aanzuig warmtepomp via schoorsteen, of juist niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 12:40
In ons nieuwe huis komt een warmtepomp/CV combinatie, de Itho Daalderop Cool Cube. De warmtepomp onderscheidt zich van de meeste andere warmtepompen doordat hij geen gebruik maakt van een buiten-unit met een ventilator; de aanvoerlucht wordt aangevoerd via een 20 cm buis door het dak.

In de ruimte waar de warmtepomp komt te staan zit ook een gemetselde schoorsteen; een loze schoorsteen, want er zit niets op aangesloten en hij is naar beneden toe ook dicht. Naar de buitenlucht toe is 'ie zeker wel open, want als ik het enige afdekluikje open wat er in zit, dan zie ik alleen maar takjes >:) De schoorsteen is dus jarenlang dankbaar gebruikt als nestruimte. De afmetingen weet ik niet precies, maar ik schat dat het gat toch wel 35x20 cm groot is.

Ik wil de geluidsproductie ten gevolge van de warmtepomp tot een minimum beperken; dat is ook een van de redenen om voor de Cool Cube te kiezen en niet voor een Elga of Ecodan.

Mijn vraag:
zou het nog schelen als ik de aanvoer (of de afvoer?? Ik ga er eigenlijk vanuit dat de aanvoer het meeste geluid maakt) van de warmtepomp niet rechtstreeks door het dak laat gaan, maar door die schoorsteen?

Mijn eigen afwegingen:
Een mogelijk nadeel van deze oplossing is dat de aanvoerleiding 90 graden naar rechts afgebogen moet worden. Dat heeft wat invloed op de weerstand, maar niet heel veel; de rekenlengte voor 1 bocht van 90 graden is 8 meter, terwijl de totale rekenlengte onder de 98 meter moet blijven.

De rekenlengte van de aanvoer is overigens 23 meter en van afvoer 3,3 meter; dat sterkt mij in mijn idee dat de aanvoer meer weerstand veroorzaakt en dus meer geluid.

Beste antwoord (via Hkuit op 30-04-2016 19:10)

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Wat ik zou doen is voor de aanvoer als de afblaas nieuwe ronde kanalen laten plaatsen door de installateur en voorzien van geluiddempers.

Ik zou geen gebruik maken van de schoorsteen. De binnenmantel zal wel poreus zijn en als je daar de lucht door gaat aanzuigen pak je geheid meer vervuiling mee je systeem in.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Wat ik zou doen is voor de aanvoer als de afblaas nieuwe ronde kanalen laten plaatsen door de installateur en voorzien van geluiddempers.

Ik zou geen gebruik maken van de schoorsteen. De binnenmantel zal wel poreus zijn en als je daar de lucht door gaat aanzuigen pak je geheid meer vervuiling mee je systeem in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Rhaelak schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:03:

Ja, daar zit wat in.
En als ik in die binnenmantel een rvs of kunststof buis plaatst om die vervuiling te voorkomen, dan kan ik net zo goed recht omhoog door het schuine dak...!

Nog iemand ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou wel die schoorsteen gebruiken, met een extra buis er in.
De rest van je dak kan je dan weer zonnepanelen op leggen, zonder vervelende schaduwen van extra buisjes...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Als die cube geen ventilator heeft, hoe dacht je dan luchtstroom te krijgen, moet zo'n ding niet op een centrale afzuiging aangesloten zitten?
Het is een warmte terugwin unit, dus dan moet je zeker geen kou van buiten pakken maar gewoon van binnen, de afgekoelde lucht zou dan wel naar buiten gaan via die schoorsteen.

http://www.ithodaalderop....l_cube-07.98.92.026.2.pdf

Pagina 6
600 cuub per uur, dat is veel.

[ Voor 20% gewijzigd door Rol-Co op 04-04-2016 22:59 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je hebt het over beperking van geluid productie, daarom de keuze voor de Coolcube en niet voor een ecodan of Elga.
Dit snap ik niet helemaal, de Coolcube is een bromtol met magere prestaties vergeleken met de andere twee, zeker tov een ecodan.

Denk bij een gemetseld kanaal ook aan vocht. De luchttoevoer, maar zeker de afvoer is steenkoud. Pas dus op met condensvorming.
De afvoer maakt trouwens het meeste geluid.

