HP Cool Cube aanbieding(?) Natuur en Milieu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-06 01:32
Ik krijg via Greenchoice een uitnodiging voor de Warme Huizendagen, met meerdere aanbiedingen op het gebied van duurzaam wonen. Één van de aanbiedingen:
Tijdens de Warme Huizendagen biedt Natuur & Milieu je de kans om voor de scherpe prijs van 4.799 euro een HP Cool Cube warmtepomp aan te schaffen. Inclusief spIDer Connect klimaat thermostaat én installatie.".

Mijn vraag: is dat nou zo'n scherpe prijs? Ik zie voor de Cool Cube prijzen rond de 3000 euro. Dan nog een thermostaat erbij van, zeg, 250 euro, dan heb je 1500 euro over voor de installatie. Dat vind ik nogal wat voor een apparaat wat op de plaats van de CV-ketel komt te hangen, met als extra twee leidingen naar de buiten-unit, die ook opgehangen moet worden.
Zie ik iets over het hoofd, is dit toch een scherpe prijs?
Ik zag inderdaad iets over het hoofd. De Cool Cube werkt altijd samen met de Base Cube, een gewone CV-ketel. Die kost ongeveer 1250,-. Datzelfde bedrijf rekent 2600,- voor de Cool Cube, samen 3850,-
Nog zo'n 1000 euro voor thermostaat en montage dus; is dat een redelijke prijs?

Is de Cool Cube trouwens goedkoper dan de veelgenoemde ELGA?

[ Voor 17% gewijzigd door Hkuit op 25-11-2015 20:38 . Reden: Prijs klopte niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb me ingeschreven om het te volgen. Wat ik zelf nog gek vind: cv ketel vervangen. Lijkt me koppelverkoop.

Nu komt natuurlijk straks wel de hamvraag. Wat bespaard dat? Hoeveel m3 of %.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
twixx schreef op woensdag 25 november 2015 @ 22:35:
Ik heb me ingeschreven om het te volgen. Wat ik zelf nog gek vind: cv ketel vervangen. Lijkt me koppelverkoop.

Nu komt natuurlijk straks wel de hamvraag. Wat bespaard dat? Hoeveel m3 of %.
Ik heb me ook ingeschreven.
Wat de CV ketel betreft; ik begrijp dat deze warmtepomp alleen met zijn 'eigen' ketel werkt, dus een combinatie van de Cool Cube warmtepomp met de Base Cube CV ketel. Dat is dus anders dan bij de ELGA van Techneco, die kan op iedere HR ketel.
Als je meer wilt weten over besparing, dan zou je in dit subforum eens moeten zoeken op ervaringen met de Cool Cube en met de ELGA. Er zijn nogal wat forumleden die er eentje hebben, o.a. EricPVT en MKleinman.

Een warmtepomp verbruikt wel electrische energie, maar zet die erg efficient om in warmte (factor 4 of beter), dus vooral als je zonnepanelen hebt is dit interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Ik heb bericht gekregen:
De deal is inclusief de bijbehorende cv-ketel.

De deal bestaat uit:
Het vervangen van uw bestaande cv-ketel en het plaatsen van een hybride cv-ketel met warmtepomp, inclusief slimme klimaat thermostaat, kost € 4.799,- inclusief BTW** en is inclusief:
· Hybride cv-ketel Base Cube CW4
· Warmtepomp HP Cube
· Slimme klimaat thermostaat spIDer connect
· Installatiemateriaal
· Arbeid/voorrijdkosten

** Voorwaarden:
· Alle aansluitingen binnen 1,5 meter
· Bouwkundige muur waar de installatie komt
· Internet aanwezig in de woning

Is op zich best interessant. Die spiDer connect thermostaat is net nieuw, geloof ik, en biedt best leuke mogelijkheden:
  1. "Eén slimme thermostaat voor ventilatie, verwarming, tapwater en elektrische apparaten";
    Dat is mooi, want er moet ook nog ventilatie in ons nieuwe huis
  2. "Bediening op afstand – altijd en overal, ook buiten de deur met app op smartphone of tablet"
  3. "Altijd inzicht in en controle over verbruik en comfort"
  4. "CO2-indicatie in woning (in combinatie met een Itho Daalderop ventilatiesysteem)";
    Lijkt mij ook zeer de moeite waard; ik heb begrepen dat CO2 in goed geïsoleerde huizen vaak te hoog oploopt.
  5. "Regelen van de verwarming in twee aparte zones (in combinatie met de Itho Daalderop Base Cube Duo ketel)";
    Dat wil ik ook graag, beneden en boven apart, ik denk alleen niet dat die Base Cube Duo ketel de standaard ketel is die bij deze prijs hoort. Dan moet ik dus bijbetalen
  6. "Energieleverancier onafhankelijk";
  7. "Geen abonnement of vast contract nodig"
  8. "Privacy: Itho Daalderop zal beschikbare data niet voor commerciële doeleinden gebruiken of laten gebruiken (zie privacy voorwaarden)."
  9. "Regelen van koeling (in combinatie met Itho Daalderop HP Cool Cube)";
    Mmm, ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat de aanbieding over de Cool Cube ging, maar zie nu dat het de 'gewone' HP Cube is. Ook weer bijbetalen dus, als ik koeling erbij wil
  10. "Aansturen en monitoren van het energieverbruik van elektrische apparaten";
    Ik weet nog niet of dit via een redelijk standaard protocol gaat, bijv. Z-Wave zoals bij de TOON. Ik lees elders " Wireless link with gateway (868 MHz)", zou dus Z-Wave kunnen zijn, maar het zegt nog niks.
    en weer ergens anders, bij FAQ: "Met welke andere systemen werkt spIDer samen (HUE, KNX,...)?
    spIDer werkt alleen samen met de Itho Daalderop protocollen en OpenTherm®. Elektrische apparaten en verlichting kunt u op afstand bedienen met de Powerplug.". Weer niet duidelijk dus welk protocol die Powerplug gebruikt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 12:39
Op puntje 10 kan ik antwoord geven; alles gaat via een eigen protocol van Itho dat ze b.v. Ook voor hun ventilatie systemen gebruiken.
Het is een gesloten protocol dat niet praat met b.v. Zwave of zigbee.

Bedankt voor de overige info. Ik heb me wel aangemeld maar nog geen bericht gekregen.

[ Voor 18% gewijzigd door remmuz op 07-12-2015 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkbi
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-05 17:15
Ook ik heb mij ingeschreven, inmiddels reactie van de dealer/installateur komen in januarie kijken of ik aan de installatie voorwaarden voldoet. Ben benieuwd wat ik moet bijbetalen voor de koeling regeling, zodra ik meer weet laat ik het hier weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Vreemd; Ik heb nog steeds niks gehoord.

