JacobsT schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:16:
De regelgeving hier is ook wel een beetje vreemd. Steek je hier een extreem goede big brake kit door een erkend installateur, mag dit bv niet. De remafstand wordt dan dusdanig verkort zodat de achterligger dit niet goed kan inschatten en je plots gewoon een ongeval zou kunnen veroorzaken bij een noodstop.
De logica van: je remmen worden beter dus dat is onveilig, kan er bij mij niet in.
Dit is sowieso onzin, je remweg wordt niet korter van een set BBK bij een eerste noodstop. Maar wat is hier? België of NL? Van België weet ik dat BBK's inderdaad niet mogen.
Als je met je huidige remmen de ABS kan triggeren, gaat een BBK geen kortere remweg geven. Dat is een hardnekkige mythe. Je remweg wordt in deze bepaald door de grip van je banden. Zolang je niet veel bredere banden gaat monteren, blijft je remweg gelijk aan de normale remmerij.
Een BBK zorgt ervoor dat je bij herhaaldelijk remmen, veel langer dezelfde rem performance hebt. Zoals het dus bij kenners heet, minder last van fading. Standaard remmerij op een standaard auto, zal niet gemaakt zijn om heel vaak achter elkaar de maximale performance te halen. Dan wordt het allemaal te heet en gaat de prestatie naar beneden, waar je snel niet meer je wielen kan blokkeren (en de ABS ingrijpt) of nog minder. Dan wordt de remweg een heel stuk langer. Met de BBK in dezelfde situatie, kan je de temperatuur lager houden (grotere schijven, meer oppervlakte en massa) en met betere materialen (remvoeringen en eventueel remvloeistof) die beter tegen hogere temperaturen kunnen, ook nog eens de grens waarbij fading gaat optreden oprekken. Enige wat de kortere remweg bij de eerste noodstop zou kunnen veroorzaken is de grotere velg die vaak nodig is voor de grotere remmen en de daarbij behorende bredere banden. Dan ga je dus grip toevoegen en dus de mogelijkheid om harder te kunnen remmen, voordat je ABS ingrijpt. Maar dan gaat ook het merk en type band meespelen. Een Michelin pilot sport zal betere grip hebben dan een supergoedkope linglong band bij dezelfde breedte.
Verder is er alleen een minimale eis qua remmen in NL. Je remmerij moet een minimale vertraging kunnen veroorzaken. Als ik mijn Abarth 500 naast een Fiat 500 zet, zal de laatste niet de remprestaties halen van de eerste. Puur omdat de Abarth gewoon veel bredere banden heeft en nauwelijks meer gewicht. (Normale Fiat 165 breed, mijn Abarth 215 breed) Rijdt er dus een Fiat 500 met dezelfde snelheid achter mij en ik maak een noodstop, zal die Fiat 500 achter mij nooit zo snel kunnen remmen als ik.