Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 11:44
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Prs3iL0oXZMO7h0vswqPZyKk/full.png

Door een snel veranderend IT landschap, is het voor IT’ers belangrijk dat ze blijven door ontwikkelen. Je wil toch niet stil blijven staan bij je ontwikkeling? Maar waar begin je bij het oriënteren naar een nieuwe opleiding? Er is al best wel wat te vinden op ons forum over de OU. Daar willen we samen met de OU graag nog wat aan toevoegen.

Daarom zoeken we naar tweakers met een afgeronde informaticaopleiding bij de OU. Graag gaan we met jou het gesprek aan over je ervaring. Wat heb je geleerd, hoe ging dat en wat heeft het je opgeleverd. Uit al jullie ervaringen kiezen we samen met de OU twee ervaringen die we uitwerken in een interview. Tijdens dat gesprek komen onder andere vragen langs zoals; Hoe heb je de opleiding ervaren? Hoe vond je de begeleiding? Waar ben je nu werkzaam? Als beloning voor je tijd krijg je een e-reader cadeau voor je volgende cursus bij de OU

De OU is heel benieuwd naar jullie ervaringen en opmerkingen. Deel ze in dit topic. Vermeld in ieder geval in welk jaar je een IT opleiding hebt gevolgd, welke dat was en hoe je dat hebt beleefd.

[ Voor 4% gewijzigd door zeef op 06-04-2016 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Beetje off-topic:
Ik ben erg benieuwd naar deze ervaringen. Ik sta zelf op het punt om mij in te schrijven voor een opleiding bij de OU (Master Computer Science) en zou dus graag willen weten hoe het is om een studie te volgen via de OU.

Ik hoop dan ook dat de twee die uiteindelijk geïnterviewd gaan worden ook echt kritisch zijn en niet dat er twee uitgekozen worden met alleen maar positieve ervaringen zodat het eerder een propaganda stukje wordt dan iets nuttigs (daar hebben we reclame's voor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Ik ben bezig met de master Software Engineering maar heb hem nog niet afgerond, dus ik mag nog niet meedoen denk ik ;)

Mijn ervaring is over het algemeen goed maar de laatste loodjes zijn erg zwaar en ik weet ook nog niet of ik het helemaal af ga maken. De moeilijkste vakken heb ik voor het laatst bewaard en nu valt het zelfstandig werken erg zwaar en is het erg moeilijk om de motivatie te vinden. De laatste jaren is er ook een en ander veranderd waardoor vakken niet meer gegeven worden en je ter vervanging een langer vak moet volgen.

Aan de andere kant hebben de vakken die ik wel gehaald heb mij erg veel geleerd over software in het algemeen en ik merk dat ik steeds kritischer ben gaan kijken hoe software gemaakt wordt. De theorie erachter is zeer interessant en leerzaam.

Wat ik wel mis is het persoonlijke contact tussen studenten, iedereen doet het naast hun werk en dan hou je weinig tijd over om met medestudenten samen te werken of te overleggen. De dagen van de studentenvereniging zijn wel interessant maar dat zijn er hooguit 2 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldNoob
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-06 22:51
Ik heb een MSc bij de OU gevolgd. Is al meer 8 jaar geleden. Ben toen ingestapt als HBO-er. Veel geleerd en was ook erg motiverend voor mij. Mijn afstudeerscriptie ging toen over traditionele versus agile softwareontwikkeling. Grappig genoeg is dat nu pas aan het pieken bij mijn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Respiration
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 08:26
Ik ben hier ook wel erg nieuwsgierig naar. Ik ben zelf in december begonnen aan de bachelor informatica bij de OU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:29
Ik heb toevallig, als Master CS student, zojuist de volgende "klacht" naar de studentenraad en het klachten loket gestuurd:
Na vijf jaar met volle motivatie gestudeerd te hebben (Master CS), beginnen er de laatste maanden wat strubbelingen op te treden. Deze strubbelingen hebben vooral te maken met de nieuwe mastervorm en de gerelateerde prestatiedruk.

Zoals vele studenten bij de OU heb ik een full-time baan, die mij minimaal 40 uur (exclusief reizen) in de week kost. Deze baan levert al veel druk op, en de wil om de presteren is groot, dit heeft ook mijn eerste prioriteit. Tot vorig jaar ging dit prima, doordat de vakken waarvoor ik mijzelf inschreef flexibel ondersteunt werden en veel vrijheid gegeven werd bij het plannen van het afronden van een vak. Deze flexibiliteit maakte het voor mij mogelijk een volgende stap in mijn professionele leven te zetten en een internationale baan te vinden. Dit levert wat extra werkdruk op, maar op dat moment was het prima te combineren met studeren.