Als je ze toch spreekt; vraag even of het gaat om de Base Cube Duo ;-)
(met twee CV circuits, voor LTV en HTV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ik heb inmiddels een offerte ontvangen. 4925,00 Inclusief een nieuwe rookgasafvoer. (Gaat nog 1000,00 subsidie af)
Hier zit verder wel alles bij; verwijderen/afvoeren oude ketel, plaatsen nieuwe ketel (Base Cube24/30) en HP Cube warmtepomp, plaatsen van lucht aan/afvoer kanalen en het aansluiten van de Spider Connect

Optioneel is een tweede (aan/uit) thermostaat voor het aansluiten van een tweede CV zone.
De LTV zone voor vloerverwarming beneden en HTV zone voor radiatoren boven kan ik straks onafhankelijk van elkaar regelen.

Ik heb afgezien van de Cool Cube. De koeling stelt met radiatoren niet veel voor. (dat ligt aan de radiatoren, niet aan het apparaat) en met vloerverwarming krijg je ijskoude voeten. (wij lopen in de zomer vaak op blote voeten en dan is een vloer van 15 graden niet fijn).
Bovendien was energiebesparing ons uitgangspunt, dus dan ga ik niet in de zomer extra vermogen in de warmtepomp stoppen om een beetje te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
remmuz schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 07:40:
Ik heb inmiddels een offerte ontvangen. 4925,00 Inclusief een nieuwe rookgasafvoer. (Gaat nog 1000,00 subsidie af)
Hier zit verder wel alles bij; verwijderen/afvoeren oude ketel, plaatsen nieuwe ketel (Base Cube24/30) en HP Cube warmtepomp, plaatsen van lucht aan/afvoer kanalen en het aansluiten van de Spider Connect

Optioneel is een tweede (aan/uit) thermostaat voor het aansluiten van een tweede CV zone.
De LTV zone voor vloerverwarming beneden en HTV zone voor radiatoren boven kan ik straks onafhankelijk van elkaar regelen.

Ik heb afgezien van de Cool Cube. De koeling stelt met radiatoren niet veel voor. (dat ligt aan de radiatoren, niet aan het apparaat) en met vloerverwarming krijg je ijskoude voeten. (wij lopen in de zomer vaak op blote voeten en dan is een vloer van 15 graden niet fijn).
Bovendien was energiebesparing ons uitgangspunt, dus dan ga ik niet in de zomer extra vermogen in de warmtepomp stoppen om een beetje te koelen.
Wat koelen betreft: ik dacht dat je bij vloerverwarming de koeling sowieso niet kouder dan 18 graden moet zetten ivm dauw/dauwpunt. Het koelend effect is dan nog steeds aanzienlijk, gok ik, want het oppervlak van je vloer is groot, en de lucht is 's zomers toch soms warmer dan 25 graden.

Ik krijg volgende week de installateur op bezoek ivm de offerte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkbi
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-05 17:15
Hierbij de reactie van de dealer/installateur wat ik moet bijbetalen voor de zone en koeling regeling,
2 zone regeling, met een meerprijs indien uitvoerbaar voor € 500,--, kleppen, thermostaten, fitwerk, bekabeling.

- Optie koeling meerprijs € 650,--
Wijziging HPcube in CoolCube + condensbewakingset.

De subside is voorlopig vastgesteld op € 1.250,--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
sparkbi schreef op zondag 31 januari 2016 @ 09:38:
Hierbij de reactie van de dealer/installateur wat ik moet bijbetalen voor de zone en koeling regeling,
2 zone regeling, met een meerprijs indien uitvoerbaar voor € 500,--, kleppen, thermostaten, fitwerk, bekabeling.

- Optie koeling meerprijs € 650,--
Wijziging HPcube in CoolCube + condensbewakingset.

De subside is voorlopig vastgesteld op € 1.250,--
Ik krijg mijn offerte binnenkort.
Ik vind de bedragen die jij noemt niet heel laag.
ik zie ook 'kleppen' staan, maar die zijn bij mij in ieder geval niet nodig. De gewone ketel heeft al een LT en een HT circuit; lage T gaat op de vloerverwarming en hoge T op de hele bovenverdieping. Daar hoeft dus geen klep meer tussen. Een tweede thermostaat, op de bovenverdieping, is wel handig, maar een redelijke thermostaat heb je vanaf 100 euro natuurlijk.
Wat is een condensbewakingsset? Ik heb begrepen dat je niet lager dan tot 18 graden moet koelen, inderdaad om condens te voorkomen. Maar hoe zou je dat verder nog moeten bewaken?
Even gezocht; de fabrikant stelt inderdaad als eis dat er een condensbewaking wordt aangesloten, en de bruto-adviesprijs daarvan is 240 euro.
Dan valt de meerprijs dus nogal mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Hkuit op 01-02-2016 22:52 . Reden: Gezocht naar "condens bewakingsset" ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
De meerprijs van de Cool Cube ten opzichte van de niet koelende versie is 180 euro in de handel.
Over condensbewaking is niet gesproken en staat ook niet in de offerte bij mij?
Ik heb er overigens van af gezien. Ik hou van warme voeten en in de zomer willen we altijd lekker de deur open.

Kleppen staan er bij mij ook niet op. De enige (optionele) meerprijs voor de 2-zone regeling is bij mij 125,00 voor een aan/uit thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:44
Tip: Zoek ook even door op dit forum. Die HP warmtepomp staat in huis en schijnt nogal wat geluid voort te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Volgens mij ging dat over de Inventum Ecolution? Maar ook daarover zijn de meningen verdeeld.
De een hoort niks,de ander stoort zich aan de herrie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• send2alex
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-11-2024
Ik heb hier een HP basecube + Coolcube hangen. Je hoort de hp coolcube wel een beetje, maar niet hinderlijk.
Ik heb ook vernomen dat het erg afhankelijk is van de constructie waaraan de ketel opgehangen wordt ivm resonanties.
Ik heb nog nooit problemen gehad met de ketel. Maar een aantal buren hebben vooral in de eerste jaren na oplevering van de woningen (inmiddels 5 jaar geleden) wel problemen gehad.
Meeste zijn wel redelijk netjes opgelost heb ik begrepen. Maar er zitten wel wat exotische (lees: dure) onderdelen in de ketel. Met een beetje pech komen die kosten er dus nog wel bij.
Verder is het lastig een installateur te vinden die deze ketel/warmtepomp kent.
Feenstra is 1 van de weinigen en juist daar is mijn klantbeleving weer niet fantastisch.

