na die tijd problemen ontstaan. Voor dit soort ingebouwde systemen verwacht ik een levensduur van 30-50 jaar. (zeker gezien de prijs.

Zo ziet zo'n Gold-cap eruit na 18 jaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WlVG5mnlJhLEgR3B0kb8rHE0JI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNV62DKFvxZK4of5FrLmx9yd.jpg?f=fotoalbum_medium

Ook hebben ze een soort potmetertje gebruikt om de positie van de roosters te bepalen. Zo'n koolstofbaan slijt natuurlijk, zeker aangezien die roosters de hele dag door bewegen. Daar kan je ook geen levensduur van 30 jaar van verwachten.
En er zit bij de roosters ook een soort apart kanaal met wat denk ik een rookdetector is. En hoewel daar een soort roostertje voor zit, is dat duidelijk niet goed beschermd tegen andere zut. Er zit in ieder geval een laag kek op, waardoor die of niet werkt ofwel op den duur continu rook zal meten.

Het enige onderdeel wat moeilijk goedkoop te vervangen zal zijn is de airflow meter. Ik heb al gezocht, maar zo'n type zonder bewegende delen is niet goedkoop te vinden. Misschien dat ik een luchtmassameter uit een auto kan ombouwen, maar die zijn nieuw ook duur.
(Natuurlijk kan je iets zonder airflowmeter bouwen, maar dan is de meerwaarde van een elektronisch systeem mijn inziens een beetje weg. Kan ik net zo goed alles handmatig maken.)

[ Voor 22% gewijzigd door MeMoRy op 11-08-2021 09:48 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 18:11
Ik heb net een huis gekocht, ook met Vent-o-staat systeem. Het was volgens de vorige eigenaar een gevalletje van 'schoonmaken' om het systeem weer aan de praat te krijgen.

In totaal hebben we 6x Bingo 30 waarvan 2 het 'kapotte tandwiel' symtoom hebben. Dus daar maar mee beginnen, want door de Bingo's die stuk zijn gaat het systeem in noodloop.

Uiteindelijk is mijn plan om het hele systeem door een WTW ventilatiesysteem te vervangen, maar tot die tijd moet ik het nog even 'werkende' houden.

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelke87
Voor de mensen die het via ESPHome willen doen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
remote_transmitter:
  pin: D2
  carrier_duty_percent: 50%

switch:
  - platform: template
    name: "Rooster_Open"
    turn_on_action:
      remote_transmitter.transmit_rc5:
        address: 0x1F
        command: 0x3F
        repeat:
          times: 2

name: "Rooster_Dicht"
    turn_on_action:
        command: 0x3E
        repeat:

name: "Rooster_Auto"
    turn_on_action:
        command: 0x3D
        repeat:

name: "Rooster_Programma"
    turn_on_action:
        command: 0x3C
        repeat:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWereld123
@MeMoRy
Ik heb helaas geen oplossing gevonden om een rooster uit het systeem te kunnen halen en vind ik Muco uitzonderlijk duur.

Het vervelende van de Vent-O-Staat is dat sommige roosters continu in bedrijf zijn, met als resultaat dat de roosters vroeg of laat versleten zijn. Tevens heb ik regelmatig gehad dat het systeem, om een onbeduidende reden, de ventilatoren flink aan het werk zet met als resultaat een koud huis en een hoge gasrekening.

Oftewel, doorgaan met de Vent-O-Staat vond ik geen optie meer.

Wel heb ik getwijfeld of ik Muco de Vento-O-Staat zou laten vervangen, voor hopelijk een duurzamer systeem.

Als techneut kon ik het niet over m'n hart verkrijgen, dus uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om het zelf te doen (deels met dank aan dit forum):
- De roosters heb ik gemaakt: tandwieltjes vast gezet en een afgebroken geleidingswieltje heb ik door een stukje teflon op te plakken weten op te lossen.
- De Vent-O-Staat computer heb ik omzeild door 2(!) sets van pinnen om te buigen (klaarblijkelijk is niet elke Vent-O-Staat eender i.v.m. het aantal roosters). Op deze manier kan ik de rooster nog steeds handmatig bedienen.
- De ventilatoren ontkoppeld van de Vent-O-Staat, welke ik nu aanstuur met Sonoff (op zich kan dat natuurlijk ook met een ander domotica systeem).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeMoRy
@DeWereld123 Ja, Muco is duur, I know. Muco-technologies is ook een ingenieursbedrijf, niet een onderhoudsbedrijf. Mijn andere bron (pb) is dan ook een stuk goedkoper.

