Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 22:00
Ik overweeg om een Master Business Process Management and IT aan de Open Universiteit te volgen in deeltijd, naast mijn huidige baan.

Door het openen van dit topic wil ik graag wat feedback op deze overweging.

Eerst een stukje achtergrond:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Voor mijn gevoel sta ik al een tijdje stil in mijn huidige functie. Ik zou graag mijzelf willen ontwikkelen in de richting van informatie/business analyse en/of IT architectuur. Heel technisch ben ik niet aangelegd dus de echt harde kant van de IT (programmeren e.d.) is aan mij niet echt besteed.

Het is lastig om op dit moment doorgroeimogelijkheden te vinden, zowel binnen als buiten mijn huidige werkgever. Voor mijn gevoel heeft dit vooral te maken met het feit dat ik geen IT opleiding heb gevolgd.

Daarom overweeg ik nu dus de eerder genoemde opleiding te volgen. Uiteraard niet met de verwachting dat ik dan meteen een volleerd business analist of IT architect ben, maar wel met de verwachting dat dit de status quo waar ik voor mijn gevoel nu in zit kan doorbreken. Daarnaast zie ik het ook als een stukje persoonlijke ontwikkeling, uitbreiden van mijn kennis.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/feedback en heb daarnaast een aantal concrete vragen:
  • Heeft het toegevoegde waarde op de arbeidsmarkt om nog een MSc op mijn CV te hebben staan, naast mijn huidige? Ik weet dat op een gegeven moment ervaring harder gaat tellen dan opleiding, maar om interessantere ervaring te kunnen opdoen, moet ik wel eerst die kans krijgen.
  • Heeft iemand ervaring met de Master Business Process Management and IT aan de Open Universiteit? Zo ja, wat vond je er van?
  • Zouden jullie nog andere opleidingen aanbevelen? Ik heb bijvoorbeeld ook gedacht aan HBO Bedrijfskundige Informatica. Ik heb echter het gevoel dat als ik een paar jaar ga investeren in een opleiding, ik liever die tijd investeer in een WO opleiding dan in HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Om eerlijk te zijn weet ik niet of een relevante MSc je gaat helpen aangezien je al een MSc hebt met 6 jaar werkervaring. Het kan net dat extra plusje zijn bij een sollicatie, maar ik zou me er niet blind op staren.

Daarnaast heb ik ook gemerkt dat aardig wat mensen in de business of informatie analyse / architectuur ook geen relevante Msc hebben (variërend van werktuigbouwkunde tot aan natuurkunde of bedrijfskunde). Aantoonbare ervaring met WO-denkniveau wordt kennelijk vaak als voldoende gezien.

P.S. heb al gesolliciteerd intern of bij andere bedrijven naar je gewenste posities? Dan kun je ook een beetje inschatten of je ze afwijzen op het ontbreken van die relevante MSc.

[ Voor 15% gewijzigd door _vision op 29-07-2016 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een Msc voegt echt wel iets toe als je een functie hogerop wilt. Daar leer je toch wel dingen die je door ervaring niet zal leren in je huidige functie.

Groter nadeel lijkt mij dat je niet aan de toegangseisen voldoet aangezien je geen IT opleiding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
Ernemmer schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 14:53:
Een Msc voegt echt wel iets toe als je een functie hogerop wilt. Daar leer je toch wel dingen die je door ervaring niet zal leren in je huidige functie.

Groter nadeel lijkt mij dat je niet aan de toegangseisen voldoet aangezien je geen IT opleiding hebt.
De toegangseisen vormen geen probleem voor mij aangezien geen specifieke IT vooropleiding vereist is:

"Voor directe toelating tot de masteropleiding Business Process Management and IT geldt dat u in het bezit dient te zijn van een bachelorgetuigschrift op wo-niveau."
_vision schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 14:43:
Om eerlijk te zijn weet ik niet of een relevante MSc je gaat helpen aangezien je al een MSc hebt met 6 jaar werkervaring. Het kan net dat extra plusje zijn bij een sollicatie, maar ik zou me er niet blind op staren.

Daarnaast heb ik ook gemerkt dat aardig wat mensen in de business of informatie analyse / architectuur ook geen relevante Msc hebben (variërend van werktuigbouwkunde tot aan natuurkunde of bedrijfskunde). Aantoonbare ervaring met WO-denkniveau wordt kennelijk vaak als voldoende gezien.