De koeling is overigens topkoeling en gaat tot max 3-4 graden onder de buiten temperatuur volgens de documentatie.
Als het buiten dus 25°C is, zal je het waarschijnlijk niet onder de 21°C krijgen.
Met zonwering heb ik vaak die paar graden verschil al te pakken. Enige moment dat het dan wel effectief zou kunnen zijn, is als het op warme dagen 's nachts afkoelt. Wellicht dat je dan dus de temperatuur in huis wel omlaag kan krijgen. Maar verwacht niet hetzelfde effect als een airco.

Bij mij is de koelfunctie nooit geïnstalleerd. Maar ik heb wel gekeken naar de mogelijkheden om dit alsnog te doen. Maar ik vind de kosten simpelweg te hoog voor wat het op gaat leveren.
Ik moet dan gaan investeren in de condenssensor, een andere regelaar en wellicht ook nog een andere verdeler. Om nog maar te zwijgen over de thermostaten die ik zou moeten vervangen. Erg hoge investering voor 1 of enkele graden lager maximaal.

Ik heb hier 2 zones 1 HTV, 1 LTV. Ik heb juist onderlaatst op het HTV (voor 1 radiator op de zolderkamer) een 2e thermostaat gekocht. Eerder werd deze automatisch meegestookt en ging automatisch dus ook de brander aaan voor de HTV, terwijl warmtevraag daar vaak niet was. De warmtepomp (=elektrisch) zou namelijk voor het grootste deel van de LTV zone moeten kunnen verwarmen.

Gasverbruik is met deze ketel wel prettig laag. Voor meer details hierover kun je mij een pb sturen.

Wellicht nog wel een aandachtspuntje is om in het servicemenu (toegangscode elders op dit forum te vinden) de HTV uit te schakelen als je die niet gaat gebruiken. Instellingen daarvan hebben bij mij ook een aantal jaar niet goed gestaan, ook daaruit blijkt dat deze ketel best complex is, veel instellingen heeft en niet elke monteur hier juist op let/naar kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
send2alex schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 20:32:

De koeling is overigens topkoeling en gaat tot max 3-4 graden onder de buiten temperatuur volgens de documentatie.
Als het buiten dus 25°C is, zal je het waarschijnlijk niet onder de 21°C krijgen.
Met zonwering heb ik vaak die paar graden verschil al te pakken. Enige moment dat het dan wel effectief zou kunnen zijn, is als het op warme dagen 's nachts afkoelt. Wellicht dat je dan dus de temperatuur in huis wel omlaag kan krijgen. Maar verwacht niet hetzelfde effect als een airco.
Het koelen werkt vrij goed kan ik zeggen, al is het vermogen wel erg beperkt.
Ik ken situaties waar gebruikers een flink verschil merkten, zeker als niet de gehele woning gekoeld werd, maar bijvoorbeeld alleen de slaapkamers. Een verdiepingsvloer koelen heeft sowieso meer effect dan een beganegrond vloer koelen.
Nu zul je van de lagere temperatuur in de nacht niet direct wat merken. De coolcube presteert 's nachts niet beter en door goede isolatie van de woning is het afkoelen van de woning in de nacht minimaal.
Je zult gewoon op tijd moet beginnen met koelen om te voorkomen dat de massa opwarmt en directe zon buiten houden.
Als de warmte eenmaal binnen zit ben je eigenlijk te laat begonnen met koelen.
Bij mij is de koelfunctie nooit geïnstalleerd. Maar ik heb wel gekeken naar de mogelijkheden om dit alsnog te doen. Maar ik vind de kosten simpelweg te hoog voor wat het op gaat leveren.
Ik moet dan gaan investeren in de condenssensor, een andere regelaar en wellicht ook nog een andere verdeler. Om nog maar te zwijgen over de thermostaten die ik zou moeten vervangen. Erg hoge investering voor 1 of enkele graden lager maximaal.
Een condensbewaking is niet echt nodig, ik heb er tientallen in bedrijf genomen en niet één met een condensbewaking.Bij een watertemperatuur van 17 graden zul je niet snel condens krijgen.
Misschien dat de aanvoerleiding in sommige omstandigheden iets klammig kan worden, maar zeiknat zeker niet. De oppervlakte temperatuur van de vloer zal nooit 17 graden worden, condens op de vloer is dus sowieso uitgesloten.
Gasverbruik is met deze ketel wel prettig laag. Voor meer details hierover kun je mij een pb sturen.

Wellicht nog wel een aandachtspuntje is om in het servicemenu (toegangscode elders op dit forum te vinden) de HTV uit te schakelen als je die niet gaat gebruiken. Instellingen daarvan hebben bij mij ook een aantal jaar niet goed gestaan, ook daaruit blijkt dat deze ketel best complex is, veel instellingen heeft en niet elke monteur hier juist op let/naar kijkt.
De instellingen zijn niet zo bijzonder ingewikkeld, maar er word nagenoeg nooit naar gekeken bij installeren.
Stekker in de muur...ja leidingen worden warm, wegwezen 8)7. Alles in de installatie en bouwwereld is tot de laatste cent uitgeknepen, dus tijd is geld.
Zo gaat het met 9 van de 10 ketels, dus ook bij de Itho combinatie.

Verder mooi dat jouw gasverbruik laag is, want dat is bij velen niet zo. Tenminste, dat is mijn mening.
Mijn jaren 70 woning, goed na geïsoleerd, heeft een flink lager verbruik dan de meeste nieuwbouwwoningen met de Itho combinatie. En dan verwarmen de meeste gebruikers alleen de woonkamer en badkamer, ik verwarm nagenoeg de hele woning. Ik zie verbruiken van 900 tot wel 1700m3 voorbijkomen. Als je daar het verbruik van de coolcube bij optelt is het absoluut niet gering. Wel fijn dat de EPC zo gemakkelijk gehaald is, dankzij de Coolcube :+

Edit: Welke zoneregeling en thermostaten heb je trouwens?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Vraagje voor de (cool)cube eigenaren; Gebruiken jullie alleen buitenlucht als aanvoer, of voeren jullie ook in vanuit het centraal ventilatie systeem in huis?
Voor dat laatste zijn blijkbaar extra onderdelen nodig; iemand meer informatie daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• send2alex
remmuz schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 11:40:
Vraagje voor de (cool)cube eigenaren; Gebruiken jullie alleen buitenlucht als aanvoer, of voeren jullie ook in vanuit het centraal ventilatie systeem in huis?
Voor dat laatste zijn blijkbaar extra onderdelen nodig; iemand meer informatie daarover?
Hoi Remco,

Bij mij zit de op de aanvoer een T-stuk. De ketel trekt een aantal honderd kuub per uur (ik zal nog nazoeken hoeveel). Het deel wat niet door de MV wordt aangeleverd, komt van buiten.