Intussen heb ik van 2 ventostaten, 3 mechanische afzuigunits, 2 pesonenschakelaars en 5 luchtroosters alle elco's vervangen en de goed gesmeerd. Ik heb de motoren ook opengehad en heb daar ook de elko's en lagers vervangen. Lijstje:
M.A. Motor:
- 1x NIPPON Elco 100V 22uF
- 2x NIPPON Elco 35V 10uF
- 2x NMB kogellager 626Z
M.A. Controller:
- 1x Vishay/BC Elco 35V 470uF
- 4x Vishay/BC Elco 63V 1000uF
Roosters:
- 1x Vishay/BC Elco 25V 150uF
Personenschakelaar:
- 1x Vishay/BC Elco 25V 68uF
Ventostaat:
- 3x Vishay/BC Elco 35V 470uF
- 1x Vishay/BC Goldcap 5.5V 1F
Luchtsnelheidssensor:
- 1x Sanyo Elco 50V 470uF

Er zijn ook een aantal SMD tantaalcondensatoren die ik niet vervangen heb. Die zijn iets minder gevoelig voor veroudering, maar zullen niet het eeuwige leven hebben.

1 ventostaat en 1 MA waren al niet goed meer, en ook na vervangen van de onderdelen doen ze niet veel, dus dat wordt verder zoeken. Ik zit er nog steeds aan te denken de hele elektronica te vervangen voor een simpel systeem.

Wat ook opviel is dat de elektronica niet het enige probleem is. Het plastic is verouderd en broos geworden: ik vond bij alles wel scheuren en of breuken in het plastic.

Een ander ding zijn de motorrubbers/draadbuffers. Onze systemen zijn dus 18 jaar oud en al het rubber is duidelijk aan z'n eind. Zie de scheuren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xy9SGIuPmKZeCRqE5F2LYVTSebM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2evAuVO6tVStAVbbD0wTfu6e.png?f=user_large

Die moeten ook vervangen worden, want als die afscheuren (en dat gaat op den duur gebeuren) dan loopt de motor stuk (erg duur). Het is alleen een specifieke maat: 10mm diameter bij 15mm lang, M4 5mm aan een kant, 15mm aan de andere kant. Die vind je niet zomaar in de winkel. Er is een bedrijf op marktplaats die ze verkoopt voor 20 euro (excl verzendkosten, btw onduidelijk).
Ik heb zelf deze van conrad genomen die goedkoper zijn. Die passen dus niet zonder modificatie, want die 10mm diameter is belangrijk. Ik heb ze met een dremel slijpschijfje bijgewerkt. Dat is wat werk, maar gaat goed.
De nieuwe zijn wel iets stugger, waardoor het geheel wat meer dreunt. Daardoor valt ook een ander probleem op: na al die tijd zijn de fans niet meer in balans: je hoort echt verschil tussen een oude MA en een nieuwere MA. Ik heb helaas niet de opstelling om ze opnieuw te balanceren.

Edit: intussen heb ik de draadbuffers toch weer vervangen. Nu voor iets van de juiste diameter. Het dreunen was te irritant. Ik heb die echter via aliexpress gekocht. Ben ik geen fan van, maar er was geen andere winkel die zoiets makkelijk in de juiste maat aanbiedt.

Het dreunen komt trouwens niet door onbalans van de fan, maar het is iets met de magneet. Ik heb nu een paar oude motoren ervaren en die dreunen allemaal. Terwijl nieuwe motoren stil zijn. Vervangen van de lagers en schoonmaken maakt niets uit.

[ Voor 35% gewijzigd door MeMoRy op 26-05-2023 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Laatst online: 10-01 22:23
Wow. Wat ik ben ik blij met dit draadje en wat baal ik dat ik in dit geval meer verstand heb van economie...