P.S. heb al gesolliciteerd intern of bij andere bedrijven naar je gewenste posities? Dan kun je ook een beetje inschatten of je ze afwijzen op het ontbreken van die relevante MSc.
Ik realiseer mij inderdaad dat zo'n MSC niet plotseling alle deuren opent bij sollicitaties. Ik weet dat werkervaring ook heel belangrijk is maar het probleem dat ik op dit moment ervaar is dat ik nu niet de kans krijg om relevante werkervaring op te doen in de functies die ik interessant vind.

Overigens heb ik nog niet concreet gesolliciteerd. Naar mijn idee maak ik echter weinig kans omdat ik zowel de gevraagde werkervaring als opleiding niet heb.

[ Voor 49% gewijzigd door Blauwschaap op 29-07-2016 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Ernemmer schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 14:53:

Maar TS heeft al een MSc, dus voor het werk- en denkniveau hoef je het niet meer te doen. En wat al ik zei: in vakgebieden als business analyse, informatiemanagement, BPM of enterprise architectuur heb ik al zat mensen gezien met een non-relevante MSc. Een van de beste enterprise architecten waarmee ik heb gewerkt was bijv. astronoom. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _vision
Blauwschaap schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 14:58:
[...]
Ik realiseer mij inderdaad dat zo'n MSC niet plotseling alle deuren opent bij sollicitaties. Ik weet dat werkervaring ook heel belangrijk is maar het probleem dat ik op dit moment ervaar is dat ik nu niet de kans krijg om relevante werkervaring op te doen in de functies die ik interessant vind.

Overigens heb ik nog niet concreet gesolliciteerd. Naar mijn idee maak ik echter weinig kans omdat ik zowel de gevraagde werkervaring als opleiding niet heb.
Dan zou ik misschien eerder met cursussen en certificaten beginnen. Laagdrempeliger dan een WO-studie maar toch relevant om deuren te openen (ook voor recruiters). Voor Enterprise Architectuur kun je kijken naar TOGAF of ArchiMate. En ik geloof dat BABOK een internationale standaard is voor business analyse. Is dat niet iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZroBioNe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Blauwschaap schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 14:58:
[...]

Een aantal jaar geleden zat ik in een zelfde situatie. Had een baan die ik niet meer zo leuk vond en wilde graag een andere kant op.
Heb toen bij mijn manager aangegeven hoe ik er in zat en ze waren er erg behulpzaam mee (was overigens ook een verzekeraar). Hierdoor kreeg ik de mogelijkheid om te starten met een MSc opleiding part-time en ben ik naast mijn huidige functie ook wat andere projectjes gaan doen die mijn interesse hadden.
Gevolg was dat ik na 6 maanden door een andere afdeling gevraagd ben om daar te helpen nav mijn succesvolle projecten. Een klein jaar later kreeg ik via via een vacature doorgestuurd die perfect aansloot op mijn wensen en ben daar ook aan de slag gegaan om relevante werkervaring op te doen.

Ik vorig jaar de MSc afgerond en heb nu 8 jaar werkervaring. Ik moet zeggen dat de MSc papier ansich niet veel heeft bijgedragen in mijn huidige functie, maar met dit diploma was wel mogelijk om hoog in te stromen bij een andere werkgever. Daar start ik 1 september en ik heb er veel in zin!

Mijn ervaring is dat als je wilt switchen je alle pijlen daarop moet richten. Kan een MSc hieraan bijdragen? Zeker doen dus!

En probeer ook te solliciteren naar functies die je leuk lijken. Ik heb een gesprek of 5 gehad bij verschillende bedrijven en mensen en heb daar veel geleerd. Niet alleen over de functies, maar ook over mezelf. Je krijgt ook feedback over jezelf tijdens een sollicitatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je BPM wilt gaan doen lijkt me dat je op een gegeven moment bij een BPO / outsourcing toko terecht wilt komen. Die zijn er in NL niet zo heel veel, en de grote jongens hebben meestal hun HQ waar het echte process management plaats vindt, buiten NL zitten. Iets om rekening mee te houden.

Verder vraag ik me af waarom je, als die richting je trekt en je toch al een Msc op zak hebt, niet gewoon iets als Lean Six Sigma gaat doen, tot aan Black Belt aan toe if you wish. Dikke kans dat dat ook een groot deel van de inhoud is van die Master namelijk ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
_vision schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 15:04:
[...]