Opzich niet heel spannend dus, behalve dat het praktisch is als je "CV" enigszins in de buurt zit van je mechanische ventilatie.

Gr, Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• send2alex
Oxellaar schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:41:

Edit: Welke zoneregeling en thermostaten heb je trouwens?
Ik woon in een maisonnette, niet op de hoek, dus dat zal best wel helpen. Maar zit ruwweg op 400 m3/jr.
Plus inderdaad elektra voor de warmtepomp. Maar goed, warm water wordt natuurlijk ook door de ketel gegenereerd.

Zoneregeling is van een beetje obscuur merk en zou ik na moeten kijken. Thermostaten zijn simpele aan / uit modelletjes (Honeywell DT-90e) voor de LT-zone en sinds vorig weekend dus een Honeywell Round Connected on/off voor de HT-zone.

Ik overweeg trouwens modulerend te gaan voor de LT-zone. Heb jij daar ervaring mee?
Momenteel zit de hoofdzone direct aan de coolcube gekoppeld (niet via de regelaar) met de kranen op de verdeler voor die groep permanent manueel open. Overige groepen gaan wel via de zoneregelaar.
Maar ik zit dus te denken aan modulerend op de Zone 1 direct op de basecube aan te sluiten. Heb jij hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
die condensbewaking is nog wat verwarrend:
In de oude installatiehandleiding voor de Cool Cube staat:
"Let op!
Condensbewaking alleen voor HP Cool Cube.
Waarschuwing!
Zonder condensbewaking kan en mag het systeem niet voor
koelen in gebruik genomen worden."

In de nieuwe versie staat het heel anders:
"Tip
Als er condensvorming kan ontstaan bij een minimale
aanvoertemperatuur kan het raadzaam zijn een condenssensor
te monteren.
Tip
Condensbewaking alleen voor HP Cool Cube.
Let op!
Indien geen condenssensor wordt gemonteerd en het toestel
wordt ook gebruikt om te koelen dient pin 1 en pin 2 te worden
kortgesloten met een draadbrug."

Wat vinden jullie: wel of geen condensbewaking?
Ze stellen in de nieuwe versie "Als er condensvorming kan ontstaan bij een minimale
aanvoertemperatuur". Ja, dat kan natuurlijk altijd ontstaan, als je die temperatuur maar laag genoeg maakt. Het gaat om de combinatie temperatuur/luchtvochtigheid.
En wat doet de warmtepomp vervolgens met dat signaal; de koelfunctie stopzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Condensvorming ontstaat pas bij koelen tot onder het dauwpunt. Het dauwpunt wordt bepaald door temperatuur en relatieve luchtvochtigheid.
Als je niet lager komt dan 17 a 18 graden zal het reuze meevallen.

Zodra er condens ontstaat op de leiding zal het koelen gestopt worden. Als de leiding weer droog is gaat het koelen weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Oxellaar schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 23:08:
Condensvorming ontstaat pas bij koelen tot onder het dauwpunt. Het dauwpunt wordt bepaald door temperatuur en relatieve luchtvochtigheid.
Als je niet lager komt dan 17 a 18 graden zal het reuze meevallen.

Zodra er condens ontstaat op de leiding zal het koelen gestopt worden. Als de leiding weer droog is gaat het koelen weer verder.
En dus?
Zou jij die condensbewaking er op laten zetten, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Hkuit schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 23:35:
[...]

En dus?
Zou jij die condensbewaking er op laten zetten, of niet?
Nee, maar dat heb ik al eerder aangegeven in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Ik zie het;
Ik lees daar ook dat jij tientallen van deze Cubes in bedrijf hebt genomen, dus ik denk dat je een andere vraag van mij ook kunt beantwoorden:
ik heb mijn offerte binnen en daarin wordt de aanbiedingsprijs voor de combinatie Base Cube+HP Cube opgevoerd. Ik heb ook gevraagd wat de meerprijs zou zijn als ik de Cool Cube wil hebben, en daarvoor vragen ze 900 euro extra: dat bestaat dan uit "wijzigen warmtepomp, dauwpuntschakelaar, 2 wegklep, relais en extra montagekosten".

Ik denk dat dat een hoge meerprijs is en ik vraag me af wat jij daarvan vindt.
- De Cool Cube is bruto 206 euro duurder
- die dauwpuntschakelaar kost 240,70, en die zou er dus waarschijnlijk niet eens op hoeven.
- Over een 2-wegklep en relais lees ik helemaal niks in de installatiehandleiding, en zelfs al zouden die nodig zijn dan kosten die ook niet zoveel toch?
- en extra montagekosten; het gaat toch allemaal door dezelfde leidingen? Dan hoeven ze alleen eventueel die dauwpuntschakelaar op de leiding te plakken en het condensbewakingskastje aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
In mijn offerte van deze combinatie staat een meerprijs van 230,00 voor de Cool Cube??

Er wordt bij mij niet gesproken over extra kleppen, schakelaars, leidingen of wat dan ook.
Het is gewoon 230 euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
remmuz schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 10:14:
In mijn offerte van deze combinatie staat een meerprijs van 230,00 voor de Cool Cube??

Er wordt bij mij niet gesproken over extra kleppen, schakelaars, leidingen of wat dan ook.
Het is gewoon 230 euro duurder.
Precies.
Deze installateur heeft de opdracht doorgestuurd gekregen van Itho Daalderop, maar ik krijg een beetje het idee dat ze via een omweg toch een hogere prijs proberen te rekenen. Geldt ook voor die dakdoorvoer; er zit al een ketel en die heeft natuurlijk al een dakdoorvoer, dus waarom extra kosten? Ik heb Itho gemaild om te vragen wat zij er van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Installatie afhankelijk kan het zijn dat je een gedeelte wilt uitsluiten van koelen, denk aan badkamers en radiatoren.
Misschien dat daarom een klep en extrawerk in de offerte staan.