Hier ook een Alusta vent-o-staat. Hangt er vanaf de bouw in 2003. Vorige bewoners hebben de stekker er op een gegeven moment uitgetrokken. Wij kochten het huis in maart 2020 en sindsdien was het mij een doorn in het oog...bovendien hadden we door te weinig ventilatie last van veel vocht op de bovenverdieping.
Kortom: we moeten er iets mee. Telkens de deur van het balkon en de ramen open en dicht is te doen maar het moet slimmer kunnen. Dat dachten ze bij Alusta ook...geen gek idee maar financieel gezien zaten ze er iets verder vanaf.

Ding loopt continu in de nood. We worden er gek van.
Ik ben niet onderlegd genoeg om te solderen of programmeren en heb dus iets anders bedacht.
Minder fraai maar het werkt voor mij.

Ons hele huis wordt aangestuurd door een Homey icm Z-wave, Zigbee, KAKU, WIFI, enz.. Lampen (Tradfri, Hue, etc.), ITHO CVE ECO RFT Ventilator met een add-on wifi printje (moet even opzoeken wie de maker daarvan is > Arjen Hiemstra / NRG-Watch. Kun je even opzoeken. Echt een mooi ding), en zo nog tal van apparaten, plugs en spul.

Mijn (2019) Homey heeft ook de mogelijkheid om IR te kopiëren. Dat zette mij aan het denken.
Ik heb op Ali een paar IR repeaters (zender en ontvanger) gekocht. >>> PAT-435 TXRX <<< Kleine, compacte apparaatjes met dus een IR-lezer-oog en een apparaatje met een IR-zender-oog. (nogmaals ik ben geen techneut dus mijn jip-en-janneke heeft waarschijnlijk veel formelere en technische termen).
De IR repeaters werken op batterijen maar kunnen ook met een adaptertje aangesloten worden.
Ze zetten volgens mij onderling weer een communicatie op via 433Mhz (kan dus nog slimmer waarschijnlijk maar daar was ik in mijn huidige euforie nog niet aan toe gekomen)

Ik heb op de Homey het IR-signaal van de afstandsbediening voor open en dicht ingelezen.
Op de Homey een aantal flows gemaakt die acteren op basis van luchtvochtigheid en Co2.
Homey verstuurd een IR-signaal > IR-repeater (ik noem 'm dan maar de 'zender') pikt dat op > stuurt het naar de IR-repeater-ontvanger die vervolgens het IR signaal weer repliceert richting de Bingo. Bingo pikt het signaall op en de roosters gaan open/dicht. Ik doe niets met de 'auto' op de afstandsbediening.

Enige is nu dat ik van die mooie IR-kastjes ERBIJ heb...tja. Dat moet dan maar.

Volgende stap is nu overigens om alleen de voeding te gebruiken van vent-o-staat. De 'intelligentie' mag er tussenuit. Ik moet dus aan de slag met de 'pinnetjes'.

---edit---

Heb overigens besloten om daarnaast te proberen om de IR-transmitters te vervangen met een Broadlink RM4C mini zodat ik deze kan aansturen via wifi.

[ Voor 4% gewijzigd door Websphinxie op 06-11-2021 21:20 ]

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zorak
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-11-2023
Over een maand ofzo gaan bij mij 2 roosters vervangen worden, mocht iemand interesse hebben om ze op te halen? Verzenden is ook mogelijk. Stuur mij maar een berichtje. Halverwege januari gaan ze de afvalcontainer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pomodoro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-11-2023
Allereerst iedereen bedankt voor thread erg interessant. Naar aanleiding hiervan wou ik ook mijn systeem ombouwen. Echter ben ik tegen wat opstakels gelopen. Ten eerste wou de MV niet geschakeld worden mijn unit uit 2003 reageerd totaal niet M H. De unit heeft ook geen dip switches (die wel genoemd worden in de originele handleiding) en ook wel op de print staan. De pinnen van M H lijken gewoon niet gesoldeerd op de printplaat. Dus MV ga ik maar vervangen door een andere unit die wel aan te sturen is.