Dan zou ik misschien eerder met cursussen en certificaten beginnen. Laagdrempeliger dan een WO-studie maar toch relevant om deuren te openen (ook voor recruiters). Voor Enterprise Architectuur kun je kijken naar TOGAF of ArchiMate. En ik geloof dat BABOK een internationale standaard is voor business analyse. Is dat niet iets?
Bedankt voor de tip! Ik ga dit weekend eens wat onderzoek doen naar wat je opnoemt :*)
The Eagle schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 15:27:
Als je BPM wilt gaan doen lijkt me dat je op een gegeven moment bij een BPO / outsourcing toko terecht wilt komen. Die zijn er in NL niet zo heel veel, en de grote jongens hebben meestal hun HQ waar het echte process management plaats vindt, buiten NL zitten. Iets om rekening mee te houden.

Verder vraag ik me af waarom je, als die richting je trekt en je toch al een Msc op zak hebt, niet gewoon iets als Lean Six Sigma gaat doen, tot aan Black Belt aan toe if you wish. Dikke kans dat dat ook een groot deel van de inhoud is van die Master namelijk ;)
Waar staat BPO voor?

Lean Six Sigma heb ik vaak van gehoord maar eigenlijk nog nooit serieus naar gekeken. Ga ik wat onderzoek naar doen, dank voor de tip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
ZroBioNe schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 15:09:
[...]

Een aantal jaar geleden zat ik in een zelfde situatie. Had een baan die ik niet meer zo leuk vond en wilde graag een andere kant op.
Heb toen bij mijn manager aangegeven hoe ik er in zat en ze waren er erg behulpzaam mee (was overigens ook een verzekeraar). Hierdoor kreeg ik de mogelijkheid om te starten met een MSc opleiding part-time en ben ik naast mijn huidige functie ook wat andere projectjes gaan doen die mijn interesse hadden.
Gevolg was dat ik na 6 maanden door een andere afdeling gevraagd ben om daar te helpen nav mijn succesvolle projecten. Een klein jaar later kreeg ik via via een vacature doorgestuurd die perfect aansloot op mijn wensen en ben daar ook aan de slag gegaan om relevante werkervaring op te doen.

Ik vorig jaar de MSc afgerond en heb nu 8 jaar werkervaring. Ik moet zeggen dat de MSc papier ansich niet veel heeft bijgedragen in mijn huidige functie, maar met dit diploma was wel mogelijk om hoog in te stromen bij een andere werkgever. Daar start ik 1 september en ik heb er veel in zin!

Mijn ervaring is dat als je wilt switchen je alle pijlen daarop moet richten. Kan een MSc hieraan bijdragen? Zeker doen dus!

En probeer ook te solliciteren naar functies die je leuk lijken. Ik heb een gesprek of 5 gehad bij verschillende bedrijven en mensen en heb daar veel geleerd. Niet alleen over de functies, maar ook over mezelf. Je krijgt ook feedback over jezelf tijdens een sollicitatie :)
Het lijkt mij inderdaad een goed idee om naast een eventuele opleiding ook afspraken te maken over het kunnen doen van andere projecten/werkzaamheden. Ik heb al eerder aangegeven bij mijn manager dat ik wat anders wil en op kleine schaal heb ik ook wel wat andere dingetjes kunnen doen, maar nog niet voldoende wat mij betreft.

Welke opleiding had je voordat je begon met die MSc? Was het echt heel iets anders zoals in mijn geval of sloot het wel redelijk aan?

In ieder geval dank voor het delen van je ervaringen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-05 19:43

FFW

Ik overweeg, toevallig, ook serieus BPM aan de OU, maar in mijn geval moet ik dan een premaster volgen.
Eigenlijk interesseert de inhoud me wel maar de zwaarte van een MSC niet.

..dus overweeg ik nu kortere cursussen : Enterprise Architecture en BPM. Dat zou veel praktischer zijn en dan kan ik eerder aan de slag. Het kost een duit, maar het bespaart me de stress van de MSC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
FFW schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 17:02:
Ik overweeg, toevallig, ook serieus BPM aan de OU, maar in mijn geval moet ik dan een premaster volgen.

..dus overweeg ik nu kortere cursussen : Enterprise Architecture en BPM. Dat zou veel praktischer zijn en dan kan ik eerder aan de slag. Het kost een duit, maar het bespaart me de stress van de MSC :)
Wat is je huidige opleidingsniveau?

