Arduino in Vent-O-System Alusta

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 697398

Topicstarter
Beste mensen,

Het volgende is lastig te beschrijven en zou dan ook graag meedenkers willen hebben in het volgende en waar ik dit het beste neer kan leggen of starten.

In veel gebouwen zit een mechanische ventilatie. Bij veel gebouwen, appartement, woonhuizen etc, zijn ook ventilatiesystemen van Alusta ingebouwd en daar gaat het om. Dit systeem van Alusta heet: Vent-O-System en geeft heel veel problemen en storingen. Als je in ons appartement kijkt van 3 jaar oud heeft meer dan de helft zoveel problemen dat deze systemen uit staan. Als je dit landelijk bekijkt moeten er honderden mensen zijn met problemen die niet op te lossen zijn, want het bedrijf is failliet.
Nu kun je 80% van dit systeem oplossen door vervangende apparatuur te kopen die draadloos is, maar voor de geavanceerde suskasten is geen enkele vervangende oplossing voor.
Nu komt het; het kan een leuk project worden waar veel mensen aan mee kunnen doen en het is nog praktisch ook.
In ons huis heb ik een RaspberryPi draaien met Domoticz wat veel zaken aanstuurd en voortreffelijk werkt trouwens. Mijn idee is om de elektronica in deze suskasten te gaan vervangen voor een Arduino die de stappenmotor aanstuurd (voor open en dicht) en een ananometer sensor (windsnelheidsmeter) die de klep open en dicht doet naarmate de vraag van de CO2 meter en/of combinatie met de windmeter bij teveel wind.
De wandschakalaars kunnen evt.communiceren met de RaspberryPi die het signaal weer doorsturen naar de Arduino.
Inmiddels heb ik een werkende proefopstelling met 433Mhz zender, een regenmeter en buiten een windmeter die gekoppeld is aan de Arduino die op zijn beurt weer een Kaku signaal stuurd naar de raspberry die de screens ophaalt bIj teveel wind of regen.

Een heel verhaal, maar ben dus op zoek naar mensen die:Arduino "gek" zijn, die een Alusto systeem hebben (die vroeg of laat problemen gaat geven) en waar ik dit hele verhaal het beste kan starten.

Relevante software en hardware die ik gebruik Domoticz met RaspberryPi en voor het nieuwe project een Arduino met aangepaste software uit het publiek domein beschikbaar voor de Arduino.
...
Alles al maanden nagelopen en gezocht, maar geen forum gevonden over dit probleem. Wel heel veel klachten over dit systeem (o.a. Radar) en heb veel leveranciers benaderd die dit soort materiaal leveren. Ze kunnen alles leveren behalve de suskasten met de software. Wel kan een firma uit A.dam de kapotte uitwisselen met een gereviseerde print wat behoorlijk kostbaar is.

Een leuk project, maar waar te beginnen?

M.vr.gr,

Topcase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIYED
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-05 07:39
Hallo Topcase,

Het topic is al wat ouder maar reageer toch even. Ik ben n.l. bezig om dit met esp8266 op te lossen.
Zelf heb ik mijn ventilatie al op basis van de luchtvochtigheid draaien. Inmiddels al 1 jaar zonder problemen.
Dit ook icm domoticz op een rpi en kaku op 433mhz.

Zelf heb ik de Alusta bingo roosters maar daar zitten nog geen motoren in. Dit komt omdat ik mijn woning zelf heb gebouwd en toen ik aan de Alusta onderdelen toe was deze faiiliet was.

Ik ben dus op zoek naar iemand die wel het electronische gedeelte in de roosters heeft zodat ik dit model over kan nemen en middels mijn 3d printer zelf de behuizing kan maken. En dit dan uitbreiden met servo of steppermotoren en aan te sturen middel esp8266 microprocessoren. Uiteraard moet het dan ook reageren op CO2 sensoren.

Wellicht kunnen wij elkaar verder helpen.

Vriendelijke groet,

DIY Ed

[ Voor 3% gewijzigd door DIYED op 03-01-2017 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi Ed,

Laat alsjeblieft wat van je horen omdat ik nu veel info en materiaal heb waar jij wat aan hebt.

Topcase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vikgr
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-08-2022
Please share more info here, so we can follow this project. (Sorry im bad in written Dutch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanzeayes
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-01-2023
Ik heb ook (helaas) een Alusta systeem. Enige voortgang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ton27
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-05 11:35
Probleem Vent-O-Systeem:
** Storing: 01-08 **
Noodventilatie
Programma
Druk OK voor reset

Uitgevoerd:
De sensor van de luchtsnelheidsensorunit ziet er schoon uit
OK voor reset geeft weer dezelfde storing.

Als ik op internet zo rondkijk treft dit soort problemen velen....

Het wordt dus nu wat serieuzer, daarom heb ik de volgende vragen en ideeen:

1.Kan iemand mij aan de pdf’s helpen van het technische schema van de Vento-O-Staat?
2.En ook van de andere componenten (suskasten, sensors, etc. van het systeem?

3. Ik overweeg, afhankelijk van waar ik tegen aan loop een en ander deels te vervangen door Domotica. Ik heb al Domoticz lopen met zowel KAKU als Z Wave.

4.Het zou kunnen dat mijn luchtsnelheidssensor unit EE651-VB-84 (0505/P26558.043) op de WVE20SR ventilatorunit defect is (of alleen maar vervuild?) Iemand ervaring mee?

5.Mijn testmethode voor de luchtsnelheidssensor zou kunnen zijn (In het EE kastje):
24V DC
Plus op V+_1
Min op GND_2
DC meetpennen op GND_2 en AV_3
Kijken wat er gebeurt bij blazen met stofzuiger tegen de sensor
Zou afhankelijk van de blaaskracht 0,5V tot 4,5V resultaat moeten geven
Omdat hier wel enig risico aan zit, wil graag feedback van iemand die dit al een keer heeft gedaan of ideeën bij heeft

Mocht de luchtsnelheidssensorunit defect zijn en niet te repareren (zou ik vreemd vinden), dan wil ik:
6. De sensor bypassen met een weerstandbrug tussen de drie aansluitpunten. Heeft iemand dat misschien al eens gedaan? En met welke weerstanden (in kOhm)?
7. De ventilator zou ik dan met een timer kunnen schakelen. Misschien dat hij zich ook in toerental laat regelen door een dimmer. Dat kan dan makkelijk via mij Domoticz.
8. Ideaal zou het zijn om, in plaats van 6 en 7, met Domoticz de spanning op de AV_3 pen met Z-Wave te kunnen regelen. (Dit kan dan door allerlei events worden aangestuurd.) Iemand een idee welke componenten daarvoor bruikbaar zijn?

9. Mocht de centrale Ventostaat onoverkomelijke kuren hebben (Hoe kan ik dat testen?), misschien heeft iemand betere software of weet iemand waar de pijn vaak zit?
10. Mochten de kuren van de Ventosttaat onoverkomelijk zijn dan wordt dit ook een mooi Domoticz project lijkt me. Ervaring? Componenten? Arduino zal hierbij inderdaad wel om de hoek komen kijken.
11. Ik snap eigenlijk niet waarom de ontwerper van dit systeem gebruik maakt van een zeer dure airflow meter..... Het meten van temperatuur, vochtigheid, CO2, luchtdruk of dit allemaal lijkt me zinvoller..... en is veel goedkoper.

[ Voor 28% gewijzigd door Ton27 op 09-01-2018 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstekelenburg
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-02 22:54

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ton27
Bedankt voor de tip!.
Inmiddels wat verder gekomen:
* technische documentatie gevonden van het systeem. Helaas nog geen technische schema's (printplaten.electronica e.d.) van de ventostaat en de suskasten.
Storing 01-08 is een storing die duidt op een communicatie probleem tussen de ventostaat en de 1e suskast. Makkelijk te checken door de stekkers van de suskasten 1 en 2 te verwisselen op de ventostaat. Dan krijg je vervolgens dus storing 02-08. Dus dat is helder nu.
* Stekkers aan kastkant en ventostaat kant nagekeken en schoongemaakt. Loste niets op.
* De luchtsnelheidssensor is 100% ok.
* Dacht slim te zijn door kabel naar kast 1 in het geheel niet aan te sluiten, hoopte dat dan het systeem gewoon kon werken. Niet dus ....... storing en alleen noodprogramma mogelijk.
* Plan nu: 1. Bekabeling naar kast 1 testen (misschien met mijn ethernetkabel tester?)
Nader bericht volgt.
----------------------------------------------------------------------

[ Voor 4% gewijzigd door Ton27 op 09-01-2018 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:15

Yucon

*broem*

Leuk project. Ik vind het geweldig om dit soort dingen met wat generiekere hardware te bouwen, want het is eigenlijk zinloos dat alles met eigen gesloten hardware werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerben015
  • Laatst online: 27-01-2023
Hoi,

Ben ook aan het nadenken om de aansturing van de Alusta Bingo roosters te gaan aansturen via een Arduino.

Heb inmiddels de pin bezetting gevonden om de roosters aan te sturen. Voor degenen die hier ook naar opzoek zijn:

https://www.bouwproducten...rgo_GBS_feb-2010_v1.0.pdf

kwestie van 24v op de roosters zetten en variabel voltage op pin 2 om de roosters in de verschillende standen te zetten. Als het lukt laat ik het weten ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1030181

@Ton27, loop al jaar te tobben met Vent-O-Systeem. Ik denk ondertussen dat de melding inz de communicatie storing wordt veroorzaakt door het niet goed werken van de aansturing voor het open/dicht zetten van het rooster. Als systeem een klep dicht wil zetten maar de klep gaat niet helemaal dicht omdat het tandwiel niet meedraait dan krijgt systeem de terugkoppeling dat het rooster nog niet dicht (zit blijkbaar sensor op) is terwijl wel commando is gegeven. Dit heeft tot gevolg dat er een melding over communicatiestoring komt.
Oplossing bij mij was om de pin die het kleine tandwieltje aanstuurt beter vast te zetten in het tandwiel.
Is een tijdelijke oplossing en geregeld moet je dit opnieuw doen. Daarnaast heb ik 6 roosters die het nu achter elkaar gaan begeven.

Ik ben nu op zoek naar een mechanische oplossing voor open of dicht zetten van de bingo roosters of een alternatief voor vervangen van de roosters (maar moet dan wel passen in huidige setting). Iemand suggesties? Ik heb nog niets kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grumsel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:50
@frank30, bij mij heeft de bediening van een rooster het nu ook begeven, de motor draait maar het armpje dat de klep moet bedienen beweegt niet. Ik beb 'm open gehad en ik kan het plastic asje met tandwieltje met de hand draaien zonder weerstand, de arm beweegt dan ook. Lijkt me dat die tandwielen niet meer voldoende contact maken, ik zie geen echte beschadigingen op de tandwieltjes.

Als ik dat plastic asje met tandwiel eruit haal zie een klein conisch tandwieltje zitten op de as uit de motor, bedoel je die? En hoe zet je die beter vast?

[ Voor 8% gewijzigd door Grumsel op 20-01-2018 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1034091

@Anoniem: 1030181 ,@Grumsel

Bij mij precies hetzelfde probleem. Het kleine conische tandwieltje slipt over de as en hierdoor gaat het hele systeem in storing. Ik hoor graag hoe je dit kan oplossen. Ik zit te denken aan seconden lijm, maar twijfel of dat veel gaat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grumsel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:50
@Jotto Ik heb het tandwieltje met 10 secondenlijm weer vast gelijmd en tot nu toe werkt het. Woensdag is de volgende test als het systeem weer automatisch reset en de uiterste standen van het rooster opzoekt.

Om het tandwieltje vast te lijmen moet moet je de motorunit uit het rooster halen en uit elkaar halen. Als eerste haal je de bovenkant eraf (8 schroeven) en maak je het blokje met de tandwieloverbrenging los (2 schroeven). Neem dan eerst het plastic blokje met de LED geleiders eruit. Daarna kan je het motortje eruit pakken, het tandwieltje van de as af halen en weer vast lijmen.

Voor hoe lang de lijm werkt weet ik niet maar als die weer los komt is het een klusje van 15 minuten om 'm opnieuw te lijmen.

[ Voor 29% gewijzigd door Grumsel op 28-01-2018 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton27
Inmiddels van een Alusta gebruiker die het Vento-System, de sensors en de printen uit de Bingo's heeft gesloopt, deze spullen van hem overgenomen als reserve onderdelen. Ik ga binnenkort eens kijken wat ik met de tips en / of de prints kan fixen.

Overigens interessant te weten dat van wie ik de spullen heb overgenomen, dat die in de Bingo's met een Arduino Micro en een DRV8824 stappen motor driver de bestaande stappenmotor aanstuurt. Werkt. Via een trafo in de meterkast en de bestaande bekabeling wordt de zaak centraal van voeding voorzien. Ik heb hem op deze thread gewezen, het zou fijn zijn als hij met zijn ervaring mee kan doen!