Daarna geprobeerd de ventostaat geprobeerd om alleen als voeding te gebruiken voor de roosters. Echter de unit uit 2004 heeft nogal wat pinnen. Ik heb geprobeerd de middelste pinnen om te buigen maar dan is er helemaal geen voeding meer op de roosters. Enig idee welke pinnen ik zou moeten ombuigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8iahcWt1PFssLO_QyJpAZ2Inqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aupYGZWkM50MvG9rLzc0WLOv.jpg?f=fotoalbum_large

• MeMoRy
Pomodoro schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:54:Daarna geprobeerd de ventostaat geprobeerd om alleen als voeding te gebruiken voor de roosters. Echter de unit uit 2004 heeft nogal wat pinnen. Ik heb geprobeerd de middelste pinnen om te buigen maar dan is er helemaal geen voeding meer op de roosters. Enig idee welke pinnen ik zou moeten ombuigen?
Je moet de banen op de printplaat even volgen (op de andere kant dan je op de foto hebt gezet).
Voor zover ik weet (en dat is volgens mij ook bij de mijne uit 2003 zo) is het
1 + 2 wisselspanning
3 en 4 zend en ontvang van stuursignaal
5 tot 8 gespiegeld van 1 tot 4
Dus 1,2,7 en 8 moeten blijven voor voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door MeMoRy op 23-12-2021 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pomodoro
@MeMoRy Het werkt met pin 3,4,5,6 ombuigen. Bedankt!

Ik ben nu bezig met Wemos om de roosters aan te sturen. De Wemos werkt met USB voeding of andere 5v voeding, maar niet met de voeding van het rooster. Als de Wemos niet is aangesloten heb ik wel 5v op de pinnen van het rooster, maar met Wemos aangesloten zakt dit in naar 2v. Heeft iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Pomodoro schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:08:
De Wemos werkt met USB voeding of andere 5v voeding, maar niet met de voeding van het rooster. Als de Wemos niet is aangesloten heb ik wel 5v op de pinnen van het rooster, maar met Wemos aangesloten zakt dit in naar 2v. Heeft iemand suggesties?
Wat bedoel je met "de voeding van het rooster"? Waar tap je af? Welke Wemos gebruik je?
Kijk uit met zomaar dingen aansluiten, als je iets overbelast, kan het stuk gaan en moet je dat weer gaan fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pomodoro
MeMoRy schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:52:
[...]

Wat bedoel je met "de voeding van het rooster"? Waar tap je af? Welke Wemos gebruik je?
Kijk uit met zomaar dingen aansluiten, als je iets overbelast, kan het stuk gaan en moet je dat weer gaan fixen.
Zoals beschreven door @Topcase001 gebruik Wemos D1 met IR die aangesloten worden pinnen op de print van het rooster, naast de connectoren. Ik zag ook @jelke87 tegen hetzelfde probleem aanliep en extra condensator heeft gebruikt, dus dat ga ik ook maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWereld123
Dag Pomodoro,

Ik heb zo´n zelfde printplaat in the vent-o-staat. Ik heb er helaas geen foto van gemaakt, maar als ik me goed herinner: Moet je juist de buitenste twee rijtjes pinnen ombuigen, niet de middelste....indien je de vent-o-staat als voeding wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
DeWereld123 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 23:51:
Dag Pomodoro,

Ik heb zo´n zelfde printplaat in the vent-o-staat. Ik heb er helaas geen foto van gemaakt, maar als ik me goed herinner: Moet je juist de buitenste twee rijtjes pinnen ombuigen, niet de middelste....indien je de vent-o-staat als voeding wilt gebruiken.
Ik had het inderdaad niet helemaal goed, maar jij helaas ook niet.
Hier een ventostaat uit 2003.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uc3-cHrqBYYRlT-X-cn1o2puf1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFKceMPzwdCZDSlRo0pur28f.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals je ziet zitten pinnen 1,2,7 en 8 met elkaar verbonden. 3 en 6 zijn dus de tegenpool. 4 en 5 de signaalbus en die moet los. Tenmiste, denk ik. Ik heb het zelf nooit gedaan, dus weet niet of het zo werkt. De bedrading zou ook kunnen verschillen tussen revisies van het systeem. Degene die het vroeg heeft nu in ieder geval iets werkend... gek genoeg...

[ Voor 21% gewijzigd door MeMoRy op 01-01-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerhomvet
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-05-2022
mw303 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:21:
Hoi Topcase,

Eindelijk kan ik aan de slag in het huis. Ik heb de sensoren al verwijderd. De units van de roosters heb ik nog niet verwijderd.