En heb je al concrete cursussen op het oog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _vision
Blauwschaap schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 15:31:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik ga dit weekend eens wat onderzoek doen naar wat je opnoemt.
Voor BPM kun je ook nog kijken naar de BPM certificering kijken van OMG. Aanrader, heb ik ook. Voor procesverbetering Lean Six Sigma, zoals iemand dat al voorstelde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZroBioNe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Blauwschaap schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 15:36:
[...]

Het lijkt mij inderdaad een goed idee om naast een eventuele opleiding ook afspraken te maken over het kunnen doen van andere projecten/werkzaamheden. Ik heb al eerder aangegeven bij mijn manager dat ik wat anders wil en op kleine schaal heb ik ook wel wat andere dingetjes kunnen doen, maar nog niet voldoende wat mij betreft.

Welke opleiding had je voordat je begon met die MSc? Was het echt heel iets anders zoals in mijn geval of sloot het wel redelijk aan?

In ieder geval dank voor het delen van je ervaringen! :)
Ik heb eerst technische informatica (wel HBO) gedaan en heb daarna Information Sciences gedaan als MSc. Sloot wel redelijk aan, maar moest toch ook wel veel bij leren met een pre-master.
Met TI ben je echt de hele tijd bezig achter het beeldscherm en da was precies wat ik niet wilde. Met Information Science kon je kijken naar gedrag en implementaties van software etc, waar je veel meer interactie hebt met gebruikers.
De combi TI & IS is nu wel goud, want ik kan met elke programmeur meepraten maar begrijp ook perfect de gebruiker en hoe/wat zij precies willen.

Al schrijvend bedenk ik me; Kan je niet iets doen bij IT voor de fraude? Heeft enigsinds raakvlak met criminologie en met IT & business processen. Een goede midden weg wellicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

FFW schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 17:02:

Ik weet niet wat je interesse heeft, maar je kunt ook kijken naar de Master of Informatics aan de HU. Is HBO dus geen premaster verder. Zijn ook losse modules te volgen.

Ik stond zelf op het punt te starten aan de begeleide variant van de (OU) BPM&IT Master aan de Fontys maar dat kan vanaf aankomend jaar helaas niet meer. Ik ben bang dat de normale OU variant te lang gaat duren..

Verder zijn er helaas weinig MSc opleidingen in deeltijd laat staan in de
richting IT.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 29-07-2016 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Blauwschaap schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 15:31:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik ga dit weekend eens wat onderzoek doen naar wat je opnoemt :*)

[...]

Waar staat BPO voor?

Lean Six Sigma heb ik vaak van gehoord maar eigenlijk nog nooit serieus naar gekeken. Ga ik wat onderzoek naar doen, dank voor de tip! :)
BPO = business process outsourcing. Dat kan financial, hr, IT, etc zijn, en dan kun je uiteraard zelf bedenken dat dat voor verschillende branches (denk aan retail, Insurance en banking, medical, high tech) allemaal verschillend zal zijn qua processing.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
ZroBioNe schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 18:49:
[...]

Ik heb eerst technische informatica (wel HBO) gedaan en heb daarna Information Sciences gedaan als MSc. Sloot wel redelijk aan, maar moest toch ook wel veel bij leren met een pre-master.
Met TI ben je echt de hele tijd bezig achter het beeldscherm en da was precies wat ik niet wilde. Met Information Science kon je kijken naar gedrag en implementaties van software etc, waar je veel meer interactie hebt met gebruikers.
De combi TI & IS is nu wel goud, want ik kan met elke programmeur meepraten maar begrijp ook perfect de gebruiker en hoe/wat zij precies willen.

Al schrijvend bedenk ik me; Kan je niet iets doen bij IT voor de fraude? Heeft enigsinds raakvlak met criminologie en met IT & business processen. Een goede midden weg wellicht!
Klinkt als een heel mooie combinatie inderdaad! Technische informatica lijkt me heel leuk maar ik ben helaas niet zo goed in wiskunde.

Mijn werkgever heeft wel een aantal systemen draaien die met fraude te maken hebben. Zou inderdaad wel grappig zijn als ik in die hoek business analist zou kunnen worden :+
Anoniem: 105569 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 19:49:
[...]

Ik weet niet wat je interesse heeft, maar je kunt ook kijken naar de Master of Informatics aan de HU. Is HBO dus geen premaster verder. Zijn ook losse modules te volgen.