Voor de toekomst zie ik hier ook veel in. Denk dan alleen aan arduino nano's met een wifi module. Z wave zou nog mooier zijn. Ik hou jullie op de hoogte.

[ Voor 6% gewijzigd door Ton27 op 03-02-2018 17:24 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Ton27 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:22:
[...]
Voor de toekomst zie ik hier ook veel in. Denk dan alleen aan arduino nano's met een wifi module.
[...]
Kijk eens naar de ESP8266 :) Er zijn kant-en-klare bordjes (Wemos D1 Mini of NodeMCU) waarmee je zeer snel iets werkend hebt. Ligt voor $2 op je deurmat vanuit China.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1037449

Hallo Allemaal,

Dit is mijn eerste deelname aan dit forum, maar aangezien ik ook "Alusta slachtoffer" ben, en er een oplossing voor heb gevonden, zal ik u hierbij mijn verhaal vertellen.

Om te beginnen wil een rooster bij het initialiseren nog wel eens gaan 'tikken' , dan loopt het kogellager heveltje tegen de aanslag, gevolg kan zijn dat de borst van het tandwieltje scheurt. Oplossing is een metalen busje over de borst drukken, en dan past deze weer stijf op de recht gekartelde as.

Ik heb alle sensoren incl. mechanische afzuiging en de computer, plus alle rooster pcb's gedemonteerd. (en inmiddels al verkocht). De pcb's heb ik vervangen door een zelfgemaakte variant voorzien van een Arduino Micro en een DRV8825 stappenmotor driver, welke centraal van 12V dc spanning wordt voorzien van een adapter in de meterkast. Aan de rooster behuizing heb ik een dubbele veerretour tuimelschakelaar gebruikt, die tegelijk het signaal en spanning aanstuurt naar de pcb. Schakelaar naar boven = klep naar boven, schakelaar los = neutraal, en dan blijft de klep zo staan. Naar beneden, idem. Dus het systeem werkt nu semi handmatig. En dat bevalt heel goed, zeker in combinatie met onze houtkachel.

Om de lege plekken aan het plafond op te lossen, heb ik daar zwakstroom brandmelders toegepast, die dezelfde centraal aangeboden spanning dus nuttig benutten i.p.v. 99,99 % van de tijd loze spanning.

Tevens heb ik een Itho afzuiger gebruikt, en deze met bekabelde 4-standen schakelaar aangestuurd. Dus ook hier bepalen wij zelf óf en hoe hard er wordt afgezogen. Leuke bijkomstigheid wat ik heb toegevoegd, is een luchtklep in het gedeelte dat niet naar de douche gaat, zodat op stand 3 , deze klep dicht gaat, en dus maximale zuigkracht naar de douche gaat, en de woonkamer / keuken (houtkachel verwarmt) niet wordt leeggezogen. Deze aansturing werkt met een dubbele relais schakeling en een veerretour motor op de luchtklep.

Misschien dat iemand hier iets aan heeft, of als mogelijke inspiratiebron...

Vr.gr. Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1037449

Stel dat iemand ook problemen heeft met één of meerdere tandwieltjes, en dat alleen de borst is ingescheurd, en niet alle tanden verdwenen zijn...

Dan kan ik tegen een kleine vergoeding een RVS busje op maat maken, en op het tandwieltje drukken.

Of zo'n tandwieltje überhaupt nog te krijgen is weet ik niet, misschien zijn die wel gratis, geen idee...

Vr.gr. Paul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ton27
Wat ik begrijp van het PCB in de raamunits:
Aanduidingen op PCB:
Alusta26 Version 3.02 Mei 2006 A? 200-3 Muco Technologies BV

Aansluitingen van links naar rechts vanaf bovenzijde gezien, RJ's links:
9 pins contactslot, daarboven een jumper
RJ-11 (cn2) 6 pinnen female, bedoeld voor aansluiting CO2 sensor
RJ-45 (cn1) 8 pinnen female, bedoeld voor aansluiting naar centrale unit
@gerben15: pin 4 is IN, pin 2 is UIT. Enig idee wat de andere 3 contacten doen? Er zijn er immers 8 op een RJ45
3 LEDs: wit, geel, rood?
Onder de laatste LED zit een gelijkrichter 04S 635A of iets dergelijks. Ik ga ervan uit dat in dit gedeelte de voedingsspanningen worden afgeleid uit de vanuit de centrale aangevoerde wisselspanning. Pin 1 en pin 5 staan in de beschrijving beiden 24VAC.
Ongeveer in het midden bevindt zich de ATMEGA32L 8AU microprocessor.
Vlak daarnaast rechts een 642 24361I ? met 16 pootjes
Verder zie ik nog twee "losse" powertransistors 1x PH64/16 BCP51
Rechtsonder, onder de 2 rode WIMA 15uF condensators eerst (cn3) een blauwe 3 pins male connector en dan een (cn5) blauwe 4 pins connector.
De 2x PH64/16 BCP51 hier naast zijn vermoedelijk de powertransistors die de stappenmotor die op cn3 en cn5 wordt aangesloten van stroom voorzien.
Aan de achterkant van het PCB zit nog een piggy back micro boardje met 3 chips om de aan de voor en achterkant bevindende twee sensors met elk 4 contacten uit te lezen.
Ik vermoed deze twee sensors de informatie aanleveren om de raamunit automatisch te besturen.

Als we zoals gerben15 stelt door de gelijkspanning op pin 4 en pin 2 te variëren de unit kunnen besturen en uitlezen kunnen we een plan maken om de centrale unit te gaan vervangen en de raamunits geheel in tact laten.
Het zou wel mooi zijn als we ook de meetgegevens van de CO2 sensoren kunnen gaan gebruiken....
En de mechanische problemen van de unit moeten we natuurlijk ook oplossen. Kan iemand misschien met een 3D printer een bak met nieuwe wieltjes maken of zijn ze niet gewoon ergens als "standaardonderdeel" te koop? NB.: het aanbod van Paul is natuurlijk ook een fantastisch alternatief, zeker voor dit moment.

Ik hoop dat we hiermee weer wat verder zijn gekomen.

[ Voor 0% gewijzigd door Ton27 op 05-02-2018 10:48 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton27
Weer een stapje verder
Bekabeling RJ45 - RJ45 doorgemeten vanaf de meterkast naar de gewraakte suskast nr. 1.
Dat gaat heel gemakkelijk met een goedkope (19,95) RJ45 / RJ11 kabeltester. Bekabeling ok.
In document https://www.bouwproducten...rgo_GBS_feb-2010_v1.0.pdf staat (niet zo goed) beschreven hoe de besturingsunit kan worden uitgebouwd.Twee platte schroevedraaiers zoals in het document getekend zijn cruciaal.
Grumsel zijn beschrijving is verder hulp geweest ook bij de demontage van de componenten van de besturingsunit.
Na grondig schoonmaken van alles en inspectie blijkt het conische tandwieltje op de top van het asje ook bij mij een haarscheurtje te hebben in de borst. Hierdoor slipt het tandwiel op het asje met vervolgens een geheel onbruikbaar systeem! Het is wel een bijzonder tandwieltje vooral omdat er aan de bovenkant een dopje/asje is meegegoten.
Mijn hoop is om een doosje met reserve tandwieltjes aan te schaffen. Internet is groot, dus nu hiernaar, ik ben bang langdurig, op zoek en daarvoor gegevens motor, gearboxje en tandwielen genoteerd. Volgen later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton27
Vervolg Tandwieltje
Gegevens Motor:
France Crouzet, XA005753. MOT: 250 RPM 12V 30uF 3.5W 018/07.
Inmiddels contact gehad met de groothandel voor Crouzet in Nederland, Zilvertron Schoonhoven (Martin) , die mij heel geduldig en vriendelijk heeft te woord gestaan.
De Motor, het daarop op bevestigde gearboxje en het asje van ca. 7 cm, zouden destijds als een SPECIAL door Crouzet France zijn geleverd. Daarbij zou NIET het conische tandwieltje aan het einde van het asje zijn inbegrepen.
Het conische tandwieltje zou ik ruwweg als volgt beschrijven:
Alle maten circa. De gearbox/motor zijde zie ik als de "onderkant"
Onderkant (Borst) Ø 4mm
Hoogte borst 4mm
Onderkant gat in borst voor as Ø 2mm
Onderkant (breedste) conische stuk Ø 6mm
Bovenkant (smalste) conische stuk Ø 3mm
Bovenkant uitstekend "asje", hoogte boven bovenkant conische stuk 1,5mm
"Asje" Ø 2mm
Aantal tanden: 10

Nadere info over zoektocht volgt. Alle hulp is welkom.

[ Voor 0% gewijzigd door Ton27 op 09-02-2018 12:35 . Reden: ontbrekende maat toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton27
Stand van zaken. Nergens iets kunnen vinden helaas. :(
Ben nu aan het kijken of ik het onderdeel ergens (betaalbaar) 3D kan laten printen.
Mocht iemand dat al gedaan hebben hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Wat is nu exact het probleem ?

bij chinese webshops kan ik bv kleppen vinden waarmee ik gedeeltelijke de mechanische ventilatie kan sturen. wat mij wel handig lijkt.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vikgr
Hallo allemaal
na lange pogingen bleek het de module aan te zetten. door middel van ESP8266 (kortom arduino met wifi)
Ik zal proberen het project te voltooien.
Nu plaatste ik een video van de eerste succesvolle poging. YouTube: Alusta ventilatie, gekontroleerd door ESP8266
aangezien ik niet erg goed ben in programmeren zal dit waarschijnlijk enige tijd duren.
Alle projectbestanden worden geopend via de link:
https://yadi.sk/d/RFZEOr5vyPk03w

P.S
Ik kan ook helpen met 3D printen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vikgr
Het is gelukt! Esp8266 module direct gekoppeld aan alusta!
Eerste poging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Beste mensen,

Mijn project is klaar en werkt.
Alles werkt nu via Wifi. Iedere rooster is apart aan te sturen open/ dicht vanaf mijn tablet/telefoon en laptop en automatisch met de Raspberrypi waarop Domoticz draait en ook werkend met de afstandsbediening.
De blauwe / grijze Flowsensor heb ik niet meer in gebruik en daarmee is het grootste probleem opgelost. Deze Flowsensor is nogal prijzig en niet meer nodig.

[ Voor 86% gewijzigd door Anoniem: 697398 op 28-09-2019 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
De Blauwe/ grijze Flowsensor heb ik niet meer in gebruik, wel de behuizing die ik gebruik om een Sonoff (die ik her-geprogrammeerd heb met ESPEASY en daarmee de MV schakel. Deze kent drie standen, maar ik gebruik stand laag en schakel hem naar hoog als dit nodig is.
De motoren van het Alusta systeem gaan nooit kapot, wel het tandwiel en de print. Inmiddels heb ik er zoveel gerepareerd dat ik de standaard storingen wel ken en kan oplossen. De print is slecht geëtst en gecoat. Ook dit kun je oplossen door na de reparatie de print beter te coaten.

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 697398 op 28-09-2019 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
In de roosterunits zit een Arduino processor. Die sloop ik er uit en neem de hele boel over met een ESP8266.
Waardoor ik hem met Domoticz en de afstandsbediening kan regelen. De CO2 sensoren lees ik ook draadloos uit met ook een esp8266 (ooit genoemd door de moderator, maar toen wist ik niet eens het bestaan er van) en kan de waardes gewoon uitlezen en daar de roosters op laten reageren.

Als ik nu de MV start voor bv een half uur (douchen), gaat de MV op volle toeren draaien en gaan de roosters open. Deze sluiten weer na een halfuur (tijd is instelbaar) als de CO2 waarde weer acceptabel is.
De roosters blijven open als de CO2 waardes te hoog is (alleen in die ruimte waar de waarde te hoog is, de rest gaat dan dicht). De bediening van de Vent-O-Staat schakel ik uit en gebruik daar alleen de voeding van. Alles draait op een Raspberrypi met Domoticz.
Kortom den werkend systeem Dankzij de ESP8266.
Iedere motorunit en MV meld zich aan bij de router met een vast IP.

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 697398 op 28-09-2019 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1259394

Best Topcase1. Zou je jouw oplossing ook al bij anderen durven uit te rollen? Wij hebben (weer) problemen met onze systemen en zoeken naar een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 1259394 schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:09:
Best Topcase1. Zou je jouw oplossing ook al bij anderen durven uit te rollen? Wij hebben (weer) problemen met onze systemen en zoeken naar een oplossing.
Natuurlijk wil ik mijn oplosing(en) uitrollen, maar het omvat best wel wat en je moet wat soldeer en programmeer-ervaring hebben.
En waar wil je dat ik mee begin? Zal ik eerst maar laten zien wat ik gemaakt heb en hoe het werkt? Het vraagt best wel geduld en lef, maar voor de hobby is het een leuke bezigheid.