Welke pin gebruik jij exact om het analoge signaal van de sensor te halen en waar (op welke pins) meet jij de 3,3v of 5v voor de esp8266?

https://ibb.co/1r8FhLM

https://ibb.co/Nr6D0ST

Nu heeft tweakers ook al de mogelijkheid van deze image uploader gesloopt :(

Mvg,

Michel
Beste Topcase,
Ik heb deze thread al voor een geruime tijd gelezen en ben nu ook begonnen met mijn systeem. Ik wil van de arduino gebruik maken om het systeem aan te sturen. Mijn eerste controle zal zijn hoe het systeem op de CO2 sensor reageert en hoe ik de waarden kan uitlezen. Bovengenmoemde vraag is er een keer gesteld maar hierop was geen antwoord verder nodig. Nu wil ik toch weten wat hierop de antwoord is want dit kan ik goed gebruiken. Kan jij hierbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryanvan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-05 22:30
Eindelijk een thread gevonden met mede lotgenoten, super zeg!

Ik heb dus sinds kort ook een huis (2001) met deze geweldige Alusta Vent-O-System systemen.

Ik weet niet precies welke roosters ik heb, maar ik heb wel al gemerkt dat er 2 roosters niet meer werken doordat ze niet meer omhoog kunnen. Als ik ze instel om omhoog te gaan met de afstandsbediening hoor ik veel gekraak en gedoe, maar er gebeurd niet echt iets. Ze blijven dus liggen. Vanwege de kou heb ik die dingen nu geklemd omhoog gezet, gezien er anders wel heel veel koude lucht binnen komt. Het badkamer bedieningspaneel werkt ook voor geen meter, want als ik die op "1" zet, gebeurd er ook helemaal niets.

Sindskort is de MV ook als een gek aan het blazen, permanent. Dus ik zat er zelf over na te denken om in ieder geval de MV te vervangen door een goed merk zoals de Itho Daalderop CVE-S HE met vochtsensor (en eventueel CO2 sensor) zodat deze ook lekker automatisch gaat blazen als er bijvoorbeeld gedoucht wordt.

Afijn, dan hebben wij alleen nog het probleem met de roosters. Het liefste zou ik die hele handel eruit slopen, echter betekend nieuwe roosters dat de ramen eruit moeten gezien de ramen erin geklemd zitten bij mij. Dus dat wordt hem (voorlopig) niet. Het liefste probeer ik de roosters die stuk zijn te fixen, en de pinnen om te buigen op de printplaat zodat er alleen voeding naar toe gaat. Dat ombuigen van die pinnen moet ik dan nog even uitzoeken, maar begrijp ik dat goed dat dit per rj45 aansluiting gedaan moet worden?

Daarnaast zitten er ook van die ZVS ventielen bij (als ik de documentatie goed lees). En die ventielen zouden als je bijvoorbeeld in de keuken de schakelaar op koken zet, de andere ventielen in het huis moeten "knijpen" en die in de keuken open moeten zetten zodat er meer luchtdruk is en daar meer lucht afgezogen kan worden. Ook dit werkt voor geen meter, dus ik vroeg mij af of je die ventielen kan "fixen", of dat dit helemaal niet zo werkt en het simpele domme ventielen zijn?

PSN: bryanlost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pomodoro
MeMoRy schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:38:
[...]

Ik had het inderdaad niet helemaal goed, maar jij helaas ook niet.
Hier een ventostaat uit 2003.
[Afbeelding]
Zoals je ziet zitten pinnen 1,2,7 en 8 met elkaar verbonden. 3 en 6 zijn dus de tegenpool. 4 en 5 de signaalbus en die moet los. Tenmiste, denk ik. Ik heb het zelf nooit gedaan, dus weet niet of het zo werkt. De bedrading zou ook kunnen verschillen tussen revisies van het systeem. Degene die het vroeg heeft nu in ieder geval iets werkend... gek genoeg...
Mijn ventostaat heeft een ongelukje gehad waardoor de printplaat beschadigd is en waardoor maar 2 poorten meer werkten. In een normale ventostaat werkt het wellicht niet met 4 pinnen omgebogen.