@Rol-Co :
De Coolcube is geen warmteterugwinning, maar haalt warmte uit buitenlucht. Wel kan een mv-box met de uitblaas aangesloten worden op de luchttoevoer. Hierdoor wordt je ventilatieverlies wat beperkt, maar alleen wanneer de warmtepomp draait.

De Coolcube is ontwikkeld voor een beetje extra epc score in de nieuwbouw, meer niet.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat er een consument op zit te wachten. Voor verdere info zie hier.....

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Oxellaar schreef op maandag 04 april 2016 @ 23:25:
Je hebt het over beperking van geluid productie, daarom de keuze voor de Coolcube en niet voor een ecodan of Elga.
Dit snap ik niet helemaal, de Coolcube is een bromtol met magere prestaties vergeleken met de andere twee, zeker tov een ecodan.

Denk bij een gemetseld kanaal ook aan vocht. De luchttoevoer, maar zeker de afvoer is steenkoud. Pas dus op met condensvorming.
De afvoer maakt trouwens het meeste geluid.

@Rol-Co :
De Coolcube is geen warmteterugwinning, maar haalt warmte uit buitenlucht. Wel kan een mv-box met de uitblaas aangesloten worden op de luchttoevoer. Hierdoor wordt je ventilatieverlies wat beperkt, maar alleen wanneer de warmtepomp draait.

De Coolcube is ontwikkeld voor een beetje extra epc score in de nieuwbouw, meer niet.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat er een consument op zit te wachten. Voor verdere info zie hier.....
Tja,
ik heb geprobeerd om op dit forum zoveel mogelijk informatie bijeen te schrapen over warmtepompen en specifiek over de Cool Cube. Jij hebt in 'mijn' topic inderdaad regelmatig een goede reactie gegeven, maar we hebben het nooit over alternatieven zoals een Ecodan gehad. Zoals ik hierboven schreef: Ik krijg geen installateur gevonden die een prijstechnische interessante aanbieding doet voor een Ecodan en ik durf het niet aan om het (grotendeels) zelf te doen. Overigens lees ik over de Ecodan buitenunits dat mensen die omkasten en zelfs dat iemand hem tot helemaal achterin zijn tuin wil verplaatsen om van het geluid af te zijn. Daaruit concludeerde ik dat het met de herrie van de Ecodan dus ook niet meeviel...
Oxelaar, ik concludeerde uit jouw reacties dat jij zelf geen warmtepomp gebruikt, maar wel erg tevreden bent over een houtkachel en (vooral) over je goede isolatie.

Nou ja, we zullen het zien. Het lawaai van de Cool Cube leek vooral gerelateerd aan de muur waaraan je hem ophangt en niet aan de aan- of afvoer. Bij mij komt hij aan een stevige buitenmuur, dus ik ga er vanuit dat het met het doorgeven van trillingen wel mee zal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
En daar gaat het al fout..... De coolcube hoort op een frame gemonteerd te worden.
Alleen dan zal Itho klachten over geluid serieus behandelen.

Verder zal, gezien de lengte van de kanalen, de ventilator op een vrij hoge stand moeten draaien. De ventilator zelf produceert veel meer geluid dan de compressor zelf.
De compressor is nagenoeg geruisloos.
De trillingen kunnen soms wel wat resonantie gaan geven.

Verder is de afweging tussen een ecodan of een coolcube echt appels met peren vergelijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Oxellaar op 05-04-2016 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Oxellaar schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:37:
En daar gaat het al fout..... De coolcube hoort op een frame gemonteerd te worden.
Alleen dan zal Itho klachten over geluid serieus behandelen.

Verder zal, gezien de lengte van de kanalen, de ventilator op een vrij hoge stand moeten draaien. De ventilator zelf produceert veel meer geluid dan de compressor zelf.
De compressor is nagenoeg geruisloos.
De trillingen kunnen soms wel wat resonantie gaan geven.
Hoe bedoel je "lengte van de kanalen"? Er komen helemaal geen lange kanalen, het enige verschil tussen optie 1 (recht omhoog door het dak) en optie 2 (met 90 graden bocht naar schoorsteen) is die 90 graden bocht. Die bocht telt voor 8 meter, op een maximum van 98 meter, dus ik denk niet dat we dat een 'lang kanaal' moeten noemen.
Verder is de afweging tussen een ecodan of een coolcube echt appels met peren vergelijken.
Kun je wat specifieker zijn?
Ik gaf al aan dat ik toch ook al een paar keer heb gelezen dat gebruikers van een Ecodan proberen om het geluid van hun buitenunit te dempen, en dat iemand hem zelfs naar achterin de tuin wil verplaatsen. Dat is niet niks.
Kun je wat concreter opschrijven wat voor jou de grote voordelen van de Ecodan boven de Cool Cube zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hkuit schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:45:
[...]