@Paff2019 ,kun je aangeven welke problemen je op het ogenblik hebt?

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 697398 op 02-10-2019 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Momenteel ben ik ook aan het kijken voor het grote probleem van veel mensen en dat is de Flowsensor.
Ikzelf heb dit niet meer nodig zoals gezegd omdat ik een totaaloplossing voor mezelf heb gemaakt.
In het gebouw waar ik woon zitten veel mensen waarbij die Flowsensor kapot is gegaan en om dit te laten maken door het bedrijf (...) uit Amsterdam is gewoon te duur.
En om ze om te bouwen tot mijn systeem is voor veel mensen te moeilijk. Raspberrypi en IP nummers vastleggen in je router is teveel gevraagd.
Dus ben ik nu voor die mensen aan het kijken om de flowsensor om te bouwen en ik denk aan het volgende.
Het “pijpje met opnemer” weghalen en een druksensor in het kastje met een slangetje naar binnen in de buis. Dit even kort door de bocht maar moet lukken. Er zijn zat mensen hier bij Tweakers die dit kunnen berekenen welke spanningen er nodig zijn om de Electronika in het kastje de juiste waardes te laten geven. Ik ga ze opmeten in ruststand en op volle toeren.
Verder wil ik kijken om een filmpje te maken zodat iedereen kan zien hoe het bij mij werkt (ik heb een proefopstelling) die ik wel makkelijk kan laten zien maar heb geen ervaring met YouTube. Misschien iemand die mij daarmee kan helpen? Iedereen zijn specialisatie toch?
Misschien kan die persoon mij helpen een YouTube kanaal te openen met demonstratie hoe dit systeem wordt gemaakt in delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vikgr
Ik wil helpen met YouTube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Registratie: Oktober 2019
  • Niet online
Ton27 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:22:
Inmiddels van een Alusta gebruiker die het Vento-System, de sensors en de printen uit de Bingo's heeft gesloopt, deze spullen van hem overgenomen als reserve onderdelen. Ik ga binnenkort eens kijken wat ik met de tips en / of de prints kan fixen.

Overigens interessant te weten dat van wie ik de spullen heb overgenomen, dat die in de Bingo's met een Arduino Micro en een DRV8824 stappen motor driver de bestaande stappenmotor aanstuurt. Werkt. Via een trafo in de meterkast en de bestaande bekabeling wordt de zaak centraal van voeding voorzien. Ik heb hem op deze thread gewezen, het zou fijn zijn als hij met zijn ervaring mee kan doen!

Voor de toekomst zie ik hier ook veel in. Denk dan alleen aan arduino nano's met een wifi module. Z wave zou nog mooier zijn. Ik hou jullie op de hoogte.
Beste Ton27
Dat van die stappenmotor klopt niet als je het over de bingo16 heb tenminste, in de Bingo16 zit een synchrone motor.
Is aan te sturen met een ESP8266 met de componeneten op de print (processor verwijderen van de print). En dan gelijk het programma er in voor de afstandsbediening en de led's aansturing. Laten inloggen op je router met een vast ip nummer.

Voor de duidelijkheid: er is iets fout gegaan met mijn email en ik ga verder onder de naam topcase001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Beste vikgr,

Bedankt voor je aanbod. Inmiddels ben ik met alles klaar (geheel eigen systeem op Raspberrypi en Arduino) Zonder flowsensor. En voor de mensen die hun systeem in orde willen houden heb ik de oplossing om de Flowsensor te overroulen en blijft de werking van het systeem hetzelfde. Daarom ga ik mij nu verdiepen in het openen van een kanaal op youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
[quote]Topcase001 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 21:49:
[...]

Beste vikgr,

Bedankt voor je aanbod. Inmiddels ben ik met alles klaar (geheel eigen systeem op Raspberrypi en Arduino) Zonder flowsensor. En voor de mensen die hun systeem in orde willen houden heb ik de oplossing om de Flowsensor te overroulen en blijft de werking van het systeem hetzelfde.

[ Voor 14% gewijzigd door Topcase001 op 19-05-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1259394

Anoniem: 697398 schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:22:
[...]

Natuurlijk wil ik mijn oplosing(en) uitrollen, maar het omvat best wel wat en je moet wat soldeer en programmeer-ervaring hebben.
En waar wil je dat ik mee begin? Zal ik eerst maar laten zien wat ik gemaakt heb en hoe het werkt? Het vraagt best wel geduld en lef, maar voor de hobby is het een leuke bezigheid.

@Paff2019 ,kun je aangeven welke problemen je op het ogenblik hebt?
Nadat we de flowsensor hadden ontkoppeld om weer periodiek schoon te maken schoot het systeem in Error. Tijdens het opstarten blijft het systeem in de mode 'initialiseren' hangen en gaat daarna over in storing (melding: neem contact op met uw onderhoudsmonteur). Daarna kunnen we het systeem wel op noodventilatie zetten, maar dat is alles. We hebben spanning eraf gehaald. We hebben een ander zeker werkende airflow aangesloten. Alles zonder het gewenste effect. Tijdens het opstarten doorloopt het systeem wel succesvol alle mechanische tests. Daarna gaat het fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Anoniem: 1259394 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:48:
[...]

Nadat we de flowsensor hadden ontkoppeld om weer periodiek schoon te maken schoot het systeem in Error. Tijdens het opstarten blijft het systeem in de mode 'initialiseren' hangen en gaat daarna over in storing (melding: neem contact op met uw onderhoudsmonteur). Daarna kunnen we het systeem wel op noodventilatie zetten, maar dat is alles. We hebben spanning eraf gehaald. We hebben een ander zeker werkende airflow aangesloten. Alles zonder het gewenste effect. Tijdens het opstarten doorloopt het systeem wel succesvol alle mechanische tests. Daarna gaat het fout.
Als je zeker weet dat de andere Flowsensor goed is (deze reageren soms niet zoals je zou willen) , dan moet je kijken of er niet een roosterunit stuk is. Die kan stuk geraken op eigenlijk twee manieren. Een printbreuk of een tandwielbreuk. (is allemaal te maken).

Doe het volgende:
twee stekers er uit, MV en Vent-o-systeem. Dan de stekers er in en direct de rechterpijl en de vakantie knop beide indrukken > 10 seconden wachten op de piep piep.
Lukt dat niet in 1 keer (komt omdat hij het wel direct doet als alles werkt) dan gewoon blijven herhalen totdat hij het wel doet.
Dan in het menu > roosters > testen >pijltje links > rooster 1 > oke
Dan in het zelfde menu rooster van 1 2 maken en 3 enz testen.
Is er daar 1 van fout?

Ik hoor van je. ik kan jou helpen om het te maken.
geef zo snel als mogelijk antwoord wan dan kan ik de volgende test doen. als er een rooster kapot is zeg ik hoe je hem moet maken.

YouTube: Alusta roosterunit ombouwen met ESP8266 Dit is een voorproefje, maar de opname kan beter. Zet wel de ondertiteling aan!

En de reparatie van een gescheurd tandwiel. De kwaliteit is helaas niet zo geweldig>
YouTube: Reparatie gescheurde tandwielroosterunit

Groet,

[ Voor 9% gewijzigd door Topcase001 op 16-10-2019 22:05 . Reden: Melding kwaliteit opname Youtube ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Beste Topcase,

Mijn ouders hebben zojuist een huis uit 2007 gekocht, waar een dergelijk systeem in zit met een stuk of 8 Bingo 30 roosters.
Nu heb ik zelf wel redelijk wat ervaring met domotica en in het bijzonder de ESP8266 en ESP32, maar die Bingo 30 systemen zijn voor mij (nog) onbekend.

De CO2 censoren wil ik in principe compleet vervangen om de ventilatie afzuig unit en de Bingo's later met een domotica-systeem (in ons geval Home Assistant) te besturen.

Graag zou ik de Bingo 30 roosters willen besturen met een Arduino of ESP, maar dan bij voorkeur vanuit de locatie waar de besturingsunit geplaatst is om zo te voorkomen dat ik een ESP in ieder rooster moet verwerken.

Is dat mogelijk?

Hoe bestuur jij de roosters nu exact? De je dit via infrarood of gebruik je de GPIO's van de ESP rechtstreeks op de print van de Bingo?

Zou je die informatie eventueel met mij (of iedereen) willen delen? Het is zonde om voor die paar roosters het wiel weer helemaal opnieuw uit te moeten vinden.

Mvg,

Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@mw303 Waarom de sturing op CO2-niveau laten vervallen? Dat is juist een van de mooiste manieren die er is: nooit teveel en altijd genoeg om het binnenklimaat gezond te houden.

Kun je de CO2-sensoren niet ook uitlezen met ESP8266 en dan via een centraal systeem (Raspberry Pi) besluiten welke roosters er open moeten?

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 19-10-2019 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Ik ben van plan de CO2 sensoren te vervangen (niet laten vervallen) met een ESP32 i.c.m. een MH-Z19B voor CO2 en een BME280 voor temperatuur en luchtvochtigheid. De ESP32 gaat dan steeds in deep sleep en rapporteert de CO2, temperatuur en luchtvochtigheid data eens per 10 of 15 minuten naar Home Assistant.

Vervolgens wil ik Home Assistant de afzuigunit en de Bingo roosters laten aansturen.

De afzuigunit verwacht ik probleemloos te kunnen besturen (off/low/medium/high), nu nog de roosters.

Ik ben wel nog van plan te kijken wat er nu in de Alusta CO2 sensoren zit. Als dat ook een MH-Z19B of gelijkwaardige kwaliteit is, hoef ik ze wellicht niet te vervangen. Ik wil echter ook die lelijke behuizingen vervangen door een iets esthetisch verantwoorder ontwerp.

Als iemand informatie heeft hoe ik de Bingo 30 lokaal (in de behuizing) of nog liever centraal (vanuit de plaats waar nu de oude besturingsunit zit) kan besturen, zou ik die heel graag ontvangen. Dat scheelt een hoop uitzoekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
De wijze waarop ik het nu wil gaan doen moet juist nog 'slimmer' worden dan het problematische Vent-O-System. De bedoeling is dat ik niet alleen op basis van CO2, maar ook op basis van luchtvochtigheid en eventueel temperatuur ga regelen.

Zo wil ik de 'en suite' badkamer bijvoorbeeld laten afzuigen op basis van luchtvochtigheid in de badkamer en dan het normale ventilatieprogramma pauzeren alleen het rooster van het slaapkamerraam openen en de rest sluiten. Nadat de luchtvochtigheid is gedaald zal Home Assistent weer conform het normale programma besturen.

Ongeveer hetzelfde geldt voor de keuken. Als de afzuigkap aangeschakeld wordt, gaan alle roosters, behalve die van de keuken dicht en zodra de afzuigkap uit gaat, pikt Home Assistant het normale programma weer op.

Hoe ik het precies ga doen weet ik nog niet, maar het doel is in ieder geval volledige flexibiliteit en een minimum aan afzuiging. Alleen daar waar nodig.

[ Voor 25% gewijzigd door mw303 op 20-10-2019 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Macab
  • Laatst online: 31-01 18:13
Beste @Topcase001, dank voor de uitgebreide informatie over het Alusta issue. Zelf ben ik ook "slachtoffer" van het Alusta drama en zit actief met een inactief systeem. Persoonlijk ben ik redelijk handig maar beschik niet over jullie programeer en installatie skills terwijl ik graag met een short-cut van het probleem af zou willen. Zonder dieper in te gaan op domotica opties, bestaat er advies over het weer werkbaar hebben van het systeem? Mijn drempel is nog steeds een 01-08 error...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Macab schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:07:
Beste @Topcase001, dank voor de uitgebreide informatie over het Alusta issue. Zelf ben ik ook "slachtoffer" van het Alusta drama en zit actief met een inactief systeem. Persoonlijk ben ik redelijk handig maar beschik niet over jullie programeer en installatie skills terwijl ik graag met een short-cut van het probleem af zou willen. Zonder dieper in te gaan op domotica opties, bestaat er advies over het weer werkbaar hebben van het systeem? Mijn drempel is nog steeds een 01-08 error...
@Macab, DE 01 -08 storing is een storing bij rooster 1 en dan een communicatiefout.
Als je het volgende doet: twee stekers er uit, de MV en de Vent-o-systeem. Dan de stekers er in en direct de rechterpijl en de vakantie knop beide indrukken > 10 seconden wachten op de piep piep.
Het kan zijn dat dit niet in 1x lukt (komt omdat hij het wel direct doet als alles werkt) dan gewoon blijven herhalen totdat hij het wel doet.