Inmiddels de printplaten verwijderd en gebruik ik alleen nog de voeding. Daarnaast werkte de 5v in de roosters niet stabiel, ook niet met een condensator dus heb ik extra voeding gebruikt en de ongebruikte aders in bekabeling gebruikt voor extra 5v voeding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eccqRKzP3A7jBimONfu9y7PFs1g=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/hArAE5XqeuTvhPZ1mJLCiLuO.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pomodoro
Aangezien info over de verschillende aansluitingen verspreid staat heb ik een simpel overzicht gemaakt. Niet alles is mij helemaal duidelijk. Zo vermoed ik dat de roosters communiceren met een (soort) modbus, maar om dit te bevestigen kost me te veel tijd. Ik stuur nu de roosters aan via IR en dat gaat tot nu toe goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQdUh3Zfq6m6QurpiijGSNM6yUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XJbzpufyBiwB7V5mPckoSe5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Dat klopt. Ze communiceren via een digitaal gemoduleerd signaal op de middelste ader. Het is bidirectioneel en I2C achtig. Ik heb even met de oscilloscoop gekeken en zag bijv dat als je de personenschakelaarinstelling wijzigt, deze het signaal omhoog trekt een dan wacht tot de ventostaat het signaal omlaag trekt voordat hij de boodschap in pulsen overstuurt.

De RJ12 connectoren naar mechanische afzuigunit en personenschakelaar zijn net zo bedraad als de RJ45, maar dan zonder de buitenste twee pinnen.

Als je je nog afvraagt waarom de aders allemaal gespiegeld zitten op de 2e helft: das makkelijk voor de installateur die de stekkertjes erop zet. Hoeft die niet op de oriëntatie van de kabel te letten. Is met cat kabels wel anders.

In je plaatje klopt het USB logo niet. Het is wel een USB-A stekker, maar geen USB. Er gaan analoge signalen over. Probeer de flowsensor dus ook niet in je computer te steken

[ Voor 37% gewijzigd door MeMoRy op 20-01-2022 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pomodoro
MeMoRy schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 07:48:
[...]

Dat klopt. Ze communiceren via een digitaal gemoduleerd signaal op de middelste ader. Het is bidirectioneel en I2C achtig. Ik heb even met de oscilloscoop gekeken en zag bijv dat als je de personenschakelaarinstelling wijzigt, deze het signaal omhoog trekt een dan wacht tot de ventostaat het signaal omlaag trekt voordat hij de boodschap in pulsen overstuurt.

De RJ12 connectoren naar mechanische afzuigunit en personenschakelaar zijn net zo bedraad als de RJ45, maar dan zonder de buitenste twee pinnen.

Als je je nog afvraagt waarom de aders allemaal gespiegeld zitten op de 2e helft: das makkelijk voor de installateur die de stekkertjes erop zet. Hoeft die niet op de oriëntatie van de kabel te letten. Is met cat kabels wel anders.

In je plaatje klopt het USB logo niet. Het is wel een USB-A stekker, maar geen USB. Er gaan analoge signalen over. Probeer de flowsensor dus ook niet in je computer te steken
Inderdaad het is geen USB signaal, ik had het alleen aangegeven om het type connector. Ik heb het in het schema aangepast en ook de personen schakelaar toegevoegd en de bedrading zoals jij het beschrijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XKG-8sn0vemTTrv6QxfllFszV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtK69KifCx4glIIKnrcN6PtW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdjensen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
In het kader durf te vragen. Kan ik van iemand hier de flow sensor over nemen? Die van mij is helaas afgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendR
Beste allemaal,
Zoals vermoedelijk veel mensen zit ik met de vraag hoe het uiteindelijk verder moet met het Alusta ventilatiesysteem. De roosters zitten bij ons in sleuven boven de ramen, en roosters van een ander merk netjes inbouwen lijkt mij lastig. Nu zag ik dat het smart-home system dat ik al jaren gebruik, Homematic (IP), en waar steeds weer nieuwe modules bijkomen, nu een servobesturing heeft: https://de.elv.com/elv-sm...ed-by-homematic-ip-156613
Mijn vraag is nu: denken jullie dat het mogelijk is om een servo in een rooster in te bouwen en daarmee de klep te regelen? Dan zou Homematic verder het Alusta systeem kunnen vervangen.

