Maximale lengte dakkoffer op Vectra C sedan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Ik heb een vraag over de grootte van een dakkoffer.

Ik heb een vectra c sedan en zag dat ik maximaal 100KG belasting op het dak mag hebben.

Ik heb mijn oog laten vallen op een Farad N7 680 liter dakkoffer met de afmetingen: 210*100*40.
Ik vraag me alleen af of het een probleem is dat de dakkoffer vrij lang is in verhouding tot tot het dak van de Vectra.

Als ik dan toch een dakkoffer koop, dan maar een zo groot mogelijke zodat ik zoveel mogelijk mee kan nemen (binnen de max gewichten wat toegestaan is).

Deze auto zal waarschijnlijk volgend jaar vervangen gaan worden voor een sedan / MPV en dan speelt dit sowieso wat minder natuurlijk.

Iemand hier ervaringen mee?

Basement Bios ---- Exo-S

Beste antwoord (via Mystikal op 06-04-2016 11:34)

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Er zijn wettelijke bepalingen rond hoeveel dakbelading mag uitsteken. Dit kan je gewoon opzoeken.

Zelf heb ik ervaring met kano's op auto's, en die zijn nog veel langer. Nooit een probleem geweest. Bedenk wel dat een groter ding op je dak al gauw meer wind vangt dan iets wat kleiner is... brandstofverbruik gaat hard omhoog met dingen op je dak.

Heb je die 680 liter echt nodig? En kan je die wel echt vullen als je maar tot 100 kg wil gaan? En heeft je nieuwe sedan/mpv ook 100 kg aan mogelijke dakbelasting? Een grotere koffer is al gauw zwaarder dan een kleinere, dus het kan zijn dat je straks in de praktijk juist minder mee kunt nemen dan wanneer je een kleinere en lichtere koffer had gekocht.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Er zijn wettelijke bepalingen rond hoeveel dakbelading mag uitsteken. Dit kan je gewoon opzoeken.

Zelf heb ik ervaring met kano's op auto's, en die zijn nog veel langer. Nooit een probleem geweest. Bedenk wel dat een groter ding op je dak al gauw meer wind vangt dan iets wat kleiner is... brandstofverbruik gaat hard omhoog met dingen op je dak.

Heb je die 680 liter echt nodig? En kan je die wel echt vullen als je maar tot 100 kg wil gaan? En heeft je nieuwe sedan/mpv ook 100 kg aan mogelijke dakbelasting? Een grotere koffer is al gauw zwaarder dan een kleinere, dus het kan zijn dat je straks in de praktijk juist minder mee kunt nemen dan wanneer je een kleinere en lichtere koffer had gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
De gewichten van de dakkoffers zijn niet heel verschillend. Het ging mij puur om de oversteek. Het beste zal zijn geen oversteek boven de voorruit neem ik aan?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:20

Tomatoman

Fulltime prutser

Kuhlie schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 23:09:
Als een dakkoffer van 210 cm lang en 100 cm breed buiten je auto uitsteekt, rijd je waarschijnlijk in een scootmobiel :z
Mystikal schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 07:21:
De gewichten van de dakkoffers zijn niet heel verschillend. Het ging mij puur om de oversteek. Het beste zal zijn geen oversteek boven de voorruit neem ik aan?
Waarom zou dat problematisch zijn? Het gemiddelde autodak van een sedan is beduidend korter dan de gemiddelde dakkoffer waar ook ski's in passen. Laat ik even een foto pakken van een van de langste sedans die je op dit moment op de weg zult aantreffen:
dakkoffer op BMW 7-serie
Zoals je ziet steekt de dakkoffer aan voor- en achterzijde buiten het dak uit. Als de dakkoffer bij deze auto al uitsteekt, zal hij bij iedere andere sedan minstens net zo uitsteken. En toch staat er op geen enkele dakkoffer dat hij ongeschikt is voor sedans. De reden: iedere dakkofer is wél geschikt voor de gemiddelde sedan. Met jouw Vectra zal de auto geen enkel praktische beperking vormen - iedere dakkoffer is geschikt voor deze auto.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik vroeg me dit ook af, zat ook naar een nieuwe te kijken... De nieuwe zou ook weer wat groter worden.

Alleen nog even bedenken of ikd e oude wil verkopen of verhuren ;)

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Haha zag laatst een oud type alto met een skibox, en niet zo een kleine hoge, maar een normale lengte. Dat zou toch niet mogen.

Maarja ook eens een vergelijkbare auto, waar niet eens een trekhaak goedkeuring op zit, met een trekhaak en een aanhanger erachter.

Mooi die crea bea's, veilig is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tomatoman schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 15:24:
[...]

Als een dakkoffer van 210 cm lang en 100 cm breed buiten je auto uitsteekt, rijd je waarschijnlijk in een scootmobiel :z

[...]

Waarom zou dat problematisch zijn? Het gemiddelde autodak van een sedan is beduidend korter dan de gemiddelde dakkoffer waar ook ski's in passen. Laat ik even een foto pakken van een van de langste sedans die je op dit moment op de weg zult aantreffen:
[afbeelding]
Zoals je ziet steekt de dakkoffer aan voor- en achterzijde buiten het dak uit. Als de dakkoffer bij deze auto al uitsteekt, zal hij bij iedere andere sedan minstens net zo uitsteken.
Je moet alleen wel even je hoofd uit je zijruit steken om te zien of het al groen is, als je vooraan staat bij het verkeerslicht _o-
Maar ik zou oppassen met zo'n heel grote als je maar 100kg op je dak mag plempen. Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal mee wil nemen, maar in de dakkoffers die mijn schoonvader en de broer van mijn vriendin gebruiken gaat aardig wat gewicht (aan ski-spul) mee in een veel kleiner formaat koffer. Je wil ook weer niet dat je hem te zwaar belaadt of dat je bij 100kg de koffer pas halfvol hebt en de boel gaat schuiven in de koffer.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:31

BCC

Of dat bij een scherpe bocht je dakkoffer rechtdoor gaat 😀

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hoe hoog komt je achterklep? Als dat gewoon laag is zoals bij de meeste sedans dan heb je daar geen last van.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1