Dan in het menu > roosters > testen >pijltje links > rooster 1 > oke
Dan in het zelfde menu rooster van 1 een 2 maken met het pijltje en 3 enz testen.
Is er daar 1 van fout? ik vermoed bij jou unit 1 al een fout geeft.

Hoogst waarschijnlijk zal hij bij rooster 1 al een fout geven en dan moet je eerst kijken of de led nog wel brandt. Brandt de led niet dan heb je een printboard breuk, brandt de led wel dan is het tandwieltje gescheurd en geeft hij een storingsmelding.
Je moet je voorstellen dat als je het systeem aanzet alle roosters (dat kan van drie tot wel 8 roosters zijn) de roosters als eerste de begin en eindposities gaan bepalen. Als het tandwiel gescheurd is zal hij de ene keer wel de eindstreep halen en de andere keer blijft hij slippen en kan hij geen eind- en beginwaarde geven. in zo,n geval geeft hij geen oké naar de vent-o-system.
Dan zouden de connectoren van de kabel ook nog een probleem kunnen zijn wat ik een enkel keertje zie.

Ik ga er even vanuit dat: de led brandt, de kabelconnectoren goed zijn, maar het tandwiel gescheurd is.
Dan is het een kwestie van de unit uit elkaar halen. Goed schoonmaken, maar dan ook echt goed schoonmaken van de as, tandwiel en lijmen met een goede lijm. Loctite is tot nu toe de lijm waarmee het goed gelukt is (veel lijmen geprobeerd, maar niet gelukt, zelfs niet met twee componenten enz. Voordat je de boel weer in elkaar zet, moet je een dag na het lijmen een combinatietang op de as zetten en met alle macht het tandwiel proberen te draaien. Zit hij dan nog vast, dan de boel weer in elkaar zetten. Ik heb een fotosessie van deze reparatie gemaakt (zie een paar berichten terug) niet van de allerbeste kwaliteit, maar je kunt wel zien hoe of wat.

Wat berichten terug is er iemand die geopperd heeft om een busje over het tandwiel heen te schuiven wat flink klemt. Daar zie ik ook wel wat in, maar vooralsnog lijm ik.

Het is zonde als 1 unit het niet doet het hele systeem onbruikbaar is geworden en bij de meeste mensen "plat" ligt.
Ik hoop dat je hier mee uit de voeten kan. Je hoeft niet te programmeren, maar wel een beetje schroeven.
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 21:30:
@mw303 Waarom de sturing op CO2-niveau laten vervallen? Dat is juist een van de mooiste manieren die er is: nooit teveel en altijd genoeg om het binnenklimaat gezond te houden.

Kun je de CO2-sensoren niet ook uitlezen met ESP8266 en dan via een centraal systeem (Raspberry Pi) besluiten welke roosters er open moeten?
Helemaal mee eens ThinkPad, waarom zou je goede sensoren niet gebruiken?
Er zitten bij het systeem de TGS4161 sensoren in en daar heb ik een ESP8266 bij geplaatst die de waardes naar Domotics stuurt (de waarde die de sensor normaal naar de Vent-O-Systeem) stuurt wordt afvangen. Bij een bepaalde waarde zegt Domoticz (script Blocky) dan tegen de unit: ga bij een bepaalde waarde open en bij een bepaalde waarde dicht.
Deze Unit is ook voorzien van een ESP8266 op het moment dat hij open staat een integer meegeven (1 of 0) en die gebruiken om te weten deze staat open of dicht.
Op de printboard van de unit zit een processor en die sloop je er uit en laat de boel overnemen door de ESP. De motor aansturing, de leds, de infrarood enz.
Op het moment dat het systeem aangezet wordt meldt deze esp zich bij de router aan (vast IP) en gaat hij eerst de begin en eindstand opnemen door gebruik te maken van de potmeter op de as. Ook zorg je dat hij de afstandsbediening uit kan lezen zodat je die ook kan gebruiken.
De begin en eindwaardes zet je vast en dan weet de esp wanneer hij de motor moet stoppen.

De MV voorzie je van een Sonoff die je opnieuw programmeert met een ESPeasy die je op beurt ook weer vanuit Domoticz opdracht kan geven om of de middenstand of de hoge stand kan draaien. Tegelijkertijd de units-roosters opdracht geeft om open te gaan. Als de b.v. de 30 minuten om zijn, zeg je roosters dicht, behalve die waar de CO2 waarde te hoog is.

Al met al een heel proces die je in stapjes moet uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
mw303 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:49:
Ik ben van plan de CO2 sensoren te vervangen (niet laten vervallen) met een ESP32 i.c.m. een MH-Z19B voor CO2 en een BME280 voor temperatuur en luchtvochtigheid. De ESP32 gaat dan steeds in deep sleep en rapporteert de CO2, temperatuur en luchtvochtigheid data eens per 10 of 15 minuten naar Home Assistant.

Vervolgens wil ik Home Assistant de afzuigunit en de Bingo roosters laten aansturen.

De afzuigunit verwacht ik probleemloos te kunnen besturen (off/low/medium/high), nu nog de roosters.

Ik ben wel nog van plan te kijken wat er nu in de Alusta CO2 sensoren zit. Als dat ook een MH-Z19B of gelijkwaardige kwaliteit is, hoef ik ze wellicht niet te vervangen. Ik wil echter ook die lelijke behuizingen vervangen door een iets esthetisch verantwoorder ontwerp.

Als iemand informatie heeft hoe ik de Bingo 30 lokaal (in de behuizing) of nog liever centraal (vanuit de plaats waar nu de oude besturingsunit zit) kan besturen, zou ik die heel graag ontvangen. Dat scheelt een hoop uitzoekwerk.
Jammer dat je een goede sensor wilt vervangen door een "stof sensor" de sensor die bij het systeem geleverd is de TGS4161 sensor en is een goede CO2 sensor. Deze waardes kun je "afvangen" en sturen naar Domotcz. Dan kun je ook nog beschikken over hele mooie grafieken en dat voor de prijs van een esp8266 € 2,00 of goedkoper
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
@mw303
Nu heb ik zelf wel redelijk wat ervaring met domotica en in het bijzonder de ESP8266 en ESP32.

Ik lees dat je ervaring hebt met de ESP8266 en veel plannen hebt met vochtsensoren en dergelijke.
Dan zal het niet zo'n probleem zijn voor jou om b.v. analoog de potmeter die op de as zit uit te lezen met de ESP, een led te laten branden (groen bij open) en (rood bij dicht) de IR kun je bij poot 3 de informatie uitlezen die binnenkomt van de afstandsbediening en een positief signaal uitsturen om de synchrone motor aan te sturen (links en rechts) laten stoppen bij de grootse en laagste waarde.

In het begin toen ik hiermee begon wilde ik ook alles op een presenteerblaadje en was teleurgesteld dat men mondjesmaat informatie gaf omdat je daar dan ook wat van leerde zei men tegen mij. Inmiddels ben ik hiervoor heel dankbaar omdat dat veel zoeken en leren werd en het een heel leuk project is als je het zelf en met een beetje hulp op kan lossen. Het heeft mij in ieder geval veel plezier en voldoening gebracht.

Daarnaast heb ik getracht een filmpje te maken en op Youtube te zetten, maar dat is niet mijn ding en foto's plaatsen kan ik nog niet bij Tweaters en nogmaals het is een heel project en ga gewoon ergens beginnen: b.v. bij de CO2 sensors in combinatie met Domoticz. Dan kunnen we het stap voor stap met elkaar doen.
Die sensoren worden gevoed door het Vent-O-system en breng daar in dezelfde behuizing (die jij niet mooi vind een ESP8266 aan. De voeding hiervoor kun je op de print vinden bij de pinconnector de ground en de 5Volt. Dan lees je de analoge waarde uit die het printje naar de Vent-O-system stuurt. Die lees je een 100 keer uit en deel je het getal zodat er een wat stabiele waarde uit komt en die waarde deel je door een getal met experimenteren zodat het overeen komt met de waarde die je uit kan lezen in de Vent-O-system.
Koppelen aan Domoticz en je hebt al heel wat verricht en mooie grafieken per ruimte.
Die ESP8266 kun je dan ook nog OTA programmeren zodat je niet ieder keer het trapje erbij hoeft te halen. Op zich al een leuk project en het begin om het hele systeem over te gaan nemen.
Succes!

Hierbij informatie betreffende de Co2 sensor die bij het Alusta systeem is meegeleverd.

.Afbeeldingslocatie: https://datasheetspdf.com/datasheet/TGS4161.html

[ Voor 199% gewijzigd door Topcase001 op 23-10-2019 16:45 . Reden: Taalfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Ik wil de sensoren niet noodzakelijk vervangen, alleen als dat nodig is. Ik wil graag goede sensoren die de PPM waarde aan mijn domoticasysteem kunnen melden. Als dat kan met de originele sensoren, is dat natuurlijk prima. Heb je daar meer informatie over?

Ik had gehoopt dat je iets meer informatie zou willen plaatsen over de exacte wijze waarop je de ESP8266 aan de print van het Bingo rooster hebt aangesloten? Als je die informatie in de vorm van foto's en een wat gedetailleerdere uitleg zou willen delen, zou dat heel fijn zijn. :)

Wellicht kunnen we alle opgedane informatie gewoon met elkaar delen, daar wordt iedereen slimmer van :)

Mvg,

Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Topcase001 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 23:00:
@mw303
Nu heb ik zelf wel redelijk wat ervaring met domotica en in het bijzonder de ESP8266 en ESP32.

Ik lees dat je ervaring hebt met de ESP8266 en veel plannen hebt met vochtsensoren en dergelijke.
Dan zal het niet zo'n probleem zijn voor jou om b.v. analoog de potmeter die op de as zit uit te lezen met de ESP, een led te laten branden (groen bij open) en (rood bij dicht) de IR kun je bij poot 3 de informatie uitlezen die binnenkomt van de afstandsbediening en een positief signaal uitsturen om de synchrone motor aan te sturen (links en rechts) laten stoppen bij de grootse en laagste waarde.

In het begin toen ik hiermee begon wilde ik ook alles op een presenteerblaadje en was teleurgesteld dat men mondjesmaat informatie gaf omdat je daar dan ook wat van leerde zei men tegen mij. Inmiddels ben ik hiervoor heel dankbaar omdat dat veel zoeken en leren werd en het een heel leuk project is als je het zelf en met een beetje hulp op kan lossen. Het heeft mij in ieder geval veel plezier en voldoening gebracht.

Daarnaast heb ik getracht een filmpje te maken en op Youtube te zetten, maar dat is niet mijn ding en foto's plaatsen kan ik nog niet bij Tweaters en nogmaals het is een heel project en ga gewoon ergens beginnen: b.v. bij de CO2 sensors in combinatie met Domoticz. Dan kunnen we het stap voor stap met elkaar doen.
Die sensoren worden gevoed door het Vent-O-system en breng daar in dezelfde behuizing (die jij niet mooi vind een ESP8266 aan. De voeding hiervoor kun je op de print vinden bij de pinconnector de ground en de 5Volt. Dan lees je de analoge waarde uit die het printje naar de Vent-O-system stuurt. Die lees je een 100 keer uit en deel je het getal zodat er een wat stabiele waarde uit komt en die waarde deel je door een getal met experimenteren zodat het overeen komt met de waarde die je uit kan lezen in de Vent-O-system.
Koppelen aan Domoticz en je hebt al heel wat verricht en mooie grafieken per ruimte.
Die ESP8266 kun je dan ook nog OTA programmeren zodat je niet ieder keer het trapje erbij hoeft te halen. Op zich al een leuk project en het begin om het hele systeem over te gaan nemen.
Succes!

Hierbij informatie betreffende de Co2 sensor die bij het Alusta systeem is meegeleverd.

.[Afbeelding]
toon volledige bericht
Jij heb wel een hele bijzondere manier van antwoorden. Eerst geef je een reactie met slechts een puntje '. ' er in en pas lang na mijn bericht wijzig je de reply met het puntje naar de inhoudelijke reactie op mijn bericht. Dat volgt zo toch niemand meer? ;)

Hoe dan ook merk ik dat je niet graag (alle) informatie deelt (getuige het feit dat je schrijft dat je vind dat ik alles maar op een presenteerblaadje wil) of niet weet hoe je een afbeelding op dit forum kunt plaatsen, wat op zich natuurlijk altijd mogelijk is, ook als standaard lid van dit forum.

Volgens mij is hele idee achter delen juist dat ieder zijn deel van de bevindingen deelt zodat je samen kunt profiteren van het geheel. Jij wilt dus feitelijk dat ik alles nogmaals zelf uitzoek. Bedankt in ieder geval voor de beperkte informatie die je wel gedeeld hebt. (y) De rest zoek ik dan zelf wel uit. Het is alleen zonde van de tijd om het wiel opnieuw uit te vinden.