Ik gaf al aan dat ik toch ook al een paar keer heb gelezen dat gebruikers van een Ecodan proberen om het geluid van hun buitenunit te dempen, en dat iemand hem zelfs naar achterin de tuin wil verplaatsen. Dat is niet niks.
Kun je wat concreter opschrijven wat voor jou de grote voordelen van de Ecodan boven de Cool Cube zijn?
Of in een niet-aan-het-huis grenzend schuurtje.
http://i58.tinypic.com/1z3s55k.jpg
http://i65.tinypic.com/2djs2go.jpg
http://i66.tinypic.com/107p9w8.jpg

Ik noem het geluid minimaliseren...
Never nooit niet dat er hier in huis een warmtepomp staat te brommen,piepen,blazen.
Ik wil 's nachts kunnen slapen...
Ik hoor hier zelfs de afzuiging van de buren brommen. :)
Dat is ook een "stille" itho en niet eens een warmtepomp.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2016 16:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:41:
[...]

Ik noem het geluid minimaliseren...
Never nooit niet dat er hier in huis een warmtepomp staat te brommen,piepen,blazen.
Ik wil 's nachts kunnen slapen...
Moet je eens bij mij komen kijken.........oh wacht, dat heb je gedaan :) viel toch wel mee?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Viel inderdaad mee.
Maar dat is iets anders dan een ventilatie wp. (denk ik)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
AUijtdehaag schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 18:49:
Viel inderdaad mee.
Maar dat is iets anders dan een ventilatie wp. (denk ik)
maar ik heb het ook niet over een ventilatie wp;
de Cool Cube is een warmtepomp voor de cv met daarnaast een gasketel (de Base Cube) en met de mogelijkheid om de ventilatielucht in te voeren in de aanvoerbuis van de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Hkuit schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:45:
[...]

Hoe bedoel je "lengte van de kanalen"? Er komen helemaal geen lange kanalen, het enige verschil tussen optie 1 (recht omhoog door het dak) en optie 2 (met 90 graden bocht naar schoorsteen) is die 90 graden bocht. Die bocht telt voor 8 meter, op een maximum van 98 meter, dus ik denk niet dat we dat een 'lang kanaal' moeten noemen.
Daar heb je gelijk in, ik had het "rekenlengte" even over het hoofd gezien.
Maar los van de lengte, waarom geen warmtepomp buiten opstellen ivm geluid, maar wel binnen?
In de basis hebben ze beide een compressor en een ventilator. De Ecodan is technisch gezien een mooier en stiller apparaat. Het binnendeel is zelfs nagenoeg geruisloos.
Zeker moet je ook bij een Ecodan rekening houden met geluidproductie.
Maar ik weet zeker dat er in verhouding meer klachten zijn over overlast van de coolcube, dan de overlast van een split warmtepomp.
Ik ken voorbeelden waar ruim 80 woningen met lw split warmtepompen, vlak bij elkaar opgesteld staan.
Maar ook kleinere projecten en de klachten zijn minimaal.
Kun je wat specifieker zijn?
Ik had gehoopt / verwacht dat, wanneer je zo'n investering doet, je daar jezelf wel in verdiept had.
Of anders wel had voor laten lichten.

Het rendement en de prestaties van een Ecodan zijn flink hoger als van een Coolcube.
Zoek maar eens naar de prestaties van de Coolcube bij -10 buitenT, of harde COP waardes.
Dat laatste kan ik niet eens vinden en bij -10 is de Coolcube uitgeschakeld en snort een Ecodan heerlijk verder.
De Coolcube werkt samen met een (merkgebonden) cv ketel, dat zie ik ook als een nadeel.
Verder geef ik je zwart op wit dat de energiebesparing minimaal zal zijn.
Ik hoor wel eens het voorschot van mensen met een Coolcube in een woning van bijv 2014 en daar lach ik om.
Kijk anders even verder in het Coolcube topic en neem een kijkje in het LW warmtepomp topic voor je die hand geld uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Oxellaar schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 22:01:
[...]