In Augustus 2014 kreeg ik voor het eerst signalen dat de flexibele vorm van studeren op zou houden te bestaan, waardoor er meer structuur zou komen en de meeste vakken nog maar 1x per jaar, in een vaste periode, gevolgd kunnen worden. Hier heb ik toen ook mijn zorgen over geuit (tevens naar de studentenraad, zonder enige reactie overigens). Ik merk nu dat ik steeds meer tegen de beperkingen van dit systeem aan loop:
  • Vakken moeten in 10 weken worden afgerond, planningen zijn strak. Dit zorgt voor toegenomen werkdruk in mijn leven, waardoor de motivatie voor het studeren langzaam maar zeker wegzakt. Daarnaast zorgt dit voor minder inbreng van eigen interesses: er is geen tijd meer om uit te wijken of te verdiepen. Quote uit een onlangs ontvangen werkboek: "De cursus wordt in slechts 10 weken doorlopen. Dit betekent dat er scherp gepland en dito gehandeld dient te worden. Naast de inhoudelijke vaardigheden wordt in deze cursus dus ook strak projectmanagement gevraagd (zie ook de algemene leerdoelen van deze cursus).".
  • Vakken worden beperkt ondersteunt: stel dat ik (door persoonlijke omstandigheden, bijvoorbeeld vakantie, of zakenreis) meer tijd nodig heb voor een cursus, dan kost dit direct een herkansing. Dit maakt het erg moeilijk een studie met een "echt" leven te combineren.
  • Er wordt steeds meer van groepswerk gebruik gemaakt in vakken: ik geloof best dat hier didactisch over is nagedacht, maar ik werk acht uur per dag in een team, en communicatie met collega's (net zoals de meeste studenten die een baan op niveau hebben) is een van de belangrijkste aspecten van mijn werk. Waarom wordt er voor een theoretisch vak (laten we eerlijk zijn, we hebben het hier over een master-opleiding) groepswerk geintroduceerd als men weet dit nog meer druk toevoegt? Een qoute uit een onlangs ontvangen werkboek: "Het klinkt misschien een beetje betuttelend, maar het is toch wel serieus bedoeld. Helaas kan het voorkomen dat karakters botsen en ook dat misschien de ambities verschillen, sommigen zich niet altijd aan de gemaakte afspraken wensen of kunnen houden, sommigen achterblijven bij het gevraagde tempo, etc. Dit alles kan tot ernstige spanningen leiden in een groep die hierdoor in ernstige gevallen stil kan vallen en uiteindelijk tot afbreuk van de cursus kan leiden.".
  • De OU stelt haar studenten niet in staat effectief doelen te stellen: Ik heb de workshop "effectief doelen stellen" enkele maanden geleden bijgewoond. Echter is het onmogelijk het geleerde bij de OU toe te passen omdat ze zelf ook bijdraagt aan deze prestatiedrang door de invoering van de nieuwe begeleide master structuur. Hierdoor worden studenten gedwongen "prestatiedoelen" in plaats van "leerdoelen" te formuleren, wat volgens deze workshop minder effectief is.
In deeltijd studeren vraagt wilskracht, motivatie. Dit haal ik uit het daadwerkelijk studeren en daardoor uitbreiden van mijn kennis. Dat is de reden dat ik studeer. Ik studeer niet om door de OU gedwongen te worden een prestatie te leveren. Er is al genoeg druk in ons dagelijkse leven: we worden geacht een (wetenschappelijke) carriere op te bouwen, we worden geacht sociale bezigheden te hebben, gezond te leven, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Studeren is (was) voor mij een van de leuke dingen in het leven, er is (was) geen druk om te presteren en de resultaten waren evengoed op niveau.

Op de website (https://www.ou.nl/web/studeren/studeren-bij-de-ou) wordt gezegd:

"Bij de Open Universiteit studeert u in deeltijd. Zo combineert u uw studie flexibel met uw werk en uw privéleven. U hoeft niet naar colleges te gaan, maar studeert thuis. De Open Universiteit biedt haar onderwijs voornamelijk online aan. Dat is ideaal om op afstand en op een zelfgekozen tijdstip te kunnen studeren. De toegang tot het studiemateriaal, contact met medestudenten en docenten, groepsbijeenkomsten en colleges, en het indienen van opdrachten verlopen meestal via onze digitale leeromgeving. Het studietempo bepaalt u grotendeels zelf."
Op dit moment ervaar ik dat mijn studie niet flexibel met werk en privéleven te combineren is. Daarnaast bepaal ik ook mijn studietempo niet meer zelf maar wordt dit bepaald door de prestatiedrang van de OU.

Mijn vragen voor de studentenraad: is dit een onderwerp dat al besproken wordt? Zijn er meerdere studenten die hier tegenaan lopen? Wat zijn jullie plannen om dit probleem te adresseren?
Mijn vraag voor het klachtenloket: ik zou graag zien dat de studie weer flexibel te combineren wordt met werk en privéleven, en het studietempo weer zelf bepaald kan worden, zoals hierboven aangegeven. Wat gaat de OU doen om dit te verbeteren?
toon volledige bericht
Ik weet al dat ik niet de enige ben die dit zo ervaar, maar zou ook graag zien wat mede-tweakers hiervan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 653952

Ik ben pas net begonnen dus ik mag ook nog niet meedoen.

Mijn ervaring is dat het een solide opleiding is met pittige tentamens.
Je moet de leerstof goed bestuderen en de (meeste) oefeningen maken anders wordt de kans van slagen behoorlijk klein.

De begeleiding vind ik heel goed.
Elke vraag die ik heb gesteld werden top nu toe altijd snel beantwoord en goed onderbouwd.
online sessies zijn erg leerzaam en verhelderend en zijn aangevuld met huiswerk opgaven die worden behandeld.

Ik kan de opleiding niet vergelijken met andere opleidingen omdat deze opleiding voor mij de eerste na het vmbo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Supermario16 schreef op zondag 10 april 2016 @ 10:40:
Ik heb toevallig, als Master CS student, zojuist de volgende "klacht" naar de studentenraad en het klachten loket gestuurd:
[...]
Ik weet al dat ik niet de enige ben die dit zo ervaar, maar zou ook graag zien wat mede-tweakers hiervan vinden.
Ik kan me er volledig in vinden, mijn situatie verschilt wel enigszins, ik doe SE en hoef waarschijnlijk nog maar 2 vakken voor mijn afstuderen waarbij er bij er misschien bij 1 groepswerk komt kijken, dat overleef ik nog wel. Maar als ik opnieuw voor de keuze zou staan met deze nieuwe 'begeleide' variant van studeren dan zou ik toch ernstige twijfels hebben. Dat men de studenten enigszins wil manen tot tempo en studievoortgang is begrijpelijk, maar een vast hoog tempo in korte periodes is naast werk ondoenlijk. Groepswerk is al helemaal onbegrijpelijk, vanwege werk en verschillende locaties is dat los van het nut ervan ook nog eens zeer onpraktisch. Het nut van groepswerk zoals dat vaak wordt vormgegeven door studies heb ik nooit ingezien, dat kan alleen goed werken als docenten volledig inzicht hebben in het groepsproces en dus ook grotendeels zelf aanwezig zijn.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:00

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Momenteel bezig met het afstudeerproject van de bachelor. Ik kan me ook wel vinden het commentaar van Supermario16. Studeren in je eigen tijd en in je eigen tempo is fantastisch. Ik zit er echt niet op te wachten om dat in een opgelegde structuur van de OU te moeten doen. Werk en gezin hebben soms gewoon even wat meer prioriteit dan de studie, en dan moet dat wel kunnen.