Misschien vaar ik uiteindelijk ook wel een geheel ander koers. Die roosters zou je ook zonder enige modificatie met 0-10v aan kunnen sturen en dat kan ook prima met een ESP en wat extra componenten. Dat ga ik eerst proberen zodra het huis begin volgend jaar is overgedragen. Eerder heb ik helaas geen toegang tot de roosters.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/z40rz60/Greenshot-2019-10-24-13-22-57.png
image host

In het kader van delen met anderen ook maar meteen hoe ik dat denk te gaan doen:

Dit ding kopen bij Ome Ali:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/McX8fqK/61v-BB3-Ix-GIL-AC-SL1024.jpg
upload s
0-10V PWM Digital to Analog Signal Tranformer Converter Module

Op Din- sluit de de GND van je Wemos D1 mini (of andere ESP8266 module) aan.
Op de Din+ sluit je bijvoorbeeld D1 (GPIO5) aan.
Op de 12v +/- sluit je een stabiele 12V voeding aan.
Op voltage output +/- zit je 0-10volt "signaal"

Dan met ESPhome, ESPeasy of eventueel met zelfgeschreven code in arduino IDE de volgende settings gebruiken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
esphome:
  name: bingo_rooster_1
  platform: ESP8266
  board: d1_mini

wifi:
  ssid: !secret esphome_wifi_ssid
  password: !secret esphome_wifi_password

api:
  password: !secret esphome_api_password

ota:
  password: !secret esphome_ota_password

logger:

output:
  platform: esp8266_pwm
  pin: D1
  frequency: 5000 Hz
  id: pwm_output

fan:
  platform: speed
  output: pwm_output
  name: "Bingo rooster 1"
  speed:
    low: 0.05
    medium: 0.4
    high: 1

Dit is dan zowel toepasbaar op de mechanische ventilator als op de Bingo roosters (denk ik), al zal zal je voor de roosters wel moeten meten met welke low/media/high waarde je precies op 'dicht', 'half open' en 'open' komt. Dat kan ik pas testen als ik er toegang op heb. Uiteraard moet de 24v AC wel aangesloten blijven, wellicht de voeding uit het Vento-O-systeem hergebruiken.

Eventueel voor de roosters eerder een 'light' component gebruiken om echt alle standen van de Bingo roosters in te kunnen stellen:

code:
1
2
3
4
light:
  - platform: monochromatic
    name: "Bingo rooster 1"
    output: pwm_output

Zelf gebruik ik ESPhome in combinatie met Home Assistant, maar als je Domotics o.i.d. gebruikt, kan dit ook met mqtt. Dan zet je API uit en gebruik je MQTT:
https://esphome.io/components/mqtt.html

Als dit werkt is mijn bedoeling een kastje te bouwen met daarin 1 ESP32, waar alle roosters, de mechanische ventilator (die we waarschijnlijk vervangen door een stiller exemplaar, deze is immers ook al 12 jaar oud) bestuurd worden en alle CO2 sensoren uitgelezen worden.

Uiteraard ga ik alle informatie hier delen, want ik kan mij zo voorstellen dat er wllicht nog andere tweakers zijn die zo'n k*t systeem van Alusta hebben en het vaker niet dan wel werkende Vento-O-System besturingskastje met gierende banden de deur uit willen schoppen ;)

Tip vor Topcase:
Afbeeldingen delen met anderen:
Hier uploaden: https://nl.imgbb.com/
en de URL plakken in de afbeelding tag boven dit bericht venster of als UBB code gewoon in je bericht op de plek waar je de afbeelding wilt hebben

[ Voor 25% gewijzigd door mw303 op 24-10-2019 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
@mw303 Bedankt voor de tip👍En dat ik eerst reageerde met een . kwam omdat er twee keer hetzelfde bericht van mij stond en er een daarvan weggehaald had en een punt heb laten staan. Het lukte mij niet om het hele bericht te verwijderen (onkunde van mijn kant denk ik) en i.v.m ruimte gebrek heb ik dat met een nieuw bericht gevuld (ik dacht dat je dat wel zou begrijpen).
Dat ik geen foto’s kan plaatsen heeft te maken met het “ karma” getal en omdat (heb ik een stukje terug uitgelegd) het fout is gegaan met mijn e-mail adres en moet ik de “karma” puntjes opnieuw verdienen. Daar naast wordt gevraagd door Tweakers om zuinig om te gaan met de ruimte en het geen zin heeft om er plaatjes op te zetten die via links al een keer gegeven zijn in deze topic🤭
En delen is inderdaad delen en niet alleen roepen ik ga het zo doen, ik denkt dat, het kan ook zo, en als het huis is opgeleverd, als dit werkt ben ik van plan.....Misschien heb ik een beetje moeite met de toon in jou berichten en mij het gevoel geven om mij te verantwoorden. Vanuit mijn optiek: als je daadwerkelijk ergens mee bezig bent en je hebt vragen kun je ze stellen en kan ik gerichter vertellen wat ik heb gedaan en niet wat ik “denk” te gaan doen. Verder is dit project zo omvangrijk dat een complete verhandeling teveel gevraagd is. Ook zijn er mensen die dit in kleine stapjes willen doen omdat zij niet kunnen solderen b.v. of het gewoon simpel willen houden en alleen willen weten om een roosterunit te repareren.
Je schrijft ook dat het lang duurt voordat ik antwoord geef. Als je gewoon een drukke baan hebt en een sociaal leven is een paar dagen later een antwoord geven toch niet verkeerd?
Je zegt dat je een andere koers gaat varen en de roosters op een andere manier wil aansturen. Prima toch? Dan ben ik wel erg benieuwd naar hoe je dat gaat doen. Maar wel pas plaatsen als je het gerealiseerd hebt hoor en niet dat je “denkt” dat het kan. Ik wacht af en voor de mensen die ergens begonnen zijn en vastlopen sta ik open. Misschien duurt het een paar dagen voordat ik antwoord geef 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Ik heb dit al getest, alleen niet met een Bingo 30 rooster. Met de wemos d1 mini en het bovengenoemde printje, stuur ik vanuit Home Assistent probleemloos traploos van 0 tot 10 volt uit. Theoretisch zou dit ook moeten werken voor de roosters.

Met deze schakeling stuur ik momenteel al een zehnder comfofan probleemloos van off, naar low, medium of high.

Tegen de tijd dat het zover is kom ik er op terug.

Mvg,

Michel (die ook een drukke baan heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Overigens, gebruikmakend van mijn tip, kan ook jij gewoon afbeeldingen plaatsen, daarvoor heb je geen opslagruimte op dit forum nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
@mw303
Begrijp ik jou goed dat jij de 0-10V PWM Digital to Analog Signal Tranformer Converter Module wil gebruiken om een Bingo rooster aan te sturen die op haar beurt weer aangestuurd wordt door een D1 ? En dat wil je dan doen vanaf de plaats waar de vent-O-system hangt? Dan heb je 8x die 0-10V PWM Digital to Analog Signal Tranformer Converter Module nodig plus 8x een D1 Op zich wel een aardige gedachte omdat je dan het rooster intact laat. Klopt dat zo wat je bedoeld?

Dit is dan een hele andere benadering, want ik ben uitgegaan van een rooster waarbij de processor stuk is en daarvoor in de plaats een D1 heb genomen als vervanger van die processor. En die D1 stuur ik rechtstreeks aan met de RaspberryPi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Ton27 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:46:

4.Het zou kunnen dat mijn luchtsnelheidssensor unit EE651-VB-84 (0505/P26558.043) op de WVE20SR ventilatorunit defect is (of alleen maar vervuild?) Iemand ervaring mee?

5.Mijn testmethode voor de luchtsnelheidssensor zou kunnen zijn (In het EE kastje):
24V DC
Plus op V+_1
Min op GND_2
DC meetpennen op GND_2 en AV_3
Kijken wat er gebeurt bij blazen met stofzuiger tegen de sensor
Zou afhankelijk van de blaaskracht 0,5V tot 4,5V resultaat moeten geven
Omdat hier wel enig risico aan zit, wil graag feedback van iemand die dit al een keer heeft gedaan of ideeën bij heeft

Mocht de luchtsnelheidssensorunit defect zijn en niet te repareren (zou ik vreemd vinden), dan wil ik:
6. De sensor bypassen met een weerstandbrug tussen de drie aansluitpunten. Heeft iemand dat misschien al eens gedaan? En met welke weerstanden (in kOhm)?
toon volledige bericht
Beste Ton27,
De sensor met een scoopje op de uitgang gemeten en daar loopt de spanning van 0,5 tot 4,5 v oplopend naarmate je harder blaast in pulsjes van 15 ms

Daarna de sensor zelf losgemaakt van de print en de weerstanden gemeten met de Ohmmeter.
Er zitten drie aansluitingen aan de sensor : Cold, Hot en Ground.
Cold = blauw in mijn geval
Hot = wit
Ground = rood

Tussen cold en hot zit 1,367 kOmh en als je blaast wordt dat 1,4 kOhm
Tussen hot en de ground zit 50 Ohm en als je blaast wordt dat 52 Ohm
Over cold en ground zit 1,313 kohm en als je blaast wordt dat 1,350 kOhm

Het is dus een soort van brug? waarbij de weerstand veranderd door de langsstromende lucht.

Overigens kun je de MV gewoon mechanisch schakelen met een Sonoff die je opnieuw programmeerd met ESPeasy en als schakelaar laat functioneren. Die kun je via je Raspberrypi, home, Zwave etc. schakelen.
De MV kent drie standen laag/middel en hoog. De elektronica kun je gewoon laten zitten want schakelen heeft prioriteit. Als je de MV open maakt zie je bij de Net-aansluiting blauw en bruin. Als je bruin doorschakelt naar de kroonsteen direct ernaast (zit allemaal in 1 blok) kroon steen zal ik maar zeggen (weet even de naam niet) dan gaat hij op de middenstand draaien. Als je de bruine draad naar de derde kroonsteen door lust gaat hij op volle toeren draaien.
Misschien heb je hier wat aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Topcase001 op 26-10-2019 16:37 . Reden: Tikfout 15 mv moet zijn 15 ms ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Topcase001 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 22:59:
@mw303
Begrijp ik jou goed dat jij de 0-10V PWM Digital to Analog Signal Tranformer Converter Module wil gebruiken om een Bingo rooster aan te sturen die op haar beurt weer aangestuurd wordt door een D1 ? En dat wil je dan doen vanaf de plaats waar de vent-O-system hangt? Dan heb je 8x die 0-10V PWM Digital to Analog Signal Tranformer Converter Module nodig plus 8x een D1 Op zich wel een aardige gedachte omdat je dan het rooster intact laat. Klopt dat zo wat je bedoeld?

Dit is dan een hele andere benadering, want ik ben uitgegaan van een rooster waarbij de processor stuk is en daarvoor in de plaats een D1 heb genomen als vervanger van die processor. En die D1 stuur ik rechtstreeks aan met de RaspberryPi.
Dat zou een optie kunnen zijn, echter gebruik ik wel maar één esp32 of eventueel één NodeMCU (esp8266) want die heeft voldoende GPIO's om alle roosters en ventilatie-unit aan te sturen én de sensoren uit te lezen, dit alles inderdaad vanuit het centrale punt waar nu de Vent-O-system unit hangt.

Je hebt dan inderdaad wel voor ieder rooster en voor de ventilatie-unit een "PWM Digital to Analog Signal Tranformer Converter Module" van +/- EURO 1,80 nodig https://www.aliexpress.co...042311.0.0.10644c4dDsIPQ4 maar uiteraard wel maar één 12v voeding en één esp32.

Als mijn theorie werkt, hoef je aan de roosters verder niets te doen, al kan opnieuw sealen van de PCB en het versterken van het tandwiel asje met een busje of eventueel wat ijzerdraadwikkelingen en wat epoxy natuurlijk geen kwaad.

[ Voor 8% gewijzigd door mw303 op 25-10-2019 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Topcase001 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 22:59:
@mw303
Ik vind jouw benadering ook echt super interessant, maar ik heb niet zo extreem veel verstand van electronics en geen scope dus voor mij is het lastig op eigen kracht te achterhalen hoe ik de ESP precies aan de rooster PCB koppel. Vandaar dat ik ook vroeg naar wat meer informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
@mw303 Oke, wij zijn twee verschillende mensen die de dingen vanuit hun eigen expertise bekijken. Jij als ik het goed begrijp vanuit de software kant en ik meer elektronisch leuke combi denk ik. Tegen die tijd dat ik foto's mag plaatsen doe ik dat, maar ik vind het leuk zoals jij het wil gaan doen en daar wil ik dan graag in meedenken. Ik heb nu twee demo systemen staan voor mensen die willen zien hoe ik het gedaan heb. Het voordeel is dat ik beschik over materiaal waar ik mee kan experimenteren. En nogmaals vind ik jou idee leuk om ook mee aan de slag te gaan. Maar dan moet jij wel de programmatuur zaken regelen. Als je namelijk alles in de kast kan doen van de Vent-o-systeem is dat handig, want daar zit best wel ruimte in. Je kunt de voeding daarvan gebruiken en de RJ45 connectoren naar de roosters toe. De CO2 signalen kun je dan ook opvangen en verwerken in de ESP32. Alleen hoe wil je de esp32 aansturen? Met Domoticz lijkt mij gaaf. Jou invalshoek vind ik best wel handig omdat dat een veel mindere belasting van het netwerk geeft. In mijn geval heb je op ieder rooster een esp en op ieder CO2 een esp en de MV een esp.
In jou geval alleen de esp32 en de MV dat scheelt heel veel belasting voor de router en laat de roosters met rust. Kan die esp32 dat allemaal wel aan?
In ieder geval een leuk project waar ik wel in mee wil gaan.
Wil je weten hoe je de bediening Vent-o-systeem uit kan schakelen en de voeding etc. gewoon kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Zeker, stuur anders de foto’s naar mijn email, dan plaats ik ze wel voor je.