Kijk anders even verder in het Coolcube topic en neem een kijkje in het LW warmtepomp topic voor je die hand geld uitgeeft.
Ik doe niet anders, dat Coolcube topic heb ik gestart...
Maar, zoals gezegd; ik kan geen installateur vinden die voor ca 6 à 8000 een Ecodan met CV komt plaatsen en zelf doen is me net te lastig.
De Itho komt als compleet packet, met Spider thermostaat die ook de ventilatie aanstuurt. Dat sprak mij (als huisvader ;) ) ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb nu een half jaar zo'n Cool cube staan (trouwens ook met spIDer) en ik vind het geluid best meevallen. Bij mij komt het meest geluid van de compressor. Hij hangt wel aan een frame, zoals al gezegd. Het frame staat op een tegel en dan op een rubber matje zoals je ook onder een wasmachine legt. Dat ligt op een houten vloer, daardoor heb ik wel wat trillingen die doorgegeven worden. Maar op een beton vloer lijkt me dat je de verdieping eronder vrijwel niks hoort. Ik heb de aanvoer/afvoer pijpen meteen rechtdoor het dak naar buiten, daardoor staat de ventilator op standje 2 (of 3) van de 9. De ventilatie unit maakt meer herrie op de hoogste stand dan die hele cool cube.

Wat wel zo is, de warmtepomp heeft niet heel veel capaciteit (2.5KW) en in combinatie met vloerverwarming gebruikt hij best nog wel veel gas. Dit komt omdat de base cube bijspringt als de opwarming van je huis niet snel genoeg gaat. En vloerverwarming warmt gewoon van zichzelf al langzaam op.

[ Voor 4% gewijzigd door zonoskar op 05-04-2016 22:08 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
zonoskar schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 22:07:
Ik heb nu een half jaar zo'n Cool cube staan (trouwens ook met spIDer) en ik vind het geluid best meevallen. Bij mij komt het meest geluid van de compressor. Hij hangt wel aan een frame, zoals al gezegd. Het frame staat op een tegel en dan op een rubber matje zoals je ook onder een wasmachine legt. Dat ligt op een houten vloer, daardoor heb ik wel wat trillingen die doorgegeven worden. Maar op een beton vloer lijkt me dat je de verdieping eronder vrijwel niks hoort. Ik heb de aanvoer/afvoer pijpen meteen rechtdoor het dak naar buiten, daardoor staat de ventilator op standje 2 (of 3) van de 9. De ventilatie unit maakt meer herrie op de hoogste stand dan die hele cool cube.

Wat wel zo is, de warmtepomp heeft niet heel veel capaciteit (2.5KW) en in combinatie met vloerverwarming gebruikt hij best nog wel veel gas. Dit komt omdat de base cube bijspringt als de opwarming van je huis niet snel genoeg gaat. En vloerverwarming warmt gewoon van zichzelf al langzaam op.
super bedankt, goed om van een gebruiker te horen.
Wat dat laatste betreft;
ik overweeg om de vloerverwarming constant op één temperatuur te laten draaien, dan heb je minder last van opwarmvertraging. Als echte Tweaker moet ik daarmee gaan 'spelen' natuurlijk.

Een stap verder is het mogelijk aankoppelen van een zonneboiler; de subsidie daarvoor is ook aanzienlijk, en als die een beetje werkt dan hoeft de warmtepomp niet veel (extra) meer te doen. Wel weer een apparaat erbij, en een vat, maar gelukkig heb ik daar de ruimte voor, op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@ Hkuit, je nieuwe woning is toch een bestaande? Jaren 70/80 ofzo?
Kan je anders niet eerst een stookjaar overbruggen en goed je gasverbruik bijhouden voordat je een Coolcube koopt?