Het liefst had ik het afstudeerproject dan ook alleen gedaan, samenwerken doe ik op mijn werk ook al genoeg; maar goed gelukkig heb ik wel een fijne medestudent getroffen deze keer ;)

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Supermario16 schreef op zondag 10 april 2016 @ 10:40:

[...]

Erg bedankt voor deze informatie die tevens bevestigd wordt door enkele reacties na jou.

Dit is voor mij toch wel een punt waarvan ik zoiets heb dat ik misschien toch maar niet ga starten met de studie. Ik wil niet het gevoel krijgen dat ik weer een student ben die strakke planningen heeft van 10 weken. En zeker team-work in een deeltijd thuis studie is natuurlijk belachelijk. Ik wil graag mijn sociale leven zelf in kunnen vullen en ik heb hier ook veel onvoorspelbare factoren die bepalen hoeveel tijd ik wel of niet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:51
Hier inmiddels twee jaar bezig met de master Computer Science! Begonnen met de 'oude' masterstructuur, maar tijdens het eerste vak dat ik volgde werd duidelijk dat er met een nieuwe masterstructuur begonnen werd. Zodra die van start ging ben ik overgegaan naar deze nieuwe masterstructuur om te voorkomen dat ik tegen allerlei problemen aan zou lopen (zoals vakken die in de oude masterstructuur plotseling niet meer bestaan).

Na twee jaar kan ik zeggen dat het erg leuk is om deze master te volgen en dat het een hoop nieuwe inzichten bij problemen oplevert. Het vreet echter tijd: in mijn geval heb ik mijn sociale leven naar niveau 0 gezet en dan is het prima te doen naast een voltijdbaan.

Het voordeel van de nieuwe master is dat er aan je getrokken wordt zodat je in een vlot tempo door de master gaat. Het nadeel is dat er eigenlijk geen moment van bezinning mogelijk is (het ene vak is nét klaar en het volgende gaat al weer van start). Of je moet een kwartaal overslaan, maar dan studeer je langzamer dan in de oude masterstructuur.

Waar ik mij bij de OU wat zorgen over maak zijn de verhalen dat er zoveel studiecentra dichtgaan. Met name voor de mensen in de uithoeken van Nederland wordt het bezoeken van een studiecentrum een dagtaak vrees ik.

Verder zijn dit studiejaar alle vakken die ik volg groepsvakken: dit maakt het erg lastig om even een weekje vakantie voor jezelf te plannen. Je wordt hierdoor gedwongen om gebruik te maken van de hoogseizoenen voor vakantie. Daarnaast is het maar net wie je studiemaatjes zijn. Ik heb er wisselende ervaringen mee (gelukkig overwegend hele goede!). Beperkt groepsonderwijs is overigens prima in mijn ogen: ook sociale skills horen in je pakket, maar voor zoveel vakken?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Sociale skills hoor je niet in een master studie te leren, naar mijn mening. Daarvoor heb je juist een sociaal leven.

Ik ben blij te horen dat ik niet de enige ben die de wijzigingen van de laatste twee jaar als iets negatiefs ziet. Ik ben ook erg benieuwd naar de reactie van de studentenraad en het klachtenloket.

Aanvullende opmerking:
Overigens ben ik nog steeds positief over de OU in het algemeen. De kwaliteit van de cursussen is naar mijn mening erg hoog; de stof is erg interessant en relevant en de begeleiding is snel en accuraat. Ik denk niet dat ik een andere opleiding kan vinden (deeltijd) waarbij ik me zo gemotiveerd voel te studeren..

[ Voor 35% gewijzigd door Supermario16 op 11-04-2016 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Igoranze
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-06 22:02
Ik heb een HBO ICT gevolgd bij de OU (NOH-I) i.c.m. De Haagse Hogeschool. (eigenlijk nog een half jaar afstuderen en dan ben ik klaar).

Eigenlijk heel grappig, ik ben ooit begonnen als Bakker. Dit heb ik 3 jaar fulltime en 4 jaar parttime gedaan, Een prima baan met een prima salaris. Toch heb ik altijd het gevoel gehad dat ik iets miste.
Omdat ik best vaak met computers bezig was (reparatie en onderhoudt) en in het verleden eens een MBO ICT opleiding heb behaald ging ik mij oriënteren voor een vervolg opleiding ICT.

Destijds heb ik mij ingeschreven voor een HBO ICT opleiding bij de LOI. pas 2 weken voor het begin van de opleiding van de OU ben ik per toeval op de site van NOH-I terecht gekomen. De informatie op de site sprak mij erg aan en ik heb meteen een afspraak ingepland.
De klik met de studie-adviseur waar ik de afspraak mee had was goed, de opleiding naar mijn gevoel was erg open en direct. Ik heb mij toen ook meteen ingeschreven voor de opleiding van de OU en uitgeschreven voor de opleiding van LOI.

Omdat de opleiding een combinatie was van de Haagse Hogeschool en de Open Universiteit had ik om de week 3 á 4 uur "les", In de "les" werd vooral de stof besproken met een standaard slideshow (niks mis mee overigens) en was er gelegenheid voor vragen. De rest van de tijd was ik vooral bezig met zelfstudie. Veel lezen aan het begin van de opleiding.