[ Voor 0% gewijzigd door BarendR op 05-02-2022 10:50 . Reden: overbodig woord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
BarendR schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:48:
Mijn vraag is nu: denken jullie dat het mogelijk is om een servo in een rooster in te bouwen en daarmee de klep te regelen? Dan zou Homematic verder het Alusta systeem kunnen vervangen.
Als je even terugleest in dit topic zie je dat iemand dat al gedaan heeft https://gathering.tweaker...message/64717282#64717282
Ja, het kan dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendR
Dank voor jouw antwoord, MeMoRy. Dat had ik wel gelezen maar ik begreep dat daar een stappenmotor toegepast was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
BarendR schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:03:
Dank voor jouw antwoord, MeMoRy. Dat had ik wel gelezen maar ik begreep dat daar een stappenmotor toegepast was.
Waarom zou een servo dan niet kunnen?

Als die maar sterk genoeg is. De klep moet flink geklemd worden om niet te lekken

[ Voor 13% gewijzigd door MeMoRy op 07-02-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendR
Wat ik mij dan afvraag is hoe sterk precies, en of het Homematic interface dit vermogen aankan.
En dan ook nog de vraag of dit vermogen via de kabel van het Alusta-systeem geleverd kan worden. Dat is een flat cable met adertjes van 0.18 mm2 (volgens de documentatie), en in mijn huis mogelijk meer dan 20 meter lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
BarendR schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:41:
Wat ik mij dan afvraag is hoe sterk precies, en of het Homematic interface dit vermogen aankan.
En dan ook nog de vraag of dit vermogen via de kabel van het Alusta-systeem geleverd kan worden. Dat is een flat cable met adertjes van 0.18 mm2 (volgens de documentatie), en in mijn huis mogelijk meer dan 20 meter lang.
De huidige motortjes werken toch ook?
Je moet natuurlijk een servo pakken met de juiste overbrenging. Het gaat immers niet om snelheid maar eerder om precisie en de juiste kracht.
Je hebt bijv op aliexpress servos die 35 kgcm=3.4Nm kunnen leveren. Misschien zijn er nog sterkere.

Wat de juiste kracht precies is, weet ik helaas niet.

[ Voor 7% gewijzigd door MeMoRy op 08-02-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-05 23:51
Ik kom ook in een woning te wonen met dit systeem.
Het systeem weer werkbaar maken klinkt heel interessant maar je zit dan alsnog met matige elektronische ventilatieroosters. Dus daar zit ik ook niet echt op te wachten

Heeft iemand de roosters vervangen door een ander merk? En zoja wat voor type?

Dat er al wel voeding loopt is ideaal, zou wel willen blijven bij elektronische roosters die vraaggestuurd werken obv sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 18:11
Het zou echt mooi zijn als we op basis van een standaard-design (met mogelijk wat 3D printen) met simpele stappen-motoren en wat ESP32s (dus via Wifi) en wat APIs (zodat je kunt integreren met Homey, node-red en anderen) wat bouwen.

Ik beschik jammergenoeg niet over de skills om dit te doen, moet ik er direct bij zeggen.

Maar je zou bijna een bedrijf op kunnen starten om de Alustra componenten te vervangen door open-source achtige oplossingen. Dan is er in toekomst ook nog eens iemand (al is het een community) die dit kan onderhouden.

Het idee om de oude vent-o-staat bekabeling te gebruiken voor het voeden van de kasten is al super. Als we daar aan de ontvangende kant een nieuw printje voor zouden kunnen designen (met een stappen-motor driver en een ESP32) dan komen we al een heel end.

En de markt voor deze 'producten' zou alleen maar groeien. Er komen steeds meer kapotte systemen bij.

EDIT Wat zeg ik nu, dat 'systeem' is er al: DIYED in "Arduino in Vent-O-System Alusta"

@DIYED heb je nog een update voor ons qua 3-D geprinte onderdelen? Ben je van plan je design te publiceren?

[ Voor 17% gewijzigd door campr112 op 25-03-2022 18:11 . Reden: spelvout ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Nou ik heb ook weer een lekkere.

Bij ons (in de buurt, waar iedereen zo'n systeem heeft) is een ventilator uitgevallen. Na wat doormeten kwam ik erachter dat hij het wel weer begon te doen als ik zachtjes op de PCB drukte.
Aangezien het apparaat al 18 jaar gedraaid had, vermoedde ik dat een soldeerverbinding zwak was geworden van thermische werking. Dus ik heb alle verbindingen even vloeibaar gemaakt met de bout.
Maar wat ik vond is dat een diode gebroken was!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ni0xE_H6RfSCkpiK4Aploaq_qOo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vZSNVNiRSRVFK2taMGxcknC6.png?f=user_large
Het lijkt een simpele diode, maar welke? De blauwe streep doet denken dat het een Zener diode is, dus voltage is belangrijk.