Maar voor de rest zijn er normaal gesproken geen extra kosten als de meerprijs van de cool en eventueel een condensbewaking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seabird
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
remmuz schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 07:40:

Remmuz, een vraag is dit een offerte via de actie? Is er ook opgegeven wat de prijs is zonder actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Dit is inderdaad via de actie. ik heb geen idee wat de normale prijs is.
Ik heb het idee dat je via de actie de Spider thermostaat en de Connect module erbij krijgt zonder meerprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seabird
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
Bedankt voor je reactie. Heb een offerte voor een paar duizend meer. Dat is wel een aardig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Vreemd; De Base Cube CW4 kost in de handel ongeveer 1200,00. De HP Cube iets van 3200,00.
Dan nog iets van 250,00 voor de Spider Connect.
Dat zou betekenen dat in jouw offerte een paar duizend euro voor installatie is opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Oxellaar schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:57:
Installatie afhankelijk kan het zijn dat je een gedeelte wilt uitsluiten van koelen, denk aan badkamers en radiatoren.
Misschien dat daarom een klep en extrawerk in de offerte staan.

Maar voor de rest zijn er normaal gesproken geen extra kosten als de meerprijs van de cool en eventueel een condensbewaking.
Oxellaar, is het niet zo dat de koeling sowieso alleen op het LT-gedeelte werkt, waar de vloerverwarming op aangesloten wordt? Dan komt het dus nooit in de radiatoren en, in mijn geval, dus ook niet in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
net met een loodgieter gesproken;
volgens hem kun je geen stalen leidingen gebruiken als je gaat koelen: "die rotten dan zó weg, door het condens". Volgens mij is dat niet zo, maar ik ben benieuwd of hier iemand daar iets meer over weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Klinkt best interessant, die aanbieding. Ik vraag me alleen sterk af of het voor mij interessant is. Warmtepompen zouden vooral interessant zijn voor nieuwere woningen heb ik begrepen, in zijn algemeenheid. Ok, check.

- Verwarming via HR ketel en radiatoren
- Gasverbruik 900 m3 per jaar
- Elektriciteitsverbruik ongeveer 200 kWh per jaar (incl. 2200 Wp zonnepanelen)
- Goed geïsoleerd hoekhuis uit 2005
- Inhoud 510 m3, "verticaal" gebouwd met 3 even grote woonlagen
- Niet technisch, ik hou van apparatuur die gewoon werkt, beetje tunen is ok
- Mechanische ventilatiebox vlakbij de CV

Begrijp ik het nu goed dat er een grote kast aan je gevel of in de tuin komt te hangen/staan?

Wat zou het nu grofweg, realistisch gezien op moeten leveren? En wat verbruikt zo'n Cube? De Eneco Warmtewinner zou volgens volgens de fabrikant zo'n 1500 kWh per jaar verbruiken. Dat zal vast licht optimistisch zijn, dus op 2000 kWh zou ik wel rekenen.

Hoe verhoudt de Cool Cube zich tot andere apparaten in zijn soort?

https://www.olino.org/art.../08/ventilatiewarmtepomp/

De Inventum Ecolution levert een besparing op van 30%. In ons geval zou dat een kleine 300 m3 gas zijn, een besparing van 200 euro. Als het verbruik op ongeveer hetzelfde niveau ligt als de Eneco Warmtewinner, zouden we er (flink) geld op toeleggen.

Pfff ze maken het wel ontzaglijk ingewikkeld, dat warmtepomp gebeuren. Ik heb er al heel veel over opgezocht maar ik zie nog steeds het bos niet, te veel bomen. Er zijn allerlei technieken, voor elke techniek tig apparaten, geen professional heeft er verstand van lijkt het, installateurs laten je in de kou staan. Het internet staat vol rampverhalen. Mijn ouders hebben een warmtepomp systeem uit 2006 ofzo dat gekoppeld is aan mechanische ventilatie, dat letterlijk niemand in NL snapt. Na heel lang bellen en doorvragen tot aan de fabrikant toe was dat de enige mogelijke conclusie. Het ding zoop elektriciteit, ze hebben hem uiteindelijk maar vrijwel uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
De aanbieding is inmiddels verlopen, dus je zult offertes moeten gaan aanvragen bij installateurs.

Er zijn drie belangrijke verschillen tussen de HP Cube en de Warmtewinner. (en de bijna identieke Inventum Ecolution en Nefit Ventiline)
- Het vermogen dat de HPCube kan leveren is 2,5kW tegen 1,5kW voor de Warmtewinner.
- De HP Cube gebruikt naast ventilatielucht ook lucht van buiten
- De HP Cube werkt samen met de Base Cube CV ketel. (als jouw ketel niet aan vervanging toe is zal dit dus niet zo'n interessante optie zijn)

Alle modellen die ik hier noemde gebruiken Geen buiten unit.

Of je woning oud of nieuw is maakt niet veel uit. Het gaat er meer om hoe goed je woning geïsoleerd is.
Heb je alleen radiatoren in huis, dan is een warmtepomp ook minder interessant.
Vloerverwarming werkt met een lagere temperatuur van zo'n 40-45 graden. Dat is meestal ook de temperatuur die een warmtepomp kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thnx voor de info :)

Onze HR ketel is inmiddels 11 jaar oud, zal dus niet meer zo lang mee gaan.

Ik snap niet goed waar de winst nu te halen is. Je zou grofweg 30% minder gas verbruiken (praktijkbevinding van 2 eigenaren met een Inventum Ecolution), daarentegen komt er wel 1500-2000 kWh aan stroomverbruik bij (opgave van Eneco zelf voor de Warmtewinner, die is gebaseerd op de Ecolution, is 1500 kWh en dat zal eerder te weinig dan te veel zijn). Dat is voor 300-400 euro aan extra stroom, dan moet je 450 tot 600 m3 gas besparen voor break even. Bij 30% besparing, zou je dan een gasverbruik moeten hebben van minimaal 1500-2000 m3. Heel goed is je huis dan niet geïsoleerd.

- Als je gasverbruik hoger is, kom je in de categorie slecht geïsoleerde huizen en werkt een warmtepomp misschien al niet meer.
- Als je gasverbruik lager is, draai je verlies omdat je meer stroom extra nodig hebt in verhouding tot bespaarde hoeveelheid gas

Waarom/wanneer is zo'n hybride warmtepomp dan aantrekkelijk? Als je een overmaat hebt aan zonnepanelen en je straks niet meer mag salderen. Maar dat geldt voor de meeste mensen niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 02-03-2016 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Hkuit schreef op maandag 29 februari 2016 @ 15:06:
[...]

Oxellaar, is het niet zo dat de koeling sowieso alleen op het LT-gedeelte werkt, waar de vloerverwarming op aangesloten wordt? Dan komt het dus nooit in de radiatoren en, in mijn geval, dus ook niet in de badkamer.
Soms zitten er ook LTV radiatoren op het LT gedeelte aangesloten, alles is mogelijk.
Hkuit schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:16:
net met een loodgieter gesproken;
volgens hem kun je geen stalen leidingen gebruiken als je gaat koelen: "die rotten dan zó weg, door het condens". Volgens mij is dat niet zo, maar ik ben benieuwd of hier iemand daar iets meer over weet.
Het is idd beter om voor de leidingen naar de vloerverdeler koper te gebruiken en dan een kunststof of rvs verdeler icm koeling. Maar wegrotten is wel wat overdreven, beter is het wel.
Bij staal kun je beter dampdichte isolatie gebruiken, Armaflex bijvoorbeeld.