Nadat ik mijn Propedeuse heb behaald (1e jaar met een 8 afgerond) en voldoende zelfverzekerd was dat ik de overstap kon maken naar de ICT, ben ik gaan solliciteren. Ik ben redelijk snel gecontacteerd door een Software bedrijf of ik het zag zitten om bij hun in dienst te treden. Ik ben daarmee akkoord gegaan. Bij de bakker hadden we ploegendiensten, meestal was ik daardoor in de middag 3 uur vrij voor het avondeten, dus die tijd heb ik gebruik om parttime in dienst te treden als Junior C# Software Developer.
Naast mijn baan als Bakker en mijn bijbaan als parttime C# Developer moest ik ook nog mijn opleiding volgen. Dit was prima te doen, en komt voornamelijk door de opbouw van de opleiding. Wat ik leerde tijdens mijn opleiding kon ik direct toepassen als C# Developer (Let wel, de taal van de opleiding is Java).

in mijn 2e jaar ben ik fulltime gaan werken als Java developer en nu nog steeds. Mijn studie werd steeds simpeler. Mede omdat ik de kennis die ik opdeed bij de studie direct in praktijk kon brengen, en als ik vragen had over bepaalde studie gerelateerde zaken kon ik aankloppen bij mijn collega's of docenten.

Aan het begin van het 3e jaar stond er een Stage ingepland voor de studie ,hier heb ik vrijstelling voor kunnen ontvangen omdat ik aantoonbaar en gerelateerd ICT werk deed. Tevens kon ik aan het begin van het 3e jaar ook kiezen voor een richting (B-IT of SE). Omdat ik reeds werkzaam ben als Software Developer is het geen verassing dat ik de SE kant op ben gegaan.

Nu, tegen in het 2e semester van het 4e jaar is het einde in zicht. Alleen het afstuderen rest, en mits ik dit haal met een 8 ben ik met Lof afgestudeerd. Omdat de opleiding zo flexibel is (zelf bepalen wanneer en waar je studeert, echter de tentamens zijn wel op locatie en op bepaalde data's) heb ik dit goed kunnen combineren met Bakker en parttime/fulltime Software Developer.

Als er vragen zijn, stel ze gerust!
NOH-I: https://www.ou.nl/eCache/DEF/2/26/385.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 09:43
Heeft iemand dmv praktijk ervaring vrijstelling verkregen voor een deel van de bachelor informatica of master SE/CS?

En is direct een master CS überhaupt mogelijk zonder vwo, hbo of bachelor maar wel met 15 jaar relevante praktijkervaring?

Die berichten over groepswerk en beperkte doorlooptijd zijn wel zorgelijk. Ik ben ondernemer dus ik moet wel de ruimte hebben om tijd in de zaak te stoppen, anders komt er geen brood op de plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:24
Ik ben vorig schooljaar afgestudeerd aan de Hogeschool (studie Elektrotechniek) en sinds september fulltime aan het werk, maar het idee om verder te gaan studeren (in deeltijd) is nu (weer) komen bovendrijven. Studeren aan de OU lijkt mij een goede optie, omdat dit naar mijn idee goed te combineren is met werk. Mijn voorkeur gaat uit naar een van de volgende master opleiding:

- Computer Science (120 EC)
- Software Engineering (60 EC)

Vragen:

- Hoeveel EC halen jullie op jaarbasis naast je (fulltime) baan?

- In welke taal worden de masters gegeven? Engels? Nederlands?

- Iemand met een bachelor (HBO) Elektrotechniek (ik dus) moet die (ook) een schakeltraject volgen?

- Kan ik bijvoorbeeld beginnen met de master Software Engineering en later overstappen op Computer Science? Immers veel vakken komen overeen.

- Zit er veel verschil tussen Computer Science en Software Engineering? Of moet ik Computer Science zien als een vergelijkbare maar uitgebreidere master?

Het idee is pas een paar dagen geleden ontstaan (alhoewel ik direct na me studie ook met dit idee heb rondgelopen). Ik ben mezelf nu nog voornamelijk aan het oriënteren ect. Dus als jullie mijn vragen kunnen beantwoorden graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
conara schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 12:55:

- In welke taal worden de masters gegeven? Engels? Nederlands?

- Iemand met een bachelor (HBO) Elektrotechniek (ik dus) moet die (ook) een schakeltraject volgen?

- Kan ik bijvoorbeeld beginnen met de master Software Engineering en later overstappen op Computer Science? Immers veel vakken komen overeen.

- Zit er veel verschil tussen Computer Science en Software Engineering? Of moet ik Computer Science zien als een vergelijkbare maar uitgebreidere master?
Studeren naast een fulltime baan is best pittig hoor, ik weet niet of je 40 uur werkt en ook nog reistijd hebt? Volgens mij is het advies van de OU om wel serieus tijd te maken om te studeren. Ik merk het zelf ook dat je het er niet even naast doet.
Volgens mij zou je SE in 2 of 3 jaar moeten kunnen doen. Er staan schema's met de planning online.

De meeste boeken zijn in het Engels, werkboeken en online lessen in het Nederlands. Bij opdrachten mag je kiezen of je het in het Nederlands of Engels maakt.

Ik heb HBO informatica gedaan en heb twee shakelvakken (Logica en Formele talen), dus voor elektrotechniek denk ik dat jij die ook wel hebt. Logica is nog een flinke uitdaging als je niet heel goed in bewijsvoering bent zoals ik 8)

Je kan aan het eind overstappen maar de meeste technische interessante vakken zitten in SE, dus het hangt er beetje vanaf wat je wil en waarvoor je het doet. In CS zitten wat meer bedrijfskundige vakken.

Daarnaast kun je overwegen of het nu niet te vroeg is, ze verwachten ook wel wat praktijkervaring. Het is handig als je al flink wat code geschreven hebt om bijvoorbeeld zaken uit Software Evolution goed te doorgronden. Dat is wel mijn ervaring in elk geval.
infernix schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 03:45:
En is direct een master CS überhaupt mogelijk zonder vwo, hbo of bachelor maar wel met 15 jaar relevante praktijkervaring?

Die berichten over groepswerk en beperkte doorlooptijd zijn wel zorgelijk. Ik ben ondernemer dus ik moet wel de ruimte hebben om tijd in de zaak te stoppen, anders komt er geen brood op de plank.
Zoals ik het lees kun je niet starten met een master zonder vooropleiding. Zie https://www.ou.nl/web/stu...are-engineering-toelating voor meer info. Ik moet ook mijn HBO papiertje opsporen voordat ik toegelaten werd. Je zal eerst een bachelor moeten doen helaas.

