NAS bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Xieoxer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-02 19:43
Beste lezers,

Ik heb op dit moment een hele oude Mac Mini draaien als NAS, maar omdat ik tegen een aantal problemen aanloop wil ik graag mijn huidige Mac Mini vervangen voor een zelfgebouwde NAS. De problemen waar ik nu tegen aanloop is dat ik de interne harde schijf van mijn Mac Mini niet makkelijk kan vervangen. Tevens is het ook niet mogelijk om binnen in mijn Mac Mini nog een harde schijf in te steken om een RAID opstelling te maken. Dit laatste vindt ik enorm belangrijk omdat ik op dit moment geen goeie oplossing heb om mijn data te beschermen. Op dit moment maak ik met behulp van Time Machine een back-up van de machine op een externe harde schijf. Zoals je leest is dit geen fijne opstelling om mee te werken. Tevens zijn de energie kosten flink omhoog gegaan sinds dat ik mijn Mac Mini heb aangesloten, dit zie ik graag anders in mijn zelfgebouwde NAS.

De oorspronkelijke taak van mijn Mac Mini was dat hij diende als back-up server, maar met loop der jaren wordt mijn NAS ook gebruikt als mailserver en simpele webserver. Mijn eis is daarom ook dat mijn nieuwe NAS dit zonder problemen aankunt.

Ik heb tijdens mijn zoektocht verschillende componenten gezocht. Mijn voorkeur gaat uit naar een NAS dat 4 harde schijven ondersteund en makkelijk te vervangen zijn met hot swap. In de toekomst wil ik graag mijn RAID opstelling met behulp van een RAID controller regelen, maar omdat ik eerst klein wil beginnen ga ik het eerst softwarematige regelen. Dus de behuizing moet ruimte hebben om ooit een raid controller in te doen.

Mijn budget:
Ongeveer 300 euro.

Opstelling:
Voeding: pricewatch: Corsair VS450
Memory 2x: pricewatch: Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11
Behuizing: pricewatch: Chenbro Compact Server Chassis SR30169
Moederbord: pricewatch: ASRock QC5000-ITX/PH

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:43
Voeding is van slechte kwaliteit er zijn betere to koop. Waarom een kast kopen waar 50% van je budget heen gaat?

pricewatch: Cooler Master Elite 130

Meer ruimte en scheelt je 90!! eurotjes. ja de kwaliteit zal minder zijn. Maar hij staat op 1 plek en gaat daar vrijwel nooit meer weg. en zal er ook niet veel in de beurt komen.

Hotswap bay klinkt leuk. Maar even voor 2 minuten de stroom er af als je een hdd wisselt is neem ik aan geen probleem.

Voeding zou ik eerder in een pico oplossing zoeken. of in ieder geval kijken welke voeding een hoge efficiëntie heeft op 10% load. heel veel veder kom je niet.

Tevens ben ik meer een voorstander van los mobo/CPU. deze kunnen alsnog mega zuinig zijn.
Het grote zuinige server topic

Daarbij moet je dan ook kijken welk mobo zuinig is.
pricewatch: MSI B150M ECO
is een zuinig board en geeft genoeg upgrade mogelijkheden. 6 sata poorten en als je de kracht ooit nodig heb kan je er een i7 6700 in stoppen.

Voor voeding oplossing zou ik even aan the mask in zijn topic vragen weke idle/laagverbruik efficiënt zijn.
Voeding advies en informatie topic - Deel 32

http://nl.hardware.info/r...lijft-efficient-conclusie

zou ik eerder richting de
pricewatch: be quiet! System Power 7 350W
pricewatch: be quiet! Pure Power L8 300W

kijken.

En welk OS wil je gaan draaien?

[ Voor 20% gewijzigd door loki504 op 02-04-2016 22:09 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:11
RAID is GEEN backup! Het enige waar het tegen beschermt is downtime, tegen 99% van alle vormen van dataverlies doet het he-le-maal niks...

Als je doel is om backups te maken dan kun je beter kijken naar iets als Crashplan (http://www.code42.com/crashplan/) of Backblaze (https://www.backblaze.com/cloud-backup.html) dan investeren in een RAID-controller.

Waarom hotswap? Het ziet er cool uit, maar mag je server niet een kwartier uit de lucht die 1x per 2 jaar dat er een schijf stuk gaat (ik noem maar iets, YMMV)? Want je betaalt er wel heftig voor...

Tot slot: heb je ook de pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T of pricewatch: HP Proliant ML10 v2 (814483-421) overwogen? Deze hebben (of in ieder geval de 2e) een raid-controller on board.

Welk OS wil je gaan draaien?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Microserver lijkt me ook een betere koop dan wat TS voorstelt. Raid in zo'n ding is gewoon hostraid. Verder staat op de bays dat ze niet hotswap kunnen, maar met controller op AHCI en een fatsoenlijk OS gaat dat prima.