Maar wilt/kunt je geen condens krijgen en koel je niet lager dan 17 a 18 graden water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennick
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-12-2022
Op de website van Itho staan meerdere tools om de gasbesparing te berekenen. Er wordt een vergelijking gemaakt tussen bijvoorbeeld verwarmen met een HR 107 ketel t.o.v. de hybride hp (cool)cube met base cube. Ik kwam tot verassende resultaten. Gasverbruik voor verwarming zakt van 1800 m3 naar ca. 600 of 500 m3, een beetje afhankelijk van pessimistische of optimistische invoergegevens. Het komt ook redelijk in de buurt van de tabellen in de kwaliteitsverklaring voor bestaande bouw die op de site van Itho staat.

Ik ben nog niet tot aanschaf overgegaan. Mijn vraag is of iemand met de HP (cool)cube in bezit zich herkent in deze cijfers (65 tot 75 % minder gas bij een woonoppervlak van 200 m2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou er van uit gaan dat de werkelijkheid ver verwijderd is van wat de fabrikant zegt.

Ik denk dat die 30% besparing van de Ecolution (n=2) wel redelijk representatief is voor dit type warmtepomp, waartoe ook de CoolCube behoort volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Het hangt er een beetje vanaf wat je met "dit type warmtepomp" bedoelt.
De Ecolution gebruikt alleen lucht uit je centrale ventilatie systeem; de HP Cube gebruikt buitenlucht maar je kunt daarnaast ook je centrale ventilatie systeem aansluiten voor een hoger rendement.
Het vermogen van de HP Cube is ook hoger; 2,5kW tegen 1,5 kW voor de Ecolution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennick
Op de volgende link vind je de kwaliteitsverklaringen.
http://zakelijk.ithodaald...n/luchtwater/hp-cool-cube
Voor mijn geval kijk ik bij de verklaring voor bestaande bouw.
Bij Ta/Tr 35/25 is bij 50 GJ warmtebehoefte en 200 m2 oppervlak (ventilatie 200m3/u) de F-waarde 0,80.
Dat zou betekenen dat 80% van de warmte gedekt wordt door de (cool)cube.

Ik kan me niet voorstellen dat er met de kwaliteitsverklaringen wordt gerommeld. Die worden denk ik opgesteld door gecertificeerde professionals.

Blijt mijn vraag of iemand met cool(cube) de verhouding aan kan geven tussen warmtebehoefte en inzet van wp en ketel?
Wie is ervaringsdeskundige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
bennick schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 19:08:

Blijt mijn vraag of iemand met cool(cube) de verhouding aan kan geven tussen warmtebehoefte en inzet van wp en ketel?
Wie is ervaringsdeskundige?
kijk even in dit topic, er zijn er 1 of 2 die schrijven dat ze 'm zelf hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

remmuz schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 10:37:
Het hangt er een beetje vanaf wat je met "dit type warmtepomp" bedoelt.
De Ecolution gebruikt alleen lucht uit je centrale ventilatie systeem; de HP Cube gebruikt buitenlucht maar je kunt daarnaast ook je centrale ventilatie systeem aansluiten voor een hoger rendement.
Het vermogen van de HP Cube is ook hoger; 2,5kW tegen 1,5 kW voor de Ecolution
Buitenlucht is kouder, daar valt minder warmte uit te halen, dat lijkt me dus een zwaarwegend negatief punt.

De voorganger van de CoolCube is overigens negatief beoordeeld door heel veel mensen die 'm hebben gekocht. Dat was schijnbaar een heel slecht apparaat. Hopelijk doet Daalderop het beter met zijn opvolger, maar een goed teken is dat normaliter niet.

De Daalderop Combinair, de schrik van elke eco-huisvader:
https://radar.avrotros.nl...?f=90&t=79810f=90&t=79810
http://warmtepomp.startpa...gen-daalderop-combin-air/

Het zou erg leuk zijn als Oxellaar en send2alex meer over de CoolCube/Cube zouden kunnen vertellen, die hebben 'm hangen, wat het gasverbruik voor en na is, en hoeveel stroom ie verbruikt.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 04-03-2016 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
De combinair is een totaal ander apparaat dus je kunt die twee niet vergelijken.
Over de HP Cube heb ik weinig negatiefs kunnen lezen, en hij is toch al een jaar of drie op de markt.

Dat er buitenlucht gebruikt wordt lijkt mij juist niet zo'n probleem; dat doen alle 'normale' L/W warmtepompen (met een buiten unit). Bovendien komt de lucht die het ventilatie systeem aanzuigt ook van buiten. Die lucht zal dus de binnenlucht afkoelen. Per saldo zal het dus niet veel uitmaken of de lucht van binnen of van buiten komt.

[ Voor 43% gewijzigd door remmuz op 04-03-2016 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het idee is toch dat je warmte uit de lucht haalt? In de winter is de binnenlucht een graad of 20, de buitenlucht een graad of 0. Ik snap niet waarom dat geen verschil zou maken.

Wat is er zo anders aan de Cube vergeleken met de Combinair? Het lijkt mij niet per se logisch om je eerdere lucht-water hybride warmtepomp volledig van tafel te vegen en een geheel nieuwe lucht-water hybride warmtepomp te ontwerpen.

Ook over de Cube vind je slechte verhalen, maar ja, over welke warmtepomp niet. In zijn algemeenheid is de warmtepomp in NL 1 groot drama. Kost klauwen met geld en levert heel vaak niet het beloofde rendement. Niemand heeft er verstand van, het minst van alles de installateur. Het is niet te checken of die dingen werken, ze worden niet getest, er is totaal geen zicht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigeagle1986
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-12-2024
Wij hebben ook een HP Cube in onze woning hangen en hebben een erg hoge energierekening namelijk plm. 9000kw per jaar. Woning is 1,5 jaar oud, erg goed geisoleerd en heeft plm. 800m3 inhoud. Veel apparaten al getest op energieverbruik, en zullen volgende week een energiemeter bij de Cube gaan plaatsen om te kijken of dat de boosdoener is. Gasverbruik is wel laag namelijk plm. 700m3, maar wij hebben ook een houtkachel waardoor de vloerverwarming vaak niet aan slaat. Of de Cube dus voor een gasbesparing zorgt is voor ons lastig te meten.
Volgende week zal ik het verbruik van de cube hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06 20:45

uibeltje

Idiotheque

Ik ben ook de eigenaar van de HP cube en ben nog niet heel enthousiast over dit toestel. Betreft een vrijstaande nieuwbouwwoning (2015) met inhoud van ca 750 m3. LT zone is de gehele begane grond met alleen vloerverwarming. HT zone is de 1e en 2e verdieping, radiatoren en vloerverwarming in de badkamer.