Met groepswerk heb ik in de master SE geen ervaring, maar ik zit nog in de oude lichting.

[ Voor 17% gewijzigd door cytherea op 16-04-2016 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
conara schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 12:55:
In de oude structuur haalde ik gemiddeld 17.5 EC per jaar naast een full-time baan zonder extra vrije tijd, dat kwam neer op 1 vak per kwartiel met een tijdbesteding van 10 a 15 uur per week. Dat was imho goed te doen als je een deel van het weekend en een aantal uur per avond kan missen.

In de nieuwe structuur die dit jaar is ingegaan voor SE haal ik dit jaar waarschijnlijk 25 EC en zit ik op 20+ uur gemiddeld per week. Dat vind ik persoonlijk te zwaar naast een full-time baan, maar aangezien ik (waarschijnlijk) nog maar 2 vakken hoef te doen moet 't maar even.
CS is een studie met veel theoretische achtergrond in de informatica, SE richt zich meer op vakken met een achtergrond in het software ontwikkelingsproces, een subset van de informatica. Ik zat fout, blijkbaar is CS een combinatie tussen SE en BPMIT. Niet een heel erg logische combinatie imho. CS zou ik alleen aanraden als je fulltime student bent of als je echt iets van plan bent met die theoretisch achtergrond. Meer ook omdat je met een 2 jarig master minimaal 4 jaar bezig bent naast je werk in een hoog tempo van 20+ uur per week.

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 19-04-2016 00:14 ]

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memocrat
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-07-2024
Over het algemeen zou ik de Open Universiteit als extreem studentonvriendelijk aanmerken. Het is altijd 'de fout' van de student en 'nooit de fout' van enige partij betrokken bij de OU.

Je loopt constant studievertraging op vanwege de gedwongen groepsschema's, tentamendata en de extreem hoge studielast. Er wordt totaal geen rekening gehouden met individuele studiebehoeften en mocht je om een uitzondering willen vragen, vanwege ziekte of andere omstandigheden, dan kan je dat beter een jaar van te voren inplannen, in drievoud insturen, met de bijbehorende bewijsstukken, anders zullen al je tentamenmogelijkheden al zijn verlopen, voordat de Examencommissie eindelijk een antwoord hierop geeft.

Oh, en mocht je een tentamen willen inzien, dan kan dit niet via het internet, maar moet je hiervoor reiskosten maken en dit ruim van te voren inplannen. Want je zou als student weleens die tentamenvragen kunnen 'stelen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik heb ook MSC ervaring aan de OU, niet afgerond (/nog niet afgerond). Thuisstudie ipv verplicht naar de uni moeten is handig/ de enige optie voor mensen die werken en niet in een universiteitsstad zijn.

De OU is de goedkoopste weg naar een tweede master titel als je in NL blijft.. De OU geeft ook een echte master titel in tegenstelling tot die dingentjes van de HBO`s die zich nu "university" noemen..

Ook positief vind ik het per vak kunnen volgen (en betalen) van een studie. Wat dan weer heel lastig hierbij is is de dwingende volgorde en tijdstippen van vakken terwijl dat lang niet altijd echt noodzakelijk is. Soms valt dat gewoon niet te combineren met werk/ privé.

Dit komt mij dan ook heel bekend voor:
Memocrat schreef op zondag 17 april 2016 @ 16:12:
Je loopt constant studievertraging op vanwege de gedwongen groepsschema's, tentamendata en de extreem hoge studielast. Er wordt totaal geen rekening gehouden met individuele studiebehoeften
Een gewone uni heeft dit niet beter en deadlines zijn ook nodig maar juist van de OU verwacht ik hier flexibiliteit, desnoods tegen meerprijs.

[ Voor 20% gewijzigd door bombadil op 19-04-2016 14:10 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Memocrat schreef op zondag 17 april 2016 @ 16:12:
Over het algemeen zou ik de Open Universiteit als extreem studentonvriendelijk aanmerken. Het is altijd 'de fout' van de student en 'nooit de fout' van enige partij betrokken bij de OU.

Je loopt constant studievertraging op vanwege de gedwongen groepsschema's, tentamendata en de extreem hoge studielast. Er wordt totaal geen rekening gehouden met individuele studiebehoeften en mocht je om een uitzondering willen vragen, vanwege ziekte of andere omstandigheden, dan kan je dat beter een jaar van te voren inplannen, in drievoud insturen, met de bijbehorende bewijsstukken, anders zullen al je tentamenmogelijkheden al zijn verlopen, voordat de Examencommissie eindelijk een antwoord hierop geeft.

Oh, en mocht je een tentamen willen inzien, dan kan dit niet via het internet, maar moet je hiervoor reiskosten maken en dit ruim van te voren inplannen. Want je zou als student weleens die tentamenvragen kunnen 'stelen'.
Studentonvriendelijk vind ik persoonlijk erg ver gaan. Een normale universiteit heeft ook regels en procedures, en ook daar zal een examencommissie bepaalde beslissingen moeten maken. Ik denk niet dat dit specifiek voor de OU is.

Dat tentamens niet op afstand in te zien zijn snap ik ook nog wel: elk kwartaal een nieuw tentamen maken is gewoon erg veel werk. Ook dit is op andere universiteiten (volgens mij) niet anders.

Ik ben over het algemeen nog tevreden over het concept van de OU, alleen, zoals aangegeven en bevestigd door anderen, ze moeten terug naar een manier van werken die ook voor mensen met een full-time baan te doen is.

Mag ik jullie aanraden om dit ook te delen met de studentenraad? Als ik de enige ben die hierover klaagt dan schiet het niet op, maar als ze ineens 4 of 5 berichten krijgen kan er wel eens een belletje gaan rinkelen. Ik heb overigens nog geen reactie gekregen na 8 dagen, dus heb gevraagd om een ontvangstbevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memocrat
bombadil schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:50:

Dit komt mij dan ook heel bekend voor:

[...]