• Xieoxer
Bedankt voor jullie snelle reacties. Jullie kaarten wel een goed punt aan, het gebeurd hooguit 2x per jaar en dan is het inderdaad zonde om een hoop geld te investeren in een behuizing dat je maar paar keer in het jaar gebruikt. Ik ben van plan om Debian 8 te installeren op de NAS. Ik neem aan dat het gewoon mogelijk is om op beiden machines van HP een eigen OS te installeren?

• Paul
Yup, uiteraard kun je er je eigen OS op zetten :) Strict genomen heeft HP wel twee OS's (HP UX en WebOS, misschien vergeet ik er een paar) maar het is gewoon een computer waar je Windows, Linux, BSD etc op kunt installeren :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Xieoxer
Nogmaals bedankt voor je snelle antwoord. Ik had het antwoord net gevonden toen jij een reactie plaatsten. Ik heb namelijk ook gekeken naar de pricewatch: Synology DiskStation DS216+, alleen enige nadeel hiervan is dat je weinig controle hebt over de software zelf. Ik heb eigenlijk nog 1 vraag, hoe presteert de pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T tegen over AMD A4-5000? Kwa snelheid wil ik er natuurlijk niet op achteruit gaan. In mijn NAS (Mac Mini) heb ik op dit moment een Intel® Core™2 Duo Processor P8600 erin zitten.

• Paul
Zowel de Celeron als de A4 zijn sneller dan je Mac Mini. Ik ben verder niet zo bekend met AMD processoren maar als ik het opzoek dan lijkt die A4 een 1.5 GHz quadcore voor in laptops. De Celeron is een dual core 2.6 GHz voor laptops. Ik denk dat de Celeron sneller is, met de mogelijke uitzondering voor taken die erg goed multithreaden.

Ik weet niet wat er allemaal naar je NAS connect, maar als daar Windows bij zit ga je waarschijnlijk Samba draaien, en dat is voor zover ik weet single threaded :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-02 21:40
Xieoxer schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 23:56:
Nogmaals bedankt voor je snelle antwoord. Ik had het antwoord net gevonden toen jij een reactie plaatsten. Ik heb namelijk ook gekeken naar de pricewatch: Synology DiskStation DS216+, alleen enige nadeel hiervan is dat je weinig controle hebt over de software zelf. Ik heb eigenlijk nog 1 vraag, hoe presteert de pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T tegen over AMD A4-5000? Kwa snelheid wil ik er natuurlijk niet op achteruit gaan. In mijn NAS (Mac Mini) heb ik op dit moment een Intel® Core™2 Duo Processor P8600 erin zitten.
Maar wat wil je doen op je nas dan wat je met een synology niet kan door de beperking van de software?

Met jou budget en het ondersteunen van 4 schijven zou je op een pricewatch: Synology DiskStation DS416j uitkomen. Geen super krachtige cpu maar je geeft niks aan in de TS waar je cpu power voor nodig hebt.

Ik zou jezelf gewoon een hoop moeite besparen en een synology kiezen. Tenzij je van het tweaken houdt natuurlijk, aan een synology valt wat minder te tweaken maar het werkt allemaal gewoon erg makkelijk, en dat is wat je (imho) van een nas verwacht.

[ Voor 22% gewijzigd door Bartske op 03-04-2016 00:12 ]

• Xieoxer
Met beperkingen van de software bedoel ik dat het niet mogelijk is om je eigen OS te draaien. Ik wil graag mijn eigen OS draaien omdat ik dan een kaal OS kan installeren zonder interface. Interface kost nou eenmaal resources en dat wil ik voorkomen. Op mijn huidige NAS (Mac Mini) verspil ik op dit moment enorm veel resources omdat ik Mac OS X moet draaien. Mac OS X is niet bedoeld om 24/7 als server te gebruiken.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-02 21:40
Xieoxer schreef op zondag 03 april 2016 @ 00:24:
Met beperkingen van de software bedoel ik dat het niet mogelijk is om je eigen OS te draaien. Ik wil graag mijn eigen OS draaien omdat ik dan een kaal OS kan installeren zonder interface. Interface kost nou eenmaal resources en dat wil ik voorkomen. Op mijn huidige NAS (Mac Mini) verspil ik op dit moment enorm veel resources omdat ik Mac OS X moet draaien. Mac OS X is niet bedoeld om 24/7 als server te gebruiken.
Maar je geeft nog steeds niet aan waar je al die resources voor nodig hebt. DSM van synolgy is juist gericht om als nas 24/7 te draaien en gebruikt dus weinig resources. En als je alleen dat ding als file/backup server gaat gebruiken heb je echt niet veel nodig.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:43
Ga eens spelen met xpenology. Dit een eigenlijk synology voor desktops(kan waarschijnlijk ook op je mac mini. En kijk eens wat je er van vind. Zie in je eisen niet terug wat hij niet kan.