Ik stond zelf op het punt te starten aan de begeleide variant van de (OU) BPM&IT Master aan de Fontys maar dat kan vanaf aankomend jaar helaas niet meer. Ik ben bang dat de normale OU variant te lang gaat duren..
HBO heeft niet mijn voorkeur, maar ik heb het net even opgezocht en ziet er op zich wel interessant uit. Dank voor de tip!

Dus als ik het goed begrijp ga je exact dezelfde MSc volgen die ik overweeg? Maar dan aan een hoge school? Hoe gaat dat in zijn werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik overwoog dat inderdaad maar kan helaas niet meer. Met volgend jaar bedoelde ik komend studiejaar. Een paar hoge scholen boden de Master aan met bijeenkomsten en college's via de hoge school. Gewoon op basis van OU content en daar studeerde je dan ook af. Was iets van 21k voor hele traject, all-in. Sprak me erg aan omdat je net wat meer structuur hebt en meer contact met studenten en docenten. Maar goed, helaas kan het niet meer. Ze mogen het niet meer aanbieden gezien wat financiele regels die het niet toestaan voor de hoge scholen hieraan te verdienen. Dus wellicht toch maar direct via OU. De Master aan de HU spreekt me ook wel aan maar is helaas geen WO, iets wat ik juist wel wil.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 29-07-2016 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThE-ShoX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 17:07
Als ik jou zo hoor, zouden wij wel eens collega's kunnen zijn. Op dit moment ben ik zelf bezig met BPMIT master aan de OU, waarbij het voor mij vooral gericht is om na mijn HBO (Werktuigbouwkunde) toch het WO denkniveau aan te kunnen tonen. Ik ben nu bezig met afstuderen en hoop begin volgend jaar eindelijk het papiertje binnen te hebben, waarbij het mij incl. pre-master dan totaal 3,5 jaar heeft gekost. Sinds de wijzigingen in de planning zou het tegenwoordig wel sneller moeten kunnen maar is de studielast naast je werk toch wel behoorlijk, waardoor je al snel tegen vertragingen aanloopt.

Gezien je al een WO-master hebt en dus dat denkniveau kunt aantonen plus je werkervaring, zou ik eerder je tijd en energie steken in het vakspecifieke cursussen / certificaten zoals door meerderen in dit topic is aangeraden. Waarschijnlijk zijn die sneller te behalen en leveren die ook meer gerichte kennis op. Bij de BPMIT master raak je wel verschillende onderwerpen, maar blijft de uiteindelijke diepgang daardoor toch enigszins beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
ThE-ShoX schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 16:32:
Ik ben nu bezig met afstuderen en hoop begin volgend jaar eindelijk het papiertje binnen te hebben, waarbij het mij incl. pre-master dan totaal 3,5 jaar heeft gekost.
Hoe is die pre-master verlopen, zowel inhoudelijk en qua tijdsdruk?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
ThE-ShoX schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 16:32:
Als ik jou zo hoor, zouden wij wel eens collega's kunnen zijn. Op dit moment ben ik zelf bezig met BPMIT master aan de OU, waarbij het voor mij vooral gericht is om na mijn HBO (Werktuigbouwkunde) toch het WO denkniveau aan te kunnen tonen. Ik ben nu bezig met afstuderen en hoop begin volgend jaar eindelijk het papiertje binnen te hebben, waarbij het mij incl. pre-master dan totaal 3,5 jaar heeft gekost. Sinds de wijzigingen in de planning zou het tegenwoordig wel sneller moeten kunnen maar is de studielast naast je werk toch wel behoorlijk, waardoor je al snel tegen vertragingen aanloopt.

Gezien je al een WO-master hebt en dus dat denkniveau kunt aantonen plus je werkervaring, zou ik eerder je tijd en energie steken in het vakspecifieke cursussen / certificaten zoals door meerderen in dit topic is aangeraden. Waarschijnlijk zijn die sneller te behalen en leveren die ook meer gerichte kennis op. Bij de BPMIT master raak je wel verschillende onderwerpen, maar blijft de uiteindelijke diepgang daardoor toch enigszins beperkt.
Ik begin inderdaad meer naar vakspecifieke cursussen te neigen na het lezen van de reacties hier.