Beide zones hebben een eigen thermostaat.

Ik heb nog niet meegemaakt dat alleen de warmtepomp voldoende is om het water voor de vloerverwarming op 35 graden te krijgen, de ketel stookt ALTIJD bij. Ben wel benieuwd of er andere gebruikers zijn die het hebben meegemaakt dat alleen de warmtepomp voldoende is. Volgens mijn installateur is het gedrag namelijk normaal.
Woning is bewoond sinds november, nu dus 4,5 maand en we hebben 615 m3 gas verstookt en 1170 kWh electriciteit.

De LT en HT zones moeten eigenlijk altijd gescheiden van elkaar worden d.m.v. een zoneventiel want bij warmtevraag LT zone wordt ook de HT zone anders warm.

[ Voor 0% gewijzigd door uibeltje op 09-03-2016 13:04 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
750 m3 is ook behoorlijk groot; dan vind ik 615m3 gas niet heel veel. Vooral omdat je er aan het begin van het stook seizoen bent komen wonen.
Weet je ook hoeveel van die 1170 kWh naar de warmtepomp is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06 20:45

uibeltje

Idiotheque

Nee, die info heb ik helaas niet. Ik heb nog ergens een plugwise setje liggen, zal het eens gaan monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Anoniem: 654400 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 21:09:
[...]

De Daalderop Combinair, de schrik van elke eco-huisvader:
https://radar.avrotros.nl...?f=90&t=79810f=90&t=79810
http://warmtepomp.startpa...gen-daalderop-combin-air/

Het zou erg leuk zijn als Oxellaar en send2alex meer over de CoolCube/Cube zouden kunnen vertellen, die hebben 'm hangen, wat het gasverbruik voor en na is, en hoeveel stroom ie verbruikt.
Beetje late reactie, maar ik zie het nu pas....

Ik heb geen itho hangen thuis, voor geen goud dat ik zo'n bak herrie in huis haal.
Geef mij maar een doodstille houtkachel ;)

Ik kom ze met mijn werk met enige regelmaat tegen.
De kwaliteit is wel op orde, weinig grote problemen tegengekomen.
Geluidsoverlast is wel behoorlijk, de plaats van montage is wel belangrijk.
Open zolders of naast slaapkamers is geen optie.

Als je wat verder terug leest in het topic, dan zie je dat ik vraagtekens heb bij de efficiëntie van de combinatie.
Zoals hierboven ook nog genoemd, de ketel komt altijd bij en staat te pendelen op hoge temperaturen.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 13-03-2016 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thanks for sharing :)

Ik had je verkeerd begrepen, ik dacht dat je aangaf dat je een (Cool)Cube had.

Zeer interessant concept maar ik zou het nu nog niet aandurven. Hulde aan de pioniers die 'm wel besteld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Nou....pioniers is wat overdreven. In honderden, misschien wel duizenden, nieuwbouwwoningen hangt deze combi al (om de EPC norm te halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennick
Dat geluid van de coolcube is toch niet hoger dan een itho ventilatiebox in de middelste stand? Ca. 40 - 45 dBA zou een box geven.
De productkaart van de cube geeft 38 dB aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Wat ik heb begrepen is dat geluidsproblemen vooral zijn ontstaan door verkeerde montage. B.v. Op een binnenmuur of muren van gasbeton of zelfs hout/gipsplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Ik heb hem besteld :)

Belangrijke redenen om (toch) voor de Itho te gaan:
  1. Het is lastig om een installateur te vinden die mee wil denken over een andere warmtepomp/CV combinatie; een Elga kennen ze soms nog wel, een Ecodan/Zubadan willen ze alleen tegen zeer hoge kosten aansluiten. Ik moet nú beslissen en ben dus voor de Itho gegaan.
  2. De Itho Cool Cube maakt geen gebruik van een, mogelijk lawaaiige, buitenunit; de lucht wordt aangezogen via een buis van 20 cm doorsnee. Ik wil niet dat ik een mooie installatie aanschaf van >6000 euro en dat vervolgens onze nieuwe buren klagen over het geluid van onze buiten-unit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:08
Even een stomme vraag die ik neit zo 123 kon vinden: Heb je bij deze combi nu nog een losse mech. ventilatie nodig, of regelt deze dat zelf (zoals de eneco warmewinner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
overhyped schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:39:
Even een stomme vraag die ik neit zo 123 kon vinden: Heb je bij deze combi nu nog een losse mech. ventilatie nodig, of regelt deze dat zelf (zoals de eneco warmewinner)
Ik heb een losse ventilatiebox gekocht. Die wordt straks ook aangestuurd door de Spider thermostaat. De warme lucht die uit die box komt gaat niet naar buiten, maar gaat naar de input van de warmtepomp, zodat de warmte eruit gehaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:08
Hkuit schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:56:
[...]

Ik heb een losse ventilatiebox gekocht. Die wordt straks ook aangestuurd door de Spider thermostaat. De warme lucht die uit die box komt gaat niet naar buiten, maar gaat naar de input van de warmtepomp, zodat de warmte eruit gehaald wordt.
Thanks. Das wel jammer dat dat niet geïntegreerd is. scheelt toch weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Hkuit schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:56:
[...]

Weet je toevallig ook hoe die koppeling tussen ventilatiebox en warmtepomp werkt?
Ik begreep dat de warmtepomp 600m3 lucht aanzuigt, waarvan dus een gedeelte uit je ventilatiebox komt.
Maar hoe wordt dan voorkomen dat de warmtepomp probeert om die 600m3 uit je ventilatiebox te zuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
remmuz schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:37:
[...]