Ik help graag mee met de software van de esp, domotics doe ik niets mee en kan ik dus ook niet mee helpen. Ik heb wel behoorlijke kennis van Home Assistant. Uiteindelijk is de esp het belangrijkste deel, de rest is alleen automatisering.

Voor de esp heb ik ervaring met espeasy, esphome en tasmota. Zelf software schrijven is voor deze toepassing niet nodig, het gaat met een van die 3 wel lukken.

[ Voor 72% gewijzigd door mw303 op 26-10-2019 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
mw303 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 07:20:
Zeker, stuur anders de foto’s naar mijn email, dan plaats ik ze wel voor je.

Ik help graag mee met de software van de esp, domotics doe ik niets mee en kan ik dus ook niet mee helpen. Ik heb wel behoorlijke kennis van Home Assistant. Uiteindelijk is de esp het belangrijkste deel, de rest is alleen automatisering.

Voor de esp heb ik ervaring met espeasy, esphome en tasmota. Zelf software schrijven is voor deze toepassing niet nodig, het gaat met een van die 3 wel lukken.
Voor Domoticz hoef je niet mee te denken omdat mijn hele systeem werkt! Het is meer de bedoeling dat ik met jou wil/ga meedenken met jou plan om vanuit de Vent-O-systeem met een ESP32 de boel te besturen. Misschien dat dit wat minder werk gaat opleveren voor de mensen die ook van plan zijn het systeem om te bouwen. Het systeem zoals ik hem gemaakt heb is best wel arbeidsintensief geweest vanwege de aparte ESP's in de units en de CO2 sensors.

Kun jij ons meer vertellen over Home Assistent omdat Jij zegt dat als je de ESPHome gebruikt niet hoeft te programmeren? Echt niet? In deze specifieke situatie waarbij je de ESP32 wil gaan gebruiken voor ventilatie toepassingen, zul je daar toch wel hier en daar wat moeten aanpassen lijkt mij? Inmiddels heb ik wat karma door jou duimpjes en kan een foto plaatsen.
Unit open
Opengewerkte unit om esp te laten zien
Open unitOpen unit 2Open unit 3

Bovendien kreeg ik weer twee berichten geplaatst??? Die kan ik niet weghalen dus zal ik hem de andere keer opvullen met andere tekst om zo ruimte te besparen.

[ Voor 42% gewijzigd door Topcase001 op 27-10-2019 17:20 . Reden: Reden twee berichten? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Ik kreeg nu weer twee berichten dubbel. Misschien komt het door mijn muis?

[ Voor 95% gewijzigd door Topcase001 op 27-10-2019 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Hahaha, ik had al gehoopt dat die duimpjes je zouden helpen.

Je hulp is heel welkom. Helaas kan ik nu nog niets testen want ik heb pas na 17 februari toegang tot tot roosters (overdracht huis).

Ik probeer al enige tijd een tweedehands rooster te bemachtigen om alvast mee te kunnen testen maar dat is zo goed als onmogelijk.

Met esphome kan je in principe alles maken. Zie https://esphome.io/

Ook zonder home assistant heel bruikbaar met mqtt.

Je fotos staan overigens achter een wachtwoord. Ik kan ze niet bekijken.

Mvg,

Michel

[ Voor 7% gewijzigd door mw303 op 27-10-2019 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
@Topcase001, wellicht even het wachtwoord van je fotoalbum map afhalen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mvJhxCy/Greenshot-2019-10-28-12-46-02.png

Foto's uploaden op dit forum is ook een hopeloos en onnodig omslachtig proces.

Doe het liever zo:

Upload de afbeelding hier: https://nl.imgbb.com
Kopieer de link die je daarna krijgt:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pwPFdM8/Greenshot-2019-10-28-12-49-35.png

en plak die gewoon in je bericht op de plaats waar je de foto wilt hebben:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NrxQ2HF/Greenshot-2019-10-28-12-50-56.png

[ Voor 58% gewijzigd door mw303 op 28-10-2019 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
mw303 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:46:
[...]
Doe het liever zo:
[...]
offtopic:
Waarom via een externe plaatjeshoster :? Voordeel van het Tweakers fotoalbum is dat de plaatjes over 10 jaar nog zijn te bekijken en het topic z'n waarde dus niet verliest. Bij een externe plaatjeshoster is het maar de vraag hoe lang ze nog in de lucht zijn. Als ze er over een jaar mee stoppen bijv. dan is het topic een stuk minder interessant :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Tja, vooralsnog zijn er van TS helemaal geen plaatjes te zien ;)

Tweakers.net stelt een magere 5 MB aan afbeeldingruimte ter beschikking met een hopeloos verouderd proces.

In moderne forumsoftware kan je afbeeldingen gewoon plakken, hier moet je eerst een (zeer beperkt) fotoalbum vullen en dan de afbeeldingslocatie kopiëren. Zeer omslachtig allemaal.

Ik ben het met je eens dat je een externe image hoster zo veel mogelijk moet vermijden, maar als Tweakers.net een goede database aan wil leggen, moet men daar ook de praktisch bruikbare middelen voor bieden. Op dit forum heb ik altijd het idee alsof ik qua mogelijkheden 15 jaar terug in de tijd ga. Ook moet mij mij eerst 'bewijzen' voordat ik zeer beperkte middelen ter beschikking krijg.

[ Voor 105% gewijzigd door mw303 op 28-10-2019 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
@mw303
Ik heb ze verzet naar “forum” nu zouden ze het moeten doen?

Overigens heb ik op een rooster wat spanninkjes gezet, maar dat werkt niet zoals het er staat.
Het plaatje van die vijf aansluiting van de rj45 is niet erg duidelijk, mede omdat er normaal 8 aansluitingen op zitten.

[ Voor 60% gewijzigd door Topcase001 op 28-10-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Hoe werkt het dan wel, ben je daar achter gekomen?

Met zeker alle respect van de wereld voor jouw klus met de wemos D1, dat lijkt mij in ieder geval voor mij geen optie. Dat vergt verregaande wijzigingen aan de PCB die ik simpelweg niet zie zitten.

Het is dan wat mij betreft een betere investering om te kijken welk signaal het Vent-O-Sytem naar de roosters stuurt. Dat kan nooit heel erg complex zijn, gezien de hardware van het systeem.

Wat is de volgende stap? Heb je enig idee op welke pin van de RJ45 stekker de AC 24v en de DC 0-10v sturing zit?

[ Voor 86% gewijzigd door mw303 op 29-10-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
mw303 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:44:
Hoe werkt het dan wel, ben je daar achter gekomen?

Met zeker alle respect van de wereld voor jouw klus met de wemos D1, dat lijkt mij in ieder geval voor mij geen optie. Dat vergt verregaande wijzigingen aan de PCB die ik simpelweg niet zie zitten.

Het is dan wat mij betreft een betere investering om te kijken welk signaal het Vent-O-Sytem naar de roosters stuurt. Dat kan nooit heel erg complex zijn, gezien de hardware van het systeem.

Wat is de volgende stap? Heb je enig idee op welke pin van de RJ45 stekker de AC 24v en de DC 0-10v sturing zit?
Update! In eerste instantie onderstaand antwoord. Lees daarna verder voor nieuwe bevindingen.
Alle aansluitingen geprobeerd volgens het plaatje met de vijf aansluitpunten van de RJ45 en niets werkt. Zelf zet ik een wisselspanning op 1 en 3 en daarop start de unit, maar dat wist ik al.
Ik vermoed dat het ingangssignaal ook een signaal terug stuurt en een soort van geregelde voeding is, maar daar heb ik geen apparatuur voor om dit te onderzoeken.
De update!
Wat er gebeurd is weet ik niet, maar als je op de 24 VAC een spanning zet gebeurd er niets, maar......... als een gelijkspanning op de input erbij zet doet de unit het wel degelijk! Dus ik had mij verkeken de eerste keer. Ik heb ook gelijk naar de uitgangsspanningen gekeken en geprobeerd de diverse spanningen aan te bieden op de ingangsspanning; die van initialiseren en open en dicht enz, maar het enigen wat er gebeurd is dat de begin en eindstand wordt gezocht en vervolgens kun je de unit met de afstandsbediening open en dicht zetten.

Vooralsnog werkt mijn systeem met de ingebouwde ESP8266 in de ventilatieunitse prima. Gebaseerd op de RaspberryPi waarom Domoticz draait (die heeft in feite de Vent-O-Staat overgenomen waarvan ik alleen nog de voeding gebruik) en de bestaande MV gebruik waaraan ik ook een ESP gekoppeld heb en kan aansturen via de tablet/telefoon of schakelaar.

[ Voor 37% gewijzigd door Topcase001 op 24-12-2019 15:15 . Reden: Update nieuwe bevinding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Ai, heel erg jammer.

Ik kan me haast niet voorstellen dat er tweeweg communicatie nodig is, maar ik durf ook niet te zeggen hoe dan wel.

Afwachten dan maar tot ik er zelf mee aan de slag kan, om nog een poging te wagen.

Bedankt iig voor je terugkoppeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Misschien zit er een verschil in de Bingo 30 en de Bingo 16, maar dat geloof ik niet omdat ik kortgeleden hier iemand van het forum geholpen heb met de tandwielreparatie en hebben wij foto's uitgewisseld waarbij het uiterlijk van de Bingo 30 er in eerste instantie anders uit zag, maar uitgekleed hetzelfde was. Zelfs de versie van de software van de Vent-O-systeem was exact hetzelfde. Dan neem ik aan dat de aansturing ook hetzelfde is.
Alleen vraag ik mij af hoe jij dat gaat doen als je zegt dat wat ik gedaan heb voor jou geen optie is. En wat jij dan gaat doen als het niet lukt wat jij voor ogen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Misschien is er nog een ding. Bij de CO2 melders heb ik mij heel lang verkeken op het feit dat nadat er een spanning op gezet werd ik geen enkele respons kreeg en later bleek dat deze censor eerst een 25 minuten moest opwarmen voordat hij waardes af ging geven. In dat half uur bleef hij gewoon 415 ppm afgeven en was er geen enkele reactie binnen dat half uur. Later ontdekte ik dat na het half uur hij waardes ging afgeven die klopten met de co2 waardes die ik aanbood.

Misschien dat dit voor het rooster ook zoiets geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Topcase001 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:23:
Misschien is er nog een ding. Bij de CO2 melders heb ik mij heel lang verkeken op het feit dat nadat er een spanning op gezet werd ik geen enkele respons kreeg en later bleek dat deze censor eerst een 25 minuten moest opwarmen voordat hij waardes af ging geven. In dat half uur bleef hij gewoon 415 ppm afgeven en was er geen enkele reactie binnen dat half uur. Later ontdekte ik dat na het half uur hij waardes ging afgeven die klopten met de co2 waardes die ik aanbood.

Misschien dat dit voor het rooster ook zoiets geldt?
Ik verwacht van niet. Bij de co2 sensor is dat een eigenschap van die specifieke sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Ik zou eerlijk gezegd verwachten dat bij ac 24v en dc 2,4 volt op de 0-10v in en gnd, het rooster zou moeten bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Ja, niet alleen verwachten, maar dat het gewoon de juiste waardes moeten zijn.
Begrijp dus ook niet waar die waardes op slaan die op die schets/schema/tekening staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Ja, niet alleen verwachten, maar dat het gewoon de juiste waardes moeten zijn.
Begrijp dus ook niet waar die waardes op slaan die op die schets/schema/tekening staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Kan je eventueel nog laten zien hoe je de sensoren uitleest met een esp? ik heb alleen ervaring met sensoren met i2c bus en niet zoals deze analoog.

Mvg,

Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kat uit de boom
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-03-2021
Ik krijg de controller unit met geen mogelijkheid uit de behuizing.
Erin zetten is duidelijk via die handleiding, maar eruit halen blijkt erg lastig...