Een gewone uni heeft dit niet beter en deadlines zijn ook nodig maar juist van de OU verwacht ik hier flexibiliteit, desnoods tegen meerprijs.
Er bestaat eigenlijk geen flexibiliteit bij de Open Universiteit. Reguliere universiteiten zijn vele malen flexibeler. Bij ziekte moet je maanden wachten totdat een Examencommissie een beslissing neemt en vervolgens moet je nog maanden wachten op een beroep omdat ze je niet serieus nemen. In tussen zijn al één of twee tentamenkansen verdwenen. Zeg maar gedag tegen je inschrijfgeld. Niet alleen dat, maar ze motiveren hun beslissingen ook niet. Dus bij een beroep moet je dus gokken welke 'gronden' of 'bewijsstukken' wel zouden moeten 'werken'.

Docenten maken er ook nog eens een sport van om je dwars te liggen. Helpen je op geen enkele vlak en maken in tussen ook nog eens sarcastische opmerkingen omdat je een verzoek deed aan de Examencommissie.

En de Examencommissie beslist dus schijnbaar op alle aanvragen tijdens een algemene vergadering die eenmaal per maand wordt gehouden. Dit is waar je in principe van afhankelijk bent. Een vage examencommissie die maar iets aanrommelt. Ze winnen niet eens aanvullende informatie in. Zelfs de meest basale zorgvuldigheidsnormen nemen ze niet in acht.
Supermario16 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 06:39:
[...]

Studentonvriendelijk vind ik persoonlijk erg ver gaan. Een normale universiteit heeft ook regels en procedures, en ook daar zal een examencommissie bepaalde beslissingen moeten maken. Ik denk niet dat dit specifiek voor de OU is.
Dit zijn procedures die studenten zwaar duperen. En deze universiteit etaleert zich ook nog als een studentvriendelijke universiteit. De twee staan haaks op elkaar.
Dat tentamens niet op afstand in te zien zijn snap ik ook nog wel: elk kwartaal een nieuw tentamen maken is gewoon erg veel werk. Ook dit is op andere universiteiten (volgens mij) niet anders.
Je kan maar één keer per kwartaal examen doen, dus je verklaring gaat niet op. Een universiteit die haar studenten niet de gelegenheid geeft om makkelijk zonder aanvullende kosten te leren van hun fouten is de naam 'universiteit' niet waard.
Ik ben over het algemeen nog tevreden over het concept van de OU, alleen, zoals aangegeven en bevestigd door anderen, ze moeten terug naar een manier van werken die ook voor mensen met een full-time baan te doen is.

Mag ik jullie aanraden om dit ook te delen met de studentenraad? Als ik de enige ben die hierover klaagt dan schiet het niet op, maar als ze ineens 4 of 5 berichten krijgen kan er wel eens een belletje gaan rinkelen. Ik heb overigens nog geen reactie gekregen na 8 dagen, dus heb gevraagd om een ontvangstbevestiging.
Dat had ik al gedaan, maar de studentenraad mengt zich niet in individuele zaken. Deze mensen zitten daar om deze functietitel tot hun CV te voegen. Leuk om aan je toekomstige werkgever te laten zien, maar ze helpen OU studenten verder niet. Dit laten ze over aan de studentenvakbond.

Wat ze wel doen is een lijst van klachten doornemen van het voorgaande jaar die door het klachtenloket zijn geregistreerd. Alleen is het maar de vraag of alle klachten worden geregistreerd. Dit is in mijn geval niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijoy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-06 14:48
Memocrat schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:02:
[...]extreem studentonvriendelijk[...]

[...]Er bestaat eigenlijk geen flexibiliteit bij de Open Universiteit. [...]

[..]Docenten maken er ook nog eens een sport van om je dwars te liggen.[..]

[..]Een vage examencommissie die maar iets aanrommelt. [..]

[...]Een universiteit die haar studenten niet de gelegenheid geeft om makkelijk zonder aanvullende kosten te leren van hun fouten is de naam 'universiteit' niet waard. [...]

[...] de studentenraad [...] zitten daar om deze functietitel tot hun CV te voegen. Leuk om aan je toekomstige werkgever te laten zien, maar ze helpen OU studenten verder niet. [...]
Er zitten vrij veel beschuldigingen en verwijten in je verhaal. Hoeveel zaken heb je wel niet gehad dat je dit soort uitspraken doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memocrat
gijoy schreef op woensdag 20 april 2016 @ 18:28:
[...]

Er zitten vrij veel beschuldigingen en verwijten in je verhaal. Hoeveel zaken heb je wel niet gehad dat je dit soort uitspraken doet?
Het betreft anders maar één zaak, waarin ik het hele traject heb doorlopen en ook alles heb mogen meemaken: ongemotiveerde beslissingen van de examencommissie, ongeïnteresseerde docenten die je dwarsliggen, klachten die niet worden behandeld, eindeloze vertragingen in de procedures en uiteindelijk ook geen oplossing. Ik moet het maar uitzoeken. Verder was ik een goede student. Nooit problemen gehad, totdat ik helaas op het allerlaatste moment een beroep moest doen op hun coulance. Grote fout van mij om te denken dat de Open Universiteit redelijk was en haar studenten zou willen helpen om hun opleiding af te ronden.

Waarschijnlijk zijn deze mensen zo verzuurd geraakt door andere studenten in het verleden dat ze nu ook niet meer zinnig kunnen omgaan met normale studenten.

Mijn advies is overigens om je klachten door te spelen aan de NVAO en de onderwijsinspectie. Die studentenraad is een wettelijk verplicht iets en zorgt ervoor dat studenten zogenaamd ook een stem hebben in het onderwijsbeleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john_ven24
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-10-2024
Zijn er hier ook tweakers die ervaring hebben met de BPMIT opleiding? Momenteel ben ik werkzaam als DBA'er en hoop middels deze opleiding mijn kansen te vergroten om op termijn door te kunnen stromen naar een hogere functie.