Hoeveel uur per week ben jij gemiddeld kwijt geweest aan je studie en hoe vind je de studie in het algemeen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThE-ShoX
  • Laatst online: 17-05 17:07
Widow schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 10:15:
[...]

Hoe is die pre-master verlopen, zowel inhoudelijk en qua tijdsdruk?
De pre-master was erg goed te doen en vond hem ook minder zwaar dan op 'gewone' Universiteiten. Heb op de UTwente heb ik nog enkele maanden een pre-master Technische Informatica gedaan, maar die was een stuk pittiger. Vooral omdat je daar echt de moeilijke vakken uit de bachelor krijgt, die je mist met de kennis van het hbo. Nu is dit ook wel een iets andere type master, maar vond ik het wel een stuk beter te doen.

Tijdens de pre-master had ik ongeveer een keer in de vier weken een fysieke meeting op een van de studiecentra. Dit vond ik wel erg prettig om zowel vragen te kunnen stellen, maar ook om je studiegenoten te leren kennen. In groepjes mochten de opdrachten uitgewerkt worden, wat voor zowel een stok achter de deur helpt als de mogelijkheid om even te overleggen als je ergens in vastloopt.
Blauwschaap schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:20:
[...]

Ik begin inderdaad meer naar vakspecifieke cursussen te neigen na het lezen van de reacties hier.

Hoeveel uur per week ben jij gemiddeld kwijt geweest aan je studie en hoe vind je de studie in het algemeen?
Het grootste gedeelte van de studie kon ik uit met gemiddeld 10-12 uur per week. Natuurlijk zitten er perioden tussen dat dit even wat meer is, maar ook weken dat het iets minder is. Dit hangt er ook een beetje vanaf hoeveel vakken je tegelijkertijd volgt. Over het algemeen was dit bij mij 1 vak tegelijk. Nu tijdens het afstuderen ligt dit vaak rond de 20 uur en zitten er ook wel weken tussen waarin dit boven de 30 uur uitstijgt.

Over het algemeen ben ik tevreden over de studie. Bij de meeste vakken werk je in groepjes, wat voor mij erg helpt om de voortgang erin te houden. Vrijwel ieder vak heeft een praktijkgerichte opdracht, waardoor je vaak bij je eigen bedrijf of bij het bedrijf van een studiegenoot een onderzoekje doet. Dit helpt wel om de theorie aan de praktijk te koppelen. Anderzijds ben je ook wel weer meer tijd kwijt om dit allemaal te regelen en uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-05 19:43

FFW

[...]maar je kunt ook kijken naar de Master of Informatics aan de HU. Is HBO dus geen premaster verder. Zijn ook losse modules te volgen.
Dit is een erg goede tip, dank je wel. Mij trekt HBO niveau wel en dit ziet er inhoudelijk even interessant uit als de MSC aan de OU. Wat mij tegenviel aan de OU is dat ze geen antwoord konden/wilden geven op mijn vraag wat de verhouding aanmeldingen / afgestudeerden was. Ik vermoed dat maar weinig studenten de opleiding afronden omdat het nog zwaarder is dan een voltijd master.

Ik heb ook gekeken naar cursussen van een week maar nog niet iets aantrekkelijks gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:57

defiant

Moderator General Chat
FFW schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 23:04:
Wat mij tegenviel aan de OU is dat ze geen antwoord konden/wilden geven op mijn vraag wat de verhouding aanmeldingen / afgestudeerden was. Ik vermoed dat maar weinig studenten de opleiding afronden omdat het nog zwaarder is dan een voltijd master.
In de jaarverslagen zijn wel uitvalcijfers op algemeen cursus niveau terug te vinden:
31-12-2015: 45,9%
31-12-2014: 50%
Definitie: Het percentage cursusinschrijvingen dat binnen één jaar na inschrijving niet met goed gevolg is afgerond

Er is in het jaarverslag ook ook wel meer info te vinden, o.a. over het gemiddelde studietempo.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karbonkel777
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-05 14:54
Hoi,

Even een schopje..de zomer staat voor de deur, dus er is weer genoeg tijd om te filosoferen over de richting waar de loopbaan heengaat ;)

Ik zit er ook aan te denken om deze master te gaan doen. Heb als vooropleiding HBO Bedrijfskunde en ben werkzaam voor een financiële dienstverlener als proceseigenaar. Ik heb gemerkt dat de Logistieke/ICT kant mij trekt, maar dat ik geen die-hard engineer wil worden. Juist het vertalen van een business case naar een proces vind ik leuk.