Wat is de truuk???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Kat uit de boom schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:32:
Ik krijg de controller unit met geen mogelijkheid uit de behuizing.
Erin zetten is duidelijk via die handleiding, maar eruit halen blijkt erg lastig...

Wat is de truuk???
Hallo, de truc is dat de hevel die de klep open of dicht zet naar beneden moet staan.. Als je de connector erin doet en de hevel loopt nog trek je de connector eruit als hij beneden staat.
Draait de boel niet meer? Dan zitten er opzij twee kruiskopschroefjes en draai je die los en haal je het wormtandwieltje eruit. Dan kun je de hevel in de beneden stand zetten.

Dan zitten er boven en onder twee (vier) plastic borgjes. Daar zet je een klein schroevendraaiertje in en kun je met een combinatietang er een beetje trekkracht op de unit zetten op een verticaal gedeelte.
Doordat je er trekkracht op zet en het kleine schroevendraaiertje een voor een de lipjes (bordjes) loskrijgen.
En hup de unit is er uit!

Soms zitten ze wat vast en dan moet je er wat meer kracht op de tang zetten.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
mw303 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:30:
Kan je eventueel nog laten zien hoe je de sensoren uitleest met een esp? ik heb alleen ervaring met sensoren met i2c bus en niet zoals deze analoog.

Mvg,

Michel
Op de connector zit een uitgaand analoog signaal die naar de vent-O-system gaat. Die pak je en zet je op de AO van de D1. Dat is alles. De voeding voor de D1 zijn ook op de pinnen van de CO2 print te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kat uit de boom
Nog even een andere vraag.

Weet iemand of het mogelijk is om de unit te voeden via een POE injector of een switch met POE?
Dit vraag ik omdat de stekkers gewoon RJ45 lijken te zijn.

Als dat kan zou je daarmee dan in ieder geval de afstandsbediening kunnen gebruiken zonder dat de rest van de kabels verbonden hoeft te zijn met de Vent-O-Staat. Die steek je dan gewoon in de switch.

Zo zou je dan in ieder geval de kleppen handmatig kunnen bedienen zonder dat je telkens de hele machine aan hoeft te slingeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Nee dat kan niet. Voor zover ik weet draait de bingo unit op 24v AC terwijl PoE 48 volt DC is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Kat uit de boom ligt aan de mA die bij de 24 hoort .. met 1x a 2x 600mA gaat dat niet zo erg grote kans zijn.

Wikipedia: Power over Ethernet --> comparison tabel

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Kat uit de boom schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:59:
Nog even een andere vraag.
Weet iemand of het mogelijk is om de unit te voeden via een POE injector of een switch met POE?
Dit vraag ik omdat de stekkers gewoon RJ45 lijken te zijn.
Als dat kan zou je daarmee dan in ieder geval de afstandsbediening kunnen gebruiken zonder dat de rest van de kabels verbonden hoeft te zijn met de Vent-O-Staat. Die steek je dan gewoon in de switch.
Zo zou je dan in ieder geval de kleppen handmatig kunnen bedienen zonder dat je telkens de hele machine aan hoeft te slingeren
[quote]Kat uit de boom schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:59:

Waarom zo moeilijk doen? De voeding is er al. Je zet de bediening van de Vent-O-Systeem uit en.....(even openmaken, bovenste Electronika printje loskoppelen en je houdt de voeding over).
je kunt de roosters dan gewoon met de afstandsbediening regelen. Aan de andere kant snap ik je wel en ik gebruik zelf een adapter om de units te controleren na een reparatie. Die adapter is 18V AC/ 800 mA en ik heb gelijk voor je gekeken naar de gelijkrichter die op het printje van de roosterunit zit en dat is de DF04S ~635A~
Kun je kijken (Google) wat die kan hebben.
Misschien toch wel handig zo'n POE want dan hoef je ook de Vent-O-Systeem niet te slopen. Kun je ook gelijk een andere MV op hangen, maar dat kun je ook als je de bediening van de Vent-O-Systeem uitschakelt en alleen de voeding laat zitten.

[ Voor 26% gewijzigd door Topcase001 op 24-11-2019 16:35 . Reden: Aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kat uit de boom
Dank voor je reactie - Onze unit werkt op zich nog. Dus demonteren is nog niet aan de orde.
Printplaten verwijderen wil ik dus nog niet aan beginnen.

Uiteindelijk zou ik het liefste het hele systeem demonteren alsof het er nooit heeft ingezeten.
Dat zal echter pas gebeuren op het moment dat de vent-o-maat volledig het loodje legt.

Het liefst zou ik een off the shelf oplossing willen hebben waarbij je het elektrische gedeelte uit de Bingo units haalt en alleen een motortje overhoudt dat de schuif open- of dicht zet.

Voorlopig volg ik het draadje gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zorak
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-11-2023
Hi, ik volg dit topic zo nu en dan en ben zelf ook een trotse bezitter van een een Alusta setup im huis.

Nu heb ik nog 3 roosters die ik zo nu dan open of dicht zet, de mechanische afzuiger heb ik al laten vervangen door een ander apparaat.

Nu heb ik een omslachtige manier om de roosters te openen en te sluiten. (RJ45 erin stroom er op, rooster open of dicht, stroom er af en de kabel er weer uit en op naar de volgende.)

Nu ben ik benieuwd of er een optie is om de controller unit zo in te stellen dat hij alleen maar dienst doet als voeding. Zoals hierboven beschreven staat.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QXQ776T/338cbe59-f7a1-4885-ac4d-58822ed1ba55.jpg

Wat moet ik waarvan ontkoppelen? want als ik de twee bruine kabels ontkoppel, dan krijgen de vents geen stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
Hi Zorak

Bovenste printplaatje losmaken. De bovenste print (waar je nu tegen aan kijkt en eigenlijk de onderste print is) eruit halen en dan zie je aan de onderkant een aantal pinnen. Pinnen ombuigen zodat ze niet meer in de connector terecht kunnen komen waar ze nu uitkomen als je de print optilt.. Printplaatje terug zetten (dus de pennetjes mogen niet meer daar in waar ze uit komen. Printplaatje vastschroeven. De voeding- kabels (bruine) weer vastzetten en de boel dicht.
Nu heb je gewoon de voeding voor je units en kun je ze bedienen met de afstandsbediening. Het display functioneert nu gewoon niet meer. Ook de pieper niet.

Succes.

[ Voor 12% gewijzigd door Topcase001 op 17-12-2019 18:41 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zorak
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-11-2023
Pinnetjes omgebogen en het werk als een zonnetje, scheelt mij toch weer kabels swappen. :)

Thanks!

• Topcase001
  • Niet online
zorak schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:26:
Pinnetjes omgebogen en het werk als een zonnetje, scheelt mij toch weer kabels swappen. :)

Thanks!
Graag gedaan. Je bent goed bezig en nu kun je de roosters gewoon bedienen zonder al te veel moeite met je afstandsbediening. Nu kunnen alleen de roosterunits nog een keertje problemen opleveren en kun je mij altijd even vragen via een persoonlijk bericht. Je kunt ze ook nog bestuurbaar maken met een ESP8266, maar dat is voor de echte hobbyisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
mw303 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 23:07:
Ik zou eerlijk gezegd verwachten dat bij ac 24v en dc 2,4 volt op de 0-10v in en gnd, het rooster zou moeten bewegen.
Tot mijn schande moet ik bekennen dat er wel degelijk wat gebeurd. Op de een of andere manier had ik mij verkeken. Nu heb ik een 24 V wissel op de unit gezet EN een gelijkspanning. Die twee heeft hij nodig anders doet de unit niets. In mijn geval (omdat het mij niet helemaal losliet) ben ik opnieuw gaan kijken en kwam er dus achter dat de unit beide spanning nodig heeft om te kunnen werken.
De unit start op en zoekt het eind en begin punt. Daarna blijft de groene led knipperen. Je kunt met je afstandsbediening de unit gewoon open en dicht zetten.

In mijn geval is het nog steeds niet zinvol om verder te zoeken omdat ik een goed werkend systeem heb en naar mijn hand kan zetten wanneer en hoe ik wil. Ook maak ik gebruik van de CO2 waardes en laat mijn roosters daarop automatisch anticiperen. En dat met alle bestaande spullen.

Desalnietemin ben ik best nieuwsgierig of iemand nog verder komt dan bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenexpert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-01-2024
Ik heb deze thread met grote interesse gevolgd tot dusver. Mijn systeem werkte ook niet goed meer. ik heb de computer uit de Alusta vent-o-staat gesloopt en gebruik alleen de voeding, deze voorziet nog de Bingo 30 roosters van stroom.

Ik gebruik gewoon de bestaande RJ45 bekabeling. Ik heb de roosters op de voeding aangesloten middels een passieve PoE-injector. Zo'n ding is niet bedoeld om 24VAC door te voeren, maar aangezien het een dom apparaat is is het verder geen probleem. Dit is een simpele oplossing zonder iets te slopen of aan te passen. Let op dat je wel een Midspan Mode gebruikt (ik gebruik deze en die werkt: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.68aa4c4dP3qPsQ).
Ik heb een setje van deze connectors gekocht om het netjes aan te sluiten: Dv plugs: 5.5X2.1 Male.

Goed, mijn roosters hebben stroom, en van die vervelende vent-o-staat ben ik af. Nu de volgende stap:
Ik dacht als ik nou in de LAN-zijde van de PoE-injector een kabel prik naar mijn router, dan kan ik deze wellicht uitlezen, maar zo eenvoudig blijkt dat niet te zijn. De roosters hebben geen ethernet-capaciteit (zeg je dat zo ?) en krijgen ook geen ip-adres toegewezen omdat ze niet als netwerk-device worden gedetecteerd.

Maar toch lijkt het me dat het op een of andere manier mogelijk moet zijn om op deze manier iets uit te lezen. Zoals mijn gebruikersnaam al doet vermoeden, ben ik geen expert (Ik ben al trots dat ik überhaupt de boel zo van spanning kan voorzien).

Heeft iemand ideeën over hoe ik dit evt. voor elkaar kan krijgen?

Alvast bedankt voor je reactie!

[ Voor 2% gewijzigd door geenexpert op 23-01-2020 15:44 . Reden: kleine tekstuele verbeteringen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miggle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 15:04
Ik laat binnenkort de 7 ventilatieroosters (Cybelle Bingo, type 20 en 30) in onze woning vervangen door reguliere ZR roosters. Zijn er nog mede-tweakers die interesse hebben in de roosters cq. mechaniek/onderdelen daarin?

De roosters zijn in kleur RAL 7040 (lichtgrijs) en variëren in lengte 860 mm naar 1610 en 1735 mm tot 3215 mm.

• mw303
  • Niet online
Hoi Topcase,

Eindelijk kan ik aan de slag in het huis. Ik heb de sensoren al verwijderd. De units van de roosters heb ik nog niet verwijderd.

Welke pin gebruik jij exact om het analoge signaal van de sensor te halen en waar (op welke pins) meet jij de 3,3v of 5v voor de esp8266?

https://ibb.co/1r8FhLM

https://ibb.co/Nr6D0ST

Nu heeft tweakers ook al de mogelijkheid van deze image uploader gesloopt :(

Mvg,

Michel

[ Voor 20% gewijzigd door mw303 op 27-02-2020 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Ik heb besloten de CO2 sensoren toch geheel te vervangen. Er is lange tijd in het huis gerookt en ik kan mij niet voorstellen dat die volgerookte dingen nog goed (nauwkeurig) werken. Bovendien moet ik dan de hele PCB van de originele sensoren gebruiken en voeden en dat is zonde. Ik wil de sensoren ook in een mooiere en kleinere (brandmelder) behuizing plaatsen. Hiervoor heb ik een paar hele goedkoper brandmelders op Ali bestelt en die leeg gemaakt.

Het worden 4 stuks MH-Z19B CO2 sensoren met ofwel de ESP-01s en een DC step down in het kastje, ofwel alleen de MHZ19B en de DC step down in het kastje en de rest in de besturingskast. Ik moet gaan testen hoe dat gaat met het signaal van de MH-Z19B over een langere afstand. Misschien stop ik er ook wel een ESP32 in en gebruik de deep-sleep functie om iedere 10 minuten even de sensor uit te lezen.

De flowsensor kan ik nu ook prima uitlezen met een ESP8266. Die spuugt 0,5 tot 4,5Volt uit dus kan je met 2 weerstanden prima op 0-1V krijgen en aansluiten op de ADC van de ESP8266.

De ventilator box is vervangen door een Comfofan S P die een uitstekende 1 op 1 vervanger is. Ik heb niet hoeven boren. 4 schroefjes los, buizen los, nieuwe er op, vastschroeven en klaar.
De Comfofan kan je ook met 0-10volt besturen, dus ook die wordt zometeen netjes door de ESP8266 bestuurd. De Comfofan is ook VEEEEEEL stiller. ;)

De roosters heb ik nog steeds niet verwijderd, maar die zouden prima te regelen moeten zijn met 0-10V.