Weet je toevallig ook hoe die koppeling tussen ventilatiebox en warmtepomp werkt?
Ik begreep dat de warmtepomp 600m3 lucht aanzuigt, waarvan dus een gedeelte uit je ventilatiebox komt.
Maar hoe wordt dan voorkomen dat de warmtepomp probeert om die 600m3 uit je ventilatiebox te zuigen?
daar zit geen regeling tussen.
Als je hier kijkt Cool Cube 1 en hier Cool Cube 2, dan lijkt het erop dat de buis naar de buitenlucht toe veel dikker is dan de buis die vanaf de ventilatieunit afkomt. Daarmee lijkt me de kans dat je 600 kuub door je ventilatieunit probeert te zuigen beperkt. Ik heb het nog niet in de praktijk gezien, Oxelaar heeft ze geinstalleerd, misschien weet hij meer hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Alhoewel ik pas 10 dagen stook leek het me toch leuk om mijn eerste ervaringen te delen.
Sinds 5 oktober heb ik nog geen gas verbruikt voor de verwarming. Het stroomverbruik van de cool cube is 45 Kwh.
In dezelfde periode vorig jaar zat ik op 50 kuub gas, al heeft de buitentemperatuur daar natuurlijk ook invloed op. Volgens Mindergas.nl waar ik de meterstand bijhoud ben ik teruggegaan van 0,346 naar 0,112 kuub per graaddag. (Inclusief koken en warm water)
Het enige minpuntje is de diepe brom die de Coolcube produceert, maar dat is niet iets waar ik wakker van wordt. (Of lig). (Ik slaap 2 meter bij het apparaat vandaan)
Al met al ben ik tot nu toe erg tevreden. Ik ga me nu nog verdiepen in alle parameters die ingesteld kunnen worden om te zien of ik nog verder kan optimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
Een update:
de Cool Cube hangt inmiddels sinds juni 2016 en ik heb nu een paar maanden verbruiksgegevens. De Cool Cube wordt aangestuurd door de spIDer thermostaat (die ook de afzuiginstallatie aanstuurt) en daarmee kan ik ook zgn. Powerplugs aan en uit zetten én het energieverbruik van het aangesloten apparaat meten:
Powerplug
Afbeeldingslocatie: https://www.vakhandeljanssen.nl/images/productimages/small/spIDer%20Powerplug.jpg

het verbruik van de Cool Cube tussen 1 juni en 1 december:
Cool Cube jun-nov 2016

Tot nu toe dus 235 kWh voor het verwarmen van de benedenverdieping van ca. 85 m². Afgelopen week ca 35 kWh. Niet slecht, lijkt mij.

Maar... de Cool Cube kan ook de gasketel aansturen als het niet snel genoeg gaat. Ik heb (nog?) geen slimme meter dus ik heb geen gegevens van ons gasverbruik in de afgelopen maanden. Ik ga er vanuit dat het totnutoe nog warm genoeg is voor de Cool Cube alleen; ik verwacht dat hij bij temperaturen onder 0 wél de CV bij zal schakelen. Ik heb in het Servicemenu overigens ingesteld dat hij pas na één uur proberen die CV bij mag schakelen en niet al na een half uur.

Ik ben erg benieuwd naar het verbruik over een hele winter. Als ik er aan denk kom ik tzt weer met een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Leuk om jouw ervaring te lezen. Ik zit deze week op 30kWh met de kanttekening dat mijn benedenverdieping maar 55 m² is en mijn vriendin de thermostaat graag op 21,5 heeft staan...
Afgelopen maandag was het hier -8 's nachts en toen moest de CV wel even bijspringen. (2 kuub gas verbruikt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Fijn dat je een update hebt gegeven! Zelf ben ik vrij huiverig voor dit soort hybride toestellen, maar het lijkt erop dat het dus wel kan werken (lees weinig CV bijstook).

Wat voor afgiftesysteem hebben jullie liggen voor de coolcube?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Hybride is in dit geval alleen maar een voordeel naar mijn mening.
De warmtepomp en CV ketel sluiten naadloos op elkaar aan. Bovendien is alles, koelen verwarmen en ventilatie, vanuit 1 thermostaat te regelen.

De coolcube is rechtstreeks op de vloerverwarming beneden aangesloten; 6 groepen met elk ongeveer 100 meter slang, een kleine 10 m² per groep. De aanvoer is ongeveer 30 graden en dat is in mijn geval voldoende om alles warm te houden, ook als het buiten -5 is.
De CV ketel kan bijspringen maar is in principe alleen op de radiatoren van de eerste verdieping aangesloten. (drie slaapkamers en een badkamer).
Die verdieping is met een eigen aan/uit thermostaat te bedienen.

Verbruik tussen 10 oktober (de eerste stookdag) en vandaag is 0,091 m3 per gewogen graaddag.
In dezelfde periode vorig jaar was dat 0,227 m3/graaddag. (inclusief douchen en koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
remmuz schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 16:04:
Hybride is in dit geval alleen maar een voordeel naar mijn mening.
De warmtepomp en CV ketel sluiten naadloos op elkaar aan. Bovendien is alles, koelen verwarmen en ventilatie, vanuit 1 thermostaat te regelen.

De coolcube is rechtstreeks op de vloerverwarming beneden aangesloten; 6 groepen met elk ongeveer 100 meter slang, een kleine 10 m² per groep. De aanvoer is ongeveer 30 graden en dat is in mijn geval voldoende om alles warm te houden, ook als het buiten -5 is.
De CV ketel kan bijspringen maar is in principe alleen op de radiatoren van de eerste verdieping aangesloten. (drie slaapkamers en een badkamer).
Die verdieping is met een eigen aan/uit thermostaat te bedienen.

Verbruik tussen 10 oktober (de eerste stookdag) en vandaag is 0,091 m3 per gewogen graaddag.
In dezelfde periode vorig jaar was dat 0,227 m3/graaddag. (inclusief douchen en koken)
En bij mij vergelijkbaar:
Nieuwe vloerverwarming laten leggen op een dik pak piepschuim, 10 cm hart op hart afstand, ook iets van 600 meter dacht ik (maar dat kan eigenlijk niet als mijn oppervlak zoveel groter is, dus het zal wel meer zijn). Aanvoer staat meestal op 31 graden, en als het niet vriest gaat de WP regelmatig uit rond 12 uur 's middags, beneden blijft het dan warm tot bedtijd. Boven ook radiatoren, die op de gasketel staan aangesloten, met een eigen thermostaat.

• HenkieDijk
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-08-2020
Wie kan mij vertellen hoe je het warmtepomp deel van de Daalderop Combinair (tijdelijk) kan uitschakelen?

Gewoon de stekker eruit trekken werkt in ieder geval niet, dat geeft een CC02 error waardoor er helemaal geen warmte wordt doorgegeven.

Ik wil één winter testen wat het het gas- en electraverbruik is zonder de warmtepomp. Dus alleen direct verwarmen middels het gas gestookte CV gedeelte. Mijn vermoeden zegt dat dit nog wel eens hele interessante gegevens zou kunnen opleveren. :)
Pagina: 1