Ik heb een HBO ICT gevolgd bij de OU (NOH-I) i.c.m. De Haagse Hogeschool. (eigenlijk nog een half jaar afstuderen en dan ben ik klaar).
Eigenlijk heel grappig, ik ben ooit begonnen als Bakker. Dit heb ik 3 jaar fulltime en 4 jaar parttime gedaan, Een prima baan met een prima salaris. Toch heb ik altijd het gevoel gehad dat ik iets miste.
Omdat ik best vaak met computers bezig was (reparatie en onderhoudt) en in het verleden eens een MBO ICT opleiding heb behaald ging ik mij oriënteren voor een vervolg opleiding ICT.
Destijds heb ik mij ingeschreven voor een HBO ICT opleiding bij de LOI. pas 2 weken voor het begin van de opleiding van de OU ben ik per toeval op de site van NOH-I terecht gekomen. De informatie op de site sprak mij erg aan en ik heb meteen een afspraak ingepland.
De klik met de studie-adviseur waar ik de afspraak mee had was goed, de opleiding naar mijn gevoel was erg open en direct. Ik heb mij toen ook meteen ingeschreven voor de opleiding van de OU en uitgeschreven voor de opleiding van LOI.
Omdat de opleiding een combinatie was van de Haagse Hogeschool en de Open Universiteit had ik om de week 3 á 4 uur "les", In de "les" werd vooral de stof besproken met een standaard slideshow (niks mis mee overigens) en was er gelegenheid voor vragen. De rest van de tijd was ik vooral bezig met zelfstudie. Veel lezen aan het begin van de opleiding.
Nadat ik mijn Propedeuse heb behaald (1e jaar met een 8 afgerond) en voldoende zelfverzekerd was dat ik de overstap kon maken naar de ICT, ben ik gaan solliciteren. Ik ben redelijk snel gecontacteerd door een Software bedrijf of ik het zag zitten om bij hun in dienst te treden. Ik ben daarmee akkoord gegaan. Bij de bakker hadden we ploegendiensten, meestal was ik daardoor in de middag 3 uur vrij voor het avondeten, dus die tijd heb ik gebruik om parttime in dienst te treden als Junior C# Software Developer.
Naast mijn baan als Bakker en mijn bijbaan als parttime C# Developer moest ik ook nog mijn opleiding volgen. Dit was prima te doen, en komt voornamelijk door de opbouw van de opleiding. Wat ik leerde tijdens mijn opleiding kon ik direct toepassen als C# Developer (Let wel, de taal van de opleiding is Java).
in mijn 2e jaar ben ik fulltime gaan werken als Java developer en nu nog steeds. Mijn studie werd steeds simpeler. Mede omdat ik de kennis die ik opdeed bij de studie direct in praktijk kon brengen, en als ik vragen had over bepaalde studie gerelateerde zaken kon ik aankloppen bij mijn collega's of docenten.
Aan het begin van het 3e jaar stond er een Stage ingepland voor de studie ,hier heb ik vrijstelling voor kunnen ontvangen omdat ik aantoonbaar en gerelateerd ICT werk deed. Tevens kon ik aan het begin van het 3e jaar ook kiezen voor een richting (B-IT of SE). Omdat ik reeds werkzaam ben als Software Developer is het geen verassing dat ik de SE kant op ben gegaan.
Nu, tegen in het 2e semester van het 4e jaar is het einde in zicht. Alleen het afstuderen rest, en mits ik dit haal met een 8 ben ik met Lof afgestudeerd. Omdat de opleiding zo flexibel is (zelf bepalen wanneer en waar je studeert, echter de tentamens zijn wel op locatie en op bepaalde data's) heb ik dit goed kunnen combineren met Bakker en parttime/fulltime Software Developer.
Als er vragen zijn, stel ze gerust!
NOH-I:
https://www.ou.nl/eCache/DEF/2/26/385.html