[ Voor 3% gewijzigd door loki504 op 03-04-2016 08:23 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-02 23:44
Een Synology heeft toch ook strikt genomen geen interface zoals bv OS X. Je kunt trouwens ook Debian installeren op je Mac Mini. Ik denk ook niet dat je energiekosten zo hoog zijn door het OS, dat komt vooral door de hardware (en Linux is ook niet zo gekend om heel zuinig te zijn, met of zonder desktopomgeving). Tenzij je alles via SSH gaat regelen, zul je toch een web interface moeten draaien en dan zit je eigenlijk in dezelfde situatie als een Synology.

Nu heb ik zelf wel gekozen om een zelfbouw NAS te maken omdat je veel snellere hardware voor hetzelfde geld kunt krijgen. In mijn geval heb ik nu voor ongeveer het geld dat een Synology 4 bay NAS met ARM dualcore zou kosten een 4 bay NAS met Core i3. Nadeel is dus wel het gepruts dat je met het OS hebt (Ubuntu Server in mijn geval), maar er zijn veel goede gidsen en pakketten gericht op Linux gebruiken als NAS en dan zijn er ook nog quasi kant-en-klare distributies als je weinig andere vereisten hebt dan bestanden delen.

Ik blijf het toch gek vinden dat op het Tweakers forum bij de vragen over (zelfbouw) NAS systemen, toch altijd weer iemand met de suggestie komt om een prebuilt Synology te kopen omdat dat minder geklooi is met de software. Ik vind dat hetzelfde als bij vragen over een gamesysteem, te suggereren om een Alienware te kopen. Onder tweaken begrijp ik eigenlijk niet allemaal dezelfde voorgekauwde systemen kopen, zo'n Synology is wel gebruiksvriendelijk maar er zijn ook zaken aan die beter kunnen.

Zo'n HP Proliant MicroServer is al interessanter geprijsd maar als je dan toch van een kale pc gaat beginnen, zou ik toch meteen van zelfbouw beginnen.

In dit geval, op basis van het oorspronkelijke systeem zou ik aanraden om geen moederbord met AMD A4 te nemen maar een Intel Bay Trail of Braswell moederbord, maar dat is jouw keuze. Verder zou ik geen CM Elite 130 nemen, daar kun je max 3 3,5" harde schijven in kwijt en ik zou toch minimaal iets dat 4 schijven ondersteunt nemen. Zou dan eerder voor de pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart gaan. En als je wat tweedehands wilt zoeken, ik heb zelf de pricewatch: Lian Li PC-Q25B tweedehands kunnen kopen in prima staat voor de helft van de nieuwprijs.

Het nut van een RAID controller zie ik eigenlijk niet bij een systeem van deze grootte, ik zou het bij software RAID houden. Gezien de grootte van de behuizing ga je waarschijnlijk toch ook nooit meer dan 4 harde schijven aansluiten. Het totale lijstje is dan:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3150-ITX€ 83,13€ 83,13
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 72,95€ 72,95
1Crucial CT2KIT51264BF160B€ 35,95€ 35,95
1be quiet! Pure Power L8 350W€ 44,95€ 44,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 236,98

Gezien het moederbord 4 SATA poorten heeft en je die misschien op termijn allemaal wilt gebruiken, kun je het besturingssysteem op een USB3 stick zetten. Als die wat van degelijke kwaliteit is, kan die wel overweg met wat meer beschrijvingen. Ik selecteerde de BQ Pure Power L8 350W ipv de 300W omdat die 4 SATA aansluitingen heeft, en ik omwille van de kleine behuizing MOLEX-SATA adapters zou vermijden.

[ Voor 65% gewijzigd door MacPoedel op 03-04-2016 11:52 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MacPoedel schreef op zondag 03 april 2016 @ 10:36:
Een Synology heeft toch ook strikt genomen geen interface zoals bv OS X. Je kunt trouwens ook Debian installeren op je Mac Mini. Ik denk ook niet dat je energiekosten zo hoog zijn door het OS, dat komt vooral door de hardware (en Linux is ook niet zo gekend om heel zuinig te zijn, met of zonder desktopomgeving).
Moderne Linux-versies zijn qua zuinigheid vergelijkbaar met Windows of OS X. Tenzij je een minder recente Linux-versie op heel recente hardware draait.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Xieoxer
Bedankt voor jullie reacties. Op verzoek van jullie heb ik toch nog even naar de producten van Synology gekeken. Mijn conclusie over de software mogelijkheden die ik eerder trok in dit topic kloppen niet helemaal. Ik heb een beetje gespeeld met de software en zo ver ik kan zien beidt het een hoop mogelijkheden aan, zoals time machine server. Kwa software mogelijkheden zitten het inderdaad goed, maar als ik mijn Synology wil upgraden met andere hardware is dat niet mogelijk, waardoor het niet toekomst proef is. De build van MacPoedel ziet er goed uit, Ik ga daar zeker even naar kijken.
Pagina: 1