Zijn er Tweakers die deze specifieke master gedaan hebben? Wat zijn jullie ervaringen qua studielast en niveau? En hoe kijken werkgevers tegen dit diploma aan? Speelt het nog een rol dat het aan de OU is? (Werkgevers die misschien denken dat dat een soort LOI is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bludjini
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-04-2021
[...]

Ziet er inderdaad leuk uit, maar 20.500 euro is wel erg prijzig voor een studie. Mag aannemen dat de meesten dat niet even neertellen. Ook zijn er elke dinsdag bijeenkomsten wat me nogal lastig lijkt te combineren met een full-time baan.

[ Voor 57% gewijzigd door Bludjini op 05-08-2017 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bludjini schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 14:17:
[...]

Ziet er inderdaad leuk uit, maar 20.500 euro is wel erg prijzig voor een studie. Mag aannemen dat de meesten dat niet even neertellen. Ook zijn er elke dinsdag bijeenkomsten wat me nogal lastig lijkt te combineren met een full-time baan.
Denk dat de meeste die dit willen gaan doen een (groot) gedeelte vergoed krijgen door de werkgever. Daarnaast kun je nog steeds een gedeelte terug krijgen via de belasting. Volgens mij is het op de HU elke dinsdagmiddag/avond. Je zult bij de meeste opleidingen toch echt wat tijd kwijt zijn. En alles in de avonduren/weekenden is ook niet echt fijn. Ik volg nu overigens een opleiding waarbij er drie college dagen per maand zijn. Do-Za. Hakt er ook wel in, maar vind ik persoonlijk fijner dan elke week één dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311857

Ik ben momenteel aan het afstuderen aan deze master. Ik doe de deeltijd variant aan de OU, dus zonder bijeenkomsten bij een hogeschool. Heb ook eerst de premaster gedaan omdat ik van hbo af kwam. Ben inmiddels 8 jaar bezig maar hoop in december klaar te zijn. Mijn werkgever wilde deze opleiding niet betalen want sloot niet aan op mijn werkzaamheden (applicatiebeheerder) dus heb het uit eigen zak betaald. inmiddels werk ik ook niet meer voor de werkgever als waar ik destijds werkte toen ik met de opleiding startte. na het afstuderen ga ik solliciteren voor een nieuwe baan die aansluit op deze master maar heb nog niet echt een goed idee waar ik terecht kan.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 311857 op 09-08-2017 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bludjini
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-04-2021
Anoniem: 311857 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:20:
Ik ben momenteel aan het afstuderen aan deze master. Ik doe de deeltijd variant aan de OU, dus zonder bijeenkomsten bij een hogeschool. Heb ook eerst de premaster gedaan omdat ik van hbo af kwam. Ben inmiddels 8 jaar bezig maar hoop in december klaar te zijn. Mijn werkgever wilde deze opleiding niet betalen want sloot niet aan op mijn werkzaamheden (applicatiebeheerder) dus heb het uit eigen zak betaald. inmiddels werk ik ook niet meer voor de werkgever als waar ik destijds werkte toen ik met de opleiding startte. na het afstuderen ga ik solliciteren voor een nieuwe baan die aansluit op deze master maar heb nog niet echt een goed idee waar ik terecht kan.
Mag ik vragen waarom je er al zo lang mee bezig bent? De premaster moet je ook binnen een half jaar afronden neem ik aan anders mag je gewoon weer 1000 euro neerleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311857

Bludjini schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:12:
[...]

Mag ik vragen waarom je er al zo lang mee bezig bent? De premaster moet je ook binnen een half jaar afronden neem ik aan anders mag je gewoon weer 1000 euro neerleggen?
Premaster was in mijn tijd nog een jaar (30 ects) en kostte €4000,-. Deze heb ik ook binnen de gestelde tijd afgerond. Daarna kon je inschrijven per vak en dan mag je er in principe zo lang over doen als je wil, heb periodes gehad waarin ik geen tijd had om te studeren en dan volgde ik ook geen vakken voor bijv. een hallf jaar of een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNtexx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-04-2024
Na een lange tijd hier maar weer leven in blazen. TS: ben je inmiddels klaar of heb je de stap gezet om deze studie op te pakken? Ik overweeg namelijk hetzelfde :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Laatst online: 23:55
Ik heb bijna alle vakken afgerond en ga na de zomer beginnen met afstuderen. Heb gekozen voor de richting data management science omdat ik daar inhoudelijk nog wat wilde ontdekken. Het ene vak is het andere niet (qua interesse) maar wel erg divers, theorie kan je bij veel vakken meteen in je werk toepassen dus dat vind ik wel een grote plus. Qua studied ruk soms best pittig en ik ben iemand die makkelijk leert (al heb ik wel drie kleine kinderen erbij)