2,5 kW WP vermogen is echt weinig. Om dat in perspectief te zetten; MV bij -10 kost je al zo'n 1,5-2 kW aan verwarmingsvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Rhaelak schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 22:14:

2,5 kW WP vermogen is echt weinig. Om dat in perspectief te zetten; MV bij -10 kost je al zo'n 1,5-2 kW aan verwarmingsvermogen.
Moet je me even helpen:
wat is MV bij -10? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Oh sorry. Mechanische Ventilatie bij -10 buitenlucht. Je zuigt dan lucht af in je woning en via de roosters stroomt dan koude lucht naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hkuit schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 22:13:
ik overweeg om de vloerverwarming constant op één temperatuur te laten draaien, dan heb je minder last van opwarmvertraging. Als echte Tweaker moet ik daarmee gaan 'spelen' natuurlijk.
Dan moet je zeker zorgen dat je de unit niet hoort. 's Avonds hoor je geluidjes toch al een stuk beter. Ik wordt niet wakker als de warmtepomp aanslaat midden in de nacht, maar als hij draait lukt het me toch wel minder goed om in slaap te komen. Maar ik moet ver wel bij zeggen dat de wand tussen mijn slaapkamer en de vliering waar de warmtepomp staat nog niet helemaal dicht is. Dus binnenkort hoop ik te kunnen vertellen dat slapen prima lukt met de warmtepomp aan :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Hkuit schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 22:07:
[...]

Ik doe niet anders, dat Coolcube topic heb ik gestart...
Maar, zoals gezegd; ik kan geen installateur vinden die voor ca 6 à 8000 een Ecodan met CV komt plaatsen en zelf doen is me net te lastig.
De Itho komt als compleet packet, met Spider thermostaat die ook de ventilatie aanstuurt. Dat sprak mij (als huisvader ;) ) ook aan.
Ah ja zie het nu pas, dat topic was ook van jouw. Excuses, ik had het kunnen zien.

Financieel gezien is het best een aantrekkelijke combinatie, vandaar dat hij vrij vaak wordt toegepast.
Wel denk ik dat op termijn de ecodan voordeliger is, tov de itho.
Pas sowieso op met een warmtepomp in een oudere woning met matige isolatie.
Ik weet niet hoe goed je huis is geïsoleerd?
Maar zonder overschot van zonnepanelen kan het verbruik flink tegenvallen.

Ik schat ook in dat jij minder snel "last" zal hebben van het geluid, je hebt er bewust voor het apparaat gekozen. Veel eigenaren horen een apparaat draaien en hebben geen flauw idee waarom en wat het is. Ze hebben er nooit bewust voor gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Oxellaar schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 23:47:
[...]
Pas sowieso op met een warmtepomp in een oudere woning met matige isolatie.
Ik weet niet hoe goed je huis is geïsoleerd?
Maar zonder overschot van zonnepanelen kan het verbruik flink
isolatie: ik hoop redelijk goed. Het huis is uit 1977 maar blijkt toch steenwolisolatie in de spouw te hebben. De ramen hebben we overal laten vervangen door HR++. De vloerverwarming is helemaal opnieuw opgebouwd vanaf het zand, met 10-15 cm isolatie onder de slangen. De zolder tenslotte is helemaal geïsoleerd met steenwol.
Zonnepanelen komen er ook. Nog niet bepaald hoeveel, hangt er vanaf hoeveel we nog hebben na de verhuizing...!
Een beetje geluid zullen wij wel accepteren, maar hoe minder hoe liever. Misschien is ook daarom die zonneboiler geen gek idee; als de buffer overdag is opgewarmd door de zon, dan hoeft de warmtepomp 's avonds niet of niet hard te werken.
We gaan het zien; de cool Cube is besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Hkuit schreef op woensdag 06 april 2016 @ 23:44:
[...]

We gaan het zien; de cool Cube is besteld.
Ik ben benieuwd! Deel je je ervaringen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Rhaelak schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 14:16:
[...]

Ik ben benieuwd! Deel je je ervaringen hier?
Jazeker, dat was ik wel van plan. Zeker als de koppeling met de zonneboiler doorgaat, dan is het geheel wel Tweakers waardig hè.

Je moet wel even geduld hebben; in het cv-hok waar de installatie komt te hangen zit asbest verwerkt en dat wordt eerst gesaneerd. Die sanering is aangemeld en we moeten nu 4 weken wachten op de gemeente; begin mei gaat het eruit en een week later wil ik de Cool Cube laten komen.
Pagina: 1