SH|T Happens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Ik doe op dit moment de master CS, daar zitten de BPM&IT vakken bij in. Wat zou je willen weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john_ven24
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-10-2024
coyote1980 schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:51:
Ik doe op dit moment de master CS, daar zitten de BPM&IT vakken bij in. Wat zou je willen weten?
In hoeverre wordt je geacht vakinhoudelijke zaken van je werk toe te passen binnen de studie, als bepaalde situaties, documenten?
Kun je bepaalde zaken die je gedurende de studie leert al direct toepassen bij je huidige werkgever?
Doe je de studie voor doorstroommogelijkheden bij je huidige werkgever en in hoeverre biedt je werkgever ondersteuning bij de studie?

Thanks alvast voor je reactie! :)

SH|T Happens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
john_ven24 schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:16:
[...]

In hoeverre wordt je geacht vakinhoudelijke zaken van je werk toe te passen binnen de studie, als bepaalde situaties, documenten?
Nou, dat komt met name bij de BPM vakken inderdaad voor. Er is bij BPM veel sprake van groepsopdrachten en de onderwerpen dragen de groepsleden zelf aan a.d.h.v. hun werksituatie. Indien niet mogelijk wordt een fictieve casus uitgewerkt (en soms een casus op de OU zelf toegespitst) maar tot nu toe is het vaak gerelateerd aan de werkomgeving van studenten. Met name bij slotpresentaties is het soms wel interessant om zaken die bij andere bedrijven spelen aan te horen.
Kun je bepaalde zaken die je gedurende de studie leert al direct toepassen bij je huidige werkgever?
Dat zal heel erg van je werkgever afhangen. Ik probeer het wel, het is toch een stuk kennis dat je opdoet en als die kennis niet aanwezig is dan ben je de uitgelezen persoon om die kennis te introduceren / toe te passen. :)
Doe je de studie voor doorstroommogelijkheden bij je huidige werkgever en in hoeverre biedt je werkgever ondersteuning bij de studie?
Bij ons is een potje voor scholing/training beschikbaar, dus in die zin helpt de werkgever mee. Eigen tijd in mijn geval. En doorstroommogelijkheden: daar zijn geen zwart-op-wit afspraken over gemaakt, maar ik doe het vooral om inderdaad door te groeien.

Verkijk je alleen niet erop: de master CS is in het nieuwe strakke regime 4 jaar deeltijd, naast een volle baan hakt het er gewoon in: 15-20 uur per week ben je zomaar kwijt. En dan niet een paar weken, maar reken gewoon op 4 jaar week in week uit waarbij je weinig sociaal kunt zijn binnen je kennissen-/familie-/vriendenkringen. Dat moet je echt willen want anders breekt het je op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Overigens heb ik ondertussen een hoopvolle reactie van de studentenraad gekregen:

Allereerst excuses voor de latere reactie. De mail is door drukte rondom OER 2016-2017 pas begin mei bij de juiste personen terecht gekomen.

De problemen die je noemt in de mail zijn ons bekend en hebben zeker onze aandacht. Je bent niet de enige student die hier tegenaan loopt.

Helaas is onze invloed beperkt. Wel blijven wij deze problemen aangeven tijdens gesprekken met het College van Bestuur en de decaan. Studenten zijn volwassen en moeten zelf hun tempo kunnen bepalen. Alleen zij hebben zicht op de beschikbare tijd. De meesten hebben veel andere verplichtingen. Ze kunnen ook prima zelf beslissen of ze begeleiding wensen.

De SR is nog steeds in gesprek met het CvB over de OER 2016-2017, omdat ons inziens de beperking van flexibiliteit niet voldoende gecompenseerd wordt. De Ondernemingsraad is wel akkoord gegaan met de plannen, wat onze kans van slagen helaas verkleint. Het sterkt ons verhaal als studenten kenbaar maken aan de OU waar zij tegenaan lopen met alle veranderingen. We hopen dat jou mail, samen met andere signalen vanuit de studenten, helpt om de flexibiliteit wat terug te krijgen en te behouden.

Eind deze week volgt er nog een gesprek met de Raad van Toezicht over deze kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Supermario16 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 14:53:
Overigens heb ik ondertussen een hoopvolle reactie van de studentenraad gekregen:
Zie ook het persbericht wat ze hebben uitgebracht:
Overheid jaagt OU student weg

De Studentenraad van de Open Universiteit (OU) maakt zich ernstige zorgen. Het rendementsdenken van de overheid leidt er mede toe dat de OU per 1 september een nieuw onderwijsmodel invoert. Flexibiliteit, het kenmerk van studeren bij de OU, wordt ernstig ingeperkt. Een leven lang studeren wordt hierdoor steeds lastiger.
[...]
De Studentenraadziet hiermee een groot deel van de -voor velen noodzakelijke- flexibiliteit verdwijnen. De onvrede onder studenten groeit en menig student herkent zich niet in de student waarop de OU zich met het nieuwe onderwijsmodel richt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Het voelt erg goed dit te lezen! Ik ben bang dat het lastig is veranderingen af te dwingen, maar hoe meer studenten hierover klagen bij zowel de studentenraad als het klachtenloket, hoe groter de kans is dat er iets gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walia
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-12-2022
Ben nu bezig met de opleiding Software Engineering. Zoals elders al gezegd, is de studielast nogal zwaar om te combineren met voltijds werk. Je moet elke avond & in het weekend studeren, en dan nog kom je soms tijd te kort.

Een pluspunt(?) wel, is dat de tentamens niet bijster moeilijk zijn. Het is zeker niet zo dat de OU een diplomafabriek is, maar ik zou zeggen dat de moeilijkheidsgraad ergens tussen die van een Vlaamse hogeschool en universiteit ligt. Als je studeert tot je het niet meer "in Keulen hoort donderen", lukt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-06 16:39
Heeft iemand ervaring met de opleiding Master Business Process Management and IT (MSc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
geldermalsen schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 09:43:
Heeft iemand ervaring met de opleiding Master Business Process Management and IT (MSc)
Even zoeken op het forum levert het volgende op:
MSc Business Process Management and IT
Masteropleiding Business Management and IT (bij Open Uni NL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-06 16:39
Nog een andere vraag, komt het vak statistieken voor in de Premaster fase?