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelfire23
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-10-2022
Bob-B190 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 03:41:
Ik heb bijna alle vakken afgerond en ga na de zomer beginnen met afstuderen. Heb gekozen voor de richting data management science omdat ik daar inhoudelijk nog wat wilde ontdekken. Het ene vak is het andere niet (qua interesse) maar wel erg divers, theorie kan je bij veel vakken meteen in je werk toepassen dus dat vind ik wel een grote plus. Qua studied ruk soms best pittig en ik ben iemand die makkelijk leert (al heb ik wel drie kleine kinderen erbij)
Ik overweeg serieus deze studie te gaan doen voor een baan richting business analyst. Is het beslist nodig de opdrachten toe te passen in je werk? Mijn huidige werkgever weet niet van mijn opleiding af en dat wil ik graag zo houden, met als doel uiteindelijk ook te vertrekken bij de huidige werkgever, die zal daar natuurlijk niet blij mee zijn.

Kun je aangeven hoeveel je moet samenwerken, ik lees op het andere topic dat dit veelal het geval is. Natuurlijk ook prettig als stok achter de deur, maar het zal twee kanten hebben. Hoe werkte dit voor jou, betekent dit wekelijkse fysieke afspraken met teamgenoten, wat moet ik me daar bij voorstellen.

• Bob-B190
  • Laatst online: 23:55
angelfire23 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:13:
[...]

Ik overweeg serieus deze studie te gaan doen voor een baan richting business analyst. Is het beslist nodig de opdrachten toe te passen in je werk? Mijn huidige werkgever weet niet van mijn opleiding af en dat wil ik graag zo houden, met als doel uiteindelijk ook te vertrekken bij de huidige werkgever, die zal daar natuurlijk niet blij mee zijn.

Kun je aangeven hoeveel je moet samenwerken, ik lees op het andere topic dat dit veelal het geval is. Natuurlijk ook prettig als stok achter de deur, maar het zal twee kanten hebben. Hoe werkte dit voor jou, betekent dit wekelijkse fysieke afspraken met teamgenoten, wat moet ik me daar bij voorstellen.
Bijna elk vak moet je een praktijk opdracht uitvoeren en elk vak is in een groep. Voordeel is dat je elkaar scherp houdt, maar je moet wel een groep hebben die goed op elkaar aansluit. Ik heb het geluk gehad dat ik met iemand vanuit de premaster (hier moet je alles in duo's doen) alle vakken heb kunnen doorlopen en de rest van de groep waren overwegend bekend, ook vanuit de premaster. Voordeel van de premaster is dat je verplichte fysieke bijeenkomsten hebt, dus dan heb je al snel in de gaten wat je aan iemand hebt. We hebben één vak iemand mogen verwelkomen in de groep die dacht een rondje mee te liften op het werk van de rest. Dit hebben we gemeld en de OU is hier serieus mee aan de slag gegaan. De opdrachten doe je dus in de praktijk, wij hebben eigenlijk bijna elk bedrijf van binnen gezien van de groepsleden, maar het gaat erom dat je zelf een bedrijf aandraagt, dus als dat het bedrijf van je buurman is waar je een opdracht kan doen, geen probleem. NDA's zijn overigens rijkelijk voor handen. Alle vakken zijn dus in groepsverband, dit levert dus doorgaans meerdere inzichten op waardoor je dus echt wel vaak met elkaar in discussie bent hoe de aangereikte theorie toegepast zou moeten worden, dit kan soms wel wat langer duren :+ maar daardoor ben je er wel echt mee bezig. Als ik zo terug denk is er één vak geweest waarbij je de laatste opdracht voor het eindcijfer zelfstandig moest doen, de rest in samenwerking. Dus duidelijke planning, verdeling en duidelijke afspraken. Meetings deden we voornamelijk videoconference, mail, whatsapp en samenwerking in de Cloud. Fysiek zagen we elkaar voornamelijk bij bijvoorbeeld interviews.

Memento mori

Pagina: 1