Het enige dat ik merkwaardig vind, is dat de roosters volgens documentatie op AC 24V zouden werken, maar de originele besturingskast maar een 14V AC ringkern trafo heeft en er op geen enkele aansluiting meer dat 14 volt AC uit komt.

Kennelijk werken de roosters dus ook op 12-14V AC. Weet iemand daar meer over?

Mvg,

Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
geenexpert schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:47:
...Goed, mijn roosters hebben stroom, en van die vervelende vent-o-staat ben ik af. Nu de volgende stap:
Ik dacht als ik nou in de LAN-zijde van de PoE-injector een kabel prik naar mijn router, dan kan ik deze wellicht uitlezen, maar zo eenvoudig blijkt dat niet te zijn. De roosters hebben geen ethernet-capaciteit (zeg je dat zo ?) en krijgen ook geen ip-adres toegewezen omdat ze niet als netwerk-device worden gedetecteerd.

Maar toch lijkt het me dat het op een of andere manier mogelijk moet zijn om op deze manier iets uit te lezen. Zoals mijn gebruikersnaam al doet vermoeden, ben ik geen expert (Ik ben al trots dat ik überhaupt de boel zo van spanning kan voorzien).

Heeft iemand ideeën over hoe ik dit evt. voor elkaar kan krijgen?
Dat is in dit draadje wel terug te lezen. De roosters hebben (12-)24V AC nodig en via 0-10volt kan je het rooster open en dicht sturen. In de theorie in ieder geval, want daadwerkelijk geprobeerd heb ik het nog niet. Dat komt volgende week of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Topcase001 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:28:
[...]

Tot mijn schande moet ik bekennen dat er wel degelijk wat gebeurd. Op de een of andere manier had ik mij verkeken. Nu heb ik een 24 V wissel op de unit gezet EN een gelijkspanning. Die twee heeft hij nodig anders doet de unit niets. In mijn geval (omdat het mij niet helemaal losliet) ben ik opnieuw gaan kijken en kwam er dus achter dat de unit beide spanning nodig heeft om te kunnen werken.
De unit start op en zoekt het eind en begin punt. Daarna blijft de groene led knipperen. Je kunt met je afstandsbediening de unit gewoon open en dicht zetten.

In mijn geval is het nog steeds niet zinvol om verder te zoeken omdat ik een goed werkend systeem heb en naar mijn hand kan zetten wanneer en hoe ik wil. Ook maak ik gebruik van de CO2 waardes en laat mijn roosters daarop automatisch anticiperen. En dat met alle bestaande spullen.

Desalnietemin ben ik best nieuwsgierig of iemand nog verder komt dan bovenstaande.
@Topcase001 inmiddels heb ik een rooster uitgebouwd en de hele besturingskast (Ventostaat) inmiddels vervangen. Hiervoor heb ik de bestaande printplaten verwijderd en een experimenteerplaat er in geschroefd waar de 0-10 volt regelaars, de ESP32, de DC 12v voeding en een 3,3 DC-DC step-down op zitten. De originele 14v AC (??) ringkerntrafo heb ik hergebruikt.

Hiermee kan ik nu de comfofan (die de originele alusta fan vervangen heeft) prima traploos regelen.

Nu zijn de roosters aan de de beurt. Ik ben er achter dat de onderste RJ45 connector de besturing is en dat de bovenste RJ45 connector naar een sensor gaat. Dat is een tegenvaller, want ik had gehoopt dat die direct naar de besturingskast zouden lopen. Nu moet ik in de sensoren dus nog een AC-DC convertor en eventueel een 3,3 of 5v step-down plaatsen en kabels doorlussen. Aan de onderzijde van de kast heb ik een patchpaneeltje ingebouwd zodat ik de draden van de 0-10v sturingen en de 12-24V AC voedingsspanning van de roosters kan "doggen" en zo gemakkelijk op de bestaande kabels kan aansluiten.

Ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eM4RI4YtL64DdDZbZO2rub6zF0=/800x/filters:strip_icc()/f/image/aB28sxiRrAxcC5p1ejbzDvmf.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij vertellen welke PIN van de RJ45 wat is? Er zijn slechts 5 draden nodig en een RJ45 heeft er 8.

Wie vult dit aan?

RJ45:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQ45lya7G0X4cdvR7nYVWBsnrfI=/f/image/PWthxPZJWSbCbyUJ0s0O2v7Y.jpg

Alusta rooster:
12-24v AC -- PIN ?
0-10v DC UIT -- PIN ?
DC GND -- PIN ?
0-10v DC IN -- PIN ?
12-24v AC -- PIN ?

Alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door mw303 op 15-03-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Goed bezig, hier gaat mijn Tweaker-hart sneller van kloppen :9 Kudo's ook voor het gebruiken van adereindhulsjes (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Niet allemaal tegelijk he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
geenexpert schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:47:
Ik heb deze thread met grote interesse gevolgd tot dusver. Mijn systeem werkte ook niet goed meer. ik heb de computer uit de Alusta vent-o-staat gesloopt en gebruik alleen de voeding, deze voorziet nog de Bingo 30 roosters van stroom.
Toch jammer van de energie en materiaal dat je het zo gedaan hebt. Het was voldoende geweest de bediening uit te schakelen van de Vent-O-S en had en had je verder alles kunnen laten zitten, maar je hebt ongetwijfeld een hoop geleerd en zeker lef gehad om dit te doen, chapeau!

Goed, mijn roosters hebben stroom, en van die vervelende vent-o-staat ben ik af. Nu de volgende stap:

Nee, zeker niet. Het is niet uit te lezen omdat het geen netwerk-device is zoals je zelf al zei. Je kunt aan iedere flow-unit wel een ESP8266 hangen en daar zelf software voor schrijven zodat je er wel een netwerk-device van maakt. Die esp8266 meld zich dan draadloos (over WIFI) bij je netwerk aan en die koppel je weer aan Domoticz. Dan kun je je hart ophalen want dan zijn de mogelijkheden onbeperkt. Zelf bepalen wanneer een rooster opengaat (misschien a.d.v. een uitgelezen CO2 sensor) Hoe lang een rooster open blijft enz, nu kun je in ieder geval de roosters open en dicht zetten met de afstandsbediening

Gr/ topcase001
toon volledige bericht

[ Voor 0% gewijzigd door Topcase001 op 20-03-2020 13:55 . Reden: Antwoord met schuine letter voor de duidelijkheid. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
mw303 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:21:
Hoi Topcase,

Eindelijk kan ik aan de slag in het huis. Ik heb de sensoren al verwijderd. De units van de roosters heb ik nog niet verwijderd.

Welke pin gebruik jij exact om het analoge signaal van de sensor te halen en waar (op welke pins) meet jij de 3,3v of 5v voor de esp8266?

Mvg,

Michel
@Hi Michel,
Misschien heb je het al door dat ik de bestaande middelen gewoon benut, zo ook de Vent-O-staat waar ik alleen de besturing van onklaar gemaakt heb (zie draadje). Dan kan gewoon alles blijven zitten. Ik heb twee foto's waaraan je de aansluitingen kunt zien voor de ESP aan de print van de CO2 sensor. Uiteraard is dit later wel goed gesoldeerd met andere bedrading.
In je router een statisch IP aanmaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XX0_ajhHTa6G0TeDAy-ITYi8yU=/f/image/N7gkgce7CPIDrJmUFW9ijWql.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_i2NJVSJFVk9vEBjdRrZmFNtmI=/f/image/hhGThTIuoKYe6tVez6OJQzcS.jpg

Werkende Flowunits met ieder eigen esp8266 en eigen IP nummer. Te besturen vanuit Domoticz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhS5bGwdAhf-u2C1O40Ln3-1GFM=/f/image/EAJxjr3l5bIwCXmlxGRoY0Wv.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4soSZ9jSBHMgrNiDGFBy5ZjEQk=/f/image/PmtqJFL44DfgF5oGMWGrYuUT.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Topcase001 op 20-03-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Bedankt, maar ik bedoelde eoigenlijk deze vraag voornamelijk :)

Voor wat betreft de besturingsunit van de roosters:
Kan iemand mij vertellen welke PIN van de RJ45 wat is? Er zijn slechts 5 draden nodig en een RJ45 heeft er 8.

RJ45:
https://tweakers.net/i/UQ...hxPZJWSbCbyUJ0s0O2v7Y.jpg

Alusta rooster:
12-24v AC -- PIN ?
0-10v DC UIT -- PIN ?
DC GND -- PIN ?
0-10v DC IN -- PIN ?
12-24v AC -- PIN ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topcase001
  • Niet online
mw303 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:33:
[...]

@Topcase001 inmiddels heb ik een rooster uitgebouwd en de hele besturingskast (Ventostaat) inmiddels vervangen. Hiervoor heb ik de bestaande printplaten verwijderd en een experimenteerplaat er in geschroefd waar de 0-10 volt regelaars, de ESP32, de DC 12v voeding en een 3,3 DC-DC step-down op zitten. De originele 14v AC (??) ringkerntrafo heb ik hergebruikt.
Hiermee kan ik nu de comfofan (die de originele alusta fan vervangen heeft) prima traploos regelen.

Ja, wat zal ik zeggen. Allereerst leuk en netjes gemaakt, maar zoals ik het lees ga je er nog steeds uit van je eerste gedachte uit dat de flowunits gestuurd en bestuurd kunnen worden en daardoor dingen tegen het lijf loopt waar ik geen last van heb gehad. Mijn insteek is anders (zie draadje). Ik gebruik de bestaande materialen en lees de CO2 sensoren uit met de esp (3X) en de flowunits hebben ook allemaal een esp met eigen IP nummer vastgelegd met een statische IP op de router en de Vent-O-Staat bijna in tackt gelaten op de besturing na (10 minuten werk).

Nu zijn de roosters aan de de beurt. Ik ben er achter dat de onderste RJ45 connector de besturing is en dat de bovenste RJ45 connector naar een sensor gaat.

Daar zit gelijk de voeding voor de sensor bij die op de print gelijkgericht wordt en de boel in bruikbare spanningen voor de esp8266 verdeeld. Bovendien is de bovenste een RJ11

Dat is een tegenvaller, want ik had gehoopt dat die direct naar de besturingskast zouden lopen. Nu moet ik in de sensoren dus nog een AC-DC convertor en eventueel een 3,3 of 5v step-down plaatsen en kabels door lussen. Aan de onderzijde van de kast heb ik een patchpaneeltje ingebouwd zodat ik de draden van de 0-10v sturingen en de 12-24V AC voedingsspanning van de roosters kan "doggen" en zo gemakkelijk op de bestaande kabels kan aansluiten.

Zoals gezegd niet nodig als je de bestaande print gebruikt en ik vraag me af hoeveel stroom dat nu meer of minder is? Ook lees ik dat je ze gaat vervangen voor een "dust" sensor en ben benieuwd hoe dit allemaal gaat werken.

[Zoals gezegd is het een RJ11 (sensor) en geen RJ45
aansluitingen aan de soldeerzijde sensor:
1 ~
2 gnd
3 nc
4 nc
5 signaal analoog
6 ~

RJ45 Flowunit
1 24VAC
2 0-10 VDC uit
3 gnd
4 0-10 VDC in
5 24 VAC

Zoals gezegd heb ik hier niets mee hoeven te doen, maar de kabel is 1:1 en zo kun je bekijken welke spanningen er aan de Vent-O-Staat zit.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Hoi Topcase,

bedankt voor je reactie.

Ik zie als connector fysiek een RJ45. Een RJ11 heeft 6 pinnen en deze heeft er 8.

De bovenste connector is wel een RJ11, maar ik heb het over de onderste (of wellicht beide...)

Ik wil vanuit de ventostaat-kabels zelf de raam-unit gaan sturen en wil dus weten op welke connector en op welke pinnen van die connector ik wat moet aansluiten. Ik wil hiervoor niet de originele CO2 sensoren gebruiken, maar ik wil gewoon 14v AC op de unit zetten met de originele ringkerntrafo en dan met 0-10v stuurspanning het rooster openen en sluiten.

Als ik een RJ45 in de onderste connector stop (en eventueel een RJ11 in de bovenste connector), op welke pinnen zit dan wat en welke zijn niet in gebruik? Gewoon even voor de zekerheid want ik wil niets kapot maken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwSL0QzYaa4ThgCN7p5V0T0RPpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XmDFGaN6tqlMD98HiVQeOSFq.png?f=fotoalbum_large

Zijn bij de RJ45 pin 6-7-8 niet in gebruik? Als dat zo is snap ik je. ;)

Mvg,

Michel
Pagina: 1 2 3 Laatste