Ik heb contact gezocht met Muco, omdat die de elektronica heeft ontwikkeld, Maar die antwoordde dat de schema's en tekeningen eigendom zijn van Bergschenhoek B.V. omdat ze het in opdracht hebben gemaakt.
Toen nam ik contact op met Bergschenhoek B.V., die natuurlijk zei dat ik bij Muco moest zijn.
Uiteindelijk, na wat e-mail over en weer zeiden ze allebei "Wij gaan je niet helpen. Koop maar een nieuwe".
Nul service. Eigenlijk had ik dat al verwacht, want ik heb genoeg slechte verhalen over ze gehoord.

Heeft iemand hier een idee welke diode dit is?
Het is D3 op printplaat "Vento Vent Versie 2.02 29-12-2000 BERG-01A.PCB".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Beste medegebruikers van Alusta,

Helaas ben ik er lange tijd tussenuit geweest vanwege gezondheid. Mijn oprechte excuses omdat ik snel een paar reacties heb gezien waar best wel een simpele oplossing voor was.
Hopelijk lukt het me om dit draadje wat ik opgestart was weer op te pakken omdat het toch ook wel leuk is om dit systeem draaiende te houden en de tarieven van Muco best wel hoog zijn. Snap wel dat het een bedrijf is wat geld moet verdienen.

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_kroket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-01 17:59
Mijn ouders hebben ook een huis betrokken met dit Vent-O systeem van Alusta, helaas inderdaad veel problemen.

Ik wil eigenlijk eens kijken of ik niet de betaande BingoRoosters hadnbediend kan maken, dus het electronische aansturings stuk er uit en zorgen dat met een hendel en een stok ze open en dicht kunnen worden gezet.

Is dit iemand al gelukt.

De bestaanden AfzuigUnit haal ik er dan uit en vervang die door een Itho Box en de keuken en badkamer dan maar een zon plak afstandsbediening.

Dan zijn we van alle kleine inferieure probleempjes af..

Hoor graag of iemand weet of ik bijv
https://raamventilatieroo...0-zwart-tbv-alusta-bingo/
dit kan plaatsen in een bingo16 en of ik dat electronische stuk daarvoor moet verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
k_kroket schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:38:
.Ik wil eigenlijk eens kijken of ik niet de betaande BingoRoosters hadnbediend kan maken, dus het electronische aansturings stuk er uit en zorgen dat met een hendel en een stok ze open en dicht kunnen worden gezet.

Is dit iemand al gelukt.
Ja, een van mijn buren hebben de roosters al ongebouwd tot mechanisch. Dat was wel een ander systeem en kostte best wat geld. Maar zolang de units werken blijft er ook te optie ze 15vac te geven en dan de IR afstandsbedieningen te blijven gebruiken. Stuk makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
MeMoRy schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:16:
Heeft iemand hier een idee welke diode dit is?
Het is D3 op printplaat "Vento Vent Versie 2.02 29-12-2000 BERG-01A.PCB".
Ik heb uiteindelijk een diode met zo'n zelfde blauwe ring gebruikt uit het voedingscircuit van een defecte Ventostaat (die heeft er 4). De ventilatieunit lijkt weer helemaal goed te werken 8) . Ik vermoed dat het toch geen Zenerdiode was, maar wat dan wel... Muco mag het weten.

Ik heb op ventostaat alle koperbanen naar de elektronica doorgesneden (geboord eigenlijk) zodat alleen de RJ45 stekkers nog de voeding krijgen. Ook de middelste pinnen losgemaakt. Nu gebruik ik hem dus net als vele als voeding voor de roosters (zoals een aantal anderen hier hebben), die verder met de afstandsbedieningen open en dicht kunnen.
De mechanische afzuigunit heb ik aan zo'n 1-2-3 schakelaar gehangen met de L/M/H pinnen op de veodingstekker (ook als anderen hier). Ik heb met de dipswitches standen 1 en 2 op minimaal gezet, voor "(bijna )stil" en "normaal" en dan stand 3 voor afzuiging bij koken en douchen.

Degene bij wie ik dit heb gedaan is er in ieder geval blij mee zo.

Pagina: 1 2 3 Laatste