• coyote1980
geldermalsen schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 09:43:
Ik doe de master CS, daarin zijn ook alle BPM&IT vakken opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 355819

Ik zou er met de kennis van nu niet meer aan beginnen.
De flexibiliteit die de OU zichzelf toedicht is dermate teruggedrongen dat het schier onmogelijk is om (indien je kinderen hebt) naast je baan en gezin nog een studie op te pakken. Heeft niets met de moeilijkheid van de opleiding te maken maar alles met het feit dat er nu groepsopdrachten gedaan moeten worden waardoor je niet alleen van je eigen planning afhankelijk bent, maar ook nog van die van je groepsgenoten.

Je bent betert af met losse cursussen dan dat je iets opschiet met een Master aan de OU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Losse cursussen zijn (vrijwel) niks waard op de arbeidsmarkt. Een master is een master en (nog) wel veel waard.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walia
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-12-2022
Volg nu de opleiding Software Engineering, maar begin een beetje te twijfelen of het niet beter is, om door ervaring beter te worden, in plaats van een OU opleiding te volgen.

Er was bijvoorbeeld een opdracht, waarbij je een Java project moest "refactoren"; de code was van 2003 waarbij nog de oude Java Vectors gebruikt werden, en AWT/Swing. 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bludjini
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-04-2021
*

[ Voor 100% gewijzigd door Bludjini op 14-02-2019 19:05 ]

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:00

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Ik studeer momenteel Commerciele economie en ik ben van plan een minor te volgen bij de OU. Ik heb gekozen voor de volgende programma's :

Inleiding informatica 5 ects
Objectgeorienteerd programmeren in Java 1 4,3 ects
Objectgeorienteerd programmeren in Java 2 4,3 ects

Inleiding informatiekunde 5 ects
XML theorie en toepassingen(vereist Java 1& 2 ^& informatica) 4,3 ects
Webapplicaties: de Clientkant 4,3 ects
Webcultuur: 4,3 ects

Totaal 5*4,3 =21,5 en 2*5=10 ects

Ik heb het gevoel dat ik momenteel de enige student ben die een minor die kant op gaat volgen. Het blijkt allemaal erg stroef te verlopen en ik was er voor mijn gevoel vroeg bij met inschrijven (11 oktober eerste contact en opgestuurd naar HVA). Maar nu nog steeds aan het wachten op het laatste formulier. Ik hoop dat mijn minor allemaal goed gaat verlopen bij de OU, want ik zit niet te wachten op een studievertraging bij mijn huidige opleiding.
Het is een thuisstudie en ik ben erg benieuwd hoe ik dit ga ervaren. Heb de afgelopen maanden stage gelopen bij een bedrijf, waarvan 5 dagen per week en ben dit wel zat. Daarom de keus om zelf mijn tijd in te delen en daardoor flexibel te zijn met alle andere dingen.

De studielast lijkt me tevens wel erg hoog (7 cursussen in 5 maanden.... Gelukkig heb ik thuis iemand zitten die alles van C++ afweet en dus ook wel redelijk mij de goede kant op kan sturen met programmeertalen.

Ik vind de constructies niet erg logisch binnen de OU, maar ik ga de gok gewoon maken.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Terrie schreef op donderdag 29 december 2016 @ 15:14:
De studielast lijkt me tevens wel erg hoog (7 cursussen in 5 maanden.... Gelukkig heb ik thuis iemand zitten die alles van C++ afweet en dus ook wel redelijk mij de goede kant op kan sturen met programmeertalen.

Ik vind de constructies niet erg logisch binnen de OU, maar ik ga de gok gewoon maken.
Qua studielast zit ik in de master Computer Science steevast op 7,5 EC per kwartiel. Te doen maar soms best pittig. Dat is dan wel deeltijd naast een voltijdbaan. Dus als je er overdag mee aan de slag kan dan kun je meer EC studielast per kwartiel aan.

Wat bedoel je met dat je de constructies niet erg logisch vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:00

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
coyote1980 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 10:37:
[...]

Qua studielast zit ik in de master Computer Science steevast op 7,5 EC per kwartiel. Te doen maar soms best pittig. Dat is dan wel deeltijd naast een voltijdbaan. Dus als je er overdag mee aan de slag kan dan kun je meer EC studielast per kwartiel aan.

Wat bedoel je met dat je de constructies niet erg logisch vindt?
Hoe alle delen in elkaar vallen als je een minor bij hun wilt volgen. Denk dat ze meer gefocuses zijn op mensen die bij hun baan erbij nog een opleiding doen. Het wordt voor mij een voltijd studie dus ik zal er dan 5 dagen in de week aan zitten.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryback99
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-12-2020
Anoniem: 653952 schreef op zondag 10 april 2016 @ 14:41:
Ik ben pas net begonnen dus ik mag ook nog niet meedoen.

Mijn ervaring is dat het een solide opleiding is met pittige tentamens.
Je moet de leerstof goed bestuderen en de (meeste) oefeningen maken anders wordt de kans van slagen behoorlijk klein.

De begeleiding vind ik heel goed.
Elke vraag die ik heb gesteld werden top nu toe altijd snel beantwoord en goed onderbouwd.
online sessies zijn erg leerzaam en verhelderend en zijn aangevuld met huiswerk opgaven die worden behandeld.

Ik kan de opleiding niet vergelijken met andere opleidingen omdat deze opleiding voor mij de eerste na het vmbo is.
Hallo,

Doe je HBO Informatica of Informatiekunde?
Hoe gaat het met de studie?

Mvg,
Ryback

Kona Electric 64 (K=64 ipv C=64)

Pagina: 1